Řeknete mi, že toto jsou odedávna směrnice
vaši politiky! Pravím vám však: Mýlíte
se, jste v naprostém rozporu se svými mysliteli,
se svou tradicí, se svými velkými lidmi.
Prakse ve vedení státu a správy neodpovídá
tradicím a názorům, které často
velmi vzrušeně namlouváte sobě a celému
světu. (Potlesk.)
Další obor, kterým bych se chtěl ještě
zabývati, se týká zákona samého.
Poukázal jsem již na to v branném výboru,
že si důvodová zpráva počíná
tak, jakoby musila teprve přijíti branná
výchova, aby se mohlo počíti s mravní
výchovou našeho obyvatelstva. Mnohá místa
důvodové zprávy ukazují, že branná
výchova má velmi silně srůsti se všeobecnou
školní výchovou a se všeobecným
vzděláním, což - snad jako starý
učitel nepovažuji za správné. Zdá
se, že je zde určitá nedůvěra
v naší pedagogiku, nabádá-li důvodová
zpráva zákona o branné výchově
k tomu, aby byla zvednuta všeobecná mravnost. Nepochybuji
vůbec, že i to je úkolem branné výchovy,
domnívám se však, že je to především
úkolem všeobecné výchovy vzdělávací
a školní a že se pedagogice v důvodové
zprávě činí ve velké míře
křivda. Z toho lze viděti dvě věci:
1. Vojenská správa zde v určitém smyslu
vystupuje jako korektor občanské výchovy.
Zde zastávám zcela věcné stanovisko,
že to je nesprávné a nepraktické nehledě
k tomu, že se domnívám, že to vůbec
není ústavní. Zastávám názor,
že musí býti zákonodárství
velmi přesně odděleno od správy a
že uvnitř veřejné správy musí
býti jednotlivé obory velmi přesně
od sebe odděleny. Musíme uvážiti, že
se voják dívá jinýma očima
na občanský a politický vývoj a že
se v jistém směru také musí jinýma
očima dívati a proto se domnívám,
že neobyčejně silný vliv vojska na tuto
osnovu není správný. Musíme právě
proto, že tato osnova se má tak náhle, totiž
1. září, provésti a že všechna
nařízení a všechny pokyny mají
býti vydány v dohodě s vojenskou správou,
zdůrazniti povážlivou skutečnost, že
vše musí býti provedeno velmi rychle a ještě
během prázdnin - ty jsou, jak známo, u nás
velmi vydatné - že pro tuto rychlost v provádění
pro krátkou lhůtu, ve které má zákon
počíti platiti, vše provádějí
vojáci bez přiměřeného ohledu
na výchovné a jiné otázky, které
zde přicházejí v úvahu.
Jako druhou věc bych chtěl zdůrazniti toto:
Máme přece u nás doma psychosy až po
krk. Nevíme již vůbec, kde rozhodují
reální skutečnosti a kde psychosa. Neodpovědnost
pražského českého tisku a také
všeobecný názor, který převládá
i ve vojenských kruzích, přispívá
každý den k tomu, že se psychosa stává
stále silnější než jasný
a střízlivý rozum. To neplatí jen
o hospodářských kroužcích anebo
o obyvatelstvu, nýbrž domnívám se, že
tato psychosa silně působí i na rozhodnutí
vlády.
Nuže, pánové, ještě něco
o provedení tohoto zákona a o poměru mezi
obyvatelstvem a těmi, kteří mají bdíti
nad celou touto činností, totiž o vojácích.
Opakuji, že by bylo zapotřebí stylisovati §
20 zákona tak, aby již předem každý
vážný tělovýchovný spolek
byl vybaven oprávněním prováděti
brannou výchovu. Tím by se bylo uspořilo
velmi trapné rozhodnutí panu ministru Czechovi,
který má jako ministr zdravotnictví rozhodnouti,
kdo má brannou výchovu dostati do rukou a kdo ne.
Jsou však spolky schopné prováděti brannou
výchovu, které jsou s odborného hlediska
tak bezvadné, že nedati takovému prvotřídnímu
spolku oprávnění prováděti
brannou výchovu je věcí vysoce politickou,
která je podle mého mínění,
nemýlím-li se v době, před obecními
volbami nepříjemnou věcí. Bude-li
však takovým způsobem, jak nám s mnohých
stran bylo naznačeno, rozhodováno o branné
výchově sudetských Němců, pak
musím zcela otevřeně prohlásiti, že
již znění tohoto zákona vztyčuje
mezi státem a sudetskými Němci novou přehradu,
ale i přehradu mezi vojskem a německými občany,
přehradu, která, jak známo, má v 21.
roce věku přestati; až dosud však neměl
žádný ministr nár. obrany odvahu, aby
popřel, že němečtí vojáci
nejsou jen fysicky, nýbrž i duševně znamenitými
rekruty. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Další věcí, kterou zde musím
vytknouti, je to, že to chcete provést pěkně
po starorakousku. Místo abyste to, co je dáno, co
existuje a co se osvědčilo, postavili před
nové úkoly a abyste s tím jednali o provedení
nového úkolu, začínáte s brannými
středisky budovati nový aparát. To stojí
peníze a je to psychologicky za všech okolností
již předem pochybené. Dívám-li
se s tohoto hlediska na osnovu, musím říci,
že nejsem s to odpověděti na dvě otázky:
Jedna otázka zní: Jak to přijde, že
při vašem odmítavém stanovisku k totálnímu
státu a k totalitě v politice vůbec pohlížíte
na československý národ jako na uskutečnění
státní totality? Probírám-li právě
v tomto směru důvodovou zprávu, nenalézám
na tuto otázku odpovědi. Naopak! Důvodová
zpráva je důkazem, že jste se svou snahou československý
stát vyplniti politicky československým národem
dostali do velkých rozporů, aniž jste pomyslili,
že 33% obyvatelstva nemůže při tom spolupůsobiti
pro své ethické a duševní předpoklady.
Druhou otázkou je, proč při zavedení
tak důležité všeobecné občanské
povinnosti, kterou má podle vaší vůle
každý splniti, nepoužíváte demokratických
metod, t. j. proč tvoříte zákon, při
jehož přípravách již nebylo ani
stopy po spolupráci, spolupůsobení a diskusi,
kterou přece vždycky líčíte jako
obsah a předpoklad demokratického vývoje.
Musím dále konstatovati, že zákon vůbec
nepomýšlí na to, aby se v nějaké
formě jednalo s povolanými korporacemi, nýbrž
že zase jen sestavuje několik výborů,
ve kterých budou jen ti, kdož dostali povolení
prováděti skutečně brannou výchovu.
To považujeme za zcela pochybené a úzkoprsé.
Pánové! Ještě o poslední věci
bych se zde chtěl zmíniti: Poukázal jsem
již ve výboru na to, že se v jádře
ve státech, kde již branná výchova je
zákonem provedena, došlo k názoru, že
tělesná zdatnost je sice přirozeným
a samozřejmým předpokladem výchovy
mládeže, že však je i pro armádu
důležité, aby se mládeži dostalo
co možná nejméně čistě
vojenského výcviku. Neboť je jednak nebezpečí.
že mladý člověk, který již
umí cvičiti s puškou, umí obsluhovati
kulomet a umí vše možné, bude nakonec
špatným vojákem, protože si myslí,
že již všechno umí. Říká-li
se, že se brannou výchovou již dostávají
rekruti, kteří jsou s to bezvadně zacházeti
se zbraní a které je třeba vycvičiti
ještě jen v polní službě, pak byl
s vojenského hlediska vytčen příliš
vzdálený cíl.
Shrnuje musím konstatovati, že se tato osnova, která
se tak rychle stává zákonem, nestala právě
východiskem nové národní etiky. Domnívám
se, že je vrcholem národnostní politiky, o
které jen můžeme tvrditi, že byla nesprávná
a o které musíme říci, že je
nesprávná, ačkoliv ji spolu s vámi
dělají tři malé sudetskoněmecké
strany. Právě při tak choulostivém
oboru, který je upraven tímto zákonem, bylo
by správné a účelné, kdyby
se bylo zde začalo s novou národnostní politikou
v tom smyslu, že by se byl udělal pokus opříti
vše o dobrovolnost, že by se bylo umožnilo příslušníkům
národnostních skupin spolupůsobiti na této
výchově bez jakéhokoliv nucení. Zde
jste, pánové, propásli zase skvělou
příležitost! Jest litovati, že část
Němců souhlasí s touto osnovou a že
se nepokusili právě zde se zamysliti nad národnostně
politickým vývojem tohoto státu a vzíti
naň zřetel. (Předsednictví převzal
místopředseda Košek.)
To, že odpíráme své hlasy, je jednak
manifestací proti způsobu veřejné
správy, a jednak manifestací pro to, že tímto
chováním při této osnově, jejíž
důležitost uznáváme, chceme vás
varovati před tím, abyste nepokračovali na
této cestě zcela neprůhledné, nejasné,
nestátnické a nedemokratické národnostní
politiky. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. Smetánka.
Posl. Smetánka: Slavná sněmovno!
Dovolte mně, dříve než přejdu
k projednávané otázce branné výchovy,
která se dostává na pořad parlamentního
projednávání, abych se úvodem zmínil
o anketě "Českého slova", která
byla, tuším, asi před 1 1/2 rokem a jež
se zabývala otázkou strašlivého stavu
naší motorisace. Do této ankety přispěl
článkem také prvý ministr nár.
obrany, předseda nynějšího branného
výboru senátu a předseda strany nár.
socialistické, který ve svém kritickém
článku o ubíjení motorisace u nás
napsal na adresu vlády, koalovaných stran a všech
za vojenskou obranu a pohotovost státu odpovědných
činitelů tato pozoruhodná a pamětihodná
slova: "Patříme všichni na lavici obžalovaných!"
Toto obvinění, vážené dámy
a pánové, nevyřkl žádný
oposičník, nýbrž sám předseda
jedné z velkých stran vládních. Vinníci
ovšem k odpovědnosti pohnáni nebyli a také
při dnešním stavu vládním pohnáni
jistě nebudou. Motorisaci se tím anketováním,
různým debatováním a slibováním,
že dojde k nápravě, nikterak nepomohlo. A automobilismus
živoří dál.
Slavná sněmovno, jestliže bylo žádáno,
aby provinilci byli pohnáni k odpovědnosti, oč
oprávněnější by byl požadavek,
aby všichni ti, kteří po 18 let systematicky
ubíjeli brannou výchovu u nás, dostali se
na lavici obžalovaných. V důvodové zprávě
se mluví o tom, že v branné výchově
jsme se octli mezi nejposlednějšími státy
v Evropě, které se touto otázkou zabývají.
V důvodové zprávě se praví
doslovně toto: "Uváží-li se, že
skoro všechny evropské státy, zejména
naši sousedé, brannou výchovu obyvatelstva
již mají a ji po dlouhou řadu let již
provádějí, vysvitne tím jasněji
skutečnost, jak náš stát zůstal
po té stránce pozadu, a zároveň i
nutnost toto omeškání co nejdříve
odstraniti." Je to jistě velmi smutné konstatování,
že právě v té nejdůležitější
otázce, dotýkající se samé
existence státu, dostali jsme se do poslední řady
těch, kteří nic neudělali. Naši
povinností naopak bylo, brannou výchovu zavésti
mnohem dříve než kterýkoli jiný
stát, než kterýkoli jiný národ,
a to proto, poněvadž náš národ
v dobách poroby a útisku byl vychováván
v nelásce, v nenávisti vůči armádě,
jež nebyla naše a jež byla oporou habsburské
dynastie. Znovuvzkříšením samostatného
vlastního státu měli jsme svatou povinnost
před historií a před generacemi budoucími,
abychom pro vojenské zabezpečení našeho
mladého státu učinili vše, aby nás
příští generace právem nesoudily
a neodsoudily, že jsme, ačkoli dostatečně
historií poučeni, nedbali varovného hlasu
minulosti a připravili našemu národu snad novou
pohromu, důsledků snad ještě katastrofálnějších
než byla poslední naše nesvoboda, jež by
snad mohla znamenat i zánik československého
lidu.
S těchto hledisk mělo býti postupováno
při vojenském zabezpečení našeho
státu. A tu, slavná sněmovno, otázka
zavedení povinné všeobecné branné
výchovy měla býti základním
pilířem celé naší státní
bezpečnosti. Bohužel, my jsme tuto zdravou základnu
opustili. My jsme se domnívali, že jí nepotřebujeme
a stavěli jsme svou obranu vlastně na písku.
Ostatní národové, kteří neměli
potřebí branné výchovy v tom smyslu,
jak my nyní k ní přicházíme
po 18 letech, orientovali se jinak. Velmi záhy poznali,
mělo-li by dojíti k novému válečnému
konfliktu, že na něm nebude zúčastněna
jenom armáda v předních liniích, nýbrž
veškeren lid, celý stát, všecky jeho zdroje.
Starati se o to, aby nikdo neselhal v tom těžkém
utkání, v němž jde o celou existenci
státu, to bylo první a hlavní povinností
našich odpovědných činitelů.
U nás, jak jsem byl řekl, byla dána branná
výchova už od počátku na index, a tu
nemohu jinak - a to bude dnes naposledy, kdy se touto otázkou
zabývám - než se zmíniti o trnité
cestě, kterou musela branná výchova u nás
projíti. Já jistě jsem jako odborník
k tomu povolán. oprávněn i povinován,
abych poukázal na těžkosti, jimiž branná
výchova u nás musela projíti a s nimiž
musela bojovati. Bylo to v r. 1919, kdy jsem byl přidělen
zástupci ministra nár. obrany, tehdejšímu
státnímu tajemníkovi Chalupovi. Na vyzvání
hlavního štábu, který tehdy byl veden
francouzskou vojenskou misí, byli vyzváni vysocí
důstojníci a důstojníci generálního
štábu, aby předložili návrhy, jak
si představuji vývoj naší branné
moci. Přispěl jsem také svým návrhem,
který se dostal do užšího projednávání.
V tomto návrhu jako jediný z odborníků
už tehdy jsem žádal, aby byla u nás zavedena
všeobecná branná výchova už od
škol, a to pro veškeré obyvatelstvo bez ohledu
na stáří, bez ohledu na pohlaví. Tehdy
narazil tento můj návrh na těžkosti,
na neporozumění, a je zajímavo, že to
byli také právě vysocí důstojníci
hlavního štábu, kteří pro tento
požadavek neměli naprosto žádného
pochopení a porozumění. Tehdy - to jsem jist
- se dali hodně ovlivniti všeobecným míněním,
že k žádné válce v dohledné
době nedojde a že proto nemáme potřebí
t. zv. militarisace, ke které se nyní odhodláváme.
Nepochodil jsem se svým návrhem, ale neustal jsem
v boji, aby se branná výchova skutečně
u nás realisovala. Trvalo to dosti dlouho, než si
naše veřejnost uvědomila důležitost
branné výchovy pro náš národ.
A já nemohu jinak, než s tohoto místa konstatovati,
že to byla v r. 1924 strana národně socialistická,
která otázku branné výchovy jako první
z politických stran přednesla před forum
veřejnosti. Žádal jsem, aby branná výchova,
kterou jsem vložil do požadavků strany národně
socialistické, se stala všeobecně povinnou,
nejenom dobrovolnou. Také v přijaté resoluci
se praví doslovně (čte): "Všeobecná
povinná vojenská předvýchova mládeže
a dorostu budiž uzákoněna a zavedena po prázdninách
r. 1925, nejpozději však 1926. Příslušná
ministerstva se vyzývají připraviti a předložiti
včas ke schválení zákonodárnými
sbory v tom smyslu nutné změny dosavadního
branného zákona."
Ačkoliv tehdy v r. 1924 strana nár.-socialistická
tento návrh předložila, nestalo se opět
nic. Až po mnoha a mnoha letech naše veřejnost,
různé spolky, korporace i jednotlivci začali
se touto otázkou velmi vážně zabývati,
když se vidělo, jak u sousedů, zejména
kolem nás, branná výchova nabývá
pro nás přímo hrozivých forem. I v
té době, kdy už se tedy vědělo,
k čemu se mezinárodní situace schyluje, náš
hlavní štáb stále ještě
tuto myšlenku branné výchovy oddaloval, dokonce
i sabotoval. Ještě před několika lety
se podnáčelník hlav. štábu vyjádřil
o branné výchově v tom smyslu, že ji
vlastně nepotřebujeme, že se bez ní
dobře můžeme obejíti, že nám
stačí jenom řádná, usměrněná
ideová a mravní výchova. Nedivím se
tudíž tomu, slavná sněmovno, jestliže
se my s touto tak velmi důležitou otázkou dostáváme
na pořad parlamentního projednávání
teprve po 18 letech.
Je to situace pro nás, upřímně řečeno,
velmi zlá a nám nepomůže nic jiného,
než abychom aspoň nyní hleděli dohnati
to, co vůbec dohnati můžeme. Je nepochybné,
že v materiálních otázkách můžeme
všechny nedostatky a vady, jež se vyskytly, rychle napraviti.
Je to závislé čistě od finančních
prostředků. Hůře však je to s
otázkou branné výchovy, s otázkou
výchovy celého národa k pohotovosti a připravenosti
na doby zlé. A tu plně souhlasím s tím,
co zde bylo řečeno panem ministrem nár. obrany
včera, že jsme snad měli započíti
s brannou výchovou už dříve, a já
bych chtěl k tomu dodati. ne snad, nýbrž rozhodně
jsme s ní měli začíti dříve
tak, abychom skutečně měli svědomí
čisté před sebou a také svědomí
čisté před budoucností a generacemi.
jež nás budou souditi.
Mezinárodní situace není opravdu taková,
abychom se mohli oddávati ilusím o věčném
míru a o zázračné síle a moci
Společnosti národů. Po této stránce
se dostává plné satisfakce velkému
našemu státníku, nedávno zemřelému
dr Kramářovi. který už od počátku
budování našeho státu upozorňoval,
že nesmíme spoléhati na utopii věčného
míru, že máme-li udržeti svou samostatnost,
je potřebí, abychom po stránce vojenské
byli připraveni co nejlépe. Vývoj dává
tomuto stanovisku plně za pravdu Mezinárodní
situace je den ode dne horší a horší a
nevíme, zda nebudeme brzy povoláni, abychom hájili
svůj stát. Zde bylo také řečeno,
že naše situace by byla obdobná v případě
válečného konfliktu situaci Belgie nebo i
Srbska, že by zde šlo o celou naši existenci. Je
to pravda. Náš stát v případě
války by měl vzhledem k exponované, velmi
tíživé strategické situaci posici dosti
zlou. Pro nás by byla situace přímo katastrofální,
kdybychom měli v případě válečného
konfliktu s našimi spojenci prohráti. Je jisto, že
osud takové Francie, kdyby měla býti poražena,
by byl úplně odlišný od osudu našeho.
Kdyby Francie měla podlehnouti, zůstane stále
tou velkou Francií, z rovna tak jako Německo po
své prohře zůstalo tím Německem
a Rusko po svém teritoriálním okleštění
zůstává stále tím velkým
Ruskem. Ale my, malý stát, malý národ,
sevřený nepřáteli, bychom vojenskou
porážku stěží snesli a přečkali.
Kdybychom byli s těchto hledisk posuzovali od počátku
naši budoucnost, bylo přímo naší
povinností se postarati, aby po stránce vojenského
zabezpečení bylo učiněno vše,
co je v našich silách a naší moci. Branná
výchova, o které se zde hodně mluvilo a která
se stává nyní podkladem pro celkové
zmilitarisování našeho lidu, aby nikdo neselhal
v příštím těžkém
utkání, ani voják v předních
liniích, ani občan v zázemí, je jistě
plně opodstatněna. Je nepochybné, že
se brannou výchovou nesleduje jenom to, aby mládež
a dorost přišli na vojnu už s určitými
předběžnými vojenskými znalostmi,
nýbrž sleduje také účel výchovný
a mravní. Brannou výchovou se má dosáhnouti
toho, aby naší mládeži a dorostu byly
vštípeny ty nejušlechtilejší cnosti
a vlastnosti občanské i vojenské, jako na
př. kázeň, poslušnost, hbitost, bystrost,
iniciativa, sebezapření, sebeobětování
atd., kteréžto vlastnosti činí národ
vpravdě heroickým, který za dobrého
vojenského vedení může vykonati pravé
zázraky.
Po této stránce bylo třeba u nás nasaditi
všecky páky, aby vojenská hodnota, vojenské
cnosti se dostaly do duší a srdcí našeho
lidu, nejen mládeže, nýbrž i dorostu a
dospělých. Zejména dorost měl potřebí
takovéto řádné výchovy, a to
proto, poněvadž po škole, po 14. roce byl po
většině ponechán sám sobě,
byl ponechán mnohdy vlivům agitátorů,
hesel a programů mnohdy protistátních. Chtěli-li
jsme z našich občanů míti spolehlivé
obránce vlasti, bylo třeba starati se o to, aby
právě ten dorost byl v intencích řádného
vojáka a obránce státu vychováván.
Mluví se hodně o tom, že je třeba, aby
armáda byla odpolitisována, a také je správný
požadavek, aby škola byla odpolitisována. Bylo
dosud nelogické, že právě dorost byl
ponechán vlivu politických stran. Chceme-li odpolitisovati
armádu, znamená to, že musíme automaticky
odpolitisovati veškerý lid. Po této stránce
možno tedy vítati brannou předvýchovu,
a nemohu jinak než s tohoto místa, slavná sněmovno,
jménem svým a jménem svých přátel
konstatovati a prohlásiti, že pro tuto brannou výchovu,
která je přímo nezbytností pro řádnou
obranu státu, budeme také hlasovat. Jsme přesvědčeni,
že brannou výchovou na konec dospějeme k tomu,
kde jsme měli dávno být, že náš
člověk, ať je to muž nebo žena, v
příštím těžkém utkání
čestně obstojí, že nikdo neselže,
ani občan v zápolí, ani voják v předních
liniích.
Brannou výchovou skutečně dosáhneme,
co nám vždy tanulo na mysli: aby národ byl
prodchnut tou velikou myšlenkou, že jen ten národ
se dovede udržeti, který je prodchnut vášnivou
láskou k své vlasti, k své svobodě,
k svému rodnému jazyku, řeči, kultuře
a umění, k své slavné tradici a historii,
svým statkům, svému majetku, svým
rodinám, za kteréžto hodnoty je vždy pohotový
bíti se, krváceti a umírati třebas
do posledního. (Potlesk.)