Místopředseda Košek (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. Révay. (Hluk. -
Stálé výkřiky komunistických
poslanců. - Místopředseda Košek
zvoní.)
Prosím o klid.
Posl. Révay (malorusky): Slavná sněmovno!
Mluvím-li k rozpočtu o Podkarpatské Rusi,
chtěl bych s tohoto místa uvésti dvě
otázky, které mám na mysli, a to politickou
a hospodářskou otázku Podkarpatské
Rusi. Bohužel jak politické, tak i hospodářské
poměry naší země se nevyvinuly v takové
formě a takovým způsobem, jak jsme si to
představovali, a to hlavně proto - proč tajiti
pravdu - že si agrární strana usmyslila, že
bude sama panovati na Podkarpatské Rusi a že všechny
úřady budou v jejích rukách a jiné
strany budou ze spolupráce vyloučeny. Do nedávna
nebylo lze s ní spolupracovati ani v oboru politickém
ani v hospodářském. Lze-li v poslední
době pozorovati nějaká znamení této
spolupráce, znamená to, že se představitelé
politických skupin, které dosud nepovažovaly
tuto spolupráci za potřebnou, nyní přesvědčují,
že by to bylo s újmou pro republiku, kdyby dosavadní
stav měl trvati.
V době, kdy projednáváme rozpočet,
je v naší zemi, hlavně na Vrchovině,
hlad a bída. Tato bída se stává chronickou.
Abych ilustroval strašný stav, jaký tam jest,
dovolím si zde přečísti slavné
sněmovně dopis, jejž jsem nedávno dostal
z obce Lozanského (čte): "V rodině
jest 9 dětí a takových rodin je v našich
obcích mnoho. Bylo to večer asi v 8 hod. Jedno dítě
na peci, druhé a třetí v zápecí,
spí. Matka připravila večeři - a co?
"Tokanu", obvyklé zdejší jídlo.
Rozespalé děti vstávají, nemají
již chuti k jídlu, neboť mučeny hladem
celý den přejí si odpočinku. Starší
jsou v zimních ohradách u ovcí, a matka se
starší dcerou a dětmi doma louská "melaj".
Děti jsou v ubohých košilkách, plných
hmyzu, a to je něco ošklivého, strašného.
Tyto děti mají mimo to po celém těle
strupy. Ve všech chalupách strádají
děti tímtéž. A jaká je toho příčina?
Nedostatečná výživa, špatné
potraviny, nečistota a hlavně slabé hmotné
poměry."
Nebudu čísti dále, to snad stačí.
Poznamenám jen, že kdyby ministerstvo sociální
péče nepomáhalo nezaměstnaným
v naší zemi svými výpomocemi, myslím,
že u nás by to nebylo překvapením, nýbrž
denním zjevem, že by ti lidé umírali
hladem. Jen ministerstvu soc. péče můžeme
děkovati, že naše země nepůsobí
hanbu našemu státu.
Ale chci ukázati, že se to neděje plnou a spravedlivou
měrou. Dětský domov v Petrovlanech, kde je
150 dětí, dostává od státu
700.000 Kč. My máme takový ústav se
120 dětmi v Sevluši a na něj připadá
v rozpočtu jen 380.000 Kč. Pozoruji zde jakési
přehlédnutí nebo jakousi protekci. Pravda
jest, že ředitelem tohoto ústavu v Petrovlanech
je příbuzný jistého vysokého
pána z ministerstva soc. péče.
Slavná sněmovno! Rád bych ukázal na
příčiny, proč je v naší
zemi po stránce hospodářské taková
bída. Již ve své poslední řeči
jsem ukázal, že jedna čtvrtina usedlostí
na Podkarpatské Rusi jsou drobné usedlosti do 1
ha půdy. A co může na těchto maličkých
usedlostech vyzískati taková rodina, ve které
jest až 10 dětí? Takové zjevy jsou u
nás velmi časté. Dále jest 50 % usedlostí,
které mají až 5 ha půdy. Spojíme-li
to, dostaneme 75 % usedlostí s půdou až do
5 ha. Lze pochopiti, že když se v naší zemi
neprovede pozemková reforma, ponechá-li se zaostalý
stav technického vzdělávání
půdy, těžko lze očekávati nějaké
zlepšení.
Stát jest mravně povinen starati se o povznesení
sadařství a o podporu vinařství. Zdůrazňuji,
že ponechá-li se tento stav tak jako dosud - já
sám nejsem vinařem - když se k nám bude
dovážeti z ciziny cizí víno a našich
100.000 hl vína bude ležeti ve sklepích, bude
to velká škoda nejen pro vlastníky, nýbrž
i pro dělníky, kteří musí pracovati
na vinicích za 5 až 6 Kč denně.
Řekl jsem, že pokud jde o zdělávání
půdy, nevidíme u nás žádný
pokrok. Máme dvě hospodářské
školy v Nižních Vereckách a v Mukačevě
a zkušební stanici ve Veliké Baktě.
Máme mnoho absolventů těchto škol, ale
nemají, kde by hospodařili. Otec, který má
1 - 2 ha půdy, řekne svému synu absolventovi,
který chce hospodařiti podle nového způsobu,
otevřeně: "Jdi k čertu, na čem
budeš hospodařiti?" Je nutně potřebí
se postarati, aby absolventi těchto hospodářských
škol dostali přidělenou půdu, na které
by ukázali svým bratřím, jak se má
dobře hospodařiti. (Místopředseda
Košek zvoní.)
Chci se ještě stručně zabývati
pozemkovou reformou a vysloviti kategorický požadavek,
aby pozemková reforma byla na Podkarpatské Rusi
provedena co nejrychleji. Ještě zbývá
k rozdělení 8000 kat. jiter od Latorice, a to dlužno
provésti rychlým tempem, neboť lid velice hladoví
po půdě. Vyzýváme také ředitelství
státních lesů, aby jako největší
vlastník státních lesů hledělo
odevzdati pro pozemkovou reformu lesy, které dnes nepřinášejí
státu velkého užitku. (Místopředseda
Košek zvoní.)
O vyvazení zemědělců z dluhů
dlužno říci, že t. zv. zemědělské
vyrovnání nemá velkého významu
pro rolníka z naší země, neboť
rolník musí více vydati na komisi, než
se mu z jeho dluhu odpíše.
Rolníky velice tíží exekuce a dražby.
Bylo by vítané, aby vláda učinila
pořádek s exekucemi, a bylo by si přáti,
aby je odložila na 5 až 6 let.
Nechci se zmiňovati o hospodářství
dřívím. Lesní práce u nás
je a nejednou čteme v novinách, že se hledají
tisíce lesních dělníků, ale
co z toho, když si ten dělník nemůže
vydělati za svou 14hodinnou práci tolik, aby uhradil
svou režii, a při tom musí choditi na práci
mnoho kilometrů od rodiny. Zde je nutno se postarati, aby
plně byly zavedeny a rozšířeny kolektivní
smlouvy, hlavně ve státních lesích
- a aby se plně dodržovaly.
Místopředseda Košek (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že
jeho řečnická lhůta uplynula.
Posl. Révay (pokračuje): Několika
slovy bych se chtěl zmíniti o školství.
V poslední době vyvolala na Podkarpatské
Rusi mnoho vzrušení otázka schvalování
učebnic. Protože na Podkarpatské Rusi za 17
let ministerstvo školství zachovávalo jednotnou
linii pro národní a střední školy,
byly schvalovány učebnice psané lidovým
jazykem. V tomto roce najednou na politický tlak byly schváleny
učebnice jiné redakce. Nevím, zdali by ministerstvo
školství mohlo zavésti takovou praksi v Čechách,
na Moravě nebo ve Slezsku, aby jeden národ měl
v národní škole dvojí učebnice.
Myslím, že se věc dostane do kulturní
komise, kde musí býti projednána a ve věci
učiněn pořádek. Nesmí si Praha
myslet, abychom se v té věci mezi sebou prali, aby
ten, kdo má větší klacek, zterorisoval
toho slabšího.
Místopředseda Košek (zvoní):
Znovu upozorňuji pana řečníka,
že jeho řečnická lhůta uplynula.
Posl. Révay (pokračuje): Chtěl
bych ještě upozorniti na veliký nedostatek
budov. V rozpočtu bohužel, ačkoliv je potřebí
1500 školních místností, je pro tento
účel zajištěno jen 1,500.000 Kč,
což je úplně nedostačující.
Jest potřebí, aby v tom směru byla učiněna
nějaká náprava.
Ke konci bych chtěl poukázat na úmysly čechisační.
Račte si, pánové, představiti, jaký
dojem vyvolává okolnost, že v obci, kde je
státní škola rusínská a státní
škola česká, kde v rusínské škole
jsou děti místního obyvatelstva a v české
škole jsou též děti místního
obyvatelstva, česká škola má všechno
od státu a od rusínské školy se vyžaduje,
aby si všechno sama hradila. Je to dvojakost, která
zajisté vyvolává u nás různé
dojmy.
Máme-li chudé obce, ale přeplněné
třídy, jsou-li školy nedostatečně
umístěny, není spravedlivé, aby se
od našich chudých obcí, zejména když
dokonce polovina spol. majetku patří státu,
požadovaly nemožnosti. Ministerstvo školství
na př. nedávno rozhodlo, že obec Rachov má
postaviti měšťanskou školu. Napsalo však:
Českou měšťanskou školu postaví
stát, ale rusínskou měšťanskou
školu musí postaviti obec. Ale obec je tak chudá,
že nemůže dáti ani pozemek pro školu.
Zmiňuji se o těchto věcech jen velmi krátce,
ale doufám, že se mi podaří vyvolati
u příslušných činitelů
nejen zdání, nýbrž i přesvědčení,
že se musejí školské věci na Podkarpatské
Rusi velmi důkladně zrevidovati a křivdy
odstraniti.
Slavná sněmovno! Rád bych ještě
reagoval na slova dr. Korlátha, který jménem
maďarské národní strany žádal
pro náš národ autonomii a k němuž
se připojil i posl. Bródy.
Místopředseda Košek (zvoní):
Upozorňuji naposled pana řečníka,
že jeho řečnická lhůta skončila.
Posl. Révay (pokračuje): Hned skončím.
Prohlašuji zde, že jsme neprosili dr. Korlátha,
aby on žádal pro nás podkarpatské Rusíny
autonomii. Máme tolik důvěry k naší
vládě, k bratrskému českému
národu, že jsme plně přesvědčeni,
že tuto ožehavou otázku mezi naším
národem a československou vládou vyřešíme,
tím spíše, že v poslední době
jest jednání o této věci na dobré
cestě. Doufám, že vláda vyřeší
příznivě tyto ožehavé naše
otázky tím spíše, že v rozpočtu
jest již určena částka na kancelář
guvernéra, a proto se připojuji ke schválení
rozpočtu. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je pan posl. Ursíny.
Posl. Ursíny: Vážená snemovňa!
Paní a pánovia!
Štátny rozpočet nie je možné porovnávať
len s hľadiska čísiel, ide o viac, o porovnanie
vecné. Treba podrobiť bedlivej úvahe, či
príjmy plynúce do štátnej kasy inkasované
sú od poplatníkov úmerne ich nosnosti, pri
čom hlavný zreteľ treba venovať okolnosti,
či azda netrpí najviac poplatníctvo hospodársky
slabé. Lebo niet pochyby o tom, že potreby štátu
zaokryté byť musia. Ide len o spravedlivé rozdelenie
a ide len o formu, ktorou sa vymáhanie potrieb pre štát
prevádza. Už s tohoto miesta bolo dosť sťažností
na často bezohľadný postup práve pri
vymáhaní daní. S týmito strasťami
a bolesťami stretávame sa aj teraz. Je pravda, že
úkol finančných úradníkov je
veľmi ťažký. Ale darmo, kto sa dá
do služieb týchto, ten musí byť obrnený
náležitou trpezlivosťou. S tohoto istého
hľadiska treba posudzovať i rozdelenie štátnych
výdajov. Treba veľmi bedlive skúmať, pre
ktoré hospodárske odvetvie treba čo venovať.
Bedlive skúmať preto, lebo často i malý
zásah do hospodárskeho života, malé
prispenie so strany štátu pomáha vytvoriť
veľké hodnoty. Neprispenie nedovolí vytvoriť
hodnoty, ktoré sú často tak veľmi potrebné.
(Předsednictví převzal místopředseda
Langr.) A tu celé naše hospodárenie štátne
naráža na základe usnesenia vlády na
jednu značnú ťažkosť a prekážku.
Vieme veľmi dobre, že rezortné ministerstvá
samé bez schválenia a súhlasu ministerstva
financií nemôžu prevádzať žiadne
výplaty, a kým sa povolenie z ministerstva financií
dosiahne, často i vtedy, keď ide o položky samozrejmé,
prejde doba, ktorú ťažko zachytiť a nahradiť.
Ale nielen to. Od príslušných referentov ministerstva
financií vyžaduje sa priamo univerzálnosť,
aby rozumeli všetkým našim hospodárskym
odvetviam. Nemožnosť! Bolo by treba v každom prípade
hľadať také opatrenia, ktorými by sa dosiahlo
zrušenia tohoto postupu. Je to i zaťaženie ministerstva
financií. Snáď najsprávnejšie východisko
by bolo určiť presne každému rezortu jeho
položky, ktoré môže vydať, a za dodržanie
urobiť zodpovednými príslušných
referentov, odborových prednostov i pánov ministrov
samých. Ale dosavádny postup neslúži
dobrému hospodárskemu rozvoju.
Vážená snemovňa, tak ako bedlive treba
rozdeliť použitie štátnych prostriedkov
medzi jednotlivé hospodárske odvetvia, tak treba
ich bedlive použiť i v prospech jednotlivých
krajov. Jasne rečeno: Štátna kasa tam, kde
je potreba väčšia, má dávať
viac a štedrejšie - a neváham celkom otvorene
povedať, že v tomto prípade rozumiem Slovensko.
Je faktom, že v dobách poprevratových, keď
dávalo sa vďačne a hojne, Slovensko neparticipovalo
na príspevkoch a pomociach zo štátnej kasy
tou mierou, akou by mu bolo patrilo. Konštatujem, v prevážnej
väčšine i vlastnou nerozkývanosťou,
ale chcem len zdôrazniť pri tejto príležitosti,
že toto považujeme ešte pre seba za prichodiace
plus a že budeme sa stále a stále vracať
k tejto našej pohľadávke. (Posl. Danihel:
Správne!) Správne, kol. Danihel, ale
vy ste nikdy tou cestou nešli, ktorá by Slovensku
bola pomohla, aby dostalo viac zo štátnej kasy. (Posl.
Danihel: Dľa vášho názoru!) Ale iste
Slovensko potrebuje ešte mnoho, aby jeho hospodársky
rozvoj išiel šťastne a nerušene. A ja držím
si za povinnosť zdôrazniť s tohoto miesta, že
budeme sa domáhať vždycky a za každých
okolností, aby sme dobehli zameškané. Neide
o hru čísiel, ide o porovnanie celého hospodárskeho
prínosu, čo Slovensko dalo a čo dostalo.
Zo slov p. dr. Tisu dalo sa vyrozumeť, že Slovák,
ktorý sa postavil na stanovisko etnického slovenského
národa, ale k tomuto pojmu ešte neviaže autonomiu,
nie je pravým Slovákom. Držím si za
povinnosť čo najrozhodnejšie a najdôraznejšie
odmietnuť toto stanovisko. Nacionalizmus slovenský
nemôže byť a nie je totožný s autonomizmom.
(Výkřiky.)
My v riešení pomeru Čechov a Slovákov
máme toľko chúlostivých otázok,
že tam treba opravdu dobrý a jemný cit, a týmto
jemným citom nevyznačuje sa každý, kto
neprežil národným citom celý svoj život
od útleho detstva, ktorému azda nacionálny
cit stal sa blízkym alebo milým, či už
vezmeme od 28. alebo 30. októbra, alebo od novembra 18.
roku. Toto boly a sú často diferencie, ktoré
sa medzi nami objavujú, lebo my chceme riešenie slovenských
otázok také, ktoré by neporušilo dobrú
shodu medzi Slovákmi a Čechmi (Výkřiky
posl. Danihela.), poneváč na podklade tohto
pojmu československého vznikol náš štát
a on ho bude držať a jedine na základe jeho môže
šťastne jestvovať.
Zrovna tak je veľmi otázna vec suverenity, ktorú
opätovne zdôraznil pán minister dr. Tiso.
Suverenita, to je štátoprávny pojem. Suverenita
znamená absolutnú svrchovanosť vo veciach zákonodarných,
vo veciach výkonnej moci a vo veciach súdnych. A
v jednom štáte dve suverenity jestvovať nemôžu.
V Československej republike môže jestvovať
a bude jestvovať jedine suverenita československá.
(Výborně! - Potlesk.) Každé
inakšie chápanie tejto otázky znamenalo by
vytvorenie štátov dvoch (Posl. Danihel: Nie!),
dvoch suverenít, dvoch suverenít štátov,
ale znamenalo by koniec i slovenskej i českej, tedy koniec
československej samostatnosti. Takáto suverenita
je pre nás Slovákov neprijateľná. Možné,
že je prijateľná pre tých, ktorí
sa k nacionalizmu slovenskému do prevratu nehlásili.
(Posl. Danihel: Nepodceňujte to!) Áno, tak
je to.
My, republikánska strana, neváhame pozreť mužne
a chlapsky do očí každej tej veci, ktorú
s hľadiska slovenského vyrešiť treba, a
budeme sa starať o to, aby všetky tieto otázky
sa vyriešily dobre v záujme šťastlivého
jestvovania Československej republiky a aby za ideou autonomizmu
ostali stáť len tí, ktorým nacionalizmus
slovenský nie je potrebou ich duše. (Výkřiky
posl. Danihela.) My sa vás pýtať nebudeme,
akými cestami to urobíme, my svoje cesty preto máme
a najdeme.
A, vážená snemovňa, toto vyriešenie
je nerozlučne spiaté s vyriešením hospodárskych
otázok. Práve kol. Danihel zachytil sa toho,
že výnosnosť roľníka na Slovensku
je nižšia ako v Čechách a na Morave. Konštatujem,
že aby sa tá výnosnosť navzájom
nakoľko možno priblížila, urobili sme, čo
sa dalo, a urobíme i ďalej a táto výnosnosť
bude sa dvíhať zpriemyselnením Slovenska, lebo
výnos roľníka nedvihá sa len pri odpredajoch
hlavných článkov, dobytka a obilia, ale i
pri odpredaji drobných článkov, pre ktoré
teraz v dostatočnej miere odbytište nemáme.
Ale verím, že dosiahneme správnej cesty, a
len dobrej vôle a porozumenia treba a žiadna kritika
zprava alebo zľava nás v našej linii, ktorou
sa ubierame, nepomýli.
Ináčej, vážená snemovňa,
tak ako moji kolegovia, i ja vyslovujem svoj súhlas s rozpočtom.
(Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Ke
slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava o státním rozpočtu a finančním
zákoně na rok 1937, jakož i o prohlášení
ministra financí, učiněném v 63. schůzi
poslanecké sněmovny dne 16. října
t. r., jest tedy skončena.
Slovo k věcným poznámkám vyžádali
si pp. posl. Mikuláš a Ježek.
Dávám slovo k věcné poznámce
p. posl. Mikulášovi.
Posl. Mikuláš: Slavná sněmovno!
Považuji za svou povinnost reagovat na vývody kol.
Rechcígla, který prohlásil, že
jsem ve své řeči uvedl: "Agrárníci
jsou vinni, že nemůžeme mít řádné
obchodní styky s Jugoslavií a Rumunskem."
Dovolávaje se stenografického protokolu, odmítám
tyto výtky, poněvadž jsem v celé své
řeči ani jednou neřekl slovo "agrárníci".
Místopředseda Langr (zvoní): Dávám
slovo k věcné poznámce p. posl. Ježkovi.
Posl. Ježek: Slavná sněmovno!
Pan posl. Němec ze strany soc. demokratické
činil dnes ve své řeči velké
výtky mé osobě a naší straně
ve věci našeho postupu vůči ministerstvu
železnic.
Prohlásil, že jsem původcem legendy o zpolitisování
železnic. Není tomu tak. Výtky vůči
ministerstvu železnic jsem počal dělati teprve
po doložených útocích a výtkách
strany nár. socialistické, zejména po prokázaném
faktu, že nár. socialistickému posl. Fialovi,
resp. jeho synovi bylo odpověděno Unií železničních
zaměstnanců, že jeho syn byl přijat
na základě intervence Unie soc. demokratické
a že ho vyzývají ke vstupu do této soc.
demokratické instituce. Není tedy pravda, že
jsem byl původcem nějaké legendy, nýbrž
je pravda, že teprve na základě odůvodněných
výtek jsem se se svými výtkami k obžalobě
připojil.
Pan posl. Němec tvrdil, že mé výtky
nebyly doložené. Konstatuji, že mé výtky,
zejména ohledně 5 hlavních stranických
případů, byly tak doložené, že
dokonce ministerstvo železnic ve všech těchto
případech osvobodilo dotčené lidi.
Konečně ohledně dvou konkretních případů,
které zde nově uvedl, konstatuji, že případ
frývaldovský byl již vyšetřen ministerstvem
železnic a že obvinění, které zde
bylo vzneseno, se ukázalo bezpodstatným.
Pokud se týče případu chebského,
telefonicky jsem si zjistil v Krásném Březně,
poněvadž dotčený přednosta není
v Chebu, nýbrž v Krásném Březně,
že jde o naprosto nepravdivou informaci, a uvedený
přednosta bude žádat, aby mu bylo dovoleno,
vůči nactiutrhači, o kterém p. posl.
Němec mluvil, nastoupit cestu soudní. (Výkřiky:
Konečně!) Konečně! Když je
v Krásném Březně, nevěděl
o tom, co se mluví v Chebu, o čem věděl
a mluvil zde p. posl. Němec.
Místopředseda Langr (zvoní): Žádám
o přečtení podaných pozměňovacích
a doplňovacích návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška
(čte):
I. Pozměňovací návrh posl. dr. Jar.
Dolanského ke kap. 4 státního rozpočtu:
"Podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům"
2,800.000 Kč se škrtají a úspor tak
docílených bude použito k podpoře československých
vystěhovalců, žijících v nouzi.