Velkou položku tvoří léčebné
za nemajetné občany, kde vidíte, jakým
způsobem se tato nemajetnost zřizuje. Zavedení
zprostředkovatelen práce znamená výdaje
pro obce, rovněž tak vydržování
čtvrtých ročníků měšťanských
škol, kde nikdo se neptá, z čeho budou obce
tyto věci hradit. Ale co je zvláštní,
že veliké zatížení je obcím
uloženo protileteckou ochranou, to jest pasivní civilní
ochranou, která byla přenesena na bedra obcí.
Ministerstvo vnitra se nebude na mne zlobit, řeknu-li,
že tak, jak stát si to řeší, jak
oni si rozpočtově představují a vyčíslují
protileteckou ochranu cifrou 3 mil. Kč, to je naprosté
nepochopení celé protiletecké ochrany v Československé
republice. (Tak jest!) Račte uvážit,
že Německo dalo na aktivní a pasivní
ochranu 22 miliard marek, a v poslední době jsme
četli, že Anglie se ozbrojuje částkou
našich 56 miliard korun. (Posl. Srba: My si hrajeme na
protileteckou obranu!) My jsme si vypůjčili
na protileteckou obranu, každý dal dobrovolně
a rád své prostředky a sebrali jsme 4 miliardy
Kč. Ale račte uvážiti, že ministerstvo
vnitra počítalo ve svém rozpočtu na
protileteckou ochranu celé 3 mil. Kč a za tyto 3
mil. Kč chce obstarat celou výzbroj a vystrojení
veškerého četnictva, pohraničních
stráží, obstarávání všech
zařízení, které potřebuje četnictvo,
pohraniční stráže, obleky, masky, tedy
vše, čeho je k tomu třeba. Račte uvážiti,
že jenom Plzeň si dala do rozpočtu 10 mil.
Kč. Obec pražská dává 7 mil.
Kč, když již před tím dala také
5 mil. Kč a ministerstvo vnitra má za to, že
částkou 3 mil. Kč obstará všecky
tyto věci. A kdo ví, co znamená dnes protiletecká
ochrana, že neznamená pořádkovou službu,
kterou mně obstará četnictvo, policie, ani
poplachovou službu, kterou obstarají v Praze sirény,
na venkově zvony atd., není to ta služba spojovací,
ale požární, asanační. To jsou
ty těžké věci, které máme.
Požární služba se může dělati
jen tehdy, když jsou požární sbory vybaveny
náležitým způsobem. K tomu je třeba
prostředků hmotných, finančních
na zakoupení stříkaček a ostatního.
A hlavně pak služba asanační, která
je tím pravým bojem proti plynům, tou pravou
ochranou před zásahy bojových bomb plynových,
kde musím obléci toho člověka, který
pracuje v asanačním obleku, musím mu dát
impregnovaný oblek, masku, zařízení,
chlorové vápno atd. To jsou ty finanční
prostředky, které musím získat. A
u nás se to řeší cifrou 3 mil. Kč!
Je vidět, že je to naprosto nedostatečná
položka, a prosil jsem již v rozpočtu, aby p.
ministr financí umožnil rozmnožit ministerstvu
vnitra tuto položku nejméně desateronásobně,
mělo-li by se alespoň něco dělati
v protiletecké ochraně. Při tom vidíme,
jak velké položky připadají na obce,
stavba krytů, evakuačních silnic. V Praze
se mluví o evakuaci, nebo chcete-li použít
toho nového termínu, který dává
vojenská správa, rozptýlení. Kolik
času bylo třeba, než se dokončil chuchelský
podjezd. Sám pan předseda vlády se musil
trochu angažovat na této věci, nežli se
provedla. A co znamená celá evakuace? Chce-li se
provádět, je tu třeba také všem
otázkám evakuačním a ostatním
věnovat více pozornosti, poněvadž nevíme
dne ani hodiny. Dnes obce budou moci těžko zdolávat
tuto otázku protiletecké ochrany, zejména
tam v těch obcích, kde je větší
aglomerace obyvatelstva, jako jsou velká města.
Nemluvím o Praze, aby se neřeklo, že dělám
náladu pro obec pražskou, ačkoliv má
také právo, aby se věnovala otázkám
pražským větší pozornost než
dosud. S díkem kvituji projev, který udělal
pan předseda vlády dr Hodža stran spolupráce
s obcí pražskou, a byl bych rád, aby nezůstalo
při slovech, ale doufám, že tato věc
bude prováděna skutky; stejně tak i v jiných
městech, jako je Moravská Ostrava, Bratislava, Plzeň
a jiná, kde všechny ty velké aglomerace obyvatelstva
potřebují státní ochrany a státních
prostředků. V tom je vidět, že státní
správa dosud nedoceňuje význam této
bídy samosprávních financí a všeho
toho, čeho potřebují obce pro další
svůj život.
Nebudu mluviti o podrobnostech, že právě tak
v protiletecké ochraně hrají velkou úlohu
hasičské sbory při požárním
hájení, ale dovolte mně, abych si postěžoval,
že po této stránce obec pražská
je velmi macešsky odbývána v těchto
fondech, jako v jiných věcech, že okrouhle
přijde 12 mil. Kč do tohoto fondu, ale obec pražská
dostává ne pro svoje potřeby, ale na dobrovolné
sbory 150.000 Kč, kdežto na své požárnictví,
které platí velkou, milionovou částkou,
nedostává z toho fondu ani haléře.
Ale to je kapitola, ke které se dostanu jindy, až
budu míti příležitost mluviti o obci
pražské s této tribuny.
Chtěl bych se několika slovy zmíniti o investicích
a o celostátní výstavě r. 1942. Řekne-li
někdo investice, tedy vzbudí v každém
veliké naděje, každý již má
za to, že už zítra se začne pracovati.
A je při tom vždycky to nebezpečí, že
při vyslovení jména investice se s ním
vždycky spojuje cifra několika miliard. Myslím,
že by opatrnost velela, abychom po finanční
stránce byli trochu střízlivější,
když o této věci mluvíme, a myslím,
chce-li stát, státní správa společně
s pražskou obcí uskutečniti celostátní
výstavu r. 1942, že bude museti trochu vehementněji
a rychleji přikročiti ke všem úpravám,
které k této výstavě jsou potřebné,
a že právě investiční otázka
se bude museti rozvinouti také v rayonu pražské
obce.
Při této příležitosti investic
chtěl bych poukázati na memorandum, které
předložila německá soc. demokracie o
t. zv. nouzových okresech, čímž pravděpodobně
se dnes budou krýti všechny německé
strany tohoto parlamentu. Myslím, že by bylo nespravedlivé
mluviti, že by bylo možno pod nouzovými okresy
mysleti jen severočeské okresy průmyslové.
Pod nouzovými okresy si musíme mysleti, ale nejen
mysleti, i subvencovati a počítati také ještě
jiné úseky československého státu.
Stěžoval-li si p. kol. Florek před chvílí,
že se tvoří teorie západu a východu,
že Slovensko je zanedbané, přiznávám,
že tam jsou nouzové okresy, ale stejně tak
jsou nouzové okresy i na Moravě a ve velké
partii našich Čech. Co je Českomoravská
vysočina? (Posl. Špaček: Jižní
Čechy!) Českomoravská vysočina
a jižní Čechy jsou nouzové okresy v
pravém slova smyslu. To jsou okresy, kde je ohromná
bída, kde lidé skutečně žijí
pod existenčním minimem. Proto by nebylo správné,
aby se snad myslelo, že nouzovými okresy je jenom
severočeský průmyslový kraj, nouzovými
okresy, které potřebují vládní
a státní pomoci, jsou právě tak okresy
Českomoravské vysočiny a jižních
Čech. Jak se daří sklářům
na Šumavě, kolik vydělává šumavský
dřevorubec? 4 Kč denně. Stačí
to k živobytí? Nestačí. A prosím,
chcete-li mluviti o evakuaci, jak chcete evakuovati pražské
obyvatelstvo, jakými cestami, silnicemi je chcete dostati
do Posázaví, o němž se má za
to, že je to jediný evakuační prostor,
kam by mělo pražské obyvatelstvo přijíti,
když se nemůžete dostati z Polné z nádraží
ani do města, když vidíme, že je marný
náběh u všech ministerstev na to, aby se nějaká
subvence dala, když jsme viděli, že za ministrování
pana ministra Czecha, když byl ministrem veřejných
prací, se vyčerpaly subvence pro nestátní
silnice i na dva roky napřed a ještě letos
nemůže žádný okres dostati ze státního
silničního fondu na nestátní silnice
státní subvence? Viděli jsme, kolik potravinových
poukázek právě za jeho ministrování,
když byl ministrem sociální péče,
chodilo do německých okresů a kolik do našich
českých. Myslím, že není potřebí,
aby pánové z německých stran vznášeli
právě při jednáních, která
ohlásili s koaličními stranami českými,
také jako jeden ze svým kardinálních
požadavků opatření práce a vyzdvihování
okresů německých. Myslím, že
práce potřebuje každý kout Československé
republiky, že dnes není nikde hejsa juchacha v žádném
místě a že je potřebí otázku
investiční řešiti skutečně
se spravedlivého regionalistického stanoviska. Jsem
povděčen, že se tímto regonalismem zabývají
vskutku vysoké osobnosti našeho státu, nejen
pan president, nýbrž i pan předseda vlády,
pan předseda naší sněmovny atd. Vítám,
že mají smysl pro otázku regionalisační,
regionalisaci investic, a jsem přesvědčen,
jestliže se tato regionalisace bude prováděti
spravedlivě, pak že také přijdou investiční
práce do těch krajů, které to potřebují,
do jižních Čech a na Českomoravskou
vysočinu.
Proto, vážené shromáždění,
lituji, že státní uzávěrka dopadá
tak, jak je. Ovšem státní uzávěrka
nám nepovídá nic jiného nežli
holou skutečnost. Mezi státní uzávěrkou
a rozpočtem státním je ten rozdíl,
že rozpočet státní to je naděje,
kde si každý může ty své fantasmagorie
(Výkřiky posl. Špačka.) představovati
ve svých nejbujnějších fantasiích,
kdežto státní uzávěrka je holou,
strohou skutečností, a tato holá, strohá
skutečnost nám dává vysvědčení,
že jsme nehospodařili správně a že
je nejvýš na čase, abychom obrátili.
A poněvadž tomu zatím tak není, nemůže
národní sjednocení pro tento státní
závěrečný účet za r.
1935 hlasovat. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Peters. Dávám mu slovo.
Posl. dr Peters (německy): Slavná
sněmovno!
Chci navázati na řadu řečníků,
kteří se dnes věcně zabývali
státní účetní uzávěrkou
za rok 1935, ačkoliv zájem na meritu této
věci není ve slavné sněmovně
příliš veliký. Považuji to za velikou
chybu, ježto rok 1935 je s mnoha stránek také
národohospodářsky zajímavý
a tudíž je srovnání ročního
období státního hospodářství
s národohospodářským vývojem
velmi důležité.
Nesmíme podceňovati jednu věc: že rok
1935 byl již ve státním hospodářství
šestý, který skončil schodkem, a že
státní hospodářství po nepřetržité
řadě schodků od roku 1930 dosáhlo
v r. 1935 schodku 11.4 miliard Kč. Nesmírně
vysoká cifra, větší než cifra uváděná
na straně úhrad a potřeb československého
rozpočtu; a myslím si, že by bylo třeba
se zabývati poněkud vážněji touto
otázkou, jaké následky bude míti toto
stálé schodkové hospodářství,
již proto, že jsme na počátku nového
ročního období ve státním hospodářství,
a přemýšleti, jak to má stát
zařídit, aby schodkové hospodářství
roku 1937 nebylo tak nesmírně vysoké, i když
k tomu jistě přijde schodek za rok 1936, jako schodek
v r. 1935, jíž se dnes zde zabýváme.
Několik pánů dnes již na to poukázalo,
že schodkové hospodaření v tomto státě
stále prýští ze tří pramenů:
1. z pramene překročených výdajů,
2. z pramene nedosažených příjmů
a 3. z používání vypůjčeného
kapitálu pro účely, pro které nebyl
určen; tedy právě podle toho, odkud pocházejí
schodky 6 minulých let, byste se měli postarati,
aby se v r. 1937 nedělaly tytéž chyby. Neboť
měli-li jsme na počátku tohoto schodkového
hospodaření státní dluh v částce
36˙2 miliard a dosáhli-li jsme na konci hospodářského
roku, který zde kritisujeme, výše státního
dluhu 39.4 miliard, dosahujeme začátkem roku 1937
výše státního dluhu v částce
46.8 miliard, tedy částky, která je nad síly
této země.
Tážeme-li se, kdo zavinil toto schodkové hospodářství,
nemůžeme se připojiti k mimořádně
optimistickým názorům koalice a koaličního
tisku, který příliš lehkomyslně
svaluje vinu na schodkovém hospodaření na
světovou hospodářskou krisi. Kdo zná
hospodářský život, nepopře, že
krise podstatně přispěla, že se po 6
let musí počítati s tak obrovskými
schodky. K tomu však přistupují ještě
jiné důvody, a o tom bych chtěl zde něco
říci.
Nejdříve mi dovolte, abych učinil několik
poznámek o určitých psychologických
věcech. V době, kdy bylo hospodářským
činitelům a politickým kruhům, které
nebyly vázány na koalici, jasno, že mimořádně
veliká krise zachvátila celé světové
hospodářství, mluvilo se u nás až
do r. 1933, tedy od r. 1930 až do r. 1933, politický
stále jenom o depresi, tedy o přechodném
zjevu, a činila se právě pod vlivem tohoto
sebeklamu opatření, která by byla správná,
kdyby bylo šlo o depresi, která však byla zcela
pochybená jak s hlediska finančního, tak
i organisačního, protože opravdu šlo o
trvalou krisi a nikoliv o přechodný stav. Když
se však na to přišlo, že zde šlo o
velmi vážný vývoj nejen hospodářství,
nýbrž i státních zájmů,
udělala se opět veliká psychologická
chyba tím, že se příliš rychle
resignovalo. Víte, že se přešlo ihned
do druhého extrému a bez mnoha přemýšlení
se prohlásilo, že Československo má
příliš mnoho průmyslu, a protože
tento není toho času zaměstnán, může
býti také hozen do starého železa, -
chyba, která se ještě asi před půl
rokem stala nynějšímu předsedovi vlády
a která je známkou, že se situace nejdříve
přeceňovala a pak podceňovala, pokud se týče
aktivity a aktivních zásahů odpovědné
vlády do ohromného boje mezi krisí a vlastním
národním hospodářstvím. A ještě
třetí věc: Pokud se u nás přece
jen vážněji o věcech jednalo, hledělo
se na ně vždy jen s hlediska průměru
celého státu; dělala se tedy ta chyba, že
se statisticky získaná čísla uplatňovala
na nejrůznějších hospodářských
a národně politických podkladech a tím
se vlastně přecházela skutečnost,
že regionalistické rozdíly v územích
působí také rozdíly v bídě.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Pan kol. Štůla přede mnou zcela
správně poukázal na tyto věci a souhlasím
s jeho stanoviskem, že četná a ohromná
území postižená bídou nejsou
výsadou sudetských Němců, nýbrž
že s ohledem na česká území postižená
bídou je počet, množství, velikost a
hloubka této bídy samozřejmě mnohem
větší než v českém nebo
slovenském území. Dospíváme
tedy k tomu, že si zcela ujasňujeme, že schematická
úprava hospodářských otázek
byla jednou z největších chyb dosavadní
hospodářské politiky státu, k čemuž
ještě přistupovala značná lehkovážnost,
která spočívala v tom, že jste se dali
oklamati všeobecnými zjevy nebo všeobecnými
průměrnými čísly o tom, že
úkolem vedení ve státě je posuzovati
hospodářské poměry podle skutečností
v jednotlivých územích a nikoliv podle nějakých
domnělých průměrů. Tím
jsem se však jen poněkud dotkl otázek psychologických.
Chtěl bych se však také obírati konkretními
hospodářskými omyly, které byly rozhodné
pro hospodářskou a obchodní politiku. Kol.
Macek konstatoval za nepozornosti a tudíž i
pochopitelné neúčasti slavné sněmovny,
že veliká chyba československé hospodářské
politiky spočívá v tom, že stále
myslí jen na stabilisaci; učinil zcela pěkné
přirovnání, že mu to připadá,
jakoby se chtělo 18letému chlapci stabilisovati
šaty pro celý život, a projevil mínění,
že to asi tak vypadá, chce-li se 18leté republice
vnutiti standard z roku 1936. To je zjištění,
které úplně podepisujeme a které jsme
již ve svém prvním prohlášení
v této sněmovně postavili do popředí.
Cennou stránkou zjištění kol. Macka
je však to, že se odvážil vysloviti slovo,
které jinak vzbuzuje mezi politiky mimořádně
silnou nedůvěru, tím že prohlásil,
že je nutno, aby se dospělo k dynamickému myšlení,
t. j. k myšlení, které se neohlíží
dozadu, nýbrž dopředu; vítám,
že alespoň jeden z vás, pánové
na české straně, měl odvahu vám
říci, že politické ideologie vám
berou možnost hospodářského vývoje.
(Souhlas.) To je jedna věc. (Posl. Špaček:
To říká soc. demokrat!) To je ještě
víc.
Druhá věc: Jedno je jasné, že kdyby
se hospodářská politika dělala tak,
jako se dělala v letech krise, zaspí Československo
nový rozmach světového hospodářství.
To je mi zcela jasné a zde je rozhodnou věcí,
abyste odložili zbabělost a dali si dynamickými
silami podnět, t. j. nechali zbabělé domněnky,
že tím opouštíte politickou linii. Neboť,
pánové, demokracie bez iniciativy nemá patent
na věčné trvání. Tedy druhá
věc: Na všeobecný hospodářský
vývoj se stále příliš pohlíželo
s hlediska snah po nivelisaci a ne s hlediska možnosti vzestupného
vývoje, ale s hlediska snah po vyrovnání
úpadku těch, kteří jsou nejníže,
stlačením úrovně těch, kteří
jsou nahoře. Byl jsem na české přednášce,
která mě mimořádně zajímala,
kde jeden muž, kterého si osobně velmi vážím,
charakterisoval poslední vývoj asi takto: Připadá
mu, jako by v usměrněné demokracii byl takový
vývoj, jakoby byl les náhle přistřižen
podle výše jednoho stromku, tedy všechny vrcholky
uřezány, aby se dosáhlo úrovně
nejnižšího stromku. Výborně! Ale
to, co zbude, již není lesem! A to je, pánové,
charakteristické pro hospodářskou politiku
posledních 5 let. Kdyby to byl státní socialismus,
věděli bychom, na čem jsme. Ježto však
to je polovičatost a nejasný vývoj, nevíme,
kam míříte. Jedno je však jasné,
ty konce: v 6 letech 11miliardový schodek a za 8 let o
10 miliard více dluhů, zchudlý lid, nejen
sudetskoněmecký, nýbrž i váš.
A ještě jednu psychologickou poznámku: Protože
jste vy jako vedoucí národ ve státě
ovládáni hrozným pesimismem, hrozí
vám veliké nebezpečí, stali-li jste
se následkem pochybené politiky hospodářské
i jiné takovými pesimisty; pohlíželi
byste zcela jinak na toto mladé hnutí (ukazuje
na poslance sudetskoněmecké strany), kdyby se
z vás nebyli stali tak zatvrzelí pesimisté.
(Potlesk. - Posl. Špaček: Mnoho teorií,
ale málo konkretnosti!) Později!
Dovolte, abych konstatoval třetí věc. Pánové,
dali jste se v celých těchto 17 letech vaší
nezávislosti oklamati tímto zjevem: Váš
národ hospodářsky zbohatl. Národnostní
hospodářská expanse (Výkřiky
posl. Špačka.) vám jistě dala možnost
získati jak pro soukromé, tak i pro organisované
hospodářství hospodářský
prostor. Pánové, v tom spočívá
veliký omyl, že tento národnostní zisk
je ziskem celého státu, a to proto, že konec
konců tímto vaším národnostně
hospodářským výbojem byla zničena
ohromně veliká část německého
národního jmění, kterou jste nemohli
nahraditi, protože národní jmění
nelze zase tak snadno vytvořiti, jak bylo zničeno.
A hleďte, zde jsou velmi mnohé příčiny
vašeho schodkového hospodářství.
Podívejte se na aktiva a pasiva účetní
uzávěrky a uvidíte, kolik milionů
a miliard musilo býti obětováno, abyste mohli
financovati tuto národně-hospodářskou
expansi s tím výsledkem, že jste v jádře
nezbohatli, nýbrž zchudli. Zkrátka řečeno,
sociální kvota, kterou musí stát poskytovati,
v našem území stoupla, protože jste vytvořili
území nezaměstnaných, a to dílem
z národnostně politických důvodů
a na druhé straně jste daňovou kvotu nesmírně
stlačili, protože nové podniky samozřejmě
požívaly daňových výhod, a to
větších než na ně podle zákona
jako nové podniky měly právo.
Další postřeh: Pan kol. Štůla
správně poukázal na veliký hospodářský
- jak my tomu říkáme - spád se západu
na východ; je jasno, že východu, tedy Slovensku
a Podkarpatské Rusi, se dostává podpory,
které vyžaduje jejich zaostalost. Nic proti tomu nenamítám
než to, že tento vývoj na východě
je uskutečňován na úkor západu
a že se zde zase přirozeně stlačuje
vyšší stupeň hospodářského
vývoje a za velikých obětí, mnohem
větších, než by bylo třeba pro
vzestup Slovenska přirozenou cestou, se zvyšuje stupeň
vývoje na východě. (Posl. dr Tiso: Je
to práve opak!) Nikoliv, pane kolego, tomu tak není!
Musil byste jen jednou srovnati životní možnosti
našeho průmyslového dělnictva v průmyslových
krajích severních a západních Čech
a uviděl byste, jak ohromně klesla tato úroveň
za několik let, aniž byste mohl jako oposiční
Slovák tvrditi, že jste v téže době
o tolik zbohatli, o kolik my jsme zchudli. (Posl. dr Tiso:
Odmontovanie priemyslu na Slovensku nie je sníženie
úrovne celej slovenskej oblasti?) Nic proti tomu nenamítám
a považuji to za nutné, aby se vašemu kraji dostávalo
podpory, ale je nepřirozené, že se tím
naše sudetskoněmecké území úplně
ochuzuje a s tohoto pěkného stupně vývoje
je prostě stlačováno na zcela nízkou
úroveň. To není státní a kulturní
politika. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Chtěl bych shrnouti, co jsem až dosud řekl.
Chtěl jsem dokázati, že veliké schodkové
hospodářství, o kterém kol. Brdlík
ve výboru pravil, že bylo snad způsobeno přílišnou
velkorysostí, bylo způsobeno přílišnou
lehkomyslností. Snad by toto schodkové hospodářství
bylo mělo veliký hospodářský
účinek, kdyby se nebyly staly chyby, o kterých
jsem mluvil, t. j. kdyby se bylo hospodařilo rozvážněji
a také úsporněji, než se skutečně
hospodařilo a než se dnes asi děje. Proti tomu
se obracíme a domnívám se, že rok 1936
nemůže zase jinak skončiti než schodkem
- nevím, jak vysokým - a ježto v r. 1936 se
nehospodařilo jinak než v letech 1930 až 1936,
je zřejmo, že musíme počítati
opět s novým velikým schodkem. A proto vás
varuji: Je vyloučeno, abyste tak lehkomyslně hospodařili!
Je potřebí, abyste již v únoru 1937
ty věci viděli, vyjasnili a učinili opatření,
aby rok 1937 opět neskončil 3miliardovým
schodkem jako rok 1935 a podle toho, co slyším, jako
i rok 1936.
Dovolte, abych nyní učinil několik srovnání
mezi rozpočtem na r. 1935 a uzávěrkou za
rok 1935. Označím-li hospodářskou
situaci roku 1929 číslicí 100, byl nejhlubší
bod hospodářského vývoje v r. 1933
na čísle 60. V druhé polovině roku
1934 následovalo zotavení a dosáhli jsme
čísla 67. Rok 1935 znamená až do podzimku
klid a pak vzestup, který způsobil, že v roce
1937 bylo dosaženo 70 z oněch 100 % roku 1929. Jak
se to však má ve srovnání s vývojem
světového hospodářství? Zde
máme mimořádně zajímavý
zjev, že se totiž úpadek hospodářských
sil, ovšem v procentech, v Československu dostavil
v letech 1930 až 1931 mnohem pomaleji než v ostatním
světě. Kritickým rokem byl rok 1933, kde
vývoj světového hospodářství
do jisté míry utekl vývoji československého
hospodářství.