Rovněž tak v debatě byly reklamovány
zemědělské komory. Víme, že o
tento útvar žádají všechny složky,
jichž se tato otázka dotýká, a nemám
jiného přání nad to, nežli aby
přání pánů kolegů, kteří
je v debatě přednesli, mohlo býti brzy realisováno.
Někteří páni poslanci správně
poukazovali na tíživost státního dluhu,
zejména pak dluhu krátkodobého a vyvozovali
z toho potřebu tento dluh proměnit na konsolidovaný
dluh dlouhodobý. Také k tomuto mínění
se mohu připojiti, neboť jsem je sám již
také několikráte vyslovil. Krátkodobý
dluh, pozůstávající z pokladničních
poukázek, je nesporně dluhem nejen tíživým,
nepříjemným, ale také i nebezpečným.
Z těchto důvodů mám za to, že
se finanční správa bude musiti v nejbližší
době zabývati touto otázkou a snažiti
se zbaviti právě tohoto břemene, které
přichází k výrazu s kadencí
jednou dvakrát skoro každého měsíce.
Proti některým výtkám, předneseným
pány poslanci ze strany ludové, rádi jsme
slyšeli u slovenského poslance kol. Rázuse,
že vláda pochopila svoji úlohu ve věcech
hospodářských, kterou vidíme ve zmenšení
nezaměstnanosti, zejména na Slovensku. Přiznal
podle pravdy, že na Slovensko se investovalo velmi mnoho.
Konstatoval, že jsme došli tak daleko, že od nejkrajnější
levice do nejkrajnější pravice spojuje nás
heslo, aby republika byla silná a každému dala
kus chleba. Myslím, že těchto vět mohu
užíti jako odpověď na výtky, které
zde v debatě byly předneseny.
Pan posl. dr. Korláth bojoval ve své řeči
proti domnělé předhůzce, jako by někdo
vytýkal, že se na Podkarpatskou Rus doplácí.
Pravil, že posledních deset let Podkarpatská
Rus přinesla neméně než jednu miliardu
obětí pro celek, zač neobdržela žádné
náhrady. Žádal, aby vláda vykazovala
odděleně příjmy a výdaje Podkarpatské
Rusi. K této výtce chtěl bych konstatovati,
že mi nic není známo, že by kdokoli z
odpovědných činitelů byl vytýkal,
že některé části státu
doplácejí na Podkarpatskou Rus. Stát jest
jediný celek a nemůže býti dělen
na aktivní a pasivní části. V určitém
společenství, ať už je jakékoli
- náš stát je také společenství
- je předností a základem vzájemnost,
znamenající, že hospodářsky silnější
musí pochopitelně dopláceti na hospodářsky
slabšího. To je samozřejmá věc
také ve státě, která se nedá
ničím oddisputovati, a nelze jí užíti
proti nikomu jako nějaké výtky nebo dokonce
výčitky.
Pokud jde o to, aby vykazovány byly odděleně
příjmy a výdaje Podkarpatské země,
chci jenom konstatovati p. dr. Korláthovi, že
jsem zde několikrát vyčísloval příjmy
z daní Podkarpatské Rusi a že si může
tato čísla docela klidně opatřiti
a zjistiti, neboť jak ministerstvo financí, tak také
nejvyšší účetní kontrolní
úřad, který sestavuje státní
závěrečný účet, tato
čísla má, a jsem toho mínění,
že nemůžeme vyhověti přání
p. posl. dr. Korlátha za speciální
vykazování těchto číslic v
závěrečném účtu z toho
jednoduchého důvodu, že pak bychom museli totéž
činiti i u ostatních zemí, z kterých
se republika skládá, totiž u země České,
Moravskoslezské, Slovenské a Podkarpatoruské
zvláště. Stát je zde jako celek a tak
jej musíme také bráti a nemůžeme
jej ani hospodářsky, ani daňově, ani
po stránce nákladů dělit na několik
menších dílů.
Pan kol. dr. Wolf pravil ve své řeči,
že polskému lidu hrozí odnárodňování,
protože se do práce přijímají
jenom Češi nebo Poláci, kteří
posílají své děti do české
školy. Připomíná loyálně,
že to nedělá vláda ani jí podřízené
úřady, nýbrž ředitelé
různých soukromých podniků, zejména
některých dolů. - Chtěl bych říci,
že věci zcela jistě nejsou takové, jak
je líčil pan posl. Wolf. Stížnosti,
že máme určitou část lidí
té které oblasti bez práce a chleba, nemáme
jenom z polských obvodů, nýbrž také
z českých (Výborně!), neboť
nemůžeme umístit také české
lidi. Ti si stěžují na druhé české
lidi, kteří náhodou zaměstnání
dostali, a ti, kteří je nedostali, zůstavše
venku za vraty, mají za to, že zde bylo někomu
protekčně pomoženo k práci, výdělku
a existenci. Jsem toho mínění, že tyto
stížnosti odpadnou, jakmile zde bude trochu jiná
situace na pracovním trhu, a že si nebude muset pan
kol. Wolf ani nikdo z menšin stěžovat
tím způsobem, jak zde bylo uváděno.
Jsem přesvědčen, že nikdo nechce ani
odnárodniti ani znásilňovati polskou ani
jinou menšinu.
Pánové a dámy, my jsme sami na sobě
jako národ zakusili plnou měrou účinky
národnostního násilí v době,
kdy jsme byli součástkou bývalého
Rakouska. Nechceme činiti nikomu to, co jsme sami neměli
rádi, co nám bylo nepříjemné
a nač jsme si stěžovali. (Výborně!)
Nechceme dělat politiku, na kterou bývalé
Rakousko zašlo, a nebudeme ji dělat. (Potlesk.)
Jsem přesvědčen, že ani Poláci,
kteří se mírov. smlouvami octli na území
naší republiky, nemusí mít starost,
že by je někdo chtěl znásilňovat
nebo odnárodňovat. Bojovali jsme jako národ
přes tisíc let proti cizí nadvládě,
z toho tři sta roků pod tvrdou vládou habsburské
dynastie. Udrželi jsme se jako národ a víme
velmi dobře, co pro nás jako národ tyto doby
znamenaly. Proto nechceme a nemůžeme prováděti,
co jsme sami odsuzovali a proti čemu jsme sami přes
tisíc let bojovali. (Posl. Śliwka: To myslíte
upřímně, pane zpravodaji, ale v praksi to
na Těšínsku vypadá jinak!) Pane
kolego, ubezpečuji, pokud jde o vládu a státní
úřady, když na takové případy
upozorníte, že je nikdo nebude trpět a chránit,
a kde se děje křivda, musí být odstraněna.
Pan kol. posl. dr. Wolf radil nám k tomu, abychom
se dorozuměli a přistoupili na nejužší
a vojenské spojenectví s Polskem. Pan kol. Wolf
jistě velmi dobře ví, že na naší
straně bylo, je a bude i pro každou budoucnost tolik
ochoty, tolik dobré vůle, tolik trpělivosti,
že jí nemůže nikdo víc od nás
požadovati. (Potlesk.) Vykonali jsme všechno,
i za cenu sebezapírání, abychom splnili to,
co od nás vyžaduje p. kol. posl. dr. Wolf.
Není naší vinou, jestliže ještě
dnes snad poměry nejsou tak daleko, abychom mohli říci,
že příčiny byly odstraněny.
Pan kol. posl. Esterházy vytýkal zejména,
že katolické Slovensko staví se proti spolku
se sovětským Ruskem. Byla to, jak jsem měl
možnost zjistiti jednak posloucháním řečí
pánů kolegů, jednak čtením
stenografických protokolů, ojedinělá
námitka toho druhu. Ten, kdo to se státem a mírem
myslí dobře, nemůže po mém soudu
takových výtek činiti. Jak jinak se poslouchaly
řeči ostatních maďarských poslanců,
Csomora a Schulcze, kteří jsou také
zástupci maďarské menšiny a projevili
loyální ochotu ke spolupráci a smysl pro
republiku. Také oni mají svá přání
a nepochybuji o tom, že tato přání,
pokud mají svá oprávnění, budou
v mezích platných zákonů splněna.
P. kol. dr. Rosche ve své řeči pravil:
"Národně-politicky cítíme se
v rozpočtu naprosto zanedbáváni." Konstatoval
však se zadostiučiněním, že vláda
se snaží zjednat obrat po této stránce.
Pravil, že státy jsou labilní, trvalé
jsou vždy jenom národy. Řekl dále, že
jeho strana zřetelně konstatovala, že se přiznává
ke státu a že se staví k němu kladně.
Jsem povinen zde říci, že řeč
pana kol. dr. Rosche, pronesená v plenu sněmovny,
lišila se značně od jeho řeči
výborové a byla značně mírnější
a smířlivější. Mohla by býti
jistě podkladem každého jednání
v tomto směru, ale prosím, p. kol. Rosche nebude
mi zazlívati, když mu řeknu, že pronesené
řeči jeho pánů klubovních spolukolegů,
které byly vyloučeny ze stenografického protokolu,
t. j. poslanců inž. Richtera, Kundta a Köllnera,
nekorespondovaly plně s tím, co nám zde p.
dr. Rosche povídal.
P. posl. dr. Rosche prohlásil ve své řeči:
Kdo chce mír, musí dojíti k přátelskému
poměru s Německem. Ať nám někdo
dokáže. že se nechováme ke všem sousedům
a také k Německu naprosto korektně! Náš
poměr ke všem sousedům je naprosto taktní
a korektní a nikdo nemá právo nám
vytýkat, že se nechováme korektně a
přátelsky. P. posl. dr. Rosche a vůbec
páni ze sudetskoněmecké strany mi prominou,
řeknu-li zdvořile, že u nás jsme nepoctili
ještě žádného německého
emigranta poslaneckým mandátem v parlamentě
Československého státu (Výborně!
- Potlesk.), jak se to stalo se strany Německa
v případech býv. našich poslanců
Krebse a Junga.
Aktivističtí Němci v debatě sami nejlépe
ocenili význam spolupráce se státní
majoritou. Při tom nepopírám, že jejich
postavení není závidění hodné,
když jsou vydáni všanc útokům svých
národních krajanů. Nepochybuji, že vláda
učiní vše, aby loyální Němci,
kteří se postavili za stát, neměli
důvodů ke stížnostem. Kdo jde se státem,
může spoléhat na jeho ochranu a pomoc, kdo
jde proti němu, musí býti připraven,
že si jej stát nebude chovat v bavlnce.
Ke konci dovolte, abych k žádosti p. ministra železnic
opravil jeho odpověď. kterou dal na dotaz jednoho
z pánů poslanců v rozpočtovém
výboru, týkající se stavby dráhy
Německý Brod-Tišnov.
Ve výborové zprávě, která byla
pánům a paním poslancům rozdána,
praví pan ministr na str. 53 mimo jiné toto: "Argumenty,
aby dráha šla přes Nové Město,
nemohly změnit rozhodnutí, které bylo schváleno
vládou po uvážení všech svrchu
uvedených okolností. Dráha na Nové
Město stála by o 200 mil. Kč více."
V těchto větách má místo "Nové
Město" stát správně "Velké
Meziříčí". Jde sice jen o záležitost
lokálního významu, ale přes to prosím
paní a pány, aby si laskavě toto místo
opravili.
Děkuji slavné sněmovně za trpělivost
a končím své vývody prosbou, aby návrh
rozpočtu i finančního zákona na r.
1937 přijala tak, jak vyšel z prací výborových.
(Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Sněmovna
je způsobilá se usnášeti.
Přistoupíme ke hlasování.
O státním rozpočtu a finančním
zákoně na rok 1937 míním dáti
hlasovati tímto pořadím:
Nejprve hlasovali bychom o dílčích rozpočtech
vlastní státní správy, které
jsou zařazeny do I. skupiny rozpočtu, a při
hlasování postupovali bychom podle pořadí
rozpočtových kapitol.
O jednotlivých státních podnicích,
které tvoří skupinu II státního
rozpočtu, budeme hlasovati vždy při kapitole
onoho resortu, jenž nad tím kterým podnikem
má zákonný dozor. Takto se postupně
vykoná hlasování o II. skupině státního
rozpočtu při kapitolách prvé skupiny
rozpočtové.
O III. a IV. rozpočtové skupině budeme hlasovati
při kap. 18 a 19.
Nakonec budeme hlasovati o nadpisu, celkových přehledech
skupin a sumářích státního
rozpočtu, který jest přílohou finančního
zákona.
S výjimkou kap. 4, k níž byl podán pozměňovací
návrh, budeme o rozpočtových kapitolách
hlasovati podle zprávy výborové.
O kap. 4 budeme hlasovati nejprve v úpravě podle
pozměňovacího návrhu posl. dr. Jar.
Dolanského a teprve, kdyby tato úprava nebyla
přijata, hlasovali bychom také o této kapitole
podle zprávy výborové.
O finančním zákoně na rok 1937 budeme
hlasovati podle zprávy výborové a pak odděleně
o sedmi doplňovacích návrzích posl.
Kopřivy.
Jsou nějaké námitky proti pořadu hlasování?
(Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s kap. 1 ze skupiny I, President republiky
a kancelář presidenta republiky, ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 1 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 2 ze skupiny I, Zákonodárné
sbory a kanceláře sněmoven, ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 2 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 3 ze skupiny I, Předsednictvo
ministerské rady, a s §em 13a), Státní
tiskárny v působnosti předsednictva ministerské
rady, §em 14, Úřední noviny v Praze
a Bratislavě, a §em 15, Československá
tisková kancelář, vesměs ze skupiny
II, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 3 ze skupiny I a §§
13a), 14 a 15 ze skupiny II jsou schváleny podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 4 ze skupiny I, Ministerstvo zahraničních
věci, v úpravě podle návrhu posl.
dr. Jar. Dolanského, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Kdo nyní souhlasí s touto kapitolou v úpravě
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 4 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 5 ze skupiny I, Ministerstvo nár.
obrany, a s §em 10, Vojenská továrna na letadla,
§em 11, Vojenské lesní podniky, a §em
13 b), Státní tiskárny v působnosti
ministerstva nár. obrany, ze skupiny II, ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 5 ze skupiny I a §§
10, 11 a 13b) ze skupiny II jsou schváleny podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 6 ze skupiny I, Ministerstvo vnitra,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 6 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 7, 8 a 9 ze skupiny I, Ministerstvo
spravedlnosti s Nejvyšším soudem, Ministerstvo
pro sjednocení zákonův a organisace správy
a Nejvyšší správní soud a Volební
soud, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 7, 8 a 9 ze skupiny I jsou schváleny
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 10 ze skupiny I, Ministerstvo školství
a nár. osvěty, a s §em 7, Uhřiněvský
školní závod zemědělský,
s §em 8, Školní závod zemědělský
v Děčíně-Libverdě, s §em
16, Žabčický školní závod
zemědělský, a s §em 17, Kuřimský
školní závod vysoké školy zvěrolékařské
v Brně, ze skupiny II, ve znění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Kap. 10 ze skupiny I a §§
7, 8, 16 a 17 ze skupiny II jsou schváleny podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 11 ze skupiny I, Ministerstvo zemědělství,
a s §em 6a), Státní lesy a statky, s §em
6b), Státní statky zemědělských
škol a výzkumných ústavů zemědělských,
a s §em 6c), Státní diagnostický a serotherapeutický
veterinární ústav v Ivanovicích, ze
skupiny II, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 11 ze skupiny I a §§
6a), 6b) a 6c) ze skupiny II jsou schváleny
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 12 ze skupiny I, Ministerstvo
průmyslu, obchodu a živností, ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 12 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 13 ze skupiny I, Ministerstvo veř.
prací, a s §em 9, Státní báňské
a hutnické závody, ze skupiny II, ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 13 ze skupiny I a § 9 ze
skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 14 ze skup. I, Ministerstvo pošt
a telegrafů, a s §em 4a), Československá
pošta, a s §em 4b), Poštovní spořitelna,
ze skupiny II, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 14 ze skupiny I a § §
4a) a 4b) ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy
výborové.
Kdo souhlasí s kap. 15 ze skupiny I, Ministerstvo železnic,
a s §em 5, Československé státní
dráhy, ze skupiny II, ve znění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Kap. 15 ze skupiny I a § 5 ze
skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 16 ze skupiny I, Ministerstvo soc.
péče, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 16 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 17 ze skupiny I, Ministerstvo veř.
zdravotnictví a tělesné výchovy, a
s §em 12, Státní lázně, ze skupiny
II, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 17 ze skupiny I a § 12 ze
skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 18 a 19 ze skupiny I, Odpočivné
a zaopatřovací platy, Ministerstvo financí,
s §§ 1 až 3, Tabáková režie,
Státní loterie a Státní mincovna v
Kremnici, ze skupiny II, a se skupinami III a IV, Podíly
na státních daních, dávkách
a poplatcích a rozpočty státních fondů
a Správa státního dluhu, ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 18 a 19 ze skupiny I, §§
1 až 3 ze skupiny II, a skupiny III a IV jsou schváleny
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 20 ze skupiny I, Nejvyšší
účetní kontrolní úřad,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 20 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s nadpisem, celkovými přehledy
rozpočtových skupin a sumářem státního
rozpočtu na rok 1937 ve znění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Nadpis, celkové přehledy
rozpočtových skupin a sumáře státního
rozpočtu jsou schváleny podle zprávy
výborové.
Tím je státní rozpočet pro rok 1937
schválen ve čtení prvém
podle zprávy výborové tisk 685.