Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je pan posl. Bergmann.
Posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Ve státním závěrečném
účtu za rok 1935 se nejvyšší účetní
kontrolní úřad pokusil provésti řádný
soupis státního majetku. Podle výkazů,
které jsou obsaženy v tomto závěrečném
účtu, vlastní stát 5733 nemovitosti
a 6168 objektů v ceně 7.352,268.131 Kč. Domnívám
se, že tento soupis není ještě úplný
a že bude potřebí v příštích
účetních uzávěrkách
jej doplnit, abychom měli naprostý přehled
veškerého majetku státního a mohli tak
vůči těm, kteří plaší
naši československou veřejnost tvrzením,
že stát je příliš zadlužen,
ukázat, že také státní majetek
je dostatečným ručením za státní
dluhy.
K tomuto výkazu nemovitostí nutno ovšem připočítat
zakládací aktiva státních podniků,
která činí přibližně 24˙5
miliardy Kč. Kdybychom k tomu ještě připočetli
aktiva různých zřízených fondů,
jistě bychom došli k velmi slušné cifře
státního majetku, a kdybychom měli naprosto
přesný inventář veškerého
státního majetku a státních podniků,
ukázalo by se, že státní dluh není
vůči tomuto státnímu majetku přehnaný
ani veliký. Konečně podíváme-li
se do jiných států, vidíme, že
tam připadá na hlavu daleko více státního
dluhu, na př. v Německu třikrát tolik,
co u nás. Tedy situace po této stránce není
tak katastrofální, aby bylo zapotřebí
plašit československou veřejnost, že snad
stojíme před katastrofou.
Pan kol. dr Štůla chtěl nás svou
řečí přesvědčiti, že
nevěnujeme příliš mnoho pozornosti tomu,
že už po několik let zápasíme s
deficity státního hospodářství
a že zejména tento schod za rok 1935 převršil
sumu 3 miliard, a dokazoval nám, že se tak nedělo
v minulosti, zejména když byl ministrem financí
zvěčnělý dr Alois Rašín.
Pan kol. dr Štůla se mýlí; kdyby
se podíval do závěrečných účtů
státních rokem 1919 počínajíc,
přesvědčil by se, že i za éry
Rašínovy jsme měli schodky, dokonce
v jednom roce převršil schodek státního
hospodaření částku 4 miliard. To je
důkazem, že ani dr Rašín, kterého
si jistě všichni vážíme a jehož
památku všichni ctíme, neubránil se
poměrům a musil hospodařit také schodkově
(Tak jest!), poněvadž schodky vyplývají
z nuzných hospodářských poměrů.
Měli jsme zde také éru, která vykazovala
značné přebytky, ovšem to byly doby,
které se tak brzy nenavrátí.
V daňových nedoplatcích podle státního
závěrečného účtu za
r. 1935 nedocílili jsme velkých výsledků.
Teprve v r. 1936 se objevují výsledky reorganisačních
snah býv. ministra financí dr Trapla a jeho
spolupracovníka, tehdejšího presidiálního
šéfa, nynějšího ministra financí
dr Kalfuse, takže se státní příjmy
značně lepší a podle provisorního
účtu závěrečného vidíme,
že v r. 1936 bylo likvidováno daleko více nedoplatků
daňových nežli v dobách minulých.
Vydáním vládního nařízení
čís. 10 z r. 1936 o zjednodušení vyměřovacího
řízení a vládního nařízení
čís. 28 z r. 1936 o likvidaci nedoplatků
nastalo postupné odstraňování nedostatků
administrativy a všecky tyto výsledky a snahy přinášejí
konečně obrat.
Výkazy a přehledy, které nám ve státním
závěrečném účtu předkládá
nejvyšší účetní kontrolní
úřad o daňových nedoplatcích,
svědčí o tom, že tyto nedoplatky byly
z valné části nebo hlavně zaviněny
vadnou organisací, nedostatkem vybavení úřadů
vyměřovacích po stránce technické
i osobní, a konečně nemístným
šetřením ministerstva financí samého.
Teprve provětráním zatuchlého vzduchu,
pensionováním několika přestárlých,
zkostnatělých úředníků
nastala nová éra pružnosti finanční
správy, která měla také svoje výsledky.
Osobní výdaje ve státním závěrečném
účtu za r. 1935 činí ve státní
správě 2.540 mil. Kč, t. j. 29.53% celkového
státního vydání. U podniků
činí osobní náklady 2.025 mil. Kč,
to je 27.52% provozních vydání. Tato procenta
nepřekročují obvyklé procento osobních
nákladů v podnikání soukromém
a proto ti, kteří stále mluví o nenormálních
a vysokých osobních nákladech, by se měli
podívati do bilancí soukromých podniků,
že také tam osobní náklady se pohybují
asi v rámci těchto procent.
Vlastní státní správa zaměstnává
178.181 zaměstnanců a průměrný
náklad na 1 zaměstnance činí 14.225
Kč ročně; v podnicích je zaměstnáno
166.205 zaměstnanců a průměr platový
na jednoho je 12.186 Kč ročně. Tyto průměry
jistě nejsou nijak vysoké, aby opravňovaly
k výtce, že platy zaměstnanců našich
jsou příliš vysoké.
Naproti tomuto osobnímu nákladu ve státním
závěrečném účtu bylo
ušetřeno na osobním vydání proti
rozpočtu 24.5 mil. Kč. Připočteme-li
k tomu srážky platové podle zákona čís.
204/32 391 mil. Kč a podle vládního nařízení
252/33 181 mil. Kč, srážky učitelů
na výši 142 mil. Kč a zvláštní
pensijní příspěvek ve výši
29 mil. Kč, přicházíme k cifře
768 mil. Kč, které byly uvaleny na zaměstnance
státní jako zvláštní břemeno
daňové k sanaci státních financí.
Nyní přislíbené zmírnění
srážek pro rok 1937 ve výši 150 mil. Kč
je malou náplastí na velký dluh, ale přesto
bylo sympaticky státními zaměstnanci uvítáno.
Nutno se však ohraditi proti tomu, aby se zneužívalo
tohoto úspěchu k agitaci, a také proti otravování
zaměstnaneckých řad. (Tak jest!) Přislíbené
zmírnění je dílem celé vládní
koalice a jako takové musí býti také
posuzováno. (Výborně!) Konstatuji,
že veškeré zprávy tisku, které
mají za účel jen vnésti neklid, naočkovat
nedůvěru a rozsévati zmatek v řadách
zaměstnanců, jsou nepravdivé a mají
spíše agitační tendenci než snahu
zaměstnancům pomoci. (Tak jest!) S realisací
tohoto slibu není spojena otázka úhrady a
také není nijak junktimována. Proto tendenční
zprávy rozšiřované některým
tiskem neodpovídají pravdě a pokoušejí
se stavěti proti stát. zaměstnancům
jiné kategorie občanstva, aby na státní
zaměstnance bylo vrženo nepříznivé
odium. Už v rozpočtovém výboru jsem
se ohradil proti těmto tendenčním zprávám
tisku a opakuji to zde v plenu znovu. Není-li způsob
použití částky 150 mil. Kč dosud
sjednán, nebudou poškozeni státní zaměstnanci,
neboť průtah neznamená odklad termínu
účinnosti těchto opatření.
Šíření nepravdivých a vymyšlených
zpráv vyvolává nervositu a ztěžuje
jen positivní jednání. Pracovní souručenství
jako mluvčí 90% organisovaných státních
zaměstnanců je si vědomo své odpovědnosti
vůči zaměstnancům a vynasnaží
se, aby rozdělení přislíbené
částky bylo co nejspravedlivější.
Odmítá proto, aby si kdekdo chtěl přihřívati
svou polívčičku neočekávanou
a nežádoucí starostlivostí o státní
zaměstnance, o jejichž bolestech dříve
nevěděl, až nyní, když se jim má
dostati nepatrné splátky na velký dluh. (Výborně!)
Má se jim pouze splatiti část toho, co
jim při sanaci státní pokladny v době
krise bylo vzato. Nejde tedy o žádný přídavek,
žádné zvýšení platu anebo
zlepšení poměrů, jak je způsobily
a vytvořily platové zákony. Věci může
jen prospěti, odbude-li se bez agitace, licitace a zveličování
a přenechá-li se její vyřešení
dohodě mezi vládou a pracovním souručenstvím.
Navěšování jiných problémů
nelze připustiti a proto nutno jen uvítati jasné
prohlášení pracovního souručenství,
že je ochotno spolupracovati s vládou a zákonodárnými
sbory na vyřešení státně-zaměstnaneckého
problému ve svém celku, nikoliv na jednotlivých
otázkách z tohoto souboru vytržených.
(Tak jest!)
Diskutuje-li se u nás velmi často tíživost
pensijního problému, nutno uvésti, že
to není vinou odborových organisací státně-zaměstnaneckých,
nýbrž plodem neplánovité personální
politiky státní správy již od převratu.
Státní zaměstnanci prodělali během
18 let existence Československé republiky různá
období. První období bylo obdobím
parcielních úprav, které měly napraviti
staré křivdy na zaměstnancích, spáchané
dřívějším režimem. Období
toto skončilo zákonem č. 222 z r. 1920 o
propočítání služební doby.
Pak následuje období druhé t. zv. prosincových
zákonů. Toto období počalo zákonem
z 21. prosince 1921, č. 495, kdy započala likvidace
mimořádných měsíčních
a nouzových výpomocí a nastalo také
zvýšení pensijního příspěvku
na 8 %. Konečně podnikový zákon z
18. prosince 1922, č. 404, je také pokračováním
tohoto období, které končí zákonem
č. 394 z r. 1922 a zákonem č. 286 z r. 1924,
t. zv. zákonem restrikčním. Zákon
tento měl býti pokusem o reformu státní
správy. Bohužel, přesto, že jsme tehdy
varovali, prosili a zrazovali, aby nebylo přikročeno
k nerozmyslnému propouštění zaměstnanců
státních, ať již odchodem dobrovolným
nebo nuceným, ať již na odstupné nebo
s minimální pensí. stal se tento zákon
skutkem a podle statistik odešlo tehdy dobrovolně
ze státní služby 7.362 zaměstnanců
a nuceně bylo restringováno s pensijními
požitky 26.362 zaměstnanců. Celkem odešlo
tedy z veřejné státní správy
33.724 zaměstnanců s poukazem, že si mohou
ke svému odbytnému nebo ke své minimální
pensi najíti jiné zaměstnání
v soukromých službách. Právě
tím, že jsme těchto více jak 33.000
zaměstnanců vrhli na trh práce soukromých
zaměstnanců, způsobili jsme u soukromých
zaměstnanců velikou konkurenci, která měla
veliké sociální důsledky. Ale ani
státní pokladna nevyšla z tohoto opatření
dobře, neboť pensijní etát byl zatěžkán
pensemi poměrně mladým lidem vyplácenými,
třeba v minimálních částkách.
které podle našich odhadů činí
asi 400 mil. Kč ročně. Následuje třetí
období, období platových zákonů
č. 103 a č. 104 z 24. června 1926. Jsou to
zákony, které měly býti zaplacením
t. zv. Švehlovy směnky státním
zaměstnancům, žírované 16. října
1925 celou tehdejší koalicí. Musíme
dnes po 11 letech konstatovati, že tato směnka dosud
honorována nebyla, poněvadž k platovým
zákonům nebyla vydána vládní
prováděcí nařízení,
a platový zákon tedy proveden nebyl. Tehdy se tvrdilo.
že se státním zaměstnancům dostane
zlepšení jejich služebních poměrů
částkou okrouhle asi 700 mil. Kč, a pro úhradu
této částky povolily zákonodárné
sbory tehdy ministru financí dr Englišovi úhrady,
které státní pokladně vynesly 1.250
mil. Kč. Je dosud spor o to, zdali skutečně
platové zákony zavinily zvýšení
personálního nákladu o 700 mil. Kč,
poněvadž státní závěrečné
účty mluví o opaku, že od r. 1936 je
zde snižovací tendence osobních nákladů.
Ale fakt zůstává faktem, že i kdyby
se bylo dostalo státním zaměstnancům
těmito zákony 700 mil. Kč, vydělala
na tom státní pokladna téměř
jednou takovou částku na úhradách.
Nelze popírati, že i platové zákony
znamenaly zatížení pensijního etátu,
že ovšem také znamenají zatížení
státní administrativy a že jejich strnulá
konstrukce rozešla se naprosto se životem. Následky
tohoto individuelního systému vidíme v celé
státní správě a vidíme, že
tento systém vychovává nám zaměstnance
jako honce po kariérách, kteří shledávají
všechny možné a nemožné protekce,
aby se dostali výš, a kteří se politicky
i mravně demoralisují. (Tak jest!) Nelze
také popírati, že tyto zákony vyvolaly
velikou nespokojenost mezi státními zaměstnanci,
že také jejich následkem je právní
nejistota a zmatek, a že právní smysl a cit
při provádění těchto zákonů
ustoupil právnickým finesám, právnímu
žonglérství a akrobacii, obsaženým
v komentářích, vysvětlivkách,
pokynech, výnosech a vyhláškách, které
měly nahraditi řádná prováděcí
nařízení. A dnes toneme v bohaté literatuře
těchto správních aktů a rozsáhlé
judikatuře nejvyššího správního
soudu, který byl stížnostmi přímo
zavalen.
Platový zákon nám tedy nevyřešil
problém státních zaměstnanců
v Československé republice, nýbrž spíše
jej komplikoval. Jeho důsledky, sešněrování
a ustrnutí pociťujeme zejména dnes v době
hospodářské krise, poněvadž zákon
neumožňuje přiměřených
a potřebných pružných disposic dáti
pravé lidi na pravé místo a zajištění
odborně vzdělaných sil pro potřeby
nynější doby pro státní administrativu,
kdy stát čím dál tím hlouběji
zasahuje do hospodářských dění.
Máme o tom několik důkazů z poslední
doby. Nemáme dosud vyřešeno ku př. postavení
komerčních inženýrů ve veřejné
a státní správě. Školu máme,
absolventy této vysoké školy obchodní
také máme, ale nevíme, co s nimi ve státní
správě, nemáme rozhodnuto, do které
kategorie patří a jaké je jich postavení.
(Slyšte!) Události na Wilsonově nádraží
30. ledna u příležitosti nové organisace
pololetních prázdnin (Hlasy: To byl skandál!)
svědčí také o tom, že tady
něco ve státní administrativě, ať
je to ve vlastní správě, nebo v podnicích,
neklape. Pro vyjednávání obchodních
smluv máme jedinou garnituru vyjednavačů
a proto nemůžeme s obchodními smlouvami hnouti
a vždycky nás předejdou druzí, pohotovější.
Soustředili jsme povolovací řízení
pro zrušení devisového režimu v ministerstvu
obchodu. Při tom se ukázalo, že toto ministerstvo
nemá dostatek k tomu kvalifikovaných úředníků,
a ministerstvo financí je nechtělo ministerstvu
obchodu postoupiti. Exportní ústav nemá dostatek
kvalifikovaných sil, aby je mohl vyslati do ciziny, a já
se nedivím, poněvadž kdo by šel za ty
groše, které se vyplácejí státnímu
zaměstnanci, na takovéto exponované místo
s potřebnou obchodní, jazykovou a event. i jinou
kvalifikací? A konečně v některých
resortech přesluhují úředníci-specialisté
proto, poněvadž stát za ně nemá
náhrady. Jako následek této pochybené
personální politiky se pak objevuje paradox, že
na jedné straně máme nedostatek potřebných
kvalifikovaných sil, na druhé straně máme
celé desítky tisíců nezaměstnané
inteligence. Neadministrujeme, nýbrž úřadujeme.
Nerozhodujeme, nýbrž topíme se v aktech. Každý
resort jest ohražen čínskou zdí nevyjasněné
nebo složité kompetence, není zde souhry mezi
resorty a není také vzájemné důvěry.
Poukázal bych na jednu věc, se kterou přicházím
každoročně a která by byla také
součástí reformy státní správy
a mohla by zavésti do státní správy
pořádek. Je to zákon z 2. října
r. 1865, č. 108 ř. z., o osvobození od poštovného.
Tento zastaralý zákon měl býti dávno
zrušen. Ačkoli všichni vidí, že se
tento zákon obchází, že se ho zneužívá,
že se na základě tohoto zákona okrádá
stát, není možno dosíci dohody, aby
tento zákon byl zrušen. Vždyť nedávno
dva případy velmi drastické prošly veřejným
tiskem, že jeden funkcionář osvětového
sboru rozeslal všem osvětovým sborům
pod úřední obálkou porta prosté
propagační tiskopisy určitého tiskárenského
podniku, že jeden obecní tajemník z Horažďovic,
pan Kudrna, posílal na městské a obecní
úřady pod úřední obálkou
porta prosté agitační letáky pro určitou
politickou stranu. To se všechno ví, ale není
možno překonat odpor, zejména ministerstva
financí, aby se zde jednou udělal pořádek,
aby se nemohlo tohoto zákona zneužívat určitými
osobami, aby zde stát nepřicházel ke škodě.
Vždyť by to vedlo také k hospodárnosti
ve státní správě.
Musíme ještě přiznati, že platovými
zákony byla zasažena také naše populace.
Vždyť je to zákon, který veřejným
zaměstnancům doporučuje systém dvou
dětí, poněvadž výchovné
se dostává jen na 2 děti.
Konečně prodělali státní zaměstnanci
čtvrté období, období krise, období
platových srážek. Jsou to zákony 176/1931,
204/1932 a vládní nařízení
252/1933, nové prosincové zákony, které
jistě nebyly s to, aby vnesly do státně-zaměstnaneckých
řad klid a zvýšily jejich důvěru,
nýbrž které rozrušily hladinu, která
se jakž takž usadila. Můžeme tedy říci,
že zaměstnanci prodělali v Československé
republice za těch 18 let období experimentování
a improvisací se státními zaměstnanci,
že stále a stále jsou v neklidu, v nejistotě,
co bude zítra, na místo aby se mohli věnovati
v klidu svému úkolu a své práci. Jestliže
při sdělávání vládního
nařízení č. 252 tehdejší
tak zv. "dvanáctka" měla odvahu vzhledem
k tehdejší situaci státní pokladny a
státu spolupůsobiti, prokázala státu
nedocenitelnou službu. Riskovala svoji popularitu mezi státními
zaměstnanci, riskovala důvěru a převzala
ještě k tomu těžký úkol
uklidňování a vysvětlování.
Na to by neměli lodivodové našeho státu
nikdy zapomenouti. A proto by všechny otázky veřejno-zaměstnanecké
měly býti projednávány s pracovním
souručenstvím (Správně!) jako
nástupcem této dvanáctky. Zaslouží
si jistě respektu, zaslouží si, aby jeho rad
bylo dbáno. (Posl. Tichý: Věci by to jen
prospělo! Jsou to praktikové!)
Řekl bych: Čekati, že nám nějaká
komise, která byla zřízena pro reformu státní
správy, tuto reformu provede, bylo by, myslím, velmi
naivní. Domníval bych se, že bychom měli
v této sněmovně zříditi zvláštní
výbor pro státní správu (Výborně!),
výbor, který by se zabýval nejen problémem
reformy státní správy, nýbrž
také problémem plánovité personální
politiky státní. (Správně!) Parlament
konečně dokázal, že je schopen takovéto
práce, dokázal to svou úspornou komisí,
dokázal to také i daňovou reformou, svým
podvýborem rozpočtového výboru, a
myslím, že jediné parlament by byl schopen
a s to přivésti nás k reformě státní
správy a také k plánovité personální
politice. (Posl. Tichý: Svrchovaný čas!)
Pracovní souručenství jako representant
90% odborově organisovaných státních
zaměstnanců je připraveno spolupracovati
nejen s vládou, nýbrž také s parlamentem
v tomto směru.
Čin znamená více než teoretisování.
Nuže přikročme k činu, čeká
naň celá naše veřejnost, čekají
zaměstnanci a čeká státní správa,
nemáme-li se na konec utopiti v lavině papírů
a bídných neurovnaných poměrech státních
zaměstnanců.
Hlasujeme-li pro překročení úvěru
r. 1935 a pro státní závěrečný
účet z r. 1935, hlasujeme v naději, že
tento čin konečně se také dostaví.
(Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je pan posl. Hirte, dávám mu slovo.
Posl. Hirte (německy): Slavná sněmovno!
Dovolte mi, prosím, učiniti v krátkých
vývodech několik zásadních zjištění.
Zatím co jsou zde v posl. sněmovně shromážděni
členové a projednávají uzávěrku
za r. 1935, čeká venku velký počet
- jsou to jistě statisíce - toužebně
na ukončení hospodářských a
sociálních nesnází. Státní
účetní uzávěrka se dá
libovolně a různě podle dobrého zdání
účtovatelů představiti, ale to, co
se vlastně nedá různě představovati
podle pouhého dobrého zdání, to jest
příčina a účinek hospodářského
úpadku, zvláště však v sudetskoněmeckém
území. Přes nesmírné zatížení
hospodářství vykazuje státní
účetní uzávěrka stále
ještě veliký schodek a já si dovoluji
v souvislosti se zatížením tohoto hospodářství
poukázati na zvláštní důsledky
ve Cvikově v severních Čechách a v
jeho nejbližším okolí. Cvikov byl kdysi
velice pracovitým průmyslovým městečkem
a zaměstnával přes 4000 pracujících
lidí v textilním průmyslu. Dnes je v něm
zaměstnáno již jen 400, a to ve čtyřech
podnicích, pracujících omezeně. Počet
obyvatelů klesl daleko více než o 1000 a jen
20% školou povinných dětí bylo uznáno
za zdravé. Hospodářský úpadek
začal u nás již roku 1928, tedy, dámy
a pánové, již 10 let čeká toto
obyvatelstvo v bezpříkladné trpělivosti
na nějaké zlepšení. A za těch
10 let byl jeden stroj za druhým rozebrán, zavlečen
do ciziny a z části zaslán také do
jiných krajů tohoto státu. Právě
nyní se rozebírají a prodávají
zbytky strojů našeho textilního průmyslu
ve Cvikově a také se již započalo s
dalším rušením továren. V roce
1933 byla zrušena první veliká továrna
a nyní další. (Předsednictví
převzal místopředseda Košek.) A
obyvatelstvo stojí před úzkostlivou otázkou:
"který objekt bude následovat?" Ale stojí
za zmínku, jak se nabízejí v tisku jednotlivé
stavební hmoty, které se zrušením uvolňují.
Čteme zde v časopisech hodně zveličené:
"Zboření továrny ve Cvikově.
Prodají se: Prvotřídní cihly do zdi
za 1000 kusů 140 Kč. Strojní tašky za
kus 20 haléřů. Korkové desky za čtvereční
metr 10 Kč. Kamenné schody za kus 9 Kč Domovní
dvéře, jednoduché a dvojité, podle
velikosti 30 až 40 Kč, úplná železná
okna kus za 30 Kč. Prvotřídní stavební
dříví a prkna za 50% původní
ceny. Okenní sklo o 50% levnější než
původní cena. Okapové žlaby 6 Kč
za běžný metr. Dále traversy každé
tloušťky a délky pro stavební účely,
zábradlí z litého železa, litinové
sloupy, železná posunovací vrata, železná
okna atd. za podivuhodně laciné ceny, dokud zásoba
stačí."