Vzrůstající rozpor mezi oběma vývoji
je to, nač se vůbec nehledělo. Je možné,
že se až dodnes v některých odvětvích
vývoj zlepšil, ale nikoliv průměr, takže
až dodnes do konce roku 1936 vývoj světového
a československého hospodářství
vykazuje rozdíl 26 %. To je čistá ztráta.
Dohoniti to, je úkolem národního hospodářství
i vedení státu, protože zařízení
pro výši rozpočtu, pro státní
hospodářství a pro sociální
a kulturní úroveň spočívají
právě na tom, že si československé
hospodářství zachová ve světě
posici, kterou skutečně mělo, když se
zde zavedly vysoké příjmy a daně,
se zvýšenou kulturní úrovní,
kulturní a sociální organisací atd.
Nedosáhneme této úrovně, která
je právem naším cílem, nepřestane
hospodaření se schodkem, nedoženeme-li těchto
26 %.
Vytýkal-li jsem v rozpočtovém výboru,
že zde vláda je příliš málo
aktivní, opakuji to zde ve sněmovně. Musím
konstatovati, že mě pan kol. Klapka svou odpovědí
nijak nepřesvědčil. Přezkoumal jsem
jeho číslice. Tvrdí, že světový
obchod je se zřetelem k roku 1929 ještě o 40%
pozadu. Pane dr Klapko, to není správné!
Všechny možnosti, které jsou dány, aby
to mohlo býti přezkoumáno, ukazují,
že světový obchod proti roku 1929 jest již
jen nejvýše o 18 % pozadu. A je zcela nesprávné,
namlouváme-li si, že se světu stále
ještě vede špatně. Mohlo by to pak psychologicky
dopadnouti tak, jak jsem již na začátku řekl,
že jsme se po dlouhá léta mýlili v tom,
že jsme v hrozné krisi a že jsme si namlouvali,
že jsme jen v depresi. Zde je totéž nebezpečí
lehkomyslného optimismu, proti němuž se ovšem
se vší rozhodností musíme brániti,
protože my jsme vždycky obětmi takové
lehkomyslnosti, ježto pak naše stroje nepracují
a naše továrny nemohou býti opět uvedeny
v chod. Proto je docela oprávněn náš
požadavek, aby vláda těmto otázkám
přikládala větší význam
a vynakládala na ně větší energii.
Dovolte, pane dr Klapko, abych na Vaši řeč
v rozpočtovém výboru také politicky
zcela krátce reagoval. Nebyl jsem bohužel přítomen,
mohl jsem to sledovati jen v "Českém slově".
Prohlásil jste tam, že vláda nemůže
věnovati svou aktivitu obchodní politice, jak bych
si přál, protože musí odklizovati překážky,
které jí vznikají "nepravdami a zkreslenými
fakty", které sudetskoněmecká strana
vyhlašuje do světa, a především
v Anglii. Příliš si vás, pane kol. Klapko,
osobně vážím, než abych se nemohl
domnívati, že u Vás jde jen o lapsus linguae.
Divil bych se, kdybychom my, sudetskoněmecká strana,
když s tolika slovy a s takovou energií jste nás
líčili jako bezvýznamné a isolované,
byli náhle tak silní a mocní, že vláda
nemůže nic jiného dělati než odklizovati
překážky, které právě
my jsme v cizině nakupili do cesty. Nemůžeme
se spokojiti s tímto odůvodněním nečinnosti
vlády ve věcech obchodní politiky. Potíže,
které vládě děláme, mohou býti
snadno sprovozeny se světa tím, že zde uskutečníte
vnitřní mír. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany. - Posl. dr Klapka:
Vy ho neděláte, právě vy neděláte
to, aby zde mohl býti mír, vy jste pořád
proti němu!)
Podívejte se, pane kolego, chci se ještě obírati
velmi důležitými hospodářskými
otázkami, kdybyste se ujal slova, odpověděl
bych Vám ihned ještě jednou, ale považuji
to za velmi nutné, abychom se při projednávání
této hospodářské předlohy zabývali
hospodářskými otázkami. Nemohl jsem
neodporovati Vašemu projevu, protože jej považuji
za zcela nesprávný, a proti Vašemu zjištění
tvrdím: Není většího úkolu
pro vládu než soustřediti všechny síly
k hospodářskému oživení a to
se nesmí omlouvati naší zahraniční
propagandou. (Posl. dr Klapka: S tím souhlasím,
ale nesmějí se vládě dělat
překážky, a vy je děláte!)
Pane kolego, naučili jsme se a víme: propaganda
založená na lži nestojí za nic a proto
nelžeme. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany. - Posl. Špaček [německy]: To
dokázal nyní pan Goebbels proti nám, my jsme
nevinné ovečky a on je tím vlkem!)
Naše propaganda, pane kol. Špačku, dokáže,
že my budeme nevinnými ovečkami a vy tím
vlkem. Rozhodně se toho nebojíme. Za Rakouska jste
jezdili také do ciziny a my jezdíme také
a budeme jezditi. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany. - Posl. Špaček: Od toho je tady vláda,
jak dlouho vám to bude trpět, tak dlouho to budete
dělat! My chceme, aby vláda vládla, a ne
aby pasivně přihlížela! Vám imponuje
síla a nic jiného!) Pane kol. Špačku,
smyslem celé mojí řeči je, aby vláda
vládla, zastávám zcela Vaše mínění,
mluvil jsem o hospodářských věcech,
není-liž pravda, a prohlašuji: V politických
věcech hájíme také mínění,
aby vláda vládla, aby udělala pořádek,
aby každý otřepaný plátek nás
nesměl osočovati a snižovati. Tak se věci
mají. (Posl. Špaček: Může si
to udělat některý lužický Srb,
aby sem přišel agitovat jako pan Rutha a Henlein do
Londýna? Vy byste ho pověsili!) Vážený
pane kolego, v Praze bylo dost Vendů a Srbů. (Výkřiky
posl. Špačka.) Pane kol. Špačku,
musím mluviti ještě o mnoha hospodářských
věcech. (Posl. Špaček: Vy jste řekl,
že nebudete politicky mluvit, mluvíte politicky o
Ruthovi a Henleinovi! - Výkřiky. - Místopředseda
Langr zvoní. - Posl. Špaček: To jste vy řekl.)
Řekl jsem, že budu mluviti hospodářsky.
(Výkřiky.) Pět minut jsem mluvil politicky,
dovolte nyní, abych zase mluvil hospodářsky.
(Výkřiky.)
Dovolte nyní, abych učinil další zjištění
v kritice roku 1935. Rok 1935 následoval po roku první
devalvace, a je nyní nutno mluviti o následcích
této první devalvace na rok 1935. Domnívám
se, že je zde nutno konstatovati, že devalvace neměla
s národohospodářského a soc.-politického
hlediska v r. 1935 žádných výsledků.
Nyní byla v r. 1936 provedena druhá devalvace. Byl
jsem již v rozpočtovém výboru napaden,
protože jsem konstatoval, že devalvací nemůže
býti hospodářská otázka rozřešena.
(Posl. Špaček: Tady s vámi souhlasím!)
Dobrá! Ale měl jsem novinářskou
polemiku v "Hospodářské politice",
kde jsem polemisoval s nějakým mně neznámým
panem Lynkeusem o následcích devalvace. Nepočínali
si právě seriosně, protože mě
v říjnu požádali o vyjádření
k určitému článku a tento článek
uveřejnili zrovna dne 24. prosince, při čemž
proti mně uváděli, že prosincová
data jsou mnohem příznivější,
než jsem v říjnu předpokládal,
a nedali mi proto za pravdu. Nepopírám, že
v prosinci věci vypadaly jinak než v říjnu!
Ale kdybych nebyl býval měl pravdu, že to devalvace
sama nezmůže, nemusila by si vláda dnes lámati
hlavu, jak podpoří důležitý a
významný vývozní průmysl, aby
se mohlo přes devalvaci vůbec vyvážeti.
Žádáme-li od vlády velikou aktivitu
ve věcech obchodní politiky, činíme
tak proto, že se z nutnosti domáháme kroků,
které popoženou následky druhé devalvace
s hlediska finančního a národohospodářského.
Proto musíme od vlády žádati, aby vyvíjela
větší aktivitu, než můžeme
dosud konstatovati. Jak by bylo oprávněné,
kdybychom byli žádali, aby předseda vlády
se zřetelem k třímiliardovému schodku
veřejnost uklidnil a jí vysvětlil, jaké
úmysly vláda má, aby zabránila dalšímu
schodkovému hospodářství, co zamýšlí
dále učiniti, aby uskutečnila četné
požadavky, které z hospodářských
vrstev stále vycházejí! Musím již
říci, že lituji, že zde nenastalo uklidnění,
právě tak jako upřímně přiznávám,
že práce nejvyššího účetního
a kontrolního úřadu je skvělá,
a přáli bychom si jen, aby se nejvyšší
účetní a kontrolní úřad
ještě více uplatnil než dosud; úkolem
této sněmovny by bylo, aby změnila ústavní
postavení nejvyššího účetního
a kontrolního úřadu a přeměnila
jej v jakýsi soud, který by mohl nahlížeti
do státního hospodářství, což
je nutné právě proto, že se lehkomyslně
hospodaří, jak jsem již dnes několikráte
zdůraznil.
Dovolte, abych konstatoval dále. Rok 1935, kdy bylo dosaženo
schodku tří miliard, je nejhorším rokem
pro spotřebitele. Nikdy se nevedlo spotřebiteli
tak špatně, jako právě v tomto roku,
kdy jste si tolik vypůjčili. V r. 1935 činila
roční spotřeba masa 27.3 kg na jednoho člověka
proti 28.7 kg v r. 1929. V téže době (1934),
kdy v Československu spotřeboval jeden člověk
33.9 kg masa a sádla dohromady, spotřeboval v Německu
jeden člověk 54 kg a v Anglii 60 kg. (Posl. Špaček:
Za to je teď tam hůře!) Není zcela
bez významu, že v době takového schodkového
hospodaření nebylo možno zabrániti takovému
poklesu spotřeby, a domnívám se, že
je třeba vládě tuto skutečnost zcela
zřetelně připomenouti, protože je konec
konců úkolem a povinností vlády postarati
se, aby životní a zdravotní úroveň
obyvatelstva byla zachována. Rád bych viděl
za 10 až 15 let vojáky, kteří vyjdou
z těchto hladových let našeho hospodářství.
A nyní několik poznámek k trhu práce
v r. 1935. Nejhlubší bod nezaměstnanosti byl
ovšem v r. 1934, zlepšení v r. 1935 činí
celkem 1 1/2 %. Dosáhli-li jsme v r. 1936 v zaměstnanosti
podstatného zlepšení, musíme s našeho
hlediska poukázati na různé věci,
kterých nedbáte při posuzování
jak hospodářské, tak i politické situace.
Je zde především to, že vzrůst
a úbytek zaměstnaných je ovšem v jednotlivých
odvětvích zcela různý. Přibude-li
na př. mezi zedníky 10.000 zaměstnaných,
neznamená to pro stavební ruch v německých
krajích v r. 1936 skoro nic. To znamená jen více
zaměstnaných zedníků v Praze, Brně
a Bratislavě, zatím co jsou německá
města, kde se v r. 1936 nepočalo se žádnou
stavbou. Na druhé straně musíte bráti
zřetel na to, že statistika a způsob jejího
uveřejňování je takový, že
celkem neumožňuje správný přehled.
Nikdo by nepovažoval za možné, že na př.
na Moravě byla poměrně největší
nezaměstnanost. Musím říci, že
mě tyto číslice překvapily. Ale proč
má Morava tuto výhodu? Přece proto, že
na Moravě není průmysl tak soustředěn
jako v Čechách. Říká-li se
nám: "Co chcete vy v severních Čechách,
na Moravě je přece mnohem větší
nezaměstnanost", musíme na to odpověděti,
že v Čechách jsou veliká území,
kde nemusí býti žádná nezaměstnanost,
protože to jsou území zemědělská,
kdežto v jiných krajích je průmysl tak
soustředěn, že nezaměstnanost v tomto
území je samozřejmě katastrofální.
A k tomu, pánové, také nepřihlížíte.
Dále: Bylo konstatováno, že území
chebské obchodní komory má v procentech větší
počet nezaměstnaných než území
obchodní komory liberecké. To také na první
pohled překvapuje, protože soustředění
výroby v obvodě liberecké obchodní
komory je větší než v Chebu. Jak to přijde?
(Posl. Špaček: Liberec je více zemědělský!)
Nikoliv, to je proto, že v obvodě chebské
obchodní komory jsou nahromaděna zahálející
průmyslová odvětví. Vezměte
si okres karlovarský, kde jak malý vývoz
porculánového zboží, tak i klesající
cizinecký ruch a ovšem i pokles nerostné těžby
způsobuje, že Karlovy Vary mají vedle Nejdku
největší nezaměstnanost v obvodu chebské
obchodní komory. Vidíte, nedíváte-li
se na věci skrze klamná průměrná
čísla, která podávají nesprávný
obraz, ale, jak se to musí od státní hospodářské
politiky žádati, podle skutečností v
jednotlivých územích, a obíráte-li
se dílčími otázkami stejně
pečlivě jako určitými průmyslovými
odvětvími, kterým dáváte přednost,
dospějete jistě k tomu, že průměru
se může vésti dobře, zatím co
v jednotlivých územích panuje největší
a nejtrpčí bída. A protože hlavně
my zastupujeme tuto nejtrpčí bídu, může
býti naše kritika dosavadní obchodní
politiky vlády jen negativní a můžeme
jen na ní chtíti, aby si uvědomila zde vytčené
rozdíly a podle toho jednala.
Pokud jde o pracovní trh, musím poukázati
ještě na jednu věc, která se ukázala
v poslední době a která podle mého
mínění způsobila ve veřejnosti
určitý zmatek. Politicky se pracuje s míněním,
že od podzimu nastal v sudetskoněmeckém území
mocný pokles nezaměstnanosti a že my, demagogové,
svůdci lidu a bůh ví co - chcete-li slyšeti
tu stupnici nadávek, obraťte se na pány z krajní
levice máme zájem, abychom zde pravdu zakrývali.
Nemáme zde žádného zájmu, abychom
se dali klamati vývojem, víme, že nastalo nějaké
zlepšení, tvrdíme jen, že číselný
obraz je nesprávný, a to proto, že po 1. říjnu
1936 vstoupilo v platnost nařízení o zprostředkování
práce a počítá se podle jiných
zásad. Těch, kteří byli počítáni
dvojmo, již není. Pánové, nemyslete
si, že zde můžete činiti klamný
závěr, jako bychom klamně mluvili o bídě
v našem území, a že dřívější
statistika nesouhlasila, protože se dvakrát počítalo.
Nakonec nerozhodují číslice vypočítané
za zeleným stolem, nýbrž skutečný
obraz situace; pozvali jsme vás několikráte
a zveme vás také dnes, abyste se podívali
na bídu v našem území. Pak je to lhostejné,
jak zní číslice, ale rozhodné je,
v jak nedůstojném stavu žije naše obyvatelstvo.
A je ve vašem zájmu, aby se tyto hospodářské
a sociální poměry zlepšily.
Mám-li učiniti ještě jeden rozbor roku
1935 s hlediska národohospodářského,
je to rozbor velmi vážné mzdové otázky.
V r. 1929 neměli jsme jistě ideální
výši mezd. Činila však pro jednotlivce
a za den bez nedělí průměrně
19 Kč a v r. 1935 klesla na 15.92, tedy na sotva 16 Kč.
Totéž platí o mzdách nominálních
a reálních. A je zajímavé, že
zatím co počet zaměstnaných klesl
asi na tři čtvrtiny, klesl součet mezd na
dvě třetiny, t. j. že zaznamenáváme
při výplatách mezd ohromné ztráty
sociálních a kulturních činitelů
našeho obyvatelstva. Také této skutečnosti
si musí vláda všimnouti. A také v tomto
směru od ní žádáme, aby se pokusila
zlepšiti poměry nikoliv krásnými výklady,
nýbrž konkretními činy.
Smím-li shrnouti, řekl bych o r. 1935, že musí
vám býti výstrahou i pobídkou k silné
iniciativě. Domnívám se, že velmi rychlé
vyřizování státní účetní
uzávěrky v této sněmovně a
špatné zacházení s ní v tisku
bohužel přispěje k tomu, že si masy neuvědomí
vážnost situace tak, jak toho vyžadují
skutečné poměry. Rok 1935 rozhodně
poskytl příležitost, abyste se lecčemu
naučili, především tomu, jak se to dělat
nemá. A tu bych chtěl, pánové, zdůrazniti:
v soukromém hospodářství se to hospodářství,
které dělá na své děti dluhy,
považuje za špatné. Ve státním
hospodářství je tomu taktéž,
zatěžuje-li se bez omezení budoucí generace
splácením dluhů v přítomnosti
učiněných. Kol. Brdlík v rozpočtovém
výboru při projednávání této
osnovy správně zdůraznil, jaké jsou
nedostatky státní správy, zejména
nedostatky ve správě státního majetku.
Uvedl pro to několik příkladů, na
nichž ukázal, že je pro kolaudaci určité
stavby zcela jedno, jakému účelu tato stavba
slouží, jak se amortisuje a zda splňuje a dosahuje
svého účelu. Stavba je rozpočtovou
položkou, která je pro nás tímto okamžikem
vyřízena, ježto se zde věci vyřizují
tímto prostým a primitivním způsobem.
(Posl. Špaček: To je ještě horší,
pane kolego! Oni ji nekolaudují 10 roků a nezaplatí
ji!) Také zde by si bylo přáti, aby z
těchto skutečností byly vyvozeny důsledky
a věci se napravily. To není žádná
hanba. Stále přece říkáte,
že se teprve vyvíjíte a že se musíte
učiti.
Není smutnější a vážnější
příležitosti k poučení než
státní účetní uzávěrka
za rok 1935! A nepoučí-li vás schodkové
hospodářství posledních 6 let, že
musíte jinak hospodařiti a jinak spravovati, domnívám
se, že si jednou nebudete rádi na tuto dobu vzpomínati,
t. j. nebudete moci si vzpomenouti, aniž jste si činili
nejtrpčí, ale také velmi oprávněné
výčitky, že jste špatně hospodařili
a spravovali. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. Bródy.
Dávám mu slovo.
Posl. Bródy (rusky): Slavná sněmovno!
Jsem nucen i dnes pronésti s tohoto místa protest
karpatoruského lidu proti tomu, že jak ze státního
rozpočtu, tak i ze státního závěrečného
účtu byly vypuštěny kapitoly, články,
položky a číslice, které poskytují
přesný obraz hospodaření, státních
příjmů a vydání na území
autonomní Podkarpatské Rusi. (Předsednictví
převzal místopředseda Taub.)
Tento protest přednesl slavné sněmovně
již v r. 1924 nebožtík posl. Kurťak.
Od té doby se opakuje každoročně, ale
vláda nepovažuje za nutné vzíti tento
protest na vědomí, o čemž svědčí
i poslední státní závěrečný
účet Československé republiky za rok
1935.
Vláda má důvod, proč tají číslice
státního hospodaření v autonomních
zemích. Stále, a všude právě
z vládních vrstev, se rozšiřují
pověsti, že republika doplácí na Podkarpatskou
Rus. A tážeme-li se, odkud pochází toto
tvrzení, odpovídá se nám, že
se to rozumí samo sebou. O tom prý ví i babička
na Moračanskej ulici.
Ve své minulé řeči jsem číslicemi
dokazoval, že se věc má naopak, že Podkarpatská
Rus doplácí na republiku každoročně
sta milionů, a nikoliv republika na Podkarpatskou Rus.
Proto je v zájmu vlády, aby číslice
státního hospodaření na autonomním
území byly smíseny s číslicemi
hospodaření na zemích českých
a slovenských.
V souvislosti s tím považuji za nezbytné zmíniti
se i o t. zv. jednání vládní komise,
kterou vládní strany Podkarpatské Rusi vyslaly
ke vládě. V poslední době vládní
tisk prohlašoval, že autonomie Podkarpatské Rusi
bude co nejdříve provedena. Vládní
strany rozšiřovaly v obcích zprávy,
že hle, my vládní vám dáváme
autonomii, neboť pan předseda vlády dr Hodža
prohlásil, že všechny okolnosti, překážející
provedení autonomie, jsou již odstraněny.
Mezi obyvatelstvem je velké nadšení, bude prý
chléb, bude blahobyt, karpatoruský lid se stane
silným sloupem republiky. Sešla se komise, přijela
do Prahy, neboť pan předseda vlády pozval komisi
na poradu. A včera jsem četl v "Lidových
novinách", že komise vyjednává
již jen s nějakým panem "odborovým
přednostou". Pan předseda vlády již
zanechal komise. Noviny oznamují, že za základ
pro jednání o autonomii byly přijaty 4 návrhy
zákonů, které sestavili zástupci vládních
stran Podkarpatské Rusi, lépe řečeno
3 návrhy zákonů a jeden návrh vládního
nařízení, jež sepsal pan dr Merkl, český
soudce.
Nechci se podrobně zabývati těmito návrhy,
pouze zdůrazním, že se tyto návrhy soustřeďují
kolem jednoho bodu, totiž jak zbaviti účinnosti
vládní nařízení č. 356/1920
Sb. z. a n., neboť toto vládní nařízení
zajišťuje guvernérovi Podkarpatské Rusi
více práv a působnosti než všechny
tyto 4 návrhy. Toto vládní nařízení
platí i dnes, ale guvernér nemůže užívati
těchto práv, jež jsou mu vyhrazena, a protože
toto vládní nařízení přece
stále existuje, musí se změniti. K tomu je
zapotřebí 4 návrhů zákonů
nebo 3 návrhů zákonů a jednoho návrhu
vládního nařízení.
Zde musím konstatovati, že .... (Posl. Špaček
[rusky]: Já pravím, že ani autonomie sama o
sobě nikoho nenakrmí!) O tom budeme mluviti.
Hned řeknu, nakrmí-li se lid autonomií. Myslím,
že ano, že bude nakrmen. To zvláště
jest základem a to může býti podkladem
pro jednání o autonomii.
Tyto návrhy vládních stran ani právně
ani obsahově nemohou býti podkladem pro jednání
o přípravě autonomie, neboť neodpoví.dají
podmínkám života lidu. Těmito návrhy
by se pouze dělaly pokusy na Podkarpatské Rusi a
domnívám se, že pokusů již bylo
dosti, a v nynější době je to nebezpečné
a nelze drážditi lid novými pokusy, ze kterých
on nic dobrého nebude míti. (Posl. Špaček
[rusky]: Tak čeho je zapotřebí?) Musí
se položiti otázka, chce-li vláda splniti povinnosti
uložené státu saint-germainskou smlouvou či
nikoliv? (Posl. Špaček [rusky]: Již začíná
plníti!) Čím? (Posl. Špaček
[rusky]: Těmito osnovami zákonů!) To
nejsou osnovy, to je porušování ustanovení
mírové smlouvy. (Posl. Špaček [rusky]:
To vy si myslíte!) To já si nemyslím,
to je fakt. (Posl. Špaček [rusky]: Něčím
se musí začíti!) Má se začíti
mírovou smlouvou, podmínkami této smlouvy.
(Posl. Špaček [rusky]: Mírová smlouva
je již zde! - Místopředseda Taub zvoní.)
Tato ustanovení mírové smlouvy se musí
splniti a když vláda je nesplní, béře
na sebe odpovědnost před dějinami, ale nemá
práva svalovati odpovědnost na členy komise
vládních stran, neboť tito členové
ani nemohou sejmouti odpovědnost s beder vlády,
neboť to by znamenalo zradu proti lidu a proti autonomnímu
území. (Posl. Špaček [rusky]:
Toho nebude, žádná zrada!) Vy mnoho
mluvíte, ale nic kladného, pane kolego! (Posl.
Špaček [rusky]: Já pouze doplňuji to,
co vy mluvíte.) Ale nic kladného. (Posl.
Špaček [rusky]: Není vám příjemné,
že to doplňuji? Jestli chcete, mohu odejíti.)
Ale nikoliv, prosím, zůstaňte.
Především prohlašuji, že autonomie
musí zajistiti Podkarpatské Rusi chléb. Pouze
o to jde, o chléb. Karpatoruský lid se odtrhl od
maďarského státu s tím, že na svém
území bude sám hospodařiti. (Posl.
Špaček [rusky]: A bude!) Ale dosud vy tam hospodaříte.
(Posl. Špaček [rusky]: Dosud? A vy nevíte,
v jaké situaci jste byli dříve?) Vy to
asi lépe víte, než já, protože
vy tam bydlíte a já zde v Praze!