Nyní si dovolím promluvili několik slov k
tomu, co zde říkal posledně pan tajemník
Němec. Pan taj. Němec použil
rozpočtové debaty k tomu, aby podnikl velmi nepěkný
útok na moji osobu a velmi nepěkný útok
na to, co jsem žádal v zájmu spravedlnosti
a pořádku na železnicích. Pan taj. Němec
(Zpravodaj posl. dr. Mareš: On je poslancem a vaším
kolegou!), ale on je tajemníkem Unie a to dělal
ve formě tajemníka Unie. Nemohu mluviti o panu tajemníkovi
Němcovi jako kolegovi, poněvadž to,
co provedl, není, pane kol. Mareši, kolegiální,
poněvadž je to způsob, který ani v této
sněmovně, kde jsme na leccos zvyklí, není
obvyklý a neměl by býti užíván.
Pan tajemník Němec totiž tvrdil, že
prý šířím nedoložené
legendy o železnicích a že všechny legendy,
které se šíří, mají původ
v mé osobě. Byl jsem tím povýšen
pomalu na jakéhosi inspirátora všech výtek,
které se dějí železnicím, a pan
tajemník Němec řekl, že prý
nemáme odpor proti ministerstvu železnic z nějakých
věcných důvodů, že nekritisujeme
tyto věci s ohledem na spravedlnost nebo právo,
nýbrž prostě proto, že máme vztek
na ministerstvo železnic, že potírá korupci.
Čili chce se tím vzbuditi dojem, že když
někdo kritisuje doložené věci, které
se dějí v ministerstvu železnic, že to
nemůže dělat z jiného důvodu,
než z toho, že je nějakým způsobem
s tou korupcí sblížen a má proto vztek
na ministerstvo železnic, že korupci potírá.
To je způsob, který dlužno co nejrozhodněji
odsouditi. (Tak jest!)
Panu tajemníku Němci řeknu, že
ještě dříve, než byl poslancem,
upozorňoval jsem v rozpočtovém výboru
- bylo to asi jeden rok nebo 1 a 1/2 roku před nastoupením
ministra Bechyněho do resortu ministerstva železnic
a kdyby bylo libo, našel bych příslušnou
řeč - na pražcové hospodářství
na čsl. státních drahách a číselně
jsem zdůvodňoval, že ceny při nákupech
jsou podezřele vysoké. Jinak jsem nějaké
obvinění prokázati nemohl, jen jsem mohl
na základě vysokých cen projeviti obavu,
že se zde něco nezdravého děje. Musí
proto každý uznat, že mně šlo již
tehdy a jde o to, aby byly takovéto věci stíhány
a spravedlivě trestány. Ale nesmi zde býti
takový stav, aby se při řádném
pronásledování korupce ohřívaly
jednotlivé osobní zájmy mezi úředníky
a na druhé straně aby se těchto věcí
zneužívalo politicky ke štvaní a aby se
pod tento pláštík schovávaly věci,
které se pod něj absolutně nehodí.
(Výborně!) Řeknu zcela upřímně,
že jsem byl touto kritikou neobyčejně dotčen.
Ovšem nebudu následovat příkladu pana
tajemníka Němce a opláceti mu stejným,
nebudu říkati, co by to znamenalo, kdyby soc. demokraté
kritisovali ministra vnitra nebo četnictvo a někdo
z nás vstal a řekl: Poněvadž četníci
honí zloděje a lumpy, proto je kritisuje soc. demokracie.
Račte uvážit, co by to znamenalo v našem
veřejném životě, kdybychom postupovali
takovým způsobem, jako pan tajemník Němec.
Nebudu zde také číst, co řekl na př.
sen. Paulus o netrestání soc. demokratických
předáků v Brně, kteří
jsou zapleteni do aféry "Štěstěny",
nebudu o těchto věcech vůbec hovořit
přes to, že zde mám materiál, neboť
nechci, aby zde v parlamentě osočovala jedna strana
druhou.
Ale pan tajemník Němec šel dále.
Uvedl zde případ přednosty stanice, který
byl dříve přednostou v Chebu a nyní
je přednostou stanice v Krásném Březně.
Tvrdil, že tento přednosta nechce určitá
obvinění žalovat. Telefonicky jsem se dotazoval,
proč nechce věc, o které zde bylo mluveno,
žalovat, načež mne tento přednosta prosil,
abych mu ji ihned poslal a prohlásil, že na věci
není slova pravdy a že žalovat bude. Měl
jsem za svou povinnost vystoupiti na parlamentní tribunu
a ohlásiti slavné sněmovně, že
dotčený úředník žalovati
bude. Nato od pražského dopisovatele - já vím,
kdo to psal - v plzeňské "Nové době"
se ocitá nový útok na posl. Ježka,
který prý rychle šel hájiti špatného
úředníka, a je tomu úředníkovi
spíláno tak, že jsem mu hned článek
poslal, aby byla umožněna nová žaloba.
A v "Nové době" se mně vytýká,
že když vyvstane tajemník Němec
na tribunu a přednese obvinění, jaký
jsem to prý špatný poslanec, když hned
neuvěřím, že je to tak, jak to říká
pan tajemník Němec.
Proč nevěřím vašemu obvinění?
Není vyloučeno, že některé obvinění,
které jste vznesli, může býti správné.
Ale nevěřím proto, poněvadž po
desetiletí, když byl v Chebu vrch. inspektor Kozák,
se vedl proti němu od vás boj. A já sám
v řadě případů jsem zjistil,
že ten boj skončil vyšším fiaskem,
poněvadž se nic neprokázalo a ukázalo
se, že jsou to pomluvy a pod. Mám dnes, když
vstoupíte na tribunu ve stejné věci, ihned
uvěřiti a nemám čekati na soudní
vyšetření případu?
Jdu dále. Dal jsem si zaslati zprávu z Chebu o této
věci. Jde o lékaře, který tyto pověsti,
jak jste sám citoval, rozhlásil, jde o lékaře,
o němž dělal jmenovaný přednosta
úřední posudek, ve kterém prokázal,
že se tento lékař třikrát na
nádraží opil a choval se tam neslušným
způsobem; ačkoliv to dělal přednosta
ve své služební povinnosti, od tohoto okamžiku
chodí tento lékař a říká,
že mu jmenovaný inspektor říkal, kdyby
mu dal úplatek, že by místo žel. lékaře
dostal a že prý by změnil své stanovisko
k němu. To jsou prapodivné věci, které
musí ministerstvo železnic velmi pozorně v
zájmu cti úřednictva sledovati a ne stavěti
se na stanovisko soustavného ostouzení žel.
úřednictva, které na konec postihne všechny
strany.
Řeknu dále, proč nevěřím.
Nevěřím proto, že jsem zde měl
velkou řadu jiných případů,
na př. traťmistra Bulise z Hradce Králové.
Co váš tisk dělal za křik o traťmistrovi
Bulisovi (Výkřiky.), co všechno o něm
napsal, jak zneuctil ministra, jak ho karikoval a pod. Na konec
se ukázalo, že sama státní železniční
správa, která na podnět p. vrch. ředitele
Czuříka tyto věci sledovala, uznala, že
jde o obvinění docela bezdůvodné,
a dotčený musil býti obvinění
zproštěn. A vy tady chcete, abych na pouhé
vaše vystoupení po všech těchto kampaních,
které skončily pro vás blamáží,
tady povstal a řekl, zde ve sněmovně, ano,
pan tajemník Němec má pravdu? Mám
skutečně veliké obavy, aby se naší
administrativy stranicky nezneužívalo. Zejména
po tom, co jsem četl dnes v novinách. Bohužel
jsem to jen četl v novinách a neměl jsem
příležitost věc si ověřiti,
ale říkám to proto, poněvadž
tyto věci vnesl sem pan tajemník Němec.
Četl jsem zprávu ze senátu, kde kol. sen.
Kvasnička podává dotaz ve věci
staničního úředníka Václava
Michálka, bytem Praha III, Cihelná, č. 103
nebo 163, nemám to zde jasně napsáno. Tento
Michálek učinil udání, oznámení
o krádeži, která se stala na celnici. Udělal
oznámení o této krádeži svému
nadřízenému úřadu docela služební
cestou. Tento Michálek byl hned potom bez udání
důvodu pensionován. Krádež byla později
prokázána (Výkřiky), ale ti,
kterým se dokázalo, že krádež způsobili,
byli potrestáni jenom pořádkovou pokutou
a dokonce ti, kteří byli dočasně pensionováni,
již zase pracují a jsou již zase ve službě.
Takové případy potřebují vyšetření.
Slavná sněmovno, musíme si říci,
že stálé zprávy o takovýchto
případech jsou velmi zlé a nesvědčí
o tom, že by v personáliích ministerstva železnic
bylo všechno v pořádku. (Zpravodaj posl.
dr. Mareš: Ta pravdivost je dána jménem toho
interpelanta Kvasničky, jiné důkazy nemáte!)
Jiných důkazů nemám, já
bych nebyl vůbec o této věci mluvil, pane
kolego dr. Mareši, kdyby pan tajemník Němec
nebyl použil případů, které jsou
vzaty úplně jen z doslechu, jen z obviňování,
kdyby je zde nebyl přednášel a kdyby to ještě
nespojoval s hrubými osobními útoky proti
mé osobě.
Slavná sněmovno, končím proto své
vývody tím, že bychom si přáli,
aby zákon, který stanoví platformu pro vydání
řádných personálních ustanovení
na železnicích, sloužil k tomu, abychom měli
nejen na železnicích, nýbrž v celé
své administrativě úředníky
a zaměstnance poctivé, aby se s nimi také
spravedlivě a objektivně zacházelo, prostě,
aby naše státní administrativa a státní
podniky byly v naprostém pořádku ku prospěchu
svému a ku prospěchu celé Československé
republiky. (Výborně! - Potlesk poslanců
nár. sjednocení.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Šedý. Dávám mu slovo.
Posl. Šedý: Slavná sněmovno!
Projednávanou osnovu ceníme si především
proto, že ruší v §u 209 řadu dekretů,
nařízení a různých zákonů
z doby rakousko-uherské, dále že se snaží
odstraniti a doplniti všecko to, o čem prakse během
doby seznala, že je závadné a kusé,
a konečně že doplňuje zákon na
obranu státu. Doufáme, že také tato
osnova odstraní postupně různé spory
a názory o kompetentnosti a pak i vyřizování
těchto různých sporů a názorů,
které se objevují v jednotlivých odděleních
tohoto ministerstva. Je dosti časté, že věc,
která by mohla býti kratší cestou a
rychleji vyřízena, prochází zbytečně
řadou úřadů a oddělení,
takže vzniká jednotlivým poplatníkům
nejen škoda hmotná, nýbrž dosti často
se stává, že věci ty nejsou vyřizovány
vůbec. Že takovéto úřadování
neprospívá ani státu, je přirozené.
Je tudíž třeba, aby v tomto směru provedena
byla důkladná náprava, která by přivedla
urychlené úřadování v těchto
případech, kde je společná spolupráce
několika oddělení ministerstva bezpodmínečně
nutná.
To ovšem od §u 191, odst. 1 očekávati
nemůžeme, neboť opravný prostředek
proti rozhodnutí úřadu I. stolice, vydanému
v dohodě se železničním správním
úřadem, má býti projednán v
II. stolici zase v dohodě se železničním
správním úřadem. Toto ustanovení
může vésti k těžkým komplikacím;
jestliže nedojde k dohodě, zůstane opravný
prostředek nevyřízen a potom se strany nedovolají
nikdy svého práva. Ze zásadního hlediska
pak nutno varovati před tím, aby zákon předpisoval
vydávání správních aktů,
jejichž vydání je vázáno dohodou
více úřadů.
Není důvodu, proč by kompetence druhé
a dokonce i prvé stolice měla býti přenášena
na ministerstvo. Nebylo by také účelné,
aby ministerstva byla tímto způsobem zbytečně
zatěžována. Naše administrativa nebude
expeditivnější, pokud nebude skutečně
decentralisována. I s nejmenšími věcmi
se dnes musí na ministerstva, která se stala namnoze
první instancí, ačkoli mnoho věcí
by mohlo býti rozhodnuto již v instancích nižších
a v době daleko kratší. Dále potřebujeme
nutně, aby občanstvo bylo chráněno
proti nečinnosti úřadů, aby byla vyřešena
otázka ručení úředníků
za porušení zákona a škody, které
tím vznikly. Obojího se již dlouho domáhá
nejenom prakse, nýbrž poukazují na to také
teoretičtí právníci.
Nemožné poměry jsou u úřadů
finančních. Mluvte jen s poplatníky a uslyšíte,
že nemají svoje daňové věci ještě
dosud a již řadu let vyřízeny, že
se jim nic nevyřizuje a že nemohou bilancovati, poněvadž
nevědí, jak na tom jsou. Ve svém posledním
projevu v senátě upozornil pan ministr financí,
že máme asi 950.000 takových nevyřízených
aktů, které jsou nyní vyřizovány
v t. zv. depuračním řízení.
Tento ohromný počet nevyřízených
podání je právě zaviněn vleklým
způsobem úřadování finančních
úřadů. Naše dosavadní stížnosti
byly marné. Vždyť finanční správa
nesvolala dosud ani zvláštní komisi pro vyřizování
stížností v daňové praksi, jejíž
zřízení prosadil pan předseda vlády
dr. Hodža, a která se dosud, ačkoliv
byla již před rokem jmenována, nesešla.
Státu musí záležeti na tom, aby obchod,
živnosti i průmysl nebyly státní správě
pouze předmětem úředního poručníkování
a šikanování, nýbrž aby v nich
byl viděn tvořitel a rozmnožovatel hodnot,
který jak svou poplatností, tak také svou
prací pomáhá stát držeti a lidi
vyživovati. Připomínám, že dobrá
obchodní politika jest páteří celého
národního hospodářství a k
ní se druží otázky dopravní jako
nepostradatelné údy. Bez vyřešení
dopravních otázek, ať již vnitrostátních,
či mezinárodních, není řádná
směna statků myslitelna. Proto nikdo nemůže
míti většího zájmu na otázkách
dopravních jako právě ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností. A tu musím vytknouti, že
se nyní v této osnově omezuje dosavadní
kompetence ministerstva obchodu, které je povoláno
k tomu, aby k otázkám železničním
zaujalo stanovisko s hlediska všeobecných hospodářských
zájmů.
Tak na př. § 6 osnovy má vyloučiti spolučinnost
tohoto ministerstva při povolení k přípravným
pracím pro zřízení dráhy. Totéž
je u §u 121, odst. 2 předmětné
osnovy. I tam, i v této komisi nemá býti
ministerstvo obchodu zastoupeno. Taktéž musím
vytknouti ustanovení §u 86, které připouští,
aby vládním nařízením byly
stanoveny výjimky z tarifních ustanovení.
Také toto ustanovení odporuje mezinárodně
stanovené zásadě, že tarifů třeba
stejně používati vůči každému
a že tarify musejí býti uveřejněny,
což znamená, že železniční
podniky nesmějí poskytovati zvláštních
výhod, jež by prospěly jen jednotlivým
osobám nebo jednotlivým podnikům a že
nesmějí poskytnouti ani tajných tarifních
slev. Na této zásadě třeba trvati
i u nás v zájmu veškerého hospodářství
a v zájmu železniční správy samé.
V tomto smyslu podle §u 86 je sice umožněno ministerstvu
obchodu jednati s ministerstvem železnic o tarifech, ale
pouze jednati, takže k tomuto podání ministerstva
obchodu nemusí ministerstvo železnic v důsledku
stylisace tohoto paragrafu přihlížeti.
Vítáme dále, že železniční
správa pracuje na novém železničním
přepravním řádu a na automobilových
přepravních řádech. Taktéž
se pracuje od letošního jara na velké tarifní
reformě. Tu ovšem práce půjde pomaleji
vpřed, neboť bude nutno postupně vyšetřiti
poměry všech odvětví našeho hospodářství
a provésti nové zařadění zboží,
jakmile budou schváleny zásadní směrnice,
jimiž se tarifní řád má říditi.
Za nejdůležitější a nejnaléhavější
úkol jest považovati úpravu uhelných
tarifů, aniž by úbytek příjmů
byl vyvážen zvýšením sazeb na jiné
zboží. Bohužel, nepříznivý
finanční stav našich drah brzdí snahy
po rychlé úpravě, ačkoliv železniční
správa slíbila úpravu mimo rámec tarifní
reformy.
Omezení, uložená autodopravě v zájmu
železnic, jsou tíživá. Trpí jimi
především živnostenská doprava,
jež v úzce vymezeném dopravním obvodu
se nemůže vyžíti. Stejné nebezpečí
však hrozí t. zv. závodové dopravě,
která, jak známo, má býti podrobena
60 až 200 % přirážce k dani z motorových
vozidel, nesjednají-li jednotlivé podniky dohodu
se železnicí o rozsahu své dopravy. Zatím
se podařilo oddálit účinnost těchto
opatření do 1. července 1937 a zvýšiti
okruh vlastní závodové dopravy až na
50 km.
Železnice používá jako tarifního
instrumentu t. zv. autoklausulí. Poskytuje totiž různé
tarifní úlevy jen pod podmínkou, že
přepravci se zavazují nedopravovati své zboží
auty anebo omeziti dopravu jenom na malý obvod (nejvýše
30 km). Tato klausule byla přijata na př.
doly pro dopravu uhlí, mlýny pro dopravu obilí
a mlýnských výrobků, atd. Jednotlivým
odvětvím dostává se tak tarifních
bonifikací, ačkoliv konečné vyřešení
poměrů automobilu k železnici může
podle mého názoru býti provedeno jen všeobecnou
tarifní úpravou, zejména snížením
sazeb na krátké vzdálenosti a stanovením
více tříd pro kusové zboží.
Devalvace československé koruny nezpůsobila
zvýšení sazeb ve vnitrostátním
styku. Za to však při dopravě přes hranice
státu byly tarify úměrně zvýšeny,
resp. se o zvýšení jedná. U exportního
průmyslu, odkázaného na vzdálená
odbytiště, projeví se devalvace plně
ve zvýšených sazbách. I pro dopravu
na Dunaji a Labi jsou jednání o valorisování
tarifu v proudu.
Nyní bych odbočil. Devalvace Kč doprovázena
byla známým nařízením č.
264/1936 proti bezdůvodnému zdražování.
Tímto nařízením, které není
nic jiného než obnovení nařízení
č. 27/1934, vydaného v souvislosti s první
devalvací, nebyly však dotčeny některé
staré předpisy protilichevní z doby poválečné.
Je to především zákon č. 568/1919
o trestání válečné lichvy.
Dále platí ještě nařízení
č. 516/1920 o zásobování obyvatelstva,
které dává úřadům pravomoc
stanoviti nejvyšší ceny a trestati jejich nedodržení.
Tyto předpisy, které jsou pozůstatkem těžkých
dob, ve kterých nebyl dostatek zboží, jsou
rozhodně anachronismem dnes, kdy naopak strádáme
pro jeho nadbytek.
Od devalvace uplynulo několik týdnů a za
tu dobu se ukázalo, že není důvodu k
obavám z překotného a bezdůvodného
zvyšování cen. Importované zboží
musí býti pohříchu prodáváno
dráže, protože je nakupováno za vyšší
ceny. Všeobecné zvýšení závisí
však na průmyslu, zemědělství
a dělnictvu. Obchod zde hraje úlohu usměrňovací,
nikoliv iniciativní. Zvýšení cen mu
může býti jen vnuceno, protože obchod
sám nemá důvodu zdražovati. Tvorba cen
a jejich případné zvýšení
závisí na průmyslu. Tam především
bylo možno ovládnouti ceny, a to tím, že
hned po devalvaci mělo býti nařízeno
průmyslu a kartelům, že jsou povinny týden
před zamýšleným zvýšením
cen ohlásiti úpravu napřed úřadu,
který by byl vládou určen k registrování
cen. Tento úřad by do jistého počtu
dní po šetření mohl zvýšení
zakázat nebo vzít na vědomí. Odůvodněně
zvýšené ceny by pak byly vyhlášeny
v "Úředním listě", který
by byl obchodníkům, dozorčím orgánům
i konsumentům průkazem oprávněného
zdražení. Pak by obchodníci nedostávali
denně oznámení průmyslových
podniků, že zvyšují ceny, a prodávali
by stále stejně.
Na důkaz, jak to dnes průmysl dělá,
uvedu telegram, zaslaný na mou adresu (čte):
"Dnešním dnem nepřevezmeme již
žádné uzávěrky, zvláště
ne na vany. Stop. Dopis následuje". To se nestíhá.
Ale jaká je nynější prakse? Nynější
prakse akce protidrahotní jde velmi k duhu kartelům
a zvrhla se v systematické pronásledování
obchodníků. Nechci se zabývati jednotlivými
případy, ale poněvadž jsem byl tento
týden na jeden případ zvláště
upozorněn, uvedu jej jako ukázku nynějšího
postupu. V okrese tišnovském v Hradčanech má
malý obchodník Alfred Šimáček
obchod a ve Všechovicích má filiálku,
kterou vede jeho syn. Prodal 1 kg rýže o 10 hal nebo
o 20 hal dráže a byl pokutován peněžitou
pokutou 300 Kč a oba obchody mu byly zavřeny. Na
tomto příkladu je vidět, jak postupují
policejní orgány. K tomu nutno připomenout,
že obchodnictvo a živnostnictvo jako nejpoplatnější
složka ve státě má jistě právo
žádat, aby s ním bylo zacházeno způsobem
lidsky důstojným a aby nebyly proti němu
pořádány trestní výpravy, které
jsou snad pochopitelné v afrických koloniích,
které však se nemohou prováděti ve státech
právních a spořádaných. Tvorba
cen závisí na celém řetězu
různých hospodářských jednotek.
V předložené osnově železničního
zákona zasluhuje mimořádné pozornosti
část pátá, jednající
o náhradě škody a principu ručení.
Provoz železnic patří zajisté ještě
i dnes k nejnebezpečnějším a nemůže
tudíž ručení železnice býti
omezeno. Tato část pátá o odpovědnosti
za škody byla sice v ústavně-právním
a soc.-politickém výboru podstatně změněna,
přes to však ručení železnice značně
omezuje proti platnému právu. Nikdo zajisté
nechce, aby ručení železnice bylo širší,
než jak odpovídá právnímu nazírání
na závazky vyplývající z povinnosti
k náhradě škody, ale pojem "neodvratného
jednání" místo pojmu "vyšší
moci" je daleko neurčitější a bude
jistě zavdávat podnět k četným
sporům, aniž bychom zatím věděli,
jak to bude nejvyšším soudem vykládáno.
Také náklady na léčbu poškozeného
nemají býti hrazeny veskrze, nýbrž pouze
náklady na nutné léčení. Doporučuji,
aby do zákona byla pojata slova "potřebné
léčení". Je jistě správné,
že železnice nemá hraditi náklady léčení
v lázních, spojené se značným
přepychem. Pojem nutného léčení
dává toto minimum, avšak může se
státi, že tím způsobem bude omezena
možnost řádného léčení,
ačkoliv od něho může záviseti
často uzdravení, po případě
snížení invalidity a pod.
Také pojem "přiměřené
zaměstnání" zůstal v osnově
nezměněn, ačkoliv jistě prakticky
bude velmi sporné, zda to či ono zaměstnání
lze považovati za přiměřené pro
poškozeného.
Možno vítati, že soc.-politický výbor
zvýšil sazbu důchodů v úrazovém
pojištění zaměstnanců, kteří
v četných případech bývají
vyřazeni z další služby.
Při této příležitosti bych se
chtěl zmíniti o naléhavém požadavku
hospodářských kruhů, aby konečně
bylo zřízeno ministerstvo dopravy. Zákonem
č. 2 ze dne 2. listopadu 1918 byl zřízen
úřad pro správu dopravy, kdežto ve skutečnosti
máme pouze ministerstvo železnic a vedle něho
ministerstvo pošt a telegrafů, zřízené
zákonem č. 40 z roku 1918, jehož agendu až
do té doby obstarávalo ministerstvo obchodu. Odůvodníme-li
existenci ministerstva železnic zachováním
bývalého rakouského stavu, chybí nám
zase generální inspektorát železnic,
který z rakouské správy nebyl převzat.
Místo aby tato anomálie byla odstraněna,
vynalézá osnova nový úřad,
zvaný železniční správní
úřad, současně však na jiném
místě mluví o ministerstvu, jemuž přísluší
nejvyšší dozor nad železnicí.