Ministr národní obrany Machník: Vážená
sněmovno!
Dokud není svoboda národa, právo státu
na samostatný a svéprávný život
plně zabezpečeno, musí v jeho občanstvu
žíti duch, odhodlaný nejen k práci,
nýbrž i k boji. V uplynulých třech letech
řídili všichni vedoucí činitelé
našeho státu svou politiku hlediskem, že mír
může býti zachován jen dobrou a všestrannou
přípravou těch, kdož si ho upřímně
přejí, na všechny eventuality. Vycházeli
jsme ze zásady, že i přes všechny těžkosti
hospodářské situace musíme vybudovati
svou obranu tak, aby napadení našeho státu
bylo pro útočníka nebezpečným
risikem.
Jsem vám, dámy a pánové, nesmírně
vděčen za vše, k čemu jste dali souhlas
na tomto poli. Nebylo toho málo, ale sněmovny viděly
jasně, že naše důvěra v klidný
vývoj poválečné Evropy a naše
touha působit omezováním zbrojení
na tento klidný vývoj způsobila značné
nedostatky v naší obraně. Dík vašemu
smyslu pro odpovědnost před budoucími generacemi
byly tyto nedostatky rychle dohnány. Umožnili jste
svým souhlasem k prodloužení služební
doby dokonalý výcvik naší armády
a dali jste jí nezbytné vyšší počty
mužstva. Poskytli jste nezbytné prostředky
na rozmnožení a zmodernisování výzbroje.
Umožnili jste lepší organisaci naší
armády a položili jste základ k organisaci
ochrany proti leteckým útokům. Posléze
pak jste dalekosáhlým zákonem o obraně
státu umožnili přípravu všech hmotných
prostředků národa k válce a zařadili
jste úsilí o národní obranu do celkového
rámce státního života a veřejné
správy.
Nyní předkládá vláda další
- a já si dovoluji říci vrcholný -
článek v tomto úsilí o přípravu
státu na kritické doby. Po všem, co jsme dosud
mohli vykonat k zvýšení hodnoty naší
armády a k mobilisaci hospodářských
zdrojů naší obrany, žádáme
vás, abyste umožnili mravní, tělesnou
a částečně i technickou přípravu
národa pro chvíle, kdy by se jednalo o jeho existenci.
Řeknete snad, jak se to také ozývá
sem tam ve hlasech tisku, že s výchovou národa
k brannosti se mělo začíti dříve,
že tato osnova měla předcházeti ty,
o kterých jsem prve mluvil.
Máte v tom docela pravdu, poněvadž výchova,
formování duší a vůle celého
národa, zejména jeho mladých generací
k mužným ctnostem, kterých je potřebí
k obraně státu, vyžaduje dlouhé a namáhavé
práce. Je vám také známo, aniž
to muselo býti zdůrazňováno v důvodové
zprávě, co všechno se dělá na
poli branné výchovy v ostatních zemích
evropských. Vojenská správa byla si toho
všeho vědoma a proto se pokoušela od r. 1925
rozřešiti ožehavou otázku organisace branné
výchovy. Víte všichni, dámy a pánové,
s jakými se to setkávalo obtížemi.
Nemusím vám říkati, že až
do nedávna nebyla doba pro důsledné řešení
otázky branné výchovy psychologicky zralá.
Teprve při projednávání zákona
o obraně státu uvědomila si naše veřejnost
do důsledků, že obrana státu není,
zejména v naší situaci, jen věcí
mužů, kteří vezmou na sebe vojenský
stejnokroj a které posíláme do pole. Teprve
tehdy se stalo obecným přesvědčením,
že vzepětí všech sil národa k obraně
ve chvíli nebezpečí bude možné
jen tehdy, jestliže již dávno před tím
zvykne si veškerá státní administrativa,
všechen státní život pamatovati při
každé příležitosti, při
všech svých denních úkonech na potřeby
obrany státu. (Tak jest!)
Nyní již je, dámy a pánové, každému
jasno, že to neznamená žádnou militarisaci
státu, že při tom může býti
hlavním cílem našeho snažení mír.
Pro mír však je třeba den ze dne pracovati
právě tak, jako pro rozkvět hospodářský
nebo pro pokrok kulturní. Tuto práci nekoná
jen naše politika zahraniční svými mezinárodními
smlouvami a svým úsilím o dobré styky
se všemi státy, nekoná ji jen naše politika
vnitřní svými snahami o konsolidaci politickou
a hospodářskou, tuto práci musíme
konati také svou přípravou k obraně
vojenské.
Nepotřebuji vykládati, co na poli této vojenské
přípravy znamená pevná vůle
celého národa, všeho občanstva státu
vytrvati za všech okolností v obraně své
svobody a státní formy, kterou si ke splnění
svých národních služeb dal. Nebudu opakovati
myšlenky, které již byly tolikrát řečeny
o tom, jak by asi vypadal budoucí válečný
konflikt, kdyby k němu došlo. Řeknu jen, že
v našem případě, který je tak
podobný postavení Belgie a Srbska v posledním
velkém válečném konfliktu, nešlo
by o nic menšího než o naši existenci. (Potlesk.)
Obrana této existence, obrana toho, co zaručuje
šťastný a svobodný život budoucích
pokolení našeho národa, by se neobešla
bez součinnosti a bez obětí kohokoliv z nás.
Nezbytnou duševní i tělesnou odolnost, vůli
k odporu i nadšení ke všem obětem, to
má dáti našim mladým pokolením
zákon, jehož osnovu vám předkládáme.
Řekl bych, že jde o mnohem víc, než jste
dosud poskytli k obraně vlasti. Kroky, které jsme
učinili a činíme k organisaci a vyzbrojení
naší armády, přípravy k mobilisaci
hospodářské, zůstanou z největší
části utajeny světu a zejména těm,
kdož by se chystali k útoku na nás. Ale pevná
vůle a odhodlanost národa brániti se i v
okolnostech nejtěžších, nezaleknouti se
žádných obětí, pronikne spontánně
do všech projevů jeho politického i kulturního
života a stane se nejvážnější
výstrahou těm, kdo by jej chtěli napadnout,
stane se však také nejlepším jeho mostem
k národům, kteří stejně s ním
usilují jen o mír. (Potlesk.)
Klademe-li teprve dnes právní základy k výchově
všeho našeho občanstva k těmto vlastnostem,
nevyplývá to jen z těch psychologických
momentů, o nichž jsem se zmínil. Vyplynulo
to také z povahy naší demokracie, která
nespočívá na názorech a vůli
několika jednotlivců, nýbrž na široké
spolupráci všech vrstev občanstva bez rozdílu
stavů, národností, tříd a světového
názoru. Tato povaha naší demokracie nutila
nás k pečlivým úvahám o konstrukci
tohoto zákona tím spíše, že při
jeho provádění nebude rozhodovati moc úřadů
nebo nátlak donucovacích opatření,
nýbrž vědomí o jeho nutnosti a účelnosti
u všech těch milionů spoluobčanů,
kteří budou na jeho provedení spolupracovati.
Tyto úvahy byly tím důkladnější,
že na poli výchovy k brannosti bylo u nás již
mnoho vykonáno řadou organisací, které
se zabývají tělesnou a mravní výchovou.
Poněvadž nám záleželo na tom, aby
se tyto korporace daly se vším svým organisačním
elánem do služeb branné výchovy, použili
jsme nejrozsáhlejší měrou jejich součinnosti
při zpracování osnovy zákona. Touto
součinností, za kterou jsme jim upřímně
vděčni, bylo dosaženo podstatného zlepšení
osnovy a došlo se k tomu, že zákon vyrůstá
organicky z naší dlouholeté tradice na poli
tělesné výchovy.
Tyto důvody, pro které upravujeme teprve dnes zákonem
otázku, která je jinde již dávno tím
neb oním způsobem rozřešena, došly
plného porozumění u výborů
této vážené sněmovny. Přes
to, že jsme mohli osnovu předložiti teprve před
několika dny a těsně před parlamentními
prázdninami, uznaly sněmovní výbory,
na prvém místě výbor branný,
plně naši snahu předložiti dílo
opravdu dokonalé a projednaly osnovu v čase velmi
krátkém. Mnohá účelná
zlepšení, která byla ve výborech na
osnově provedena, svědčí nejen o hlubokém
zájmu a důkladnosti, se kterou se osnově
věnovaly, nýbrž i o tom, že jsou s vojenskou
správou zajedno v přání, aby se branné
výchově dostalo co nejdříve definitivního,
pevného rámce. Dovolte mi, abych při této
příležitosti vzdal všem výborům,
zejména brannému výboru vážené
sněmovny, upřímný dík za péči,
podporu a pochopení, s nímž osnovu projednaly.
Ochota a podpora, kterou poskytly sněmovní výbory
branný, kulturní a rozpočtový vojenské
správě při projednávání
osnovy, vyplývají jistě z cítění
a přesvědčení celé vážené
sněmovny. Nepochybuji proto, že také plenum
sněmovny bude osnovu zkoumati v duchu vřelého
zájmu a starosti o bezpečnost našeho státu
a že podobně jako při posledních velkých
osnovách vojenských dá již svým
hlasováním najevo, že všechno naše
občanstvo je proniknuto vůlí bránit
svůj stát do krajnosti a nezaleknouti se žádných
obětí, kterých by tato obrana od něho
vyžadovala.
Nebyli bychom hodni své svobody, kdybychom na každém
kroku nevštěpovali naší mládeži,
všem těm mladým mužům a ženám,
kteří vezmou z našich rukou vedení naší
republiky, vědomí, že žádný
celek nemůže žíti bez obětí
svých příslušníků; že
šťastná budoucnost tisíců a milionů
stojí nad našimi osobními radostmi a bolestmi,
ba že je důležitější než
náš vlastní život.
Provedení tohoto zákona má ze všeho
obyvatelstva vybudovati jednotnou, mohutnou armádu, silnou
dobrým duchem, odhodláním i technicky, tak,
že bude dobrou zárukou míru - nám i
přátelům míru - a výstrahou
těm, kdo by chtěli mír a naši samostatnost
porušiti.
Prosím, dámy a pánové, abyste předloženou
osnovu posuzovali především podle jejího
vznešeného účelu a naléhavé
potřeby a abyste manifestačním přijetím
ukázali jasně a přesvědčivě
přátelům i odpůrcům, že
pro zajištění státní svobody
a samostatnosti jsme všichni ochotni a odhodláni učiniti
vše. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo prvému rečníkovi prihlásenému
na straně "proti", pánu posl. dr
Porubszkymu.
Posl. dr Porubszky (maďarsky): Vážená
posl. snemovňa!
Tohoročná práca parlamentu bola tápaním
bez plánu. Schádzal systematický pracovný
plán. Tým nápadnejšie je, že práve
pred letnými prázdninami dostaly sa do parlamentu
dve veľavýznamné osnovy zákonov. Minulého
týždňa osnova zákona o obore pôsobnosti
guvernéra v Podkarpatskej Rusi a dnes osnova zákona
o brannej výchove a výcviku občianstva. Pred
letnými prázdninami musely byť dva tak vážné
návrhy zákonov - smiem-li toho výrazu použiť
- v galope, urýchlenom tempe a mechanicky vo výboroch
prejednané a tuná v plenárnej schôdzi
vybavené. (Předsednictví převzal
místopředseda Sivák.)
Z úst pána ministra zahraničia a pána
predsedu vlády počuli sme v minulých týždňoch
prejavy, že naša zahraničná politika sleduje
vo všetkom líniu mierovú a že nebezpečia
vojny niet. Naproti tomu pán minister nár. obrany
Machník pri pojednávaní tohoto návrhu
zákona povedal medzi iným a prízvukoval dôvod,
že osnovu zákona o brannej výchove občanov
musíme súrne prejednať práve vzhľadom
na pomery zahraničnopolitické. Nechápem,
ako je možno srovnať prejav pána predsedu vlády
s prejavom pána ministra nár. obrany čo do
zahraničnopolitickej línie mierovej.
Ctená snemovňa! Som presvedčený, že
pán minister nár. obrany Machník je
dobrým vlastencom a prvotriednym patriotom, ale nie je
aktívnym vojakom a nie je historickým filozofom.
Predložená osnova je kopiou národovýchovného
systému Mussoliniho a Hitlera. Čo možno robiť
v Itálii alebo v ríši nemeckej, kde je ľud
elementom homogénnym, to sotva možno robiť v
našej republike, ktorá čo do národností
skladá sa z elementov heterogénnych.
Tam bolo snadno zkovať národy italský a nemecký
v jednu dušu. Bezpečnosť štátu, ctená
snemovňa, nezakladá sa iba na ozbrojenej sile a
iba na vojenskom výcviku každého jednotlivca,
ale zakladá sa v prvom rade na duchovnej jednotnosti občianstva,
na rovnoprávnosti národov, na pokoji a spokojnosti.
Dokiaľ vidíme, že sám panujúci
národ v našej republike, národ český
a moravský, nečiní ani polovicu všetkého
obyvateľstva a že tedy o elementoch homogénnych
nemožno tuná hovoriť, a dotiaľ, kým
ostatné významné národnosti republiky,
Nemci, Slováci, Maďari, Rusíni neobdržia
úplne svoju národnú rovnoprávnosť
(Posl. dr Markovič: Nás tam nezaraďujte,
pán kolega, ponechajte nás tam, kam patríme!),
dotiaľ nemožno očakávať nadšenie
od občanov druhej a tretej triedy voči podobným
ustanovizniam. Za zásadu "pro patria vivere aut mori"
zasadily národnosti svoje životy iba jedenkrát
v dobe oslobodzovacích bojov Františka Rákóczyho
II. (Výkřiky posl. Bendy.)
Na výkrik pána poslanca poznamenávam, že
nemám v úmysle hlásať tuná defaitizmus,
ale ja lepšie znám duchovosť a psyche ľudu
na Slovensku než pán minister nár. obrany.
(Posl. Rybárik: Ale v Maďarsku by ste brannú
výchovu neodsudzoval!) Kebych nebol Maďar, ale
rodený Čech, vážený pán
poslanec, i tak bych bol proti tejto osnove, lebo pokladám
za riskantnú a nebezpečnú vec poskytovať
výcvik vo zbrani tiež jednotlivcom, ktorí sú
zásadnými nepriateľmi občianskych spoločenských
poriadkov. (Výkřiky posl. Rybárika.)
Prosím, my hovoríme otvorene, lebo sme občania
štátu verní. Občianstvo v republike
skladá sa zo troch živlov. Prvý je nadšený
republikou a stotožňuje sa s jej záujmami.
Druhý je neškodný, ale voči štátnym
záujmom indiferentný. Tretí chce štát
zboriť, i trebárs pomocou revolúcie. Zdôrazňujem,
že týmito revolucionármi nie sme my Maďari.
My nechceme revolúciu. (Posl. Rybárik: Však
by to ani nebolo pekné, aby ste ako kňaz robili
revolúciu!) My chceme v rámci zákona
vydobyť si práv, ktoré nám prináležia
podľa ústavy a mierových smlúv.
Vážená snemovňa! Takéto konkrétnosti
nemožno vybaviť a vyriešiť povinnou brannou
výchovou občianstva. Chovajú-li sa súsedia
voči mne chladne, nevľúdne alebo nepriateľsky,
alebo majú-li oproti mne nejaké požiadavky,
tu ja nebudem môcť svoj dom chrániť proti
vlámaniu a paličstvu iba oplotením, betonovým
múrom či babylonskou vežou, ale jedine pokojnou
dohodou, ktorá mi navždy zabezpečí pokojný
a dobrý súsedský pomer. (Posl. Rybárik:
Na to maďarská iredenta nič nedá!) Čo
platí v živote súkromnom, to platí,
ctený pán poslanec, i v živote národov.
Utvorí-li republika pokojnú atmosféru so
súsedmi, tu stane sa zbytočným zavádzať
túto povinnú brannú výchovu, lebo
to vyvolá vo vrstvách obyvateľstva iba nový
nekľud a dá vytušiť nebezpečenstvo
vojny.
Ja neviem, proti komu alebo proti čomu je nám treba
tak rýchle tohoto zákona. Proti Nemecku či
Poľsku? Nie som stratég, avšak tieto veľmoci
nás, malého štátu, iste sa nebudú
báť. Nechcem však predpokladať, že
táto branná výchova je zahrotená priamo
proti okyptenému Maďarsku (Posl. dr Markovič:
Čo je to "Csonkamagyarország"? To nie
je terminologia pražského parlamentu, tá patrí
do budapeštianskeho parlamentu!), proti malému
Maďarsku, alebo ak sa vám páči, opravujem:
proti Maďarsku. Nebola v tom tendencia, vážený
pán kolega!
Mierová smluva trianonská odňala Maďarsku
dve tretiny územia. (Posl. Rybárik [maďarsky]:
Ktože to vzal?) Mierová smluva. (Posl. Rybárik
[maďarsky]: Nie mierová smluva, lež my!) Maďarsko
dnes nemá rovnoprávnosť vo zbrojení,
je to štát bez obrany, ktorý je stesnaný
železnou obručou Malej dohody. Tedy ani psychologicky
nechápem, prečo by náš štát
potreboval takúto pohotovosť. (Posl. dr Markovič:
Jestli nie sú vyzbrojení, čo to ukazovali
talianskemu kráľovi? Vraj nič nemajú
a ukazovali takú vojenskú parádu, že
ste boli až pyšní!)
Vážená snemovňa! Do prvej etapy brannej
výchovy patrí mravná a nauková výchova
a telesný výcvik mládeže. Všetko
to po každej stránke schvaľujem, lebo s duchovnou
výchovou a telesným výcvikom treba sa zabývať,
ale mám jednu obavu stran toho, čo má táto
morálna, etická výchova znamenať. Mládeži
dostávalo sa dosiaľ nábožensko-mravnej
výchovy na základe náboženskej etiky
a dostávalo sa jej mravnej výchovy občianskej
na základe etiky beznáboženskej. Obávam
sa a mám pochybnosti, aby z tejto etiky nestala sa etika
šovinisticko-nacionalistická, ktorá by mohla
mládež vychovať k národnostným
treniciam. Ako maďarský poslanec nerád bych
videl, aby táto etika vtedy, keď pracuje v prospech
štátu, k čomu ostatne je oprávnená,
zošklivila maďarskej mládeži maďarskú
rasu alebo maďarskú historickú minulosť.
Vážená snemovňa! Osnova zákona
o brannej výchove znamená samozrejme tiež veľké
finančné bremeno pre občianstvo a hlavne
pre obce. V rozpočte niet na to úhrady. Tedy štát
musí zasa len mimo rozpočtu sohnať na tento
účel čiastku asi polmiliardovú, a
tým budú zaťažené obce. Tážem
sa, či uznávate, že to potrebujeme? Možná,
že iní sú tohoto názoru. Ale tu prosím
príslušné kruhy, aby sa sohnaly peniaze i na
zmiernenie škôd, privodených krupobitím
a povodňami na Slovensku, ako sme to už viacrazy na
príslušných miestach predniesli.
Vážená snemovňa! Svoj prejav končím
tým, že o predloženej osnove prehovoril som sine
ira et studio a že ju z uvedených dôvodov ani
ako maďarský poslanec ani ako štátny občan
československý neprijímam.
Místopředseda Sivák (zvoní):
Ďalším rečníkom je p. posl.
Florek. Dávam mu slovo.
Posl. Florek: Slávna snemovňa!
Dôvodová zpráva k návrhu zákona
o brannej výchove mládeže v podstate správne
konštatuje okolnosti, ktoré donútily vládu
k tomu, aby táto osnova zákona konečne už
bola podaná. Tieto okolnosti, vlastne príčiny,
sú jednak príčiny vyplývajúce
z charakteru modernej vojny, jednak sú to dôvody
prýštiace zo situácie nášho štátu
a jednak okolnosti, ktoré dokazujú, že vo štátoch
okolo nás už takáto br anná výchova
bola dávno zavedená a presne upravená.
Okolnosť prvá, t. j. moderná vojna, vyžaduje
veľký počet vycvičených zdravých
vojakov, ďalej bezpečnú a určitú
pohotovosť ľudu, a pohotovosť má sa prej
avovať v morálke a duchu, ktorý duch je kedykoľvek
a v ktoromkoľvek momente hotový obrániť
svoj domov, svoju vlasť mobilizovaním všetkých
síl národných, hlavne duchovných a
fyzických.
Okolnosť druhá, to je situácia nášho
štátu jednak v zahraničí, jednak situácia
vnútropolitická. Zahranično-politická
situácia bola zaiste známou všem našim
vládam doterajším i vedúcim našim
štátnikom a politikom. Jednako tento moment, ako vidno
z tak neskorého podania vládneho návrhu zákona
o brannej výchove, neúčinkoval, nepôsobil.
Táto situácia nášho štátu,
jednak okolnosť, že je obkľúčený
mnohými súsedmi, a to nie práve najpriateľskejšími,
ďalej pretiahly tvar našej republiky, ďalej okolnosť,
že máme mladú armádu s pomerne krátkou
tradíciou, tieto okolnosti všetky treba vyvážiť
mravnou výchovou obyvateľstva a mládeže,
aby nastal, aby sa ujal nebojacný duch, ktorý podľa
zásady "jeden za všetkých, všetci
za jedného" by vedel bojovať a mreť za svoj
národ, za svoj štát.
Okolnosť tretia, že brannú výchovu mládeže
aj obyvateľstva zaviedla už väčšina
europských štátov, ale najmä okolitých,
súsedných štátov, rozhodne mala byť
mementom pre všetky doterajšie naše vlády,
aby branná výchova bola uzákonená
aj u nás aspoň súčasne so spomenutými
štátmi, ako je Nemecko, Polsko, Maďarsko a prípadne
aj Rakúsko. Zaujímavé, že práve
dôvodová zpráva k tomuto vládnemu návrhu
zákona sama uznáva, ako sa obviňuje na str.
38, že sme tu v tomto ohľade veľmi pozadu, ako
doslovne hovorí. Toto je nielen priznanie vlastnej viny,
ale súčasne aj ťažká obžaloba
pre všetky doterajšie naše vlády a všetkých
našich popredných politikov a štátnikov,
ktorí v tomto ohľade majú svoj význam,
svoj vplyv a ktorí by boli mohli umožniť už
dávnejšie podanie tohoto návrhu zkona.