Domníváme se, že rozhoduje-li sněmovna
dnes o otázce zvýšení kontingentu branců,
měla by si uvědomiti naléhavost určitých
požadavků vojáků, gážistů
a důstojníků, pomysliti na jejich splnění,
aby se tak spolu s rozšiřováním armády
zároveň zlepšoval její vnitřní
stav, sociální postavení vojenských
osob a aby se tak i po stránce hospodářské
a sociální stránce upevňovala vnitřní
soudržnost v armádě. Pokládáme
za nutné upozorniti na akutnost zejména těchto
požadavků: zvýšení žoldu a
stravného vojákům, zlepšení hygienické
a zdravotní služby pro vojáky, demokratická
výchova a zlepšení a zvýšení
kulturního života vojáků všech
národností a všech kategorií armády,
oddlužení rotmistrů a zlepšení
jejich platů, jakož i platů všech důstojníků,
jejichž existenční poměry jsou špatné,
resystemisace v tom smyslu, aby schopní rotmistři
mohli postoupiti bez dalších překážek
do důstojnického sboru a posíliti jeho demokratické
elementy, aby schopní důstojníci měli
možnost na základě svých schopností,
píle a demokratického přesvědčení
zaujímati rychleji než dosud vyšší
velitelská místa a dosáhnouti tím
také existenčního zlepšení.
Zvýšení kontingentu branců bude znamenati
také pro rotmistry a důstojníky zvýšení
výkonu. Nechť jsou tito všichni přesvědčeni,
že ve svých požadavcích budou podporováni
lidem, který si zase od nich přeje, aby dbali o
výchovu armády v duchu demokratickém a protifašistickém.
Nejlepší zárukou takovéhoto ducha armády
ovšem je, vrátí-li se a rozšíří-li
se občanská práva vojáků a
bude-li armáda co nejúžeji spiata s lidem.
Vždyť obrana právě malé země
je nemyslitelná bez nejužší spolupráce
s nejširšími lidovými vrstvami, a to se
nedá oddekretovat, to je věcí politiky, věcí
celého režimu.
Pánové, mluvíte tak často o problému
jednotící myšlenky československé
armády. Podívejte se: obrana míru, demokracie,
vyšší životní úrovně
pracujících, obrana národních práv
a kultury stejně Čechů, jako Němců
a všech jiných národů Československa,
to jediné může býti jednotící
myšlenkou československé armády a zároveň
nejpevnějším poutem spojujícím
armádu s lidem všech národů této
země. A o to třeba dbáti při organisování
obrany republiky při nejmenším stejně
pečlivě jako o odborný výcvik a o
techniku. Jen tak lze vytvořit situaci, že se fašistický
nepřítel, třeba počtem a technicky
sebe silnější, bude báti vpadnout do
naší země ze strachu, aby se jeho branná
moc nerozložila vlivem demokratického ducha, elánem
armády a širokých vrstev lidu.
Třetí věc, které je třeba,
chcete-li dělat politiku obrany země, je jiný
poměr ke komunistům a komunistické straně.
To platí jak na adresu dnešního režimu,
tak na adresu všech demokratů. Vždyť je
to přímo šílenství s hlediska
obrany malé země proti válečnému
útoku fašismu Třetí říše,
odříkávat se oné veliké síly,
kterou komunistické hnutí zde u nás i v mezinárodním
měřítku znamená. Nežádáme
od tohoto režimu, aby dělal komunistickou politiku,
nežádáme od demokratů z druhých
stran, aby souhlasili s naším světovým
názorem. Ale uvažte, jak je krátkozraké
a pro věc obrany přímo osudné, když
tento režim vždy pod vlivem protikomunistické
kampaně fašismu Třetí říše
a spřažené s ním domácí
reakce zostřuje kurs proti komunistické straně
a když jsou bohužel i tací demokrati, kteří
bez studu přemílají štvavé fráze
goebbelsovské protikomunistické propagandy. Vždyť
vedle oslabení přátelského a spojeneckého
svazku Československa se Sovětským svazem
právě to je cílem soustavných protikomunistických
štvanic fašistického útočníka,
aby oslabil obranu naší země, aby rozvrátil
její jednotu, aby znemožnil co nejvíce její
širokou lidovou základnu.
My komunisté přes váš nevraživý
postoj k nám ani nepřestaneme být komunisty,
ani neopustíme posici obrany republiky proti fašismu.
Být revolucionářem a internacionalistou,
to není neslučitelné s láskou k vlastní
zemi. My naopak, protože svou zem milujeme, jsme revolucionáři.
Chceme zajistit lepší život lidu v této
zemi, zbaviti ho pout sociálního, nacionálního
a politického útisku, chceme tuto zem učinit
opravdovou vlastí všech pracujících
a zajistit její bezpečný a rychlý
vývoj k lepší, šťastnější,
socialistické budoucnosti. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Jaká je to politika obrany země, když revoluční
dělníci a komunisté jsou v armádě
odstrkováni, vzdalováni od důležitých
služeb, když se jim znemožňuje přístup
do poddůstojnických, důstojnických
a aspirantských škol, když komunističtí
dělníci jsou pro své přesvědčení
propouštěni ze závodů důležitých
pro obranu země? Tímto postupem je armáda
a branná moc republiky připravována o veliké
kádry schopných lidí. Což není
jasné, jaké vlastnosti vtiskuje škola komunistického
hnutí? Připomínám, jak francouzský
komunista soudr. Giton definoval vlastnosti komunisty s hlediska
brannosti: Komunista je zásadním, nesmiřitelným
odpůrcem fašismu, tohoto zavilého nepřítele
republiky. Komunista je člověk bojovného
odhodlání, odvážný, obětavý,
člověk vůdčí iniciativy; komunistu,
řekl soudruh Giton, není třeba učiti
disciplině. Komunista dík těmto vlastnostem
je s to, aby ovlivňoval masy, umí je prodchnouti
obětavostí a nadšením pro věc
svobody. Španělsko je největším
dokladem, jak se komunisté dostávají do prvních
řad bojovníků za svobodu a obránců
demokracie. Masová síla komunistické strany
je dnes silou obrany republiky. A proto, páni, místo
toho, abyste pomýšleli na persekuci komunistické
strany, měli byste dáti komunistickému hnutí
plnou volnost agitační, propagační
a politickou. A tím vážnější
to je, pokud jde o území německá a
ostatních nečeských národností.
Posléze jest si, pánové, uvědomiti,
že spolu s vnitřní obrannou silou lidu musí
býti udržovány a posilovány ony záruky
a opory Československa, jimiž jsou spojenectví
se Sovětským svazem, s Francií lidové
fronty a ostatními demokratickými zeměmi.
Proto je nutno jako proti škůdcům obrany země
s největší přísností zakročiti
proti všem těm reakčním živlům,
které ať otevřeně či záludně
usilují o rozbití těchto spojeneckých
svazků, ačkoliv je jasno, že vojenská
síla Sovětského svazu a Francie bude míti
na postavení Československa v zápase s německým
fašismem rozhodující vliv.
Pánové, otevřeně prohlašujeme,
že k celému vládnímu režimu ani
v této otázce obrany republiky důvěry
nemáme, a proto jsme odmítli dáti souhlas
i k rozpočtu ministerstva nár. obrany. To však
nevylučuje, abychom k jednotlivým konkretním
opatřením k obraně republiky zaujali kladné
stanovisko. Týká se to i otázky zvýšení
kontigentu branců. Říkáme otevřeně,
že jsme s hlediska obrany republiky pro zvýšení
počtu branců. Nepokládáme však
za nutné ani účelné, aby se to dělo
cestou, jakou navrhuje vláda, cestou zmocnění
a bez přímého stanovení přesného
čísla, o něž má býti počet
branců zvýšen, a bez stanovení lhůty,
po niž má toto ustanovení platiti.
Pokládali bychom za účelnější
řešení, kdyby vláda řekla, oč
potřebuje zvýšiti kontigent branců.
Nechce-li to říci, navrhujeme sami: zvyšte
kontingent o 30.000. Kdyby sněmovna nechtěla tento
návrh přijmouti, žádáme, aby
navrhované zmocnění vlády bylo aspoň
časově omezeno do 31. března 1938. Kdyby
ani tento doplňovací návrh nebyl přijat,
myslíme, že by sněmovna měla žádati,
aby ministr nár. obrany byl povinen o použití
tohoto zmocňovacího opatření podati
zprávu brannému výboru. (Posl. F.
Richter: To se rozumí samo sebou, pane kolego! Jakmile
ho požádáme, podá zprávu!) Není
to tak jasné. V tomto smyslu podáváme příslušné
návrhy. Apelujeme na sněmovnu, aby těmto
návrhům věnovala pozornost a vynutila si
respektování parlamentních práv.
A nyní v závěru ještě slovo k
pánům z Nejvyšší rady obrany státu
a generálního štábu. Přijměte
s největší seriosností náš
stejně vážný jako důtklivý
apel, nechtějte býti pouze vojáky a vojevůdci,
nýbrž vojáky a vojevůdci moderními,
kteří jsou si vědomi, že tuto zem lze
uhájiti jen jako zem demokracie a v nerozlučném
svazku s lidem. Proto ať jakékoliv činíte
nebo navrhujete konkretní opatření na obranu
země, dbejte vždy úzkostlivě toho, aby
nebylo v rozporu s demokratickým a lidovým duchem
obrany, neboť, pánové, technika i počet
vojska mají konec konců své meze. A my, jako
příslušníci malé země
a malého národa bychom museli zoufati, kdybychom
kalkulujíce pouze s počtem a množstvím
se viděli tváří v tvář
mnohonásobné přesile. Železo, zbraň,
stroj lze však nekonečněkrát znásobiti,
učiníme-li je nástrojem elánu a nadšení
nejširších lidových mas. Nadšení
a elán, bezmezná obětavost a statečnost
lidu vědomého, že hájí své,
že brání svá práva, že bojuje
za udržení a rozšíření demokracie,
za svou existenci a za šťastnou i lepší
budoucnost země, to je, pánové, ta nevyčerpatelná
studnice síly, kterou nesmíte vypouštěti
z počtu a ze svých strategických plánů,
jde-li vám o účinnou obranu republiky. V
tom právě spočívá vojenské
umění demokracie, v tom je základní
princip ekonomie s lidským a technickým materiálem,
nakolik umíte násobiti tyto materiální
síly nadšením, uvědoměním,
obětavostí a iniciativou lidu.
Proto my říkáme: demokratisaci armády
a její spojení s lidem, proto předvojenskou
výchovu na demokratickém a protifašistickém
základě, proto mobilisaci sil civilního obyvatelstva
v duchu nejširší samosprávy a lidové
iniciativy. Budete-li, pánové, takto jednat, pak
bude snadno udusiti ony choroboplodné zárodky defaitismu
a kapitulantství, kterými se snaží zamořiti
a zdemoralisovati naši obranu fašismus Třetí
říše, jenž bezuzdnými štvanicemi
proti všemu demokratickému a pokrokovému chce
rozložiti demokratickou a lidovou jednotu obrany a vyhrůžkami
hrubé síly zastrašovati, ač sám
se chvěje strachem před odporem lidového
hnutí, jež v podzemí jeho surové moci
vyrůstá.
Budete-li takto jednat, pak konkretní opatření
k obraně země nebude rozdvojovati národ,
nýbrž naopak bude utužovati a stmelovati jednotu
obrany země v duchu opravdu lidovém a demokratickém.
Pak pochopí také každý prostý
člověk, že udržení míru
není pacifistickou mátohou, nýbrž možností
tím reálnější, čím
hlouběji bude v širokých lidových vrstvách
obrana země zakotvena.
A kdyby se i stalo a fašistický útočník
ve svém válečném šílenství
napadl tuto zem, pak nebude třeba uvažovati pouze
o tom, kde na obranné linii, zda u Podmokel nebo u Mělníka,
zarazímíme jeho nápor, nýbrž
pak, zejména při spojenectví se Sovětským
svazem a s Francií lidové fronty, se stane heslem,
rozohňujícím k největším
metám obětavosti a statečnosti široké
vrstvy lidu: Nevpustit ani nohu fašistického nepřítele
přes hranice, porazit jej na jeho vlastním území,
proměnit jeho zločinnou válku, kterou usiloval
o porobení národů Československa a
o zničení samostatnosti republiky, ve vítězství
evropské demokracie a osvobodit zároveň veliký
německý národ ze zkázy a barbarství
fašismu. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. dr Zippelius.
Posl. dr Zippelius (německy): Slavná
sněmovno!
Klub sudetskoněmecké a karpatskoněmecké
strany hájí zásadně stanovisko, že
každý stát, tedy i Československá
republika, má právo učiniti vojenská
opatření nutná ke své obraně.
Toto stanovisko projevili jsme již při projednávání
rozličných důležitých branných
návrhů.
Osnově tisk 794, jíž se má vláda
zmocniti, aby v každé době sama ustanovovala
výši braneckého kontingentu, musí sudetskoněmecká
strana odepříti svůj souhlas z důvodů
ústavně-právních.
1. Podle §u 27, odst. 4 jednacího řádu
obou sněmoven nesmí býti při jednání
o braneckém kontingentu vyloučena přítomnost
poslanců (senátorů). Proto úmysl,
aby výši braneckého kontingentu určovala
vláda s vyloučením Národního
shromáždění, aniž bylo zrušeno
toto ustanovení sněmovního jednacího
řádu, odporuje platnému zákonu. Zákonodárce
spíše projevuje v §u 27, odst. 4, že určení
výše kontingentu branců, i když má
býti důvěrné, považuje za parlamentní
právo zvláštního významu a nebyl
ochoten přenechati toto právo vládě.
2. Ale nejen jednací řád obou sněmoven,
nýbrž i ústavní listina považuje
toto právo za zvláštní právo
Národního shromáždění.
§ 54, odst. 8, lit. d) ústavní listiny odnímá
dokonce rozšíření branné povinnosti
příslušnosti Stálého výboru
a prohlašuje je za výhradní právo Národního
shromáždění. Osnova tisk 794 znamená
jistě rozšíření branné
povinnosti - viz o tom důvodovou zprávu návrhu
- takže žádané zmocnění
ve prospěch vlády jest protiústavní
a jest novým zásahem do ústavně určeného
zákonodárného a správního oboru
působnosti Národního shromáždění.
Že zvláště branné návrhy
patří do tohoto ústavního oboru působnosti
Národního shromáždění,
zdůrazňuje se i v §u 41, odst. 3 ústavní
listiny, podle něhož branné návrhy musí
býti nejdříve předloženy poslanecké
sněmovně, aby se o nich usnesla. Bylo tedy zřejmou
vůlí ústavodárce neponechávati
usnesení o branných návrzích vládě,
nýbrž výlučně Národnímu
shromáždění.
3. Osnova tisk 794 také rozšiřuje nevysloveně,
ale skutečně a po prvé zmocnění
vlády na právo zvýšiti státní
rozpočet, a to kap. 5, poněvadž zvýšení
kontingentu branců není možné bez zvýšení
výdajů. Tím se ruší Národnímu
shromáždění všemi dosavadními
zmocňovacími zákony nedotčené
autonomní právo na ustanovování státních
výdajů všeobecně i zvláště,
právě pokud jde o vlastní obor působnosti,
který podle ústavní listiny přísluší
výslovně jen Národnímu shromáždění.
4. Konečně jest sudetskoněmecká strana
zásadně proti takovým zmocněním
vlády z důvodů ústavně právních,
poněvadž již skoro úplně ruší
ústavní práva Národního shromáždění
a tím i rozdělení moci určené
ústavní listinou a prakticky stále více
proměňují Československou republiku
z demokraticko-parlamentního státu v autoritativní
stát s pouhým zdáním parlamentní
demokracie. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Ze všech těchto důvodů musí sudetskoněmecká
strana tento návrh zamítnouti a považovati
jej za protiústavní. Při tom zároveň
navrhujeme, aby osnova tisk 794 byla vrácena brannému
výboru a přikázána také výboru
ústavně-právnímu a rozpočtovému,
aby přezkoumaly jeho ústavnost a rozpočtové
zatížení a úhradu. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
1. Návrh posl. dr Peterse, dr Köllnera a Obrlika:
Osnova tisk 794 budiž vrácena brannému výboru
a dále přidělena výborům ústavněprávnímu
a rozpočtovému. Jmenovanou předlohou jsou
totiž dotčena práva ústavy a práva
jednacího řádu Národního shromáždění.
Dále není zjištěno, jakým způsobem
bude zvýšený náklad na počet
branců vládou povolený hrazen.
2. Pozměňovací návrh posl. dr Jar.
Dolanského a Vodičky:
Čl. I znějž:
§ 3 zákona č. 66/1932 Sb. z. a n. se mění
takto:
"Roční kontingent branců, stanovený
§eml, odst. 1 zákona č. 53/1927 Sb. z. a n.
se zvyšuje ze 70.000 na 100.000."
3. Eventuální doplňovací návrh
posl. dr Jar. Dolanského a Vodičky:
Bude-li zamítnut náš pozměňovací
návrh na změnu čl. I, navrhujeme:
V čl. II budiž za slovo "vyhlášení"
vsunuta věta: "a pozbývá jí 31.
března 1938."
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl.
Hintermüllerovi.
Zpravodaj posl. Hintermüller: Slavná sněmovno!
K projednávané osnově zákona, kterým
se mění § 3 zákona ze dne 11. května
1932, čís. 66 Sb. z. a n., promluvilo několik
řečníků, kteří v podstatě,
až na malé výjimky, ne-li přímo
s osnovou zákona souhlasili, tedy aspoň nic opodstatněného
proti ní nenamítali. Zejména kvituji vřelé
stanovisko, které k této projednávané
osnově zákona zaujal pan posl. Smetánka,
který se vyslovil nejen pro všestrannou obranu a vojenské
zesílení státu, nýbrž také
zejména pro zvýšení kontingentu branců.
Udivilo mne však stanovisko p. kol. posl. Haščíka,
který se obával, že projednávaná
osnova je nedemokratická a že jistě zatíží
také naše finance. Uváděl, že povolování
zvýšeného stavu vojska bylo již ve starém
Rakousko-Uhersku výhradním právem parlamentu,
a divil se, že my toto právo opouštíme.
Na tyto obavy a výtky je nutno říci, že
náš parlament si toto právo ujíti nenechává,
a tudíž není možno o projednávané
osnově zákona mluviti jako o nedemokratické.
Vážená sněmovno! Není vyloučeno,
že zejména v dnešní velmi nebezpečné
době může nastat chvíle, kdy budeme
musiti přistoupiti ještě k méně
sympatickým a méně demokratickým zákrokům,
které budou mít za účel, aby obrana
státu v každém případě
byla zachována.
Pan posl. Haščík prozradil, že
jeho klubovní kolegové v duchu projednávanou
osnovu zákona schvalují, ale že pro různé
jiné zájmy, které zde přednášel,
pro osnovu hlasovati nemohou.
Pokud se týká vývodů p. kol. dr Dolanského,
nutno připomenout, že parlament si zachová
zcela určitě kontrolu všech takových
mimořádných výdajů, které
by zde vznikly ve spojení s touto projednávanou
osnovou. A nastane-li eventuální zvýšení,
má branný výbor jistě vždy právo,
aby mu ministr nár. obrany podal o tomto zvýšení
zprávu.
Kvituji rovněž stanovisko p. kol. Dolanského,
který v důsledku tíživé deprese
a situace uznává, že je nutno, třeba
jinou formou, než se děje, zvýšiti kontingent
branců.
Proto, slavná sněmovno, žádám
znovu, aby byla tato osnova zákona přijata tak,
jak byla předložena a schválena v branném
výboru. (Souhlas.)