Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečnikom je pán posl.
Kut. Dávam mu slovo.
Posl. Kut: Slavná sněmovno!
V této sněmovně stává se bohužel
již pravidlem, že na sklonku každého období
přichází se před sněmovnu s
politickou osnovou. Obyčejně je to starost o to,
jak dále petrifikovati nemožný režim politického
stranictví, jak znovu upevniti privilegia politických
stran a jak konečně udělati to, aby državy
politických stran a skupin byly co nejpevněji zajištěny.
Jsou to obyčejně osnovy, které nám
na sklonku každého období začnou upravovati
volební řády. Najednou se zjistí,
že prý o volební právo demokratického
občana není dost úspěšně
postaráno, a tak každé období končí
nějakou novou novelou, novelisující novelu
k novele atd. atd.
Slavná sněmovno! Nám všem musí
tanouti na mysli jeden charakteristický a řekl bych
i odstrašující případ podobné
nepromyšlenosti argumentace, kterou jsme v této síni
a s tohoto místa slyšeli před 2 roky, kdy najednou
těsně před parlamentními volbami se
naše koalice znovu postarala o pronikavější
upevnění tohoto demokratického volebního
práva a začala mít najednou velkou starost
o to, kdo dostane kandidátní listinu č. 1.
Vzpomínám si velmi dobře na argumentaci,
o které bylo řečeno, že sleduje jen
cíle a motivy státně-politické, když
jste konečně zde dospěli k tomu, že
kandidátní listinu čís. 1 bude mít
strana, která v republice dosáhne největšího
počtu hlasů. A tak trvala celá tato pronikavá
argumentace jen dva měsíce, a pak jsme byli všichni
překvapeni tím, ze jeden milion dvě stě
a nevím kolik tisíc hlasů dostala strana
naší německé minority a že největší
strana, pro kterou číslo 1 bylo chystáno,
dostala najednou o 70.000 hlasů méně. A já
vám prorokuji, vážení pánové
a slavná sněmovno, že brzy s tohoto místa
budete slyšeti novou, stejně důkladnou, stejně
pronikavou a stejně státně-politicky motivovanou
argumentaci, která bude dokazovat pravý opak. Domnívám
se velmi vážně, že podobné extempore
podobných věčných novel nikterak nevyzdvihují
zákonodárce v očích veřejnosti,
a nedivte se potom, že veřejnost se dívá
na legislativní praksi tohoto váženého
sboru častokráte skrz prsty.
Řečník přede mnou se zde zmínil
o některých věcných námitkách,
které nás vedou k tomu, že mluvíme i
budeme hlasovati proti této osnově. Chtěl
bych - připojuje se k němu zmíniti se jen
stručně o tom, že tato osnova nás odvádí
od cesty, kterou všichni musíme svědomitě
sledovat, od cesty volnosti a svobody voleb, že znovu přivádí
nás k petrifikaci partajnictví, které se
stává kletbou hlavně naší obecní
samosprávy. (Posl. Pik: A co na místo stran?)
Ale já nemluvím proti stranám, mluvím
jen proti privilegiím, kterých se těmto stranám
v zákoně dostává. My máme v
ústavní listině větu a premisu, která
říká slavnostně, že máme
rovnost občanů před zákonem. A co
děláme v této osnově? Děláme
dvojí druh občanů a dvojí druh voličů.
Jedni občané budou kandidovat, budou mít
zmocněnce, jeho náhradníka a budou mít
voliče, kteří listinu podepíší.
Tito občané, voliči, neprojdou-li, budou
platiti. Druzí, kteří budou mít stejný
počet podpisů, stejného náhradníka,
stejného zmocněnce, platit nebudou. Domnívám
se, že nikdo neoddiskutuje pravdu, že jsme takto vytvořili
občany, kteří mají větší
práva než občané druzí.
Slavná sněmovno! Musíme zůstati stát
také nad podivuhodnou větou, která se nám
dostala do osnovy a byla zde již kritisována: "O
povinnosti odpovědných osob k náhradě
rozhoduje dohlédací úřad." Domnívám
se, že břemena a jiné dávky, platy atd.
může ukládat občanům republiky
Československé ve smyslu ústavní listiny
pouze zákon. Nedovedu pochopiti, jak může subjekt
povinnosti něco platiti, něco nahražovati,
býti stanoven mocí výkonnou.
Konečně zde - a tu upozorňuji na případy
velmi praktické - není nijak stanovena celá
právní souvislost politických skupin. Vždyť
velmi často vidíme, že fusemi, rozlomy atd.
dochází uvnitř těchto skupin k různým
změnám, ke kterým tento zákon nepřihlíží.
Konečně je tu námitka, na kterou nedávno
upozornil jistě dobrý znalec našeho práva,
universitní profesor dr Joachim. Co to znamená:
"strany, skupiny, které v posledních volbách
atd. dosáhly zastoupení"? Znamená to
poslední volby před volbami obecními, nebo
poslední volby před vyhlášením
tohoto zákona? To není maličkost. Tím
se opět dokazuje, že není dobře myšleno
na všechny důsledky a výklady, které
by těmito věcmi mohly vzniknouti.
A konečně, slavná sněmovno, hlavním
mým úkolem jest, abych přece jen nesouhlasil
s p. zpravodajem, který se vyslovil proti resoluci, kterou
k této osnově připojil senát N. S.
Konstatuji, že to není jenom nesouhlas se senátem,
nýbrž že je to i nesouhlas s původním
usnesením ústavně-právního
výboru, který ve svém prvním rozhodnutí,
ve své první zprávě, když osnova
zde byla po prvé, připojil také resoluci
druhou, se kterou se konformoval i senát. Lituji totiž,
že této příležitosti nebylo využito
ještě k vyřešení několika
jiných otázek, o kterých bych si tu dovolil
stručně se zmíniti. Mám před
sebou statistickou zprávu hlavního města
Prahy o voličích, jak byli zjištěni
po reklamačním řízení v lednu
1937. Podle této zprávy máme v Praze 546.059
voličů. Pravda však jest, a potvrdí
vám to orgánové pověření
sestavováním kandidátních listin ve
Velké Praze, že osob nad 21 let starých, tedy
občanů, kteří mají všechny
náležitosti volebního práva v Praze,
jest na nějakých 630-640.000. Slavná sněmovno,
měli bychom se velmi vážně zabývati
i touto stránkou věci, že jenom ve Velké
Praze přicházíme o 60-70.000 hlasů
bez rozdílu politických stran, ale především
hlasů českých. Je to jistě věc
povážlivá, nad kterou bychom se měli
zamysliti. Příčin tohoto zjevu je několik.
Ve statistikách se jich nedopátráte, jedna
kolona uvádí věk mezi 20-24 lety, dále
jsou tu různé změny ve vývoji obyvatelstva
úmrtím, sňatky, vystěhovalectvím,
přistěhovalectvím. To všechno je tak
promísené, že nemůžete nikde časově
postihnouti pravou cifru, kolik je na území Velké
Prahy osob opravdu k volbě oprávněných.
Tu se domnívám, slavná sněmovno, že
bylo by to v zájmu - jak také řečník
přede mnou konstatoval - zejména stran, které
si říkají socialistické, aby si všimly
toho, že jsou to zejména vrstvy sociálně
nejslabší, které ve Velké Praze přicházejí
o volební právo. Upozorňuji na celé
veliké kategorie služebných, pekařů,
číšníků, řemeslníků
a jiných svobodných lidí, kteří
se stěhují za svým zaměstnáním
z jedné pražské čtvrti do druhé.
Stává se nám povážlivá
věc, že orgány sestavující stálé
voličské seznamy, nekorespondují nijak s
policejními orgány obstarávajícími
přihlašování osob a že, jak jsem
řekl, nám jenom z této příčiny
v Praze nevolí nějakých 70.000 lidí.
Proto jsem si dovolil v resoluci, kterou jsem se svými
druhy navrhl, vybídnouti vládu, aby v osnově
zákona o stálých voličských
seznamech i na tuto věc bylo pamatováno.
A konečně, slavná sněmovno, je tu
ještě jedna velmi zajímavá věc
podobného rázu. Stálé voličské
seznamy jsou u nás vykládány ve dvou termínech,
v termínu prosincovém a červnovém.
Konstatuji, že na pražských vysokých školách
podle statistiky z r. 1935 až 1936 jsme měli 19.211
posluchačů a z toho jenom 3.736 posluchačů
mimopražských. Tedy 10.369 posluchačů
vysokoškoláků, většinou lidí
s volebním právem, stojí zde před
tímto groteskním faktem: když jsou vyloženy
v prosinci stálé voličské seznamy,
posluchači vysokých škol ještě
v Praze 3 měsíce nebydlí, a když jsou
vyloženy v termínu červnovém, už
v Praze nebydlí, poněvadž koncem června
jich zůstane v Praze jen několik, kteří
skládají zkoušky a druzí odjedou.
Slavná sněmovno, řekne se, že tito posluchači
mají t. zv. privilegium dvojího bydliště,
to znamená, když nevolí v Praze, volí
doma. Ale většinou volby, které dosud byly,
zastihly všechny vysokoškoláky v Praze. Mám
na př. na mysli poslední volby z 19. května.
Ale posluchači mají nejen privilegium dvojího
bydliště, nýbrž i privilegium 50 km vzdálenosti
od místa ... (Posl. Pik: Ale vždyť mohou volit,
kde chtějí, je svobodná volba!) Ovšem,
ale ten student nemá peníze na to, aby jel domů
volit. (Posl. Pik: Má svobodnou volbu rozhodnouti, ve
kterém místě chce volit!) Ovšem,
má v tom směru svobodnou volbu, ale konstatuji,
že ho v Praze nikdo do stálých voličských
seznamů nezapíše. Račte se zeptati zpravodajů
ve studentských korporacích, kteří
vám o pravém stavu, jak naši vysokoškoláci
vykonávají volbu, budou vyprávěti
stejné věci, jako dnes já.
Dovolil jsem si z toho důvodu předložiti resoluci,
z níž se první dva body konformují s
resolucí senátní. Žádám
totiž, aby období zhotovování voličských
seznamů bylo prodlouženo a aby bylo umožněno
reklamační řízení ještě
v době předvolební. Dále se dožaduji,
aby užší technickou součinností
orgánů pověřených sestavováním
stálých seznamů voličských
s orgány policejní služby přihlašovací
zabráněno bylo pozbývání volebního
práva zejména u vrstev obyvatelstva za prací
se stěhujících, a konečně,
aby vhodnější úpravou termínů
reklamačního řízení nebo opatřením
jiným bylo umožněno posluchačům
vysokých škol vykonávati volební právo.
Doporučuji vám, slavná sněmovno, přijetí
této resoluce, kterou podáváme k právě
předložené osnově zákona, pro
kterou však z důvodů, jaké jsem vyslovil,
já ani moji druhové hlasovati nemůžeme.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ke slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava
je skončená.
Žiadam o prečítanie podaného návrhu.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Pozměňovací návrh posl. Procházky
a Schenka:
Ve čl. I, odst. 3 budiž poslední věta
nahrazena zněním:
"O povinnosti odpovědných osob k náhradě
rozhoduje okresní zastupitelstvo."
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi p. posl. Otáhalovi.
Zpravodaj posl. Otáhal: Slavná sněmovno!
Páni řečníci, kteří
mluvili zde proti osnově zákona, který doplňuje
řád volení v obcích v republice Československé,
zdůrazňovali všechny možné věci
a zejména podezírali náš ústavně-právní
výbor, že vycházel snad z nějakého
hlediska, které by bylo možno nazvati nadržování
stranám. Musím zde však zdůrazniti,
že jedinou směrnicí, kterou ústavněprávní
výbor k návrhu zákona měl, byla, aby
prospěl především obcím, poněvadž
byla dosud podávána všude taková spousta
zbytečných kandidátek, že obcím,
zvláště větším, a městům
byly způsobeny tisícové škody. Tak na
př. v Plzni a Znojmě nedosáhly 4 volební
skupiny volebního čísla, v Mor. Ostravě
nedosáhlo 7 skupin volebního čísla.
Při obecních volbách v mnohých obcích
v Čechách, na Moravě i na Slovensku nedosáhly
2 až 3 skupiny volebního čísla a tak
byly zbytečně vyhazovány velké částky
peněz z obecního majetku. Mimo to kandidovaly namnoze
skupiny, které nemají naprosto žádného
vztahu k obcím, jako na př. skupina dlužníků,
skupina chovatelů ušlechtilých zvířat,
přátelé sportu, atd. Všechny tyto skupiny
kandidovaly do obcí a samozřejmě žádná
skupina volebního čísla nedostala. A právě
z toho důvodu, aby obcím byla ušetřena
zbytečná vydání, žádá
a navrhuje ústavně-právní výbor,
aby mimo politické strany byly i tyto skupiny povinny hraditi
náklady, které obcím vzniknou rozmnožením
kandidátních listin. Bylo zde zdůrazňováno,
že některé politické strany jsou stavěny
jaksi před druhé, to však není možné,
poněvadž osnova zákona se týká
všech politických stran, tedy nejen koaličních,
nejen vládních, nýbrž také politických
stran oposičních, tedy žádná
strana nemá býti tímto zákonem nějak
zvláště utlačena. Mimo to nelze tvrditi,
že by snad sdružené strany byly ušetřeny
nějakého příspěvku na rozmnožení
kandidátních listin, poněvadž i při
sdružení stran jen jedna strana snad dostane mandát,
ostatní vypadnou bez mandátu, ale budou musit také
hraditi náklady s rozmnožením kandidátních
listin.
Pan kol. Schwarz se zmínil, že dohlédací
úřad rozhoduje o osobách. Ale zde asi nepochopil
správně znění návrhu zákona,
poněvadž zde se nemluví už o uznání
povinností, které budou všecky skupiny plniti,
nýbrž o rozvržení té povinnosti
na osoby dotčené skupiny, ke které patří.
Tedy to už je vlastně interní věc jednotlivých
stran.
Pokud jde o druhou resoluci podanou senátem, vycházel
právě, jak jsem už jedenkrát zde zdůraznil,
ústavně-právní výbor s toho
hlediska, že by tím, že by byly předloženy
termíny ke zhotovování voličských
seznamů, nebylo možno provésti volby nejenom
do obcí, nýbrž také do našich zákonodárných
sborů v stanovených termínech. A naopak,
kdyby reklamační řízení bylo
rozšířeno ještě snad na dobu předvolební,
mohlo by se stát. že by nebylo provedeno soudní
přezkoumání a že by mnozí, kteří
ve volebních seznamech jsou, z nich vypadli. V důsledcích
toho, poněvadž jistě ústavně-právní
výbor dobře uvážil osnovu zákona,
která je předložena plenu sněmovny,
navrhuji ještě jednou, aby byla přijata sněmovnou
ve znění navrženém senátem. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Budeme hlasovať.
Snemovňa je spôsobilá sa usnášať.
Osnova zákona má dva články, nadpis
a úvodnú formuľu.
Poneváč bol podaný pozmeňovací
návrh, mám úmysel dať hlasovať
takto:
Najskôr by sme hlasovali o článku I v úprave
návrhu posl. Procházku a Schenka; nebude-li
prijatá, o celej osnove v znení zprávy výborovej.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Nebyly.)
Niet ich. Budeme tedy hlasovať podľa neho.
Kto súhlasí s článkom I v úprave
návrhov posl. Procházku a Schenka, nech zdvihne
ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamietnuté.
Kto teraz súhlasí s celou osnovou, to je s jej dvoma
článkami, nadpisom a úvodnou formuľou
podľa zprávy výborovej, a to v znení
shodnom s predchádzajúcim usnesením senátu,
nech pozdvihne ruku. (Děje se.)
To je väčšina. Tým posl. snemovňa
prijala túto osnovu zákona podľa zprávy
výborovej v čítaní prvom, a
to v znení shodnom s predchádzajúcim usnesením
senátu.
Predsedníctvo sa usnieslo podľa §u 54, odst.
1 jedn. poriadku, aby o tejto osnove bolo čítanie
druhé prevedené v tej istej schôdzi.
Vykonáme preto ihneď druhé čítanie.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
kterým se doplňuje řád volení
v obcích (tisk 942).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Otáhal: Nejsou.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Kto v druhom čítaní súhlasí
s osnovou zákona tak, ako ju posl. snemovňa prijala
v čítaní prvom, nech pozdvihne ruku. (Děje
se.)
To je väčšina. Tým posl. snemovňa
prijala túto osnovu zákona tiež v čítaní
druhom, a to v znení shodnom s predchádzajúcim
usnesením senátu.
Zbýva ešte hlasovať o rezolúciách.
Je to rezolúcia otlačená vo zpráve
výborovej a rezolúcia, ktorú podal p. posl.
Kut.