Tady si, slavná sněmovno, nesmíme nic zastírat!
Před mluvou skutečných výsledných
číslic po řadu let přestává
každá výmluva: "My jsme myslili, my jsme
byli přesvědčeni ...." Vidíte,
že všechno to naše myšlení bylo naprosto
nesprávné a že je nutno pravdě, poctivosti
a odpovědnosti pomoci bezohledně k vítězství
v tomto státě. A jestli někdo nechce k této
věci přispívat, ať jde a udělá
místo těm, kteří to dovedou.
Na občany i naše veřejné a soukromé
hospodářství nelze již nic nového
navalovat, jinak by to mohlo lehce dopadnout tak, jako to dopadlo
v té bajce o oslu: Stokrát nic umořilo osla!
Vláda a parlament musí býti, slavná
sněmovno, na stráži, neboť důvěra
občanstva je základem síly a úspěchu
státu, ta je dnes otřesena a naši nepřátelé
dovedou této otřesené důvěry
proti nám znamenitě využívat.
Bohužel Achillovou patou celého našeho státního
hospodářství je stále hlavně
hospodářství podnikové, fondovní,
sanační a namnoze i hospodářství
účastí státu na jiných soukromých
podnicích. Jestli jsme kritisovali a odsoudili hospodářství
státních podniků minulého roku za
r. 1934, není tomu, slavná sněmovno, o nic
lépe r. 1935.
Co nás však nejvíce rozčiluje a přímo
uráží, je to, že jsme tu vědomě
klamáni, že se nám dávají jiná
čísla v rozpočtu a docela jiná čísla
vycházejí potom při státní
účetní uzávěrce. Tak z 21 vykázaných
podniků státních odvedlo 14 podniků
do státní pokladny částku 1.254,866.109.85
Kč, avšak zbývajících 7 podniků
prodělalo částku 591,850.090˙75 Kč
a o tento schodek se zmenšil ovšem nejenom zisk podniků,
ale i čistý zisk státu na pouhých
663,016.019˙10 Kč, místo rozpočtených
1.466,682.200 Kč.
Aktivní podniky jsou hlavně správní
a finanční monopoly: tabáková režie
s velkým výtěžkem, tedy naši kuřáci
jsou největší vlastenci, státní
loterie, státní mincovna v Kremnici, čsl.
pošta, poštovní spořitelna. Z ostatních
podniků odvedly do státní pokladny nějaký
zisk státní ústav v Ivanovicích, Uhřiněveský
závod zemědělský, Státní
báňské a hutnické závody 7,897.051
Kč, Vojenská továrna na letadla, 13.900 Kč
státní tiskárny při předsednictvu
min. rady a při ministerstvu nár. obrany, Úřední
noviny, Žabčický školní závod
zemědělský a Kuřimský závod
vysoké školy zvěrolékařské
v Brně.
Ztráty pak vykazují tyto podniky: Československé
státní dráhy 565,823.843 Kč, Státní
lesy a statky 14,587.531 Kč, státní statky
zemědělských škol a ústavů
170.887 Kč, školní závod zemědělský
v Děčíně-Libverdě 27.029 Kč,
vojenské lesní podniky 6,665.570 Kč, státní
lázně 3,496.365 Kč a Československá
tisková kancelář 1,078.864 Kč.
Již v posledním jednání rozpočtovém
na r. 1937 jsem prohlásil, že nemáme naprosto
důvěry v rozpočty, které se nám
předkládají, ale hlavně ne v rozpočty
Státních lesů a statků a státních
báňských a hutních závodů.
V r. 1933 prodělaly Státní lesy a statky
38 1/2 mil. Kč (Posl. Špaček: A neplatily
daní!), a ještě k tomu neplatily snad daní.
Avšak přes to, že měly pasivní
hospodářství, daly si v následujících
letech do rozpočtu, že vydělají, a to
v roce 1934 28,805.800 Kč a v roce 1935 17,293.900 Kč.
Ve skutečnosti však prodělaly tyto podniky
velké miliony: v r. 1934 8,964.343 Kč a v r. 1935
dokonce 14,587.531 Kč.
Tu ovšem, slavná sněmovno, nepomůže
rozčilovat se nad kritikou. Jsou-li tu nějaké
jiné, zvláštní příčiny,
proč je hospodářství státních
statků pasivní při platnosti monopolu a lesního
syndikátu, pak by nezbylo, než aby byly všechny
tyto důvody řádně uvedeny a v této
sněmovně vše řádně vysvětleno.
Nemohou-li dosíci z nějakých důvodů
aktiva nebo aspoň vyrovnaného hospodářství,
pak ať se státní lesy a statky dají
do rukou soukromníků a jistě něco
vynesou. Ale rozhodně je nutno, aby v žádném
případě nebyly v pasivních podnicích
státních vypláceny jakékoliv odměny
a remunerace a zejména jakékoli přídavky
do té doby, dokud tyto podniky neukáží,
že jsou aspoň vyrovnané, že řádně
amortisují a řádně vytvářejí
obnovovací a pensijní fondy. Je opravdu smutné,
když miliardový majetek nejen státu nic nevynáší,
nýbrž mu dokonce přináší
škodu a schodky z toho se pak musejí platiti z kapes
pilného občanstva.
U nás v samosprávě jsme to také tak
provedli a věřte, že to pomohlo. Je to také
jediná odpomoc: zastavit odměny a mimořádné
příjmy - a uvidíte, jak se budou tyto podniky
snažit, aby byly také jednou aspoň trochu aktivní.
Když svého času přišli k Bismarckovi
pruští junkeři a stěžovali si,
že nemohou hospodařit a že ztratí statky,
Bismarck je briskně odmítl a řekl jim: Pánové,
věnujte se lépe svému hospodářství,
a nedovedete-li to, ustupte schopnějším! A
jak chtěl náš dr Rašín řešit
všechny sanace a špatné hospodářství
státní? Ne sanacemi v té formě, jak
se řeší dnes z kapes poplatnictva! Když
k němu svého času přišla deputace
jedné banky, aby ji sanoval, prohlásil: Co, pánové,
sanovat? Zavřít vás dám! - Tak chtěl
sanovat Rašín naše zkrachované
ústavy a podniky. Kdyby se tímto způsobem
u nás někdy sanovalo, jistě by to byl náramně
krásný příklad pro druhé, aby
byli v hospodářství opatrnější.
Státní lázně předvídaly
v rozpočtu na rok 1935 schodek, který však,
bohužel, vzrostl na dvojnásobnou částku,
3 1/2 mil. Kč. Myslím, že právě
u státních lázní by bylo třeba
udělat také nějaký pořádek.
Nejlépe by bylo dát celé lázně
do rukou soukromníka nebo nějaké schopné
společnosti, která by tyto lázně řídila
a stát tak zbavila schodku, a - což jest ještě
horšího - všelijakých pověstí,
které nejsou naprosto ke cti státního hospodářství.
Státní tiskárny při ministerské
radě vykazují proti r. 1934 již určité
aktivum, což tu kvitujeme, poněvadž posledně
jsme volali na ně metlu, koště, aby byly řádně
vymeteny. Polepšily se. Také nejsou stesky, že
svou nezřízenou konkureční činností
poškozují soukromé tiskárny. Jen jeden
stesk máme, který vychází z řad
učitelstva a z řad občanstva a rodičů,
že knihy, které tyto tiskárny vydávají,
se příliš často mění a
jsou příliš drahé. (Výkřiky
posl. Špačka.) To jde zase z našich kapes.
Vláda by měla také konečně
přikročiti zvláště k usměrnění
a rozřešení podnikání státních
báňských a hutnických závodů,
které representují rovněž miliardový
majetek a státu téměř nic nenesou.
Uvažte, že zisk odvedený do státní
pokladny z těchto stát. báňských
a hutnických závodů, miliardového
to jmění, činí pouze 7,897.000 Kč,
a to ještě je proti rozpočteným 30,937.000
Kč. Státní báňské a
hutnické závody sdružují, jak je známo,
14 podniků, z těch 7 je aktivních a 7 pasivních.
Aktivní jsou samozřejmě ústředí
s prodejnou, poněvadž ústřední
prodejna nemůže nic prodělati, ta si to vykalkuluje,
uhelný sklad v Praze, uhelné doly v Mostě
a Porubě, naftové doly ve Kbelech a solivar v Prešově
s 10 1/2 mil. Kč, a solné doly v Slatině
s 21 1/2 mil. Kč. Pasivní pak jsou, a to je smutná
kapitola: doly v Příbrami 7,773.000 Kč, v
Jáchymově 9,763.000 Kč, v Báňské
Šťávnici 9,574.000 Kč, v Kremnici 1,620.000
Kč, v Rožnavě skoro 1 mil. Kč, v Železníku
skoro půl milionu Kč; a rekord v pasivním
hospodařství velmi vytrvale drží Státní
železárny a ocelárny v Podbrezové. Při
jednání rozpočtovém v minulém
roce jsme vytýkali, že i pasivní podniky, na
př. právě tyto státní železárny
a ocelárny v Podbrezové vyplácejí
odměny a remunerace jako podniky aktivní. Odpověď
pana ministra průmyslu, živnosti a obchodu, stejně
tak jako odpověď pana ministra veř. prací
podaná 21. května 1936 na interpelaci námi
podanou naprosto nás nemohla uspokojiti. Tam se odůvodňují
tyto remunerace a odměny tím, že prý
se to děje a opakuji to po druhé - "podle zásad
obchodního hospodářství a řádného
obchodníka k povzbuzení iniciativní činnosti
zaměstnanců, jakých se používá
ve stejnorodých soukromých podnicích, neboť
činnost zaměstnanců jak v podniku státním,
tak v podniku soukromém vyžaduje vyvolání
intensivního zájmu na hospodárnosti a řádném
hospodaření podniku." (Posl. Špaček:
To dávají poplatníci!) Ano. Velmi pěkná
odpověď, ale tvrzení, že by soukromé
podniky, které prodělávají těžké
miliony, také ještě vyplácely nějaké
odměny a remunerace, je, věřte, slavná
sněmovno, takovou nehorázností, která
rozhodně neměla býti nikde napsána
a zejména ne podepsána dvěma ministry. Zeptáme-li
se kohokoli a kdekoli, co dostane podnikatel a zaměstnanci
podniku, který na Nový rok prodělal všechno,
je odpověď vždy: Dostanou snížení
mezd a gáží, případně
výpověď a podnikatel jde do vyrovnání
nebo do konkursu a případně také do
kriminálu. Jen pro státní podniky platí
jiná morálka. Pro státní podniky platí
taková morálka, že prostě schodek státních
podniků zaplatí stát z kapes poplatnictva,
a vedoucí činitelé podle této odpovědi
a také ve skutečnosti dostanou pro povzbuzení
k další činnosti ještě odměny
a remunerace. (Posl. Špaček: Správa státních
podniků překonala i smrt, poněvadž se
říká "Kde nic není, ani smrt
nebéře, ale tady berou!) Ano, i smrt překonala.
Uvedu několik cifer na důkaz, že se odměny
opravdu vyplácejí. Ještě štěstí,
že to máme všechno zachyceno ve státní
uzávěrce. V Podbrezové si vyplatili r. 1935
622.269.20 Kč na odměnách a remuneracích;
v ústředí s prodejnou, poněvadž
mají zvláštní zásluhu o výsledek
tohoto státního hospodaření, si vyplatili
něco více, totiž 823.307·40 Kč
a u všech státních a hutních závodů
si vyplatili dohromady 3,680.968·10 Kč.
Jsem přesvědčen, že státní
železárny a ocelárny v Podbrezové nezachrání
ani nová státní rafinerie nafty v Dubové,
která tak záhadným způsobem byla mnohamilionovým
nákladem postavena a ještě se dostavuje, bez
vědomí ústavních činitelů.
My jen čekáme, jakým způsobem bude
tento záhadný případ hospodářsky
a právně vyřešen. (Výkřiky
posl. Špačka.) Vytýká-li se, že
v Podbrezové suroviny a potřebné hmoty musejí
dovážet z daleka a že se tím zdražuje
provoz, nebude tomu o nic lépe s Dubovou, která
leží hned vedle Podbrezové. Kdyby byla tato
rafinerie nafty postavena poblíž naftových
dolů nebo na nějaké zvláště
výhodné komunikační cestě,
chápali bychom tuto snahu po zřízení
nové rafinerie, i když nynější
rafinerie v Československé republice jsou zaměstnány
sotva 30 % své kapacity. Takto však právem
můžeme očekávat, že v Dubové
budeme mít záhy druhou Podbrezovou, a tyto dva podniky
budou navzájem soupeřit, který z nich bude
mít větší schodek.
Mám v ruce řadu kalkulací státních
železáren a oceláren v Podbrezové. V
odpovědi na naši interpelaci totiž stojí,
že schodek státních železáren není
zaviněn špatnou kalkulací. Mám po ruce
výsledky ofertních řízení,
ze kterých je jasně vidět, že státní
ocelárny a železárny kalkulují naprosto
špatně, že kalkulují nízko a že
nezřízeně konkurují. (Výkřiky
posl. Špačka.) Jsou všude i pod tím
nejlacinějším oferentem ještě hodně
hluboko, a čím více tyto státní
podniky strhují na sebe objednávek, tím větší
jsou škody státní, tím větší
schodek a tím více utloukají naše soukromé
podnikání. (Posl. Špaček: Z cizího
krev neteče!) Ano, oni to neplatí, zaplatí
to stát, ale kdyby se jednou sáhlo na jejich odměny
a podniky byly provozovány jako soukromé, viděli
byste, že by to hospodářství bylo docela
jiné.
Platí-li v pasivních státních podnicích
všude tak ochotně odměny a remunerace, jako
ve státních báňských a hutních
závodech, a dělá-li se kromě toho
všude tak stranická personální politika,
jaké jsme svědky v řadě velkých
podniků, zejména u státních drah a
také jinde, pak ovšem se nedivíme, že
z celkové sumy výdajů státních
podniků 7.175,462.400 Kč připadá na
platy a pense na to dejte pozor - 3.655,608.500 Kč a na
věcné náklady pouze 3.519,853.900 Kč.
A to jde o podniky s výrobou, nikoliv o správní
úřady. V celé státní správě,
abychom měli porovnání, připadá
z celkového vydání 7.983,298.400 Kč
na věcné výdaje - prosím, dávejte
pozor - 4.094,000.000 Kč, a na personální
výdaje včetně pensí pouze 3.898 mil.
Kč. Je jisto, že mezi podniky a státní
správou je ohromný rozdíl jak v účelu,
tak také v prostředcích. Mají-li státní
podniky personální a pensijní náklady
vyšší než věcné náklady,
je to trestuhodná nedbalost a nezřízenost.
Jak to může býti lepší, když
právě ve státních podnicích,
hlavně u pošt a drah, jsou zaměstnanci, kteří
mají pensi, ale berou zároveň také
plný plat? Uvádím, aby se mně neřeklo,
že mluvím jen do větru, jen jedno jméno:
Jana Vymětala, poštovního zřízence
v Jesenci. Bere plnou pensi a zároveň plný
plat jako aktivní zaměstnanec. Na další
moje šetření bylo mi sděleno, že
takových případů u pošt a jinde
je velmi, velmi mnoho.
Jiný případ: Pod různými záminkami
byli pensionováni poměrně mladí zaměstnanci
u různých podniků. Tento případ,
který znám, týká se právě
drah. Tito mladí pensionovaní zaměstnanci
vstoupili do soukromého podnikání, často
stranického podnikání, brali v tomto soukromém
podnikání r. 1935 5.000 až 10.000 Kč
měsíčně, při tom však
se jim nestrhlo s jejich pensí ani haléře.
Zatím co učitelům-pensistům, mají-li
někde na nějaké pokračovací
škole nějaký krejcar, se tento krejcar strhne,
tu z nějakých zvláštních a podivných
důvodů se nestrhuje ani haléř. Jmenuji
tu Antonína Konečného, ředitele v
Olomouci, který byl zaměstnancem státních
drah a jemuž byla zastavena pense teprve 1. ledna 1936, když
se dostal do soudní vazby pro zpronevěry a když
to všechno prasklo.
Pasivita státních podniků by byla ještě
mnohem větší, kdyby bylo na nich žádáno,
aby prováděly úměrnou amortisaci,
aby tvořily obnovovací a pensijní fondy,
jak je to přikázáno u podniků samosprávných.
V tomto směru jistě je potřeba velké,
přísnější a také bezohlednější
kontroly a bezohlednějšího postupu. A bylo
mně opravdu trapno, když při posledním
rozpočtovém jednání zde v posl. sněmovně
našli se i kolegové poslanci, kteří
mluvili pro to, aby byly zestátněny ještě
další soukromé podniky anebo aby byly zakládány
další státní podniky a aby o tyto podniky
bylo státní hospodářství ještě
rozmnoženo a státním financím byly způsobeny
ještě další potíže touto formou
hospodaření, jak jsem o tom hovořil. (Výkřiky
posl. Špačka.)
Z toho všeho je viděti, že hospodářství
státních podniků je opravdu nezdravé
a zasluhuje důkladné revise a důkladného
provětrání. Ve státních podnicích
by se dalo jistě dosáhnouti tolik úspor a
zisků, že by bylo možno odbourati všecky
srážky státním zaměstnancům
a úplně restituovati platový zákon
zaměstnanecký č. 103.
Bohužel, slavná sněmovno, není to lepší
s kapitálovou účastí státu
na soukromém podnikání. Kapitálová
účast státních podniků činí
133,951.000 Kč a vynáší státu
2,176.000 Kč. To znamená 1.6%. Kapitálová
účast státní správy na soukromých
podnicích činí pak 655,835.000 Kč
a vynáší státu 14,291.000 Kč,
to znamená 2˙1%. Z toho však připadá
částka 135 mil. Kč s výnosem 9,300.000
Kč na Národní banku československou,
takže zbytek státní účasti 520,835.000
Kč vynáší státu necelých
5 mil. Kč, to jest, slavná sněmovno, ani
ne celé 1%. Tak se hospodaří, prosí
-, s penězi vkládanými do soukromých
podniků, a na druhé straně, když si
stát vypůjčí, musí si vypůjčovat
na vysoké úroky, nejméně na 4 1/2%,
a tu má peníze uložené ve stech a stech
milionech Kč ani ne na celé procento. Kromě
toho činí vázané vklady a bezúročné
půjčky státu do všelijakých problematických
podniků a družstev plných 354,324.221 Kč.
Také bychom si přáli a prosili bychom pana
zpravodaje, aby pro příští uzávěrku
prosadil, aby byl podán parlamentu přesný
výkaz o stavu všech fondů, jichž je prý
kolem jednoho sta, ale z nichž je veřejně vykázáno
v uzávěrce pouhých 8. Rádi bychom
již jednou znali všechny ty sanační fondy
a chtěli opravdu věděti a znáti všechna
aktiva i pasiva naší státní finanční
správy. Máme na tom velmi živelný zájem.
Na pováženou je ovšem také vysoký
stav státních záruk v částce
11.347,858.000 Kč, na něž stát v r.
1935 zaplatil 152 mil. Kč, kromě 183 mil. Kč
převzatých anuit podle zákona o stavebním
ruchu. Tyto záruky nás však nikterak nebolí,
poněvadž pomáhají osvěžiti
ruch stavební i obchodní, zkrátka odpomáhají
nezaměstnanosti, ale jenom jedno žádáme,
aby byly dávány s rozvahou, poněvadž
kdyby jednou měl stát tyto ohromné miliardy
platiti, pak by se jistě dostala finanční
správa do velmi zlé a těžké tísně.
Mohl bych se, slavná sněmovno, zabývati ještě
řadou dalších zjevů státního
hospodářství a ukázati, co podrývá
důvěru ve schopnost a odpovědnost státních
činitelů a tím vlastně důvěru
ve stát sám. Naši nepřátelé
z toho těží a poukazují, že nejsme
schopni řádně a odpovědně hospodařiti
a vládnouti. Nechceme, aby měli snad pravdu. My
si musíme pomoci sami, neboť nejsilnější
je národ a člověk, který si dovede
pomoci sám a je stále a stále připraven.
(Výborně!) Avšak nesmí nás
nikde a nikdo brzditi, nesmí nás nikdo poškozovati
ani doma, ani za hranicemi a musí nám býti
zdravý a přirozený český rozum
dražší než všelijaké ty cizí
problémy a cizí ideové zájmy, za nimiž
se velmi často velmi špatně skrývají
mocenské a materiální zájmy ať
již přátel nebo nepřátel doma
i za hranicemi. Co je nám do cizích režimů?
Chceme žíti se všemi v přátelství
a shodě. Nebylo nutno, aby naši levicoví politikové,
diplomati a intelektuálové zbytečně
přiostřovali náš poměr k Polsku,
Italii, Německu a kalili přátelství
s Rumunskem, Jugoslavií a jinými státy.
Velmi mne při debatě o vývozních zárukách
zarazila řeč pana kol. Pika, kterého
si jinak velmi vážím. Přílišná
chvála emigrace a přílišné nadbíhání
německým emigrantům, kteří
nám bez tak nepřinesli nic dobrého a kteří
nás nikdy neměli, nemají a nebudou míti
rádi, dráždí v zahraničí.
My zde jsme pořád stejně hloupí a
nerozumní, jako byli naši předkové (Výkřiky
posl. Zápotockého.), ti také zvali a
pouštěli do českých zemí kdejakého
cizince a dobrodruha. To je kletba českého národa,
bohužel, že je vždycky k cizincům mírnější
a spravedlivější než sám k sobě.
Tito cizinci se u nás zahnízdili, zakoupili u nás
majetky a nakonec tam, kde jsme byli pány, stali jsme se
pouhými sluhy. My však nechceme, aby se z našeho
lidu a z našeho pilného a zdatného národa
stal špatným vedením československé
politiky zase národ sluhů, chudáků,
žebráků a nádeníků. Chceme
býti ve svém státě pány.
Jak si máme vysvětliti politiku českých
levicových stran, které právě podporou
emigrantů a trpěním jejich rozkladné
činnosti na jedné straně dráždí
německou vládu a Hitlera, na druhé straně
však, aby prý tuto německou vládu a
Hitlera si poněkud usmířili, nutí
národ a československou vládu, aby činila
ústupky domácím Němcům na úkor
Čechoslováků? Varujeme zde a nesouhlasíme!
S loyálními Němci a menšinami se lehce
dohodneme, ale oč zde jde? Tu nejde o spolupráci
a dohodu, nýbrž o nadvládu a o uznání
výsad a nadpráví nepřátel ještě
z doby naší poroby. A my ještě to úsilí
právě svou nerozhodností a neprozíravostí
jen podporujeme a děláme si nové potíže
a nové problémy. A docela zbytečné.
Proč se mícháme do cizích režimů?
Každý národ má takový režim,
jaký potřebuje. Ale je nutno dáti pokoj Německu,
Italii, Rakousku a Polsku, a dáti také pokoj nešťastnému
Španělsku. Máme dosti starostí sami
o sebe, o své hospodářství, své
problémy. Ale u nás se mnozí raději
starají o cizince a dělají reformní
návrhy a plány pro všechny národy a
státy světa, ale sebe zreformovat a o sebe se postarat
nedovedou. Je to snad pohodlnější, ale pro
nás je to velmi, velmi nezdravé. Španělsko
je jistě politováníhodný a nešťastný
stát, ale myslím, že by bylo potřeba
poraditi našemu panu prof. Nejedlému a také
Obci učitelské a všem, kdo jsou v španělském
komitétu a sbírají pro něj peníze,
aby těchto peněz raději užili na řešení
domácí krise, domácí nezaměstnanosti
a aby nasytili chudé děti ve školách,
aby tyto netrpěly hladem a nouzí. Na prodlužování
války ve Španělsku je těchto peněz,
věřte, opravdu naprosto škoda. (Výkřiky.
- Místopředseda Mlčoch zvoní.)
My musíme a můžeme spoléhati jen sami
na sebe. Musíme jít a bít se za nový
hospodářský pořádek, který
se u nás pomalu rodí. Musíme dbáti,
abychom tu svobodu, kterou nám naši pracovníci
doma i za hranicemi těžko dobývali, i doma
hospodářsky, nejenom politicky, upevnili a zesílili.
Letos, slavná sněmovno, budeme vzpomínati
prvého dvacetiletí památné prvé
vítězné bitvy českého vojska
u Zborova. (Hlasy: Československého vojska, nie
českého!) Správně, československého
vojska, opravuji velmi rád.
Ale my potřebujeme také vedle tohoto zahraničního
Zborova, slavná sněmovno, ještě jeden
Zborov, svůj domácí hospodářský
Zborov (Výkřiky.), poněvadž teprve
až tento Zborov hospodářský doma probojujeme,
budeme ve své Československé republice plnými
pány. Potřebujeme svůj domácí
Zborov s heslem, se kterým bojovali za hranicemi (Výkřiky),
se kterým bojovali Kramář a Rašín,
musíme jíti do boje o hospodářský
základ Československé republiky s heslem:
"Svůj k svému", se kterým naši
předkové, naši předchůdci, ty
starší generace, bojovali a dobývali mnohé
a mnohé úspěchy hospodářské
i národní. A je nutno, aby právě toto
heslo "svůj k svému" letělo republikou
a sráželo dohromady všechny věrné
syny národa, narovnávalo záda kolísavým
nahoře i dole a bylo pádnou a silnou odpovědí
všem nepřátelům Československé
republiky.
Naše hospodářství je bohužel na
šikmé ploše, a to nejenom hospodářství
státní, nýbrž hospodářství
veřejné vůbec a také hospodářství
soukromé. A jest jisto, že teprve s vítězným
hospodářstvím upevníme své
vítězství národní a politické
a vytvoříme lepší podmínky sociálního
života všech občanů tohoto státu
bez rozdílu. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)