Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr Štůla. Dávám
mu slovo.
Posl. dr Štůla: Vážené shromáždění!
Nebude bez zajímavosti, jestliže sdělím,
že státní uzávěrka na r. 1935
se projednává právě ve výročí
tragického skonu jedné z největších
postav našeho parlamentu a Československé republiky,
našeho prvního ministra financí a zakladatele
československé měny, dr Aloise Rašína.
Vzpomínáme, že to byla skutečně
význačná osobnost, která přímo
fanaticky bojovala za upevnění československého
státu, která snad byla ve formách někdy
strohá, po případě i tvrdá,
ale v níž bilo srdce zlaté, srdce, které
i při posledních okamžicích svého
života myslilo a obávalo se jen a jediné o
osud Československé republiky.
Žel, že do dnešního dne velikost a význačnost
tohoto muže, který položil základ našemu
finančnímu i státnímu hospodářství,
nenalezla ještě výrazu v tom, aby mu byl postaven
pomník, přes to, že již dávno parlament
odhlasoval, že prvnímu ministru financí Československé
republiky z vděčnosti a úcty má býti
postaven pomník. Připomínám proto
význačnou osobnost dr Rašína
právě v těchto dobách, kdy projednáváme
si státní závěrku státního
hospodářství za r. 1935. Myslím, že
je dobře vzpomínati bojů, které míval
dr Rašín o svůj rozpočet, když
bojoval za rovnováhu rozpočtovou, za to, aby byla
rovnováha nejen na papíře, nýbrž
aby také hospodářství státní
bylo rovnovážné a odpovídalo tomu, co
jsme si v rozpočtu samém dali. Bohužel, že
není tomu tak v dnešních dnech a že už
po 7 let nenalezla Československá republika rovnováhy
svého hospodářství státního,
že už po 7 let pokulhává silně
stamilionovými schodky hospodářství
státní za rozpočtováním státním.
Připadá mně mluvení o státních
uzávěrkách asi tak jako promlouvání
pohřební řeči nad něčím,
co již dávno zašlo. Vidíme z neúčasti
v rozpočtovém výboru i v parlamentu samém,
že se nerado mluví o tom, co již minulo, jakkoli
by bylo velice a velmi zapotřebí, zvláště
dnes, v těchto těžkých hospodářských
dobách, uvažovati a zpytovati svědomí,
proč že státní hospodářství
Československé republiky pokulhává
miliardovými schodky za vlastní svojí rovnováhou.
Co je potřebí vykládati o milionech? Dnes
se u nás hází ne miliony, nýbrž
miliardami. A nikoho také tyto veliké cifry neoslní
a nepřekvapí, poněvadž my, poměrně
malý národ, jsme si rychle zvykli na milionové
i miliardové položky. Ale přece jenom je potřebí
si alespoň zhruba říci, jak vypadá
ten rok 1935, abychom zvážili celou bídu našeho
hospodářství. Račte uvážiti:
Sám pan rozpočtový zpravodaj posl. Remeš
řekl, že kasovní schodek za r. 1935 činí
3 miliardy Kč. Do závěrek státních
jsme si dali jen 1.5 miliardy Kč schodku, poněvadž
to ostatní kryjeme úvěrovými operacemi,
zejména pokladničními poukázkami.
Při tom vidíme, že naše výnosové
daně, ať jsou kteréhokoliv druhu, zejména
výdělková daň, jsou na trvalém
sestupu, a nemůže nás překvapiti, jestliže
snad některý měsíc nebo některý
rok má poněkud menší výkyv k
lepšímu. Jest trvalý sestup výnosových
daní, zejména zvláštní daně
výdělkové; jen činžovní
daň nám jeví vzestup následkem odbourávání
zákona o ochraně nájemníků.
Stejně je tomu s dávkami konsumními. To vidíme
nejen ve velkých městech, nýbrž i v
celém státě, že upadají konsumní
dávky. Co to znamená? To znamená, že
upadá a ochabuje konsumní schopnost občana,
že občan nemůže konsumovat tolik, kolik
by chtěl, protože nemá tolik výdělku,
tolik možnosti, aby mohl dávat svůj výdělek
do oběhu. Při tom vidíme z uzávěrky
za r. 1935, že státní dluh je 46.800 milionů
Kč; to je, prosím, jen státní dluh
Československé republiky, nemluvě o 11 miliardách
Kč, které je dlužna samospráva. Skoro
na 60 miliard Kč je dlužen stát Československé
republiky, který má 16 milionů obyvatel,
z toho 8 milionů výdělečně
činných. Celá jedna pětina našeho
státního rozpočtu připadá na
úrok a úmor státního dluhu. Zde bychom
měli dnes uvažovati, zde bychom měli aspoň
v postních dnech jíti ke zpovědi a zpovídati
se, proč jsme tak daleko upadli. Zde by byla nejlepší
příležitost k diskusi o tom, na čí
straně by byla pravda.
Závěrky našeho státního rozpočtu
a také závěrka za r. 1935 jsou těžkou
obžalobou dnešního koaličního systému
nejen vládního, nýbrž i parlamentního.
Rádi volíme velká gesta; když nevíme
kudy kam, říkáme, že je ohrožena
demokracie. Chvástá se s tím kde kdo a konečně
i komunisté se obávají o demokracii, ale
že sami jsme si demokracii oklestili zmocňovacím
zákonem, že parlament sám se vzdal výsostného
práva zvažovat, hospodařit, zákonodárně
zasahovat do veškerého dění hospodářského,
politického, kulturního, sociálního
a že přenesl dobrovolně toto své svrchované
právo na vládu, v tom se nevidí okleštění
demokracie. Nevzdáváme se sami dobrovolně
této demokracie? Proč tedy ve veřejnosti
křičíme, že je ohrožena demokracie?
Vždyť se jí sami dobrovolně zříkáme.
(Tak jest!) A při tom vidíme jednu smutnou
věc, totiž že parlament ztratil iniciativu. Kolik
je iniciativních návrhů, které jsou
projednávány v plenu parlamentem? Vždyť
jsou to vesměs vládní návrhy! Sledujete-li
blíže Sbírku zákonů a nařízení,
budete viděti, že daleko větší
počet rozhodnutí a ustanovení připadá
na vládní nařízení nežli
na nařízení zákonná. Je viděti,
kam dospěl parlamentarismus za dnešního chápání
demokracie.
Účetní závěrky jsou skutečně
obžalobou dnešního systému, ale také
parlamentarismu. Disparita mezi rozpočtováním
a státními uzávěrkami je zároveň
obžalobou dnešního veřejného systému
hospodářského i výrobního.
Aby náš hospodářský život
byl vyrovnán a uveden do rovnováhy, musily by naše
státní příjmy stoupnouti aspoň
o 25%. Zatím není té možnosti.
V závěrkách státních docela
dobře se odráží boj názorový
o dnešní výrobu a hospodářský
život. Vidíte, že se dnes vede veliký
boj o to, jakáže výroba a hospodářství
má platiti, zda výroba soukromá, či
kolektivní nebo družstevní nebo etatisace.
Vidíme smutnou věc, že nejen v zákonech,
které si dáváme, nýbrž i v praktickém
provádění výroby je dnes soukromé
podnikání utloukáno (Tak jest!) daňovými
zákony, dodávkovými zákony a vším
ostatním. Nechť nikdo neříká,
že soukromá iniciativa by snad nebyla nejlepší,
pružnou a vzpružující pákou hospodářského
života. Ať se nikdo nemýlí o významu
a velikosti kolektiva. Kolektivum pracuje, ale kolektivum nemyslí
a netvoří. Kolektivum jen pracuje, individuum myslí.
A proto my soukromou iniciativu v hospodářském
životě skutečně ubíjíme.
Zato na druhé straně hýčkáme
kolektivní výrobu, družstevní výrobu
a děláme z ní skleníkovou výrobu,
kterou chráníme skleněným šturcem
před veškerými závany jakékoliv
konkurence a podporujeme ji ještě sanačními
zásahy. Myslím, že si nesloužíme
právě nejlépe, když tuto kolektivní,
družstevní výrobu takto chráníme,
poněvadž přece jen může dojíti
k tomu, že ten skleněný šturc, který
družstevní výrobu chrání před
závanem konkurence, se odstraní a tato výroba
bude najednou postavena před normální a obyčejnou
konkurenci. Jest otázka, jak obstojí v této
konkurenci, když vidíme, že nemůže
ani za tohoto chráněného systému hospodářského
dostáti svým povinnostem a že potřebuje
mnohých a mnohých podpor sanačních.
A konečně třetí výroba by byla
výroba etátní, státní čili
etatisace. Vidíme dobře, jak to vypadá s
našimi státními podniky. Vidíme to hospodářství,
jak se tyto podniky nemohou hnout pro těžkou svoji
povinnost, i tenkrát, když říkají,
že jsou na obchodní basi. Vidíme, že až
na tabákovou režii a ještě některé
menší podniky všechny státní podniky
jsou pasivní. Z toho vyplývá závěr,
že jestliže nemáme dosti kuráže k
tomu, abychom provedli etatisaci ve výrobě, poněvadž
vidíme, že Rusko samo od toho ustupuje, jestliže
nemáme dosti síly, abychom mohli provésti
kolektivisaci výroby formou družstevní, bylo
by střízlivé, zdravé a rozumné,
abychom také neubíjeli soukromé podnikání,
které je přeci jen hlavním základem
hospodářského života, které je
a zůstane (Posl. Špaček: A je nositelem
státní síly!) nositelem státní
síly a pevnosti.
A proto není potřebí volati, že je demokracie
ohrožena, nýbrž po tom, aby se zavedl do našeho
hospodářského života klid a pořádek,
aby naše výroba mohla správně kalkulovati,
abychom ji nezatěžovali novými břemeny,
která přinášejí jen nejistotu
a nedůvěru. (Předsednictví převzal
místopředseda Langr.)
Velice rádi u nás mluvíme o tom, že
se má šetřit. Konečně se také
u nás ozve svědomí a řekneme: Šetřit!
Dovolte, abych poukázal na některé druhy
šetření, které v našem státě
provádíme. Vezmu kapitolu, která promlouvá
o úsporách v osobních výdajích
zaměstnanců, která mluví o tom, jak
stát na svých zaměstnancích ušetřil.
Bylo konstatováno, že ve státní správě
je zaměstnáno 186.700 zaměstnanců,
nepočítaje v to podniky, takže připadá
1 státní zaměstnanec na 143 obyvatel. Není
to tedy překrvení státními zaměstnanci;
ale přece státní správa, poněvadž
je třeba, aby se šetřilo, provádí
úspory.
Dovolte, abych vám řekl, jak vypadají tyto
úspory v jednotlivých resortech. Předsednictvo
ministerské rady ušetřilo na zaměstnancích
r. 1935 podle uzávěrky 624.000 Kč stovky
nebudu uvádět - ministerstvo nár. obrany
1,885.000 Kč, ministerstvo vnitra 1,270.000 Kč,
ministerstvo spravedlnosti 4,284.000 Kč, nejvyšší
správní soud 170.000 Kč, ministerstvo školství
7˙5 mil. Kč, ministerstvo zemědělství
1,920.000 Kč, ministerstvo obchodu 634.000 Kč, ministerstvo
veř. prací 4,246.000 Kč, ministerstvo pošt
a telegrafů 101.000 Kč, ministerstvo soc. péče
1,411.000 Kč, ministerstvo zdravotnictví 1,489.000
Kč, ministerstvo financí 6,711.000 Kč a nejvyšší
účetní kontrolní úřad
141.000 Kč. Ve státních závěrkách
vidíme, že státní správa ušetřila
na zaměstnancích dohromady 32,376.188 Kč.
A nyní se ptám, jak a v čem ušetřila?
Odpověď máte zase v příslušných
kapitolách státní uzávěrky,
kde se praví, že se to ušetřilo z převážné
části tím, že nebyla obsazena systemisovaná
služební místa, že bylo omezeno ustanovování
smluvního personálu a že byli zavedeni aspiranti.
Táži se, bylo-li třeba, aby státní
správa sahala k těmto úsporným opatřením,
bylo-li třeba, aby nebyli ustanovováni pragmatikální
zaměstnanci, aby nebyli přijímáni
smluvní zaměstnanci? Cožpak nevidíme,
že státní administrativa stůně?
Stále se mluví o tom, jak by se administrativa zhospodárnila
a zlevnila, ale při tom vidíme, že poměry
jsou čím dále tím horší.
Nemůžeme na př. od nejvyššího
soudu dostat rozsudek dříve než za 2 léta,
u nejvyššího správního soudu to
trvá 3 léta, než dostaneme rozhodnutí,
ale ministerstvo spravedlnosti přece - i když neprojevuje
přímo radost - konstatuje, že na justiční
správě ušetřilo celkem 4.25 mil. Kč.
Stejně je tomu ve financích; ministerstvo financí
ušetřilo jen na finanční stráži
- přes to, že bylo preliminováno, že mohla
býti ustanovována 3,092.000 Kč a ředitelství
státního dluhu na personálu 1,341.000 Kč.
Ministerstvo zdravotnictví ušetřilo tím,
že neustanovovalo lékaře při politických
úřadech a při policejní službě
lékařské, 1˙25 mil. Kč.
Ovšem musíme si také říci, jak
byla tato služba prováděna. Myslím,
že to nejsou nejsprávnější škrty,
které se ve státním rozpočtu provádějí,
a že úspory tohoto druhu se státu poměrně
špatně vyplácejí. Nejlépe to
vidíme, v soudnictví, kde následkem toho,
že soudcové mohou jen pomalu vykonávati své
úřední úkony, trpí nejen poplatník,
nýbrž i státní pokladna a trpí
také stát sám.
Ptáme se dále, co je s odbouráním
srážek 150 mil. Kč, o kterých se rozšiřují
stále nepříznivé zprávy? Tady
vidíte, že právě tyto úspory
ve státním rozpočtu a ve státní
závěrce zrovna by nemusely býti vyčíslovány.
Naproti tomu se podívejme, jak to vypadá jinde,
na str. 359, kde se mluví o kapitálové účasti
státní správy v soukromých podnicích.
Je pravda, že se vypichuje na této stránce
řada peněžních ústavů,
u kterých má stát uloženy své
vklady ve formě akcií, ovšem takovou formou,
že nedostává žádných čistých
zisků, ani dividend, ani cokoliv jiného. Nevypichuji
to zvláště, ale cituji jenom: Anglobanka 60
mil. Kč, Tatrabanka 8 mil. Kč, Diskontníbanka
14 mil. Kč, Průmyslová banka 30 mil. Kč,
Německá agrární banka 5 mil. Kč,
Telegrafia 6 mil. Kč, Zemská banka na podporu německých
spořitelen 20 mil. Kč; ale na položce čistého
zisku nevidíme ani haléře. Nevypichoval bych
dvakráte tyto cifry, zrovna tak ani okolnost, že stát
se zúčastní na některých podnicích,
kdybychom chtěli býti spravedliví a tyto
cifry všude znamenali.
V našem rozpočtu a v našich uzávěrkách
mluvíme také o státních zárukách.
I to je položka neobyčejně vážná
a významná. Víme a podle státní
uzávěrky se vidí, že stát garantuje
celkem za 11.347 mil. Kč a že z těchto garancií
je garantováno téměř za 4 miliardy
Kč podle zákona o stavebním ruchu za léta
od r. 1919 až 1930. To je stejné, jako by stát
byl dlužen, poněvadž víme dobře,
co je garancie ve směnkách a všude jinde. Ptám
se, když je garancie při stavbách podle zákona
o stavebním ruchu, proč se neprojednává
zákon o regresu, proč se neprojednává
právě tento regresní zákon, neboť
mnozí majitelé domů, kteří
mají státní garancii, přímo
čekají na to, aby již jednou tento regresní
zákon spatřil světlo světa, aby věděli,
na čem jsou, aby věděli, jsou-li ještě
majiteli toho domu, který podle státní garancie
postavili, či zdali snad budou jejich domy ohodnoceny tak
vysoko, že se budou musit těchto majetků vzdáti.
Říkám, že bych zvláště
nevypichoval otázku kapitálové účasti
státní správy na peněžních
ústavech, kdybych nepostrádal v našem rozpočtování
a v našich závěrkách také cifer,
kterými státní správa ať formou
garancií nebo formou vkladů nebo po případě
formou podpor přispívala na družstevní
naše hospodářství. My jen tu a tam něco
slyšíme, jednou o 36 mil. Kč, o 150 mil. Kč,
zase o 8 mil. Kč, ale nikde to ani v rozpočtu, ani
v závěrkách nevidíme. Máme-li
kuráž a považujeme-li za nutné, abychom
řekli, že uložili jsme do banky tolik a tolik
milionů Kč jako neúročnou půjčku,
proč nemáme také nejen tolik odvahy, nýbrž
tolik seriosnosti, abychom si řekli, že stát
má všude jinde také garancie, že všude
jinde dal své prostředky? Myslím, že
kdybychom si řekli, že se garantují družstevní
podniky, buďte ubezpečeni, že by nebylo ve veřejnosti
tolik křiku, že se děje snad něco špatného
a nesprávného, když se takové nebo onaké
podnikání podporuje. Pokud to nebudeme vyčíslovat
ve svém rozpočtu, nedivte se, pak jsou mnozí,
kteří myslí, že se zde hraje nějaká
nepoctivá, šalebná hra právě
při těchto otázkách družstevního
podnikání.
Další smutnou kapitolou našeho závěrečného
účtu a našeho hospodářského
života státního je samospráva. To jsou
samosprávné finance, část veřejné
správy. Já bych byl opravdu šťasten jako
člověk, který přece jen v samosprávě
po léta pracuje, kdyby jednou slavná. sněmovna
chtěla těmto otázkám samosprávným,
zejména samosprávným financím, věnovati
trochu více pozornosti, než věnuje. Nechť
si nikdo nemyslí, že samospráva je tak malým
útvarem hospodářským, aby se mohlo
přes ni přecházeti k dennímu pořadu.
Mám za to, že samospráva již dnes je velice
tvrdým oříškem nejen ministerstva financí,
ale také všech zúčastněných
ministerstev. Dali jsme si celkem 5 finančních zákonů,
které se týkají samosprávy. Byl to
zákon, který upravoval limit přirážkový,
a pamatujete se, co bylo tenkrát křiku o tom, že
panská koalice uškrtila samosprávu limitem
přirážkovým, jakkoliv se ukázalo,
že rudozelená koalice v tom neudělala ani o
haléř více a lepšího, a jestliže
něco vymyslila, tedy jen vyrovnávací fond,
a dnes uvažuje o zvýšení dalších
přirážek. Při tom vidíme, že
samospráva hyne proto, že, jsouc připojena
svým přirážkovým systémem
na daně výnosové, které uvadají,
má také výnos těchto svých
přirážek daleko menší a menší,
takže musíme dnes prostě konstatovat, že
ani okresy ani obce nemohou jíti dále, že obce
a okresy nemohou dnes splňovati své zákonné
povinnosti, které jim uložil zákon.
Velice mnoho se mluví o oddlužení samosprávy,
ale já myslím, že je to spíše jen
gesto a heslo, jako když se mluví o investicích
státních a o regionalismu veškerých
těchto investic. Jsem příliš skeptikem,
než abych chtěl věřit všemu, co
se ve veřejnosti o těchto věcech mluví,
zejména mluví-li se o těch miliardových
cifrách.
Oddlužení samosprávy! O této věci
se již mluvilo velmi mnoho v poradním sboru pro úpravu
samosprávných financí. Měl být
zřízen pomocný fond, ze kterého by
se samosprávným financím ulehčilo.
V novinách proběhla zpráva, že se utvořilo
kuratorium pomocného fondu pro úpravu dluhů
okresů a obcí, ale jenom v Čechách,
a že se do tohoto fondu má dát roční
přiděl daně obratové a také
příspěvek státní. Ale tento
fond pro úpravu obecních dluhů v Čechách
přijímal na sebe, nebo, řekl bych, snaží
se převzít úrokování a úmor
obecních a okresních dluhů ve výši
2 miliard. Co to znamená na jedenáctimiliardový
dluh samosprávy, když chce tento pomocný fond
bráti na sebe úlohu, že bude úrokovat
a umořovat jen 2 miliardy a na ty dvě miliardy potřebuje
80 mil. peněz na úrok a úmor! Co se bude
dělat s dalšími 9 miliardami korun? A jak vypadá
celý ten pomocný fond, který jsme si dali?
Začalo se hezky, to je pravda, asi jako v každém
řízeném hospodářství,
které jsme si udělali. Hezky se rozběhne,
ale obyčejně se to skončí slaběji,
než jsme se rozeběhli. Také v lecčems
v tom řízeném hospodářství,
o kterém jsem ochoten diskutovat příznivě,
jsme se dobře rozeběhli, ale bohužel dechem
nestačíme. A také v tom pomocném fondě,
který jsme si udělali nebo chceme udělati
pro sanaci samosprávných financí. Je to zákon
z r. 1935, č. 69 Sb. z. a n., kde jsme si řekli,
že z tohoto fondu mají obce a okresy dostávat
151 mil. Kč na úrok a úmor svých dluhů.
To bylo jen zbožné přání, které
parlament pronesl svým zákonem. Přišel
hned finanční zákon z r. 1936, který
oklestil těchto 151 mil. Kč tím, že
řekl: My nemůžeme dát ze státních
prostředků, z řádného našeho
rozpočtování 151 milionů Kč
a proto je budeme hradit úvěrovými operacemi,
to znamená: jestli se nám ty úvěrové
operace podaří. A poněvadž se nám
ve finanční správě nepodařily,
nedostala samospráva 151 mil. Kč do pomocného
fondu, nýbrž dostala pak zákonem méně.
Později přiklusalo vládní nařízení
ve smyslu zmocňovacího zákona, a to hned
vidělo, že prý samospráva vydělá
na tom, že se sníží úroková
míra, a proto se řeklo, že 151 mil. Kč
by bylo příliš mnoho, a tato částka
se snížila o to, co samospráva vydělá
na snížení úrokové míry.
A tak z celých 151 mil. zbývá nakonec jenom
70 mil., ale i z této částky dala státní
správa finanční do fondu pouze 30 mil. Tak
vidíte, jak dopadl tento pomocný fond pro úrokování
dluhů okresů a obcí v Čechách.
A přece jsou to celé 4/5 okresů v Čechách
a převážná většina obcí
v Čechách, která čeká už
na vyřízení této otázky, poněvadž
potřebuje vybavení z dluhů. Většina
obcí ví, že tyto dluhy nezaplatí strýček
z Ameriky, ale přece očekává od státní
správy, že jí pomůže nésti
tuto úrokovou a úmorovou službu dluhů.
A proč to očekává od státní
správy? Poněvadž státní správa
uložila samosprávě formou zákonodárnou
tolik nových břemen, že jich samospráva
prostě nemůže snést za dnešní
finanční mohoucnosti, za dnešních svých
finančních zdrojů. (Posl. Špaček:
Nemohoucnosti!) Ano, nemohoucnosti.
Nové úkoly. Zdá se na první pohled
maličkost a malichernost, řeknu-li, že samospráva
byla zatížena také tím, že okr.
hejtmani musejí být ubytováni na účet
obce. Račte si představit, že město,
které má 3000 obyvatel, platí takový
byt nebo udržování částkou 28.000
Kč! Co znamená stavba okresních domů,
které jsme si postavili, tak rozsáhlých a
rozměrných, často nadbytečně
velkých, jak jsme si u nás v Československu,
bohužel, zvykli dívat se na vše velkýma
očima, že velmi rádi přestřelujeme.
Nikdo se pak neptá, z čeho budeme udržovat
tyto velké budovy, které máme.