Předseda (zvoní): Dále je ke
slovu přihlášen p. posl. Pik. Dávám
mu slovo.
Posl. Pik: Slavná sněmovno!
S uznáním kvitujeme, že ministerstvo vnitra
vyhovělo našemu iniciativnímu návrhu
z r. 1935 a že volební lehkomyslnost a nevážnost
má býti stíhána náhradovou
sankcí. Víme velmi dobře - a zejména
poslední volby v Košicích nás znovu
v tom utvrdily - že následkem velké přemíry
neúspěšných kandidátních
listin způsobují se obcím mimořádně
velké náklady. Je proto velmi žádoucí
- a zákonem to má býti řešeno
- aby tato nevážnost a lehkomyslnost byla znemožněna
tím, že kandidující skupina, nedosáhne-li
mandátu, má povinnost krýti náhrady
za rozmnožení kandidátní listiny.
Ovšem připomínáme, že přes
to, že zákon má býti nejen brzdou, nýbrž
i pokrokem, chybí v něm ustanovení, aby volební
skupina, která nedosáhne volebního čísla,
byla povinna touto náhradou. V zákoně místo
slov "volebního čísla" je slovo
"mandát". Tady se dává jednotlivým
stranám možnost postaviti více kandidátních
listin, a třeba nedosáhne některá
z nich volebního čísla, sdružením
dosahuje mandátu, takže sankce proti kandidující
skupině nemůže býti uplatněna.
Jisté atomisaci našeho veřejného a politického
života se dává znovu půda tímto
nedostatečným opatřením zákonným.
Přes to však je osnova zákona proti dosavadnímu
stavu pokrokem, ale také brzdou, která snad zjednoduší
náš politický život a znemožní
nevážnost a lehkomyslnost při obecních
volbách. Soudím, že však je také
potřebí, aby odpovědné kruhy zabývaly
se jinými otázkami samosprávnými,
aby jim věnovaly žádoucí pozornost,
aby v zájmu velmi poškozené a trpící
samosprávy bylo učiněno to, co potřeba
naší samosprávy vyžaduje.
My musíme znovu a znovu s tohoto místa zdůrazňovati
veliký význam československé samosprávy
pro stát i obyvatelstvo, a to zejména proto, poněvadž
v posledním desetiletí naší samosprávě
přes její těžké úkoly
a přes to, že pracuje pro stát, bylo velmi
ublíženo. Dožadujeme se především,
aby provedena byla důkladná revise protisamosprávných
zákonů z r. 1927, ježto desetiletá prakse
ukázala, jak těžce finančně a
na své pravomoci byla samospráva poškozena.
Žádáme zejména také, aby okresní
a zemské samosprávě byla vrácena její
sebeurčovací pravomoc. Pro obecní samosprávu
dožadujeme se aspoň toho stavu ve věci hospodaření
a pravomoci, jaký byl za účinnosti zákona
čís. 329/1921. Podle zákonů z r. 1927
byly veškeré obce a zejména velké obce
velmi krutě finančně postiženy, ale
mimo to jejich pravomoc byla těmito zákony značně
omezena, takže považujeme za prvý úkol,
aby tyto nedostatky, tyto vady a toto příkoří
proti samosprávě byly odčiněny.
Žádáme, aby otázka unifikace obecního
zřízení pro všechny země byla
urychleně řešena. Již léta nejen
my, nýbrž četné korporace a ústředí
samosprávní se dožadují, abychom měli
v republice jednotné obecní zřízení.
Dnes země Česká má jiné obecní
zřízení než země Moravská
a odlišné obecní zřízení
má Slovensko a Podkarpatská Rus. Běží
o to, aby nastala jednotnost, čímž bude způsobeno
také zjednodušení správní, a
konečně moment mravně-politický je
zde velmi rozhodujícím, abychom spíše
zjednodušovali na místo udržování
rozdílů mezi jednotlivými zeměmi.
Chceme také, aby v novém obecním zřízení
byl vymezen poměr mezi malými a velkými obcemi,
dále v otázkách přenesené působnosti
a konečně, aby správně vyjádřeny
byly funkce státní a funkce samosprávné.
Dalším velmi důležitým požadavkem
zvláště velikých měst je, aby
byl vybudován nový moderní stavební
řád, poněvadž dosavadní předpisy
stavební platí přes rozdílnost malých
a velkých obcí pro obce všechny, ačkoliv
víme velmi dobře, že zvláště
velká města se potřebují říditi
modernějšími předpisy stavebního
řádu. Dožadujeme-li se těchto reforem
v obecním zřízení, zdůrazňujeme,
že trváme zásadně na župním
zřízení, neboť v této organisaci
spatřujeme nejen uplatnění regionalismu,
nýbrž i zjednodušení správy, rychlejší
a bezprostřednější řízení
instanční. I ústřední úřady
byly by zbaveny přítěže různých
řízení, která by připadla do
pravomoci žup. Vedle toho dožadujeme se jako věci
nutné a prospěšné zavedení správního
soudnictví, abychom i sporné otázky v samosprávě
postavili na novou basi, odlišnou od dnešního
naprosto nedostatečného postupu.
Musíme žádati, aby si vláda povšimla
více finančních poměrů v samosprávě,
neboť i tu je třeba podstatných zásahů
k ozdravění samosprávy. Když stát
svým zásahem z r. 1927 způsobil ochuzení
samosprávy tím, že ustanovil limit přirážkový,
že snížil daňové základy
velkým podnikům, že zrušil školní
přirážky, že odebral obcím příděly
z daně obratové, přepychové a z motorových
vozidel, soudíme, že stát má zase povinnost,
aby chybu po 10 letech napravil základním řešením
těžkého problému finančního.
Zákony z r. 1935 a 1936 o úpravě dluhů
svazků územní samosprávy přinesly
některé úlevy obcím, které
zvláště byly postiženy, avšak touto
dluhovou službou není ani zdaleka vyrovnáno
to, oč byly obce připraveny protisamosprávnými
zákony z r. 1927. Je tedy třeba, aby vláda,
jak to již žádají všechna ústředí
samosprávná, věnovala tomuto problému
pozornost, neboť přes výkon dluhové
služby je veliká část obcí, které
nezaviněně mají dosud rozpočty nevyrovnané
a nemohou konati své předepsané povinnosti.
Víme také velmi dobře, že každý
nový zákon ukládá zvláště
obcím velmi těžké a nové povinnosti,
které vyžadují nových a nových
příspěvků se strany samosprávy.
Také zákon o civilní protiletecké
obraně vyvolal mimořádné výdaje
obcí, které ani rozpočtově na tuto
povinnost nebyly připraveny. Je samozřejmé,
že v této věci samospráva vykoná
plně svou povinnost, ale nutno říci, že
potřeby a zařízení protiletecké
obrany vyžadují si v celé republice se strany
samosprávy stamilionových nákladů
a že při této povinnosti větších
výdajů nemá samospráva žádných
zvláštních nových příjmů.
Je tedy třeba, aby finanční problém
samosprávný byl řešen od základu.
Než bude přikročeno k tomuto řešení,
musíme se dožadovati, aby byly obnoveny státní
příděly pro obce, zejména z daně
obratové, a aby byly opětně povoleny přirážky
z vyšších důchodů. Po rozumu první
finanční novely č. 76/1919 žádáme,
aby stát převzal náklady na národní
školství, na postátnění učitelů,
obchodních učilišť, škol rodinných
a odborných. Žádáme, aby byly obce zbaveny
závazků plnění věcných
nákladů a nákladů školnických
na státních školách středních
tím více, poněvadž zákony z r.
1927 byly zrušeny školní přirážky,
z nichž mohly obce uhražovat nejen náklady na
školství národní, nýbrž
i vedlejší závazky, které stanoví
stát při zřizování státních
škol.
Musíme také opakovati požadavek, aby v zájmu
malých živnostníků a malozemědělců
byla obnovena přípustnost diferenciace obecních
přirážek k různým daním
a uvnitř těchto daní. Stejnoměrné
zatížení velkého kapitálu i malých
přímých poplatníků je zvráceností
jak v době krise, tak i v době konjunktury, neboť
ziskový a existenční poměr u obou
je podstatně rozdílný. Dokud platila ustanovení
o diferenciaci obecních přirážek, mohly
obce vycházeti vstříc maloživnostníkům
a malozemědělcům, zejména v místech,
kde je velký průmysl, a zvláště
nyní, kdy je veliká konjunktura.
Mohl bych to demonstrovati na Plzni. V Plzni je ohromný
rozdíl mezi sférou malých živnostníků,
kteří velmi těžce zápasí
o svou existenci, a sférou mamutího podniku, který
má velikou konjunkturu a vykazuje, jak víme, velmi
značné zisky. My nemůžeme odstupňovat
přirážky. Nemůžeme však ustanoviti,
že živnostníci a menší obchodníci
budou platit na př. 210% obecních přirážek,
jak jsme to měli při účinnosti ustanovení
o odstupňování přirážek,
kdežto velké podniky, které nejvíce
obce a města upotřebují, by platily přirážky
vyšší. To jsme mohli dělat dříve,
nemůžeme to však činiti dnes, což
je velice na škodu zejména té intenci, aby
nejmenším živnostníkům a na venkově
malozemědělcům byla břemena snížena
a aby úměrně vzestupně byla přenášena
na ty, kteří při větších
ziscích zařízení obecních co
nejvíce pro sebe potřebují.
Apeluji na všechny koaliční strany, aby tuto
věc vzaly v úvahu a po úřadě
zapůsobily u vlády, aby připustila opětně
diferenciaci obecních přirážek.
Žádáme také, aby obce byly zproštěny
poplatkového ekvivalentu. Je to nesmyslnost vyžadovat
od obce tento poplatek z veřejných budov, když
víme, že budovy tyto slouží k veřejným
účelům.
Žádáme, aby při revisi celého
finančního problému naší samosprávy
byla též řešena otázka spravedlivější
úpravy přirážkové tangenty. Je
to zase nesmyslnost, že obec, která má na svém
území provozovnu, továrnu, musí se
podílet o část svých přirážek
s místem, kde je pouhé obchodní ústředí
tohoto podniku. Tady přicházejí obce o veliké
příjmy, při tom obec, kde je podnik, musí
k vůli tomuto podniku upravovati cesty, ulice, vodovod,
rozmnožovat školy. Bude správné, když
i tato otázka přirážkové tangenty
bude řešena ve prospěch obcí, kde je
provozovna podniku.
Žádáme také, aby na prospěch
veřejné hygieny byly dobudovány a rozšířeny
nemocnice, aby zejména všechny medicinské discipliny
byly těmito zařízeními uplatňovány.
Záleží velmi na tom, aby nemocnice, zvláště
venkovské, byly vybudovány náležitě,
poněvadž frekvence v nemocnicích velmi stoupá.
Poněvadž víme, že i přes veliký
odpad počtu nezaměstnaných přece jen
v jednotlivých obvodech a městech je nezaměstnanost
ještě velmi značná, žádáme,
aby investiční projekty a projekty produktivní
péče byly u samosprávy co nejvíce
podporovány, poněvadž jde o to, aby ti, kteří
přes dnešní konjunkturu nemohou nalézti
zaměstnání, mohli se uživiti, a aby
zvláště obcím byla tato pracovní
schopnost umožněna podporou produktivní péče
a také investic, které samospráva podniká.
Musíme zde také vysloviti podivení nad tím,
že ministerstvo vnitra nevypsalo resp. nařídilo
pozdržení voleb v těch obcích, v nichž
funkční období již počátkem
tohoto roku skončilo. Je nám nevysvětlitelno,
proč právě v tak velikém počtu
obcí nebyly vykonány volby, když jde především
o to, abychom respektovali právní stav, abychom
nezdržovali obnovu správ obecních, když
funkce staré správy dávno vypršela.
Musíme žádat, aby i v tomto směru ministerstvo
vnitra nekladlo překážek pro vypsání
voleb tam, kde skončilo funkční období.
Po zkušenostech musíme žádat, aby pro
přechodné správy vládních komisařů
v jednotlivých obcích byla vymezena správně
pravomoc těchto vládních komisařů.
Soudíme, že funkce vládních komisařů
má býti krátkodobou, přechodní,
a že vládní komisař nemá zasahovati
do věcí, které příslušejí
jedině pravomoci volených sborů. Stává
se, že vládní komisaři řeší
veliké problémy obecní, zatěžují
obec a připravují velmi nevýhodnou situaci
obecním správám, které po volbách
mají nastoupiti. Někteří vládní
komisaři neuvědomují si svou přechodní
funkci a rozhodují o věcech, které mohou
býti ponechány na odpovědnost správám
voleným. Proto žádáme, aby pravomoc
vládních komisařů co nejpřesněji
byla vymezena, aby vládní komisaři svou původní
působnost nepřekročovali v rozhodování
o věcech, které příslušejí
zastupitelským sborům.
S ohledem na poměry ve venkovských obcích
musíme také žádati, aby urychleně
byl prováděn další příděl
zemědělské půdy. Již jsem měl
zde příležitost konstatovati, že na venkově
máme velmi značný počet nesoběstačných
existencí domkářských a malozemědělských,
které dříve mohly nalézti zaměstnání
v průmyslových podnicích. Dnes tato možnost
je u nich vyloučena, takže se dostávají
do velmi tísnivé situace. Je třeba, abychom
tomu velikému množství statisíců
nesoběstačných existencí pomohli tím,
že přídělem nové části
půdy stanou se existenčně soběstačnými
a že tím odpadne povinnost obcí, aby se o ně
chudinsky a jinými podporami starala. Venkovský
domkář, který dříve docházel
do fabrik, kam nyní docházeti nemůže,
a který při své nezaměstnanosti nemá
nárok na podporu v nezaměstnání, je
dnes úplně odkázán na milost svého
okolí, poněvadž z nedostatečné
výměry půdy nemůže býti
živ. Proto žádáme, aby přídělová
věc byla urychlena, aby hlavně zbytkové statky,
na kterých se hospodaří nedokonale a které
ještě státu zaplaceny nebyly, byly rozparcelovány
a jejich půda přidělena těmto malým
existencím venkovským.
Konečně jde také o to, aby i v obvodech hornických,
kde byla půda zneplodněna, došlo k rekultivaci
této půdy, jejíž značná
výměra může rovněž sloužiti
k tomu, aby nesoběstačným existencím
chudého lidu venkovského bylo k soběstačnosti
pomoženo, nehledě k tomu, že touto rekultivací
se dosáhne příležitosti zaměstnati
nezaměstnané na venkově. Zdůrazňuji
znovu, že naše strana, jak o to usiluje už několik
let, znovu dnes při této příležitosti
urguje revisi protisamosprávných zákonů
z r. 1927 a že zejména žádá v zájmu
obcí, ale i v zájmu státu, aby byl vyřešen
podstatně a jednou pro vždy finanční
problém samosprávy. Samospráva potřebuje
trvalých, pevných příjmů, aby
mohla konati svoje ušlechtilé poslání,
a stát, který o pilíře samosprávy
se opírá, jest povinen dáti, co samosprávě
patří a co samospráva potřebuje. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu je dále
přihlášen p. posl. Birke. Dávám
mu slovo.
Posl. Birke (německy): Slavná sněmovno!
Projednávaná osnova, která již prošla
cestou z poslanecké sněmovny do senátu a
která byla v senátě v ten smysl změněna,
že strany, jež jsou zastoupeny v parlamentě,
nemusí v případě, že v obecních
volbách propadly, zaplatiti volební náklady,
je podle našeho mínění výhodou,
kterou jste poskytli německým vládním
stranám jako přídavek k 18. únoru.
Sotva se lze domnívati, že některá strana,
dejme tomu strana z českého tábora, má
takový strach, že při obecních volbách
propadne. Domníváte se tedy, že se německým
vládním stranám musí dostati tohoto
ústupku, aby, když již při obecních
volbách propadnou - a to se stane ve velmi četných
případech, pokud se rozhlédneme po kraji
a posuzujeme situaci, stane se to ve velmi četných
případech - propadly alespoň, aniž by
musily platiti náklady. Tedy ústupek zvláštního
významu.
Jinak je třeba říci, že by bylo bývalo
zapotřebí zabývati se více než
takovouto novelisací volebního řádu
do obcí samotnou obecní správou, zabývati
se vnitřní organisací obcí podle zdravějších
zásad a konečným odstraněním
vládních komisařů z obcí, mluví-li
se již o volbách, a jejich nahrazením svobodně
zvolenými obecními zastupitelstvy. Máme ohromný
počet sudetskoněmeckých obcí, které
již několik let čekají na volby, a tam
sedí vládní komisaři a spravují
proti vůli lidu obec, a máme velmi mnoho obcí
- převážná většina těchto
obcí je v naší sudetskoněmecké
domovině - které jsou spravovány obecními
zastupitelstvy a vedeny starosty, obce, jejichž složení
vypadá zcela jinak než mužové, kteří
jsou představiteli tamnější obecní
správy. Víme, že tito muži nepožívají
vůbec důvěry. Jen jejich část
je volena, ostatní měli to štěstí,
že byli jmenováni, jinak by vůbec nebylo možno,
aby se někteří z nich stali členy
obecního zastupitelstva, městskými radními
a starosty. Tyto volby jsou více než opožděné
a doufáme, že dostojíte svému slovu
a že vypíšete alespoň na podzim nové
volby, ale ne zase jen v malé části obcí
podle zásad terminované demokracie, ale všeobecné
obecní volby na celém státním území.
Kdybyste zase chtěli provésti takové pokusné
volby jako 6. prosince minulého roku, pak by se nejen náš
národ, nýbrž i všechny soudné národy
a národnostní skupiny v tomto státě,
ba dokonce i celá cizina stále více domnívali,
že se na demokracii pohlíží jako na sváteční
věc, že se však jinak věci dělají
tak, jak se to v dané době hodí a jak to
odpovídá dnešním koaličním
poměrům se zvláštním zřetelem
na účast německých stran.
Dne 6. prosince minulého roku bylo provedeno několik
voleb. Dopadly tak, jak jsme očekávali, a ne tak,
jak to očekávali odpůrci, ne tak, jak to
očekávaly německé vládní
strany. Tyto si sice vyhledaly nejlepší místa.
Navrhly všechna místa, o nichž se domnívaly,
že tam alespoň poněkud udrží své
posice, a tato místa jste jim také povolili. Jsme
ovšem přesvědčeni: Navrhnou-li německé
vládní strany něco proti národním
sudetským Němcům, povolí se to vždy.
Přesto se jim nepodařilo vyjíti z těchto
voleb vítězně, nýbrž měly
opět stejně veliké ztráty jako 19.
května roku 1935 a v mnohých místech ještě
i větší. V převážné
většině obcí jsme dostali absolutní
většinu a bylo samozřejmostí, že
jsme ve všech měli navrhnouti starosty obcí
a měst. Musili jsme konstatovati, že tyto starosty
nevolili jen naši kamarádi v obecních zastupitelstvech,
nýbrž že i malé strany, které ještě
zbyly, volily v obecním zastupitelstvu s námi, zejména
ve venkovských obcích, a přece musíme
konstatovati, že je ještě řada starostů,
kteří byli dne 6. prosince minulého roku
zvoleni a do dnešního dne nebyli potvrzeni. Několika
bylo také potvrzení odepřeno. Poukazuji na
starostu ze Starého Harcova u Liberce. Byl dříve
členem Svazu zemědělců. Jako člen
Svazu zemědělců a starosta byl upotřebitelný,
byl schopný, byl loyální a hodil se pro úřad
svobodně zvoleného starosty v sudetskoněmecké
obci. Jakmile však poznal jako desetitisíce jiných
sudetskoněmeckých sedláků, že
mu ve Svazu zemědělců nekvete pšenice,
a jakmile proto vstoupil do sudetskoněmecké strany
a jelikož ho sudetskoněmecká strana kandiduje
v čele kandidátní listiny do obecního
zastupitelstva, protože je schopný, všeobecné
úcty požívající a zachovalý
muž a převážná většina
ho zvolila za starostu, vše se změnilo. Tuto věc
by si měla druhá strana přece jen lépe
rozmysliti a neodkrývati své slabiny tak, že
tento starosta není najednou potvrzen, protože se
prý nehodí, protože není dosti loyální.
Slavná sněmovno, byl-li jím až dosud,
na cestě k nám se rozhodně nezměnil.
Jedna věc je však možná. Snad již
dříve byl nepohodlný, protože neměl
hřbet, kterému chyběla nejdůležitější
část, páteř, protože je to muž,
který jde v životě přímou cestou.
Proto má býti dnes zdánlivě neupotřebitelný.
Můžete však býti ujištěni:
Nepotvrdíte-li nám opravdu toho neb onoho starostu,
protože ten neb onen četník zjistil, v rozporu
s míněním svobodné obce, která
ho zvolila, že je neupotřebitelný, kdybyste
se domnívali, že si tak můžete počínati,
jak tomu teprve bude, až provedete všeobecné
obecní volby! Prohlašuji vám již dnes:
Dostanete v sudetskoněmecké domovině 70 až
80% starostů z řad sudetskoněmecké
strany. Utvrzujete jen v nás neustále tímto
způsobem myšlenku, že se s námi protiprávně
nakládá. Pomyslíme-li, že naše
obce velmi zchudly všeobecnou bídou, která
na nás v posledních letech dolehla, tak těžce
dolehla, že jsme se zle zadlužili, ne snad proto, že
jsme prováděli skvělé a nákladné
stavby, že se dělaly věci, které lze
označiti jako přepych, nýbrž že
touto všeobecnou nouzí byly tyto obce tak těžce
postiženy, že nebyly více s to hraditi náklady
na nejprimitivnější věci potřebné
pro udržení obce, pomyslíme-li, že tato
bída je z největší části
v sudetskoněmeckých obcích, pak je nám
zcela nepochopitelné, že chcete prostřednictvím
okresních úřadů ještě
tyto obce nutiti, aby poskytly finanční prostředky
na obranu státu. To je trochu mnoho. Proti obraně
státu nemáme námitek. Je dobrým právem
každého státu uspořádati svou
obranu podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí. (Předsednictví převzal
místopředseda dr Markovič.) Ale shledáváme
nepochopitelným, že se přiměje chudá
obec k tomu, aby zaplatila několik betonových bloků
nebo aby draze zaplatila nějaké zábradlí
u mostu, že se jí nařídí, aby
na to zaplatila několik tisíc korun, zatím
co její rozpočet činí sotva 2000 až
3000 Kč, a domníváme se, že to velmi
často nebylo nařízeno shora ministerstvem
vnitra po dohodě s ministerstvem nár. obrany, nýbrž
že se to většinou děje z rozkazu pánů
okresních hejtmanů, kteří si takto
chtějí udělati jméno, že jsou
obzvláště schopní při organisování
brannosti v kraji, který zastupují. Máme
v našich Orlických horách, máme v žacléřském
okresu, podél celého pohraničního
kraje severních Čech a Slezska obce, které
žijí těsně na hranicích. Po hranicích
často tekou potoky nebo říčky. Tam
lidé, pokud jsou ty kraje vůbec osídleny,
stále přecházeli a často si i zřídili
lávku. Nyní však tam všude byly postaveny
závory. Lidé nesmí již přecházeti,
každý vidí jen závory a má při
tom věřiti ve svobodu, mír a demokracii.
Pánové, poměry, které dnes máme
venku v pohraničních krajích, jsou neudržitelné.
Musíme-li při tom ještě konstatovati,
že chcete tyto obce, které nemají žádných
prostředků, ještě nutiti, aby na mnohých
místech tyto věci, které považujeme
za nezpůsobilé pro každý obranný
účel, zaplatily, a to draze zaplatily, přesahuje
to již všechny meze.