Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo zpravodaji výboru rozpočtového,
panu posl. dr inž. Brdlíkovi.
Zpravodaj posl. dr inž. Brdlík: Slavná
sněmovno!
Vzhledem k tomu, že nebyly předneseny žádné
pozměňovací návrhy rázu finančního
a úhradového, nemám připomínek,
připojuji se k vývodům předchozích
pánů referentů a opakuji návrh rozpočtového
výboru, aby osnova zákona byla přijata ve
znění, jak byla ve zprávě výborové
přednesena. (Souhlas.)
Místopředseda Košek (zvoní): Nebude-li
námitek, odložím hlasování o
tomto odstavci na dobu pozdější a přistoupíme
k projednávání odstavce dalšího.
(Námitek nebylo.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávati další odstavec pořadu,
jímž jest:
2. Zpráva výborů ústavně-právního,
soc.-politického a rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 933) o úsporných
opatřeních personálních (tisk 1024).
Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní
pan posl. dr Mareš, za výbor soc.-politický
pan posl. dr Suchý, a za výbor rozpočtový
pan posl. dr Stránský.
Dávám slovo prvému zpravodaji za výbor
ústavně-právní, panu posl. dr Marešovi.
Zpravodaj posl. dr Mareš: Slavná sněmovno!
Paragrafem 10 vládního nařízení
č. 252/ 1933 byl zaveden zvláštní pensijní
příspěvek pro státní zaměstnance
v důsledcích úsporných opatření,
kterých bylo tehdy třeba zase v důsledcích
těžké hospodářské krise.
Nejvyšší správní soud však
v několika nálezích vyřkl, že
zavedení těchto platových srážek
pro r. 1934 je platovou úpravou, tedy součástí
služebního poměru soudců z povolání,
který podle podle §u 97 ústavního zákona
musí býti řešen jedině zákonem,
a nebyla podle názoru nejvyššího správního
soudu vláda tedy oprávněna tehdy vzhledem
k doložce zmocňovacího zákona čís.
95 z r. 1933 podle znění "pokud k tomu není
zapotřebí zvláštního zákona
podle předpisů ústavní listiny",
platové srážky u soudců provésti
cestou nařizovací, i kdyby toto nařízení,
jak se skutečně stalo, se opíralo přímo
o zákon zmocňovací.
Je nepochybno, že úsporná opatření
měla ráz všeobecný, a nelze tvrditi,
že by byli soudcové se chtěli vymknouti z této
celkové úpravy úsporné. Nebrání
se a nebránili se tomu, aby také u jejich platů
byly provedeny srážky a úsporná opatření,
kterých bylo tehdy nutno pro státní pokladnu.
Ale proti čemu se soudcové bránili, bylo
to, jak k těmto srážkám došlo.
Tvrdí - a právem - že bylo použito norem
neprávem, tedy zmocňovacího zákona
a s tím souvisícího nařízení,
poněvadž ústavní listina v §u 97
výslovně k tomu vyžaduje zvláštního
zákona.
Opakuji znovu, že soudcům nešlo o to, aby se
vyhnuli těmto srážkovým povinnostem,
ale šlo jim především o to, aby nebyl
vytvořen nebezpečný prejudic pro budoucnost,
aby nedošlo k doteku práv, zaručených
ústavou, a bylo tedy jejich právem a jejich povinností
býti strážci ústavní listiny,
i když se to v tomto konkrétním případě
dotýkalo jejich hmotných soukromých zájmů.
Vláda, majíc rozhodnutí nejvyššího
správního soudu a prozkoumavši celou materii,
snažila se vyřešiti otázku tím,
že předložila osnovu, podle které chtěla
předpisy zmíněného vlád. nařízení
cestou zákona aplikovati i pro soudce, tedy chtěla
provésti jakousi sanaci, nechci říci, chyby,
ale přece jen ne dost správného použití
zmocňovacího zákona.
Lákalo by zde provésti diskusi o vhodnosti nebo
nevhodnosti zmocňovacího zákona vůbec,
polemisovati s těmi, kdož se domnívají
a hájí názor, že i kdyby ústavní
soud prohlásil zmocňovací zákon čís.
109 z r. 1934 za neplatný, nebyla by tím dotčena
jeho platnost, jakož i platnost nařízení
na jeho základě vydaných v době od
jeho prohlášení až do uveřejnění
nálezu ústavního soudu případně
vydaného. Tím je v podstatě řečeno,
tak aspoň míní tyto názory, že
nález ústavního soudu by nepůsobil
ex tunc, nýbrž ex nunc, čili, že by měl
význam jen konstruktivní, ne deklarativní.
Bylo by zbytečno polemisovati s tímto názorem,
přesvědčovati o názoru jiném,
bylo by zbytečno poukazovati, že i s hlediska ducha
článku I úst. listiny a zákona ze
dne 9. března 1920 nemůže býti o tom
nejmenší pochybnosti, že by tu byla malá
kautela pro ústavnost československých zákonů,
kdyby neplatný zákon, ústavním soudem
za neplatný prohlášený, přes
to podržel závaznost bezvýhradně až
do publikace nálezu ústavního soudu, tedy
po dobu neurčitou, která by dokonce mohla býti
jistým technickým opatřením ještě
prodlužována.
Čl. I úst. listiny praví výslovně,
že zákony odporující ústavní
listině jsou neplatné. Jsou tedy podle mého
názoru, podle názoru odborné literatury neplatné
vůbec od počátku, třeba že jejich
neplatnost musí býti vyslovena příslušným
ústavním soudem. Neplatnost je tu založena
ústavní listinou, nikoliv tedy teprve nálezem
ústavního soudu. Je rázu deklarativního,
nikoliv konstruktivního. Tolik snad jenom třeba
podotknouti k akademické otázce, co by asi bylo
právem, kdyby ústavní soud svůj názor
projevil, ale i kdyby ústavní soud názor
neprojevil, jaký je skutečný stav zmocňovacího
zákona v tomto bodě, právě ve věci
úpravy platů soudcovských.
Ústavně-právní výbor prozkoumal
celou materii velmi důkladně a zevrubně a
přes časovou tíseň, ve které
se nalézal, došel k přesvědčení,
že zásadně není myslitelno, aby bylo
učiněno zadost požadavkům ústavní
listiny a jejím ustanovením tím, že
by byl uzákoněn zákon se zpětnou účinností,
a nemohl se vyhnouti obavám, že by jen pouhý
stručný odkaz na speciální vládní
nařízení mohl stačiti, aby odstranil
případné pochybnosti s hlediska ústavnosti
navrhovaného zákona. Cituje znovu § 97, odst.
2 úst. listiny vyslovil ústavně-právní
výbor zásadu: 1. že srážky soudců
pro budoucnost a jakékoliv úpravy platů vůbec
mohou býti stanoveny jen řádným ústavě
odpovídajícím zákonem, 2. že
třeba uspokojiti nároky, které vyplývají
ze shora uvedených judikátů a také
z okolnosti, že podle dosud platných norem platového
zákona a proto, že byl zrušen soudcovský
zákon č. 190/1924 stala se soudcům újma,
kterou nutno do jisté míry napraviti.
Ústavně-právní výbor se proto
rozhodl přepracovati vládní návrh
zákona potud, že přímo do zákona
vložil podrobně všechny předpisy úsporných
personálních opatření, jejichž
platnost má postihnouti soudce, a to nejen soudce v činné
službě, nýbrž též soudcovské
čekatele, soudce v pensi a pozůstalé po nich.
Předložený návrh zákona zavádí
platnost od 1. července 1937, ale upravuje hmotné
poměry od 1. ledna 1937. Přes to však v tomto
případě nejde o zpětnou účinnost,
která by soudce postihovala, nýbrž o to, aby
soudci byli účastni od 1. ledna 1937 všech
úlev, kterých se dostává stát.
zaměstnancům celý rok 1937.
Bylo namítáno, že soudcové použili
jaksi této příležitosti, zda po stránce
ústavy je správné či nikoli, že
bylo použito zmocňovacího zákona při
úpravě jejich platu, aby zlepšili své
hmotné postavení jakousi restitucí tehdejšího
zákona z r. 1924.
K druhé části zákona nutno především
podotknouti, že při zařazení přídavků
ročních 1.800 Kč nejde o přímou
souvislost s právní otázkou. Ze skutečnosti,
že soudcové použili svého občanům
daného práva a domáhali se svými stížnostmi
u nejvyššího správního soudu rozhodnutí
o tom, staly-li se srážky platové cestou zákonnou
či nikoli, to nevyplývá. Mohu klidně
v této souvislosti poukázati i na vývody,
které soudcové sami uplatňují ve své
resolucí a v různých podáních,
kde ukazují již přímo na to, že
platový zákon z r. 1936 měl v zápětí
určité platové nesrovnalosti, a zde bych
citoval doslova (čte): "... jichž si byl
zákonodárce vědom, a proto připustil
již dodatečné vyrovnání podle
ustanovení §u 151 plat. zákona." U soudců
nastalo platovým zákonem zvláště
citelné zkrácení příjmů,
poněvadž jim byl současně zrušen
i soudcovský zákon čís. 190/1924 Sb.
z. a n., jak jsem se o tom zmínil, aniž by byla dána
jakákoliv náhrada. Také na základě
platového zákona provedená systemisace ukázala
se poněkud nedostatečnou. Důsledkem těchto
nepříznivých poměrů došlo
pak k parcielním úpravám soudcovských
platů, aby byly odstraněny aspoň ty nejkřiklavější
tvrdosti, a mezi ně patří i zavedení
zvláštních výkonnostních přídavků,
které honorovaly a honorují soudcovskou práci
nadnormální, které soudcové jsou nuceni
vykonávati pro nedostatečný počet
systemisovaných soudcovských sil. I na tyto výkonnostní
přídavky je úhrada ve zvýšených
soudních poplatcích, zavedených zákonem
čís. 120/1931. Tento původně jen pro
účely soudnictví určený zákon
zvýšil sice značně příjem
státní pokladny v obnosu 30 mil. Kč převyšujícím,
ale pro účely soudnictví, resp. pro zvýšení
hmotných poměrů soudců užito
bylo částky toliko asi 8 mil. Kč, která
se soudcům vyplácela právě ve formě
zmíněného výkonnostního přídavku.
Ale i tato částka byla vyplacena soudcům
toliko dvakrát, léta následující
v důsledku státní finanční
tísně byla pak redukována, poněvadž
k jiné redukci platové tehdy cestou zákona
nedošlo. Konečná cifra zůstala pouze
2 1/2 mil. Kč, v kteréžto výši
se vyplácí dosud. Tím byly skutečně
soudcovské platy značně zkráceny a
soudcové tak postižení srážkou
dvojího druhu. Vedle všeobecné srážky
utrpěli totiž soudcové srážky na
výkonnostních přídavcích, a
to srážky více než 75 %, ač v ostatních
resortech odměny podobného rázu, které
soudcovské výkonnostní přídavky
daleko převyšují nebo se jim alespoň
rovnají, redukovány nebyly a ač pracovní
poměry u soudců se nikterak nezlepšily. Stačí
uvésti, že se nynější výkonnostní
přídavky pohybují v částkách
700 až 1500 Kč, kteroužto částkou
roční jsou odměňováni i nejvyšší
funkcionáři soudní. Zavádí-li
se teď jednotný soudcovský přídavek
ročních 1800 Kč, započitatelný
do pense, a nepostihovatelný podle úsporných
opatření, je to jen nepatrný ekvivalent,
který nutno soudcům přiznat za újmu
uvedenou, která postihla jedině soudcovský
stav. Vím, má se dostati aspoň částečná
náhrada všem soudcům bez rozdílu za
další újmu, kterou přináší
sebou povaha soudcovského povolání, že
se znemožňuje soudcům jakýkoliv příjem,
který jim ústavní listina na více
místech výslovně zakazuje. (Předsednictví
převzal místopředseda Sivák.)
Výkonnostní přídavky, zůstávajíce
zároveň v platnosti, nezasahují mimo to všechno
soudcovstvo vzhledem k zvláštním pracovním
podmínkám, na něž jsou vázány,
a vyrovnává se tím do jisté míry
nesrovnalost ležící v povaze výkonnostních
přídavků, která vznikla mezi jednotlivými
soudci a kterou lze právě odstraniti jen na podkladě
zákona, dříve než dojde k definitivnímu
řešení, které v tomto zákoně
nebylo provedeno z důvodů, které ještě
poněkud blíže naznačím.
Posuzujeme-li tedy navrhovanou zákonnou úpravu s
těchto hledisk, nevzniká tím nějaká
platová výhoda soudcům a nevyžádá
si proto ve skutečnosti ani toto opatření
nového, dosud neznámého finančního
nákladu, protože jde vlastně o obnovení
dřívějšího stavu a vrácení
toho, co soudcům už dávno patřilo podle
zákona z r. 1924.
Ústavně-právní výbor nemohl
přehlédnouti, že už ústavní
listina zaručuje soudcům v samostatnému oddílu,
jednajícím o moci soudcovské, zvláštní
postavení, projevené mimo jiné prohlášením
zásady jejich neodvislosti v §u 98, a že jim
v jiném odstavci, § 100, zakazuje vedlejší
honorované funkce, a proto vzhledem k tomuto zvláštnímu
ústavou zaručenému postavení považoval
za účelné a nutné zlepšiti platové
poměry soudců i po stránce hmotné.
Mělo by se tak učiniti i tehdy, kdyby nebylo této
příležitosti, a je jen litovati toho, že
pro tento rok není dosti rozpočtových prostředků,
takže přídavek může býti
vyplácen jen z polovice za r. 1937. Bylo třeba v
osnově výslovně zdůrazniti, že
jde také při úpravě o konceptní
úředníky státních zastupitelstev,
vrch. státních zastupitelstev a generální
prokuratury ve smyslu §u 53 plat. zákona. Je zájmem
přímo státním, aby doplnění
těchto institucí z řad soudcovských
nebylo brzděno tím, že by ti, kdož přecházejí
ze stavu soudcovského do těchto oddělení,
byli zbaveni těchto přídavků a tím
by odpadla snaha do těchto institucí přecházeti
ze stavu soudcovského. Tím by trpěla kvalita
a počet těchto uchazečů.
Nemohlo býti v osnově také vyhověno
požadavkům soudcovské organisace, aby bylo
výslovně v zákoně prohlášeno,
že výhody, které budou v budoucnosti všeobecně
přiznány úředníkům s
plným vysokoškolským vzděláním,
příslušejí mocí tohoto zákona
za stejných podmínek obdobně též
soudcům. To by jednak odporovalo zásadě i
soudci uplatňované, o kterou se právě
opírá ústavněprávní
výbor a kterou právě hájili soudcové.
Mohlo by se státi, že nějaká úprava,
nějaká výhoda by se stala také pro
jiné vysokoškolské úředníky
cestou nařizovací a tím by se jí stali
účastni také soudcové a měli
bychom pak stejný stav, jako máme dnes, poněvadž
výhody i škody, srážky i přídavky
u stavu soudcovského mají být prováděny
jedině cestou zákona.
Druhý důvod je ten, že není dobře
myslitelné - a ústavně-právní
výbor tuto myšlenku také vyjádřil
ve své debatě - že by vláda kdykoliv
a kdekoliv mohla vůbec přikročiti k tomu,
že by upravovala hmotné, platové poměry
vysokoškolského úřednictva v celém
státě a při tom by expressis verbis soudce
přímo vylučovala. To jsme považovali
v ústavně-právním výboru za
nemožné, přímo za vyloučené
a proto jsme považovali za zbytečné, aby takovéto
ustanovení bylo do zákona přímo pojato.
To platí mutatis mutandis také o t. zv. výkonnostních
přídavcích, které soudcové
chtěli, aby byly v této osnově stejně
uzákoněny, ač tento zákon to negativně
vyjadřuje. Nikterak jsme se nedotýkali těchto
výkonnostních přídavků, které
dnes tvoří podstatnou součástku platových
odměn soudců. Ale poněvadž jejich základna
je vypočítána podle t. zv. bodů, nebylo
dosti oportunní, aby tento výkonnostní přídavek
se stal součástí zákona, když
jeho výše v tomto zákoně nemohla být
nikterak podchycena a zachycena.
Je také litovati, že nemohli se výhod tohoto
zákona zúčastniti oni soudci, kteří
po 1. lednu 1935 až do účinnosti tohoto zákona
odešli na odpočinek. Tím vzniká zřejmá
jakási nesrovnalost, záležející
v tom, že těmto v r. 1935 a 1936 ještě
aktivně sloužícím soudcům aspoň
po určitou dobu nedostává se ničeho
z těch výhod, které v tomto zákoně
jsou obsaženy, ačkoliv v těchto letech, r.
1935, aktivní službu konali a měli tedy pro
rata temporis et quanti dostati výkonnostní přídavky,
snížené v uvedených letech o 75 %, t.
j. z těch 8 mil. Kč na 2.5 mil. Kč, a ačkoliv
oni po dobu aktivní služby nesli důsledky mimořádného
zatížení u soudů. Je proto požadavkem
sociální spravedlnosti, aby těm soudcům
dostalo se mimo zákon nějaké náhrady
ve formě zvláštního přídavku,
jednou pro vždy vyplaceného, k částečnému
odškodnění, jak se to činí vždy
při všech úpravách platových.
Ústavně-právní výbor proto
vznesl apel na ministra financí a na předsedu vlády
a pověřil svého předsedu, aby jednal
v tomto smyslu s příslušnými činiteli,
aby jednorázovou výpomocí tato otázka,
která legislativně nemohla být vyřešena,
byla odklizena, také již z důvodů zásadních,
aby nevznikl žádný pojem nových staropensistů,
neuspokojených, do jisté míry oprávněně
v tomto směru dotčených.
Pokud půjde o případnou úpravu některých
úsporných opatřeni personálních,
též po 31. prosinci 1937, bude otázka ta řešena
jak pro soudce, tak pro ostatní státní zaměstnance
samostatně. Celkem lze říci, že touto
osnovou napravuje sněmovna nedostatky dosavadní
úpravy platů soudcovských po stránce
právní, ale i po stránce hmotné splácí
stavu soudcovskému to, co jednak v ústavní
listině, jednak v různých prohlášeních
vlády a ministrem spravedlnosti bylo stavu soudcovskému
přislíbeno.
Tíseň do jisté míry časová
mně brání v tom, abych znova rozvedl celý
problém t. zv. soudcovské krise. Bylo zde o něm
mluveno již při rozpravě o nejvyšším
správním soudu, kde bylo poukazováno na neúměrné
zvýšení agendy soudcovské, na zatížení
soudců stále novými a novými zákony
a nařízeními, na zvýšení
hospodářského rozpětí našeho
zákonodárství, na nedostatek systemisovaných
míst, na nedostatek místností atd. atd. Nechci
to již znovu rozvádět, chci jenom znovu zdůraznit,
že touto úpravou zesilujeme předpoklady skutečné
soudcovské neodvislosti, že tak nečiníme
jen v zájmu těch, kdo byli dotčeni výhodami
tohoto zákona nebo nevýhodami dřívějších
opatření, že tím se zároveň
dotýkáme zájmů celého státu,
který má pochopitelně veliký zájem
na tom, aby byl zesílen ten fundament, který ve
všech spořádaných státech tvoří
řádné soudnictví, vykonávající
řádně spravedlnost. Prosím proto slavnou
sněmovnu, aby tuto osnovu zákona přijala.
(Potlesk.)