Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Mlčoch, dr
Markovič, Langr, Košek, Sivák,
Taub.
Zapisovatelé: Bergmann, Vičánek.
172 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
dr Krofta.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci dr Mikyška,
dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi ve
3 hod. 18 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Zierhutovi; na dnešní
a zítřejší den posl. Polívkovi,
Hintermüllerovi, Hlinkovi, Drobnému,
F. Kučerovi, dr Wolfovi, Sidorovi,
Beuerovi, Židovskému.
Lékařská vysvědčení
předložili posl. dr Sokol, Jobst.
Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
uznal předseda dodatečné omluvy posl. Židovského,
Hintermüllera, Polívky, J. Sedláčka,
Stejskala, inž. dr Touška, Beuera
na den 8. června t. r.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" posl. Kundta za posl. dr Zippeliuse, klub
poslanců komunistické strany Československa
posl. Borkaňuka za posl. Švermu; klub poslanců
nár. sjednocení posl. dr Vl. Klímu
za posl. Ježka, klub poslanců "Deutsche sozialdemokratische
Arbeiterpartei" posl. Katze za posl. Köglera;
klub poslanců "Deutsche christlich-soziale Volkspartei"
posl. dr Luschku za posl. dr Mayr-Hartinga; klub poslanců
národní obce fašistické posl. Iváka
za posl. dr Dominika; klub poslanců "Bund der Landwirte"
dne 8. června 1937 posl. R. Böhma za posl.
Kunze, dne 9. června 1937 posl. Kunze za posl. R.
Böhma.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei"
posl. Kliebra za posl. dr Peterse.
Do výboru živn.-obchodního vyslal klub
poslanců "Deutsche sozialdemokratische Arbeiterpartei"
posl. Macouna za posl. Köglera.
Do výboru zásobovacího vyslal klub
poslanců komunistické strany Československa
posl. Hodinovou-Spurnou za posl. Kopřivu.
Do výboru zemědělského vyslal
klub poslanců nár. sjednocení posl. Holečka
za posl. dr inž. Touška.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 8. června 1937, že senát projednal a
schválil:
v 77. a 78. schůzi dne 3. a 8. června 1937 dohodu
sjednanou výměnou not ze dne 29. června 1936
a ze dne 7. července 1936, kterou se mění
ustanovení přílohy III. závěrečného
protokolu k obchodní smlouvě mezi republikou Československou
a Hospodářskou Unií belgolucemburskou ze
dne 28. prosince 1925 (č. 262/1925 Sb. z. a n.) (tisk 382-IV
sen. 1937);
v 78. schůzi dne 8. června 1937 ve znění
usneseném posl. sněmovnou osnovu zákona o
vojenskom poľnom trestnom pokračovaní (tisk
467-IV sen. 1937).
počátkem schůze:
Návrh tisk 974 - přikázán výboru
iniciativnímu.
Zprávy tisky 961 až 973.
Interpelace tisk 924 (I až XI).
Zápisy o 97. a 98. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvního odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
k usnesení senátu (tisk 777) o usnesení posl.
sněmovny (tisky sen. 201 a 338) k vládnímu
návrhu zákona (tisky 468 a 474), kterým se
doplňuje řád volení v obcích
(tisk 942).
Zpravodajem jest p. posl. Otáhal. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Otáhal: Slavná sněmovno!
Vážené dámy a pánové!
Vracíme se k projednávání osnovy zákona,
jímž se doplňuje řád volení
v obcích republiky Československé.
Zákon ze dne 31. ledna 1919, kterým byl vydán
řád volení v obcích, a zákon
ze dne 18. března 1920 a ze dne 14. července 1922,
kterými byl řád volení do obcí
v mnoha oborech podstatně změněn, měly
na zřeteli, aby byl zachován demokratický
ráz volebního řádu v nejplnějším
slova smyslu. Šetřily práv a svobod občanů,
ale také hleděly, aby každá skupina,
ve kterou se občané spojí ať z důvodů
politických nebo hospodářských, mohla
se zúčastniti voleb do obcí a tím
také zúčastniti se ve správě
obce.
Aby toto právo nemohlo býti omezováno ani
povinností hraditi náklad s rozmnožováním
kandidátních listin spojený, proto v §u
25 volebního řádu, který jedná
o vyhlášení a rozmnožení kandidátních
listin, stojí, že starosta dá rozmnožiti
platné kandidátní listiny tiskem na vrub
obce, a to v počtu nejméně o pětinu
větším, než je počet voličů.
Řádem volebním nebyla totiž voličům
ponechána úplná volnost voliti do obecního
zastupitelstva, koho by považovali za nejschopnějšího
a nejpovolanějšího, nýbrž voličové
se musí rozhodnouti pro některou z kandidátních
listin podaných jednotlivými volebními skupinami,
které v obci se ustaví a které byly za platné
uznány.
Podle volebního řádu mohou navrhnouti kandidátní
listiny ty skupiny, které čítají minimální
počet příslušníků bez
zřetele k tomu, zda příslušejí
k některé politické straně, či
jsou sdruženy na základě hospodářském.
Minimální počet příslušníků
takovéto skupiny řídí se pak jednak
počtem obyvatel obce a jednak také počtem
kandidátů, kteří jsou na kandidátní
listině té skupiny. Kandidátní listiny
mohou tedy podávati nejen politické strany, skupiny
hospodářské a jiné skupiny k volbám
utvořené, nýbrž i jednotliví
kandidáti, jestliže mají takový počet
voličů, který je k podpisu kandidátní
listiny předepsán.
Dávajíce tuto rozsáhlou pravomoc občanstvu
spoléhaly zákonodárné sbory na to,
že občanstvem bude všeobecně uznán
veliký význam voleb do obcí, že si uvědomí,
že podle jejich výsledků bude vedena správa
obce, hospodaření obecním majetkem a opatřování
prostředků nutných k soužití
občanů ve svazcích obcí.
Leč ukázalo se, že ne vždy jest dbáno
těchto hledisek, že naopak kandidátní
listiny jednotlivých skupin jsou podávány
z pohnutek osobních buď k uplatnění
zájmů jednotlivců anebo k vyřízení
sporů rodinných, takže nesloužily prospěchu
obce, naopak vedly k zlehčení volebního aktu
samého. Jsou velmi často podávány
kandidátky úplně zbytečné,
které nejenom nesoustředí ani ten počet
hlasů, který je potřebný k dosažení
volebního čísla, nýbrž nesoustředí
ani tolik hlasů, kolik voličů bylo třeba
k podepsání kandidátní listiny. Tím
volební akt je přímo zlehčován
a obcím působena neodůvodněná
vydání. Tento zjev neviděti při volbách
do Národního shromáždění,
do země a do okresů, kde jsou jednotlivé
volební skupiny povinny hraditi poloviční
náklad spojený s rozmnožením té
neb oné kandidátní listiny.
Aby volební skupiny si byly vědomy nejenom svého
práva, nýbrž také své odpovědnosti,
a aby se zamezilo podávání zbytečných
kandidátních listin, podala vláda návrh,
kterým se doplňuje řád volení
v obcích, který stanoví, že volební
skupina, která nedosáhne mandátu, uhradí
obci náklad spojený s rozmnožením své
kandidátní listiny. Tento vládní návrh
se kryje též s iniciativním návrhem,
který byl podán v r. 1935 pp. kol. Pikem
a Langrem, jenomže lišil se od tohoto návrhu
tím, že žádal uhrazení volebního
nákladu v tom případě, že volební
skupina nedosáhne volebního čísla.
O povinnosti odpovědných osob k náhradě
rozhoduje pak dohlédací úřad.
Posl. sněmovna přijala ve svém usnesení
znění zákona v tom smyslu, že přijala
návrh vlády o povinnosti placení za rozmnožení
kandidátních listin stranami nebo skupinami volebními
v případě, že by skupina nedosáhla
mandátu v té nebo v oné obci, ale neschválila
návrh, aby o prominutí náhrady rozhodoval
dohlédací úřad. Měly tedy podle
usnesení posl. sněmovny nésti všechny
skupiny, které nedosáhly mandátu, úhradu
útrat spojených s rozmnožením kandidátních
listin.
Senát přijal rovněž toto usnesení
posl. sněmovny, ale doplnil je novým odstavcem,
že toto hrazení nákladů nevztahuje se
na skupiny stran politických, které při posledních
volbách do Národního shromáždění
obdržely v některé sněmovně zastoupení,
a odůvodnil tento doplněk tím, že jsou
případy, kdy z důvodů veřejných
je nutno podati určité kandidátky bez ohledu
na to, je-li patrno, že bude získán mandát,
nebo ne, aniž je možno mluviti o lehkovážnosti
anebo neúctě k volebnímu řádu.
Tento případ je zvláště význačný
u politických stran, neboť tyto staví kandidátky
ve většině obcí, i tam, kde mají
menší počet příslušníků,
aby bylo umožněno i jim voliti podle svého
politického přesvědčení a aby
nemusili, nesouhlasíce snad s politickým přesvědčením
jiných stran anebo směrů, odevzdati prázdné
volební obálky. Je toho potřebí též
z toho důvodu, aby se objevil pravdivý. nezkreslený
obraz politického rozvrstvení obyvatelstva v obcích
a tím správné zastoupení ve správě
obecní, aby pak celková statistika o výsledku
voleb podala obraz nezkreslený a plně odpovídající
skutečnosti.
Těmito směrnicemi veden uznal ústavněprávní
výbor doplněk senátu za odůvodněný
a navrhuje slavné sněmovně osnovu zákona,
kterým se doplňuje řád volení
v obcích, ke schválení ve znění
usneseném senátem. Aby pak bylo zabráněno
někdy humorným a někdy rozčilujícím
případům, že podatelé kandidátek
okupují obecní úřadovnu už několik
hodin před termínem k podání kandidátek
a že pak najednou podávají starostovi kandidátek
několik, kdy starosta má připravenou ještě
kandidátku svou, navrhuje ústavně-právní
výbor přijetí resoluce, jíž se
vláda vybízí, aby předložila
osnovu zákona, která upraví číslování
kandidátek pro obecní volby na určité
delší období stabilně a jednotně.
Senát navrhl též jiné resoluce, ale
poněvadž ústavně-právní
výbor došel k přesvědčení,
že by jimi bylo zasaženo příliš do
provádění voleb a že by snad nemohly
býti ani volby do Národního shromáždění
provedeny v určeném termínu, nedoporučuje
je ke schválení. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Procházka
a Birke, na straně "pro" pp. posl.
Pik a J. Sedláček.
Dávám slovo panu posl. Procházkovi.
Posl. Procházka: Vládní návrh
zákona o doplnění volebního řádu
v obcích, změněný usnesením
senátu, je ve své podstatě porušením
základního principu demokratického pasivního
volebního práva do obcí v Československu.
Naše stanovisko k volebnímu řádu je
jasné. Jsme pro nejširší zdemokratisování
řádu volení v obcích. Jsme pro to,
aby si lid zvolil své zástupce úplně
svobodně. Jsme pro sjednocení demokratických
sil.
Komu však má pomoci tato osnova zákona? Agrární
reakci na jedné straně a Henleinovcům na
druhé straně. Agrární reakce se chce
zajistiti změnou volebního řádu proti
stále rostoucí oposici ve vlastních řadách,
a to tím, že chce znemožniti samostatné
kandidování v obecních volbách proti
agrární reakci. Podle usnesení senátu
měla by volební skupina vyjma volební skupiny
politických stran a skupiny těch, které dostaly
při posledních parlamentních volbách
aspoň 1 mandát, v případě,
že by nezískala žádného mandátu,
zaplatiti náklady spojené s rozmnožením
kandidátních listin pro obecní volby. Náklady
měli by platiti vedle kandidujících též
všichni voliči, kteří kandidátku
podepsali. Čeho se tím chce docíliti? Zastrašování
voličů, aby hrozbou, že budou musiti platiti
náklady, se znemožnilo postavení oposiční
kandidátky pro volby do obcí. Agrární
reakce však bude míti nadále možnost stavěti
desítky kandidátních listin pod nejrůznějšími
firmami: domkářů, domařů, řepařů
atd., a v případě, že při roztříštěnosti
hlasů nedostane mandátu, dosáhne toho, že
oslabí oposiční hnutí proti agrární
reakci, aby tak udržela primát, že je nejsilnější
stranou ve státě. To je vlastní podstata
a pozadí reakčního plánu agrární
strany.
S touto změnou přichází se dnes, aby
již při letošních obecních volbách
bylo možno zaškrtiti oposiční hnutí
v agrární straně proti agrární
reakci a kartelářům. Touto změnou
řádu volení v obcích pomáhá
agrární reakce nejen sobě, nýbrž
také Henleinovcům, aby v Sudetech nemohlo se drobit
henleinovské oposiční hnutí, aby oposice
protihenleinovská byla zastavena tím, že v
případě neúspěchu musila by
hraditi spojené náklady volební, a tak má
být oslaben boj proti Henleinovi a jeho hitlerovskému
fašismu.
Pánové, již dnes nemůžeme mluviti
o provádění demokratických voleb v
Československu vůbec a zejména ne do obcí.
Kdo má vliv na provádění voleb? Agrární
reakce, která si určuje, kde a kdy mají býti
provedeny volby do obcí. 6. prosinec 1936 je toho nejlepším
dokladem. 6. prosince 1936 byly provedeny volby v části
obcí, které byly zvláště vybrány,
kde agrární reakce pomocí svého aparátu
měla zaručenou většinu. Máme
obce, kde je vládní komisař, a správní
komise je protizákonně po léta agrárním
aparátem držena jen proto, že by levicové
směry v těchto obcích dosáhly většiny.
V přípravách obecních voleb 6. prosince
1936 měli jsme případy v obcích, kde
je vládní komisař, že byly volební
vyhlášky již vyvěšeny, ale volby
provedeny nebyly na rozkaz vyšších úřadů,
jak tomu bylo na př. na Kladensku, Praha-venkov a jinde.
Proč se to může státi? Kdo je po léta
volebním referentem v ministerstvu vnitra? Je to sekční
šéf dr Bedřich Bobek. člen a funkcionář
agrární strany, odpovědný redaktor
časopisu "Naše samospráva", listu
činovníků samosprávy republikánské
strany. Volebním referentem zemského úřadu
v Čechách je dr Ludvík Fridrich, člen
a funkcionář agrární strany. Stejně
je tomu i na ostatních zemských úřadech.
(Posl. dr Mareš: Už jsou dávno v pensi!)
Pánové, jak provádějí volby
do obcí okresní hejtmani, jichž většina
je členy a funkcionáři agrární
strany? Je všeobecně známo, že ze 106
okresních hejtmanů v Čechách jest
88 členy agrární strany. Tento aparát
měl býti doplněn vládními tajemníky
v obcích, kteří by většinou byli
z řad agrární strany, jak to již prozradil
agrární sekretariát svým oběžníkem
v Horažďovicích. Co dnes provádějí
notáři na Slovensku a Podkarpatské Rusi,
mělo se prováděti také u nás.
Od ministerstva vnitra až po vládní tajemníky
v obcích jest a měl býti aparát v
rukou agrární strany. Tento aparát, jenž
je v rukou agrární strany. škrtí samosprávu
jako celek a má hlavní vinu na tom, že dnes
samospráva je ve finančním i politickém
bankrotu. Panská koalice, v níž agrárníci
hráli prim, je hrobařem samosprávy v Československu.
Ona dala samosprávu pod kuratelu okresních hejtmanů.
Ona zavedla systém jmenovaných členů
do okresních a zemských zastupitelstev. Ona vzala
obecní samosprávě svobodu v rozhodování.
Ona vzala samosprávě možnost, aby samospráva
na své potřeby a na potřeby lidu mohla ukládati
daně zámožným vrstvám.
Známé zákony č. 77 a 125 z r. 1927
okleštily práva samosprávy politicky i finančně
ve prospěch finančních magnátů
a kartelářů. Okresní samospráva
topí se v dluzích a nemůže plniti sociální,
hospodářské a kulturní úkoly
vůči obyvatelstvu.
Co by měly dnes dělati obce v zájmu obrany
lidu, demokracie a republiky? Měly by zvýšiti
položky v rozpočtech na sociální a kulturní
potřeby lidu. Dáti práci a podporu nezaměstnaným.
Vybudovati řádné kryty pro případ
války. Postaviti řádné školy
pro druhé, nečeské národy atd. atd.
Proč nemůže obecní samospráva
plniti požadavky lidu? Mám zde typický případ
z obce Sendražic u Kolína. Podobných případů
máme v Československu na sta. Obecní zastupitelstvo
v Sendražicích předložilo rozpočet
na r. 1937 ke schválení dohlédacímu
úřadu. Známá petrolejová firma
Vacuum Oil Comp. podala protest proti tomuto rozpočtu.
Předpokládalo by se, že nadřízený
úřad postaví se za zájmy obce, avšak
kolínský okr. hejtman postavil se za zájmy
této firmy. Nevím, zdali háje firmu nehájil
vlastní své akcie. Co doporučuje tento hejtman?
Aby se v rozpočtu šetřilo na položkách,
jako na př. na platu ponocného, který má
ročně 1300 Kč, na platu zvoníka, který
má ročně 200 Kč; právě
tak má býti škrtnuta z rozpočtu položka
2000 Kč na nezaměstnané, mají býti
také škrtnuty podpory k účelům
školním a vzdělávacím, na které
pamatuje rozpočet částkou 1000 Kč.
a položka na pořádání lidových
kursů, která činí 2000 Kč.
Takovýmto způsobem doporučují okr.
hejtmani škrtat a šetřit na rozpočtech
ve prospěch firem, které mohou platit.
Tyto důvody škrtí samosprávu, tyto zákroky
jsou vinny tím, že se dnes v obcích nemůže
nic provádět. Má-li obecní samospráva
sloužit lidu a jeho potřebám, má-li
býti základnou široké demokracie a oporou
republiky, má-li sloužiti velké myšlence
míru, má-li rozhodovat lid pro lid, je především
třeba odstranit agrární aparát z rozhodujících
míst a vyházet Bobky a jim podobné ze státních
služeb.
Pryč se zákony č. 77 a 125 z r. 1927! Sjednotit
demokratické síly, vybudovat lidovou samosprávu,
která bude s to plnit požadavky lidu. Ať žije
jednota, ať žije lidová samospráva! (Potlesk
komunistických poslanců.)