A právě tito ubožáci, kteří
mají v tom kraji svůj domov, přestávají
úplně věřiti ve spravedlnost, v dobrou
vůli a přiměřené uznání
příslušných úřadů,
které takové věci nařizují
a činí taková opatření. Na
podzim máme, jak říkáte, obecní
volby a ve svém tisku jste opětovně tvrdili,
že se tyto volby mají konati dne 26. září.
Snažně vás prosíme, abyste tento termín
dodrželi a abyste přestali vyhledávat obce
podle různých hledisek, ale abyste vypsali volby
všude tam, kde pro ně končí lhůta,
tedy na celém státním území,
a zde by přicházelo v úvahu přes 11.000
obcí. Ještě něco. Odhodlejte se, pánové
z většiny, a postarejte se o to, abyste vytvořili
podklad i pro volby do sociálních korporací,
do hospodářských organisací zemědělských
a do organisací obchodních a živnostenských,
postarejte se, aby tyto věci přišly do pořádku,
aby všude byly provedeny volby, které se již
po léta odkládají, jako na př. do
nemocenských pojišťoven, kde si již ani
dědeček nemůže vzpomenouti, jak se posledně
volilo, postarejte se, aby k těmto volbám došlo,
aby bylo lze alespoň částečně
věřiti, že chcete, aby země a jednotlivé
instituce byly demokraticky spravovány a vedeny.
Půjdeme-li příštího podzimu k
volebním urnám, dokážeme vám
my ze sudetskoněmecké strany opět, že
za námi ještě stále stojí sudetští
Němci v sevřených řadách, že
stále ještě za námi pochodují
sudetští Němci v sevřených řadách,
že vůle, kterou zastupujeme, jest, zůstane
a v budoucnosti bude vůlí sudetských Němců.
Musíte proto, chcete-li vejíti ve styk se sudetskými
Němci a hledáte-li pro to partnera, konečně
přestati jej hledati tam, kde již skoro nikdo není,
nýbrž musíte se obrátiti na nás,
musíte s námi mluviti o tom, jaké představy
máme o státních věcech. A představujeme
si je takto, to vám mohu na konec říci: Váš
Palacký a váš velký selský vůdce
Švehla to vyslovil a my se k tomu pevně a důsledně
hlásíme. "Já pán ve své
vlasti, ty pán ve své vlasti!"
Tak chceme obnoviti mír. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším prihláseným rečníkom
je p. posl. Ján Sedláček. Dávam
mu slovo.
Posl. J. Sedláček: Slavná sněmovno!
Je jisto, že samospráva byla v dobách nejhorších
československému národu útočištěm
a že na jejím základě bylo českému
národu umožněno se do určité
míry vyžíti národně a kulturně.
Samospráva byla také našemu lidu prvou a základní
školou veřejného života, kde se mohly
vyzkoušet schopnosti jednotlivců jak na poli hospodářském,
tak kulturním i sociálním, kde mohli tito
jednotlivci ukázat, co dovedou, a připravovat se
pro další činnost. Naši nepřátelé
a ti, kteří národ český tiskli
i v samosprávě, byli přesvědčeni
ve chvíli, když jsme my v Čechách a
na Moravě dobývali jednu městskou samosprávu
za druhou a odevzdávali ji do rukou českého
lidu, kterému po právu náležely, že
český lid při správě veřejných
věcí co nejdříve ztroskotá.
Avšak my jsme ukázali, že Čechoslováci
a Slované dovedou řídit své věci.
Svou samosprávu jsme budovali a řídili dobře,
a to jak na poli kulturním, tak zejména i na poli
hospodářském. Je také ji sto, že
čím je národu rodina, tím je ve veřejné
správě samospráva. Je to pilíř,
na kterém stojí národní společnost,
je to pilíř, na kterém stojí veškerá
státní správa vůbec. Pevnost a dokonalost
tohoto pilíře zaručuje dobrý nebo
špatný chod věcí veřejných,
zaručuje také národu a státu pevnou
a dobrou budoucnost. Proto také vláda a parlament
mají velikou odpovědnost před dějinami
za vývoj národní společnosti, za vývoj
veškeré správy, zejména samosprávy,
jakožto základu, na kterém se organisují
všechny fysické, materiální i duchové
síly národa. Nestačí dáti občanům
to nejširší volební právo, nestačí
dáti obcím široký volební řád,
je nutno jíti daleko hlouběji, je nutno revidovati
veškerou činnost samosprávy, je nutno zreformovati
vše, co se samosprávy týká. Jest jisto,
že volební řád je zdrojem, ze kterého
vychází oprávnění, ze kterého
vychází moc, kterou dává lid svým
zástupcům. Je však také jisto, že
nynějším volebním řádem,
nynějšími omezenými vázanými
volebními kandidátkami toto právo lidu je
značně omezeno a tím také i čistota,
průraznost samosprávy je postavena pod vliv těch,
kteří by často na samosprávu vlivu
míti neměli.
Jsme také proti lehkomyslnosti, s jakou se často
na obcích podávají kandidátky, zejména
osobní kandidátky, zájmové kandidátky,
poněvadž se tím jednak tříští
samospráva a obci se způsobují zbytečné
výdaje. Je také jisto, že těmito kandidátkami
roztříštíme veškeré správy,
těm, kteří obec vedou, vzniká řada
potíží, řada úmorných
vyjednávání, a na konec se stává,
že celá správa obecní se rozsype, že
není možno dáti správu dohromady a vzniká
z toho velká úhona nejen samosprávě,
nýbrž i demokracii vůbec. Je pro nás
velikou úhonou, že v Československé
republice máme tolik samospráv, kde bylo nutno z
úřední moci zakročiti, poněvadž
demokracie nepochopila, co jest jejím úkolem, jak
má pracovati, jak má býti odpovědná
a jak má zejména zaříditi svoji spolupráci.
Touto novelou volebního řádu do obcí
snad se poněkud omezí podávání
odstředivých kandidátních listin,
ale jsme přesvědčeni, že se toto všechno
nezastaví. Měla-li by se zastaviti tato tříštící
tendence v samosprávě, bylo by třeba reformy
mnohem hlubší, mnohem širší. Proto
daleko více než novelisace volebních řádů,
které jsou přece jen čímsi vnějším
- a to už, prosím, po druhé provádí
se novelisace volebního řádu do obcí
- bylo by třeba, aby se už jednou přikročilo
k zreformování, kodifikování a unifikování
veškerého obecného zřízení.
Obecní zřízení je nutno jak ve směru
správním, tak právě i ve směru
hospodářském sjednotiti, je nutno je postaviti
na základy moderní, odpovídající
dnešní době. Je nutno nejenom žádati
od zvolených samosprávných pracovníků
odpovědnost, ale je nutno také těmto samosprávným
pracovníkům tuto odpovědnost umožniti
tím, že jim dáme pevný základ
finanční a pevný základ právní,
o něž by se mohli při své činnosti
bezpečně opírati a dobře pracovati.
Když mohlo býti pro tento parlament připraveno
tolik osnov zákonů, a to stěžejních
zákonů, které budou jednou chloubou našeho
parlamentu a Československé republiky, jest jistě
nutno, aby bylo přikročeno i k té veliké
revisi celého našeho obecního zřízení,
aby bylo naše obecní zřízení
revidováno, aby bylo od základu uspořádáno,
aby bylo sice navázáno na staré obecní
zřízení, ale aby bylo z toho vymýceno
všechno to, co různými novelisacemi bylo ztemněno,
co bylo uvedeno do nesouladu. Všechno je nutno soustřediti
tak, aby každý samosprávný pracovník
měl všechno v jednom jediném zákoně.
Ta spousta novel a k těm novelám zase ještě
novel, tím vším ztrácí se přehlednost
v samosprávné práci. Neví se, co platí
a co neplatí.
Jistě jsme proti jakémukoliv omezení naší
samosprávy. Jsme pro její odpovědnost, jsme
pro její svobodu, avšak my také tvrdíme,
že je nutno se postarat, aby dorost pro tuto samosprávu
byl vychováván. A zvláště dnes,
v té době, kdy samosprávě se toho
tolik ukládá, je nutno dbát, aby všichni
samosprávní pracovníci byli k svým
příštím úkolům dobře
vychováni. Myslím, že by to bylo povinností
státu, aby zřídil samosprávné
kursy při městských, okresních i místních
osvětových sborech, které by byly aspoň
jednou za tři léta konány, a nikdo, kdo by
tento kurs neprošel, by neměl práva býti
činný v nižší ani vyšší
samosprávě. Vyžaduje toho šíře
a hlubokost veškeré naší samosprávy.
Je jisto, že obce by mohly velmi dobře spolu s okresy
a zemskými zastupitelstvy působit a pomáhat
státní správě při řešení
řady velkých úkolů. Mohly by jistě
spolupůsobit při odstraňování
nezaměstnanosti a zkrátka při všem,
co se týká našeho veřejného života.
Zvláště při nezaměstnanosti mohou
obce a samosprávné svazky velmi dobře působit
a postarati se o to, aby peníze, na nezaměstnané
vynakládané, byly účelně a
plodně zužitkovány pro práci a zaměstnání
těch, kteří potřebují nutně
výživy. Je jisto, že samospráva má
nejblíže k potřebám širokých
vrstev lidu, a toho by měla státní správa
velmi využívat.
Jestli tedy právě z důvodů státních
je nutno dbáti úkolů samosprávy, tak
zdůrazňuji, že z důvodů státních
by měla státní správa zejména
dbát co nejvíce všech úkolů samosprávy
země Moravskoslezské. Když jsem minulého
roku tvrdil, že stav financí a hospodářský
stav země Moravskoslezské je velmi zlý, velmi
těžký, nebylo mně věřeno.
Jednání o účetní závěrce
za r. 1936 v zemi Moravskoslezské prokázalo, že
tato země je opravdu ve velmi tísnivé finanční
situaci. Její účetní závěrka
končí velkým schodkem, kromě toho,
že řada položek, pokud se týká
platů, byla převedena do příštího
roku.
A opět a opět zdůrazňuji zejména
to, že země Moravskoslezská vzhledem k svému
položení uprostřed Československé
republiky má svůj zvláštní, vynikající
význam pro obranu státu. Je to šíje,
která spojuje východ republiky se západem,
je to šíje, která musí být dobře
opatřena, je to nejchoulostivější část
republiky v obraně státu, proto je nutno dbát,
aby samospráva země Moravskoslezské byla
uvnitř i na venek pevná a aby se také státní
činitelé postarali, aby již v rozpočtu
na rok 1938 bylo s potřebami pro tuto zemi počítáno
tak, jak to slíbil pan předseda vlády a jak
to bylo přislíbeno vládou republiky Československé
v těch případech, kde země Moravskoslezská
má úkoly vyšší a odchylné
od ostatních zemí naší vlasti.
Úpravou svazků vyšší samosprávy
došli jsme k určité stabilitě a také
k určité stabilitě odpovědnosti, také
k rozdělení úkolů veškeré
naší správy, avšak v tomto úkolu,
na této cestě je nutno pokračovat, je nutno
také dokončit stanovení práv a povinností
samosprávy, uvésti v soulad veškeru práci
samosprávnou obcí, okresů, zemí a
státu, a pevně stanoviti, s čím samospráva
počítati může a s čím
nemůže, poněvadž je to nezbytně
nutné v zájmu zdárné budoucnosti a
dobrého, zvláště hospodářského
rozvoje celé naší Československé
republiky.
Jménem národního sjednocení žádám
tu právě urychlený postup reformy obecního
zřízení v duchu svobodné, odpovědné
a demokratické samosprávy. Žádám,
aby centrální úřady, zejména
ministerstva i vláda, co nejméně zasahovaly
do samosprávy - zvláště tam, kde k tomu
není zákonného podkladu aby dbaly její
samostatnosti, respektovaly zákony, a i tehdy, když
to koaličním, vládním stranám
snad není příjemné, aby na samosprávu
nepůsobily, poněvadž jí to nikdy nemůže
býti ku prospěchu.
Dále žádám jménem nár.
sjednocení, aby bylo nejenom přikročeno k
detailním, úsekovým reformám volebního
řádu, nýbrž aby byl volební řád
reformován ve svém celku, voličům
vrácena svoboda, zrušeny vázané kandidátní
listiny a zvýšena tak odpovědnost a úroveň
všech demokratických lidem zvolených sborů
v zájmu pevnosti státu, dobra národa a ve
prospěch všeho československého lidu.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo ďalšiemu rečníkovi,
pánu posl. inž. Schwarzovi.
Posl. inž. Schwarz: Slavná sněmovno!
Projednáváme zase jednu novelu volebního
řádu v obcích, a tu třeba ihned konstatovat,
že minulá novela představovala pokrok, uvolnění
spoutanosti voličstva, kdežto novela nyní předkládaná
je pravým opakem, krokem dozadu. Novela tato odůvodňuje
se tím, že prý se zneužívá
dobrodiní zákona a že jsou obcím způsobena
zbytečně značná vydání.
To je právě charakteristické pro volební
řády naší republiky, která do
všech koutů světa hlásá, jakým
je ostrovem demokracie, svobody a sociální spravedlnosti,
že se tu totiž čelí domněle nebezpečnému
tříštění ve volbách tím,
že se jinou cestou, jinou formou zavádí do
voleb census, protože se omezují ti, kdo na to nemají.
Kdo na to peníze má, může si klidně
kandidovat; kdo je chudobný, pro koho by to bylo nebezpečné
hraditi tyto náklady, tomu se to chce touto osnovou zákona
zabrániti. To je způsob, který je přímým
porušením občanské rovnosti, a divím-li
se čemu, je to právě to, že s takovými
návrhy přichází vláda a vládní
koalice, ve které je tak silná část
t. zv. socialistů.
Pro náš volební řád, řekl
jsem, je tato věc příznačná.
Jsou jiné státy, které se také starají,
jenomže obráceně, o poměr mezi penězi
a možností kandidovat. Dávám příkladem
Anglii, kde se, jak víte, volební vydání
omezuje, kontroluje a překročení jisté
míry má v zápětí dokonce neplatnost
volby. To je opatření, které chce čelit,
aby peníze nezjednávaly větší
vyhlídku na zvolení, a třeba říci,
že je to opatření oprávněné.
Mohl bych citovat i známého matematického
statistika Yuleho, který konal šetření
o tom, jak opravdu výše nákladu věnovaného
na volbu působí ke zvětšení volebních
vyhlídek každé skupiny a každého
kandidáta. Tam se tedy starají o to, aby peníze
nerozhodovaly. Ve Francii alespoň jinou formou je podobná
snaha. Je to ono nařízení, že volební
vyhlášky se mohou vyvěšovati jen na úředních
tabulích, které jsou každému kandidátu
nebo kandidujícím stranám, nehledě
na to, je-li to politická strana nebo ne, přiděleny
ve stejném počtu a vždycky vedle sebe na veřejných
místech postaveny. Tím se chce zase způsobiti,
aby ten, kdo má více peněz, nemohl vykonávat
větší vliv na voliče, aby volič
měl před sebou ve stejných rozměrech
a ve stejném počtu tyto úřední
tabule, kde si může přečísti
programy, polemiky a odpovědi kandidujících
skupin. Republika Československá nejenom nic takového
nedělá, ona naopak svým zákonodárstvím
přímo zajišťuje, aby měl vyhlídky,
ba dokonce možnost kandidovat jen ten, kdo-má dosti
peněz.
Již jsem řekl, že tato osnova potvrzuje to, co
již je ve volebních řádech do Národního
shromáždění, a rozšiřuje
to i pro obce. Ale jestliže toto je faktem, je ještě
podivnější ona zvláštní
stylisace, že o "povinnosti odpovědných
osob k náhradě rozhoduje dohlédací
úřad". Co to znamená? Znamená
to snad, že si může vybrat koho chce z těch
povinných k náhradě, znamená to, že
si také snad nemusí vybrat nikoho, bude-li chtíti?
Tato nejasnost, tak obvyklá v našich zákonech,
je dalším zdrojem nebezpečí, že
se tohoto zákona bude užívat k pronásledování
nepohodlných osob, kandidátů nebo skupin.
Ale nejzajímavější je odst. 4 čl.
I, podle kterého se tato povinnost k náhradě
tisku kandidátních listin nevztahuje na skupiny
volebních stran, které v posledních volbách
do některé sněmovny Národního
shromáždění republiky Československé
dosáhly v ní zastoupení.
Je možno toto ustanovení věcně odůvodnit?
Je nepochybno, že kromě snad velkých měst,
kde osobní znalost mezi voličem a kandidátem
není do té míry možná, takže
chtěj nechtěj volby nabývají rázu
politického, je kandidování v té ohromné
spoustě drobných obcí podle politických
stran do voleb obecních namnoze nejenom zbytečné,
nýbrž přímo škodlivé, protože
v obecním zastupitelstvu nemohou zástupci politických
stran ani měniti sociální řád,
ani rušiti soukromé vlastnictví, zavádět
kolektivismus nebo něco obráceného, nemohou
tam prováděti rozluku církve od státu,
nic z těch velkých zásad politických
programů. Mají tam spravovat obec, a budou-li ji
spravovat dobře či špatně, závisí
především na osobních vlastnostech,
schopnostech a charakteru kandidátů. A je přímo
komické snad chtíti namlouvat, že je nějaká
politická strana, která by měla privilegium
na to, že kdo je u ní, je schopnější,
poctivější, mravnější atd.
Pořádní lidé jsou ve všech stranách,
darebáci a neschopní také. Už z té
příčiny vyplývá, že při
volbách obecních by tendencí státu
mělo býti spíše brániti se zpolitisování
těchto obcí, říkám, zvláště
malých, kde opravdu osobní znalost je možná
a kde také zpravidla rozhoduje při volbě.
A místo toho tento volební řád po
novelisaci bude zjednávat nové výhodné
podmínky pro to. aby politické strany mohly tříštiti
obecní volby, aby bez risika mohly podávati kandidátky,
aby do obce mohlo přijít třeba 13 politických
stran a každá mohla kandidovat a nic jí to
nebude stát, i když všecky propadnou. To tento
volební řád umožňuje, ale chce
zabrániti stavění kandidátek nepolitických.
A volby obecní v mnoha místech ukazují, že
právě takové nepolitické kandidátky
začasté mají velikou důvěru
občanstva. (Posl. dr Mareš: Tak dostanou mandát
a nic se nestalo!) Vážení pánové,
slyším námitku: Tak dostanou mandát.
Ony by jej možná dostaly, ale nedostanou ho, protože
nebudou kandidovati, obávajíce se nákladů,
poněvadž zvláště jde-li o občanskou
skupinu, která není politickou stranou a nemá
tedy nějakou pevnou organisaci, nemůže napřed
vědět, zda-li vyhraje či ne. Jsou známy
časté případy z obecních voleb,
že někdo šel na př. s jedinou svou osobou
do volebního boje a že dostal hlasů třeba
na 7 nebo 10 míst. Ten člověk to nevěděl
předem, jinak by si byl jmenoval více kandidátů,
aby ty hlasy nepropadly. To tedy nemůže vědět
zvláště skupina, která není politickou
stranou, nemá v místě organisaci, aby věděla,
kolik má příslušníků atd.
A těmto kandidátkám se chce zabrániti
zase ve prospěch privilegia politických stran.
Mluvil jsem zde ve sněmovně již několikráte
o tom největším zlu našeho politického
života, o té přemíře, o té
úžasné moci, protiústavní moci
politických stran v našem státě. Opakuji:
Ano, politické strany jsou nezbytností, ale politické
strany samy o sobě mají takové vlastnosti,
které jim bez zákonného podkladu zjednávají
moc, jež přímo ohrožuje demokracii. Vzpomínám
si na takového Ostrogorského, na jeho klasické
dílo o demokracii a politických stranách,
v němž se obíral vlivem a podstatou politického
stranictví v Anglii a v Americe. Tam nebylo ustanovení
takového rázu, jako máme my, žádné
vázané kandidátky atd., žádné
reversy. Ostrogorský ukazoval, jak tím faktickým
vlivem, tím, že tu vystupuje zorganisovaná
skupina, která má možnost tiskem, schůzemi,
finanční mocí daleko spíše protlačiti
své stanovisko, než to může udělati
někdo mimo strany, jak tedy i za toho stavu zákonné
svobody, neprivilegování politických stran,
se politické strany stávají zlem, falšují
vůli lidu, falšují demokracii. A my to u nás
děláme o to hůře, že místo
abychom tomu činiteli - poněvadž ze své
přirozenosti má možnost omezovati svobodu a
demokracii - kladli meze, aby nemohl zneužívati své
funkce a aby se musel omezovati na to poslání, které
je mu dáno a které je také nutné v
demokracii, zjednáváme naopak tomu, kdo je od přirozenosti
silnější, výsady a zákonnou ochranu
proti tomu, kdo je bezbranný. To je taková metoda,
jako kdyby byly zákonem chráněny nikoli bezbranné
děti proti zneužívání nebo zanedbání
povinné péče rodiči, nýbrž
rodiče před tím, aby je snad novorozeňata
nesprovodila se světa. To je ta metoda, která je
vložena ve volebním zákonodárství
tohoto státu vůbec, a tady se zase zesiluje.
A tu chci připomenouti jednu věc. Neslyšel
jsem z úst předchozího řečníka
přesně nějaké důvody, proč
se přihlásil jako řečník "pro".
Já, který mluvím jako řečník
"proti", činím to proto, že národní
sjednocení šlo do voleb pod heslem boje proti panství
politických stran a proti vykořisťování
státu politickými stranami. A protože pod tímto
heslem a pod heslem osvobození voličstva i od omezení
vázaných listin atd. jsme šli do voleb, pokládám
já a moji kolegové za povinnost, abychom podle toho,
co jsme voličstvu slibovali, také v parlamentě
jednali a hlasovali. A proto budeme hlasovati proti této
novele zákona.