Za tohoto stavu věci se díváme na předloženou
osnovu zákona jenom jako na osnovu ryze účelovou,
jejímž jediným účelem jest uleviti
nejvyššímu správnímu soudu v jeho
přetíženosti, uleviti mu takovou měrou,
aby jeho zásahy mohly býti včasné
a aby se neminuly účinkem.
Nepochybuji o tom, že dočasnou úlevu tato navrhovaná
technická opatření přinesou, že
přinesou úlevu zejména v tom směru,
že se snad urychlí vyřízení oněch
17.431 nevyřízených stížností.
Ale mám vážné pochybnosti, zdali pouhý
zákon o nejvyšším správním
soudě stačí na to, aby byla zjednána
náprava trvalá, poněvadž za dnešního
stavu sta a snad tisíce občanů upustí
od stížností k nejvyššímu
správnímu soudu prostě proto, poněvadž
by musili čekati 3 roky na vyřízení,
takže na konec konečný výsledek nemá
praktickou, nýbrž jenom teoretickou hodnotu. A tu
se obávám, urychlíme-li agendu nejvyššího
správního soudu v zájmu právní
ochrany občanstva tak, aby jeho rozhodování
mělo praktický význam, že nám
automaticky stoupne počet stížností
a proto jsem přesvědčen, že náprava
trvalá může býti zjednána jenom
tehdy, bude-li odstraněn kořen zla, budou-li odstraněny
skutečné příčiny velkého
počtu stížností.
A příčinou této přetíženosti
jsou nejenom - ač v nepatrné míře
- stížnosti sudičsky založených
stran nebo svévole občanů, kteří
zatěžují nejvyšší správní
soud podáváním stížností
v malicherných věcech, poněvadž konec
konců tito kverulanti se nám objevují ve
všech oborech soudnictví, v soudnictví civilním
jako trestním jako i v řízení správním,
ale hlavní příčiny přetíženosti
správního soudu jsou jiné. Je to nejenom
množství nových, od dřívějšího
zákonodárství se lišících
zákonů, jsou to nejenom ty velké materie
právní, které musily být zpracovány
a které uvádí důvodová zpráva,
nýbrž je to také špatná kvalita
a nejasnost těchto zákonů. Jsou to všechny
příčiny, o kterých zde mluvil pan
zpravodaj a které my všichni cítíme
a musíme podepsat, ale zároveň musíme
si klást otázku: Kde je tu vina a v čí
rukou je možnost nápravy? Jestliže tuto otázku
bychom si nepoložili, pak ovšem všechno to konstatování
bude pouze teoretické, nedovedeme-li vyvodit praktických
důsledků. Jestliže si pan zpravodaj stěžoval,
jak zákonodárná činnost, jak příprava
zákonů trpí proto, že ti, kdo by měli
o zákonech nejenom pracovati, ale na ně se připravovati
teoreticky, studiemi atd., činiti to nemohou, poněvadž
jsou zatěžováni intervencemi a činností,
která event. je jim samou ústavou zakázána,
pak se ptáme, v čí rukou je náprava.
Zajisté byla by ta náprava v rukou vlády;
nechť se zakáží tyto intervence ve smyslu
ústavy. Náprava by byla v rukou této sněmovny,
třeba že by si dala sněmovna velmi špatné
vysvědčení, jestliže by na zachovávání
ústavy musela usnášeti nějaké
sankce, nějaké tresty za to, že poslanec nezachovává
to, co mu ústava předpisuje.
Ale, vážená sněmovno, tu nejasnost zákonů
vidíme také v tom: Podívejte se na jednoduchý
platební rozkaz ve věcech poplatkových a
vidíte, že je tam nutno vyjmenovat 10 až 15 nařízení,
chronologicky seřaděných, za dobu jednoho
století, při čemž z těchto zákonů
zůstává v platnosti několik málo
paragrafů. A tu ovšem vidíme, že zejména
naše finanční správa má zvláštní
zájem na tom, aby zákony byly právě
co nejméně srozumitelné, aby nanejvýš
bylo z nich jasně patrno, co je povinností občanů,
ale aby zůstalo hlubokým tajemstvím, co je
také právem občanů.
Je dále skutečností, že sněmovny
samy si svou zákonodárnou činnost ulehčuji
tím, že nejenom na podkladě zmocňovacího
zákona - a zase se ptám, kdo odhlasoval tento zmocňovací
zákon? - nýbrž i v případech,
kde vláda poskytne sněmovnám laskavě
příležitost, aby zákony samy vypracovaly
a odhlasovaly, přenášejí v zápětí
zákonodárnou činnost zase na vládu.
Činí to tím způsobem, že se omezí
na rámcový zákon a že starost o podrobnosti
ponechají vládě a jejímu prováděcímu
nařízení. Jakost zákonodárné
práce tím musí nezbytně trpět,
poněvadž sněmovny jsou přímo
sváděny k tomu, aby vyřizovaly v zákoně
svá stavovská přání nebo svá
stavovská hlediska, a aby nakonec skutečnou práci
zákonodárnou nejen po formální a technické
stránce, nýbrž i po stránce materiálního
práva přenášely na vládu. A zase,
jak to potom vypadá s prováděcími
nařízeními! Viděli jsme, že trvalo
plných 9 měsíců, než bylo vydáno
prováděcí nařízení k
novele zákona o přímých daních.
Od r. 1935 čekáme na hlavní prováděcí
nařízení k zákonu o obraně
civilního obyvatelstva proti leteckým útokům.
A nedávno p. posl. Bergmann upozornil na to, že
v r. 1926 bylo státním zaměstnancům
slíbeno 700 mil. Kč, že na provádění
platového zákona bylo opatřeno 1.250 mil.
Kč, ale dodnes se nic nestalo, poněvadž od
r. 1926 nebylo vydáno prováděcí nařízení
k tomuto zákonu. Tedy takováto zákonodárná
činnost musí nakonec vyvolávat právní
nejistotu a vést nejen k nedorozuměním a
mylným výkladům nejen zákona, nýbrž
také k pochybnostem o platnosti prováděcích
nařízení nebo o platnosti nařízení
vydaných podle zmocňovacího zákona.
(Posl. Ježek: Podle zákona má vláda
každý rok podávat zprávu parlamentu!)
Nepodává. Tím vzniká chaos, v
němž se nakonec nevyzná ani zkušený
právník, poněvadž v této spleti
všech možných ustanovení se nedopracuje
k pevnému právnímu názoru.
Ovšem další příčinou je
neprovedené sjednocení zákonodárství
a pomalé tempo jeho provádění. A zase:
kdyby měla být provedena pracovní bilance
našich ministerstev, pak pracovní bilance ministerstva
pro sjednocení zákonodárství bude,
myslím, na místě posledním. Nejen,
že na celém velkém území Slovenska
a Podkarpatské Rusi platí staré uherské
zákony a nařízení, avšak my dodnes
nemáme autentické texty české nebo
slovenské, takže znalost tohoto práva předpokládá
především znalost maďarštiny. To
nejsou jenom důsledky, o kterých mluvil pan zpravodaj.
Promítneme-li tuto skutečnost na projednávanou
osnovu, vidíme, že za tohoto stavu věcí
se vlastně pod střechou našeho nejvyššího
správního soudu skrývají 2 nejvyšší
správní soudy, jeden pro obor práva platného
v historických zemích a druhý pro obor práva
platného na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Ovšem hlavní příčinou přetíženosti
nejvyššího správního soudu a, myslím,
také hlavním podnětem projednávané
osnovy zákona je zpolitisování správy.
Jsme čím dále častěji svědky
toho, že věci, které náleží
do kompetence II. správní instance, jsou zasílány
do toho či onoho ministerstva, jsou vyřizovány
na základě pokynů těchto ministerstev,
diktovaných nikoliv úvahami právními,
nýbrž otázkami politickými a stavovskými.
Intervenuje-li dnes advokát na zemském úřadě
v odvolacím řízení ve věcech
živnostenských, pak s úžasem zjišťuje,
že spisy jsou v ministerstvu obchodu. Když intervenuje
v ministerstvu financí ve věcech celních,
pak se stejným úžasem zjišťuje, že
tyto spisy jsou v ministerstvu zemědělství.
Slavná sněmovno! Jsme svědky toho, že
ministerský úředník dozná,
že určité rozhodnutí je protizákonné,
avšak naznačí, že jeho pan ministr musil
ustoupiti nátlaku jiného pana ministra a s pokrčením
ramen dodá: Běžte k nejvyššímu
správnímu soudu, jsem přesvědčen,
že to tam vyhrajete.
I tenkráte, když zákon nepředpisuje
dohodování, tedy je-li tangován politický
interes určité strany, se takto postupuje proti
předpisům zákona, a jsme potom svědky
toho, že k těmto rozhodnutím dochází
také proti hlasu právních ministerských
znalců.
A vidíme-li, že jsou tyto poměry v pražských
centrálních úřadech, pod samými
okny nejvyššího správního soudu,
pak se musíme ptát, jaké jsou asi poměry
na východním Slovensku a Podkarpatské Rusi,
kde v převážné většině
případů nemajetnost postižených
a nákladnost stížností brání,
aby se vůbec dovolali ochrany nejvyššího
správního soudu?
Lituji, že zabránila choroba panu ministru vnitra,
jehož resort je duchovním otcem této osnovy,
aby se zúčastnil jednání ústavněprávního
výboru a aby byl mohl vyslechnouti všechny stesky,
které byly přednášeny zástupci
všech politických stran bez rozdílu.
Avšak bylo by nespravedlivé, kdybychom paušalisovali
a kdybychom chtěli viniti jenom resort politické
správy z toho, že se zde nezachovává
zákon tak, jak by se zachovávat měl, neboť
to platí, bohužel, téměř o všech
resortech, o ministerstvu vnitra stejně jako o ministerstvu
obchodu, zemědělství, stejně jako
o ministerstvu železnic. Primát ovšem má,
a kvituji, že to zde pan zpravodaj také veřejně
řekl, ministerstvo financí, které ovšem
tyto věci nedělá snad z důvodů
politických, nýbrž finančních,
proto, aby pomohlo státní pokladně. A toto
ministerstvo přivedlo systém vědomého
nedbání judikatury nejvyššího správního
soudu k naprosté dokonalosti. Vidíme, že finanční
úřady ve svém velmi často svévolném
rozhodování byly přímo podporovány
a k němu vybízeny interními výnosy
ministerstva financí, které je nabádalo,
aby nedbaly rozhodnutí nejvyššího správního
soudu, poněvadž toto platí pouze v onom konkretním
případě.
Není třeba mluviti o historii lékařů
nemocenských pojišťoven, kteří
byli zdaňováni daní výdělkovou,
není třeba mluviti o historii zpoplatňování
věna atd., třebaže to byly případy,
které nejvíce bily do očí. Ale v kolika
jiných případech si pomáhala státní
pokladna vědomými nezákonnostmi, spoléhajíc
se na to, že si poplatník nebude stěžovat
u nejvyššího správního soudu. (Posl.
Špaček: Anebo že to bude u nejvyššího
správního soudu vyřízeno za 5 let!)
Ano.
A zde jsme u kořene dnešního zla. Domnívám
se, že také vláda má zde prostředek,
jak snadno a rychle zjednati odpomoc, jak snadno a rychle pomoci
nejvyššímu správnímu soudu od přetíženosti.
Nejenom tím, že se nejvyšší správní
soud bude dotazovat stěžovatelů, zda trvají
na vyřízení stížností,
které pozbyly praktického významu (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.), ale také
opačné řešení je možné.
Jestliže se žádá na jedné straně
od občanstva, aby vzalo na vědomí nezákonnost,
jejíž odstranění tomuto občanstvu
už nepomůže, tedy ať na druhé straně
vláda přičiní se o to, aby tato nezákonnost
byla odstraněna alespoň tam, kde může
občanstvu ještě přinésti prospěch.
(Tak jest!) Nechť po vzoru depuračního
řízení daňového vyzve vláda
úřady, aby se dohodly se stěžovateli
o vyřízení jejich stížností.
Nechť vyzve tyto úřady, aby se přizpůsobily
názorům a judikatuře nejvyššího
správního soudu.
Aby všechny tyto skutečné a základní
příčiny nedostatečné funkce
kontroly správy byly odstraněny, jest nezbytně
nutno, aby v době co nejkratší byly splněny
požadavky resoluce navržené ústavně-právním
výborem, zejména aby byl vydán zákon
o ručení státu za škodu způsobenou
nezákonným výkonem veřejné
moci. (Správně!) Jestliže za určitých
předpokladů ručí za způsobenou
škodu soudce, ručí-li za způsobenou
škodu advokát, notář, lékař
nejenom tehdy, když se dopustí nezákonnosti,
nýbrž také tehdy, když projeví
nedostatek odborných znalostí nebo povinné
péče, pak zajisté není důvodu,
aby neručil za škodu také stát a jeho
orgány alespoň v těch případech,
kde jde o vědomou nezákonnost. Teprve tímto
zákonem budou položeny hráze všem těm
politickým vlivům, které dnes bez jakéhokoliv
risika a na úkor veřejné mravnosti si vynucují
porušování zákona v zájmu té
nebo oné politické strany. Teprve tímto zákonem
může býti sjednána náprava trvalá
a nikoliv jenom dočasná.
My bychom si přáli v zájmu všeho občanstva,
aby naší správní justici byl vrácen
její skutečný význam, aby kontrola
správy byla skutečně účinná.
A proto považujeme tuto osnovu zákona pouze za první
krok na cestě k nápravě. Nápravy celé
možno dosáhnouti jenom tenkrát, budou-li odstraněny
také všechny ostatní příčiny.
A jsem přesvědčen, že čím
rychleji pronikne u nás myšlenka právního
státu, na níž je založeno správní
soudnictví, celou naši státní správu,
tím dříve bude odstraněna dnešní
přetíženost nejvyššího správního
soudu a tím dříve bude sjednán předpoklad
pro to, aby soudní kontrola správy a ochrana občanských
práv se stala účinnou.
Budou-li naše pozměňovací návrhy
přijaty, pak budeme hlasovati pro tuto osnovu zákona,
budeme hlasovati v přesvědčení, že
naše neodvislé soudnictví zůstane věrno
té tradici, kterou vláda opustila, tradici tvůrců
našeho státu, kteří kladli největší
důraz na to, aby náš stát vstoupil do
života se všemi znaky právního státu,
ovládaného duchem liberální demokracie
s její ochranou individuálních svobod občanských.
(Výborně! - Potlesk poslanců nár.
sjednocení.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. dr Pružinský.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Pružinský: Slávna snemovňa!
Návrh zákona, ktorý pojednávame, smeruje
k tomu, ako vieme, aby odbremenil najvyšší správny
súd. Dobrý lekár, jestli chce liečiť
nejakú chorobu, skúma jej príčiny,
aby odstránením príčin liečil
chorobu samu. Podobne musíme aj my pokračovať.
Musíme si položiť otázku, aké sú
tie príčiny, ktoré zavinily to, že najvyšší
správny súd má reštancie do viac tisícov
idúce. A len vtedy, jestli ustálime príčinu,
budeme hľadať na túto preťaženosť
aj liek. Prv ale, než by som dal odpoveď na tú
otázku, čo zapríčinilo zaťaženosť
najvyššieho správneho súdu, musím
postaviť a odôvodniť jednu tézu, lebo z
tejto tézy pochádza to, čo budem v ďalšom
mojom prednose vykladať.
Ja tvrdím, slávna snemovňa, že administratíva,
verejná správa, má fungovať zásadne
dobre. Pri tom nemyslím na malé vady, lebo ako vieme,
dľa §u 6 zákona najvyšší správny
súd, jestli sťažnosť sa opiera na vady bezpodstatné,
malicherné, bez ďalšieho pojednávania
odmieta žalobu. Teda riadime sa zásadou: minima non
curat praetor. Keď hovorím o vadnosti administratívy,
keď hovorím o vadnosti správnych aktv, myslím
len na dôležité a podstatné vady. Lebo
aj tuná platí zásada, že práve
tak, ako nejestvuje v prírode úplne zdravý
človek, práve tak úplne bezvadný ssprávny
akt veľmi zriedka jestvuje.
Povedal som teda a tvrdím, že verejná správa
má zásadne fungovať dobre. To znamená
toľko, že dôležitejšie, podstatnejšie
vady sa môžu vo verejnej správe vyskytnúť
len výnimečne. Prečo je to tak? Preto, že
verejná správa je opatrená rozličnými
kautelami; v samom správnom práve sú rozličné
kautely, ktoré smerujú k tomu, aby verejná
správa aspoň vo veľkých rysoch, zásadne,
fungovala dobre. Pozrime si osobu, ktorá vysluhuje správne
právo. Na jej výber sa vzťahujú rozličné
predpisy. Požaduje sa od administratívneho úradníka
kvalifikácia: kvalifikácia rozumová, kvalifikácia
mravná. A samé to pokračovanie vo správnych
veciach je opatrené rozličnými kautelami
ad analogiam práva civilného a trestného.
Teda okolnosťou, že v samom správnom práve
sú rozličné predpisy a kautely, ktoré
smerujú k tomu, aby administratíva fungovala dobre,
je dokázaná moja téza, že administratíva
zásadne má fungovať dobre. Chybné správne
akty majú sa vyskytovať len výnimečne.
Dokázal som to rozumnými, logickými dôvodmi,
ale nech je mi dovolené toto moje tvrdenie dokázať
aj mienkami vedátorov, kapacít správneho
práva. Pred 60 a viacerými rokmi, keď sa debatovalo
o tom, či má byť správne súdnictvo
alebo nie, či má byť činnosť administratívy
podrobená súdnej kontrole, vtedy veľmi chýreční
vedátori ako Rudolf Gneist, Francúz Hauriou, Otto
Mayer, Laurenz Stein tvrdili, že nie je potrebná sú
dna kontrola administratívy, nie je potrebné správne
súdnictvo, a túto svoju tézu odôvodňovali
nasledovne: Administratívny úradník, keď
vysluhuje správne právo, ak je aj nie sudcom, preca
len jeho postavenie je podobné sudcovi, lebo musí
podľa zákona konať svoje povinnosti. Jeho činnosť
je zákonom, správnymi normami ohraničená,
tedy čo urobí, bude dozaista zákonité.
Nie je potrebné správne súdnictvo. Ovšem
nesúhlasím celkom s týmito vedátormi,
hoci to boli veľmi chýreční vedátori,
že správnesúdnictvo je nie potrebné
administratíve, lebo administratíva ako každé
ľudské počínanie je nedokonalá,
aspoň v najmenšej miere sa vyskytujú vadné
správne akty. Keď neidem tak ďaleko ako vedátori,
že bych vôbec opomenul potrebu správneho súdnictva,
ale je iste zdravé jadro v tom, na čo títo
chýreční vedátori poukazujú,
totižto, že v samom administratívnom práve
sú rozličné kautely, ktoré preca len
zaručujú to, že administratíva zásadne
funguje dobre, totižto, že podstatne vadné akty
vyskytujú sa len výnimečne.
Nech je mi dovolené pri tejto otázke citovať
aj zo slovenskej právnickej literatúry. Docent dr
Ervin Hexner vo svojom referáte o vadných správnych
aktoch, ktorý referát predostrel na 3. sjazde čsl.
právnikov v septembri r. 1930, hovorí toto: "V
adminitratívnom práve je rozšírený
názor, že orgán verejnej správy, ktorý
správny akt tvorí, má veľmi rozsiahlu
prerogatívu: vzťahuje sa totiž na akt ním
vydaný presumpcia, že zodpovedá právnemu
poriadku a že je teda ťplatnýŤ". Naše
písané právo tuto presumpciu neobsahuje.
Vyzdvihujem však už tu, že z celého systému
a obsahu nášho správneho práva vysvitá,
že aj zákonodarca predpokladá túto prerogatívu
orgánov verejnej správy v určitej miere -
ako samozrejmosť". Tedy myslím, že dosť
dôkladne som dokázal svoju tézu, že administratíva,
verejná správa zásadne musí fungovať
dobre, a že dôležité vadné správne
akty môžu so vyskytovať len výnimečne.
A preca platí téza scholastickej filozofie, ktorá
hovorí: Contra factum non valet argumentum - čo
po slovensky znamená toľko, že proti skutečnostiam
neplatí žiadne rozumkovanie. Ja som dokázal,
že administratíva má zásadne fungovať
dobre, ale preca mnohé sťažnosti k najvyššiemu
správnemu súdu hovoria proti tomu. Tedy čo
je tuná príčina? Že sťažností
je mnoho, dovolím si ilustrovať len jedným
faktom. Naša strana nedávno podala interpeláciu
pod názvom: interpelácia posl. Hlinku, Florka
a spol., vo ktorej interpelácii uvádzame, ža
katolícka školská rada na Slovensku musela
podať sťažnosti k najvyššiemu správnemu
súdu v zá!ežitosti cirkevných ľudových
škôl v tisícich prípadoch. Slávna
snemovňa, len na malom úseku verejnej správy,
nie v celom školstve, len v obore ľudového školstva,
len pri cirkevných školách, nie v celej republike,
ale len na Slovensku v tisícich prípadoch prišly
sťažnosti k najvyššiemu správnemu súdu.
(Hlasy: Len pre katolíkov!) Áno.
Pýtam sa, je to zdravé, je to rozumné, nie
je tuná nejaká organizačná chyba?
I keď aj uznávam, slávna snemovňa, že
sú aj neodôvodnené sťažnosti - zmienil
sa o nich aj pán predrečník dr Rašín
- preca len okolnosti ukazujú, že je mnoho vadných,
chybných správnych aktov, keď do úvahy
berem aj tú okolnosť, že sú také
vadné správne akty, proti ktorým neide sťažnosť
k najvyššiemu správnemu súdu.
Tedy sa pýtam, čo je príčinou, že
je u nás príliš mnoho vadných správnych
aktov? Nie je jedna príčina, príčin
je viac. Tieto príčiny roztrieďujeme do päť
kategorií a o týchto chcem teraz prehovoriť,
prízvukujúc pri tom, že tieto príčiny
netkvejú v osobách úradníctva správnych
úradov, ale v istých objektívnych náznakoch.
Ponajsamprv, slávna snemovňa, je to neprehľadnosť
nášho platného práva, o čom sa
už zmienili aj páni predrečníci. Pre
neprehľadnosť platného práva je orientácia
v tom platnom práve nesnadná a príde ľahko
k omylom.
Aby som vám ilustroval, ako neprehľadné je
naše platné právo, menovite právo, ktoré
je platné na Slovensku, dovolím si vám prečítať
pramene, fontes platného práva. Je s amozrejmá
vec, keď toto platné právo prýšti
z mnoha prameňov, že je neprehľadné.
My sme z uhorského práva recipovali: panovnícke
dispozície, zákony pod diferentnými pomenovaniami,
nariadenia vládne, teda celého ministerstva, nariadenia
ministerské a iných ústredných úradov
včetne vojenských, nariadenia a štatúty
orgánov teritoriálnej samosprávy, ktoré
vydávaly ako orgány štátnej vnútornej
správy a ako medzítka samosprávy rozličné
dispozície záujmovej samosprávy, štátne
smluvy, prehlásené za vnútrozemské
právo, predpisy na základe delegácie, tedy
cirkevné dávky atď. Štátny zákon
ustanovuje, že cirkevné dávky sa majú
platiť, ale o tom, aké majú byť, rozhoduje
cirkevné právo.