Čtvrtek 10. června 1937

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Resoluce posl. Kuta:

Vláda se vybízí, aby v nejbližší době předložila návrh zákona o stálých voličských seznamech a v něm přihlížela zejména k tomu,

a) aby období zhotovování voličských seznamů bylo prodlouženo,

b) aby bylo umožněno reklamační řízení ještě v době předvolební,

c) aby užší technickou součinností orgánů pověřených sestavováním stálých seznamů voličských s orgány policejní služby přihlašovací zabráněno bylo pozbývání volebního práva zejména u vrstev obyvatelstva za prací se stěhujících,

d) aby vhodnější úpravou termínů reklamačního řízení nebo opatřením jiným bylo umožněno posluchačům vysokých škol vykonávati své volební právo.

Místopředseda dr Markovič (zvoní): Žiadam pána zpravodajcu, aby sa vyslovil o tejto rezolúcii.

Zpravodaj posl. Otáhal: O této resoluci jsem se již vyslovil v úvodním slově a navrhoval jsem, aby nebyla schválena posl. sněmovnou, poněvadž jde o veliký zásah do věcí, které jsou spojeny s volbami nejen do obcí, nýbrž také do sborů zákonodárných, a tím, že by termín ke sdělávání volebních seznamů byl přeložen, bylo by ohroženo provádění voleb v termínech stanovených. Mimo to, kdyby bylo reklamační řízení prodlouženo také na dobu před volbou, nemohlo by se provésti soudní přezkoumání, čímž mnozí, kteří volební právo mají, by o ně mohli pozdní reklamací přijít.

Z toho důvodu navrhuji, aby tato resoluce byla zamítnuta. (Souhlas.)

Místopředseda dr Markovič (zvoní): Pristúpime k hlasovaniu.

Kto súhlasí s rezolúciou otlačenou vo zpráve výborovej, nech pozdvihne ruku. (Děje se.)

To je väčšina. Rezolúcia táto je prijatá.

Kto súhlasí s rezolúciou posl. Kuta, nech pozdvihne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Rezolúcia táto je zamietnutá.

Tým vybavený je 1. odstavec poriadku.

Pristúpime k prejednávaniu ďalšieho odstavca poriadku, ktorým je:

2. Zpráva výboru ústavně-právního k usnesení senátu (tisk 931) o vládním návrhu zákona (tisky sen. 437 a 447), kterým se provádějí mezinárodní ujednání o majetku dotčeném změnou státoprávních poměrů (tisk 941).

Zpravodajcom je p. posl. dr Mareš. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Mareš: Slavná sněmovno!

Senát se usnesl na zákoně, jímž uzákonil vládní návrh tisk 437, kterým se provádějí mezinárodní ujednání o majetku dotčeném změnou státoprávních poměrů. (Předsednictví převzal místopředseda Langr.)

Celá osnova vychází z materie, která byla upravena mírovými smlouvami st. germainskou a trianonskou, které mají ustanovení po stránce právní potud, že nakládají s nemovitým majetkem, který podle těchto mírových smluv připadl na našem území buď státu nebo svazkům územní samosprávy, zájmovým samosprávným útvarům, pojišťovacím ústavům a jiným kolektivním útvarům. Z tohoto komplexu byly již jisté části upraveny zákonem č. 354/21, ale pouze stran majetku připadlého státu. Nebyly však upraveny majetkové nebo právní poměry nemovitého majetku u těch útvarů, o kterých jsem se právě zmínil; nestalo se tak zákonným způsobem, takže našemu zákonodárství dosud chybí zákonný podklad k provedení vedlejších mezinárodních úmluv v tom směru uzavřených, zejména dohody s Rakouskem z r. 1929 a s Maďarskem z r. 1931. Je účelem této osnovy zákona, aby tato mezera byla vyplněna. Proto vláda předložila návrh zákona a senát jej schválil. Zároveň se má předložená osnova vztahovati též na obdobné případy - je to tedy opatření do budoucna - které nastávají nyní v důsledku modu vivendi nebo které se mohou v budoucnosti vyskytnouti podle event. mezinárodních úmluv, úprav a dohod. V osnově navrhovaný postup, jak jej měla vláda na mysli a jak jej senát uzákonil, je účelný a proto ústavně-právní výbor pojednav o této materii doporučuje slavné sněmovně, aby usnesení senátu učinila podkladem svého usnesení a zákon přijatý senátem také přijala. (Souhlas.)

Místopředseda Langr (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá, přistoupíme proto ke hlasování.

Osnova zákona má čtyři paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími čtyřmi paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Vykonáme proto ihned druhé čtení.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se provádějí mezinárodní ujednání o majetku dotčeném změnou státoprávních poměrů (tisk 941).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Mareš: Nejsou.

Místopředseda Langr (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

3. Zpráva výboru tech.-dopravního k usnesení senátu (tisk 929) k vládnímu návrhu zákona (tisky sen. 377 a 441) o povinném úředním cejchování lékařských teploměrů (tisk 943).

Zpravodajem jest p. posl. Tichý. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tichý: Slavná sněmovno!

Dnes máme před sebou k projednání osnovu zákona o povinném úředním cejchování lékařských teploměrů, který již byl projednáván v senátě a tam také přijat v navrhovaném znění.

Na první pohled se nám zdá, že jde celkem o nepatrnou věc a že je podivné, proč se musí otázka, jako je cejchování, řešiti zákonem. Když si však všimneme poněkud důkladněji funkce této lékařské pomůcky, jakou důležitost hraje v lékařském a zdravotním oboru a jak mnohdy je rozhodujícím instrumentem pro získání předpokladů a pokud se týče stanovení diagnosy, tu teprve vidíme, že nejde o nepatrný předmět a že v důsledku toho musí býti jeho precisnost a jistota tak dokonalá, aby v žádném případě nebylo nikdy pochybnosti o jeho správnosti a určitosti. Musíme dbáti toho, aby jistota a správnost určování teploty lidského těla byla naprosto přesná, poněvadž nesmí býti zapomenuto, že jde v tomto případě o lidské životy a že nepořádek by byl velmi draze vykupován.

Víme velmi dobře z prakse, že určování teploty bylo mnohdy nepřesné a že lékaři sami špatným a nepřesným určováním byli uvedeni v omyl. Jde zejména o lékařské teploměry k nám dovážené z ciziny a prodávané jako pomůcky naprosto přesné a jisté. Zatím, poněvadž postrádaly úřední kontroly, se zjistilo, že jsou nedokonalé a ve svém určování naprosto nejisté. Bylo to namnoze na škodu nejenom lékařskému stavu, nýbrž i lidskému zdraví.

Proto vláda přišla k poznání, že předmět tak důležitý ve zdravotním oboru, jakým je teploměr, musí býti pod kontrolou, a to úřední, a musí býti jeho správnost a přesnost zvlášť prokázána úředním potvrzením, aby v lékařství a porodnictví byla úplná jistota. (Výkřiky komunistických poslanců.) Vždyť stačí, abychom se poohlédli za hranice a zjistili bychom tam, že na př. v Německu, ve Francii, Švýcarsku i Rakousku je tato kontrola lékařských teploměrů stanovena zákonnými ustanoveními, a to z týchž důvodů a pohnutek, jakými jsme vedeni k tomuto aktu i my.

Nejde tu o to, jak bylo mylně vykládáno, že československý stát chce míti monopol na tyto pomůcky a že chce tímto zákonným opatřením znemožnit jejich dovoz, nýbrž jde prostě o skutečnost, jak již bylo zdůrazněno, aby byl zaveden pořádek a jistota. Toto tvrzení je určováno samým vládním návrhem, kde v žádném ustanovení kteréhokoliv paragrafu nenajdeme, že by dovoz těchto lékařských pomůcek byl znemožňován.

V §u 1 tohoto vládního návrhu, který byl schválen senátem, je jasně řečeno, že se zavádí úřední cejchování lékařských teploměrů a že jen takto úředně cejchovaných lékařských teploměrů smí býti používáno v lékařské a porodnické praxi a ve veřejném zdravotnictví, a to i za cenu trestních sankcí vyjádřených § em 3 tohoto návrhu.

Ostatně již v r. 1891 vyhláškou ministerstva obchodu ze dne 2. prosince č. 169 ř. z. bylo zavedeno úřední zkoušení teploměrů, které však s ohledem na značně zdokonalený a odborně vyspělý příslušný průmysl je zastaralé a naprosto nedostatečné. Zejména průmysl sklářský je dnes již velmi vyspělý a proto možno klásti na něj přísnější požadavky jak v ohledu tvarů lékařských teploměrů, tak také ve směru vlastností použitého skla. Jde o to, aby se předešlo dovozu a výrobě nespolehlivých výrobků, které s hlediska funkce a důležitosti v oboru lékařském a zdravotním mají neobyčejný význam. Proto bude toto úřední cejchování a dozor nad zachováváním předpisů této osnovy zákona svěřeno příslušným cejchovním úřadům. Je také důkladně postaráno o přechod do nového stavu, a to §em 4, kterým je určeno, za jakých okolností se upravují předpisy tohoto zákona a kdy nabývá úřední akt zákonné platnosti.

Proto technicko-dopravní výbor ve schůzi dne 4. června t. r. projednal zevrubně vládní návrh zákona o povinném úředním cejchování lékařských teploměrů s ohledem na usnesení senátu a doporučuje jej beze změny posl. sněmovně k ústavnímu schválení, jak se na něm usnesl senát. (Souhlas.)

Místopředseda Langr (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá, přistoupíme proto ke hlasování.

Osnova zákona má pět paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími pěti paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. jedn. řádu, aby o této osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Vykonáme proto ihned druhé čtení.

Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona o povinném úředním cejchování lékařských teploměrů (tisk 943).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Tichý: Nejsou.

Místopředseda Langr (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.

Přerušuji další projednávání pořadu této schůze.

Sdělení předsednictva.

Dovolené

podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi: na dnešní den posl. dr Branžovský, Hodinová-Spurná; na dnešní a zítřejší den posl. inž. Lischka, G. Böhm, Wollner, May, Frank, dr Zippelius, F. Nitsch, E. Köhler, inž. Richter, dr Lukáč.

K návrhu místopředsedy Langra udělila sněmovna hlasováním žádané dovolené posl. dr Clementisovi na dobu od 10. do 19. června t. r. pro neodkladné zaměstnání, posl. Gottwaldovi a B. Köhlerovi na dobu jednoho měsíce pro cestu do zahraničí.

Rozdané tisky

mezi schůzí: Zprávy tisky 975, 977, 978.

Místopředseda Langr sdělil, že se předsednictvo usneslo, aby se příští schůze konala v pátek dne 11. t. m. o 10. hodině dopol. s

pořadem:

1 až 5. Nevyřízené odstavce 4 až 8 pořadu 103. schůze.

Schůze skončena v 5 hod. 45. min. odpol.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP