Od slavného biblického Desatera až po naše
dny vždy byl zákon lepší než člověk,
protože zákon právě byl představa
lepšího člověka, příkaz,
který má formovat skutečnost, budoucnost,
která má zdokonalit přítomnost. Kradeš,
ale: Nepokradeš! Zabíjíš, ale: Nezabiješ!
Podívejte se, chcete-li malý příklad,
na onen § 365 starého občanského zákona,
kde se - v době politického absolutismu! - soukromé
vlastnictví zásadně omezuje obecným
dobrem, kde už se tedy i soukromý majetek chápe
jako sociální funkce, a najdete v tomto jediném
zákoně více zdravého smyslu pro ideu
dobra a pokroku, než ve všelikém tom fanatismu,
který je hotov dobro obecné podřídit
zájmům jednotlivců nebo zase jindy omeziti
svobodu lidské osobnosti i tam, kde to obecnému
zájmu neprospívá, fanatismu, který
v obojí této výstřednosti pustoší
mír uvnitř národů a dnes už také
mír mezi národy. Je to jen jeden příklad
místo tisíců jiných, a každý
z nich ukazuje na podivnou pravdu: Že svět, který
se všemi dosavadními revolucemi změnil jenom
nepatrně, změnil by se k nepoznání
revolucí, která by žádných zákonů
nezrušila, ale způsobila, že by se zákony
opravdu plnily, tedy revolucí, která by změnila
člověka.
Ani nový občanský zákon, jehož
osnovu máte v rukou, nezmění nic podstatného
na nynější soustavě soukromých
práv a povinností občanských. Avšak
i když si to uvědomujeme a i když to spíše
chválíme než kářeme, nezastře
nám to dějinný dosah díla, které
podnikáme. V prostředí politickém
zdá se ovšem právo soukromé čímsi
méně důležitým u srovnání
s právy veřejnými, s normami ústavními
a správními, ale to je právě jen zdání,
kterým nás obluzuje naše politická profese,
a snažme se raději se z něho vymaniti. Ve skutečnosti
totiž jsou příkazy, formy a instituce práva
soukromého pro život a pospolitost občanů
nesrovnatelně důležitější
než všechna jejich práva veřejná
a všechny jejich veřejné povinnosti, takže
každá úchylka nebo změna v této
oblasti právního řádu dotýká
se našich životů citlivěji a budí
citlivější reakci než sebe pronikavější
reformy politické. Jen jednou za mnoho let volí
občan svoje politická a stavovská zastupitelstva,
jen jednou za rok přiznává ke zdanění
své důchody, i když se pak na to zdanění
celý rok zlobí, a zlobí se tím méně,
čím více v pořádku své
soukromé věci. Všecka tato práva snášejí
odklad a všechny tyto povinnosti si jej často vynutí,
nesnáší však odkladu výkon práv
rodinných, výchovná moc rodičů,
správa majetku mezi živými nebo pro případ
smrti, péče o sebe a o sobě svěřené
duše - ne nadarmo byly nejmocnějšími interdikty
vždy ty, které se dotýkaly duší
a srdcí. Naše soukromí se svými každodenními
a stálými povinnostmi a nároky, nesnázemi
a výhodami, to je právě náš nejvlastnější
život, naše osobnostní kultura, čímž
míním: kultura osobnosti každé, která
teprve určuje úroveň celku a z níž
jediné vyrůstá kultura národní,
to je i základ veškeré osobní odpovědnosti,
bez níž neobstojí žádná
pospolitost kolektivní, buďsi stavovská, buďsi
národní nebo mezinárodní, buďsi
sociální nebo hospodářská,
duchovní nebo mravní.
Jestliže tedy na dosavadním soukromém právu
tato osnova mnoho nezmění, aniž my změníme
mnoho na této osnově, a jestliže přesto
přisuzujeme své práci význam dějinný,
je to právě odůvodněno tím,
že na tomto poli každá úchylka má
tak rozsáhlý i hluboký vliv na život
a tak nepřirozeně kontrastuje s politickou jednotou
státního celku. Unifikace a kodifikace soukromého
práva Československé republiky především
stmeluje státní jednotu, neboť ta se nezakládá
jen hranicemi a ústavou státu, ale také stejnorodostí
jeho vnitřního právního života,
onou společnou právní kulturou, která
se projevuje v každodenních občanských
vztazích a poměrech rodinných, majetkových
a smluvních. Státní občanství
je vlastně jen forma, kterou teprve právní
život uvnitř státu naplňuje živým
obsahem. Dáti soukromému právu jednotný
základ a seřaditi jeho normy ve společném
kodexu, to není malá věc. Jednota občanského
práva se takto stává opravdu nejbezpečnější
zárukou jednoty politické. Aby se náš
život v rodině, v soukromém hospodářství
a v soukromých závazcích zařizoval
u nás po našem a stejně, je hlavní důvod,
proč své soukromé právo sjednocujeme
a koordinujeme a proč svému unifikačnímu
a kodifikačnímu dílu přisuzujeme tak
velký význam.
Po našem - co to znamená? To znamená po česku,
a to znamená také po slovensku a, státně
myšleno a cítěno, znamená to také
v souladu s národně-kulturním a právně-kulturním
cítěním všech našich ostatních
národních skupin. Po slovensku: Jehliczkovy brožury
a pamflety, vydávané za budapešťské
peníze, rády by přesvědčily
svět, že tisíc let právního a
tím i kulturního společenství s říší
uherskou nelze překonati nebo zahladiti žádnou
mírovou smlouvou. Tu se ovšem zapomíná,
že v onom tisíciletí nebyla střední
Evropa dvojí nebo trojí nebo několikerou
kulturně-právní oblastí, neboť
její národní rozvrstvení a mocenské
rozdělení bylo podloženo a překlenuto
zřetelnou a nespornou kulturně-právní
příbuzností. Kultura všech těchto
zemí rostla z týchž kořenů, z
nichž se živila všechna kultura evropská.
Jednotný pramen pravotvorný dalo ovšem oběma
našim národním kmenům pro všechnu
budoucnost teprve státní společenství
Čechů a Slováků v Československé
republice, ale unifikace a kodifikace našeho soukromého
práva ukáže se zároveň být
krásnou příležitostí k důkazu,
že se zde přidružilo svoje k svému a svoji
k svým. Jestli se říkalo, že náboženská
kultura Slovenska je ohrožena spojením s husitskými
Čechami, čím to, že na př. teprve
v tomto spojení dostalo se slovenským katolíkům
svobody vstupovat církevním obřadem a pouhým
církevním obřadem v pravoplatné manželství?
Ukázalo se tu i na poli soukromého práva
a ukáže se znova všude, kde budeme dosavadní
právní různosti na tomto poli překonávat
a smiřovat, že tradice pravé svobody a snášenlivosti
slouží všem kulturám a všem kultům,
kdežto methody autokratické dostávají
se nakonec do sporu i s tak zjevným kultem autority, jako
je katolický, jak to právě vidíme
v sousedním Německu.
A řekněte dále, zda toto naše pracovní
thema není také příležitostí
nad jiné vhodnou, aby i v našich národních
menšinách, zejména ve významné
menšině německé, rozjímalo se
konkretněji než dosud o smyslu kulturní pospolitosti
národní a o jejím vztahu ke kulturní
pospolitosti státní? Vždyť jedna z hlavních
oblastí kulturního plánu je přece
právě právní řád. Kulturní
pospolitost německého národa vyznávají
ovšem - a právem - všichni Němci a všechny
německé strany, ale ne všichni smyslu kulturní
pospolitosti stejným způsobem rozumějí.
Ve své známé přednášce
o kulturním programu Němců v Československu
nemluví na př. p. Henlein toliko o mateřské
řeči, nýbrž také o mateřské
zemi, Mutterlandu, a sotva mu křivdím, tvrdím-li,
že kulturní ideály dnešní říšskoněmecké
provenience jsou jemu v hlavních rysech závazným
měřítkem německé kulturní
pospolitosti. Neboť není-li naprosté téměř
mlčení o tom všem, co se v posledních
letech děje na německém právním
a také soukromoprávním zřízení,
na německé vědě a škole, na německém
umění, na německé osobnosti, rodině
a národě, není-li mlčení o
tom všem projevem souhlasu, bylo by přece právě
toto mlčení popřením německé
kulturní pospolitosti. Vždyť moje pospolitost
s určitým kulturním prostředím
může se projeviti souhlasem i nesouhlasem - také
nesouhlas je forma účasti a zájmu nemůže
se však projeviti lhostejností. Předpokládám-li
tedy, že tu nemáme co činiti s lhostejností,
která by Henleinovo úsilí o kulturní
pospolitost sama vyvracela, poněvadž by je usvědčovala
z úplné bezobsažnosti, pak stojí p.
Henlein spolu s ostatními německými stranami
a spolu s námi všemi před složitou a osudovou
otázkou, jak lze a jak nelze sloučiti kulturní
pospolitost německou s kulturní pospolitostí
státní, neboť dozajista ta i ona má
existenční právo, ba víc, má
existenční povinnost. Abych nekřivdil nikomu,
ani p. Henleinovi, musím ještě připomenout,
že ve své českolipské řeči,
která ovšem neznala ještě žádný
Mutterland, zásadně vytkl říšskoněmeckému
Nazionalsozialismu nepřípustný nedostatek
oné liberálnosti, která se zakládá
na uznání práva osobnosti v obecných,
soukromých i veřejných vztazích mezi
lidmi. Nuže, jestli si tehdá vůdce sudetskoněmecké
strany neuvědomil, že tato jeho výtka bezděčně
obsahuje kritiku ne pouze politickou, nýbrž také
kulturní, mohu to ukázat na příkladě
ještě zřetelnějším. Když
formuloval ve zdejším Německém domě
kulturní program své strany a nechtěl si
už nechat brát Mutterland, spojil přece i on
slavnostní vyhlášení křesťanského
světového názoru své strany s požadavkem,
aby sňatek církevní byl stejně pravoplatný
jako sňatek civilní. Tuto fakultativnost církevního
nebo civilního sňatku však právní
řád naší republiky uskutečňuje,
kdežto právní řád mateřské
prý země jej zavrhuje. Jak se to má tedy
zde s kulturní pospolitostí, a vůbec, který
stát žije s vyznavači křesťanství
v míru: Republika nebo Reich? A pan ministr spravedlnosti
se ve svém dnešním výkladu velmi pěkně
dotkl i té otázky, souvisící se známou
pomluvou, že my zde nejsme nic jiného než expositurou
bolševictví.
Při práci o nové úpravě našeho
soukromého práva bude tato pomluva zase nejlépe
vyvrácena. Kritickému pozorování a
rozboru národního života nemůže
prostě ujíti, že není žádného
výlučně národního Kulturgemeinschaftu,
protože není žádné výlučně
národní kultury. Je kultura národní,
ale je také kultura křesťanská, kultura
evropská, kultura XX. století, jsou kulturní
měřítka společná všemu
civilisovanému lidstvu, i když je někdy civilisovaný
svět zrazuje, takže klesá pod úroveň
světa barbarského.
Dovoluje-li si režim, který dnes v Německu
vládne, vyhlašovati i myšlenkovou soustavu svého
právního řádu za jedinou přípustnou
soustavu německého myšlení vůbec
a nazývat v úředních projevech i v
úředně koncedované vědecké
nauce na př. svoje představy o občanském
nebo trestním právu "Bürgerliches Recht
des deutschen Volkes" nebo "Strafrecht des deutschen
Volkes", co to znamená? Znamená to, či
správněji znamenalo by to, kdyby to bylo správné,
že všichni ti Němci, kteří onomu
režimu nepodléhají, tedy nejenom 3 mil. Němců
československých, nýbrž že zejména
další miliony Němců rakouských
a švýcarských, kteří si svoje
právní řády určují úplně
autonomně, žijí a řídí
se také podle jakéhosi práva, ale ne podle
práva německého národa, takže
s hlediska německé kulturní pospolitosti
zůstává jim cosi odepřeno a plnost
jejich národního života zkrácena, což
by nezbytně, kdyby to bylo pravda, jejich národního
ducha mrzačilo.
Kde však je psáno a kdo si troufá určiti,
jaké právo je německé a jaké
není, co je německým činí a
co je činí neněmeckým? Recepce křesťanské
právní etiky a římské právní
techniky, která zformovala evropské právní
řády a tím i národní kolektivy,
které se za platnosti a účinku těchto
právních řádů rozvíjely,
je spiata s právní kulturou německou stejně
jako s naší, takže to německé státní
národní a společenské prostředí,
které křesťanských základů
evropské kultury neopouští, které na
př. v tomto tradičním duchu míní
pečovat o národní zdraví jinými
prostředky, než je kastrace, nebo které v tomto
tradičním duchu zasnubuje lidi podle jejich svobodné
vůle a ne podle plemenné ryzosti, zůstává
patrně v těsnějším styku s duchem
německé kultury než jiný německý
národní a státní kolektiv, byť
i početnější, který je svým
režimem učen, nabádán a donucován,
aby své němectví obnovoval a sjednocoval
staropohanskými i novopohanskými pověrami.
Takových ryze duchovních otázek nelze rozhodnouti
pouhou politickou mocí, a veškero násilí
se jeví tu právě s hlediska národního
jako pych a rouhání, neboť národ, to
je netoliko více než obsáhne jeden režim,
to je netoliko více než obsáhne jedna strana
nebo i všechno občanstvo jednoho státu, národ
jest i více než může obsáhnouti
a zodpověděti všechna současná
národní generace na celém světě:
Národ jest společenství národního
života kvetoucího, setlelého i klíčícího
a v klínu věčnosti teprv čekajícího.
(Potlesk.)
Hle tedy, proč jsme si jisti, že ti naši němečtí
spoluobčané, kteří budou v příštích
měsících prostřednictvím svých
zástupců s námi kodifikovati jednotné
soukromé a trestní právo československé
i se všemi jeho přečetnými zásadními
a stěžejními odchylnostmi od platného
a chystaného práva říšskoněmeckého,
nijak se tím nezpronevěří německé
kultuře. Ve znamenitém občanském zákoně
z r. 1811, jehož vliv naše osnova nemůže
a nechce zapírati, jest uloženo více německé
duševní práce než v celé dosavadní
zákonodárné reformě t. zv. Třetí
říše. Druží-li se dnes k našemu
národnímu českému a slovenskému
úsilí o konservaci i modernisaci starého
kulturního díla součinnost národních
menšin, je to práce, která jejich národní
kulturu nezrazuje, nýbrž prokazuje.
Není náhoda, že naše osnova nového
občanského zákona hned v první hlavě
ustanovuje za vrcholné interpretační pravidlo
ústavní zásadu spravedlnosti, svobody a rovnosti
před zákonem, tedy ony směrnice, od kterých
žádná národní kultura a žádný
právní řád se nemůže odchýliti,
leda za tu cenu, že se sníží pod úroveň
dosažené kultury evropské a světové.
Obsahem obecného soukromého práva jest především
určení právní osobnosti a jejích
manželských a rodinných vztahů, pak
správa soukromého majetku mezi živými
a na případ smrti a posléze soustava soukromých
závazků.
To všechno, jak už bylo řečeno, je naše
soukromí, ale není to ještě dno našeho
soukromí, není to ještě to soukromí
nejsoukromější. Právní řád
i v oblasti práva soukromého může upraviti
svými předpisy a zřízeními
jenom vzájemné vztahy mezi lidmi, a ne jejich myšlení,
cítění a chtění, neboť
to všecko jsou věci oné odpovědnosti,
která se všemu lidskému hodnocení a
souzení vymyká. Chceme-li tedy život rodinný,
správu majetkovou a vzájemné závazky
mezi lidmi označiti jako soukromou pospolitost, na rozdíl
od pospolitosti veřejné a politické, neunikne
nám, že celá tato oblast pospolitosti soukromé
je na našem nitru a na jeho vlastnostech a stavech bezprostředně
závislá, že je na něm závislá
mnohem patrněji než naše pospolitost veřejná
a politická, než naše orientace stranická,
národní, státní atd. To má
za následek, že jsme si v této své pospolitosti
soukromé navzájem mnohem podobnější
a bližší než v politice. Sobectví
lidí není snad tam, kde běží
o jejich soukromé záležitosti, větší
než tam, kde se upravují věci veřejné,
je tam však zřetelnější, protože
doznané. Soukromý zájem nemá, čím
by se v této pospolitosti soukromé maskoval, zatím
co jej v politice odhalíme tak často teprve pod
škraboškou domnělého zájmu veřejného.
Ve své pospolitosti soukrom, ve výkonu svých
soukromých práv a povinností jsme zpravidla
všichni prostší, průhlednější,
pravdivější, sobě navzájem srozumitelnější
a intimněji lidští než tam, kde se řadíme
vedle sebe a proti sobě ve formacích veřejných
prací a veřejných zápasů. Užijme
proto příležitosti, kdy se nám z politické
povinnosti ukládá nová úprava celé
této soukromoprávní oblasti, abychom dívajíce
se navzájem na svoji tvářnost - nikoli v
navyklém a ustáleném názvosloví
a větosloví politickém, nýbrž
v zrcadle svých vztahů soukromých - si uvědomili,
oč více je toho, co nás spojuje a v čem
jsme si podobni, než toho, co nás rozlišuje a
rozvádí. Tímto způsobem si připomeneme
relativnost a zbytečnost aspoň některých
sporů, půtek a kontrastů, jejichž předmět
nestojí mnohdy za grešli, natož za hněv,
který se pro ně vzněcuje, nebo za krev, která
pro ně teče. A zase s druhé strany ukáže
nám pohled na naši pospolitost soukromou a na naši
nejistotu v některých vážných
otázkách, které se této pospolitosti
týkají, kde jsou nejhlubší kořeny
nedorozumění a neshod také pospolitosti veřejné.
Tak se nám ukáže možná příznačně
i ten nedobrý fakt, že naše osnova občanského
zákona neupravuje a nesjednocuje práva rodinného.
Základem lidské pospolitosti po její soukromé
stránce je rodina, a nikoli majetek. Mám přece
jen pochybnosti, zda občanský zákoník
bez rodinného práva je skutečnou kodifikací
soukromého práva. Neběží tu snad,
jak velmi správně dovodil ve svém výkladu
už pan ministr spravedlnosti, o nějakou kalamitu praktickou.
Vždyť i kdybychom uzákonili osnovu tak, jak ji
máme v rukou, nevzniklo by žádné vacuum
juris, neboť v oboru manželského a rodinného
práva zůstala by v platnosti ustanovení stará,
a právě v oblasti práva manželského
provedena byla valnou měrou unifikace hned po převratu.
Trapné by bylo právě jen to, že kdyby
se nám nepodařilo doplnit osnovu touto nejdůležitější
částí soukromého práva, zela
by v našem díle zlá mezera. Jsem upřímně
dalek toho vytýkati vládě, že v té
věci nebylo dosaženo dohody už v době,
kdy se osnova chystala. Kdo si vzpomene, s jakými starostmi
bojuje naše vláda, jakými starostmi ji zatěžuje
světová krise hospodářská a
krise ve vztazích mezinárodních, pochopí,
proč nám raději odevzdala dílo ve
stavu nehotovém, než by je i sebe zdržela pro
jeho nejožehavější a nejchoulostivější
kapitolu. Parlament však bude míti času dost,
aby tuto mezeru vyplnil a dílo dokonal v jeho celistvosti,
a má tu snad nejlepší příležitost
k osvědčení demokratické výkonnosti
a vyspělosti, jaká se mu kdy naskytla. Úspěchu
by se tu ovšem nedosáhlo, kdybychom pohrdali překážkami.
Naopak úspěch by nám unikl zcela jistě,
kdybychom překážky bagatelisovali nebo kdybychom
jich chtěli zneužívat k jakékoli stranické
agitaci nebo spekulaci. Jen loyálními a přátelskými
prostředky lze zde dojíti cíle. Překážky
jsou velké a vážné a nejsou nikomu k
necti. Není k necti neumlčet v hluku otázek
politických otázky svědomí. I když
si všichni k tomuto pokusu o potřebnou dohodu přineseme
zdravý a úctyplný smysl pro význam
projednávaných otázek, zbudou mezi námi
ještě celé propasti světových
názorů. Ty však právě praktický
kompromis překlene, budeme-li jen všichni stejně
bolestně cítit bídu této rozpolcenosti
a neukonejšíme-li svých svědomí
lhostejností, která raději máchne
rukou, místo co by jí mnula čelo až
do úplného poznání a do potřebné
praktické dohody.
Nemá smyslu rozebírat zde onu problematiku manželského
a rodinného práva, která mezi námi
zůstala zatím nedohodnuta. Jest však potřebí,
abychom všichni stejně a všichni společně
nesli tíhu této disharmonie, která není
povahy politické a která u nejednoho z nás
znamená nesoulad se sebou samým. Bída všech
běd není modernímu člověku
jeho vrozená lidská slabost a nedokonalost, nýbrž
ztráta společného ideálu a společné
mravní autority, váhavá bezradnost a nevíra
ve věčné a absolutní hodnoty a měřítka,
kterých nenahradí ani nejbohatší rozkvět
relativního vědění. Bída všech
běd a prapříčina oné světové
mravní krise, o které se tolik mluví a tak
málo opravdu ví, je osudný sklon moderního
člověka raději v jakémsi unaveném
defaitismu přizpůsobiti nedokonalostem lidským
ty normy a instituce, které vyjadřují ideál
a pevnou kázeň, než kultivovati se jejich autoritou
a kontrolou; osudný sklon raději zviklati tradici,
normu a instituci, než vychovávati právě
jimi nebo aspoň také jimi neodpovědné
chtění a utužit je v odpovědnou vůli.
Musíme ovšem vždy dobře rozlišovati
etický ideál, kterému společenské
a kulturní instituce slouží, a právní
formu, jež zajišťuje jen obecně dosažitelné
minimum.
Celkem není důvodu vzdávat se naděje,
že parlament dospěje k dohodě o občanském
právu celém, budeme-li míti na paměti
dvojí fakt: Předně stát sám
není konfesijní, neboť jeho právní
řád zavazuje a oprávňuje všechny
občany bez rozdílu; za druhé manželství
a rodina jsou instituce v podstatě metajuristické,
nadmateriální povahy, a jejich kořeny kulturní
musí se živit obecným respektem, jinak se zkazí
a uschnou.
Chtěl bych ještě připomenouti, že
vynechání rodinného práva těžce
nesou zejména ženy a ženské organisace,
které zase na druhé straně vděčně
kvitují, že náš nový občanský
zákon kodifikuje a ještě upevní a rozšíří
všechna ustanovení, jimiž v Československé
republice postavení žen v soukromém právu
se zlepšilo.