II. Doplňovací návrhy posl. Kopřivy
k finančnímu zákonu:
1. Za čl. III se vsunuje ustanovení:
(1) Na zvýšení státního
příplatku k podpoře nezaměstnaných
podle gentského systému, na zvýšení
a zlepšení přídělu stravovacích
lístků, na zvýšení přídělu
poukázek na mléko, chléb a jiné příděly
potravin pro nezaměstnané a jejich rodiny, na ošacování
a zaplacení nájemného pro nezaměstnané
a na zlepšení produktivní péče
o nezaměstnané stanoví se z důvodů
finanční vyčerpanosti nezaměstnaných
a současné drahoty kromě částky
uvedené v čl. III, odst. 4 jako mimořádný
příspěvek na rok 1937 částka
450 mil. Kč.
(2) Této částky bude použito takto:
a) na zvýšení státního příspěvku
ve výši podle zákona z roku 1930, č.
74 Sb. z. a n., o podporách nezaměstnaných
podle gentského systému obnos 180,000.000 Kč;
b) na zvýšení a zlepšení stravovacích
lístků obnos 120,000.000 Kč;
c) na zvýšení přídělu
poukázek na mléko, chléb a jiné příděly
potravin, jakož i na ošacování a zaplacení
nájemného obnos 70,000.000 Kč;
d) na zlepšení produktivní péče
o nezaměstnané obnos 80,000.000 Kč.
(3) Úhrada částky 450,000.000 Kč
bude opatřena výnosem vzestupné podnikatelské
dávky, uložené soukromým výdělečným
podnikům, jejichž hrubý zisk v roce 1936 přesahoval
částku 100.000 Kč.
Příslušný návrh zákona
bude předložen Národnímu shromáždění."
2. Za čl. XVI se vsunují ustanovení:
Ministr financí se zmocňuje, aby v roce 1937 převzal
státní záruky až do výše
500 mil. Kč za zápůjčky uzavřené
svazky územní samosprávy v roce 1937 na ochranu
lidu pro případ války; na zakoupení
plynových masek pro chudé civilní obyvatelstvo,
na stavbu krytů proti leteckým útokům.
Zúrokování a úmor zápůjček
na obranu lidu pro případ války převezme
státní pokladna pro rok 1937 až do výše
30 mil. Kč, které budou uhraženy z rozpočtové
položky ministerstva financí, kap. 19, tit. 5, §
4, odst. 4 a 5 z příspěvku státu zvláštnímu
fondu pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů (sanace
bank).
Příslušné návrhy zákonů
budou předloženy Národnímu shromáždění.
V roce 1937 bude přikročeno k oddlužení
zemědělců a domkářů:
a) za účelem vyvázání zemědělců
a majitelů rodinných domků z dluhů
zmocňuje se vláda zříditi ústav
pro převzetí a úmor dluhů zemědělců
a domkářů;
b) vyvázání z dluhů bude se vztahovati:
1. na zemědělce, kteří vlastní
anebo mají pronajatou půdu ve výměře
až do 30 ha veškeré půdy;
2. na majitele rodinných domků, jejichž roční
zdanitelný důchod (čistý příjem)
nepřesahuje 25.000 Kč;
c) ministr financí se zmocňuje, aby v den ustavení
státního ústavu pro vyvázání
zemědělců z dluhů vyplatil tomuto
ústavu z prostředků a reserv náhradního
fondu pozemkové reformy 400 milionů Kč k
zahájení okamžité činnosti ústavu
pro vyvázání zemědělců
a domkářů z dluhů;
d) ministr financí se zmocňuje, aby k úhradě
zúrokování a úmoru převzatého
dluhu vedle částky, uvedené v lit. c), použil
pro rok 1937 z rozpočtové položky ministerstva
financí, kapitola 19, titul 5, § 4, odst. 4 a 5 z
příspěvku státu zvláštnímu
fondu pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů (sanace
bank).
Ministr financí se zmocňuje, aby k podpoře
zadlužených živnostníků, maloobchodníků
a drobných autodopravců poskytl bezúročný
úvěr až do 100 milionů Kč. Úhrada
nákladů vzniklých úvěrovou
operací do Kč 5 milionů pro rok 1937 bude
kryta z rozpočtové položky ministerstva financí,
kap. 19, tit. 5, § 4, odst. 4 a 5 z příspěvku
státu zvláštnímu fondu pro zmírnění
ztrát povstalých z poválečných
poměrů (sanace bank).
Příslušné návrhy zákonů
budou předloženy Národnímu shromáždění."
3. Za čl. XVIII se vsunuje ustanovení:
V r. 1937 bude přikročeno k provádění
mimořádných veřejných prací,
nutných pro účele sociální,
zdravotní a kulturní. V první etapě
bude v roce 1937 k těmto účelům použito
částky 900,000.000 Kč, a to:
a) na stavbu nemocnic a jiných léčebných
ústavů 100,000.000 Kč,
b) na stavbu škol 210,000.000 Kč,
c) na podporu investičních prací, prováděných
obcemi, 500,000.000 Kč,
d) na elektrisaci venkova, stavby vodovodů, regulace potoků
a řek, na práce meliorační, odvodňovací
a zavodňovací 90,000.000 Kč.
Vláda se zmocňuje, aby na provedení těchto
mimořádných veřejných prací
opatřila Kč 900,000.000 vypsáním 4
% investiční půjčky, splatné
do 30 let, jejíž upsání by bylo povinné
pro fysické i soukromé osoby právnické,
vlastnící majetek s hodnotami nad 500.000 Kč.
Ministr financí se zmocňuje, aby na zúrokování
a úmor této zápůjčky opatřil
obnos 60 milionů Kč ze státních pohledávek
podle státního závěrečného
účtu na rok 1935 splatných koncem roku 1936,
zejména však z pohledávek za prodanou výzbroj
57 milionů Kč z bezúročné zápůjčky,
poskytnuté státem československému
Jockey Clubu 1,500.000 Kč, z aktivních nedoplatků
bývalého státního obilního
ústavu 3,060.543 Kč, z bezúročné
zápůjčky, poskytnuté státem
klusáckému spolku 2,220.000 Kč.
Příslušný návrh zákona
bude předložen Národnímu shromáždění."
4. Za čl. XXIII se vsunuje ustanovení:
V roce 1937 bude přikročeno k zrušení
srážek s požitků státních
a veřejných zaměstnanců a zejména
budou zrušeny srážky s požitků nepřesahujících
39.000 Kč. Zvýšené vydání
státní pokladny bude uhrazeno z výnosu zvláštní
daně, která se zavede na zisky z výroby zbraní
a válečného materiálu.
Příslušný návrh zákona
bude předložen Národnímu shromáždění".
5. Za čl. XXVI se vsunuje ustanovení:
K odbourání drahoty v roce 1937:
Vláda se zmocňuje:
(1) aby byla snížena o 20 % cla a celní
poplatky vyjma cel na luxusní zboží. Úbytek
příjmů 20%ním snížením
cel a poplatků v částce 140,000.000 Kč,
vzniklých státní pokladně provedením
těchto opatření, bude uhrazen přídělem
z výnosu zvláštní daně, která
bude zavedena z výnosu výroby zbraní a válečného
materiálu, uložené podle čl. XXIIIa)
finančního zákona;
(2) aby nařízením byly sníženy
o 20 % všechny kartelové ceny, vyjma zboží
luxusního.
Příslušné návrhy zákonů
budou předloženy Národnímu shromáždění."
Místopředseda Langr (zvoní): Slovo
k doslovu dávám zpravodaji p. posl. Remešovi.
Zpravodaj posl. Remeš: Slavná sněmovno!
Po skončení povšechné i podrobné
debaty o rozpočtu mně přináleží
úkol, abych nyní zrekapituloval a zhodnotil obsah
debaty. Ubezpečuji napřed, že nebudu slavnou
sněmovnu zatěžovat zbytečně dlouhou
řečí. Prosím, aby mi bylo dovoleno
říci toto:
Sleduji rozpočtovou debatu již od znovuzřízení
našeho samostatného státu. V posledních
5 letech činím tak ze zpravodajské povinnosti.
A smím snad konstatovat, že její úroveň
přes trochu živější tón
v poslední chvíli byla vysoká, a že
úroveň rozpočtových debat, mám-li
na mysli prvá léta popřevratová, přes
to, že žijeme v dobách mimořádně
vážných, těžkých, snese
každou kritiku.
Každý, kdo nepředpojatě pozoruje, dá
mně jistě za pravdu, že přes rozdílná
mínění politická, národnostní
rozdíly a protichůdné světové
názory byly zde proneseny jak v generální,
tak také ve speciální debatě řeči
formálně i věcně velmi pozoruhodné.
V každé řeči se něco najde, co
stojí za povšimnutí vlády, úředníků
nebo podniků a co by nemělo zůstati bez příslušných
závěrů pro věc, které se dotýkala
ta nebo ona výtka či připomínka.
Zejména je potěšitelná skutečnost
vyplynuvší z generální debaty, v níž
byla precisována stanoviska koaličních stran
v politice vnitřní i zahraniční. Přes
nestejnorodé prvky, ze kterých se vládní
koalice skládá, ukázalo se, že je z
jednoho kusu. Vědomí odpovědnosti za stát
postavilo do popředí především
ony zájmy, které jsou nám všem společné
a jimž se musí podřídit všechny
interesy ostatní. Tak to má a musí býti
v řádně spravovaném státě
a ne jinak. Je-li vlast v nebezpečí, jak zde bylo
řečeno, pak musíme především
hledati to, co nás spojuje, a nikoli to, co nás
rozdvojuje.
Generální debata, v níž se ujali slova
vedoucí odpovědní politikové, jenom
potvrdila a podškrtla upřímnou snahu a nezbytnou
potřebu demokratické součinnosti všech
příslušných složek státu
v politice domácí i zahraniční. Generální
debata odmítla velmi jasně a zřetelně
všechny pokusy o rozložení této koalice.
Stát ji potřebuje, poněvadž nemá
jiné. Stát musí býti někým
spravován. V přítomné době
je současná koalice jedinou možností,
která může stát vésti.
Jsem povinen konstatovati, mluvím-li o průběhu
rozpočtového jednání, že také
valná část oposice se chovala tak, že
mám právo říci, že si byla vědoma
odpovědnosti za své jednání v dobách
tak mimořádně vážných.
Rád to konstatuji.
Po formální stránce, až na jeden případ,
nebylo vytýkáno pozdní předložení
a promrskávání rozpočtu. Toliko pan
posl. dr. Domin měl za to, že rozpočet
projednáváme spěšně. Jsem toho
mínění, že tento názor neodpovídá
skutečnosti, neboť rozpočet byl předložen
parlamentu včas, páni poslanci měli dostatek
času, aby si jej prostudovali, zejména ony úseky,
které je odborně zajímají, měli
možnost v rozpočtovém výboru v nezkráceném
jednání se ujmouti slova, a také zde, jako
pravidelně, bylo umožněno stranám, aby
svými řečníky vyjádřily
své stanovisko k rozpočtu, k situaci domácí
i zahraniční, a vyslovily svůj postoj k vládě
a k různým otázkám, které jsou
s rozpočtem v nějaké souvislosti.
Pan posl. dr. Domin reklamoval způsob, kterým
jsme projednávali rozpočet loňského
roku. Projednávání rozpočtu v odborných
výborech, kam byla loňského roku část
jednání přenesena, stalo se proto, poněvadž
byl loni rozpočet předložen mimořádně
pozdě. Z těchto důvodů jsme museli
arangement uzpůsobiti tak, abychom byli hotovi včas
a aby stát dostal ústavní rozpočet
do konce roku, což se také stalo. Myslím tedy,
že výtka pana kol. dr. Domina není oprávněná,
a prosím, aby mně bylo prominuto, jestliže
na ni tímto odpovídám.
Se zadostiučiněním bylo konstatováno,
že parlament neustupuje od svého práva měniti
rozpočet a že se vrací k praksi z prvních
let popřevratových, kdy rozpočet byl číselně
měněn. Tentokrát bylo to, jak jsem již
řekl ve své úvodní řeči,
celkem 36 změn, které byly provedeny v rozpočtu,
a byly to také změny v návrhu finančního
zákona.
Materiální stránka rozpočtu těšila
se pochopitelně zvláštní pozornosti
pánů poslanců, kteří se debaty
účastnili. Bylo zde konstatováno, že
žijeme v pohnutých dobách, v nichž rozpočet
vychází, a že jej máme jako takový
také posuzovati. Nepopírám, že v tom
byl veliký kus pravdy a rád tuto pravdu přiznávám.
Tuto skutečnost si samozřejmě nemůžeme
zapírati a nesmíme si ji ovšem také
zapírati v tom směru, pokud neseme odpovědnost
za rozpočet a pokud nekrytými schodky, které
z hospodářství státního resultují,
zatěžujeme naši budoucnost.
Kol. Ostrý zde pravil, že je naší
chloubou, máme-li státní rozpočet
v rovnováze, a dodal, že ještě větší
chloubou pro nás bude, potvrdí-li vyrovnanost našeho
státního hospodářství také
účetní závěra za r. 1937. Já
se k tomu mínění mohu jen přikloniti.
Doufám, že to také bude.
P. kol. Stašek konstatoval zde správně,
a také jiní páni to řekli, i já
jsem to pověděl ve svém úvodním
slovu, že hospodářské síly státu
opět vzrůstají a jsou nám naději
na lepší život státu i jeho obyvatelstva.
Nesmíme ovšem plně spoléhati na to,
co nám poměry samy dají, musíme také
samozřejmě pomáhati, musíme se snažiti,
aby naše obchodní, celní a ostatní hospodářská
politika byla přizpůsobena struktuře a potřebě
našeho státu a jeho složení. Jenom tehdy
můžeme dojíti brzy rovnováhy rozpočtové,
která může vyrůsti toliko na rovnováze
národního hospodářství. Dokud
bude národní hospodářství schodkové,
rozvrácené, dotud také nemůžeme
spoléhati na rovnováhu hospodářství
státního, neboť hospodářství
státní a hospodářství národní
jsou dvě spojené nádoby. Ubereme-li z jedné,
klesne náplň druhé a obráceně.
Domnívám se, že si nikdo z pánů
poslanců nemůže stěžovati, že
bychom byli cokoliv v rozpočtu zakrývali. Cítil
jsem povinnost jako zpravodaj - a k této sněmovně
patří také oposice, tedy cítím
se býti také zpravodajem oposice, nejenom zpravodajem
vládní majority - abych nalil sněmovně
čisté víno. Řekl jsem otevřeně,
co je na rozpočtu dobrého, ukázal jsem také
nepokrytě na jeho slabiny.
Vážení pánové, s uznáním
bylo v debatě kvitováno snížení
úrokové míry, které přispělo
značně k oživení hospodářského
života, zejména stavebního ruchu, snížilo
břemeno dluhové služby státní
a napomohlo samosprávě. Je nesporno, že to
byl značný krok k politice lacinějších
peněz.
Správně bylo v debatě poukazováno,
že veřejné investice, ač velmi mnoho
napomohly, nejsou a nemohou býti žádným
definitivním řešením krise a že
musíme klásti hlavní váhu na možnost
exportu našich výrobků a našeho zboží
do těch volných zemí, které nejsou
zabarikádovány rozmanitými opatřeními,
která sešněrovávají vzájemnou
výměnu zboží a statků. To se
může díti samozřejmě jenom tehdy,
když jsme především konkurence schopni,
když jsme schopni exportovati zboží dobré
kvality a když jsme schopni udržeti si v obchodním
světě dobré jméno držením
daného slova a zachováním všech náležitostí,
které slušný obchod vyžaduje a které
jsou jeho podmínkou. Je pochopitelné, že získáme-li
práci pro 50.000 lidí veřejnými investicemi,
nemůže to býti opatření trvalého
rázu. Jsou to injekce na chvíli, na půl roku,
na 2 roky. Podaří-li se nám však
získati pro určité zboží trvalý
trh za hranicemi, znamená to, že jsme získali
trvalý a pravidelný příjem, který
nám pomáhá platiti mzdy našich dělníků,
platy úředníků, sociální
zařízení a všechno to, co souvisí
s naší výrobou.
Bylo zde několikrát v debatě zdůrazněno,
že přes to, že se nám vede špatně,
jsme jediným státem ve střední Evropě,
který po 15 let plnil úzkostlivě všechny
svoje peněžní závazky. Je to jistě
také předpoklad pro to, abychom se směli
v obchodním světě za hranicemi ucházeti
jako lidé s dobrým jménem a se smyslem pro
odpovědnost o kus trhu pro naše zboží.
Jako červená nit se táhly v rozpočtové
debatě stížnosti na politiku kartelovou. Všechny
parlamentní strany bez rozdílu, žádné
nevyjímajíc, přednášely tyto
stížnosti. Bylo zde konstatováno - myslím
právem - že kartely dělají obtíže
a překážejí při akcích
směřujících k hospodářskému
oživení a že hlavní politikou, kterou
sledují, je politika vysokých zisků bez ohledu
na to, zdali to prospívá národnímu
hospodářství, hospodářskému
životu, státu a jeho obyvatelstvu, zejména
jeho pracující třídě. Jsem
toho mínění, že tyto stížnosti,
plně oprávněné, nemohou zůstati
bez vlivu na počiny vlády. Jsem přesvědčen,
že vláda také z těchto fakt, která
jsou nesporná, vyvodí příslušné
závěry a důsledky. Není možno,
aby kartelová politika byla vedena tak, aby znamenala škodu
státu a jeho obyvatelstva.
Konstatoval-li zde můj klubovní kolega prof. Macek,
že hospodářské oživení přináší
úlevu ve fysickém a mravním utrpení
nezaměstnaných a polozaměstnaných,
že zabezpečuje ústavu a ústavní
život a že nestačí, jestliže demokracie
dává lidem svobodu, nýbrž že jim
musí také zabezpečit chléb - soudím,
že s tím všichni můžeme jen vysloviti
souhlas. Ostatní opatření, o nichž hovořil,
jsou jen nezbytným předpokladem splnění
této základní pravdy.
V debatě mluvilo se také o naší daňové
soustavě a p. kol. dr. Branžovský znovu
zde připomenul - tak jako loňského roku nutnost
zachycení daně důchodové z příjmů
kapitálových u pramene tím způsobem,
že by se tato daň vybírala srážkou,
čímž by vynesla státu zcela jistě
několik set milionů. Nemohu dělati nic jiného,
než potvrditi pravdivost těchto slov a připojiti
se k nim v přesvědčení, že i
zde použijeme nakonec té rady, která léta
již je odmítána.
Někteří pánové se v debatě
dovolávali náležitého dotování
fondu pro elektrisaci venkova. Pravda, také tento důležitý
úkol hospodářský byl za posledních
let trochu přimáčknut ke zdi tím,
že zákonné kvoty, které mají
býti tomuto fondu a také fondu vodohospodářskému
přidělovány, byly o něco sníženy.
Letošním rokem však již všechny tyto
fondy zaznamenávají určitý přírůstek
v dotaci a mám za to, že v dohledné době
bude nám umožněno, abychom tento úkol,
který jest zákonem předepsán, mohli
plně a platně konat.