Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je pan posl. Habarta.
Posl. Habarta: Slavná sněmovno!
Státní závěrečný účet
za r. 1935, který právě projednáváme,
je skutečně obrazem vyvrcholení hospodářské
krise. (Hluk. - Místopředseda Mlčoch
zvoní.) Schodek více než 3 miliardy Kč
je nejvyšším schodkem zaznamenaným od
vzniku hospodářských nesnází.
Jsme si vědomi, že tlak neutěšených
poměrů v roce, kdy vyvrcholovala hospodářská
krise, z velké části způsobil tak
vysoký schodek státního hospodářství,
avšak při tom musím prohlásiti, že
tento schodek mohl býti nižší, kdyby zásada
skutečné hospodárnosti byla u nás
uplatňována ve všem a všude.
V rozpravě, kterou koná slavná sněmovna,
bylo na př. velmi živě mluveno o nezaměstnanosti
a o prostředcích, kterými je pomáháno
nezaměstnaným. Faktem je, že podpory v nezaměstnanosti
a všechny ostatní pomocné akce nesmírně
zatěžují stát. Jsem dalek toho, abych
vyčítal nezaměstnaným jejich podpory.
Právě naopak, přiznávám, že
tyto podpory jsou velmi nízké a že v žádném
případě nechrání rodiny nezaměstnaných
před bídou. Pro stát však tyto podpory
znamenají vydání mnoha set milionů
Kč ročně a to je věc, která
nám nemůže býti lhostejná, zvláště
když vidíme, jak to vypadá v naší
samosprávě, které se nedostává
peněz ani na plnění nejběžnějších
úkolů. Snad by bylo správnější
odpomáhati bídě nezaměstnaných
tím, že peníze, které vydáváme
na podpory, by byly věnovány na práci, a
že by se zaměstnanému dělníku
dostalo za práci řádné mzdy.
Ve spojitosti s vyplácením podpor v nezaměstnanosti
je třeba dotknouti se také toho, jak se těchto
podpor zneužívá. Je řada lidí,
kteří berou podporu neprávem. Přiznávám,
že se už určité kontroly dělají,
avšak to všechno zdaleka nepostačí, abychom
neměli důvodů ke stížnostem.
Schodkové státní hospodářství,
které se u nás stalo v posledních letech
zjevem jakoby samozřejmým, je smutným znamením
na našem hospodářském nebi. Všichni
hospodářsky myslící lidé jsou
jednotni v názoru, že ve schodkovém hospodářství
není možno pokračovati. Musíme se vrátiti
k hospodářství skutečně vyrovnanému
a nesmíme se spokojovati jen s akademicky vyrovnanými
rozpočty. Velice oceňujeme všechno, co bylo
vykonáno v zájmu úspornosti ve státní
správě a státních podnicích.
Jsme si zvláště vědomi, že úsporná
a kontrolní komise dosáhla na tomto poli potěšitelných
výsledků, všechno to však daleko nestačí.
Je nejvýš třeba, abychom především
provedli reformu státní administrativy a za druhé
abychom udělali pořádek ve státních
podnicích. Máme drahou státní administrativu,
která je drahá hlavně proto, že není
pružná a jednoduchá. Ve státních
podnicích se také příliš uplatňuje
jednostranný duch byrokratický, který je
ku škodě těchto podniků. V zájmu
státu je zvláště nutno trvati na tom,
aby počet státních podniků nebyl zvětšován,
aby stát jako podnikatel vystupoval jen tam, kde je to
snad nezbytně nutné, a aby všechny podniky,
které jsou pro stát balastem, byly dány do
soukromých rukou.
Schodkové hospodářství státní
nevykazovalo by tak zarmucující skutečnosti,
kdyby u nás byla uplatňována daňová
spravedlivost. Faktem je, že mamutí podniky kolektivní
strhly na sebe podstatnou část našeho domácího
konsumu a že svými továrnami pronikly také
do oblasti výrobní. Faktem dále je, že
tyto kolektivní podniky se nemíní ve své
rozpínavosti zastavit. Tato skutečnost musí
zajímati nejen živnostníka a obchodníka,
nýbrž především i státní
finanční správu. Daňové zvýhodňování
kolektivních podniků je neudržitelné
a náš stát se neobejde bez odstranění
všech daňových výhod, bude-li chtít
udržet své finanční hospodářství.
Je vyloučeno, aby kdokoliv mohl počítat s
tím, že státní hospodářství
by bylo možno vyrovnávat na účet drobného
a středního podnikání. Toto podnikání
přineslo a přináší státu
nejkrajnější oběti. Přináší
je rádo, poněvadž je si vědomo, jak
velké a vážné povinnosti má dnes
republika. Nesmí se však zapomínati, že
toto podnikání má právo žádati
vedle daňové spravedlnosti také rozumnou
berní praksi, která by ukládala poplatnictvu
pouze tolik, kolik snese. Vedeni tímto hlediskem dělali
jsme vyrovnání s daňovými dlužníky,
jakož i velkou daňovou reformu. Věříme,
že oba významné počiny jsou počátkem
obratu v naší daňové politice a že
to bude obrat prospěšný jak poplatnictvu, tak
i státu samému.
Otázkou, která musí býti vyřešena,
je paušalisace daně z obratu. Přáli
bychom si, aby finanční správa konečně
uznala, že paušalisací získá mnohem
více, než co získává dosud, a
co hlavního, že to získá za okolností
daleko výhodnějších. Ulehčí
se drobnému a střednímu poplatnictvu, pro
které obratová daň 3 % je nespravedlivou,
ulehčí se finančním úřadům,
které velmi zatěžuje ukládání
této daně, a velcí poplatníci přestanou
defraudovati obratovou daň, ježto bude zachycena paušálem
hned u výroby nebo při dovozu. Zvláště
důrazně reklamuji paušál u železa,
dřeva a papíru. Jsme rádi, že nynější
pan ministr financí je stoupencem paušalisace obratové
daně a že zvláště nový režim
v ministerstvu obchodu je vyhlašování nových
a nových paušálů této daně
příznivý.
Jménem čsl. živn.-obchodnické strany
středostavovské, když už se mluví
v této rozpravě o věcech hospodářských
a sociálních, které jsou nebo přijdou
na pořad, chci položiti důraz na některé
hlavní naše požadavky.
Je to především starobní a invalidní
pojištění, za druhé vybudování
peněžního ústředí živnostenského,
za třetí prodloužení a novelisování
zákona filiálkového jakož i zákona
o prodeji v jednotkových domech, a konečně
možnost stanoviti minimální ceny v živnostech.
Konstatuji s radostí, že všechny tyto požadavky
houževnatě obhajuje nynější ministr
obchodu, který vesměs k jednání o
nich a k tomu, že byly pojaty do vládního programu,
dal podnět. Jsme mu za to vděčni a stejně
oceňujeme porozumění pana předsedy
vlády, s jakým posuzuje zásadní požadavky
živnostenského a obchodnického stavu.
Na uplatnění zmíněných požadavků
trváme. Všechny tyto požadavky znamenají
snahu, aby konečně drobnému a střednímu
podnikatelskému živlu v našem státě
bylo měřeno stejně jako ostatním.
Ochrana před silnými a mocnými, naprostá
daňová rovnoprávnost, zajištění
minimální mzdy a zabezpečení pro případ
invalidity a stáří, to jsou věci,
jichž provedení žádáme.
Při této příležitosti musím
se zmíniti také o živnostenském školství,
které není vybaveno tak, jak by si zasluhovalo.
Je zapotřebí postaviti řadu školních
budov, mnoho obcí také již s těmito
pracemi počítá, a kdyby jim mohl býti
poskytnut příspěvek přibližně
ve výši 1/3 stavebních nákladů,
mohlo by se s mnoha stavbami již začíti. Tím
by jednak byla odstraněna částečně
nezaměstnanost, na druhé straně by byly posíleny
také státní finance.
Jak vypadají dnešní budovy školství
pokračovacího, může posouditi jediné
ten, kdo má příležitost do tohoto pokračovacího
školství nahlédnouti. Toto školství
bývá umisťováno již ve vyřazených
budovách, kde opravdu již není možno nic
jiného umístiti, jsou to budovy tmavé, omšelé,
vlhké, je tedy nutno to školství řádně
vybudovati.
Státní podpory na stavby tyto se udělovaly
z fondu, do něhož podle zákona čís.
141 z r. 1926 Sb. z. a n. plynuly pokuty za přestupky živnostenského
řádu, resp. živnostenského zákona.
Od účinnosti zákona čís. 125
z r. 1927 Sb. z. a n. o organisaci politické správy,
čl. 11, plynou však tyto pokuty do státní
pokladny.
Při projednávání osnovy zákona
o reformě politické správy jsme projevili
obavy, že čl. 11 poškodí živnostenské
školství. Aby obavám těmto bylo čeleno,
zavázali se tehdy vedoucí činitelé
koaličních stran v čele s tehdejším
předsedou rozpočtového výboru panem
posl. Bradáčem, že pokuty tyto poplynou
neustále do tohoto fondu, což také zpravodaj
pan posl. dr Kramář v 93. schůzi posl.
sněmovny, konane dne 1. července 1927, takto zdůraznil
(čte):
"A nyní jsem povinen hleděti k vývodům
kol. Ostrého se stanoviska zpravodaje a také
po souhlasu vlády dáti jisté vysvětlení
k čl. 11, kde jde o to, že pokuty připadají
státu. V tom ohledu řeknu, že především
jest mým míněním, že tímto
ustanovením nemohou se rušiti zákony speciální,
které ustanovují odevzdáváni určitých
pokut k určitým cílům. Slovo "připadají"
znamená, že to připadá státu,
ale přikazuje se to, jak je to zejména v zákonu
z 1. července 1926, řemeslnickým školám
atd. To jest po mém soudu jediné možný
právní výklad ustanovení čl.
11. Kromě toho konstatuji, že není to jen tento
jediný zákon o živnostenských školách,
nýbrž jsou i jiné zákony, které
mají toto speciální ustanovení, a
poněvadž je to velmi důležité a
mohlo by to dávati příčinu k nedorozumění,
dovolím si tyto zákony přednésti.
Je to především zákon z 1. července
1926, jímž se pokuty, ukládané za přestupky
živn. řádu, po případě
živn. zákona pro území Slovenska a Podkarpatské
Rusi, přikazují pro účely živnostenských
škol pokračovacích. Na tom se nemění
pranic."
Ač toto prohlášení pana zpravodaje bylo
velmi jasné, přece byly naše obavy bohužel
odůvodněny, neboť v zápětí
na to byla náhradou za výnos těchto pokut
zařazena do rozpočtu ministerstva školství
výdajová položka 1,600.000 Kč, která
nyní byla zvýšena na 3 mil. Kč, ač
výnos jejich je preliminován v rozpočtu ministerstva
financí na rok 1937 částkou 14,940.000 Kč.
Jak nesprávný je tento postup, je nejlépe
zřejmo ze státního závěrečného
účtu za r. 1935, v němž ve skupině
III, pol. 13, na str. 15 je uvedeno (čte): "Podíl
fondu živnostenských pokračovacích škol
při ministerstvu školství a nár. osvěty
podle zákona ze dne 1. července 1926, čís.
141 Sb. z. a n., z výnosu peněžitých
trestů a pokut, ukládaných civilními
soudy a správními úřady - 2 mil. Kč."
Uvádí-li uzávěrka výslovně
jmenovaný zákon, nutno připomenouti, že
týž nemluví o žádném
"podílu", nýbrž že zní
takto: "(2) Tyto pokuty plynou do fondu živnostenských
škol pokračovacích, jejž spravuje ministerstvo
školství a nár. osvěty v dohodě
s ministerstvem obchodu." Proto byl naším klubem
podán ve sněmovně návrh tisk 420 na
vybudování živnostenského školství,
v němž žádáno, aby do III. skupiny
stát. rozpočtu byla pojata částka
7 mil. Kč, aby v nejbližších letech toto
školství, dosud tak přezírané,
mohlo býti vybudováno.
Z těchto dat je zřejmo, že nejvyšší
správu nad živnostenským školstvím
měla v různých časových obdobích
3 různá ministerstva. Příčiny
k těmto změnám byly vždy různé,
nikdy však živnostenskému školství
neprospěly. Žádáme proto, aby toto školství
bylo řádně vybudováno, postátněno,
a aby správa jeho byla přenesena z ministerstva
školství a nár. osvěty do ministerstva
obchodu, průmyslu a živností, které
zajisté se vynasnaží vybudovati je tak, aby
co nejlépe vyhovovalo svému úkolu. (Tak
jest!)
Musím se také zmíniti o schodku ministerstva
obchodu, který jak pan zpravodaj referoval, činí
3,084.507.15 Kč. Aby nebylo pochybností, kdy a jak
schodek tento vznikl, vylíčím stručně
postup celé věci. Podle usnesení ministerské
rady ze dne 23. září 1920 bylo k podpoře
čsl. vývozu do Jugoslavie v Novém Sadě
v Jugoslavii postaveno ministerstvem obchodu skladiště
průmyslových výrobků. Toto bylo pak
smlouvou z 15. ledna 1924 pronajato Pražským vzorkovým
veletrhům jakož i firmě Jugoslavenski Emporium,
jejímiž společníky byli Jerko Dorbić
a Vjekoslav Král. Roční nájemné
činilo 10.000 Kč a nájemci byli povinni nahrazovati
služné správci skladiště, ustanoveného
ministerstvem obchodu. Pro případ neplnění
těchto podmínek byla stanovena jednoměsíční
výpověď. Ukázalo se však brzy,
že firma Jugoslavenski Emporium není schopna pro nedostatek
kapitálu provozovati skladiště, její
společníci Král i Dorbić žili
v neustálém nesváru, a proto prohlášením
ze dne 21. června 1924 vystoupil Jerko Dorbić z firmy
Jugoslavenské Emporium, o čemž uvědomil
i Pražské vzorkové veletrhy. Když pak
firma Jugoslavenski Emporium neplatila ani nájemné,
ani neuhrazovala plat správce skladiště, byla
jí dána podle čl. XII nájemní
smlouvy výpověď, která byla doručena
společníku V. Králi dne 9. září
1924. Král nechtěl zprvu výpověď
uznati, avšak prohlášením ze dne 29. listopadu
1924 výpověď uznal a prohlásil vůči
ministerstvu obchodu, že ani on, ani firma Jugoslavenski
Emporium nemá vůči státu žádných
z jakéhokoli titulu plynoucích nároků.
Zároveň byla mu prostřednictvím nového
nájemce skladiště v Novém Sadě,
Slovanské obchodní a průmyslové společnosti
v Praze, která skladiště najala v listopadu
1924, vyplacena jako odbytné částka 50.000
Kč a dalších 50.000 Kč použito
k vyrovnání dluhů vzniklých při
provozu skladiště. Tento postup byl zvolen, aby vleklými
spory nebyl zdržován provoz skladiště.
Když vystouplý společník Jerko Dorbić
viděl, že Král obdržel určitou
částku v hotovosti, počal tvrditi, že
jeho vystoupení ze společnosti Jugoslavenski Emporium
dne 21. června 1924 je neplatné, a počal
se domáhati náhrady škody, ač do firmy
Jugoslavenski Emporium vůbec nic nevložil, jelikož
také nic neměl. Podal proto na československý
stát žalobu o náhradu škody v částce
12 mil. dinárů, kterou projednával rozhodčí
soud. Za sporu došlo k resignaci předsedy, profesora
Komenského university v Bratislavě dr Ratha, jakož
i rozhodce, jmenovaného československým státem,
dr Bulíka. Tím podle §u 775, č. 1 uherského
civil. řádu platného v Novém Sadě
pozbyla smlouva, kterou rozhodci byli jmenováni, platnosti.
Avšak Dorbić obrátil se na okresní soud
v Novém Sadě, aby jmenoval za československý
stát jiného rozhodce, kterémuž návrhu
okresní soud vyhověl, a jmenoval jihoslovanského
advokáta dr Medakoviće, který spolu s rozhodcem
Dorbićovým Alfonsem Hribarem zvolili za předsedu
rozhodčího soudu dr Vošnjaka. Tím se
dostal celý rozhodčí soud do rukou příznivců
Jerko Dorbiće a podle toho také dopadl rozsudek rozhodčího
soudu, kterým byl československý stát
odsouzen platiti 3,577.000 dinárů, jakož i
útraty sporu v částce 788.000 dinárů
a konečně 2/3 odměny rozhodčím
soudcům, kteří tyto sami sobě stanovili
částkou přesahující 1,000.000
dinárů. Ve svém odůvodnění
rozsudku řekl rozhodčí soud, že ve svém
rozhodování není vázán vůbec
žádným právem a shora uvedenou částku
přisoudil Dorbićovi jako ušlý zisk, který
vypočítal podle statistiky dovozu československých
výrobků do Jugoslavie, jelikož prostě
předpokládal, že značná část
tohoto vývozu by musila jíti přes skladiště
v Novém Sadě, což však, jak pozdější
zkušenosti ukázaly, není vůbec pravda.
Obchodní knihy totiž firmou Jugoslavenski Emporium
vedeny nebyly.
Proti rozsudku rozhodčího soudu podal československý
stát žalobu na bezúčinnost rozhodčího
nálezu, která však byla s konečnou platností
i kasačním soudem v Novém Sadě v dubnu
1935 zamítnuta. Když pak v červnu 1935 nastoupil
ministr obchodu Najman svůj úřad,
nezbývalo než Jerko Dorbićovi přisouzenou
částku zaplatiti, jelikož rozsudky byly v právní
moci. Platba byla provedena z přebytku Ústředny
kovů, nacházejícího se v úložkách
ministerstva obchodu. Na částečnou úhradu
palmárního účtu právního
zástupce československého státu dr
Matiče bylo tomuto prodáno skladiště
v Novém Sadě, které vzhledem k nynější
obchodně-politické situaci nelze plně využíti,
za částku 1,200.000 dinárů, kterážto
částka byla ministerstvem obchodu odvedena ministerstvu
financí jako trhová cena za prodanou státní
nemovitost.
Celkem vyžadovala likvidace sporu s Jerko Dorbićem
částky 5,276.000 Kč, v níž jest
již zahrnuta i trhová cena za skladiště
v Novém Sadě, odvedená ministerstvu financí.
Konstatuji proto, že stavba československého
skladiště v Novém Sadě schválena
byla r. 1920, kdy ministrem obchodu byl p. dr. Hotowetza
spory začaly r. 1924, v kteréžto době
spravoval toto ministerstvo p. inž. Novák.
Konečné potvrzení rozsudku stalo se v dubnu
1935 před nastoupením ministra Najmana, který
byl nucen uvedenou část. ku uhraditi, čímž
vznikl panem zpravodajem uváděný schodek.
Živnost. strana není nadšena státní
účetní uzávěrkou za r. 1935.
Chce však věřiti, že její schodek
co do rozsahu byl opravdu prvním a posledním největším
schodkem státního hospodářství
a že nyní a pro budoucnost bude vážně
usilováno, aby naše hospodářství
vykazovalo v závěrečných účtech
skutečnou rovnováhu.
V tom předpokladu a také v té pevné
víře, že stavu živnostensko-obchodnickému
bude přiznáno konečně ve státě
rovné právo s ostatními, budeme pro státní
účetní uzávěrku hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je pan posl. Jan Sedláček, jemuž dávám
slovo.
Posl. Jan Sedláček: Slavná sněmovno!
Když jsme dobývali a budovali samostatný stát
československý, byli jsme přesvědčeni,
že si zařídíme ve svém státě
všechno tak, abychom měli blahobyt, a to tím
větší, poněvadž nebudeme musiti
živit a vydržovat hladovou Vídeň a dokonce
také chudé alpské země. Avšak
na účet tohoto očekávaného
blahobytu jsme se zařídili tak marnotnotracky, že
jsme nechtěli ani věřiti, že by mohla
také přijíti léta hospodářské
krise, a že tato krise již ťuká po druhé
na brány naší republiky. Ještě
v r. 1930, když nám začínaly ubývat
hrozivě příjmy a začala růst
hrozivě nezaměstnanost, jsme utratili na hotovosti
téměř 3 miliardy Kč, které
zahospodařila a po sobě nechala t. zv. občanská
koalice, které, bohužel, mnozi pánové
z levice v této sněmovně nemohou dodnes přijíti
na jméno, a dokázali jsme ještě téhož
roku, že jsme skončili své hospodářství
schodkem celkem 425,600.000 Kč, ačkoliv rozpočet
na tento rok počítal ještě s aktivem
53 mil. Kč.
A také naše velikášství dostává
od r. 1930 ránu za ranou. Tyto rány dostává
bohužel právě v době, kdy naše
Československá republika by měla býti
nejpevnější a nejkonsolidovanější
nejenom politicky, nýbrž zvláště
také hospodářsky, aby mohla co nejlépe
čeliti všem útokům, nebezpečím
a intrikám ze zahraničí.
Rozčarování naše dostoupilo vrcholu
předložením uzávěrky státního
účtu za r. 1935, kterou zde dnes v této sněmovně
projednáváme.
Co nám pomohou, slavná sněmovno, krásné
řeči, gesta, všechny aktivní rozpočty,
které se tu předkládají, když
ke skutečnému schodku 6.141 mil. Kč za léta
1930-1934 přistupuje skutečný schodek pokladní
3.044 mil. Kč za rok 1935, a kdybychom brali v úvahu
náležitost, tedy schodek tento by byl, bohužel,
ještě o dalších 120 mil. Kč vyšší.
Tento schodek je tak veliký, že se jej bojíme
pomalu nahlas vysloviti, a tážeme se s úzkostí,
kam to dnes hospodářsky spějeme.
Očekávali jsme, že posl. sněmovna bude
bez ohledu na koalici a oposici zde bouřit, rozebírat
číslice rozpočtu a státní uzávěrky,
bude porovnávat, volat k odpovědnosti ty činitele,
kteří hospodaří, že bude volat
k odpovědnosti ministry a úřady, a ono se
neděje nic. Očekávali jsme, že bude
tu podepřen ve svém snažení nejvyšší
kontrolní úřad, aby zvládl jak po
stránce kontrolní, tak také po stránce
registrační celé to naše státním
hospodářství, že nám povzbudí
k úsilnější činnosti úspornou
a kontrolní komisi parlamentní a posílí
tak naše minsiterstvo financí. Ale přesto se
přechází, jako by ty miliardy byly jen nějaké
ořechy nebo, jak my u nás říkáme,
erteple, přes které se jde k dennímu pořadu,
a ne plod potu a úsilovné práce milionů
občanů. A zpráva rozpočtového
výboru, slavná sněmovno, jen suše konstatuje,
že "výsledky hospodaření r. 1935
jsou proti roku předchozímu roku značně
horší a že finanční správa
zdolala všechny nesnáze jen tím, že si
pomáhala vydatně zálohami od poštovní
spořitelny a kryla rozdíly mezi příjmem
a vydáním pokladničními poukázkami".
A my se ptáme: Jaký bude výsledek našeho
hospodaření za r. 1936? A pak se divte, že
náš dluh roste, že k 1. lednu 1934 jsme měli
státní dluh 37.324 mil. Kč, ale r. 1936,
když jsme zde projednávali rozpočet na r. 1937,
měli jsme státního dluhu již téměř
47 miliard Kč!