Poněvadž moje lhůta brzy skončí,
omezím se na telegrafické poznámky. Žádáme,
aby byla zajištěna rentabilita a ochrana živnostenského
a obchodnického podnikání. Začíná
se nám to dařit od té doby, co jsme ve vládě,
zvláště zásluhou nynějšího
ministra obchodu, našeho zástupce ve vládě.
Omezujeme rozmach velkokapitalistických podniků.
které drtily menší živnostníky
a obchodníky, omezujeme zřizování
filiálek, správkáren, jednotkových
obchodů atd. a bojujeme proti racionalisaci výroby.
Zdá se, že se nám podaří zachránit
desítky tisíců ohrožených krejčí
na Prostějovsku a Boskovicku, v krajích, kde je
zaměstnáno přes 30.000 rodin krejčovstvím,
které jsou nyní ohroženy akcí 4 velkokapitalistických
podniků zařizujících pásovou
výrobu. Právě tak tomu bylo svého
času ve známém velkozávodě
zlínském, kde zavedení pásové
výroby znamenalo hospodářskou smrt desítek
tisíců obuvníků. Nechceme, aby totéž
potkalo krejčí, a proto apeluji na vládu,
aby vládním nařízením zakázala
podobnou racionalisaci a výrobu, která by vyřadila
kvalifikované živnostníky a zejména
krejčovské dělníky trvale z práce.
Doufám, že se toho v nejbližší době
dočkáme.
Je třeba podpořit export dalšími opatřeními,
ne pouze devalvací, nýbrž i odbouráním
devisových opatření, sjednocením povolovacího
řízení v ministerstvu obchodu a rychlým
provedením daňových refakcí. Nepřipustíme,
aby bylo ministerstvo obchodu jakýmkoliv způsobem
ve své činnosti omezováno, naopak žádáme,
aby bylo podporováno ve své snaze po rozšíření
odborného školství a sociální
péče pro živnostníky a obchodníky.
(Potlesk.)
Konstatuji na kritiky z řad sudetendeutsche Partei, pánů,
kteří byli korigováni ve svých stescích
a útocích, podnikaných proti vládě,
že jsou neodůvodněné, pokud tvrdí,
že jsou německé kraje podporovány se
strany vlády méně po každé stránce,
sociální, hospodářské i kulturní,
že tato věc byla vyvrácena autoritativně
p. ministrem soc. péče inž. Nečasem,
z jehož výkladu jsme se dokonce dověděli,
že české vrstvy jsou proti německým
poškozovány. Tedy tam nemáte výtek.
Pokud se týče školství, pánové
z jiných stran i z naší korigovali vaše
přání školská, tam také
nemáte žádných oprávněných
výtek na utiskování kulturní.
Chci se omezit na hospodářskou část
a konstatuji, že jsem dal úředně zjistit
jako president obchodní komory olomoucké skutečný
stav výroby v obvodu této komory a sděluji,
že se zjistilo, že nejen v českých územích
a okresech, nýbrž také v německých
krise postupně polevuje a že v posledních 9
měsících v německých okresech
přibylo zaměstnanců a pojištěnců
v nemocenských pojišťovnách v Mor. Berouně
17 %, v Místku 16 %, v Novém Jičíně
12 %, v Příboře 10 %, v Rýmařově
6 %, ve Šternberku 12 %, Šumperku 14 % a v Zábřehu
11 %, tedy že lze konstatovati objektivně hospodářský
rozvoj i v německých územích za vydatné
pomoci vlády, poněvadž válečné
a jiné dodávky státní, které
oživují dnes náš trh, jsou zadávány
firmám v tomto území.
Dále konstatuji, že bude nutno, aby bylo dále
pracováno na té cestě hospodářského
zvelebování živnostenského a středního
stavu, jako dosud za éry pana ministra obchodu Najmana,
a myslím, že nalezneme pro to podporu a porozumění
v celé koalici. Konstatuji, že přes to, že
se podařilo zvýšiti rozpočet ministerstva
obchodu o 6 mil. Kč, celý rozpočet ministerstva
obchodu representuje letos pouze 0.3 % všeho vydání
státního. Rozpočet ministerstva zemědělství
representuje 2 %, sociální péče
10 % a my pouze zlomek, 0.3 %. Tedy na té cestě
uznání větších potřeb
a poskytnutí prostředků pro péči
o průmysl, živnosti a obchod, onu páteř
hospodářského života, bude musit tato
vláda mít daleko více porozumění
než dosud.
Zdůrazňuji krátce, že za nejkardinálnější
požadavky dneška považujeme: V nejbližší
době vyhlášení minimálních
cen pro živnostenské práce a výrobky,
které by se určovaly podle usnesení příslušných
odborových organisací, živnostenských
společenstev a svazů. V co nejkratší
době zřízení sociálního
a starobního pojištěni živnostenského,
na něž máme jistě plný nárok,
a konstatuji s uspokojením, že sám pan předseda
vlády dr. Hodža oficielně prohlásil,
že vláda je rozhodnuta tuto otázku v nejbližší
době řešit, a také opravdu přikročila
již k přípravným pracím. Spoléháme,
že v nejbližší době tato věc
bude realisována. Odůvodňovat to nemám
času, ostatně není toho ani třeba.
Dále usilujeme, abychom mohli dále podnikat, pracovat,
vyrábět, abychom měli dostatečné
finanční prostředky. Našly-li se miliardové
částky pro banky a družstva, musejí
se nalézt peníze, státní podpory také
pro živnostenský levný a vydatný úvěr.
I po té stránce máme závazný
příslib pana předsedy vlády dr. Hodži,
který uznal, že po této stránce dosud
žádná vláda republiky Československé
nevykonala svou povinnost k živnostnictvu. Očekáváme
tedy, že se tak stane v nejbližší době,
a vydatným způsobem.
Dále žádáme, aby při opatřeních,
která děláme ve směru vojenském
při vydatných dodávkách na zbrojní
výstavbu, bylo větší měrou pamatováno
nejenom na dodavatele a podniky velkokapitalistické, nýbrž
i na malé a střední podniky živnostenské
a průmyslové, abychom mohli pomocí státních
peněz oživovat výrobu a zaměstnati naše
dělníky, učně a naše rodiny.
Očekáváme tedy, že v hospodářské
politice našeho státu a naší vlády,
vedené nyní směrnicemi, které také
my propagujeme a jež rádi akceptujeme, pokud jsou
řízeny také prospěchem středních
stavů, bude dále postupováno, a proto, majíce
důvěru k tomuto režimu, v němž
jsme také zastoupeni, přijímáme zaň
odpovědnost a budeme pro rozpočet hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. Jar. Kučera.
Dávám mu slovo.
Posl. Jar. Kučera: Slavná sněmovno!
Zpravodaj o rozpočtu kol. Remeš poukázal
ve svém úvodním projevu, že i když
jsme oprávněni věřit, že stojíme
na úsvitě lepších časů,
musíme přece jenom hospodařit opatrně
a musíme míti pevnou vůli hospodařit
podle rozpočtu. Jedním z podstatných důvodů
této ožehavé výzvy k rozumnému
hospodaření je náš státní
dluh, jehož výše dosahuje již téměř
47 miliard Kč a jehož dluhová služba si
vyžaduje téměř 2 miliard Kč.
S potřebným úmorem vyžádá
si tudíž celé jedné pětiny našeho
státního rozpočtu.
Z těchto důvodů musíme ovšem
bedlivě zkoumat, bylo-li a je-li hospodařeno dobře
s každou korunou státních příjmů,
poněvadž každá tato koruna je získávána
těžkou prací našeho občanstva.
Ovšem při tom nesmíme se obávat výdajů,
které jsou nevyhnutelně nutné v zájmu
státu a občanstva.
Podle státní účetní uzávěrky
za r. 1935 činí ke konci tohoto roku stav státních
záruk přes 11 miliard Kč. Mluvíme-li
proto o výši našeho státního dluhu,
je nutno si říci, jakým způsobem bylo
těchto velkých částek použito.
A tu se shledáváme opětně s úctyhodnou
částkou vydanou na státní investice.
Od r. 1919 až do r. 1936 bylo v celku investováno
32 miliard Kč, kterých bylo použito zejména
na stavbu mostů, potřebných budov, vodních
staveb, pro civilní letectví, na elektrisaci státu
a jiná podobná opatření. Z toho již
vysvítá, že o potřebnosti a dobrém
použití těchto částek nemůže
býti žádné pochybnosti. Stačí
jen letmý pohled nazpět a srovnání,
co všechno bylo za 18 let naší státní
existence vykonáno.
Nemáme doposud sestavenou úplnou bilanci o celostátním
majetku, schází ještě soupis věcného,
movitého majetku, na němž se pracuje, ale podle
zprávy presidenta nejvyššího kontrolního
úřadu dr. Horák a je celková
hodnota státních nemovitostí, spravovaných
státní administrativou, k 1. prosinci 1935 7.352
mil. Kč, celková hodnota jmění spravovaného
státními podniky podle zákona činí
pak 24.644 mil. Kč. Již z těchto čísel
je zjevno, že ve prospěch a k rozkvětu republiky
bylo vykonáno veliké dílo, na něž
můžeme býti oprávněně
hrdi.
Bylo již poukázáno, že státní
investice jsou důležitým a nezbytným
prostředkem protikrisového boje. Žel, že
v tomto směru jsme začali cílevědomě
postupovati proti krisi teprve r. 1935, kdy si investiční
výdaje vyžádaly 2.750 mil. Kč. Vzpomínám
zde vděčně velikého úsilí
zejména ministra soc. péče inž. Nečase.
Kolik let však bylo promarněno jenom tím, aby
byla prokázána nezbytnost čeliti hospodářské
krisi opatřením práce těm, kteří
poklesem výroby byli z práce vyloučeni? Proto
jsme také uvítali prohlášení
pana předsedy vlády o československé
investiční tříletce, na jejíž
uskutečnění bude každým rokem
věnováno na státní investice 5 miliard
Kč. Znamená to úspěch dobré
věci. Mají-li však investiční
práce vykonati svoje protikrisové poslání,
musí nezbytně býti především
hospodářsky účelné, za druhé
plniti svoje sociální poslání a za
třetí býti spravedlivě rozděleny.
Pokud jde o hospodářskou účelnost
již vykonaných a projektovaných investičních
prací, nemůže býti a také nemáme
žádných podstatných námitek.
Avšak velmi oprávněné stížnosti
byly předneseny hlavně z řad zaměstnanců,
pokud jde o vyplnění sociálního poslání
investičních prací. Při zadávání
těchto prací byly podle dosud platného zadávacího
řádu, dostatečného snad v dobách
zaměstnanosti, zadávány práce nejlacinějším
oferentům. Dělo se tak téměř
vždy na úkor dělnických mezd a pracovních
poměrů. Mám zde po ruce zprávy o poměrech
dělníků, zaměstnaných na pracích
financovaných z půjčky na obranu státu.
Tyto poměry byly šetřeny členy posl.
sněmovny a jsou hodnověrné. Vystihují
pravý stav věcí. Nepůjdu do podrobností,
ale volám po nápravě a dožaduji se rychlé
novelisace zadávacího řádu, aby byly
chráněny oprávněné zájmy
zaměstnanců a aby práce veřejné
nenesly kletbu prací nouzových a hladových.
Dovoláváme se však také spravedlnosti.
Vláda vydala již zprávu, co vykonal velikého
náš stát pro zvelebení a vybudování
Podkarpatské Rusi a Slovenska. Žádáme,
aby podobná zpráva byla vydána, pokud jde
o zemi Moravskoslezskou. Tato země se právem dovolává
spravedlnosti. Nežádá, aby jí bylo měřeno
tak štědře jako Podkarpatské Rusi a
jako Slovensku. Žádá však, aby, když
je již jednou z nejmenších, nebyla, pokud jde
o státní péči, mezi posledními.
Dovoláváme se alespoň zrovnoprávnění
se šťastnou sesterskou zemí Českou.
Jaké jsou poměry v zemi Moravskoslezské,
svědčí statistika o zadlužení
zemí československých, které koncem
r. 1935 činilo: u země České 481,964.000
Kč, u země Moravskoslezské 601,321.000 Kč,
u Slovenska 185,873.000 Kč, u Podkarpatské Rusi
12 mil. Kč, celkem 1.241,185.000 Kč. Zadlužení
země Moravskoslezské dosahuje téměř
plných 50 % celkového zadlužení zemí
republiky Československé. To je již výstižným
dokladem, jak je hospodářsky tato země zatížena.
Žádáme proto, aby se země Moravskoslezská,
která je velmi důležitou spojkou mezi západem
a východem republiky, ale nemá dosud vybudováno
ani silniční spojení mezi Prahou, Brnem a
Bratislavou, těšila větší přízni.
Silnice strategicky, ale hlavně silnice hospodářsky
důležité, jsou zanedbávány, zatím
co v jiných zemích věnována je veliká
péče i silnicím nedůležitým
a téměř bezvýznamným. Splněním
požadavku postátnění 800 km okresních
silnic dosáhneme teprve zrovnoprávnění
se zemí Českou. Dožadujeme se také plnění
daného závazku o postátnění
středních škol. Upozorňujeme na svízelnou
situaci nemocnic a dovoláváme se spravedlnosti pro
naše divadla, z nichž olomoucké divadlo, scéna
velikého kulturního významu, je úplně
přehlíženo a veškerá tíže
padá na bedra několika obětavých a
statečných jednotlivců. Nežádáme
pro sebe žádné výsady, jenom to, aby
nám bylo měřeno stejným loktem, jako
je měřeno zemím jiným.
Nyní bych chtěl učiniti ještě
několik poznámek k debatě, která byla
zde vedena při projednávání rozpočtu.
V rozpočtovém výboru p. kol. dr. Brdlík,
v plenu sněmovním p. kol. Hrubý a
včera p. kol. Zářecký rozvinuli
otázku rostlinných tuků, tohoto omastku sociálně
slabých vrstev. P. kol. Brdlík mluvil o výrobě
rostlinných tuků jako o největším
zlu, které postihlo drobné zemědělce.
V jejich zájmu volá po zatížení
každého kilogramu těchto tuků novou
dávkou 5 Kč, aby tak živočišné
tuky domácí výroby byly zbaveny nebezpečného
konkurenta. Aby svůj návrh učinil přijatelným,
navrhuje snížení cukerní daně
o 1 Kč na 1 kg cukru. Státní pokladna má
uhraditi tuto ztrátu dávkou uvalenou na rostlinné
tuky. Nemůžeme souhlasiti s tímto návrhem,
ač vždy máme na mysli zájmy statisíců
drobných zemědělců. Víme, že
naše zemědělství, ač o jeho vysoké
úrovni nelze pochybovati, není schopno dáti
nám potřebné množství živočišných
tuků. Jsou tu i vládní nařízení,
vyšlá z iniciativy strany, jejímž jest
pan kol. Brdlík význačným členem,
která tomu do jisté míry zabraňují.
Podle statistických údajů činila v
Československé republice spotřeba tuků
v letech 1932 až 1933 25.924 vagonů. Naše zemědělství
dodalo však jenom 15.892 vagonů, nedostávalo
se tedy pro spotřebu přes 10.000 vagonů tuku.
R. 1934 byla spotřeba 25.785 vagonů, zemědělství
dodalo pouze 16.353 vagonů, nedostávalo se 9432
vagony. Letošního roku vzroste rozdíl mezi
spotřebou a domácí výrobou asi na
11.000 vagonů. Jelikož se ze strany republikánské
často tvrdí, že rostlinné tuky jsou
škodlivé lidskému zdraví, že jejich
konsum znamená veliké národohospodářské
škody, ještě větší škody
na zdraví národa a tím také na obraně
státu, bylo by správné, aby scházející
tuky byly doplněny dovozem živočišných
tuků ze zahraničí. Ale právě
tomuto dovozu republikánská strana brání.
Vzpomínám na známé jednání
o obchodní smlouvu s Maďarském. Když zástupci
Maďarska marně po celý týden čekali
v jistém hotelu na Václavském náměstí
na naše vyjednavače, kdy všechny koaliční
strany se dovolávaly, aby s Maďary bylo jednáno,
tehdy zásluhou republikánské strany toto
jednání ztroskotalo a maďarská deputace
se s rozhořčením vrátila zpět.
A od té doby jsou napjaté hospodářské
poměry mezi oběma státy. Proto také
byla naše potřeba doplňována ve zvýšené
míře rostlinnými tuky, které hlavně
svojí cenou byly dostupny oslabené kupní
síle spotřebitelských vrstev, deptaných
hospodářskou katastrofou. Pan kol. Brdlík
uvedl, že 1000 vagonů rostlinných tuků
znamená vyřazení 150.000 dojnic a 100.000
ha půdy. Na druhé straně pan. inž. dr.
Klazar uvádí, že tisíc vagonů
rostlinných tuků vyřadí 130.000 dojnic
a 160.000 ha půdy. Kdybychom tedy podle přání
republikánské strany zakázali výrobu
tuků a omezili podle přání některých
činitelů republikánské strany také
dovoz, potřebovali bychom k výrobě zbývajících
tuků 10.000 vagonů a podle pana Brdlíka
1,500.000 dojnic a 1 mil. hektarů půdy, podle pana
inž. Klazara pak 1,300.000 dojnic a 1,600.000 ha půdy.
Podotýkám, že mám na mysli jenom výrobu
másla, poněvadž žír sádelnatých
prasat byl a je hlavně po zásahu Obilní společnosti
do cen krmiv nerentabilní a žír pečenáčů
je omezen vládním nařízením.
S výrobou živočišných tuků
jest však sloučena výroba masná, ve
které jsme téměř soběstační.
Kdyby omezením výroby rostlinných tuků
bylo nutno zvýšiti dosavadní výrobu
živočišných tuků, slyšeli
bychom opětně o katastrofálním přebytku
masa, o katastrofálním poklesu masných cen,
o hrozné katastrofě, do níž jest vržen
drobný zemědělec, a mohly by se snad opakovati
pokusy, jak by mělo býti této katastrofě
bráněno nějakým jiným vývozem.
Konstatuji tudíž, že nemůžeme jíti
cestou, kterou nám navrhuje republikánská
strana. Konstatuji zde, že nebezpečí rostlinných
tuků bude odstraněno zvýšením
životní úrovně pracujících
vrstev a že v tomto směru musíme společným
úsilím nastoupiti všechny cesty, abychom skutečně
dosáhli těch cílů, které jistě
máme všichni na mysli, aby všechny produktivní
a pracující složky mohly býti s republikou
spokojeny. V tomto směru budeme pracovati a v tomto směru
budeme také pro rozpočet hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. Rechcígl.
Dávám mu slovo.
Posl. Rechcígl: Slavná sněmovno! Rozpočtová
debata chýlí se ke konci. Jestliže přehlížíme
seznam všech řečníků a povšimneme
si správně všech jejich vývodů,
můžeme my příslušníci republikánské
strany s povděkem konstatovat, že bylo dáno
v plném rozsahu za pravdu našim směrnicím,
principům naší politiky ve všech směrech,
politiky sociální právě tak jako politiky
kulturní, politiky zahraniční jako politiky
vnitřní., a že zejména bylo nám
dáno v plném rozsahu za pravdu v politice hospodářské,
právě tak jako v politice národní.
Slyšeli jsme v této sněmovně při
rozpočtové debatě národní přiznání
i z míst, odkud dříve jsme slýchávali
jinou řeč a jiné názory. Československého
zemědělce a jeho politickou stranu nemusil a také
nebudu museti v budoucnu nikdo učiti lásce k vlasti
a národu. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Prokázali jsme svoje vlastenectví
skutky v minulosti a historie národa jest současně
historií národního sebevědomí
venkovského lidu. Prokázali jsme prací pro
zajištění příslušníků
československého národa svoje vlastenectví
skutky i v době našeho osvobození a nebylo
většího revolučního tak jako
nebylo většího národního a hospodářského
činu nad znárodnění půdy a
její vrácení do rukou českého
lidu. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Splnili jsme tím i v ohledu hospodářském
svoji povinnost k národu. Zůstává
jen otázka, zda příslušníci jiných
vrstev neměli by zkoumat svoje svědomí, zda
i oni v nejvhodnější době splnili stejnou
měrou úkoly, které jim patřily. Byla
vrácena půda do rukou drobných zemědělců.
Je povinností starat se, aby mohli ji také udržet
a mohli uhájit existenci svých rodin. Zabezpečit
zemědělce na půdě je z nejdůležitějších
povinností národních. Je pravda, a bylo o
tom mnoho hovořeno, že je povinností starat
se sociální politikou s hlediska citu o člověka,
ale jest větší povinností starat se
s hlediska rozumu o takovou hospodářskou politiku,
abychom předcházeli krisím, abychom je odstraňovali
včas a nemuseli pouze důsledky potom napravovati
sociální politikou. Jsem rád, že již
i p. kol. Ešner přiznává nutnost
věnovati zájmům zemědělské
výroby další zvýšenou péči.
Myslím, že jeho vývody jsou zároveň
také odpovědí na vývody p. posl. Staška,
o nichž bylo napsáno v "Lidových novinách"
(čte): "Nikdo nemůže upříti"
- pravil řečník (pan posl. Stašek)
do agrárních lavic - "že cenová
politika je řízena ideou nejvyšších
cen, ale nikoliv s ohledem na spotřebitele."
Chtěl bych říci, že právě
slova kolegy Ešnera, že je potřebí
věnovati zvýšenou péči zájmům
zemědělců, jsou dokladem, že jsme nebyli
vedeni ideou nejvyšších cen, nýbrž
jsme byli vedeni - až příliš snad sociálními
ohledy na vrstvy spotřebitelské (Výkřiky
komunistických poslanců.), takže se vyřešily
otázky zemědělské tak, aby nemusilo
býti voláno po zvýšeně péči
teprve dnes, v době nejhorší pro nás,
zemědělce.
Jestli se to vytýkalo obilnímu monopolu, chtěl
bych říci, že cenová politika obilní
chrání sice zájmy zemědělců,
ale zároveň zabezpečuje zájmy spotřebitelů,
kterým v době monopolu nebyly zvýšeny
ceny chleba ani o haléř a kteří dnes
mají zaručené ceny, jaké byly před
monopolem.
Chtěl bych se však zeptati p. posl. Staška,
co myslil svými vývody a jaké by tedy měly
býti ceny zemědělských výrobků
pro náš lid, pro naše vesnice? (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. Rechcígl (pokračuje): Chtěl
by snad, aby ceny byly tak nízké, aby se venkov
dále zadlužil, aby dále šířila
se bída u zemědělců, aby se dále
snižovala jejich kupní síla, zmenšovaly
nákupy, aby se omezovala zaměstnanost dělnictva,
aby vzrůstala nezaměstnanost? Měla by býti
dále ničena víra v život na našich
vesnicích a podlamována síla národa?
Chtěl bych říci jemu a všem těm,
kteří volají po brannosti národa,
dnes není čas na to, aby jeden druhému vyčítal
to málo, co má, dnes není čas na to,
abychom si záviděli, naopak dnes je čas k
tomu, abychom si vzájemně pomáhali, vzájemně
se podporovali, abychom společně budovali hospodářské
zlepšení. (Posl. Široký: Len na zbytkové
statky myslíte!) Chcete-li mluviti, pánové,
o zbytkových statcích, budeme o nich mluviti, budeme
mluviti o těch zbytkových statcích, které
dostali dělníci na Mnichovohradišťsku
a jinde. Zbytkové statky dnes dělníci tam
nemají, má je někdo jiný. Budeme mluviti
o jiných krajích, budete-li si toho přáti,
na př. o Jičínsku, Mladoboleslavsku a kdekoliv
si toho přejete. (Posl. Široký: Mluvte o
tom, čo Vraný dostal!) S vámi je škoda
ztráceti zbytečné minuty.