Od r. 1934 pozorujeme v našem státě jistý
obrat. Od té doby, kdy přešlo toto ministerstvo
do rukou jiných ministrů než té strany,
která otevřeně podporovala velkoprůmysl
a velkoobchod, vidíme, že jsou zde již určité
náběhy, určité přípravné
práce a také určité činy pro
zachránění středního stavu.
R. 1935 bylo vydáno vládní nařízení
č. 162, které již brzdí rozpínavost
velkoprůmyslu a velkoobchodu. U nás byla dána
taková volnost velkoprůmyslu a velkoobchodu, že
se nespokojili, jako to bývalo dříve, před
válkou, že velkovýrobce prodával zboží
kteréhokoliv druhu obchodníkovi a obchodník
obchodoval s tímto zbožím; zavedl se u nás
zlozvyk, že průmyslník sám si zaváděl
obchody v detailu, filiálky. různé pobočné
závody. Nezdravé množství filiálek
zřizoval si také velkoobchod. Toto podnikání
rozšiřováno bylo po všech možných
krajích, i v menších obcích, takže
co bylo v řemesle a obchodu ještě trochu schopné,
se utloukalo a ubíjelo. Ba nespokojovali se ani tímto
systémem, vrhli se i na výrobky, které patří
jenom řemeslníkům, zvláště
těm, kteří již stárnou a kteří
se celá desítiletí tímto způsobem
živili, začali zřizovat dílny na různé
opravy atd. Tito průmyslníci šli tedy tak daleko,
že i tuto práci malým lidem ubírali.
Roku 1934 začalo se otázkou touto obírat
ministerstvo obchodu a vypracovalo zvláštní
návrh zákona na odstranění tohoto
nezdravého podnikání. Chtěli jsme
začíti s odstraňováním dílen
a správkáren. Slavná sněmovno, vy
víte velmi dobře, jakým způsobem se
proti tomuto návrhu postavili mnozí ti, proti kterým
tento návrh byl dělán, až celou tuto
dobrou věc ve prospěch drobných znemožnili,
že uvázla ve vládě.
Když tedy jsme nemohli svého cíle dosáhnout,
pracovali jsme aspoň na omezení, aby se tyto podniky
nemohly dále zavádět a rozšiřovat.
Pracovalo se tedy od r. 1934 na zákoně č.
162, aby aspoň další podniky konkurenční
nemohly býti zakládány. Dnes máme
aspoň ten jediný úspěch z července
r. 1935, že dnes ti, kteří velmi poškodili
střední výrobní vrstvy a obchod, nemohou
svobodně své konkurenční podniky zakládat,
že to již musí jít cestou instanční,
že se musí uvážit, je-li to v tom místě
potřebné, a že již o tom také rozhodují
společenstva, gremia, tedy orgány, které
chrání malého výrobce a malého
podnikatele. To je jen částečný úspěch.
Musí se však jíti dále. Podobně
jako pro zajištění rentability podnikání
zemědělského, připravuje se něco
podobného i pro stav střední, řemeslnický
a obchodnický. Ale tak, jak si to mnozí vykládají,
že bychom mohli nadiktovati od odboru k odboru pevné
ceny za výrobky, to víme velmi dobře, že
tak snadně, lehce to u naší výroby nepůjde,
poněvadž víme velmi dobře, že u
každého řemesla, zvláště
u těch, která jsou hodně rozšířena,
nemohou býti tak hladce zavedeny jednotné ceníky.
Slavná sněmovno! Víme dobře, že
je zde třeba podchytiti, když není možno
nadiktovati, nějakým způsobem existenci těch
pozůstatků, které jsou ještě
živé a čilé, a že je zde třeba
také jiným způsobem vychovávat živnostenský
dorost. O tom zde také již bylo mluveno a stěžováno
na různé nedokonalosti pokračovacího
školství pro dorost živnostenský, řemeslnický
a obchodnický. Je třeba, aby bylo porozumění,
dobrá vůle a trochu hmotné pomoci. V poslední
době i socialistické strany začínají
hledět docela jinak na otázky řemeslnické,
kvalifikovaného řemeslnického dělnictva,
a již docela otevřeně prohlašují
ústy svých důvěrníků
a sekretářů, že musíme chrániti
kvalifikované síly a držeti průkaz způsobilosti,
poněvadž víme velmi dobře, že choutky
těžkého průmyslu jsou takové,
že nám začínají novým
způsobem výroby zaměstnávat síly
méněcenné, nekvalifikované a také
méně placené. Vedeme boj v textilním
kraji na Moravě, na Prostějovsku, Boskovicku a Brněnsku
o úpravu poměrů našeho konfekčního
průmyslu. V několika konfekčních továrnách
v Prostějově napadlo majitelům, že by
mohli zavést takový způsob výroby,
jaký je zaveden ve Zlíně při kožní
výrobě, a asi již ve 4 závodech zavádějí
nám pásovou výrobu. A třeba přesvědčují
konsumentskou veřejnost o dokonalosti této výroby,
že si tam dělník vydělá více
než při podomácké práci, jaká
tam byla zavedena, máme od našich sekretářů
z tohoto kraje jiné zprávy. Přesvědčili
jsme se, že s čím se chlubí některé
firmy, kolik si tam dělník vydělá,
se týká jen jednotek vedoucích, ale že
ti pracovníci u pásu, to jsou ponejvíce děvčata
14 až 15letá, vyšlá ze školy, si
nesou v sobotu z takové továrny výplatu 40
až 50 Kč. Tyto zprávy máme právě
od těchto pracovnic, a to zavdalo také příčinu
k tomu, že se chopily otázky této také
politické a odborové organisace, udělaly
několik anket v Prostějově a okolí,
kde byli přítomni i poslanci, vypracoval se zvláštní
návrh ochrany ve prospěch tohoto průmyslu.
Máme obavu, že konfekční výrobek
z tohoto kraje, který byl před válkou
i po válce vyvážen do celého světa,
tímto novým systémem by se úplně
znehodnotil, že by jeho kvalita byla úplně
poškozena. Proto je v zájmu tohoto exportního
výrobku, aby zájmová ministerstva, která
mají na starosti nejenom dělnictvo, nýbrž
také i samostatného podnikatele, něco podnikla,
aby tento systém byl v zárodku odstraněn
a zaražen. Máme zprávy, že ministerstvo
soc. péče a zvláště ministerstvo
obchodu se těmito otázkami vážně
obírá a že se zjedná po této
stránce náprava a to v době co nejkratší.
Tedy to jsou některé poznatky o tom, že se
to - chrániti kvalifikované dělníky
- míní skutečně vážně.
Socialistické strany dělají tuto věc
spolu s námi, a máme naději, když budeme
dělati další ochranné zákony
ve prospěch malých výrobců, že
také s námi budou solidárně zákony
tyto dělati, poněvadž se poznalo z praxe, že
velkoprůmysl poškozuje stát také tím,
že z něj se rekrutuje co nejvíce nezaměstnaných,
kteří jsou potom hozeni na bedra státu a
celé společnosti.
Vedle těchto přípravných ochranných
prací, které jsou v různých ministerstvech
a zvláště v ministerstvu obchodu připravovány,
voláme také po ochraně jiné, aby stát
a vedoucí činitelé ve státě,
kteří mají míti jakousi starost o
celou společnost po stránce sociální,
také otázkám sociálním tohoto
stavu t. zv. přehlíženého, vyděděného
věnovali větší pozornost.
Dnes zde bylo několikrát mluveno, že se má
urychleným způsobem zavésti pojištění
pro stáří, kdy tito lidé nebudou moci
pracovati, kdy přijdou léta, že budou skutečně
někomu druhému na obtíž. Naše strana
už za Rakouska žádala všeobecné pojištění
starobní a invalidní. Nechtěli jsme to škatulkovati
na nějaké dělnické pojištění
nebo jiné, žádali jsme pojištění
všeobecné, poněvadž je to povinností
každého spořádaného státu,
aby si všímal spravedlivě veškerého
občanstva, ať se živí jakýmkoliv
způsobem. Když práce takovému člověku
v dobách, kdy byl práce schopen, nevynesla tolik,
aby si mohl něco ušetřiti, aby ve stáří
mohl býti živ ze svých úspor, je povinností
státních činitelů, poněvadž
pracoval pro celek, pro stát a společnost, aby se
o něj postarali.
Tyto věci byly připravovány za Rakouska.
Přinesli jsme určité návrhy do našeho
parlamentu, a víte dobře, že r. 1925 jsme udělali
zákon pro pojištění dělnické.
Dělnické pojištění se odlouplo
od všeobecného pojištění, ale pro
samostatně hospodařící se dělal
podobný zákon jako pro zaměstnanectvo a dělnictvo.
Dělnické pojištění 1. červencem
1926 vstoupilo v působnost, začalo se prakticky
prováděti, ale zákon o pojištění
samostatně hospodařících, ač
byl již hotov, postavil se na vedlejší kolej.
(Hlasy: Roku 1925!) R. 1926 vstoupil v platnost, r. 1925
jsme ho dělali.
Tedy od r. 1926 máme prakticky zavedeno jedno pojištění,
a jaké jsou dnes následky toho, že jsme zavedli
pojištění jednostranně? Ústřední
soc. pojišťovna si stěžuje, že dostává
nežádoucí členstvo. Mnohý samostatně
hospodařící vidí, že už
stárne, že jeho zaměstnanec má jakési
zajištění a že on, který na svého
dělníka musí přispívati, nemá
zajištění vůbec žádné,
pomáhá si proto tím způsobem, že
se odhlašuje od svého společenstva a přihlašuje
se jako zaměstnanec do nemocenských pojišťoven
dělnických. Obchází se to různým
způsobem, zaměstnává se třeba
manžel u své manželky, na manželku se převede
živnost a manžel se jen ohlásí jako síla
námezdní, to znamená, že poměry
ho donucují k tomu, aby byl pojištěn. To otevírá
mnohým oči a i činitelé, kteří
nepřáli v r. 1925 a 1926 tomuto pojištění
pro samostatně hospodařící, dnes prohlašují
veřejně, že skutečně toto pojištění
se zavésti musí, poněvadž je nejvýš
potřebné ve prospěch těch, kterých
se to týká, a i v zájmu ostatních
pojišťoven, poněvadž by se nám to
rozlezlo do určitých mezí, kde by nám
to nebylo vítáno.
Nechci rekriminovati, znám ty příčiny,
poněvadž jsem na tomto zákoně v r. 1925
spolupracoval a vím, kdo tehdy byl proti tomuto pojištění
samostatných osob. Pořádaly se manifestace,
pořádaly se schůze, psalo se veřejně
v novinách, že toto pojištění nic
nepomůže, zkrátka se tomu nepřálo
a proto se to postavilo na vedlejší kolej. Když
jsme zákon o pojištění osob samostatně
hospodařících udělali, zvolil se zvláštní
přípravný výbor pro uskutečnění
a praktické provedení tohoto zákona. Předsedou
tohoto přípravného výboru je do dnešního
dne kol. Dubický. Když jsem se ho před
třemi roky ptal zde ve sněmovně jsem také
členem tohoto přípravného výboru
- proč se nescházíme už po celých
7 let, že bychom přece měli touto otázkou
hnout, a když už se dvakrát novelisoval zákon
o dělnickém pojištění, že
bychom se aspoň podle té novelisace zákona
o dělnickém pojištění měli
připravovati, poněvadž se novelisovat musí
a bude, tu mi docela krátce odpověděl: Naše
složka zemědělská, která je v
jednom společenství s vámi, si toto pojištění
nepřeje, my máme dobu krise, proto také nemůžeme
nějak to pohánět, aby se toto pojištění
stalo skutkem. Tedy to byla odpověď na mou urgenci,
abychom se sešli.
Dnes už máme vyhlídky, slavná sněmovno,
trochu jiné. Dnes již mnozí činitelé,
kteří se otevřeně stavěli proti
praktickému provádění tohoto pojištění,
mluví jinak, dnes již se také účastní
anket. Poslední byla koncem října v ministerstvu
soc. péče, kde již prohlásili svými
mluvčími, že se tento zákon musí
novelisovati, a to urychleně, a že je skutečně
potřebí, abychom jej prakticky provedli. My jsme
chtěli míti zásadní rozhodnutí
zemědělské složky v tomto státě,
zdali chce zůstati v tom společenství, jak
zákon je dělán, s těmi řemeslníky,
obchodníky atd., a tu nám otevřeně
prohlásili: Ano, my chceme v tom společenství
zůstati. Byla tam malá polemika, bylo tam také
slíbeno zástupci strany republikánské
a živnostenské strany středostavovské,
že tyto dvě složky se v nejkratší
době sejdou k poradě a že v nejkratší
době dají zásadní prohlášení
ministerstvu soc. péče o tom společenství,
zda chtějí býti v jednom či ve dvojím.
Dnes máme zprávu, že se rozhodli, že v
tom jednom společenství zůstanou, je tedy
naděje, že se skutečně zákon
bude opravovat a připravovat pro praktické provádění.
Budeme muset počítati se změnami tohoto zákona.
Máme tam určité nedostatky, a ačkoliv
zákon byl mnohými časopisy různě
kritisován, i dnes mnohé časopisy poukazovaly,
že dnes ještě není doba vhodná,
ty různé maximální požadavky,
které jednotlivé skupiny nanesly do anket obchodních
komor a ministerstva soc. péče, jsou též
kritisovány v různých novinách, že
prý chtějí řemeslníci více
než mají dělníci atd. Prohlásil
jsem veřejně lidem, kteří tímto
způsobem kritisovali: To jsou naše maximální
požadavky. Vy jistě také budete opravovati
pojištění dělnické, pokud jde
o stáří 60 nebo 65 roků. Když
my si upravujeme svoje pojištění, chceme tam
míti už nové věci, které vyvolala
krise a které jsme poznali z praxe pojištění
dělnického a z toho, jak dnes prakticky žijeme
v našem samostatném podnikání v samostatném
státě. Klademe důraz na to, aby toto pojištění
bylo připravováno tak, aby jeho režie nebyla
příliš drahá, abychom nepočítali
s nějakými luxusními ústředími,
poněvadž v našem pojištění
si budeme připláceti sami svůj příspěvek
ku státní podpoře, která se bude dávati
rentiérům podle způsobu dělnického
pojištění. Tedy nadlepšovati si budeme
sami svým vlastním příspěvkem.
To znamená, že chceme z toho dostati takový
podíl, abychom nedali polovičku na režii, nýbrž
aby toho pojištěncům zůstalo co nejvíce.
Proto všichni, kteří to vážně
míní i s tímto pojištěním,
dají mi jistě za pravdu, ža hlavní a
důrazný požadavek je, aby pojištění
nebylo drahé, aby bylo snesitelné. Bude se museti
při pojištění dobře uvažovati,
poněvadž bude závazné, kdo event. bude
přispívati na příspěvky těm,
kteří z různých důvodů
nebudou si moci celý příspěvek platiti,
ačkoli závazně pojištěni budou.
Tato otázka je různě kritisována.
Když jsme žádali v anketách, aby za pomoci
státu byl vybudován zvláštní
fond, z kterého by se mohlo připláceti na
tyto příspěvky, bylo to zavrženo s takový
gestem, jako že chceme víc, než mají druzí.
Slavná sněmovno, ministerstvo financí připlácí
podle zákona při pojištění dělnickém,
starobním a invalidním k jeho rentě pojištěné
částku dosti značnou. To se praktikuje už
po celá léta. Kdyby bylo bývalo pojištění
samostatných zavedeno v r. 1926 spolu s pojištěním
dělnickým, měli jsme už podpůrnou
akci zavedenu. Co by byl podle zákona býval musel
stát připláceti, ušetřil na nás,
a není to tedy žádný nespravedlivý
požadavek, když budeme žádati, aby těchto
částek, které na nás stát uspořil,
bylo částečně použito k usnadnění,
k uskutečnění a k praktickému provádění
našeho pojištění. Mám naději,
že tento zákon se začne velmi brzy novelisovati
a že bude prakticky také brzy proveden.
Ke konci se ještě chci zmíniti o jedné
smutné věci, která se v našem státě
provádí v neprospěch slabších
vrstev výrobních, řemeslnických a
částečně i obchodníků.
Ministerstvo obchodu pracuje na návrhu zajištění
pevných cen za určité výrobky. Já
mnoho nadějí do tohoto návrhu neskládám,
ale kdyby ministerstva obchodu, pošt, železnic a národní
obrany prakticky chtěla pomáhat slabým vrstvám
výrobním, mohla by to dělat ihned a bez nějakých
velkých příprav zákonných.
Je zde jen potřebí upraviti řádně
zadávací řád pro různé
práce řemeslné, který máme
od roku 1920 a v němž jasně stojí, že
se netýká řemeslnických prací
maloživnostníků a malovýrobců.
Dnes se vyvinula za 15 roků, co tento řád
máme, taková praxe v zadávacích místech,
že se vypisují soutěže na všechno.
Vypisuje se i soutěž na mzdy a na režii, kde
zadávací místa dodávají skorem
všechen materiál výrobcům. To je zavedeno
v ministerstvu pošt a v ministerstvu železnic.
Ministerstvo železnic provedlo v poslední době
zvláštní kousek. Letos v létě
dělnické organisace připravovaly zvláštní
ceník na výrobu prací textilních pro
ministerstvo železnic. Dříve ještě
než ceník byl vydán, ministerstvo bylo jistě
upozorněno, že ceník bude vydán, udělalo
veliké objednávky těchto prací textilních
pro r. 1937 a v kolektivní smlouvě, která
se připravovala na minimální mzdy pro tyto
výrobky, stojí, že ceník nebude se vztahovat
na práce, které byly zadány před vydáním
tohoto ceníku. Tedy když ministerstvo železnic
si objednalo výrobky až do r. 1937, je to něco,
co se nesrovnává se sociálním cítěním.
Ku př. zadalo výrobky za 12˙80 Kč. V
ceníku je pouze mzda stanovena částkou 15
Kč a celý výrobek, do kterého se musí
dát i zvláštní příprava,
je zadán za 12˙80 Kč. Tím se nekryje
ani dělnická mzda, a kde je režijní
příplatek, příprava atd. To jsou výstřelky,
které by u nás neměly býti, zvláště
když mluvíme o pevných cenách za řemeslnické
výrobky.
Něco podobného je i u národní obrany.
Národní obrana zadala v poslední době
vojenské prádlo. Je do nebe volající
křivda, co se stalo, a mstí se to na nejchudobnějších
ženách, na nejchudobnějších výrobcích
této dodávky. Byla mi předložena kalkulace.
Upozorňuji, že k této práci má
podnikatel dát veškerý materiál a na
tuto práci je též ministerstvem soc. péče
stanovena pevná mzda za zhotovení. Dříve
než přečtu onu kalkulaci, upozorňuji,
že touto otázkou se obírala několikráte
sněmovna, loňského roku jsme měli
tuto věc také v branném výboru, kam
ji vnesl posl. Richter z klubu českých socialistů.
Předvedl přesnou kalkulaci, že se nemůže
za tohoto zadávacího systému platiti pevná
mzda zákonem stanovená. Vynutili si tedy ochránci
těchto drobných výrobců, že při
zadávání bude žádati zadávací
místo kalkulaci práce a že podle kalkulace
ji bude zadávat. Ale práce se vypisovala dále
bez kalkulace. Jde o družstva dělnická. Nemluvím
za podnikatele kapitalistické, poněvadž právě
kapitalisté stlačují ceny a podle kapitalistů
se limitují ceny malopodnikatelům a družstvům.
Předložili jsme kalkulace, a prosím, slyšte:
při 1 garnituře prádla bylo počítáno
podnikatelem 27 hal. na celou režii při ceně
13 Kč 67 hal. Ať si to někdo vypočítá,
kolik je to procent! (Místopředseda Taub zvoní.)
Já budu hned hotov. Vykládám to proto ze
široka, poněvadž máme zde důsledky
tohoto zadávání práce, že živnostenští
inspektoři chodí kontrolovat výrobky po domáckých
dělnících, živnostenské mzdové
soudy jsou v plné práci, družstva a podnikatelé
jsou vysoko pokutováni živnostenskými inspektory
pro nedodržování dělnických mezd.
Máme rozdělané soudy u krajských soudů
pro nedodržování zadávacích podmínek,
pravidel atd.; to jsou všechno následky nezdravého
úsporného systému při zadávání
této práce. Na celou režii 27 hal., v tom je
úrok z vypůjčených peněz na
výplatu mezd, poněvadž práce se platí
dělníkům předem, národní
obrana zaplatí až za 1/2 roku, peníze se musejí
někde obstarat, musí se platit úroky, dále
jsou různé výlohy s tím spojené,
udržování dílen, doprava výrobků
atd.
Co udělala národní obrana i po předložení
přesné kalkulace? Kalkulovaná cena byla 13˙67
Kč. Národní obrana žádala tuto
práci za 13˙02 Kč, tedy méně
o 65 hal. Když od těch 65 hal., které byly
sraženy, odpočítáme náklady na
režii, zůstane zde skutečná ztráta
37 hal. Zákonem stanovená pevná mzda činí
2˙60. Tedy bylo by nutno z této mzdy strhnout 65 hal.;
tato částka nemůže se nikde uspořiti,
práce se udělati musí, podmínky jsou
pevné atd. Následek je udávání
a stíhání těch, kteří
to nezavinili. Když jsem byl intervenovat, živnostenský
inspektor na moji žádost, aby se takovým způsobem
nepostupovalo, že se zde musí stát náprava
shora, že takovým způsobem se zadávat
nemůže, prohlásil docela briskně: Neměli
jste to přijímat. Odpověděl jsem na
to: Kdo ceny takto snížil? Myslíte, že
ten fabrikant, který ceny takto snížil, bude
národní obraně dělati presenty, že
ten těch 65 hal. národní obraně věnuje
ze svého? To je přece makavé, že nemůže
nikdo dávat presenty ze svého a že to musí
utrhnout na dělnické mzdě. Zvláště
dělnická a maloživnostnická družstva
jsou vesměs pasivní a nemají z čeho
doplácet.
Tento stesk zde veřejně projevuj i, aby se stala
náprava, poněvadž tímto způsobem
se práce malým družstvům pro nedokonalý
zadávací řád dávati nemá.
Za to, že mají kousek suchého chleba, mají
býti ještě trestáni soudně, pokutováni,
že nemohou dodržeti pevné mzdy, poněvadž
někdo jiný je srazil, nikoliv však podnikatel,
to dělnické družstvo nebo řemeslník,
který práci dostává.
Tedy voláme-li po pevných cenách za výrobky,
zde je místo, kde bychom se měli zastaviti a kde
bychom hned měli začíti.
My stále voláme po zvláštních
opatřeních, poněvadž máme nedostatečné
zadávací řády, aby při ministerstvech,
která jsou zadávacími místy, v různých
jiných zadávacích místech, která
zadávají řemeslnické práce,
byly vytvořeny zvláštní komise jednak
ze zadávacích orgánů, dále
z vykonavatelů, z družstev dělnických,
živnostenských, z průmyslníků
a ze zástupců dělníků, aby
si tyto tři orgány dohromady stanovily takové
ceny za výrobky, že by se to, co jsem zde přednášel,
nemohlo opakovati a abychom skutečně nezadávali
na úkor těch nejbídnějších.
Toto by bylo lze provésti hladkou cestou, a budeme se také
všemožně starat, aby se kompetentní ministerstva
začala touto otázkou obírat.
Slavná sněmovno! Různých stesků
bylo by tolik, že by se o nich mohlo mluviti dvě hodiny,
a já mám přece vyměřenou dobu
řečnickou. Je potřebí, aby se těmito
nejsvízelnějšími otázkami hnulo
a aby bylo pravé porozumění pro chránění
a zachránění vrstev nejkonservativnějších
a pomoci potřebných. Prohlásil jsem již,
že je zde obrat v názoru na otázky řemeslnické
a obchodnické, že je zde už náběh
k sjednání nápravy, že se připravují
i ochranné zákony, které mají podchytiti
střední stav řemeslnický a živnostenský.
Věřím, že je dobrá vůle,
zvlášť i u těch stran, které dříve
jinak o nás smýšlely, a že se těmito
otázkami budeme obírat v brzké době.
A protože mám naději, že se po této
stránce stane náprava, která se stát
může, budu hlasovat pro rozpočet. (Potlesk.)