Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je pan posl. David.
Posl. David: Dámy a pánové!
Strany vládní většiny a národní
sjednocení mne splnomocnily učiniti toto prohlášení:
V duchu našich dějin a programu presidenta Osvoboditele
T. G. Masaryka jsme od znovuzřízení
československého státu zdůrazňovali
mírovou politiku, k ní se hlásíme
a zůstaneme jí věrni i v budoucnosti. Naše
mírové snahy neznamenají však slabošství,
je to veliká víra v lepší lidi a spokojený
život národů, je to však také pevná
vůle postaviti se proti těm, kdož by chtěli
ohroziti naši svobodu a samostatnost.
Svět zbrojí. A zatím, co jedni pomýšlejí
na válku a vydávají zákony o tom,
jak svůj stát na ni připraviti, vláda
Československé republiky předkládá
Národnímu shromáždění
osnovu zákona, který má vychovati občany
republiky v bojovníky, odhodlané v případě
nebezpečí uhájiti jedině její
hranice, neboť nemáme žádných plánů
výbojných a také nikdy sami války
nevyvoláme. Nejedná se o zmilitarisování
občanstva, jak tvrdí některé domácí
i zahraniční časopisy, ale jedině
o pohotovost brániti se proti těm, kdož by
chtěli některou část našeho území
odtrhnouti.
Zákonem o branné výchově chceme docíliti,
abychom stáli ještě pevněji, abychom
byli ještě lépe připraveni brániti
mír a tuto republiku, za jejíž bytí
umírali nejlepší její synové
bez rozdílu stavů. Chceme jím více
vychovávati občany k hrdinnému duchu, než
je učiti bezmyšlenkovité poslušnosti,
chceme z československých občanů učiniti
uvědomělé bojovníky, kteří
znají i cil i způsoby, kterými ho dosáhnou.
V příští válce nebylo by bojiště
omezeno pouze na frontu, ale zasáhlo by celé státní
území. Tato skutečnost bude klásti
zvýšené požadavky nejen na vojsko, nýbrž
na veškeré občanstvo. Musí k tomu proto
býti vychováváno a cvičeno tak, aby
každý v dané chvíli věděl,
kde jest jeho místo. Tím více, poněvadž
poloha našeho státu vyžaduje, aby prostředky
a síly, které stát pro svou obranu má,
byly využity účelně a ekonomicky a aby
se netříštily. Početní sílu
velkých států musíme nahraditi kvalitou
jednotlivce a celku.
Volali jsme po branné výchově, cítili
jsme její nutnost, věděli jsme. že armáda,
která vychází z lidu a opírá
se o lid, potřebuje podpory a že bude taková,
jaký je národ sám. Proto jsme chtěli,
aby dal nový zákon armádě, co její
jest, ale při tom aby zůstal blízký
srdci lidu a naší bojové tradici. Proto jsme
vynaložili tolik úsilí při jeho propracování
i zdánlivě nepatrných podrobností.
Přáli bychom si jen, abychom měli čas,
sílu i prostředky ho do všech důsledků
provésti.
Přáli bychom si ovšem také a naléhavě
žádáme vládu, aby bezodkladným
a plným provedením zákona o zhodnocení
vojenské služby a jeho uplatněním a
rozšířením na všecky v úvahu
přicházející složky upevnila
v těch, kdož jsou povoláni v první řadě
sloužiti obraně státu a její přípravě,
vědomí, že tato služba věnovaná
státu je uznávána a spravedlivě hodnocena.
Slavná sněmovno, semkněme se všichni
tak, jako jsme to dovedli vždy v minulosti, a žádná
síla světa nás nepřemůže.
Často podnikáme mezi sebou zápasy se zřetelem
k svému světovému názoru. V jednom
však není a bohdá nikdy nebude mezi námi
rozdílu: Chceme silnou, demokratickou Československou
republiku, jejímuž věčnému trvání
má také sloužiti tento zákon. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte):
Pozměňovací návrhy posl. Vodičky
a dr Jar. Dolanského:
§ 3 se doplňuje větami:
"Branná průprava mravní a nauková
budiž prováděna v duchu zajištění
míru a bezpečnosti republiky na podkladě
vnitřního upevnění demokratických
svobod a národnostního smíru a na podkladě
myšlenky kolektivní bezpečnosti Společnosti
národů a věrnosti demokratickým a
mírovým spojenectvím. Při mravní
a naukové výchově příslušníků
národnostních menšin budiž mimo to brán
zvláštní zřetel na jejich demokratické
a kulturní hodnoty i tradice.
Branná výchova příslušníků
národnostních menšin musí se díti
bezpodmínečně v jejich mateřském
jazyku."
V §u 4 bude odst. 5 zníti:
"(5) Účast při branné výchově
podle tohoto zákona je občanskou povinností.
Ministerstvo národní obrany v dohodě s ministerstvem
sociální péče a financí stanoví
zásady, podle nichž nemajetným účastníkům
branné výchovy budou hrazeny hotové výdaje
s účastí na branné výchově
spojené."
V §u 9 se doplňuje odst. 1 takto:
"d) místní výbory brannosti."
Za odst. 4 se vsunuje nový odstavec tohoto znění:
"Místní výbory brannosti se zřizují
v zemi České a Moravskoslezské v místech
přesahujících počet 1000 obyvatel,
na Slovensku a Podkarpatské Rusi v sídlech notariátů.
Místní výbory brannosti se skládají
ze zástupců vojenské správy, obecního
zastupitelstva, místních školních úřadů,
místních osvětových sborů,
spolků, uvedených v odstavci 2, vrstev zaměstnavatelských,
hlavních odborových organisací zaměstnaneckých
a z odborníků."
§ 17 bude zníti:
(1) Z branné výchovy jsou vyloučeni:
a) kdož jsou v souvislosti s jakýmkoliv trestním
řízením zbaveni svobody, po dobu ztráty
svobody;
b) kdož jsou trestně stíháni pro zločin
dle §§ 1 až 3, 6 až 9 zákona ze dne
19. března 1923, čís. 50 Sb. z. a n., na
ochranu republiky, dále pro některý zločin
uvedený v zákoně ze dne 27. května
1885, čís. 135 ř. z. o opatřeních
proti obecně nebezpečnému užívání
třaskavin a obecně nebezpečnému zacházení
s nimi, dále v zákoně ze dne 11. dubna 1935,
čís. 82 Sb. z. a n., o ochraně a obraně
proti leteckým útokům. Po dobu trestního
řízení a byli-li odsouzeni nepodmínečně
od právní moci odsouzení až do uplynutí
5 let po vykonání, prominutí nebo promlčení
výkonu trestu.
(2) Z branné výchovy mohou býti vyloučeni:
a) kdož jsou trestně stíháni nebo byli
nepodmínečně odsouzeni pro zločin
dle zákona čís. 50 Sb. z. a n. ze dne 19.
března 1923 neuvedený v odstavci 1,
b) osoby, které by mohly mravně nebo zdravotně
ohroziti ostatní účastníky branné
výchovy.
(3) O vyloučení rozhoduje místní (okresní)
výbor brannosti. Postižený má právo
odvolati se instančně až k ústřednímu
výboru brannosti."
V §u 20 se odst. 2 škrtá.
V §u 44 se za slovo "zaměstnání"
vkládají slova "a nerušila obvyklý
týdenní odpočinek".
§ 59 bude zníti:
Spolky pěstující vojenský výcvik
podle § 28, odst. 1, písm. b) branného zákona
se odzbrojí a rozpustí."
Podepsaní žádají, aby o § 59 bylo
oddělené hlasování.
V §u 60 se odst. 1 mění takto:
" (1) Hromadně prováděti cvičení,
která jsou v podstatě branným výcvikem,
zejména na volných prostranstvích, smějí
jen ony tělovýchovné spolky, kterým
to bylo ministerstvem národní obrany v dohodě
s ministerstvem vnitra a ministerstvem veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy výslovně
dovoleno."
§ 62 se škrtá.
Podepsaní žádají, aby o §u 62 bylo
oddělené hlasování.
§ 67 znějž:
Veškeré náklady spojené s prováděním
tohoto zákona v jednotlivých oborech veřejné
správy, jakož i v samosprávných svazcích,
budou hrazeny ze zvláštní daně, kterou
budou zatíženy zbrojařské zisky. Daň
tuto upraví zvláštní zákon."
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru
branného, panu posl. Vičánkovi.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
V provedené debatě se ukázalo totéž,
co bylo celkem zjištěno v branném výboru,
že všechny strany zastoupené v této sněmovně
uznávají nutnost opatření, které
vláda činí předloženou osnovou
o zavedení branné výchovy. To je právě
při tom potěšující, že i
strany oposiční buď se vyslovily bezvýhradně
pro tuto osnovu zákona, nebo s určitými výhradami,
anebo, jak jsem již konstatoval, strana sudetských
Němců uznává rovněž oprávněnost
tohoto opatření, má pouze své stanovisko,
které ovšem v politice nutno respektovat, pro které
hlasovat pro tuto osnovu nemíní a nechce.
K předneseným vývodům právě
z tohoto důvodu nemám celkem, co bych připomněl.
Všichni pánové se vyjadřovali ve smyslu
předložené osnovy, mluvili pro její
uzákonění a pouze v detailech pánové
ze stran oposičních měli určité
odchylné stanovisko nebo některé obavy.
Dovolil bych si pouze p. posl. dr Petersovi na některé
věci naprosto stručně odpověděti.
Pan dr Peters se zabýval delší částí
své řeči otázkou psaní určitého
časopisu a prohlásil, že Němci se asimilovati
nedají. To je možno pouze kvitovat. Nikdo z nás
nikdy nepožadoval a nebude požadovat, aby se Němci
asimilovali v tom smyslu, aby se stali Čechy. ale asimilace
v tom smyslu, aby se stali řádnými a státu
oddanými příslušníky tohoto státu,
ta požadována být musí za každou
cenu. S toho stanoviska vychází také vládní
návrh sám. Obsahuje ustanovení, kterými
se má veškeré obyvatelstvo tohoto státu
připraviti na hrozící nebezpečí,
a já již ve svém referátě jsem
prohlásil, že zde nebude a nemůže být
nebezpečí, které by někoho vyjímalo,
že nebezpečí se bude vztahovat na všechny
občany bez rozdílu stáří, pohlaví,
náboženství, politického smýšlení
a národnosti. A právě z toho důvodu
musí býti veškeré obyvatelstvo na toto
nebezpečí připraveno ve smyslu provádění
tohoto zákona.
Pan dr Peters znovu považoval za nutné upozorniti
na jakýsi protiklad zejména v důvodové
zprávě, kde se mluví o národu a obyvatelstvu.
Již v branném výboru jsme konstatovali, že
jsou zde určité předpoklady pro to, aby zákon,
když se vztahuje na veškeré obyvatelstvo tohoto
státu, mluvil opravdu někdy také o národě,
o národě, který znamená souhrn národů
všech jak národa státního, tak také
národnostních menšin. Není to zase nějaká
snaha počešťovat jiné, zejména
menšinové národnosti, nýbrž je
to prostě, řekl bych, nejliberálnější
pojetí švýcarské. (Výkřiky
posl. inž. Peschky.) Já vím také,
že jste uplatňovali v branném výboru
určité výhrady, ale neprávem. Švýcarské
obyvatelstvo dosáhlo právě té jednolitosti,
že všichni, Němci, Francouzi, Italové
i Raetorománi se považují za jeden jediný
švýcarský národ právě
tím, že všichni měli dobrou vůli
k udržení tohoto svého malého státu
a všichni v každém okamžiku se stavěli
za celistvost a nedotknutelnost jeho hranic. Z této solidarity,
ve smyslu udržení státu, vyrostla potom také
solidarita a národnostní snášenlivost,
která se přirozeně projevila v uspořádání
politických, správních a jazykových
otázek ve Švýcarsku. Náš stát
nezanedbal po té stránce také ničeho.
Jazykový zákon - upozorňoval a vysvětloval
jsem pánům v branném výboru - dává
plné právo národnostním menšinám.
A také pokud jde o zařízení a opatření
vojenská, nikdo nemůže říci,
že by národnostní menšiny byly po národnostní,
jazykové stránce nějakým způsobem
utlačovány, ba naopak vojenská zařízení
dávají vojákům více, než
dává občanstvu jazykový zákon
sám. Ten předpisuje určité procento
u menšin, aby se mohly dovolávati obcování
a vyřizování úředních
záležitostí ve svém jazyku, kdežto
na vojně neplatí žádné procento.
A správně bylo řečeno, v tom nejčeštějším
městě Čáslavi mluví vojáci
národnosti německé německy a velitelé
jejich musí ovládati ten jazyk na tolik, aby se
se svými mužstvy dorozuměli. (Výkřiky.)
Po té stránce vám mohu říci,
že v českých posádkách velmi
často slyšíme německé vojáky
a že to nikoho neprovokuje a neruší. Na vojně
je hlavní to, aby byl udržen duch kázně,
pořádku, řekl bych, té vzájemnosti,
kamaradství, a všecky ostatní ohledy jdou stranou.
Tedy výtka, že zaměňujeme pojem národa
a obyvatelstva, není oprávněná, a
má býti jistě pouze dosti nevhodně
voleným argumentem stranickým.
Pokud jde o otázky Turnverbandu, kterými se zde
p. posl. dr Peters zabýval, mohu říci
jako zpravodaj totéž, co už bylo konstatováno
v branném výboru: O tom, kterým velkým
tělovýchovným organisacím bude uděleno
právo zúčastniti se práce v branné
výchově, rozhodne vláda. Ani branný
výbor, ani kterýkoliv jiný výbor,
ani sněmovna nemohou tuto otázku řešiti,
poněvadž je to výslovně stanoveno. A
vláda jistě, tak jako doposud vždycky, uváží
dokonale všecky okolnosti s tím souvisící
a po zralém uvážení rozhodne a udělí
toto právo všem velkým organisacím,
které dají všecky možné záruky,
že při provádění branné
výchovy budou postupovati tak, jak toho zájem státu
a intence tohoto zákona vyžadují.
Slavná sněmovno, nemám již, co bych
uvedl, a proto opakuji návrh přednesený ve
své zprávě jménem branného
výboru, aby slavná sněmovna schválila
předloženou osnovu ve znění, jak byla
předložena ve zprávě výborové.
(Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru
kulturního, p. posl. Jašovi.
Zpravodaj posl. Jaša: Vážená sněmovno!
Během projednávání osnovy zákona
o branné výchově došlo přání
Ústředí moravskoslezkých obcí,
měst a okresů, které žádají
zastoupení v ústředních zemských
a okresních výborech branných. Dohodli jsme
se, že vyhovíme tomuto přání
resolucí, když už nebylo možno provésti
změnu v zákoně.
Slavná sněmovno, v debatě kromě maďarské
sjednocené strany, která osnovu o branné
výchově odmítá zásadně,
všecky delegace stran posl. sněmovny se postavily
k osnově zákona o branné výchově
kladně, i když s určitými výhradami.
Pan posl. Porubszky za maďarskou sjednocenou stranu
prohlásil, že předložená osnova
je kopií vychovávacích metod Mussoliniho
a Hitlera a že to, co se může dělati v
Italii nebo v Německu, nemůže se prováděti
u nás, poněvadž v Italii a v Německu
je obyvatelstvo stejnorodé, naše republika však
sestává z národností. tedy z živlů
nestejnorodých. Jeho tvrzení neodpovídá
skutečnosti. Je právě zvláště
sympatickým znakem naší osnovy, že se
podstatně odlišuje od branné výchovy
a vychovávacích metod v Italii a Německu
a že velmi pozorně přihlíží
k politickému a národnostnímu rozvrstvení
obyvatelstva. Kdyby národnostní rozvrstvení
státu mělo brániti náležitému
výsledku branné výchovy, pak by v žádném
státě s menšinami nebylo možno budovati
brannost a armádu vůbec. Ale důstojníci
československé armády a velitelé její
jsou přesvědčeni o opaku a tvrdí,
že vojáci našich menšinových národností
plní své vojenské povinnosti zcela dobře.
Soužití a duch vojáků bez rozdílů
národností je kamarádský, a právě
v armádě československé se podařilo
dosáhnouti ducha dobré snášenlivosti,
nutného pro plnění těžké
a důležité funkce obrany státu.
Nejen strany koaliční, nýbrž i některé
strany oposiční se vyslovily v debatě skoro
manifestačně pro osnovu zákona o branné
výchově. Dámy a pánové, za
několik dní budeme slaviti 20. výročí
bitvy u Zborova, která měla velmi význačný
politický význam pro naše zahraniční
hnutí a byla vlastním základem pro formování
naší zahraniční armády. Budeme
hlasovati pro zákon na obranu státu pod dojmem vděčné
vzpomínky na ty, kteří u Zborova padli a
odpočívají u Cecové a u Zborova na
hřbitovech a jimž jsme zavázáni do velké
míry za svoji svobodu. Slibujeme jim, že učiníme
vše, aby Československá republika jako stát
prospívala, aby byla silná, aby v ní žil
spokojený lid. (Potlesk.)
Jako zpravodaj kulturního výboru doporučuji,
aby osnova zákona o branné výchově
byla přijata v tom znění, jak je schválil
výbor branný, kulturní a rozpočtový
i s resolucemi těchto výborů. (Souhlas.)