Vezmeme-li v úvahu, že ustanovení o závaznosti
právních zásad vyslovených správním
senátem má své čistě politicky
stinné stránky, musíme přiznati, že
tyto stinné stránky jsou přece jen vyváženy
velmi důležitými světlými stránkami,
které jsem právě vyjádřil.
Když v r. 1924 stála sněmovna před změnou
zákona o volebním soudu, tehdy tatáž
otázka byla rozvířena, otázka nebezpečí
nestálé, rozdílné judikatury volebního
soudu. Tehdy jsme byli pod dojmem několika judikátů
volebního soudu, kterými někteří
členové zákonodárných sborů
podle žaloby svých stran byli zbaveni mandátů.
Poněvadž volební soud je složen z největší
části, mohu-li to tak říci, ze zástupců
politických stran - třeba právníků
- a poněvadž vliv těchto politických
stran je paralysován toliko menšinou členů
nejvyššího správního soudu, stáli
jsme před obavou, že by volební soud v jednom
případě u příslušníka
určité strany nebo určité konstelace
politické mohl vysloviti ztrátu mandátu,
naproti tomu u příslušníka jiné
strany nebo jiné konstelace mohl říci z těchže
důvodů, že ztrátu mandátu nepřipouští.
A pak bychom byli snížili volební soud s jeho
vysokého piedestalu soudního na nízkou úroveň
politického sboru, kde nerozhodují pevné
právní zásady, nýbrž ryze utilitární
hledisko politické. Tomu chtěla tehdy posl. sněmovna
zabránit a do novely z r. 1924 pojala ustanoven o kvalifikované
většině v případě, že
by se volební soud chtěl od právní
zásady jednou vyslovené odchýliti. Tam už
správně jsme vycítili, co by politicky znamenalo
nejen pro volební soud, nýbrž také pro
politické strany a občanstvo vůbec, kdyby
volební soud měl rozhodovati podle politické
příslušnosti, jednou zbavovat mandátu
a po druhé nezbavovat, ačkoliv by tu věcné
a právní podmínky byly úplně
stejné.
K tomu bych chtěl dodati, že i když máme
za to, že se může i nejvyšší
tribunál soudní mýlit, a že i kdybychom
byli toho názoru, že je potřebí nějaké
kautely, pak že snad nemusíme sahat k oné kautele,
ke které se mínilo sáhnouti při projednávání
výmarské ústavy, nýbrž že
máme cesty jiné. Když byla projednávána
výmarská ústava, rozvinuta byla v celé
šíři otázka vzájemného
poměru moci zákonodárné k moci výkonné
a k moci soudcovské. Tehdy byly vznášeny těžké
obžaloby na soudce, kteří zneužívají
své neodvislosti k stranickému rozhodování,
a byl podán návrh, aby říšský
sněm německý měl právo svými
důvěrníky okamžitě suspendovati
soudce, který by zneužil své neodvislosti k
stranickému rozsudku, a aby tito důvěrníci
sněmu měli právo obžalovati takovéhoto
provinivšího se soudce u zvláštního
výboru říšského sněmu.
Uvádím to na doklad, jak se již pociťuje
potřeba vyvažování těch různých
mocí, jak se dobře nesnáší nechat
jednu moc prevalovati nad mocemi ostatními a jak teprve
ve vzájemném vyvažování se vidí
ochrana státu a občanstva proti každému
vybočování jedné nebo druhé
moci.
Myslím, že my nepotřebujeme takových
drastických návrhů, nýbrž že
zákonodárné sbory mají vždycky
možnost, kdyby s určitou judikaturou nejvyššího
správního soudu nebyly spokojeny, sáhnouti
ke změně zákonů. Vede ovšem u
nás k takové změně trnitá cesta
vzhledem k našemu složení vlády i sněmovny
vůbec, ale přece jenom nakonec je to cesta. A posléze
prosím, abychom nepřehlíželi význam
kritiky, zejména odborné, vědecké,
která způsobem slušným může
pochybenou judikaturu, příčící
se zákonům a právnímu názoru
obyvatelstva, přece jenom podrobiti takovému rozboru,
že nakonec uznají se tyto důvody za správné.
Nerad bych, abychom tím, že jsme se tady vyslovili
pro závaznost právních zásad rozšířeného
senátu, měli snad přivoditi ustrnutí
nejvyššího správního soudu a soudů
vůbec, abychom tím měli dosíci, že
judikatura musí být za každých okolností
konstantní. To bychom podlamovali činnost a chuť
každé nové generace, každé individuality,
pak by každý nový přírůstek
u soudu vlastně nic neznamenal, poněvadž by
se prostě musil včlenit v zajetou již starou
judikaturu. To ani zákon nemá na mysli ani jednací
řád tomu nebrání a naopak zákon
připouští změnu této judikatury.
Nyní dovolte, abych ještě ukázal na
jeden politický význam osnovy, kterou projednáváme.
Rozhlédneme-li se kolem sebe, shledáme, že
je dnes málo zemí kolem nás, kde by se tak
úzkostlivě dbalo všestranné a pronikavé
ochrany, zejména soudní ochrany obyvatelstva proti
správním orgánům. Naopak pozorujeme,
že dnes se šíří a proniká
názor právě opačný, který
chce jednotlivce bezprostředně podřídit
celku, který staví zájem celku - ať
je to strana, idea, stát, stát bolševický,
fašistický, či národně-socialistický
nad zájem jednotlivce a tudíž jednotlivce podřazuje
pod zájem celku, a to bezprostředním způsobem,
bez jakéhokoliv omezení a jakékoliv kontroly.
Tyto totalitní systémy se vypořádaly
nejen se soudní kontrolou správního aparátu,
nýbrž vlastně se soudy vůbec. Tam ne
soudy jsou nadřízeny administrativě a povolány
k její právní kontrole, nýbrž
naopak, administrativa je mimo soud a nad soud. Dnes byla v některých
těchto státech silně nebo úplně
omezena nezávislost soudcovská, soudci podléhají
při svém rozhodování státnímu
dozoru, jsou volně sesaditelní a přesaditelní.
Jejich rozhodnutí může býti dokonce
zásahem vlády změněno, čili
soudy tu nejsou pro to, aby chránily osobní svobodu,
aby chránily jednotlivce před celkem, nýbrž
aby naopak chránily vyšší zájmy
státní i proti interesům jednotlivcovým.
Uvážíme-li, že v těchto státech
může býti vyslovena ztráta na svobodě,
ba i životě bez soudního výroku, pouhým
administrativním opatřením a že může
býti také pouhým administrativním
opatřením provedena, a když na druhé
straně postavíte náš stát, kde
ani uložení nepatrné peněžité
pokuty cestou administrativní se nemůže státi
bez kontroly nejvyššího správního
soudu, pak si teprve uvědomíte ten veliký
ideologický rozpor mezi tím, co se děje v
okolním světě (Výborně!),
a naším státem.
Proto jsem konstatoval ve svém úvodu, jakou odezvu
vyvolala v občanstvu jen pouhá snaha osekat pravomoc
nejvyššího správního soudu; ukázalo
nám to jasně, že u nás je ideologie
chránit práva jednotlivcova před přehmaty
kohokoliv, před přehmaty celého správního
systému nebo jednotlivého orgánu tak silná,
třeba by důvody byly u každého jiné,
ale vzhledem k daným poměrům je tak silná,
že nepřipouští prosazování
takové zásady, jakou vidíme se šířit
jinde. Živý ohlas, který byl vyvolán
touto osnovou, nám teprve plasticky ukazuje, jak to vypadá
ve smýšlení našeho obyvatelstva.
Můžeme konstatovati, že jiné státy
dnes nemají ctižádosti míti ráz
státu právního, ony naopak vidí svou
chloubu v neomezené, nekontrolované správě.
U nás naproti tomu parlament, všechny strany bez rozdílu
odstínu, vládní i oposiční,
a kruhy odborné, zejména vědecké kladly
velikou váhu na zachování právního
rázu našeho státu. Tento moment nelze politicky
dosti oceniti. Ve státě národnostně
smíšeném může uvolnění
libovůle správního aparátu způsobiti
takové omezení občanstva, jednotlivých
jeho vrstev a složek, jednotlivců i národnostních
menšin, že nejtužším zákonem
by se toho dosíci nedalo. Náš stát měl
tu možnost a příležitost bez speciálního
účelového zákona rozšířiti
pravomoc administrativy způsobem, který by mohl
býti po případě i prakticky využíván
proti příslušníkům národnostních
menšin. V tutéž dobu, kdy za hranicemi na náš
stát jsou vznášeny těžké
obžaloby, že své národnostní menšiny
utiskuje, kdy stát měl v rukou prostředek
cestou velmi chladnou zvýšiti svou pravomoc a rozšířiti
si prostředky, aby mohl vystupovati proti národnostním
menšinám, v tu dobu on a celý parlament jednomyslně
vzdává se prostředků, které
by zvyšovaly libovůli správního aparátu,
a naopak zachovává ochranu občanstva všeho
druhu, tedy i příslušníků menšin,
a dokonce ji zvyšuje. Tento moment má dalekosáhlý
význam nejen pro naši republiku uvnitř, nýbrž
také pro stát za hranicemi. (Výborně!)
Československá republika byla založena na zásadě
pravdy, spravedlnosti a práva. Ona touto osnovou dokazuje,
že nechce býti státem moci a libovůle,
nýbrž státem spravedlnosti a práva.
Osnova je důkazem, že Československá
republika chce si zachovati charakter právního státu
a že na tento charakter je hrda. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 60 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Petrášek,
dr Pružinský, dr Clementis, Esterházy,
dr Wolf; na straně "pro" pp. posl. dr
Rašín, dr Dominik, dr Klapka
a dr Mareš.
Dávám slovo prvnímu řečníku
na straně "proti", p. posl. Petráškovi.
Posl. Petrášek: Vysoko ctená snemovňa!
Musím priznať, že som s veľkou pozornosťou
počúval reč pána referenta, a keď
doznám, že mal som reč pripravenú, keďže
som si doma preštudoval originálny vládny návrh,
potom tú osnovu, ktorú priniesol ústavne-právny
výbor, preca musím na tú jeho zaujímavú
reč reflektovať ihneď.
Spomenul hneď na začiatku reči, že je
to liberalistická ideologia, ktorú najvyšší
správny súd priniesol. Vskutku je tomu tak a nemusíme
sa toho slova obávať, keďže je to hájenie
a obrana slabšieho proti mocnému. Pán zpravodaj
spomínal, že neobsekávať treba pravomoc
najvyššieho správneho súdu, ale potom,
žiaľbohu, jeho kritika veľa zaujímavá
ale odznela viac proti najvyššiemu správnemu
súdu nežli zaň. Spomenul na pr., že vo
finančných veciach najmä niekoľké
chyby a vady sa stávajú vo finančných
úradoch. Ja by som, vysoko ctená snemovňa,
povedal, že niekoľko chýb nie, ale veľa
chýb. Však práve pri rozpočtovej debate
nielen my sme kritizovali berné úrady a správy,
ale i koalícia.
Pán dr Meissner spomínal, že úrady
vraj majú dobrú snahu pomáhať občianstvu.
Na to by som odvetil, že de internis non iudicat praetor,
a ja, hoci chcem byť objektívny, nemohol by som to
tvrdiť na Slovensku najmä o administratívnych
úradoch, že by ich vždy dobrá snaha viedla.
V tom ale už mal pravdu, že keby kontrola najvyššieho
správneho súdu vystala, ešte viac by bolo tých
krívd. Hovorí sa, že vraj aby sme potrebnú
iniciatívu a pružnosť úradov voľako
nepodkopali, keď dáme väčšiu moc
najvyššiemu správnemu súdu. Myslím,
že my nijako nechceme podkopať iniciatívu a pružnosť
úradov, ale chceme ju podrobiť kritike, a keď
je administratíva nespravedlivá, tak chceme mať
voľajakú oporu v najvyššom správnom
súde. Zákony sú vskutku nejasné a
napochytre robené - to pán referent tiež bol
spomínal. Ale to už som nepočul, že by
bol spomenul, prečo sú zákony a nariadenia
tak veľmi nejasné a napochytre robené, že
za to je odpovedný zmocňovací zákon,
proti ktorému sme vždy hlasovali. My nechceme robiť
zákony napochytre a len tak znenadála. Keď
ich ale páni ministri vydávajú, nemôže
byť za to istotne odpovedný zákonodarný
sbor.
Pán referent spomenul i to, že zákonodarci
majú sa venovať vedľa zákonodarnej práce
vraj v prvom rade kontrole správy. Nuž ostaňme
na chvíľu pri tomto výraze: kontrola správy.
Ja by som o veľa radšie kontroloval doma tú správu
než aby som sem donášal plné vačky
intervencií. Ale čo sa stáva? Môže
byť, že koaličným pánom poslancom
sa to darí, keď kontrolujú správne úrady.
Ale ja môžem z praxe povedať, že je to ohromne
ťažká práca. Spomenem len jeden prípad.
Bola reč o jednom notárovi, ktorý popáchal
hrozné veci. Doznal to pred okresným náčelnikom,
ktorý sám hovoril: Pre pána Boha, ako je
toto možné? Na krajinskom úrade vedeli o všetkom:
poškodil obec aj občanov o ťažké
tisíce. 9 či 10 mesiacov som chodil po úradoch,
dokiaľ sa mi podarilo to, aby bol aspoň preložený
- nežiadal som smrť jeho, len preloženie. A hoci
dobre vedeli, že ako sa previnil, bolo ťažko priamo
a zavčas zakročiť. Notár povedal verejne
predo mnou i pred náčelníkom, že on
sa exponoval za agrárnu stranu a preto vraj to všetko
popáchal. Tá ho držala. Ako teda môžem
kontrolovať verejnú správu? A čo, keď
náčelník alebo prednosta bernej správy
povie: A prosím vás, čo vy idete do toho?
Nemáte nič s tým! Ďalej keby administratívne
úrady boly spravedlivé a objektívne, tak
by sme nemuseli toľko intervenovať, ako sa na to každý
žaluje.
Pán referent i to bol spomenul, že on cíti
akúsi obavu, keď dáme takú veľkú
moc najvyššiemu správnemu súdu, že
nám snáď voľakedy narastie nad hlavu,
ako aj Rooseveltovi v Amerike sa to stalo. Ja by som sa, vysokoctená
snemovňa, toho nikdy neobával, keď súdy
budú pozostávať ozaj z kvalifikovaných
a neodvislých sudcov a nie len z administratívnych
úradníkov.
Pán zpravodaj hovoril i to, že však aj ten najvyšší
správny súd sa môže mýliť.
To je pravda. Tiež je pravda, že vynáša
koľkorázy nálezy, ktoré si jeden druhému
protirečia. Per absolutum je to možné, veď
každý človek sa môže mýliť.
Ale keď budú sudcovia kvalifikovaní, objektívni
a nie stranícki a politickí, tak sa môžeme
aspoň spoľahnúť, nakoľko sa vôbec
spoľahnúť dá.
Že sa tak veľaráz musí obecenstvo obracať
na najvyšší správny súd, toho príčinou
podľa pána referenta je, že my sme slabí,
ze zákonodarný sbor je slabý atď. Nuž,
čiastočne to azda obstojí, ale ja myslím,
že najvyšší správny súd je
z toho tak preťažený, preto bola podaná
novela a preto sa hrnie každý tam, lebo administratívne
správne úrady sú zpolitizované, partajnícke
a nedodržujú tie zákony, ktoré zákonodarný
sbor vynesie.
To by som tak krátko predniesol ako reflex na reč
pána referenta.
Slávna snemovňa! Najvyšší správny
súd bol dosiaľ pre obecenstvo jedinou ochranou proti
administratívnym úradom a jedinou nádejou
celej opozície, v prvom rade menšín. Mal som
v rukách memorandum Svazu čsl. sudcov k chystanému
zákonu o najvyššom správnom súde.
Je to z 5. decembra m. r. a píšu tam sudcovia, tedy
odborníci, doslovne takto: (čte): "Vynikajúca
spôsobilosť tohoto súdu sa osvedčila
v judikatúre. Požíva vážnosti a
úcty v kruhoch právnických a vo verejnosti.
Keby však vládny návrh bol uzákonený,
prestal by najvyšší správny súd
byť, čím bol dosiaľ, t. j. súdnou
kontrolou zákonnosti správy a stal by sa de facto
len púhou 4. inštanciou."
Ústavne-právny výbor - myslím, že
je to v dôvodovej zpráve - uznáva tiež
- myslím, že to osnoval práve pán referent,
ktorý istotne s tým mal veľa práce -
že by bolo vítanejšie, keby bola vláda
predložila osnovu o najvyššom správnom súde,
prevádzajúcu všetky podrobnosti zásady,
obsaženej v §e 88 ústavnej listiny. Výbor
tento vykonal síce veľkú prácu, ale
hľadaním kompromisov a v prílišnej loyalite
k vláde poukázal na chyby vládneho návrhu,
ale len čiastočne ich opravil. Som toho názoru,
keby si bol ústavne právny výbor a jeho veľavážení
členovia, najmä zo Slovenska, všimnul, že
koľko a akých nesprávností popáchajú
na Slovensku správne úrady prepolitizované,
bol by, myslím, zamietnul vládny návrh a
limine. A tu nech mi je dovolené spomenúť,
že v týchto krivdách, nesprávnostiach
a nespravedlivostiach vedie referát ministerstva školstva
v Bratislave. Mal som to šťastie v r. 1926 sa zúčastniť
jedného t. zv. verejného líčenia tu
pri najvyššom správnom súde vo veci kongruovej.
Prirodzená vec, že z referátu sa tam nikto
nedostavil. Mám i nález najvyššieho správneho
súdu, ktorý ruší rozhodnutie referátu
pre vady riadenia a ktorý roztrhal rozhodnutie referátu
tak, že ani nitky na ňom nezostalo. A čo sa
stalo? Odvtedy v takých veciach kongruových, cirkevných
a školských ten istý referát cez to,
že má v rukách ten výrok, ktorý
roztrhal rozhodnutie referátu, totiež stále
opakuje, tedy nevšíma si školský referát
vôbec najvyššieho správneho súdu.
Práve v ten čas, keď som bol tuná v
Prahe pri tom ústnom líčení, vyšla
jedna štatistika, ktorá mi prišla vhod. Tam bolo
uvedené, koľko procent rozhodnutí tých
ktorých ministerstiev najvyšší správny
súd zrušil. V tejto štatistike bolo tiež
uvedené, že okolo 80% rozhodnutí tohoto preslavného
školského referátu, ako sa dobre pamätám,
musel najvyšší správny súd zrušiť.
Nie je to tedy tak, ako to pán zpravodaj povedal, že
tie úrady urobily niekoľko chýb, keď najvyšší
správny súd musel zrušiť tuná 80%.
A koľko bolo tých, ktorí nešli s ponosom
na najvyšší správny súd, poneváč
je to drahá a zdlhavá vec! (Předsednictví
převzal místopředseda Košek.) Slávna
snemovňa, odvtedy som takej štatistiky žiaľbohu
nečítal, ačkoľvek by bolo dobré
nám dať do rúk takú štatisstiku,
koľko percent rozhodnutí a výrokov ministerstiev
musí najvyšší správny súd
zrušiť.
Spomeniem tuná jeden najnovší prípad:
Katolícka školská kancelária v Bratislave
podala na najvyšší správny súd
vyše 300 sťažností ohľadom nesprávneho
pokračovania referátu ministerstva školstva
a nár. osvety len pri schvaľovaní učiteľov
na katolíckych školách. Kolkové poplatky
na tieto sťažnosti činily vyše 17.000 Kč.
A teraz sa ešte povie, že máme obmedziť,
okliestiť a obsekať, ako hovoril pán referent,
moc najvyššieho správneho súdu. Koľko
nesprávnych výrokov a rozhodnutí vynáša
ten istý referát na príklad i vo veciach
rozširovania a stavby cirkevných škôl,
kongruy atď. napriek už jestvujúcim nálezom
najvyššieho správneho súdu, ktoré
referát musí mať a zná ich! Bolo by
tedy ne-demokratické obmedziť bársakým
spôsobom kompetenciu najvyššieho správneho
súdu.
Všeobecne je známe ďalej i to, že koaličná
tlač to tiež uznáva, že celý verejný
život na Slovensku je prepolitizovaný a najmä
na Slovensku administratívne úrady sú temer
na celej čiare - to verejne poviem - v rukách agrárnikov,
počnúc od krajinského prezidenta až
po posledného notára. Na príklad - zasa uvediem
len jeden príklad - jeden agrárny náčelník
medzi voľbami, medzi 19. a 26. májom 1935, rozkáže
notárovi - či i ostatným notárom,
to som si nepreskúmal aby si dal predvolať vo svojej
obci predsedov miestnej organizácie fašistickej, komunistickej
a kresťansko-sociálnej, a hrubým spôsobom
ich zterorizoval. Vo skutočnosti to urobil notár
na rozkaz náčelníka - ovšem oba sú
agrárnici. Bez protekcie agrárnej sa nikto nielen
do služby nemôže dostať, ale ako najnovšie
okolo Nitry sa začína nielen tabak, ale aj paprika
dorábať - ani 1/4 jutra papriky nemôže
sadiť, keď nemá agrárnej legitimácie.
O povestných neporiadkoch a morálke v daniach sme
písali a rečnili nielen my, ale i količní
páni, netreba to tedy opakovať. - V okr. nemocenských
pokladniciach panuje výhradne strana soc. demokratická.
Či by bolo účelné v daných
okolnostiach oklieštiť práva obcí, spolkov
a jednotlivcov s hociakým obmedzením kompetencie
najvyššieho správneho súdu?
A teraz preberem niekoľko tých paragrafov. Ja som
už rad týchto paragrafov prezrel ako v originále,
tak už potom ústavne-právnym výborom
trošku, ale málo zmenených. Tam je § 3,
odst. 1, lit. b). Nemôžeme súhlasiť na
pr., aby boly vylúčené z príslušnosti
najvyššieho správneho súdu t. zv. bagatelné
veci do 500 Kč. Kde je tu sociálny cit? Práve
tí najchudobnejší by to odniesli, lebo administratívne
úrady by zneužily tejto moci a to v opätovných
prípadoch. Protiví sa to demokracii a sociálnemu
citu. Podivný je v tom istom paragrafe výraz, že
vraj "veľmi vážny" význam. Totižto
v tom páde môže vraj prijať súd
sťažnosť. Malo by tam byť "vážny
význam" a to "veľmi" by sa vynechalo.
Myslím, že do judikátov také výrazy
nepatria, napotom "veľmi vážny", veď
chudobnému človeku je každá korunka
vážna.
Odst. 2 §u 4 doslovne citujem česky (čte):
"O námitce nepříslušnosti rozhoduje
nejvyšší správní soud zpravidla
sám". Navrhujem slovo "zpravidla" vynechať
a dodať: vynímajúc prípad v § 9
povedaný. Prečo by nemal len sám ten súd
rozhodovať, veď náčelník krajinského
úradu, prezident alebo prednosta bernej správy má
rozhodovať, či to má ísť na najvyšší
správny súd a či nie.
V § 6, odst. 2, kde sa praví, že keď "nejvyšší
správní soud pro vadné řízení
vrátí věc správnímu úradu
k novému rozhodnutí", navrhujem, že by
sa malo pridať toto: Správny úrad musí
behom 3 mesiacov rozhodnutie vyniesť, ináč
je referent a či šéf príslušného
oddelenia disciplinárne a hmotne odpovedný.