Mohlo by se namítnouti, že přece jen jistě
i ostatní přední naše podniky používají
másla, ale že je nikdo ještě neupozornil
na možnost této účinné. reklamy
- a mohl by míti třeba pravdu. Ale co říci
našim hospodyňským školám, když
ve školách se učí chovanky vařiti,
smažiti a péci na tucích umělých,
a když zjišťujete příčinu,
dovíte se, že z důvodů úsporných
to bylo nadřízeným úřadem nařízeno.
Zde tedy je nutno zjednati nápravu s největším
urychlením, aby zemědělské školy
nepodporovaly tuto nejnebezpečnější
konkurenci zemědělců. (Posl. J. Kučera:
To dělá ministerstvo zemědělství!)
Ne, to dělá zemský úřad.
(Posl. J. Kučera: Ale vždyť tam máte
vaše lidi také!) Jistě že na zemském
úřadě jsou příslušníci
všech politických stran.
Stupňovaná výroba umělých tuků
ohrožuje naši výrobu mléčnou, která
je eminentní výrobou drobných a středních
zemědělců ve svém základě,
a tím stává se největším
nebezpečím pro celou živočišnou
produkci. Při poklesu cen másla, jaký se
objevil v poslední době, na 12 Kč, zpeněží
se mléko v selském másle, kterého
je převaha, na 50 hal. litr. Tím se snižuje
mzda drobných zemědělců v tomto odvětví
o 30 %. Kdyby v některém odvětví průmyslovém
byly za dnešní doby devalvační sníženy
mzdy o 30 %, myslím, že by se musela celá vláda
velmi spěšně radit o krocích nutných
k nápravě. (Posl. Stejskal: V mnoha případech
to srazili o 30 %!) U zemědělství se
pokračuje daleko pomaleji a liknavěji.
Poměr výroby umělých tuků k
máslu vypadá takto: Výroba másla v
mlékárnách činí asi 1200 vagonů,
výroba selského másla asi 8.800 vagonů,
celkem se tedy v republice vyrábí 10.000 vagonů
másla. Výroba umělých tuků
r. 1935 - kontingent plus 1.000 vagonů, které se
podle zjištění vyrobí na černo
dělá 7.600 vagonů. R. 1936 byl tento kontingent
rozšířen o 1.020 vagonů. Celková
výroba činí tedy 8.620 vagonů a přibližuje
se již celkové výrobě másla.
Výroba umělých tuků začíná
se již prakticky vyrovnávat výrobě másla
a stává se tak výrobou hlavní, ač
měla býti jen výrobou přídatnou
a doplňkovou.
V množství doháníme tedy pomalu již
výrobu máselnou. Proto je třeba učiniti
určitá opatření, o kterých
chci promluviti.
Suroviny k výrobě umělých tuků
jsou k nám dováženy ze států,
se kterými nemáme jiných obchodních
styků, současně však ze zemí
s nejnižší sociální úrovní,
získané za bezkonkurenčních výrobních
poměrů. Tak r. 1934 bylo dovezeno palmových
jader z Britské Afriky, Britské Indie a Nizozemské
Indie úhrnem 282.546 q za 29,095.000 Kč, kopry z
Holandské Indie, Britské Indie, Britského
Malajska, Filipín a ostatní asijské a africké
državy a australských svazů 381.188 q za 49,139.000
Kč.
Ne o mnoho lepší je to u podzemnicových jader,
dovezených k nám r. 1934 v množství
431.700 q a v hodnotě 54,424.000 Kč. Ani rybí
a velrybí tuk, kterého se k nám r. 1934 dovezlo
169.196 q v hodnotě 38,649.000 Kč, není kompensován
rovnocenným vývozem.
Dovoz surovin pro výrobu umělých tuků
je téměř bezcelný. Olej palmový
je beze cla, olej z palmových jader a kokosových
ořechů podléhá clu 6 Kč na
100 kg, olej sojový, podzemnicový, sezamový
a bavlníkový podléhá clu 10 Kč
na 100 kg, rybí a velrybí tuk je beze cla. Clo tudíž
není prakticky žádné a cena suroviny
byla v uplynulých letech tak nízká, že
na hranicích byly rozbíjeny sudy, poněvadž
clo z nich bylo vyšší než z vlastní
suroviny.
Místopředseda Taub (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že lhůta řečnická
uplynula.
Posl. Zářecký (pokračuje):
Budu ihned hotov.
Sledujeme-li, jak se u nás jeví výroba umělých
tuků v poměru k produkci živočišné,
zjistíme, že nám vyřazuje celé
statisíce dojnic. Počítáme-li s průměrnou
dojivostí jedné dojnice ročně asi
2.000 litrů o tučnosti 3.8 %, produkuje jedna dojnice
asi 90 kg másla, takže loni povolen kontingentní
výroba umělých tuků 6.500 vagonů
rovná se produkci 722.000 kusů dojnic, t. j. 20
% dojnic dnes chovaných.
Počítáme-li, že průměrně
na výživu jedné dojnice je nutně třeba
1 až 2 ha zemědělské půdy,
a béřeme-li v úvahu tu nejvyšší
hranici 2 ha - u malozemědělce to není ani
půl ha - bylo by třeba k výživě
těchto dojnic asi 360.000 ha zemědělské
půdy.
Dovozem surovin ze zámořských krajin jsme
připravováni o možnost zužitkovati tuto
plochu ve prospěch našeho zemědělství.
Výroba umělých tuků ve vagonech úžasně
stoupá. Přednesu pouze výsledky od r. 1925
do r. 1935 v konečných číslicích.
V letech 1925 až 1927 vyrobili jsme 2052 vagonů a
spotřeba na osobu byla 1.5 kg. Postupně každý
rok bylo potom zaznamenáno zvýšení výroby,
až r. 1935 činil kontingent 7200 a letos kontingent
spolu s tím, co bylo vyrobeno na černo, činí
8620 vagonů, průměrná spotřeba
na osobu a rok je 4.7 kg a letos 5.6 kg umělých
tuků. Za 10 let stoupla tedy spotřeba umělých
tuků více než o 4 kg, zatím co spotřeba
tuků přírodních klesá, jak
patrno z porovnání indexních čísel
spotřeby sádla vepřového a umělých
tuků. Vezmeme-li r. 1929 jako 100, je to u vepřového
sádla r. 1932 79.1, r. 1935 70.2, u tuků umělých
pak r. 1932 128.6 a 1935 192.9. Výroba tuků umělých
stále tedy více zatlačuje výživnější
a zdravější tuky přirozené a
stává se čím dále tím
více výrobou hlavní, místo své
přirozené funkce výroby doplňující.
Že se kontingent překročuje, pro to máme
řadu dokladů. Není potřeba je uvádět.
Kromě toho vede tato výroba k falšování
másla, takže se staly případy, že
bylo prodáváno máslo falšované
80 % tuků umělých.
Žádáme proto, aby 1. snížen byl
kontingent umělých tuků, 2. aby výroba,
rozvržená podle měsíců, se dodržovala,
aby se tím nevyvolával umělý nedostatek,
jakého jsme byli svědky loni a letos, nebo aby se
zavedl na výrobu umělých tuků monopol,
3. zavedení vydatné dávky a cla na dovoz
surovin nebo používání surovin domácích.
Tyto naše požadavky za snížení výroby
umělých tuků nejsou jen potřebou zemědělství.
Přihlédneme-li k možnosti isolace našeho
státu v případě mezinárodního
neklidu, stojí zde problém zásobení
tuky, ve kterých jsme nesoběstační,
nevyřešený a otevřený. Uvážíme-li
dále, že dojnice potřebuje k svému vzrůstu
nejméně 2 léta, nežli skýtá
mléko pro výrobu másla, vidíme, že
je nutno vytrvale a soustavně pracovati předem,
ne až bude pozdě, k rozšíření
chovu dojnic a nikoliv podlamovati tuto možnost konkurencí
umělých tuků.
Kromě toho stojí zde na jedné straně
1,800.000 rodin zemědělských proti 46 margarinkám
s 3000 dělníků v nich, kteří
by se však snadno dali zaměstnati v zemědělství
při zvednutí jeho rentability.
Zbývá ještě, abych se na konec dotkl
otázky ceny tuků, která je nejožehavější
pro nejchudší a případně pro
nezaměstnané. Nejlepším východiskem
je poskytnutí práce a slušné mzdy, poněvadž
nezaměstnaný je špatným konsumentem
našich výrobků, a to je potřebí
konstatovat. Jistě že naše vláda nastoupila
správnou cestu, provádí-li svůj investiční
program. (Posl. J. Kučera: Čím
větší bída, tím větší
spotřeba margarinu. - Posl. Zeminová: I tím
rostou více agrární fabriky na margarin.)
Agrární margarinky, to je otázka sama
pro sebe. Pro kontrolu je potřeba jednu margarinku mít,
ale já, kdybych vyšel se stanoviska zemědělského
na 100 %, tvrdil bych, že výroba margarinu měla
by býti vůbec ovládána zemědělským
vlivem, poněvadž je to výroba, která
podlamuje a ubíjí zemědělskou výrobu,
a měla by býti v určitém vztahu nebo
poměru k této výrobě.
Nezaměstnaní u nás počtem poklesli.
Byla poskytnuta práce statisícům lidí
a byla zlepšena jejich výdělečná
činnost.
Druhou cestou k nápravě byl návrh kol. Brdlíka,
který přednesl v rozpočtovém výboru
a ve kterém chtěl dokázat a také vysvětloval,
že je možno přesunem ceny cukru upraviti zvýšení
ceny margarinu, aby nebyl tak tíživý. I tato
cesta je možná, lze o ní diskutovat, ať
jde o cukr nebo o jinou kombinaci. Kromě toho možno
zisky margarinářů, jdoucí do set milionů
Kč, obrátiti ve prospěch státu, kterému
by tím byla dána možnost jiné cenové
politiky v tukové otázce. (Hlasy: Lihovarníků!)
I to je možné, nevyhýbáme se diskusi
o žádné otázce a jsme ochotni spolupracovati
s každým, kdo přinese nějaký
rozumný námět.
Jsme přesvědčeni o tom, že zájem
a potřeba zemědělského stavu v tukové
otázce se kryje plně se zájmem státním,
a doufáme, že bude přikročeno k řešení
tohoto dnes nejnaléhavějšího problému
s rozhodností, jakou vyžaduje. A s tímto vědomím
budeme také hlasovat pro předložený
rozpočet na r. 1937. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Tichý.
Dávám mu slovo.
Posl. Tichý: Slavná sněmovno!
Rozpočet československých státních
drah, který právě projednáváme
pro r. 1937, předpokládá vyšší
celkové výdaje než příjmy v částce
584,584.000 Kč, čili jeví se nám předpokládaný
schodek okrouhle o částku 585 mil. Kč. Tento
schodek, který je předurčen a se kterým
je také počítáno pro r. 1937, je do
velké míry schodkem nejistým, poněvadž
je jeho výše odvislá od hospodářské
konjunktury nejen našeho státu, nýbrž
také od mezinárodní obchodní prosperity.
Část naší veřejnosti, která
je nesprávně informována jistou skupinou
vedoucích lidí politického života, se
velmi zle bouří, když slyší o deficitu
na našich železnicích. Zloba tato jde dokonce
tak daleko, že se mluví veřejně na schůzích,
že je na železnicích nepořádek
a že to právě je příčinou
toho, že je na železnicích deficit a že
tím je také překročen státní
rozpočet. To se rozumí, že jako první
příčina se uvádí nadbytek personálu
a jeho nevyužití.
Slavná sněmovno! Slyším-li tyto poznámky,
vynořuje se mi otázka, zdali jsou zaměstnanci
příčinou tohoto deficitu, anebo zdali tu
není určitá jiná okolnost, jiný
důležitější faktor (Tak jest!)
než stav personálu.
Je všeobecně známo, že vede-li se dobře
hospodářskému životu našeho státu,
je-li vystupňována konjunktura a tedy národní
důchod vysoký, pochopitelně vede se také
dobře našim drahám. Četl jsem před
nedávnem v jednom odborném časopise, jehož
objektivita je všeobecně uznávána, že
železniční podnik zaplatil do roku 1931 ze
svých zisků státní pokladně
10 1/2 miliardy Kč. (Slyšte! To je suma!) Tato
okolnost je, myslím, dostačující,
abychom mohli tvrditi, že stav personálu není
přímo rozhodujícím činitelem,
který deficit na dráze způsobil, zejména
když víme, že počet zaměstnanců
v dřívějších dobách byl
větší než v době krise.
Hospodářská krise, která svými
účinky velmi silně zasáhla do celého
hospodářského života našeho státu,
pochopitelně nevynechala ani našich drah, které
nelze považovati za výrobce ani konsumenta, nýbrž
které jsou odkázány na prosperitu výrobních
a spotřebních podniků. Tato skutečnost
mluví jasnou mluvou, že čsl. státní
dráhy nezpůsobily deficit svým vnitřním
nedopatřením nebo nezpůsobilostí,
nýbrž že omezením výroby a tím
i provozu byl příliv finančních prostředků
do podnikové pokladny chudší. (Souhlas.)
Nejlépe tuto okolnost dosvědčuje skutečnost,
že r. 1932, kdy hospodářská krise dostoupila
největšího vrcholu, byl deficit na čsl.
drahách nejvyšší, a to v částce
890 mil. Kč, kdežto v roce 1936, kdy se objevily ve
značné míře zlepšené symptomy
hospodářské situace, počítá
se s deficitem okrouhle 1/4 miliardy Kč. Tím je
jasně prokázáno, že stav zaměstnanectva
v žádném ohledu nezpůsobil tento schodek.
Je sice pravda, že v době největší
krise byla otázka deficitu zkoumána daleko více
s hlediska zákona čís. 404 z r. 1922, a bylo
také poukazováno na to, že tento podnik nutno
postaviti na zcela obchodní basi. Tím obchodní
podnikání bylo určováno pod značným
tlakem veřejnosti.
Ale prosím, podívejme se tváří
v tvář skutečnosti. Nezastírejme si
něco, co existuje. Nevykonává naše dráha
služby sociálního rázu? Nepomáhá
našemu soukromému průmyslu a zemědělství,
a to velmi vydatně, ať již v kterémkoliv
úseku práce? Chci konstatovati, že naše
dráhy zasahují velmi prospěšně
do celkového hospodářství nejen národního,
nýbrž i státního. Naše dráhy,
a to zdůrazňuji, s hlediska státu jsou velmi
důležitým činitelem sociálním,
kulturním, hospodářským i branným.
(Výborně!)
Věc sama nás nutí k tomu, abychom se na ni
podívali s hlediska obchodně-kupeckého. Když
dobrý obchodník vidí, že jeho obchod
nebo ústav je v těžké situaci, má-li
nějaké filiálky, které jsou pasivní,
tak je prostě zavře. To je jednání
docela rozumné, poněvadž tím chce zachrániti
alespoň ty úseky obchodního podnikání,
které prosperují. A nyní uvažme, že
bychom státní dráhy řídili
podle obchodně-kupeckého měřítka.
V tomto případě bychom musili zastaviti provoz
na veškerých lokálkách, ba dokonce bychom
musili zastaviti i osobní dopravu, poněvadž
ani ta se s hlediska kupeckého nerentuje. (Slyšte!)
Byl by to prostě stav naprosto nemožný.
Jsou některé dráhy u nás v historických
zemích a zejména na Slovensku stavěny proto,
aby vydělávaly, anebo mají docela jiný
význam? Proto nelze naše dráhy považovati
v žádném smyslu za podnik obchodní,
nýbrž všeobecně prospěšný.
Je si jenom přáti, abychom pod tímto zorným
úhlem posuzovali veškeré dopravní okolnosti
a také zejména personální politiku.
V r. 1932, kdy krise dostoupila vrcholu, měli jsme 135.090
definitivních a pomocných zaměstnanců,
v r. 1935 bylo 117.410 definitivních a pomocných
zaměstnanců, tudíž o 17.680 méně
než v r. 1932. V r. 1936 v měsíci srpnu bylo
zaměstnáno u ČSD 117.298 zaměstnanců,
to znamená o dalších 112 zaměstnanců
méně než v r. 1935. Mimo to v r. 1932 v měsíci
srpnu bylo zaměstnáno u dráhy 24.620 smluvních
dělníků, v r. 1935 25.616 a v r. 1936 v měsíci
srpnu 35.793 smluvních dělníků.
Číselný stav personálu nestačí
k tomu, aby byl zjevný efekt tíživosti tohoto
opatření. Nutno tyto číslice porovnati
s pohybem provozu v jednotlivých letech, aby bylo dosaženo
zřetelného obrazu. Tak v r. 1932, kdy jsme měli
135.090 definitivních a pomocných zaměstnanců,
přepravilo se zboží závislého
na dovozném 43,856.000 tun. V r. 1935, kdy bylo již
jen 117.410 definitivních a pomocných zaměstnanců,
bylo přepraveno 43,951.000 tun zboží, t. j.
o 95.000 tun více než v r. 1932. A rok 1936, který
vykazuje ještě nižší stav personálu,
bude zaručeně bohatší na přepravu
zboží než rok 1935.
Slavná sněmovno! V poslední době jsme
prožili na našich drahách značné
nehody, které si vyžádaly za oběti i
lidské životy. Dosud nejsou příčiny
nehod vyšetřeny. Ať již výsledek
šetření dopadne jakkoliv, nemohu se zbaviti
dojmu, že kus podílu na tom má značný
nedostatek zacvičeného personálu a také
pracovní tempo, které je sice dobře míněno,
ale přináší nám těžké
škody, nejenom hmotné a na lidských životech,
nýbrž i mravní.
Personální politika na našich železnicích
je vůbec pochybená. Vím, že její
uspořádání je odvislé od vládního
nařízení č. 15 z r. 1927, ale jsem
přesvědčen, že křivdy, které
byly napáchány zejména na tom nejnižším
personálu, daly by se již upraviti. Vždyť
není možno trvale držeti stav, který se
nám v personáliích vytvořil, zejména
po stránce práv a nároků. Není
možný stav, aby ze 3 zaměstnanců nastoupivších
službu, třebas ve stejnou dobu, byl jeden ještě
smluvním dělníkem za 20 Kč denně,
druhý pomocným zaměstnancem a třetí
třebas již podúředníkem. Tento
stav, a já to zvláště zdůrazňuji,
působí velmi zhoubně na morálku našeho
personálu.
Může se mi říci, že je nutno se
říditi podle systemisace v intencích zákona
č. 103 z roku 1926, resp. vlád. nařízení
č. 15/1927. Ale, slavná sněmovno, systém
tento se snad dá velmi vhodně uplatnit ve správních
úřadech, ačkoliv i tam jsou proti němu
velmi vážné námitky, ale konstatuji,
že tento systém je naprosto nemožným pro
státní podniky, zejména však pro železnice.
Nesmí býti zapomenuto, že dráhy jsou
odkázány na provoz a že nemohou vylučovat
fluktuaci jak provozu, tak také personálu. Systemisace
tak, jak se dnes uplatňuje, způsobuje hotovou anarchii
a velmi značnou nespokojenost zaměstnanectva. Z
technických příčin není systemisace
na železnicích vhodným systémem, a proto
budeme muset uvažovat o tom, zda nebude nutno se vrátiti
k osvědčenému systému, k t. zv. automatice.
Mohu říci, že i ti, kdož na tomto systému
spolupracovali, při soukromém rozhovoru se ztotožňují
s tímto stanoviskem. Jenom proto se může stát
u našich železnic, že máme dnes na dráze
zaměstnáno na 35.000 smluvních dělníků,
z nichž nejméně polovina je na stálých
odpovědných místech, kteří
pracují až 15 roků, ale nemají velké
naděje v brzké době na definitivní
ustanovení.
Odpovědní činitelé by si měli
povšimnouti velmi bedlivě také našeho
smíšeného území a pohraničí.
Tam, věřte tomu, v některých místech,
procházejí českoslovenští nejen
státní, nýbrž i železniční
zaměstnanci ulicí přímo mučednictví.
(Výkřiky.) Jejich životní podmínky
jsou mnohdy tak tvrdé, že je opravdu nutné
přemýšleti, jak jim v jejich těžkém
úkolu ulehčiti.
Myslím, že nadešla doba, aby bylo konečně
jednáno o některých problémech, které
jsou předmětem neustálých nesrovnalostí
a jichž vyřešení by znamenalo uklidnění
vlny nespokojenosti. Tak namátkou vzpomínám
na otázku zadluženosti. Kdyby bylo možno statisticky
podchytiti zadluženost našich železničních
zaměstnanců, věřte, dámy a
pánové, že by to byl velmi smutný obraz.
Proto změnu vládního nařízení
č. 15/27, postavení vojáků na roveň
nevojákům, úpravu služební doby
a ustanovení smluvních zaměstnanců
zaměstnaných na stálých místech
do kategorie pomocných zaměstnanců pokládám
za nevyhnutelné, má-li býti navrácena
důvěra ve spravedlnost. (Tak jest!) Jde tu
o to, aby i personální politika byla vedena a určována
jediné hlediskem všeobecné prospěšnosti.
(Výborně!)
Jsem rád tomu, že na investice pro příští
rok je pamatováno částkou 1.078 mil. Kč.
Na drahách se určitý čas neinvestovalo,
alespoň ne tak, aby byly naše dráhy udržovány
s duchem doby. Je nutností postupovati tím tempem,
aby stavební a investiční program železniční
podle zákona č. 235 ze dne 3. března 1920
byl urychleně splněn. (Hlasy: V zájmu
obrany státu!) Máme po této stránce
ještě velmi mnoho doháněti. Při
této příležitosti bych prosil, aby bylo
pamatováno zejména na ostravský kraj, kde
je dnes na 70.000 nezaměstnaných. Bylo by zapotřebí,
aby mimo jiné byl co nejrychleji vyrovnán vjezd
do stanice Suchdol nad Odrou a Svinov - Vítkovice, dále
aby byla postavena druhá kolej z Moravské Ostravy
do Frýdku. Mimo to je nutná přestavba nádraží
Mor. Ostrava - Přívoz a Mor. Ostrava - Vítkovice,
které svému poslání absolutně
nevyhovují. Podle mého soudu bylo by záhodno,
aby tento stavební a investiční program byl
dobově maximalisován a také s hlediska obrany
státu proveden. Máme k tomuto podniku absolutně
kladný poměr. Máme zájem na tom, aby
zaměstnanci, vyšší úředníci
a nižší kategorie zaměstnanecké
navzájem pociťovali kolektivní nutnost bráti
účast nejen na úrovni personálu tohoto
podniku, nýbrž také na jeho úspěších.
Dnes můžeme říci, že zaměstnanci
složili zkoušku přímo nad očekávání.
Po obětech, které naši železničáři
v době krise přinesli a ještě přinášejí
a které -by měl celý národ kvitovat,
prokázali ve své neochvějnosti a lásce
k republice při posledních volbách do samosprávných
institucí železničních, že jsou
nejspolehlivější oporou jak demokracie, tak
také státu. (Potlesk!)
Můžeme říci, že máme personál
velmi dobrý jak po stránce odborné vyspělosti,
tak také v ohledu svědomitosti, pilnosti a pracovitosti.
Poměry hospodářské se lepší.
Lepší se také finanční stav našich
drah. Obracím se proto na pana ministra železnic i
na naši vládu s naléhavou prosbou, aby o oprávněných
stížnostech železničářů
bylo již uvažováno. Jde o to, aby trpkost a pocit
nespravedlivosti byl z jejich nitra vymýcen. Demokracie
a stát může býti utužen a posílen
jediné formou a účinky spravedlnosti. Byl
by to záslužný čin nejen pro zbídačené
rodiny celé naší modré armády,
nýbrž i pro obranu státu. (Potlesk.)