Bohužel osud tomu chce, že zprávy a rozhodnutí
o těchto lidech podávají rozličné
šovinistické a neúřední instituce,
velice blízké Řehoři Vranému
a "Národním listům", které
podávají stranické zprávy a ze šovinistické
nenávisti chtějí zničiti těch
několik set železničářů.
Při této příležitosti musím
přibíti na pranýř pana dr. Wolfa
- bohužel zde není - který na jedné
straně křičí a naříká
na tato odvetná opatření, ale sám
pomáhá při rozličných dobrodružstvích,
která vedl Kloc a způsobil tato odvetná opatření
a nyní se spojuje se Sokolem, Hlinkou a agrárníky,
kteří zavinili to neštěstí ve
Slezsku a chtějí dělati pořádek
jako cikán se zlodějem.
Na důkaz těchto šovinistických tendencí
a nespravedlností uvádím, že v ředitelství
košicko-bohumínské dráhy jest černá
listina lidí, kteří mají nejlepší
kvalifikace a jsou vyznamenáni za dobrou práci a
své zásluhy, ale poněvadž nejsou sympatičtí
pro svůj polský původ jistým vyšším
byrokratům v tomto ředitelství, byli zapsáni
na černou listinu.
Černá listina (čte): "Návrh
ředitelství čsl. státních drah
v Olomouci na překládání zaměstnanců
na košicko-bohumínské dráze. Albrechtice:
Galuszka František, Tomaszek Jindřich, členem
Unie od 1. července 1930, skupiny Č. Těšín,
členské čís. 352. Louky nad Olzou:
Wadowski Adolf, Swrczina Dominik, Prybula Jan, členem Unie
od 1. ledna 1924, skup. Č. Těšín, čl.
čís. 250; Broda Karel. Jablunkov: Szwanczar
Frant., členem Unie od 1. prosince 1918, skupiny Čes.
Těšín, čl. čís. 687; Kantor
Jiří. Staré Město u Fryštátu:
Peter Julius. Vendryně: Pindur Josef, členem
Unie od 1. srpna 1926, skup. Č. Těšín,
čl. čís. 461, Borský Jan, členem
Unie od 1. dubna 1913, skup. Č. Těšín,
čl. čís. 1. Heczko Jan. Dolní Marklovice:
Rothner Ant., Bogocz Karel. Darkov: Sznapka Josef, Sciskala
František, členem Unie od 1. dubna 1931, skup. Č.
Těšín, čl. číslo 369,
Polok František, členem Unie od 1. června 1933,
skup. Č. Těšín, čl. č.
590. Owczarzi Josef. Orlová, hlavní nádraží:
Firla Jan, Firla Josef, Kolář František. Doubrava:
Guziur František, členem Unie, skup. Orlová
od 1. ledna 1921, Hubacz Alfred, Wieczorek Osvald, Piskorz N.
Prostřední Suchá: Firla František,
člen Unie, skup. Kunčice, Balon František,
člen Unie, skupina Kunčice, Kotula Bernard, člen
Unie, skup. Kunčice, Pavlas Jan, člen Unie, skup.
Kunčice. Stonava: Balwar Viktor, Böhm Robert,
Wilczek Ludvík, Vorlíczek Klement, členem
Unie od 1. ledna 1919, skup. Č. Těšín,
čl. č. 209. Bystřice nad Olzou: Cienciala
Rudolf, Bocek Josef, Karzel Jan, Waleski Jan. Karpentná:
Sporysz Pavel, členem Unie od 1. ledna 1934, skup. Č.
Těšín, čl. č. 456, Wojnar Jiří"
a mnoho jiných.
Druhou takovou křivdou, která se musí v zájmu
polského lidu ve Slezsku napraviti, jest otázka
přijímání ke dráze dělníků
nebo mládeže nebo snad i absolventů gymnasia.
Kdo přinese ze školy vysvědčení
jiné než české, jistě nedostane
místo. Já sám jsem si dal letos práci,
abych se dotázal, kolik z lidí, kteří
podali žádosti o místo do Těšína,
Jablunkova, Bohumína, Frýdka, kteří
jsou členy nečeských spolků nebo měli
polské školy a o nichž vím, že jsou
stoupenci bratrské spolupráce česko-polské,
dostalo skutečně místo. Konstatuji, že
z těchto lidí nebyl dosud nikdo přijat, pokud
jde o absolventy polských středních, měšťanských
a obecných škol.
Stejně nebyla vyřízena otázka polských
nápisů, ve které často intervenovali
mimo mne bývalí polští poslanci Chobot
a Buzek. Polské nápisy nejsou, a odpovědní
činitelé na další zakročení
v této věci nereagují.
Domnívám se, že v tak velmi důležité
a napjaté chvíli velkého nebezpečí,
které prožívá Československá
republika, jest v zájmu státu seskupiti do jednoho
šiku všechny, také Poláky, kteří
jsou stoupenci republiky a demokracie, že je nutno odstraniti
všechna škodlivá odvetná opatření,
napraviti křivdu, která se děje Polákům,
a splniti jejich základní požadavky. To jest
otázka několika set lidí u drah, kteří
jsou dobrými občany tohoto státu, a nestálo
by to mnoho, aby jejich základní požadavky
byly uspokojeny.
Pro těch několik stovek lidí, pro tu nebezpečnou
režii a praksi v přijímání a
přesazování slezských železničářů
udělal varšavský fašismus z toho opravdový
problém, který dělá zbytečně
ostudu za hranicemi. Kdyby to stálo nějaké
strašlivé miliony nebo kdyby to byla věc prestiže
nebo zásadní, nedivil bych se, ale je tu třeba
ukázat jen trochu dobré vůle těm několika
stovkám lidí, kteří chtějí
žít a kteří jsou dobrými občany
republiky, aby se tato věc opravdu již dostala s místa.
Má to osudné následky, když tito nevinní
lidé trpí za nespáchané činy
a mají pocit křivdy, tím spíše,
že dokázali svou loyálnost k československé
státnosti. Bylo by to skutečně šílenství,
kdyby odpovědní činitelé nenapravením
těchto křivd měli dále posilovati
fašismus a iredentu ve Slezsku.
Zhoršení poměru mezi Československem
a Polskem má svůj původ podle mínění
jistých varšavských vládních
vrstev v tom, že polská otázka v Československu
není dosud vyřízena a že podle mínění
těchto vrstev cesta k dohodě vede českým
Slezskem. A je-li to otázka 100.000 Poláků
žijících zde v republice - ačkoliv nevěřím
v upřímné úmysly polských sanačních
vrstev, pokud jde o dohodu s Čechy - není nic snadnějšího
než vyraziti zbraň z rukou varšavských
nepřátelů republiky a splniti zásadní
požadavky polské slezské menšiny.
Domníváme se, že vyřízení
polské otázky v Československu jest velmi
ožehavé. O tom můžete čísti
v takových nestranných polských časopisech,
jako jest varšavský "Robotnik", orgán
polské socialistické strany, který výslovně
praví, že v zájmu česko-polské
spolupráce jest vyříditi tuto otázku
smírně. Dlužno dbáti demokratického
Polska, které si přeje spolupráce s Československem,
které žádá změnu Beckovy politiky
a chce společně s námi a všemi řádnými
českými demokraty vyraziti trumf z rukou Becka a
vyříditi těšínskou otázku
tak, aby se Slezsko stalo mostem k dohodě a nikoliv jablkem
nesváru.
Proto míníme, že je jistě nejvyšší
čas, aby křivdy našich železničářů
byly napraveny. Zároveň jsme pro to, aby viníci
revisionistické propagandy a iredenty byli příkladně
potrestáni. Čím dříve se to
udělá, tím dříve se vyrazí
zbraň z rukou fašistů a posilni se všechno,
co jest dobré.
Proto také jménem těch polských železničářů,
jménem celého veřejného mínění,
jemuž leží na srdci blaho republiky, žádám,
aby tito poctiví lidé byli vráceni na svá
stará, dávná služební místa
do Slezska a aby se napravila křivda, která se jim
stala. Napraviti tuto křivdu jest v zájmu našem
i vašem, aby se vytvořila solidárnost a rovnoprávnost
mezi českým a polským občanstvem,
a může to přinésti jen pomoc při
obraně republiky proti fašismu! (Potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je pan posl. Bergmann.
Posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
V krátké době posledního půl
roku jsme svědky dvou hlubokých zásahů
do hospodaření našich největších
a nejdůležitějších státních
podniků, to je československé pošty
a československých státních drah.
První zásah do hospodaření československé
pošty se stal cestou nařizovací vlád.
nařízením ze dne 19. června 1936,
čís. 175 Sb. z. a n., o používání
pošty. Toto vlád. nařízení bylo
vydáno podle §§ 23 a 24 býv. rakouského
poštovního zákona z 5. listopadu 1837, čís.
47 ř. z. z r. 1838, a podle §§ 17 a 18 býv.
uher. zákona poštovního z 26. prosince
1850, čís. 4 ř. z. Tímto vlád.
nařízením byla provedena unifikace norem
o používání pošty a rozřešen
dlouholetý kompetenční spor o to, podléhají-li
poštovní poplatky schválení celé
vlády, což vedlo k úplnému sešněrování
účelné a prospěšné tarifní
politiky podniku československá pošta, ba přímo
k jejímu znemožnění, jak dokazuje skutečnost,
že poštovní správa nemohla od r. 1933
pro odpor některých ministerstev dosáhnouti
schválení nové úpravy poštovních
poplatků za dopravu balíků, jak to vyžadoval
zájem nejen podniku, nýbrž také zájem
veřejnosti.
Vládním nařízením č.
175/1936 byl však také vyřešen dlouholetý
spor o to, má-li býti nový poštovní
řád vydán jako vládní nařízení
cestou administrativní či podléhá-li
legislativnímu schválení. Oba tyto spory
byly vyřešeny citovaným vlád. nařízením
k prospěchu podniku československá pošta,
ale také ke prospěchu veřejnosti tím,
že bylo stanoveno, že poštovní poplatky
stanoví ministerstvo pošt a telegrafů po předchozím
jednání s ministerstvem obchodu, průmyslu
a živností a vyhlásí je ve "Věstníku",
stejně také že poštovní řád
vydá ministerstvo pošt a telegrafů po předchozím
jednání s ministerstvem obchodu, průmyslu
a živností a vyhlásí je ve "Věstníku".
Tímto dalekosáhlým rozhodnutím bylo
dosaženo důležitého zjednodušení
správy a unifikace norem. Bylo umožněno zbaviti
se starých norem rakouských a uherských a
nahraditi je moderními normami republikánskými.
Vydání čsl. poštovního řádu
bylo tímto rozhodnutím umožněno od 1.
března 1937. Konečně stala se naše pošta
skutečně poštou československou a republikánskou,
tedy skutečně naší.
Dnes projednáváme druhý hluboký zásah
cestou legislativní do druhého největšího
státního podniku, československých
stát. drah. Již v úvodním slově
pan ministr železnic sám poukázal na důležitost
této osnovy zákona, že totiž znamená
důležitý krok k reformě správy,
k unifikaci zákonodárství, k odstranění
tíživého břemene zastaralých
rakouských a uherských zákonů, dvorních
dekretů a císařských nařízení.
Derogační formule jasně ukazuje, jak se zbavujeme
starého haraburdí monarchistických právních
norem z r. 1843 až do r. 1917. Je to čin, který
nutno nejen uvítati, nýbrž i pochváliti,
je to práce pro demokracii a republiku, jestliže nahrazujeme
normy býv. režimu normami demokratického a
republikánského státu československého.
Ale je to také odpověď všem těm
pochybovačům, kteří se domnívají,
že Československá republika je nějakým
provisoriem, neboť právě tento zákon
znamená, že existence Československé
republiky je definitivní a věčná.
(Potlesk.)
Osnova zákona vymezuje kompetenci ústředního
úřadu železniční správy,
kompetenci podniku a vztahy k ostatním státním
orgánům správním a dává
se také do služeb obrany státu. Nemáme
jiného přání, než aby našla
hojně následovníků v jiných
oborech veřejné správy, abychom se konečně
dostali k želané reformě veřejné
správy, k unifikaci právních a správních
norem a tím k likvidaci pozůstalosti býv.
monarchie.
Domnívám se, že 18 let od znovuvzkříšení
naší svobody mohlo by býti dostatečně
dlouhou dobou, abychom se zbavili všeho toho, co nám
Čechům připomíná 300leté
otroctví, Slovákům tisíciletou porobu,
a mohli konečně říci: Republika je
očištěna ode všeho právního
a správního rmutu, který nanesla na historický
stát staletá poroba, to je republika naše,
republika Československá. (Výborně!)
Je k tomu jenom potřebí dostatek vůle
a pevného předsevzetí přejíti
od slov k činům, od touhy k vytčenému
cíli.
Jásot 28. října 1918 a těch několika
dní kolem něho, kdy jsme uvítali opět
slunko naší svobody, pominul, a osud nás postavil
před tvrdou skutečnost, že máme obrovskou
úlohu výstavby a přestavby našeho státu.
Obtížnost tohoto úkolu nám nejvýznačněji
objasňuje situace našich čsl. státních
drah. Musíme si uvědomiti, že úkolem
naší železniční správy bylo
obrátiti do Prahy směr 300letého, ba tisíciletého
vývoje, který byl uměle veden k Vídni
a Budapešti, směr, který vedl uměle
naše zemská hlavní města - Brno k Vídni,
Bratislavu a Košice k Budapešti - obrátiti komunikační
směr, který se po celá staletí vyvíjel,
k našemu hlavnímu městu Praze. Jistě
že to nebyl úkol malý, poněvadž
nejenom směr dopravy, nýbrž také směr
hospodářského a kulturního vývoje
vedl k hlavním městům bývalé
říše a musil se nyní obrátiti
k hlavnímu městu naší Československé
republiky. O tom, jak Vídeň a Budapešť
nepřály tomu, aby naše zemská města
v historických zemích se mohla sblížiti,
svědčí jistě okolnost, že když
se stavěla severozápadní dráha, vyhnula
se Praze, aby zde nebylo přímého spojení
Prahy s Moravou.
A v tom právě spočívá veliký
význam osnovy železničního zákona,
že obrácení tohoto směru, pokud ještě
nemohlo býti provedeno, ulehčuje, dává
rychlejší, pružnější a soustavnou
možnost překonati všechny ty mnohé překážky,
které se tomu staví v cestu. Nutno také domysliti
hospodářský důsledek tohoto obratu
směru celého našeho života od Vídně
a Budapešti k Praze a také uvážiti geografickou
polohu a tvar Československé republiky. Tento důsledek
se jeví v tom, že některé naše
kraje úplně ztratily svou dosavadní hospodářskou
základnu a mohou se udržeti jediné tehdy, bude-li
na ně pamatováno soustavnou a plánovitou
pomocí, v níž jednou z nejdůležitějších
jest otázka železničního tarifního
systému.
Bylo zde mluveno o Slovensku a Podkarpatské Rusi, já
pak mám na mysli náš chudý český
jih. Náš tarifní systém nedoznal žádné
změny. Převzali jsme jediní z nástupnických
států podstatně nezměněný
tarifní systém rakouský.
Nevyhovuje ani co do odstupňování hlavních
barémů navzájem. Dnešní rozdělení
zboží do XX tříd, z nichž první
desítka je v rozporu s vývojem cen, druhé
čtyři jsou pak téměř navzájem
stejné, dále veliké prostorové rozpětí
mezi hlavní surovinovou třídou XVII a nejnižší
XX vyžadují úpravy i v zájmu železnic
samých. Vedle toho nutno barémy přizpůsobit
podlouhlému tvaru Československé republiky
a vybudovat tarifní systém tak, aby sbližoval
východ se západem a jih se severem a všechny
směry navzájem. Jest potřebí odstupňovat
tarify individualisovaně podle jednotlivých odvětví
a hospodářských poměrů krajů,
podle toho, jde-li o přepravu tovarů, polotovarů
nebo surovin. Český jih pak potřebuje příkřejší
odstupňování barémů pro přepravu
dubové kulatiny pro výrobu sudů, pro dřevařské
polotovary a výrobky, pro přepravu petroleje, benzinu,
kostkového kamene, brambor a nové snížení
tarifů pro přepravu uhlí a živých
ryb. (Tak jest!) Je třeba souhry železničního
podniku s hospodářským životem. Překáží-li
však této souhře zákon č. 404/1922
o komercialisaci státních podniků a vládní
nařízení č. 206/1926, domnívám
se, že nejsou snad opatřeními nedotknutelnými,
jež by se nemohla změnit a přizpůsobit,
aby odpovídala potřebě podniku všeužitečného
a veřejně prospěšného, sloužícího
i obraně státu, který nemůže
býti podnikem výdělečným, poněvadž
musí sloužiti všem.
Přál bych si, aby radost z tohoto dobrého
díla nebyla pokažena jeho prováděním.
Zkušenost nás učí, že sebe lepší
a sebe lépe míněný zákon se
mnohdy zvrhne v rukou exekutivní moci v pravý opak.
Osnova železničního zákona řeší
také otázku souhry s druhým dopravním
podnikem, československou poštou, v §u 116. Dosud
jsme, bohužel, postrádali té souhry, ba naopak,
byli jsme svědky konkurenčního boje, který
právě vyvolal zákon č. 404/1922 a
který přiostřila nynější
hospodářská krise. Jde o boj o dopravu balíků.
Tento boj vyhrotil se dokonce v úředně vydávaných
publikacích propagačních ČSD v útoky
na sesterský státní podnik, československou
poštu. Psalo se tam, aby občanstvo používalo
pro přepravu balíků výhradně
československých státních drah, poněvadž
prý pošta za tuto dopravu drahám neplatí.
Nakonec československé státní dráhy
našly bližší cestu k soukromé autodopravě
než ke druhému státnímu podniku, československé
poště, a založily akciovou společnost,
tak zvaný Spedra, který se stal konkurentem československé
poště. Ovšem soukromí podnikatelé
představují si to u nás velmi jednoduše.
Oni chtějí vybrat z té balíkové
dopravy jen hrozinky, ale těsto by přenechali československé
poště. Chtějí dopravovati balíky
do míst, kde jsou železniční stanice,
ale po silnici, do míst vzdálených daleko
od jakékoli jiné komunikace, tedy dopravu naprosto
pasivní, tu by láskyplně ponechali podniku
československá pošta. Je to zjev velmi kormutlivý.
Trestáme-li v soukromém podnikání
neslušnou a nekalou soutěž a v podnicích
státních nechali jsme ji rozbujeti v přímou
nevraživost, která se přenáší
i dolů, pak se musíme všichni starat, aby tento
zjev pominul.
Že se tato nenávist přenáší
i dolů, toho důkazem je, že dráha nebéře
mnohdy žádný zřetel na potřebu
pošt. Doba zdržení vlaků v jednotlivých
stanicích je vyměřována bez ohledu
na překládku poštovních zásilek.
Stává se tedy, že i při technických
opatřeních poštovní správy (přídělem
sil a pod.) nelze překládku včas provésti,
zásilky jsou převáženy a utrpí
značného zpoždění. Odpomoci lze
jediné tím, že v takových stanicích,
poštovní správou označených,
doba zdržení se prodlouží a přizpůsobí
se poště.
Vlakové pošty zařazené do nákladních
vlaků trpí denně jedno i několikahodinovým
zpožděním proto, že ačkoli přijedou
do předměstských stanic včas, jsou
ve stanicích předměstských zdrženy
a v hlavních stanicích nestihnou žádných
připojení. Zásilky těmito poštami
dopravované utrpí 12 i více hod. zpoždění.
Vozy vlakových pošt jsou ve většině
případů řazeny bezprostředně
za lokomotivu; nehledě k bezpečnostní stránce,
je pobyt v takto řazených vozech na úkor
výkonu, poněvadž zaměstnanci trpí
neustálými výkyvy, zejména u vlaků,
kde jsou zařazovány vozy řady Fy. U rychlíků
jsou pro cestující podle stávajících
předpisů zařazovány vozy čtyřosé
z bezpečnostních důvodů. Pro vlakové
pošty však tento předpis neplatí a zařazují
se vozy tříosové, které jsou lehčí,
v nichž bezpečnost a jistota personálu je na
pováženou. Taktéž dávný
požadavek (Předsednictví převzal
místopředseda Langr.) poštovní správy,
aby pro některé rychlíkové vlakové
pošty byly zařazovány vozy samostatné
a ne t. zv. kombinované, to je společné se
služebním oddílem dráhy, není
dosud splněn. Tyto kombinované vozy poštovní
dopravě naprosto nevyhovují a služba v nich
je pro zaměstnance pravým utrpením.
Konečně bylo by nutno dotknouti se i otázky
posunu s vlakovými poštami, a to proto, poněvadž
se zde nevěnuje taková pozornost, jaké vyžaduje
zdraví a bezpečnost zaměstnanců, konajících
v těchto vozech službu, a někdy bezohledně
se s poštovními vozy zachází.
Poštovní nádražní zaměstnanci
požívali až do r. 1922 neomezeně režijních
výhod. V tomto roce byly jejich výhody okleštěny,
a to tak, že jim byl přiznán nárok pouze
na 12 režijních jízdenek za rok za dvojnásobné
režijní jízdné a zmenšen nárok
na odběr režijního uhlí. V zájmu
spravedlnosti je třeba, aby správa státních
drah zrušila nařízení o dvojnásobném
režijním jízdném a přiznala jim
nárok na jízdné jednoduché, jako přiznává
zaměstnancům jiným, jejichž služba
se službou nádražní naprosto nesouvisí.
Aktem spravedlnosti by bylo, kdyby správa stát.
drah přiznala nárok na režijní výhody
též zaměstnancům smluvním, přiděleným
služebně poštovním nádražním
úřadům, jako je přiznává
zaměstnancům svým.
Z toho všeho je vidět, jak je třeba přátelské
souhry obou těchto našich největších
dopravních státních podniků. Doufejme,
že projednávaná osnova zákona a vydané
vládní nařízení č. 175
z t. r. k tomu podstatně přispějí.
V debatě bylo mluveno o tom, že bychom měli
zřídit v našem státě pro veškeré
druhy dopravy t. zv. dopravní ministerstvo. Mnoho kolegů
se domnívá, že zřízení
dopravního ministerstva je kouzelným proutkem, který
nás okamžitě zbaví deficitu stát.
drah a který nám přinese bůhví
jaké požehnání. Navrhovatelé
zamýšlejí, aby doprava železniční,
poštovní, silniční, doprava letectvím
a paroplavbou byly spojeny v jedno velké dopravní
ministerstvo a aby každý tento druh dopravy byl řízen
na ministru nezávislým generálním
ředitelem nebo generálním ředitelstvím.
Někteří vidí v tom možnost docílení
velkých úspor. Počítejme, co bychom
mohli uspořit. Je pravda, že bychom uspořili
plat jednoho nebo dvou ministrů, za to bychom však
musili platiti 5 nebo 6 generálních ředitelů.
Domnívá-li se někdo, že by pak byla
lepší souhra mezi dopravními prostředky,
tedy lepší souhra jednotlivých generálních
ředitelství nebo jednotlivých generálních
ředitelů v rámci samostatného dopravního
ministerstva, zdá se mi, že je to názor velmi
naivní, protože vím, že politické
osobnosti, a to jsou ministři, se snáze dohodnou
o určitých dopravních otázkách,
než by se dohodli páni generální ředitelé,
vybraní z řad správního úřednictva
jednotlivých podniků. (Tak jest!) Prostě
jejich celé založení a celá úřední
výchova nepřipustí, aby se dovedli dohodnout.
Každý rajtuje svého koníčka,
a s toho nesleví. Myslím naopak, že bychom
místo předpokládané pružnosti,
rychlosti a hospodárnosti došli k velmi smutným
zkušenostem; a proto by bylo třeba si dobře
předložit otázku, je-li skutečně
v dopravním ministerstvu nějaký zázračný
lék nebo prostředek, který by vyvedl naši
dopravu z krise.