Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Onderčo, dr.
Markovič, Langr, Košek, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Vávra, de Witte.
222 poslanců podle presenční listiny.
Členové a zástupci vlády: ministři
Bechyně, dr. Czech, dr. Dérer,
dr. Šrámek; za ministerstvo železnic odb.
radové dr. Chmelař a dr. Heuschneider;
za ministerstvo spravedlnosti odb. přednosta Mrština
a vrch. odb. rada dr. Loula.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupce dr. Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 25 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. dr. Dominikovi, Polívkovi,
Rybárikovi.
nemocí posl. Florek, Bečko.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru imunitního posl. dr. Jar.
Dolanského za posl. Kopeckého.
počátkem schůze:
Zprávy tisky 716 až 718.
Odpovědi tisk 713 (I až V).
Předseda volal posl. Knöchela dodatečně
k pořádku pro výrok v jeho řeči
v 74. schůzi posl. sněmovny dne 15. prosince t.
r. urážející člena vlády
ministra Zajička.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výborů soc.-politického,
ústavněprávního, techn.-dopravního
a branného o vládním návrhu (tisk
401) zákona o drahách (železniční
zákon) (tisk 698).
Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl.
Tichý, za výbor ústavně-právní
p. posl. dr. Mareš, za výbor technicko-dopravní
p. posl. Němec (čsl. soc. dem.), za výbor
branný p. posl. Vaverka.
Budeme pokračovati v rozpravě, která započala
v 73. schůzi sněmovny dne 11. prosince a v níž
bylo pokračováno v 74. schůzi dne 15. prosince
t. r.
Lhůta řečnická jest 40 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Ježek,
Birke, dr. Clementis, Śliwka; na straně
"pro" pp. posl. Šedý, Bergmann,
Schlusche, Stunda.
Dávám slovo prvému řečníku
na straně "proti", p. posl. Ježkovi.
Posl. Ježek: Slavná sněmovno!
V málokteré předložené osnově
zákona bylo tolik dobrých věcí
a tolik nedobrých věcí, jako v osnově,
kterou právě projednáváme. Na jedné
straně obsahuje řadu ustanovení velmi dobrých,
na druhé straně je tomu pravý opak. Když
jsme ve výboru jednali o tomto návrhu zákona,
hlasovali jsme pro řadu paragrafů, které
jsme z věcných důvodů považovali
za ustanovení správná. Na druhé straně
jsme měli proti řadě paragrafů námitky
a podávali jsme své pozměňovací
návrhy. Tyto návrhy, jako to už bývá
v našem životě parlamentním, podává-li
návrhy oposice, byly z převážné
většiny zamítnuty. Z toho důvodu, ačkoli
uznáváme, že v osnově zákona
je řada ustanovení dobrých, nemůžeme
hlasovati pro tuto osnovu zákona ve znění,
ve kterém byla předložena.
Nejprve dovolte, abych promluvil o dobrých stránkách
této osnovy zákona. A řeknu přímo,
že velmi vítáme, že dochází
k vydání zákona, který kodifikuje
stávající právo, který vytváří
jednotu v právním stavu mezi zeměmi historickými
a Slovenskem. To je dobrá stránka této osnovy
zákona.
Další dobrou stránkou je, že konečně
dostáváme jednotný podklad železničního
práva ve státním jazyce, a že se v osnově
řeší věci obrany státu, tedy
věci, které jistě pro československý
stát jsou velmi důležité.
Na druhé straně si však musíme přiznati,
že v osnově je řada ustanovení, která
při nejblahovolnějším posuzování
musíme nazvati ustanoveními nedobrými. Zejména
určitá část konstrukce ani ne tak
tím, jak byla zkonstruována, nýbrž tím,
jak stojí proti současnému stavu věcí,
zabíhá dokonce do určité kuriosnosti.
Vidíme, že osnova zákona rozeznává
na jedné straně docela správně odborný
správní úřad železniční,
na druhé straně železniční podnik,
který provozuje železniční dopravu.
Tedy na jedné straně stojí správní
úřad železniční, který
má funkci dozorce, soudce, rozhodčího, a
jako soudce a rozhodčí ovšem musí býti
rozhodčím spravedlivým, objektivním,
nestranným.
Slavná sněmovno, račte uvážiti,
může-li podle faktického stavu býti
tento rozhodčí a soudce skutečně rozhodčím
a soudcem spravedlivým a objektivním. Ptám
se, kdo podle zákona je odborným správním
úřadem železničním? A když
si položíme tuto otázku, tedy musíme
odpověděti, že tímto odborným
správním úřadem železničním
je v nejvyšší instanci ministerstvo železnic.
Na druhé straně, kdo je druhou, protivnou stranou,
která stojí na docela opačném pólu,
kdo je železničním podnikem? A když se
ptáme, kdo je železničním podnikem,
tedy máme odpověď: v nejvyšší
instanci je to ministerstvo železnic, čili železniční
podnik se rovná odbornému správnímu
úřadu železničnímu, rovná
se ministerstvu železnic, čili ministerstvo železnic
se rovná ministerstvu železnic. Prostě úplná
jednoduchá rovnice, která ovšem není
zdravým základem pro tuto osnovu zákona.
Aby si slavná sněmovna udělala představu
o kuriosnosti takovýchto ustanovení při dnešním
stavu věci, uvedu některé paragrafy, které
dobře osvětlí celou tuto otázku.
§ 37, odst. 4 praví (čte): "Železniční
správní úřad může stanoviti
v oboru vybudování a udržování
dráhy jednotnost, které se musí železniční
podnik podrobiti."
Dovolím si to přeložiti do českého
jazyka. Ve skutečnosti vypadá to takto: Ministerstvo
železnic může stanoviti v oboru vybudování
a udržování dráhy jednotnost, které
se musí ministerstvo železnic podrobiti. Čili
ministerstvo železnic může něco stanoviti,
čemu se ministerstvo železnic musí podrobiti.
To je § 37.
V §u 39, odst. 3 se jedná o styku státního
železničního provozu s ostatními drahami,
a tam se výslovně praví (čte):
"Nesjedná-li se o těchto věcech
dohoda, rozhodne železniční správní
úřad." Čili nesjedná-li ministerstvo
železnic s některými jinými drahami
dohodu, rozhodne o těch věcech ministerstvo železnic,
čili jedna sporná strana rozhodne sama o své
věci.
Dále je zde velmi zajímavé ustanovení
§u 87 (čte): "Železniční
správní úřad může naříditi,
žádá-li toho veřejný zájem,
aby železniční podnik tarify přiměřeně
upravil." Prosím, přeložme to zpět
do češtiny a vidíme: ministerstvo železnic
může naříditi, žádá-li
toho veřejný zájem, aby ministerstvo železnic
tarify přiměřeně upravilo. Z toho
celého tedy vidíte, že za dnešního
stavu jest to konstrukce úplně nemožná.
Mohl bych takovýchto případů uvésti
ještě více, na př. § 91, kde "nesjedná-li
se o užívání nebo o náhradě
dohoda, anebo nevyhovuje-li sjednaná dohoda veřejnému
zájmu, může železniční správní
úřad učiniti přiměřené
opatření, a jemu se musejí podrobiti oba
podniky", to jest oba podniky, které zde stojí
proti sobě, z nichž jednou stranou je ministerstvo
železnic. A tak ministerstvo železnic rozhoduje opětně
samo o vlastní své věci. V §u 92, odst.
2 "nesjedná-li se o těchto věcech
dohoda, anebo nevyhovuje-li sjednaná dohoda veřejnému
zájmu, může železniční správní
úřad učiniti přiměřené
opatření a jemu se musejí podrobiti zúčastněné
podniky", tedy zase ministerstvo železnic musí
se podrobiti ministerstvu železnic ve vlastním sporu.
Konečně v §u 141, odst. 1 se praví (čte):
"K úhradě nákladů, které
vznikají prováděním dozoru podle ustanovení
tohoto zákona, přispěje železniční
podnik státu částkou, kterou určí
železniční správní úřad
se zřením k rozsahu přepravy atd." čili
částku, kterou ministerstvo železnic přispěje
státu, určí ministerstvu železnic ministerstvo
železnic.
Zde tedy vidíte, že jde skutečně o monstrum
v právním životě, že zde ministerstvo
železnic nařizuje samo sobě t. j. ministerstvu
železnic. Ti, kteří původně na
tomto návrhu zákona pracovali, chtěli, aby
byly zde dvě instituce rozdílné, jedna instituce,
která by byla dohlédací, dozorčí,
rozhodčí, a druhá, která by provozovala
vlastní podnik. Ve skutečnosti vidíme, že
zde dochází sice k dvěma pojmům, ale
ve skutečnosti k jednomu úřadu rozhodčímu
i provoznímu. Nám jde zejména o to,
aby se do budoucnosti tyto nemožnosti napravily. Mají-li
se tyto věci napraviti a zlepšiti, pak musíme
pracovati k oddělení správního železničního
úřadu od vlastního železničního
provozu, které jediné může vyhovovati
intencím hospodářským a intencím,
které asi v zásadě vedly ke konstrukci této
osnovy zákona.
Myslím, že je zde na místě požadavek
zřízení ministerstva dopravy. Kdyby bylo
zřízeno ministerstvo dopravy, poněvadž
nemáme jenom dopravu železniční, nýbrž
máme také silniční, plavební,
leteckou, a kdyby jednotlivé druhy dopravy byly podřízeny
autonomním generálním ředitelstvím,
která by měla k ruce správní sbory
složené také z hospodářských
a praktických odborníků, a kdyby byly jednotně
řízeny, pokud se týče dopravní
politiky, jednotným dozorčím a rozhodčím
orgánem, to je ministerstvem dopravy, pak bychom došli
ke stavu, který by vyhovoval nejen našemu přání,
nýbrž i potřebám hospodářským
i právním celého dopravního zřízení.
Slavná sněmovno, bohužel zřízení
ministerstva dopravy jistě není věcí,
která by byla snad v dohledné době řešitelná.
Za této situace, myslím, že je velikou chybou,
že pro přechodnou dobu, nežli zde bude rozdíl
mezi podnikem a správním úřadem, nebyly
připuštěny rozhodčí nebo smírčí
komise s předsedou jmenovaným příslušným
presidentem kraj. soudu, které by na přechodnou
dobu všechny spory řešily. Bohužel naše
návrhy byly v tomto směru zamítnuty a zůstává
se při této konstrukci, která, jak již
jsem řekl, za dnešního stavu věcí
je konstrukcí monstrosní.
Druhá věc, o které bych se chtěl zmíniti,
je věc tarifní. V předložené
zákonné osnově se tato otázka řeší
řadou ustanovení, z nichž s některými
můžeme stoprocentně souhlasiti. Ale přece
jenom je zde jedna věc, která není podle
našeho názoru správná. Jde o řádné
publikování tarifních slev. Žádali
jsme v ústavně-právním výboru
povinnost řádného vyhlášení
tarifních slev, kdežto vládní nařízení,
které má býti na základě tohoto
zákona vydáno, má stanoviti jenom pokud a
jak mají býti tyto tarify uveřejňovány.
Domnívám se sice, že v dnešní době
je každá tarifní sleva za krátký
čas docela veřejná; i když se nepublikuje,
každý se o ní dozví. Myslím však,
že by bylo v zájmu spravedlnosti, kdyby byly tarifní
výhody vždy také uveřejňovány,
poněvadž tím bychom zabránili eventuální
nespravedlnosti a také obavě, která nás
při vládě politického klíče
v Československé republice musí naplniti,
že při udělování tarifních
slev by mohl proniknouti politický vliv do nejcitlivějších
částí železniční administrativy,
t. j. do komerční služby. Vznesl bych při
této příležitosti apel na přítomného
pana ministra železnic a na zástupce železniční
správy, aby, pokud se týče tarifní
politiky, přikročili k tomu, co by mohlo znamenati
pro československou politiku snad nejvíc, totiž
k naprostému sjednocení Československa, k
sblížení se tohoto státu, jehož
délka je téměř půl druhého
tisíce kilometrů, ale na druhé straně
šířka jenom nějakých 70 kilometrů.
Za této nepříznivé polohy Československé
republiky se musíme snažiti o sblížení
východu se západem tarifní politikou, o překlenutí
úžasně dlouhé polohy Československé
republiky. Jediné tím způsobem, jestliže
budeme zvláštním tarifním vyrovnáním
této nepříznivé poloze čeliti,
dosáhneme opravdového sjednocení a stmelení
Československé republiky.
Konečně další věc, o které
chci mluviti, jsou ozbrojené strážní
oddíly železniční. Slavná sněmovno,
již před prázdninami jsem mluvil o této
věci v ústavně-právním výboru
a projevil jsem názor, že ozbrojené strážní
oddíly měly by býti vzaty z četnictva,
případně, kde je státní policie,
ze státní policie, která by byla propůjčována
pro tyto úkony železniční správě,
třeba i na delší čas. Měl jsem
obavy - a jak se ukázalo dosti oprávněné
- aby se někdy těchto strážních
sborů nezneužívalo k politickým věcem.
A musím říci, že o prázdninách
došlo k určitému takovému incidentu,
o kterém zde nebudu již mluviti, poněvadž
jsem o něm již jednou mluvil, a zejména také
proto, že pan ministr železnic se skutečně
v ústavně-právním výboru ukázal
býti zcela jiným, nežli pan tajemník
posl. Němec nebo "Právo lidu",
kteří mně ovšem za toto obvinění
vynadali, jak je jejich chvalným zvykem. Pan ministr železnic
zcela po právu řekl, že se se mnou v této
věci shoduje a že se stal incident, který se
státi neměl a který se on snažil reparovati.
Vítám toto stanovisko p. ministra železnic,
ale přesto jenom myslím, že je v zájmu
všech stran v československém parlamentě,
aby se snažily dát co nejméně příležitosti
k tomu, aby zde byly ozbrojené instituce, jichž by
bylo možno politicky zneužívati. Ovšem ve
zprávách, kde se mluví o ozbrojených
strážních oddílech železničních,
velmi často se mluví o tom, že ozbrojené
strážní oddíly železniční
jsou neobyčejně rentabilní, že tyto
strážní oddíly, zřízené
na železnicích, přinášejí
značný finanční prospěch železnicím.
Chtěl bych příslušné rozhodující
železniční kruhy upozornit, aby si daly práci
a daly si předložiti zprávy o tak zvané
výnosnosti ozbrojených strážních
oddílů. Aby zejména věnovaly pozornost
té části, kde se mluví o t. zv. zabránění
fiktivním nebezpečím. Ono se totiž kalkuluje
tak, že se neuvádí jen, kde se skutečně
těmto ozbrojeným strážním oddílům
podařilo zabránit nějaké krádeži,
nýbrž se fantasticky, neuvěřitelně
také počítá s tím, co vše
by se mohlo stát, kdyby tady tyto strážní
oddíly nebyly bývaly. Tedy na př. se uvádí
ve zprávě, která se podává
ministerstvu, že vlakem jelo 5 mužů ozbrojené
stráže železniční, kteří
viděli, jak po trati šli 4 podezřelí
muži, kteří měli v úmyslu patrně
odcizit něco z uhlí nebo z jiných vezených
věcí. Poněvadž tam byla ozbrojená
stráž, tito mužové svůj čin,
o kterém se předpokládá, že jej
chtěli provésti, neprovedli. Následkem toho
získala dráha. Teď se vypočítává,
co by byli ti 4 muži mohli ukrást, co tedy bylo zachráněno
ozbrojenou železniční stráží.
Slavná sněmovno, jde to dokonce tak daleko, že
v těch zprávách také je uváděna
částka, která je stanovena za zatáhnutí
bezpečnostní brzdy, což je také zisk
pro dráhu, protože brzda by nebyla tažena a vlak
tudíž nebyl zastaven. To jsou věci, které
jsou neobyčejně kuriosní. Prosil bych proto,
aby příslušné vážné
železniční kruhy se na tyto věci podívaly,
věnovaly jim pozornost a uvedly je na pravou míru.
Slavná sněmovno, kromě těchto věcí,
o kterých jsem mluvil, mám ještě některé
poznámky, týkající se § 210,
jímž je zachován zákon ze dne 27. června
1919, č. 373 Sb. z. a n., a zákon z 22. prosince
1920, č. 690 Sb. z. a n. Tento zákon č. 373
mluví o doplnění železniční
sítě, které podle tohoto zákona má
se díti výhradně železnicemi, postavenými
na účet státní. Jde-li o dráhy
menšího významu, mají to býti
dráhy státní, při čemž
jednotliví interesenti přispívají
státu k nákladům s výstavbou spojeným
určitou částkou, nejméně 30
% Jestliže zůstává v platnosti tento
zákon, který byl dělán v době,
kdy se myslelo, že stát bude mít dostatečně
finančních prostředků, aby všechny
dráhy zbudoval, je potom zbytečností řada
ustanovení, která jsou v této osnově
a vedle toho se přímo zabraňuje soukromníkovi
nebo nějakému družstvu nebo společnosti,
aby stavěl místní dráhu. Na druhé
straně však hlavní dráhu podle předložené
osnovy může soukromník nebo společnost
stavět. Je zde tedy určitý stav právní
disparity. Cituji v této věci posudek docenta dr.
Jiřího Havelky, jednoho z našich nejlepších
znalců železničního práva. Ten
praví v časopisu pro železniční
právo a politiku, ročník XIV, čís.
7 (čte): "Mezi zákony, jež mají
zůstati v platnosti, je na prvém místě
uveden zákon č. 373/1919 o doplnění
sítě železniční stavbou drah
místních. Avšak má-li tento zákon
zůstati v platnosti v plném rozsahu (výhrada
osnovy týká se jen kompetence k udělování
koncesí pro drobné dráhy), pak vzniká
nutně otázka, proč obsahuje osnova tak podrobná
ustanovení o koncesování hlavních
a vedlejších drah, kdyžtě přece
podle zákona čís. 373/1919 nemohou býti
dráhy místní zcela určitě a
dráhy hlavní podle výkladu obecně
citovanému zákonu dávaného soukromým
podnikatelům koncesovány. Z DZ nevyplývá,
co má osnova vpravdě na mysli a dohady by byly zbytečné.
Musí tedy postačiti poznámka právě
uvedená, spojená s přáním,
aby byl důvod osnovy pro zachování zákona
č. 373/1919 v DZ vyjasněn, neb aby byl zákon
č. 373/1919 výslovně ihned zrušen."
Konstatuji, že jsem se na tento důvod dotázal
v ústavně-právním výboru a
bylo mi sděleno panem ministrem železnic, že
to je z důvodů principiálních. Mám
za to, že by bylo správnější, abychom
méně v této praktické věci
dbali důvodů principiálních, nýbrž
abychom umožnili, aby také dráhy místní,
když se najde nějaký činitel, který
by je skutečně chtěl stavěti, je také
postaviti mohl.
Konečně upozorňuji na naše stanovisko
stran §u 213, kde je jaksi nepřímá zpětná
působnost. Poněvadž při všech zákonech,
kde byla nepřímá zpětná působnost,
vždy jsme zdůrazňovali své stanovisko,
musíme toto stanovisko zdůraznit i při této
příležitosti.
Nyní budiž mi dovoleno několik slov k otázkám
personálním, a to jednak proto, poněvadž
tato osnova zákona klade základnu, na které
by měly býti personální otázky
železniční řešeny, a jednak proto,
poněvadž tato osnova nevyřešuje na druhé
straně některé věci, které
jsme žádali. Zejména lituji, že nebylo
do §u 99, ačkoli - jak uznávám je to
velmi těžké, dáno ustanovení,
které by jednalo o soudní přezkoumatelnosti
kárných rozhodnutí železničního
podniku. Když nebylo dáno toto ustanovení do
§u 99 osnovy, vznáším s tohoto místa
apel na nejvyšší soud, aby ještě
jednou přezkoumal zásadní judikát
nejvyššího soudu civilního vídeňského
č. 191 z r. 1911, že kárné rozhodnutí
možno zkoumati jen po stránce formální,
a nikoli po stránce meritorní. Následkem
toho není zde zaměstnanec dostatečně
chráněn proti event. špatným kárným
rozhodnutím na železnici.