Místopředseda Taub (zvoní): Posledním
řečníkem dne je p. posl. Ešner.
Dávám mu slovo.
Posl. Ešner: Slavná sněmovno!
Již loňského roku upozornil jsem s tohoto místa
na nedostatky v naší zemědělské
politice, zejména pokud se týká péče
o drobné zemědělce, a také letos používám
příležitosti projednávání
státního rozpočtu, abych promluvil několik
slov k tomuto účelu.
Naše zemědělství je ve státní
politice důležitým hospodářským
úsekem, kterému až dosud se zřetelem
na drobné zemědělce není věnována
péče, jaké je tu nezbytně v zájmu
státu a celého hospodářského
života zapotřebí. Zemědělské
hospodářství u nás budováno
je tak, jako by tu byly poměrně hospodářsky
stejné jednotky se stejnými hospodářskými
zájmy a potřebami. Není přihlíženo
k tomu, že zemědělské závody
dělí se na hospodářství parcelová,
usedlosti domkářské, malorolnické,
selské, statkářské a velkostatkářské
a že tato velmi rozdílná velikost hospodářských
usedlostí má v zápětí také
veliký rozdíl hospodářských
zájmů a potřeb. Parcelová hospodářství
do výměry 1 ha půdy, pokud nejsou to závody
zahradnické, jsou nesoběstačná, poskytují
jen částečnou úhradu potravin rodinám
osob, které kdysi byly námezdně anebo jinak
samostatně výdělečně činné,
nyní však ve velkém množství již
po dobu několika let hospodářské krise
jsou z námezdní a výdělečné
činnosti vyloučeny a není v dohledné
době naděje, že se opět do této
činnosti vřadí. Jejich žňová
sklizeň stačí k výživě
rodiny do Nového roku a po této době jsou
odkázány na milost a nemilost, stanou se tak obtíží
lidské společnosti. Nejsou-li v některé
z odborových organisací, nemají nárok
na podporu ani na státní stravovací akci,
ale ani ne na nouzovou práci, podnikanou se státním
příspěvkem na produktivní péči.
Podobně chmurná existence projevuje se i u domkářských
usedlostí do výměry 2 ha půdy,
neboť i tady jejich výroba nestačí na
výživu pro celý rok. Podle posledního
sčítání zemědělských
usedlostí je těchto, opravdu ubožáků
hospodářsko-zemědělských 709.857,
čili 44.2 % z celého počtu zemědělských
usedlostí. Dejme tomu, že 50 % z tohoto počtu
je zaměstnáno také v průmyslu a živnostech,
pak stále ještě 50 %, t. j. 354.927 osob zdánlivě
samostatně hospodařících a s příslušníky
rodin 1,419.000 osob živoří a hladoví,
den ze dne se zadlužuje a spěje tak k hospodářskému
zániku a úplné proletarisaci. Nechat nadále
tuto velikou rodinu, abych tak řekl, armádu dobrých,
demokracii a republice věrných občanů
svému osudu, bylo by na odpovědných místech
velkým risikem a nesmírnou odpovědností.
Již loňského roku jsem zdůraznil a ještě
jednou to opakuji: je nutno provést novou pozemkovou reformu
a nesoběstačná hospodářství
doplnit na soběstačná. (Výborně!)
Vedle těchto parcelových hospodářství
máme skupinu usedlostí malorolnických a chalupnických
o výměře od 2-10 ha zemědělské
půdy, kde stále ještě, zejména
ve vyšších polohách a horských
krajích, velké množství je nesoběstačných,
jimž je nutno věnovati zcela zvláštní
péči při budování zemědělského
zákonodárství. Jejich zájem a potřeby
nejsou stejné se zájmem a potřebami velkých
hospodářských jednotek. Také zde ještě
u velikého množství důchod z těchto
hospodářství nestačí k úhradě
všech potřeb rodin hospodářů,
takže jednotliví členové rodin jsou
nuceni hledati vedlejší zaměstnání.
Hospodářství od 5-10 ha výměry
půdy většinou již plně zaměstnávají
hospodáře a celé jejich rodiny, ale to je
také jeden z důvodů odlišných
zájmů a potřeb proti velkým hospodářským
jednotkám, kde fysická práce hospodářů
a jejich rodin ustupuje do pozadí a je nahrazena cizími
silami pomocných pracovníků. Jsou tu políčka
méněcenná, rozptýlená, často
komunikačně těžce přístupná
a od usedlostí vzdálená. Nemůže
z důvodů finančních i hospodářských
tam býti použito technických vymožeností
jako u velkostatků, a proto výroba je drahá
a záslužnější. Tato malá
zemědělská hospodářství
snadno podléhají vlivu hospodářských
poruch, pádům dobytka, nepříznivému
počasí, krupobití, povodním a jiným
živelným pohromám. Jsou jim škodlivé
výkyvy cenové, ať směrem dolů
nebo nahoru, zejména v produkci živočišné,
neboť nespekulují a jejich trh je řízen
povahou chudých pozemků a jejich nedostatečnou
výměrou.
Těchto malorolnických usedlostí je v republice
709.857, čili 44.3 % z celkového počtu závodů
ve státě. V našem zemědělském
zákonodárství máme velmi nedostatečnou
ochranu a péči o tyto malorolnické podniky
a každý zákon je tvořen tak, jakoby
tu nebylo zájmového a hospodářského
rozdílu. Tento stav je trvale nemožný a proto
voláme po uskutečnění demokratických
zemědělských společenstev a zemědělských
komor.
Slavná sněmovno, máme schopné, demokraticky
založené úředníky v zemědělských
radách a jsem přesvědčen, že
také oni trpce nesou starý režim zemědělských
rad, který se svou zastaralou povahou měl býti
uložen dávno tam, odkud není návratu,
a měl býti nahrazen režimem demokratickým,
režimem odpovídajícím novým poměrům
politicko-demokratické ústavy státní,
přihlížejíc k hospodářské
struktuře našeho zemědělství.
Dostane-li se poměrné zastoupení v nové
takové instituci zemědělské všem
velikostním skupinám našeho zemědělství,
jaké jim v demokratickém státě po
právu a podle počtu náleží, jsem
přesvědčen, že do budování
našeho zemědělského zákonodárství
vnikne nový duch, duch zájmů a potřeb
drobného venkovského lidu, kterého se od
starého režimu zákonodárným sborům
nedostává.
Domkáři a malorolníci mají stejné
zájmy hospodářské, ať jsou organisováni
v kterékoli politické straně, a je třeba
jim dáti jen příležitost, aby mohli
společně o svých zájmech a potřebách
hospodářských jednati. Nebudiž to vykládáno,
když takto mluvím a použiji-li trochu ostřejších
slov, jako osobní nebo agitační prostředek,
jsem toho dalek, mám tu upřímně na
mysli jediné věc, to je zlepšení hospodářských
poměrů domkářského a malorolnického
stavu.
Když již jsem u zemědělských komor,
dovolil bych si malý dotaz, kdo stále zdržuje
projednání a uskutečnění zákona
o zemědělských komorách. Posl. sněmovna
schválila v zimním zasedání resoluci
výborů zemědělského a rozpočtového
tisk 157, kde se vládě ukládá, aby
s urychlením předložila vládní
návrh zákona o zemědělských
komorách a vládní návrh zákona
o vybudování veřejného ústavu
pro pojištění živelní a dobytčí.
Od té doby uplynul rok, ale nic se nestalo. V zemědělském
výboru leží množství návrhů,
ale schůze nejsou svolávány a materiál
se proto nemůže projednávat.
Pan ministr zemědělství dr. Zadina
na sjezdu republikánské strany v lednu t. r. ve
své řeči o zemědělské
politice prohlásil, že od státního převratu
domáhá se jeho strana zřízení
zemědělských komor. Nechť nám
tedy pan ministr veřejně řekne, kdo je odpůrcem
tohoto dobrodiní, této demokratické instituce,
abychom mohli pana ministra v jeho úsilí a snaze
podpořit. (Posl. Čuřík: To se dá
snadno ve vládě vyšetřit!) My až
dosud vždycky, pane kolego, slyšíme, že
ještě nebyly provedeny volby do soc. pojišťovacích
ústavů. To bývá pravidelná
výmluva, kterou slyšíme, když voláme
po demokratisaci zemědělských rad. Tento
důvod není věcný a nemůže
ani býti myšlen vážně těmi,
kteří jej vyslovují. Okresní nemocenské
pojišťovny jsou od svého vzniku institucemi demokratickými,
neboť vždycky byly spravovány zástupci
zaměstnanců a zaměstnavatelů. R. 1927
v době vlády občanské koalice byly
správy těchto institucí rozpuštěny
a nahrazeny správními komisemi, v nichž se
dostalo zaměstnavatelským kruhům takového
zastoupení, že až budou provedeny volby do těchto
ústavů, bude se jim po nynějším
zastoupení stýskat. (Tak jest!)
Oni také nikterak po mém soudu po volbách
netouží. (Posl. Čuřík: A co
Úrazovky?) Stejně tak. A kdyby tomu tak bylo,
mohly býti volby již dávno provedeny. Naproti
tomu režim zemědělských rad je zřízen
podle zákona z r. 1891, tedy z doby jiných politických
a hospodářských poměrů. Je
opřen výhradně o dobrovolné spolky
zemědělsko-hospodářské a postrádá
proto pronikavé iniciativní činnosti všech
hospodářských zemědělců.
Je to režim zastaralý, jehož působnost
se nehodí do demokratické ústavy státní
a do zemědělské struktury hospodářských
jednotek v naší republice. Porovnávat tento
režim s ústavy soc. pojišťovacími
není ani správné ani odůvodněné
a děje se tak nikoliv z důvodů věcných,
nýbrž politických. (Posl. Čuřík:
To je agitační řeč!) Ani trochu,
jediné věc mám na mysli.
Slavná sněmovno, stojíme před naléhavým
řešením celého souboru požadavků
nejširších vrstev zemědělského
lidu, které nesnesou již dalšího odkladu
a jichž odklad byl by přímo proviněním
nejen na zájmech statisíců živitelů
rodin, nýbrž i na výsostných zájmech
státu. Je bezpodmínečně nutno obilní
monopol účelně novelisovat. (Posl. Rechcígl:
Letos jsme jej novelisovali!) Tato dobrá myšlenka
řízeného hospodářství
v rostlinné výrobě v poslední době
ztrácí důvěry. Účelem
jeho je regulovati vývoz a dovoz obilovin, zajistit výrobcům
rentabilní cenu, uchránit drobného zemědělce
a malé sedláky před spekulací. K tomuto
opatření donutila nás hospodářská
krise trvající několik let, ohrožující
náš celý hospodářský život.
Je tedy nutno upravovat organisaci obilního monopolu tak,
aby nejširším vrstvám zemědělského
lidu zajištěn byl důchod z práce, zvýšena
kupní síla k většímu oběhu
peněz a ozdravení hospodářského
života, aniž by byly zdraženy životní
potřeby, mlýnské výrobky spotřebitelům.
Tuto funkci obilní monopol zcela neplní, a to ne
vinou zástupců spotřebitelů, nýbrž
vinou zástupců zemědělské výroby.
Nebylo dbáno při jednání hlasu spotřebitelů
po odstupňování výkupních cen
obilí, ba nejširší vrstvy zemědělského
lidu nebyly ušetřeny ani srážek a vrchol
nedostatečného pochopení nutných hospodářských
potřeb malorolnictva je regulace osevu, kde ve velikém
množství případů zakazuje se
malorolnictvu zaseti potřebné obilí k výživě
vlastních rodin. (Výkřiky posl. Rechcígla.)
Místopředseda Taub (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že řečnická
lhůta uplynula.
Posl. Ešner (pokračuje): Také
zákaz malomlýnům roztroušeným
v dolinách, komunikačně v zimním období
těžce přístupným, svážeti
obilí k námezdnímu mletí od malorolnictva,
majícího jen kravské nebo volské spřežení,
je neudržitelný a není nikterak věcně
odůvodněn. V řízeném hospodářství,
má-li toto plniti svůj účel, musí
býti činěny úlevy a výhody
malorolnictvu a přísně je nutno postupovat
proti velkým hospodářským jednotkám,
které tohoto řízeného hospodářství
zneužívají, aby se obohatily. Buď bude
tímto způsobem postupováno nebo organisace
obilního monopolu se neudrží.
Stejně naléhavě je nutna úprava dluhů
domkářů, dělníků, drobných
živnostníků a malorolníků. Již
po několik let volalo se po úpravě těchto
dluhů a jsem přesvědčen, že volání
toto je oprávněné, neboť v každé
vesnici se najde několik zemědělců,
drobných lidí odůvodněně předlužených
v důsledku hospodářské krise a nezaměstnanosti.
Zemědělství potřebuje snadno dosažitelný
levný úvěr. Jeho těžké
podnikání naplněné risikem živelných
pohrom nesnese výši úrokové míry
jako podnikání obchodní. Už proto také
ne, že vypůjčený kapitál obrací
se jen jednou do roka. Zvlášť u malorolnictva
řešení této otázky je velmi naléhavé.
(Posl. Čuřík: To jste vzali všecko
z domovinářského programu!) Pane kolego,
to je právě domovinářský program,
ale vy jej neplníte a my vás musíme k tomu
nutit.
Potřebujeme peněžní ústav, kterému
ročně bude věnován státní
příspěvek. Krátkodobé dluhy
je nutno přeměnit na dluhy dlouhodobé a všem
odůvodněně zadluženým zemědělcům
z těchto prostředků přispěti
k úhradě úroků. Může tu
však jíti jen o domkáře, dělníky,
bezzemky, malorolníky, drobné živnostníky
a zemědělce pracující se členy
rodin na svém hospodářství, nikoliv
o velké hospodářské jednotky, které
odprodejem části nemovitosti mohou se samy vyprostiti
z dluhů.
Kdyby nebylo politického, promiňte mi to slovo,
chytráctví a tato otázka měla býti
řešena skutečně jen z důvodů
hospodářských a sociálních,
pak již mohla býti dávno provedena a rozřešena.
Je nutno vyřešiti ochranu drobných zemědělských
pachtýřů proti nesvědomitým
propachtovatelům, na kterou čeká netrpělivě
více než 1/2 milionu zemědělců
a o které se již po dobu několika let ustavičně
jenom mluví.
V rozpočtovém výboru, slavná sněmovno,
před několika dny (Místopředseda
Taub zvoní.) pan ministr zemědělství
dr. Zadina řekl: "Chtěl bych, aby na
ministerstvu zemědělství byl nápis:
Ministerstvo pro malé zemědělce". A
já k tomu podotýkám: Takový nápis
by malým zemědělcům mnoho nepomohl.
Dosavadní nápis na ministerstvu zemědělství
je postačující, ale je třeba více
plodné činnosti, více péče
o tento dobrý, demokracii a republice věrný
lid venkovský. Na tomto poli slibuji s této tribuny,
že v nás najde pan ministr zemědělství
věrného spolupracovníka a bojovníka...
(Posl. Rechcígl: Za koho mluvíte? Za sebe nebo
za svou stranu?) V tomto případě za stranu.
(Posl. Rechcígl: Vezmeme vás za slovo! -
Místopředseda Taub zvoní.)
Budeme stále usilovati a bojovati v naší republice
za změnu v zemědělské politice dosavadní,
neboť více nežli 1 milion drobných domkářů
a malorolníků toužebně čeká.
Věřím v nápravu a budeme proto hlasovat
pro státní rozpočet. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Přerušuji
projednávání pořadu schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní den posl. Klieber, Němec (Sd.
P.); do konce tohoto týdne posl. Dembovský, Suroviak.
nemocí posl. Drobný, Kirpalová, dr.
Tiso.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznána
dodatečná omluva posl. Suroviaka na 2. prosinec
t. r.
mezi schůzí: Odpovědi tisk 690 (I až
XIX).
Místopředseda Taub sdělil, že
se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala zítra v pátek dne 4. prosince
t. r. o 9. hod. dopol. s
Nevyřízený odstavec pořadu této
schůze.