Posléze nám může sloužit pro výklad
onoho podivuhodného politického zjevu, totiž
způsobu, jak reagovala veřejnost na úmysl
zúžiti pravomoc nejvyššího správního
soudu, také postup správního aparátu,
který se dopouštěl a někdy dopouští
chyb, jež činí ochranu obyvatelstva proti němu
stále živou. Jsou to zejména finanční
věci, které jsou stále praktikovány
způsobem, pro nějž by obyvatelstvo nemohlo
zůstati bez dostatečné ochrany soudní
Ve finančních věcech tu padá na váhu
i psychologický moment, že občan vidí
v úřadu anebo v úředníku quasi
stranu, odpůrce, ne tedy objektivního činitele
a že tudíž se cítí tím více
i subjektivně poškozen, domnívá-li se,
že nerozhodoval objektivní úřad, nýbrž
že rozhodovaly osoby nebo instituce na věci zúčastněné,
fakt je ten, že v těchto otázkách někdy
rozhoduje pokyn a někdy, na př. v trestních
důchodkových věcech, opravdu i osobní
interes oné osoby, která o věci rozhoduje.
(Výkřiky posl. Špačka.) Za takového
stavu věci je třeba býti při otázce
osekávání pravomoci nejvyššího
správního soudu velmi opatrný.
Mám však za to, že bychom se dopustili chyby,
kdybychom chtěli, vytyčujíce vady našeho
správního aparátu, zejména finančního,
generalisovati a kdybychom chtěli tvrditi, že náš
správní aparát i finanční je
veskrze špatný, že jeho úřadování
je veskrze vadné, a kdybychom neměli dostatek objektivity,
abychom přiznali, že náš aparát
a jeho členové v největší části
případů jsou vedeni snahou chrániti
interes státní, ať již finanční,
politický nebo jiný, že vykládají
zákon podle svého nejlepšího vědomí
a že tu nejsou vedeni snad snahou nějakým způsobem
poškoditi interes jednotlivce, který přichází
ve styk se správními úřady.
Pro toto poznání ovšem nemůže nám
býti rozhodným počet rozhodnutí zrušených
anebo potvrzených nejvyšším správním
soudem, neboť již fakt sám, že tu máme
instituci, která kontroluje a reviduje zákonitost
rozhodnutí a opatření správních
úřadů, zabránil velikému počtu
nezákonných rozhodnutí. Jsem přesvědčen,
kdybychom osekali soudní ochranu, nebo ji úplně
odstranili, že by potom počet nezákonných
rozhodnutí podstatně vzrostl. (Velmi správně!)
Tedy zde to byla obava obyvatelstva, kdyby kontrola odpadla
anebo byla omezena, že by se pak zvýšilo nebezpečí
nezákonného úřadování
správního aparátu. (Výborně!)
Když i tedy nechceme generalisovati a nemůžeme
a nemáme práva generalisovati, a i když bychom
uznali, že naše správní úřady
jsou na výši doby a jsou dobré, přes
to chceme znemožniti, aby došlo k vybočení
ze zákona a správného rozhodování
a proto trváme na soudní ochraně.
Ovšem nechceme-li býti jednostranní a nechceme-li
úplně upadnouti do liberalistické myšlenky,
která jednotlivce staví nad celek a zejména
nad stát, musíme se sami sebe otázati, zdali
snad přílišnou soudní ochranou proti
správním aktům a jejím ještě
prohloubením neochromujeme naši správu. Správa
v zájmu státu musí býti pružná,
musí míti možnost, aby se přizpůsobila
změněným poměrům, musí
míti dostatek pravomoci, aby mohla chrániti důležité
zájmy státu, tedy celku, a musíme proto zkoumati,
zdali tímto omezením - a to omezení nesporně
je - tuto činorodost a tuto snahu správních
úředníků a jejich iniciativnost nějakým
způsobem nepodkopáváme. Abychom tím,
že na jedné straně chceme dobro, na druhé
straně nezpůsobili zlo, které by státu
spíše škodilo. Myslím, že tak, jak
zákon o nejvyšším správním
soudě je zbudován, tato obava není opodstatněna.
Vždyť nejvyšší správní
soud sám právě onu platformu, která
pro pružnost správních úřadů
a pro ochranu státního zájmu celkového
je důležitá, to jest při výkladu
pojmu veřejného zájmu, staví v největší
části případů na stanovisko,
že jde ne o otázku právní, nýbrž
skutkovou a že se ponechává, nejde-li o hraniční
případy právní, volnému uvážení
úřadů, zdali veřejný zájem
je dotčen čili nic.
Je sice nutno umožniti správním úřadům
iniciativnost, pružnost, nadati správní úřady
dostatečnou pravomocí, ale tato pravomoc musí
býti opřena o zákon. Je proto věcí
zákonodárcovou, aby poskytl správnímu
aparátu tolik pravomoci, kolik jí vzhledem ke změněným
poměrům, vzhledem k vážné situaci,
ve které se stát nachází, potřebuje.
V tomto směru nesmějí zákonodárné
sbory státu a státnímu aparátu nic
odepřít. Ovšem tato pravomoc musí býti
založena na zákoně, a nikoliv jenom na nějakém
administrativním aktu.
A konečně nejsou to jenom důvody, tkvící
v našem složení politickém a v naší
správě a v správním aparátu,
nýbrž jsou to i okolnosti, které tkví
ve složení a v zákonodárné technice
našich zákonodárných sborů, které
učinily tak nutným, aby soudní ochrana proti
správním aktům nebyla osekávána.
A tu si promluvme několik upřímných,
otevřených slov. Žádná mluva
není tak pregnantní, aby zákon, který
jí je vyjádřen, nemohl býti vykládán
různým způsobem. I zákony, vyznamenávající
se klasickou dikcí, připouštěly možnost
protichůdných výkladů a protichůdných
rozhodnutí. V tomto směru nelze žádnému
zákonodárnému sboru anebo žádnému
zákonodárnému činiteli generálně
činiti výtky. Ale je fakt, že zákonodárná
technika našich zákonodárných sborů
trpí jistými speciálními vadami, které
zvyšují potřebu, aby tu byla instituce, která
by zákon vykládala způsobem objektivním,
nikoliv jednostranným. Je to horečná a nervosní
doba, překotný vývoj událostí,
pak také politické složení našeho
parlamentu, které způsobují, že vlastně
u nás máme abnormální postup při
tvoření práva. My nemáme ani dostatek
času a, řekněme, ani snad vždycky dostatek
zájmu, abychom dělali zákony tak, jak skutečně
mají být a jak dříve se zákony
dělaly, zejména v prvních dobách existence
našeho státu. Nám není dopřán
dostatek času, abychom si mohli každý zákon,
každé jeho detailní ustanovení srovnat
s jinými ustanoveními téhož zákona,
jeho souvislost s jinými zákonnými předpisy,
abychom mohli každý obrat uvážiti do všech
důsledků a promítnouti si jej do konkretních
případů. U nás se dělají
zákony z větší části v
nepřirozeném chvatu (Slyšte!), neužitečném
(Posl. dr Macek: Zejména měnové zákony!),
často se mění v poslední chvíli,
ba i když na návrhu zákona pracujeme 4 měsíce,
najednou bezprostředně před hlasováním
se projeví potřeba změniti ustanovení,
které je pak v rozporu - a stane se tak nevědomky
s jiným ustanovením právě v tutéž
dobu odhlasované osnovy, ba dokonce je v rozporu s dříve
sjednaným kompromisem mezi stranami nebo s kompromisem,
uzavřeným mezi výborem a vládou.
A stejným způsobem, mohu říci spíše
ještě závadnějším, dochází
ke tvoření právních předpisů
ve formě vládních nařízení.
Tam jde většinou o nařízení terminovaná,
jedno souvisí s druhým nikoli věcně,
nýbrž politicky, jedno je politicky vázáno
na druhé a tvoří spolu politický kompromis.
Bývají pravidelně odhlasována ve vládě
v poslední chvíli, někdy bez dostatečné
odborné informace, a důsledek toho je, že naše
zákony a nařízení trpí často
vadami, které vyvolávají v odborných
- zejména ve vědeckých kruzích - jistý
despekt k naší zákonodárné práci
vůbec. (Tak jest! Bohužel!)
K tomu přistupuje ještě podivuhodné
stanovisko nejvyššího správního
soudu, který v několika rozhodnutích přešel
přes důvodovou zprávu (Souhlas.) prohlašuje,
že rozhodný je toliko text zákona, a ne to,
co chtěl zákonodárce vyjádřit;
že důvodová zpráva sice může
býti pomůckou výkladovou, ale že nemůže
doplňovat nebo nahrazovat to, co zákonodárce
neřekl. Když tedy máme na jedné straně
tuto vadnou zákonodárnou techniku a na druhé
straně toto konstantní judikování
nejvyššího správního soudu, pak
si teprve uvědomíme, jak je často málo
významné, co vkládá výbor do
důvodové zprávy chtěje tím
dát směrnici pro úřady a soudy (Velmi
správně!), že výbory konají
často práci neútěšnou, která
rozlaďuje, nevidí praktického výsledku;
je to tvoření zákonů, bez vědomí
zákonodárce, že zákon bude také
skutečně vykládán, jak se na něm
zákonodárci těžce dohodli. Jsou tu prostě
zákonodárné sbory, které nepožívají
té odborné úcty, jaké by požívat
měly, je to těleso, které tkví ve
vzduchu a není dostatečně opřeno o
povinnou vážnost, jakou zákonodárné
sbory v demokratickém státě musejí
míti. (Posl. Hatina: Zejména, když se některé
zákony dělají mimo parlament a mimo vládu!)
Dovolte, abych ještě - zase s plnou otevřeností
a upřímností - poukázal na další
zjev, specifický našich zákonodárných
sborů, který spolupůsobí na těchto
vadách.
S jistými obavami pozorujeme, jak postavení členů
Národního shromáždění
upadá (Ano! - Správně!) nejen
ve veřejnosti, nýbrž také u správních
úřadů. Členové Národního
shromáždění jsou oddalováni od
skutečné své činnosti, od svého
vznešeného úkolu. stanoveného jim ústavní
listinou, od činnosti zákonodárné
a kontroly správní, a místo toho jsou zahrnováni
drobnou prací intervenční, prací,
která je v odporu s ústavní listinou, prací,
která je z velké části zaviněna
správním aparátem samým, jež
nutí poslance, že větší část
svého času věnuje této drobné,
úmorné, zdraví podkopávající
práci a nemůže se věnovati skutečné
práci zákonodárné.
Důsledek toho jest, že naši zákonodárci
ztrácejí interes na skutečné zákonodárné
práci (Slyšte!), že ji někdy považují
za přítěž. Vždyť zásluhy
člena Národního shromáždění
se nehodnotí podle kvality a kvantity zákonů,
nýbrž podle počtu provedených intervencí.
(Tak jest!) My už nemáme zákonodárců
v pravém slova smyslu, nýbrž máme zástupce
jednotlivců. Prosím, to je důležitý
problém státní, přes který
bychom neměli tak lehko přecházeti.
Vážené dámy a pánové,
uvažte, že zejména poslanecká sněmovna
je politickou školou budoucích odborníků
zákonodárných a státníků.
Jak mohou členové posl. sněmovny jíti
dostatečně vyzbrojeni i technicky odborně
do resortů jako jejich správcové, jak mohou
kontrolovati své úředníky, zdali předlohy,
které předkládají ministrům,
jsou dobré či nikoliv, jak mohou v ministerské
radě v poslední minutě správně
vystihnouti význam každého slova a každého
obratu, když tu tato vysoká škola politická
neplní svůj úkol?
Kde máme, prosím, jistotu, že v budoucnosti
bude nám opravdu vychován dorost, který bude
moci, nadán dostatečnými odbornými
znalostmi a praxí zákonodárnou, převzíti
správu státu v jeho resortech? A řekněme
si také docela otevřeně, že následkem
osekání této činnosti zákonodárné
klesá u nás váha nejen členů
zákonodárného sboru, nýbrž zákonodárných
sborů samých. (Posl. Špaček: A demokracie!)
Fakt je ten, že postavení člena zákonodárného
sboru v jiných demokratických státech je
docela jiné než v Československé republice.
Když člen zákonodárného sboru
je nucen, proti ústavní listině, tak často
intervenovati ve věcech jednotlivců u úřadů
a když si musí dáti často líbiti
poznámky o zákonodárných sborech,
tedy, prosím, musíme hledati cestu k nápravě,
musíme zase pozvednouti zákonodárnou činnost
sněmovny, vážnost sněmoven u úřadů
správních i ve vědeckých kruzích
a musíme tím také pozvednouti respekt pro
členy těchto zákonodárných
sborů.
Očekávám od zákona, který vláda
slíbila a chystá, kterým budou znemožněny
průtahy ve vyřizování správních
věcí, už jistou část nápravy,
neboť pak odpadne veliká část případů,
ve kterých členové Národního
shromáždění byli nuceni intervenovati.
Dále očekávám, že po splnění
slibu, daného vládou, že omezí nařizovací
činnost podle zmocňovacího zákona,
bude zase Národnímu shromáždění
přiděleno více zákonodárné
práce, že vzroste chuť tuto práci konati,
že se zvýší interes a že prostě
zákonodárné sbory budou tím, čím
si je představujeme a čím v demokratickém
státě skutečně mají býti.
Když jsme si tyto momenty zanalysovali, pak si můžeme
konstatovati fakt, který můžeme považovati
za potěšitelný, anebo smutný, podle
své orientace. Voláním po soudní ochraně
staví se do popředí a vyvyšuje význam
soudů. Prostě tu stoupá všeobecná
potřeba soudní kontroly. A tu vidíme, že
to, co hlásá liberalistická ideologie (Hlasy:
Stará!) - ano, stará liberalistická ideologie
není u nás opuštěno v té prvé
části, t. j. v ochraně jednotlivce a v součinnosti
tří mocí - zákonodárné,
výkonné a soudcovské - ale, že se tu
naproti tomu pomalu oslabuje druhý moment, t. j. nutné
vzájemné vyvažování těchto
tří mocí a že naopak se zdá,
že jedna z těchto mocí - zákonodárná
klesá ve svém významu a vlivu, a naproti
tomu druhé dvě moci, a zejména moc soudcovská,
nabývají vrchu. Tu si zase musíme položiti
otázku: Nechová toto nabývání
moci v sobě nějaké nebezpečí
i politické? Není tu nebezpečí, že
by soudcovská moc, vyjadřovaná soudy, mohla
nabýti jisté praevalence nad sbory zákonodárnými?
Není tu dále nebezpečí, že vědomí
nemožnosti korigovati soudní výroky nejvyšších
tribunálů vede potom někdy k jistému
vybočení těchto soudů? Je tu záruka,
že se také soudy nemohou mýliti při
výkladu zákona, anebo že se úmyslně
nemýlí? Máme jistotu, že zákon
bude nejvyššími tribunály soudními
vždycky vykládán tak, jak byl míněn
zákonodárcem, a že tu nenastane vybočení?
Nejsme sice ještě dnes v té situaci, abychom
považovali nebezpečí za bezprostřední,
ale jistá mementa z jiných států nás
přece jenom nutí k tomu, abychom se, když o
tomto problému mluvíme a když jsme se v ústavně-právním
výboru zabývali nejen vládním návrhem,
nýbrž i celou myšlenkou, na které je zbudován
nejvyšší správní soud, neuzavírali
úvahám i v tomto směru. Všimněme
si dobře velikého, napínavého zápasu,
který se dnes rozvířil mezi představitelem
administrativy, presidentem Spojených států
severoamerických Rooseveltem na straně jedné
a devítičlenným nejvyšším
soudem na straně druhé. I když se nechci pouštěti
do merita věci, neboť jsem příliš
vzdálen oněch událostí, abych si mohl
utvořiti přesný úsudek s hlediska
zákona, přece jen bych chtěl konstatovati,
že na. jedné straně bylo tu velkolepé
dílo Rooseveltovo, které zachránilo severoamerické
státy před hospodářským a sociálním
rozvratem, a na druhé straně právnický
výrok soudu, který prohlásil za protiústavní
téměř všecky složky New Dealu,
petrolejový kode, zemědělský Nový
úděl, sociální úpravu v hornictví,
zákon státu new-yorského o minimálních
mzdách pro ženy v prádelnách. Celý
komplex New Dealu byl vlastně dodatečně schválen
ohromující většinou amerického
voličstva při svobodné volbě, tedy
došel vlastně úplného souhlasu nejen
zákonodárného sboru, senátu, nýbrž
i voličstva samého, můžeme říci,
v plebiscitním hlasování. Tento zápas,
velmi zásadní a dalekosáhlý a jistě
také pro jiné státy pozoruhodný, vede
Roosevelt, jak řekl ve svém posledním rozhlasovém
projevu, proto, aby "soud jednal jako soudní orgán,
a nikoliv jako politické těleso". (Správně!)
On chce soudce, "kteří by úřadovali
jako soudcové, a nikoliv jako zákonodárci".
Nejsme, bohudík, ještě tak daleko, aby zde
bylo nějakého bezprostředního nebezpečí,
jak jsem si už dovolil říci. Můžeme
sice konstatovat k svému politování, že
také nejvyšší správní soud
se někdy mýlí, což jest vysvětlitelné
při různosti složení senátu a
různé kvalifikaci jednotlivých jeho členů,
a také vzhledem k tomu, jak jsem si již dovolil říci,
že každý předpis právní
připouští různý výklad.
Ale někdy přeci jen se pozastavujeme i u nejvyššího
správního soudu, který jinak požívá
nejlepší pověsti, nad některými
rozhodnutími. Chci dotknouti se jednoho, které spadá
do rámce mých vývodů. Když v
r. 1924 ústavně-právní výbor
projednával zákon, kterým se provádí
§ 105 úst. listiny, o soudní ochraně
soukromých věcí přikázaných
jurisdikci správních úřadů,
v ústavně-právním výboru bylo
do zákona vsunuto ustanovení, kterým mělo
býti umožněno podati stížnost k
nejvyššímu správnímu soudu i potom,
když cesta u řádných soudů byla
provedena. Nejvyšší správní soud,
který měl své zástupce v ústavně-právním
výboru, několik málo měsíců
po tomto usnesení vydal plenární usnesení
z r. 1926 a pak ještě speciální nálezy,
ve kterých prohlašuje, proti výslovnému
znění zákona a proti úmyslu zákonodárcově
právní zásadu zcela opačnou. Chci
tím říci, že ani u nejvyššího
správního soudu nejsou vyloučeny omyly a
není vyloučen výklad zákona, který
by dokonce odporoval jasnému znění zákona.
Ale chceme-li býti spravedliví, musíme doznati,
že nejvyšší správní soud dík
vědeckosti své práce snažil se býti
objektivní - blíže jsem to vyložil v důvodové
zprávě - že v celku jeho prakse vyznačuje
se vědeckostí, věcností a objektivitou
a že bychom si jen přáli, aby na této
cestě pokračoval a ji neopouštěl. Ale
máme a také musíme pohlížejíce
do budoucnosti míti jistotu, že i v budoucnosti bude
tato judikatura zachována. Musíme tuto otázku
úzkostlivě si klásti, zejména když
podáváme plenu této sněmovny osnovu,
která zavádí novum, jež se na první
pohled zdá méně závažným,
ale s hlediska zásadního je opravdu dalekosáhlým,
když zavádíme podle vládního
návrhu závaznost právních zásad
vyslovených rozšířeným senátem,
t. j. devítičlenným senátem nejvyššího
správního soudu, závaznost nejen pro správní
úřady, nýbrž i pro všechny senáty
nejvyššího správního soudu.
Kde zákon poskytuje záruku, že této
instituce nebude zneužito? Vždyť byly vyslovovány
obavy, zdali prohlášení závaznosti právních
zásad rozšířeného senátu
neznamená pravomoc tvořiti právní
předpisy nejen ve smyslu zákonodárcových
výtvorů, nýbrž i mimo nebo dokonce proti
nim? A tu chci říci na vysvětlenou tohoto
ustanovení, o němž byly vyslovovány
závažné pochybnosti politické i právní,
že ho nemuselo býti, kdyby naše zákonodárné
sbory měly tu váhu a sílu, jaké jim
podle ústavní listiny patří. (Tak
jest!) Toto ustanovení je ve skutečnosti projevem
a výronem slabosti zákonodárných sborů
a do jisté míry i vlády. Zákonodárné
sbory jsou povolány k tomu, aby kontrolovaly správu,
a pod kontrolu správy možno také zahrnout kontrolu
zákonnosti rozhodování správního
aparátu jakéhokoliv druhu. Rozumí se, že
zákonodárným sborům jako celku nepřísluší
rozhodovati o zákonnosti každého jednotlivého
konkretního případu - to by vybočoval
zákonodárný sbor ze své pravomoci
- ale jemu nesporně přísluší
kontrola správního aparátu v tom okamžiku,
když konstantně porušuje zákon, když
konstantně rozhoduje proti znění zákona
a zejména proti stálé judikatuře nejvyššího
správního soudu. To tedy bylo především
věcí zákonodárných sborů.
Je pravda, že zákonodárné sbory vzhledem
k svému složení, vzhledem k protichůdným
názorům zde panujícím, vzhledem k
tomu, že jednotlivé složky politické,
stavovské, hospodářské, jinak se dívají
na určité znění zákona a jinak
si vykládají nebo přejí si míti
vykládány některé právní
předpisy nemohou se shodnouti při každém
porušování zákona, že dosíci
tu kolektivní vůle celého sboru nebo třeba
jen representovaného většinou je i při
ustáleně pochybené judikatuře velice
těžké. Ale jsou případy, na př.
daňové, kde můžeme říci,
že vůle všech stran bez rozdílu odstínů
byla jednotná v tom směru, že zákon
nebyl správně vykládán a dodržován,
kde se opravdu sešly všechny strany v požadavku,
aby byla ve správě zjednána náprava
- ale přes to tato kontrola zůstává
bezúčinná.
Mám zato, že tohoto dosti choulostivého ustanovení
nebude snad v budoucnosti potřebí, jakmile stoupne
vážnost, váha a síla zákonodárných
sborů. Prosím, aby se slavná sněmovna
na mne nehoršila pro tuto moji analysu, když konstatuji,
že opravdu značná příčina
toho, že se musíme tak křečovitě
držet ochrany soudem, tedy sboru jiného, tkví
v nás samých a že nejprve musíme my
u nás, uvnitř tohoto zákonodárného
sboru zjednat nápravu.
Ale politicky chtěl bych k tomu dodati, že ustanovení
o závaznosti rozhodnutí rozšířených
senátů má i svůj význam dobrý,
svou prospěšnou stránku. Má totiž
zabrániti kolísající judikatuře.
U takového sboru, jako je nejvyšší správní
soud, jehož gremium se skládá ze 48 členů,
který judikuje v 5členných senátech,
a v budoucnosti podle osnovy má judikovati ve 3členných
senátech, není možno i při sebe lepším
organisačním opatření znemožniti,
aby judikatura v téže otázce nebyla kolísavá,
neboť nemůžeme zabrániti, aby nebyly různé
názory v jednotlivých různých senátech,
v senátech různě složených. Takováto
kolísavá judikatura chová v sobě nebezpečí,
že bude pociťována občanstvem jako důkaz
stranickosti, že tu nerozhodoval právní názor
při výkladu určitého zákonného
ustanovení, nýbrž že tu byly momenty jiné.
Proto má ustálenost judikatury tak vážný
politický význam pro celý stát, že
upevňuje důvěru v objektivnost soudů
vůbec. Ustálená judikatura může
býti spravedlivá i nespravedlivá, ale ona
je pak spravedlivou i nespravedlivou ke všem stejně,
nikdo potom se nedomnívá, že bylo rozhodováno
podle kabátu, podle příslušnosti takové
či onaké, že to bylo rozhodování
podle konkretního případu, nýbrž
každý má vědomí, i kdyby se domníval,
že judikatura není spravedlivá a jeho stanovisku
nehoví, že tento výklad působí
proti každému stejně. Proto politicky kladu
větší váhu na ustálenou judikaturu,
třebas nespravedlivou, než na judikaturu, která
může býti jednou spravedlivá k tomu,
po druhé k onomu, která se uchyluje a která
může vzbuditi zdání, že v naší
justici není něco v pořádku a že
to není instituce objektivní.