Proto také již dosavadní právo pamatovalo
na takové případy zvláštní
sazbou, a to při nemovitostech, jejichž cena nepřekračovala
20.000 Kč. Ovšem od poslední legislativní
úpravy změnily se poměry u majetku pozemkového,
takže bylo nutno zvýšiti normální
hranici hodnot, pro něž platí snížená
sazba.
Návrh vztahuje se na majetky menšího rozsahu,
vycházeje ze zásady, aby rolnické usedlosti
až do hodnoty 250.000 Kč a menší domky
do hodnoty 120.000 Kč se udržely v rámci rodiny
pokud možno neztenčené. Jistě by bylo
účelné, aby se tato zásada rozšířila
i na větší zemědělské
usedlosti i rodinné majetky, neboť každý
typ kraje má ve výrobě zemědělské
své zvláštní významné
národohospodářské poslání.
Bohužel finanční správa, třebas
že uznává odůvodněnost tohoto
požadavku, má jeden neúprosný, kategorický
argument, že totiž při nynějším
stavu státní pokladny nemůže snížené
sazby zavésti generálně.
Návrh zákona stanoví při nemovitostech
rolnických v rámci rodiny až do hodnoty 250.000
Kč, u domků do 120.000 Kč sazbu podstatně
sníženou. Rozpočtový výbor, jemuž
byla původně předložena osnova, týkající
se jen zemědělských usedlostí, uvážil
i tu okolnost, že domky nad 120.000 Kč ceny bývaly
velmi často získány usilovnou prací,
a proto jim přiznal ty výhody, které se vztahují
na malé zemědělské usedlosti. Připomínám
však, že bude velmi důležité, jaké
měřítko bude stanoveno pro ocenění
těchto realit. Až doposud je směrodatná
cena obecná, což je pojem dosti abstraktní.
Při nynější praksi jest platná
pro menší objekty zemědělské
hodnota obecná, pro větší objekty je
stanovena hodnota výnosová. I tato věc byla
zkoumána v rozpočtovém výboru, ale
přes to se zůstalo u prakse dosavadní, s
tím, aby nebyla zhoršována, a byla konečně
i v resoluci samé vyřčena zásada,
aby byly vydány zvláštní směrnice
pro odhad těchto nemovitostí a aby byla stanovena
i komise, která by v případě rozporu
mezi poplatníkem a berním úřadem rozhodla
definitivně o ceně.
V §u 2 jest odstraňována neudržitelná
fikce poplatkového práva, že úmrtím
výměnkáře jest v takovémto
případě majitel nemovitostí obohacen,
bez ohledu na počet roků, po které výměnek
byl pobírán. Proto se zavádí nyní
spravedlivý předpis, že za obohacení
se pokládá pouze tolikrát násobená
hodnota roční ceny výměnku, kolika
let v násobku předpokládaných se pobírající
nedožil.
V §u 3 vládního návrhu se stanoví,
že bezplatná věnování a výbavy
dětem mají mít rovněž určité
úlevy. Při tom, aby nebylo omylu, výslovně
upozorňuji, že výbavou v tomto případě
je rozuměn podíl a nikoliv výbava, tak jak
se v běžném slova smyslu myslí. Úlevy
tyto spočívají v tom, že věnování
až do hodnoty 30.000 Kč jsou od daně z obohacení
osvobozena. Činí-li hodnota takových věnování
více než 30.000 Kč, avšak nepřesahuje
50.000 Kč, podléhají dani z obohacení
jen ve výši poloviční. Pro účely
této úlevy se sčítají taková
věnování poskytnutá témuž
dítěti ve lhůtě deseti let.
Závažnější je § 4, který
se týká věn. Tato kapitola je řešena
návrhem, aby daň darovací, jíž
se mají zachytiti všechna věnování,
byla obdobně prováděna jako daň dědická.
Až doposud a zvláště po rozhodnutí
nejvyššího správního soudu podléhají
dani darovací veškerá věnování,
pokud byla provozena listinným osvědčením.
Poněvadž však dnešní hospodářský
život nežádá již listinného
osvědčení podle §u 1 poplatkového
zákona a §u 1 uherských poplatkových
pravidel, unikaly podle důvodové zprávy milionové
částky těchto věnování
dani darovací. Tento stav byl ostatně také
poněkud nespravedlivý vůči občanům,
kteří předávali nemovitosti, jež
nelze převésti bez listinného osvědčení
a nemohou tudíž uniknouti zdanění.
V důvodové zprávě se uvádí,
že majitelé finančního kapitálu
unikali často těmto daním darovacím
věnováním nemovitostí, cenných
papírů atd., ale i dani dědické tím,
že rozdělili svá jmění za svého
života, což u reálného kapitálu
samozřejmě bez listin není možné.
Vládní návrh ve snaze vyhověti i stanovisku
nejvyššího správního soudu, ale
také především podchytiti tyto veliké
majetky, vyslovil zásadu nezávislosti na listině
pro vyměření daně darovací.
Pokud jde o finanční efekt, který se projeví
ve státním rozpočtu uzákoněním
této osnovy, sděluji, že přijetím
osnovy nebude nijak porušena příslušná
rozpočtová kapitola, ježto pan ministr financí
počítal již s tímto úbytkem příjmů
a zařadil do rozpočtu již částku
o 20 mil. Kč menší.
Výbor rozpočtový projednal ve schůzi
dne 25. června t. r. tento vládní návrh
a doporučuje posl. sněmovně, aby schválila
osnovu i resoluci s těmi změnami, jak se na nich
rozpočtový výbor usnesl a jak byly tomuto
slavnému domu předloženy. (Potlesk.)
Místopředseda posl. dr Markovič (zvoní):
K tejto veci sú prihlásení rečníci.
Zahájim preto rozpravu.
Podľa usnesenia predsedníctva lehota rečnícka
je 30 minút. (Námitek nebylo.)
Námietky nie sú.
Prihlásení sú rečníci: na strane
"proti" pp. posl. F. Nitsch a Špaček;
na strane "pro" p. posl. Nepomucký.
Dávam slovo prvému rečníkovi na strane
"proti", p. posl. F. Nitschovi.
Posl. F. Nitsch (německy): Slavná
sněmovno!
Již po léta jest potřebou a nutností
upraviti otázky poplatků. Předložená
osnova zákona nevzala zřetel na přání
vyplývající z praxe, vyhověla sice
částečně přání,
aby poplatky byly sníženy, ale na sjednocení
poplatkových záležitostí v podstatě
se nevzal zřetel. Jest to prostě tak, že při
takovém množství zákonů jest
jen málo právníků, již se vyznají
v poplatkových záležitostech, že tedy
nejvíce lidí stojí vůči poplatkovým
předpisům bez jakéhokoliv porozumění.
Nepopíráme, že předložená
osnova obsahuje zlepšení proti starým poplatkovým
předpisům, v podstatě však zjišťujeme,
že z ustanovení odst. 3 pro nás jednoznačně
jasně nevysvítá, že obsahují
nějakou výhodu proti starému zákonodárství.
Podle starého poplatkového zákona byly podle
rozhodnutí nejvyššího soudu dary dětem
vůbec prosty poplatků, pokud nebyly listinami doloženy.
Ovšem v praxi se to vyvinulo následovně: Poplatkové
úřady předepsaly poplatky, ale pak je nevymohly,
když strany podaly odvolání. Ustanovení
obsažená v nové osnově praví
sice, že darování dětem jsou až
do 30.000 Kč prosta poplatků, že nebudou spadati
do daně z obohacení, až do 50.000 Kč
podléhají dani z obohacení 50% a částky
přes 50.000 Kč mají býti v celé
výši zpoplatněny. Jest jednostranně
jasné, že při určitých hospodářstvích,
snad přibližně až do 10 hektarů,
bude toho moci býti vydatněji využito, že
však větší hospodářství
vůbec z toho žádný prospěch nemají
a že tím rozhodnutí nejvyššího
soudu v podstatě vlastně obsahuje více než
osnova sama.
Sudetskoněmecká strana poznala plně význam
poplatkového zákona a proto již v prvních
dnech r. 1937, když se vůbec mluvilo o nějakém
návrhu zákona, zaslala ministerstvu financí
informativní podání, tam v podstatě
poukázala na nutnosti vyplývající
z praxe a požádala, aby byl na ně vzat zřetel
v osnově. Dovolím si označiti podstatné
body poněvadž jsou jen z malé části
v nové osnově zákona obsaženy. Podání
zní (čte):
"Sudetskoněmecká strana má čest
u příležitosti zamýšlené
reformy poplatkového zákona dáti tyto podněty
a podává tyto návrhy se žádostí,
aby byly blahovolně přezkoušeny.
I. Všeobecná ustanovení. 1. Budiž provedena
úplná nová úprava poplatkového
zákona; částečnou novelisaci s ohledem
na již nyní existující složitost
poplatkových předpisů jest odmítnouti.
2. Předpoklad pro vznik poplatkové povinnosti má
býti písemné právní jednání
podepsané smluvními stranami; nutné výjimky
jest v zákoně taxativně vyjmenovati. 3. Ustanovení
§u 40 popl. zák., že když podle nějakého
spisu nebo listiny bude vyhotoveno více stejně znějících
exemplářů, podléhá každý
exemplář zákonnému poplatku, a že
u listin, jež podléhají škálovému
poplatku, prvé dva exempláře mají
býti plně zpoplatněny, jest zrušiti.
Každé právní jednání bez
ohledu na počet listin o tom vyhotovených jest jen
jednou zpoplatniti. 4. Ustanovení §u 35 popl. zák.,
podle kteréžto změny mají býti
zpoplatněny v úplně vyhotovených listinách
obsažená práva a závazky s ohledem na
místo, čas, způsob nebo objem jako nové
právní jednání, jest zrušiti
nebo omeziti v tom směru, že jest předepsati
poplatek jen ze zvýšení vyměřovací
základny tím způsobeného. 5. V případě
zrušení smluv má býti poplatkem povinnému
přiznáno právo na poshovění
nebo na vrácení předepsaných nebo
již zaplacených poplatků, když strany
souhlasně a bez jakéhokoliv odškodnění
opět odstoupily od smlouvy, ještě než
třeba jen částečně byla smlouva
realisována. 6. Ocenění opětujících
se plnění má nastati pro všechny případy
vyměření poplatků - výhody
vyjímaje - podle jednotných směrnic. 7. Zákonné
přednostní právo zástavní pro
poplatky z převodu majetku a poplatky z vkladu má
platiti po uplynutí 40 dnů po doručení
platebního rozkazu jen tehdy, když poplatky jsou knihovně
vtěleny; zákonné zástavní právo
pro poplatky, které nejsou knihovně zajištěny,
zaniká po uplynutí 6 měsíců
po doručení platebního rozkazu. 8. Promlčecí
lhůtu pro vyměření zaplacení
jest stanoviti na 2 roky.
II. Soudní poplatky. První povolení exekucí
podle vykonatelných notářských listin
nemají již podléhati zvýšenému
poplatku z povolení exekucí na základě
zahraničních titulů, nýbrž jest
je postaviti na roveň tuzemským exekučním
titulům.
III. Poplatky ze smluv. 1. Osvědčené kupní
smlouvy o věcech movitých, když z nich byly
zaplaceny zákonné poplatky, mají podléhati
snížené dani obratové, pokud při
tom jde o dodávky nikoliv podnikatele nebo o příležitostné
dodávky podnikatele mimo obchodní provozování.
2. Cenové stupnice pro věcně výhodné
převody podle zákona ze 7. ledna 1920, čís.
31 Sb. z. a n., jest zvýšiti trojnásobně,
tedy na 30.000, nebo na 60.000 Kč. 3. Platných nižších
poplatků pro osoby požívající
výhod podle zák. ze 7. ledna 1920, čís.
31 Sb. z. a n., má býti použito také
při převodech u dětí nabyvatelů,
jež uzavírají sňatek, nebo již
ženatých osob na rodiče těchto dětí,
pak od nevlastních a osvojených dětí
na nevlastní rodiče a osvojitele. 4. Poplatky z
nemovitostí jsou příliš vysoké
a jest použíti při ceně nemovitosti
až do jednoho milionu Kč zase poplatkové sazby
zák. z 18. června 1901, č. 74 ř. z.
Ukázalo se zvláště v poválečné
době, že se stoupáním cen zemědělských
pozemků a budov byly podstatně zvýšeny
poplatkové sazby a nebyl vzat zřetel na to, že
přestoupily možnost, aby byly zaplaceny. 5. Při
převodech pro případ smrti nemá se
předepsati žádný nebo nejvýše
snížený poplatek z nemovitosti, ježto
se již platí daň dědická. 6.
Při převodech selských usedlostí nebo
majitelem samým užívaných budov mezi
osobami požívajícími výhod jest
použíti ve smyslu §§ 1 a 2 zákona
z 18. června 1901, č. 74 ř. z., těchto
výhod: a) při vyměření poplatků
nemá se vzíti za podklad cena prodejní, nýbrž
cena výnosová; b) převody držby, které
budou nutné během hospodářské
periody jedné generace, tedy před uplynutím
30 let od posledního převodu držby, obdrží
slevu poplatku z převodu majetku 3 1/3% za každý
k 30letému trvání držby chybějící
rok. c) Ustanovení §u 5 zák. z 12. srpna 1921,
č. 337 Sb. z. a n., podle kterého poplatek z nemovitosti
stran části převodní ceny obtížené
hypotekami a výplatami se snižuje na jednu třetinu,
jest rozšířiti také na osoby požívající
výhod.
Rovněž tak jako ustanovuje daňová novela
z r. 1936 lhůty k vyřízení daňových
přiznání a stížností,
má býti povinen také poplatkový úřad:
a) když poplatkem povinný řádně
ohlásil právní jednání, jež
má býti zpoplatněno a všem požadavkům
úřadu stran zjištění vyměřovací
základny vyhověl, doručiti platební
rozkaz nejpozději do jednoho roku po vykonaném ohlášení.
Nedodrží-li se tato lhůta, nemohou býti
předpisovány žádné úroky
z prodlení a žádné zvyšování.
Jinak nepřísluší tomuto poplatku již
žádné zákonné zástavní
právo. b) Za předpokladu, že poplatkem povinný
řádně vyhověl všem vyzváním
úřadu k vyřízení rekursu potřebným,
jest vyřízení rekursu doručiti nejdéle
do jednoho roku po podání rekursu. Když poplatkový
úřad tuto lhůtu nedodrží, předpokládá
se, že bylo odvolání plně vyhověno.
V dalším bylo ministerstvu financí doporučeno
k přijetí do nové osnovy zákona: Doposud
panuje stran zjištění cen, které jsou
základem při vyměřování
poplatků jak u poplatkových úřadů,
tak u obecních úřadů a důvěrníků
při tom spolupůsobících, nejvyšší
nejistota a tato nejistota jest také základem nepravidelných
a bezprávných předpisů poplatků.
Pro zemědělský pozemek jest nyní jako
nejnižší daňová cena, níže
kteréhožto stanovení ceny se nesmí jíti,
stanoven daňovým zákonem z r. 1927 padesátinásobný
čistý katastrální výnos, zatím
co pro ocenění tohoto pozemku pro poplatkový
ekvivalent se přijímá stonásobný
čistý katastrální výnos. Pro
budovy není nyní vůbec stanovena nejnižší
daňová hodnota. Jako nejvyšší hranice
určený 37 1/2násobný roční
výnos budovy platí jen pro budovy podrobené
činžovní dani domovní a jen při
převodech dědictvím.
Dále bylo uplatňováno: rolnické svépomocné
organisace vztahují se často nutně na obvod
celého okresu, aniž se může říci,
že by tím byl rolnické svépomocné
organisaci přiřčený obvod působnosti
překročen. Také těmto pojištěním
by se mělo přiznati osvobození od pojistných
poplatků, a to i tehdy, nebylo-li o to žádáno.
Musí se uvážiti, že takové svazy
jsou často řízeny zemědělci,
kteří nejsou vždy v žádoucí
míře obeznámeni se zákonnými
ustanoveními, a často jsou jim předpisovány
pokuty pro daňové zkrácení.
Předpisování poplatků a vyřizování
rekursů děje se zpravidla velmi pomalu a tím
trpí právní jistota a důvěra
k poplatkovým úřadům. Tak jako podle
daňové novely z r. 1936 byly zkráceny lhůty
k vyřizování, jest to bezpochyby možné
i při poplatcích. Rychlé vyřizování
jest jistě v zájmu úřadů samých.
Tím, že poplatkové úřady si úplně
nevšímají právních rozhodnutí
nejvyššího správního soudu, povstal
stav právní nejistoty a nedůvěry občanstva
k poplatkovým úřadům. Tento stav může
býti odstraněn jen vázaností správních
úřadů na právní rozhodnutí
nejvyššího správního soudu, kterou
navrhl právní poradní sbor při presidiu
ministerské rady." Vidíte z toho, že se
sudetskoněmecká strana důkladně zabývá
otázkou úpravy poplatků a zaslala z praxe
vyplývající nutné podněty ministerstvu
financí, aby je pojalo do předložené
novely. Ježto zjišťujeme, že jenom zlomek
těchto tak nutných podnětů byl přijat,
nemůže sudetskoněmecká strana dáti
svůj souhlas k této osnově. Sudetskoněmecká
strana vítá ovšem v resolučním
návrhu úmysl uskutečniti poplatkový
zákon, jenž odpovídá požadavkům
vyměření, předepsání
a vymáhání poplatků a především
béře zřetel na to, že přejímatelé
zemědělských usedlostí budou zatíženi
jen potud, pokud jest to přípustné pro vývoj
jejich existence.
K otázce úpravy poplatků, která se
s hlediska zemědělství jeví nutnou,
jest jistě také ještě zapotřebí
promluviti slovo o stavu zemědělství všeobecně.
Musí býti jasně řečeno, že
se zemědělství nezúčastnilo
stoupání cen všech výrobků, kterých
zemědělec potřebuje. Přesto, že
toto stoupání cen se dá zjistiti při
všech potřebných předmětech,
zůstaly ceny zemědělských výrobků
nejen tytéž, nýbrž v poslední době
dokonce se snižují. Poukazuji především
na ceny dobytka. Zemědělství přinuceno
obilním monopolem musilo loňského roku na
sebe vzíti nesmírnou oběť, která
činí skoro 200 milionů Kč, totiž
ve formě srážek, jez byly zemědělci
prostě nadiktovány obilní společností.
Není to ve smyslu nařízení, která
vyšla loňského roku k ochraně zemědělství,
jejichž účelem je spíše v podstatě
dáti zemědělci možnost zůstati
na své hroudě a udržeti svůj pozemek,
aby nebyl vydán nebezpečí, že bude pro
100 Kč exekucí vyhnán z domu a půdy.
Zjišťuje se, že v důsledku sestupu cen není
zemědělec již s to dodržeti své
povinnosti a nynější poměry jsou skoro
horší, než jak tomu bylo před zákonem
o snížení úroků.
K tomu přichází jako nesmírně
ztěžující faktor ještě nesmírná
katastrofa zemědělství v širokých
okrscích, která postihla letos zemědělce.
(Předsednictví převzal místopředseda
Mlčoch.) Na podzim loňského roku byl
zemědělec zákonem o omezení osevu
pšenice donucen síti náhradní plodiny,
ponejvíce byla zvýšena osevní plocha
pro žito, osevní doba na podzim byla špatná,
teprve velmi pozdě bylo možno dostati žito do
země. K tomu přišly špatné povětrnostní
poměry v zimě, škoda způsobená
myšmi a různé nemoci, jež vedly k tomu,
že stav ozimů byl nesmírně poškozen.
Sám jsem v některých oblastech na Moravě
a ve Slezsku shledal, že pole po roztání sněhu
byla prázdná. Rolníci, kteří
chtěli zaseti jarní osevy, nemohli obdržeti
od ministerstva zemědělství žádné
osevní obilí a když je mohli dostati, musili
při vázaném hospodářství
platiti často za jarní žito a jarní
pšenici 200 až 300 Kč. Z toho důvodu zůstal
špatný ozim ponejvíce státi a viděl
jsem osevy, které byly tak špatné, že
zemědělec sotva sklidí zaseté obilí.
Mimo to jsem zjistil v jednotlivých oblastech, že
jarní secí práce musily býti prováděny
za nejnepříznivějších předpokladů.
Jsou kraje, kde teprve po 15. květnu bylo zaseto jarní
obilí a následující sucho způsobilo,
že jarní osevy jsou úplně vyprahlé
a neposkytují ani nejmenší naději na
úrodu. K tomu přicházejí špatné
vyhlídky pro ozimy samé, špatné vyhlídky
pro píci, která ve formě jetele vůbec
se nevyskytuje, a sklizeň sena dá skrovný
výtěžek. Proto zemědělství
považuje za nesrozumitelné, že nyní, kdy
jsme přímo přede žněmi - na Slovensku
počnou za 8 až 14 dní, v našich krajích
asi za 4neděle ještě nevíme, jak vysoké
budou ceny obilí v příštím roce,
že ještě ani přesně nevíme,
zda ty nesmírně vysoké srážky
se nechají v příštím roce padnouti.
Se zřetelem k tísni zemědělství
musíme se již nyní obávati snižování
cen a přesto nebyla provedena úprava trhových
pravidel na dobytčím trhu, přesto že
se mluví o požadavcích intervenčních
koupí v nouzových územích nebo o nějakých
jiných opatřeních. Naopak, zjišťujeme,
že dobytčí syndikát vyváží
dobytek, aniž béře zřetel k tomu, zda
tuzemské zemědělství bude s to spotřebitele
na 100% uspokojiti. Jest tedy nutno a patří do rolnického
zajištění, aby tato opatření
byla co nejdříve provedena.
Musí nastati nespokojenost a neklid v zemědělství,
když nebudou otázky cen co nejdříve
rozřešeny a to tak, aby zemědělci byli
s to dostáti svým povinnostem a přede vším
ostatním udržeti rodinnou držbu. Jest ještě
nutno, aby postižené oblasti, které byly obzvláště
postiženy suchem, částečně také
krupobitím - v olomoucké oblasti bylo obilí
krupobitím místy až do 100 % zničeno,
při čemž nejvíce těchto nouzových
území jest obydleno Němci - byly komisionálně
prohlášeny za postižená území
a byly zastaveny exekuce na nezaplacené daně a učiněna
opatření, aby rolník měl možnost
svůj dobytek zachovati. Mimo to by mu musilo býti
dáno k disposici osevní obilí pro podzimní
setí.