Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je pan posl. dr. Kugel.
Posl. dr. Kugel (rusky): Slavná sněmovno!
Vážení pánové a paní!
(Různé výkřiky.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid. (Výkřiky.)
Posl. dr. Kugel (pokračuje): Prožíváme
těžké doby. Boj, který vede v celém
světě diktatura a teror proti demokracii a humanismu,
jest namířen proti židovskému národu
více než proti ostatním národům
(Výkřiky. - Místopředseda
Košek zvoní.) proniknutým vírou
ve vítězství ducha nad hmotou. A ať
nám tyto zásady mravnosti hlásali židovští
proroci, ať je vštípil v duši českého
národa Komenský, jedno jest zřejmo, že
boj proti těmto ideám zasahuje u kořene nás
všechny. Proto prohlašuji jménem všech Židů
žijících v Československé republice,
že jsme upřímnými spojenci všech,
kdož opírajíce se o učení T.
G. Masaryka bojují o vítězství
lidskosti a spravedlnosti proti hrubému násilí
a zotročení slabého silným. Ale máme
ještě jiné pohnutky, abychom zvláště
v této chvíli otevřeně a důrazně
před celým světem prohlásili, že
naše republika, osočovaná a ohrožovaná
nepřáteli míru, jest státem, za nímž
stojíme a vždy budeme státi.
Československá republika jest skoro jediným
státem v Evropě, který nesáhl na rovnoprávnost
židovských občanů. Ale takový
poměr není populární tam, kde židovské
jméno jest pošpiněno. A právě
odtud se dějí pokusy nakaziti tímto prohnilým
duchem státy, které si zachovaly svou vnitřní
svobodu, ale které budou nuceny chrániti před
těmito zahraničními našeptavači
i svobodu vnější.
Takové pokusy byly v Československé republice
v ušlechtilém duchu prakticky zamítnuty. To
nám ukládá povinnosti, a z plna srdce prohlašuji,
že chceme je věrně a obětavě
plniti. Proto všude, jakmile se nám naskytne možnost,
i za hranicemi mluvíme o Československu jako
o státu demokratickém, který zachovává
tradice svého zakladatele. V tomto duchu vychováváme
také svou mládež k obraně státu.
Musíme však litovati, že tyto základní
myšlenky se často porušují a že k
nám vnikají z ciziny demagogická hesla, otravující
ovzduší klidného soužití židovské
menšiny se státním národem. Tyto vlivy,
výsledek chorobné nenávisti, rasové
povýšenosti, nacházejí bohužel
půdu ke svému rozšiřování
i u nás, ačkoliv jsou duši českého
člověka naprosto cizí.
Určitý tisk, který usiluje zvýšiti
stranický kapitál protižidovským štvaním,
zapomíná, že učení mistrů
protižidovských způsobů plyne z nekalého
pramene, stejně nebezpečného jak Slovanům,
českému národu, republice, tak i Židům.
Stále častěji se vyskytují brožury
a letáky s protižidovským obsahem. Na některých
je patrno, čí ruce a za čí peníze
je rozšiřují.
Zdůrazňujeme, že tyto tiskoviny bez zřetele
k tomu, že jejich obsah jest zřejmým porušením
zákona na ochranu republiky, nařizujícího
vážiti si každé národní
menšiny chráněné v tomto státě,
ani státní zastupitelství ani příslušné
orgány ministerstva vnitra bohužel nezabavují.
Vliv této propagandy se projevuje často i ve správním
aparátě. To se pozoruje již při obsazování
míst a udělování státního
občanství. Jest to patrno v praksi berních
orgánů, naplňující duši
trpkostí. Je to patrno také při vyhošťování
občanů, kteří se zde narodili a celá
desetiletí zde žili. Tak poslední dobou bylo
vyhoštěno z obce Michalovců 35 židovských
rodin. Státní orgány postupují v těchto
případech úplně libovolně a
rozhodují o osudu jednotlivců a celých skupin
podle osobního uvážení.
Protižidovský tisk operující lžemi
zdůrazňuje nespravedlivě nepravdu, že
prý na Podkarpatské Rusi 102.000 Židů
nedělá nic jiného než pouze vykořisťuje
své spoluobčany. Nejen noviny, nýbrž
i knihy šíří a udržují tuto
pomluvu; ve skutečnosti jak hospodářský,
tak i sociální stav 90 % Židů na Podkarpatské
Rusi je velmi žalostný.
Již vloni jsem měl čest promluviti s této
tribuny o tom, ale od té doby se situace Židů
ještě zhoršila: nezaměstnanost a v souvislosti
s ní nouze hrozivě vzrostla. Nebylo roku, aby se
v Československé republice nepořádaly
veřejné sbírky peněz a věcí,
a kdyby nebylo této ohromné pomoci, kterou poskytují
Židům na Podkarpatské Rusi židovské
zahraniční organisace Joint a Ica, jejich stav by
byl zoufalý.
Považujeme za svůj politický úkol starati
se o výchovu a činiti vše, co je v našich
silách a možnostech k povznesení kulturní,
mravní a hmotné úrovně židovských
mas. Neutíkati od nich, nýbrž býti s
nimi a nésti tím za ně odpovědnost.
Abychom dosáhli úspěchu v tomto směru,
vidíme dvě cesty: Dbáti toho, aby se zásady
sociální spravedlnosti prakticky prováděly
mezi tímto obyvatelstvem a aby obyvatelstvo bylo vychováváno
v duchu zdravého neútočného nacionalismu.
Jak chápeme tento neútočný nacionalismus?
Abychom povznesli psychosu dělníka, tvoříme
dělnictvo, abychom pronikli v duši zemědělce,
tvoříme své rolnické kolonie, obnovujeme
svůj národní jazyk, abychom mohli pochopiti
každý jiný nacionalismus, vědouce, že
se nám nepovede získati plného úspěchu
u nynějšího pokolení, a proto hlavní
pozornost obracíme k mládeži, k jejím
snahám a cílům. Jsou velmi důležité
pro židovské obyvatelstvo a celé jeho prostředí.
Stačí snad, když připomeneme, že
ideálem židovské mládeže není
osobní blahobyt se vším životním
pohodlím, nýbrž duševní a tělesné
obrození. To se zřetelně projevuje ve stále
rostoucím sklonu k tělesné práci,
k řemeslům a k zemědělství.
Část této mládeže se prakticky
připravuje ke své příští
působnosti v Palestině, kde židovští
kolonisté z Československa, seskupeni v československých
koloniích, působí v rozličných
oborech práce.
Jejich zásluhou pronikají československé
výrobky do Palestiny a blízkého východu.
Ale větší část židovské
mládeže zůstává doma a pracuje
v zemědělství, na rozličných
stavbách a v továrnách. Tento zjev není
nahodilý a přechodný. O tom svědčí
ve větším množství zakládané
poradny pro volbu povolání a stále klesající
zájem o středoškolské a vysokoškolské
vzdělání a vzrůstající
zájem o vzdělání odborné.
Tato orientace jest tím důležitější,
že je dobrovolná. Četné podniky se s
účastí zachovaly ke snahám židovské
mládeže a přijímají do svých
podniků učně a dělníky. V převrstvení
své mládeže vidíme pro sebe vyšší
poslání, které nám poskytuje právo
žádati, aby se podporovala židovská mládež
ve svých zdravých snahách.
Ministerstvo sociální péče studuje
nyní tuto otázku, a pevně doufáme,
že nalezneme pochopení a podporu u pana ministra soc.
péče, který z vlastní zkušenosti
dobře zná všechny potřeby východu
republiky. Ovšem židovská mládež
může získati přiměřené
vzdělání výlučně ve
svých vlastních školách a hlavně
tam, kde Židé žijí v souvislé mase.
A tak jsem dospěl k bolestné otázce, k otázce
školy.
Ve školské otázce děje se židovské
menšině křivda. Vloni jsem předložil
statistiku, která svědčí, že
každá národní menšina na Podkarpatské
Rusi, i počtem mnohem menší než židovská,
má své školy, které vydržuje stát.
A jen židovská menšina jest nucena své
školy, jejichž účelem jest vnésti
světlo kultury a civilisace do zaostalých židovských
mas na Podkarpatské Rusi, vydržovati z vlastních
prostředků, při čemž dostává
zcela nepatrnou státní podporu.
S díky konstatujeme, že ministerstvo školství
a nár. osvěty vyšlo nám vstříc,
neboť udělilo obecným hebrejským školám
právo veřejnosti na několik let, zatím
co dříve bylo nutno každoročně
obnovovati úsilí o poskytnutí tohoto práva,
a že ministerstvo soc. péče poskytlo nám
příspěvek na stavbu tělocvičny
u hebrejského gymnasia v Mukačevě. Tím
ovšem není ani zdaleka vyčerpán základní
požadavek židovské menšiny ve školské
otázce.
Slýcháme, že prý sami židovští
rodiče si nepřejí hebrejské školy,
nýbrž chtějí posílati své
děti do českých škol. Zmínil
jsem se již, že hebrejské školy vydržují
sami Židé a jsou to na Podkarpatské Rusi jediné
školy, kde je zavedeno školné. Přes to
je docházka do našich škol pěkná
a Židé žádají, aby byly otevřeny
další školy nebo hebrejské pobočky
v těch místech, kde dosud hebrejské školy
nejsou. Rodiče přinášejí svým
školám oběti, kterých by nebylo potřebí,
kdyby posílali své děti do jiných
škol.
To jest zřejmým důkazem, jak si váží
svých škol. My usilujeme, aby se s námi zacházelo
ve školské otázce tak, jak se v tomto státě
zachází s jinými menšinami. Prosíme
také, aby naše školy byly zestátněny
a aby byly zřízeny hebrejské školy tam,
kde si toho přejí židovští rodiče.
Tím by byly likvidovány útoky, k nimž
se vyzývá ruské obyvatelstvo na Podkarpatské
Rusi, aby bojkotovalo židovské učitele vyučující
v ruských školách.
Musím zdůrazniti, že naše kulturní
požadavky našly porozumění u všech
činitelů republiky, také u pana předsedy
vlády Hodži a byly pojaty do memoranda, které
poslanci koaličních stran z Podkarpatské
Rusi podali vládě. Nelze pochybovati, že splní-li
se naše kulturní požadavky, přispěje
to ke zlepšení vzájemných styků
všech občanů na Podkarpatské Rusi.
Dobře víme, že naše kulturní činnost
nebude míti plného úspěchu, dokud
nám nebude poskytnuta možnost demokratickou cestou
získati vliv v židovských náboženských
obcích. Jsme opět nuceni to žádati,
neboť dosud, nehledě k častým slibům,
tento požadavek nebyl splněn.
S uspokojením musíme konstatovati, že ústavně
právní a kulturní výbor posl. sněmovny
se usnesly na návrhu zákona, jímž se
upravují vzájemné poměry v náboženských
obcích v Čechách a v zemi Moravskoslezské,
a přijaly resoluci žádající,
aby byl zdemokratisován volební řád
do náboženských obcí v celé republice.
Vybízíme vládu, aby co nejdříve
provedla požadavky vyslovené v těchto resolucích,
což by značně přispělo k úpravě
kulturních a sociálních poměrů
mezi Židy, hlavně na východě republiky,
kde se především projevují nedostatky
nedemokratických řádů. Zde se hospodaří
jako dříve bez kontroly státních orgánů,
které při stížnostech poukazují
na to, že obce jsou autonomní a jejich stanovy jsou
schváleny. Tyto stanovy se však příčí
duchu demokracie a umožňují samovládu
jedinců, kteří zatěžují
židovské masy libovolnými daněmi, jako
jest nepřímá dávka z poživatin.
Tyto stanovy vylučují celé vrstvy obyvatelstva
ze správy obcí a brzdí všechny projevy
pokroku a snahy k povznesení židovských mas.
Obce řídí, vládnou jimi hlavně
lidé, kteří zneužívají
jména náboženství ke svým politickým
účelům. Odtud se ozývají na
adresu politických protivníků hrozné
kletby a vede se strašný politický boj proti
moderní hebrejské škole. S kazatelen jsou rodiče
strašeni, že děti postihne boží trest,
a jsou varováni, aby neposílali děti do těchto
škol, které poskytují židovské
mládeži pokrokovou výchovu v židovském
duchu a prostředí.
Žádáme, aby tyto stanovy, které kdysi
schválil zemský úřad, byly revidovány,
neboť nevyhovují demokratickému duchu naší
republiky. Tvrzení, jakoby se taková opatření
příčila duchu židovské tradice,
neobstojí. A jestliže někdo dovolávaje
se neprávem židovské tradice odmítá
kontrolu nad správou židovských obcí,
chrání tím něco docela jiného,
co nemá vůbec nic společného se židovskou
náboženskou tradicí.
Tam, kde jde skutečně o pravou svobodu svědomí,
jsme vždy na svém místě. Příležitost
k tomu nám nyní poskytují pokusy o zavedení
nedělního klidu. Byl bych rád viděl,
jak by chránili židovské zájmy v otázce
nedělního klidu ti vážení kolegové
z jiných politických táborů, které
za voleb se ucházely všemožnými sliby
o hlasy pravověrných Židů.
80 až 90 % obchodníků na východě
republiky jsou Židé. Většinou jsou to
drobní podnikatelé, pracující bez
zaměstnanců, jen aby vydělali na skrovné
živobytí. Bylo by nespravedlivé, kdyby jejich
existence byla podkopána, což se může
státi, když budou nuceni zavírati své
obchody na 2 1/2 dne, t. j. od polovice pátku do pondělního
jitra. Holandsko a Anglie v této věci přihlížejí
k náboženským názorům svých
občanů.
Je nutno, aby u nás zájmy židovstva na východě
republiky byly rozhodně chráněny, je nutno,
aby desetitisíce drobných ubohých lidí
nebylo uváděno do propasti nouze a zoufalství.
Východ republiky vyžaduje, aby tam bylo rozřešeno
mnoho životních otázek. Jest si veskrze přáti,
aby zvláště nyní, v dnešní
době, která zvlášť potřebuje
klidu a vůle ke svorné součinnosti všech,
nebyl tento klid porušován.
Považuji za nutno, když mluvím o situaci na Podkarpatské
Rusi, stručně se dotknouti také chystané
autonomie Podkarpatské Rusi. Jde o provedení ústavního
zákona. I kdyby toho nebylo, považoval bych za svou
povinnost připojiti se k požadavkům slovanské
většiny a vysloviti svůj kladný poměr
k nim.
Podkarpatská Rus je v mnohých věcech zaostalá,
má své zvláštní podmínky
a otázky, které vyžadují, aby v mezích
státní jednotnosti byly zvlášť
vyřešeny. K těmto otázkám máme
své připomínky týkající
se židovského obyvatelstva, které tvoří
přes 15 % tamějšího obyvatelstva.
Kromě zmíněných otázek náboženského
rázu zajímá nás také otázka
školská, sociální, otázka převrstvení
židovské mládeže, naše národnostní
nároky atd. Prosím, aby se nám umožnilo
ve větší míře, než tomu
bylo dosud, abychom v předběžných poradách
přednesli své hledisko. Vyslovujeme tuto svou prosbu
tím spíše, že naše strana dosud nikdy
nedala příčinu k nedůvěře.
Zde nejde o prestiž. Obáváme se, aby nebyla
ztracena příležitost pro spravedlivou úpravu
v příslušné době.
Židovské obyvatelstvo na Podkarpatské Rusi
prožívá nyní velmi těžké
časy. České školy jsou pro jistou část
ruského tisku záminkou k útokům na
Židy, při čemž se uvádějí
citáty a četné úryvky z knihy Adolfa
Hitlera "Mein Kampf".
Nemohu nevarovati, aby se trpně nepřihlíželo
k takové činnosti, která nejen silně
škodí židovské menšině, nejslabší
na Podkarpatské Rusi, nýbrž rozsévá
pomluvy a klepy o Češích na Podkarpatské
Rusi. Takových zjevů by nemělo býti.
Obzor jest velmi temný a pln zlověstných
mraků. My Židé to těžce prožíváme
a pociťujeme, ale jsme plni pevné víry v lepší
budoucnost lidstva.
Věříme, že útisk a omezování
osobní svobody jsou znakem mravního úpadku,
že to jsou přechodné zjevy. Věříme,
že se blíží doba míru a bratrstva.
Protože jsme naplněni tímto optimismem, jest
příčinou, že se hlásíme
k sionistické idei. Jsem velmi rád, že mám
příležitost s této tribuny s povděkem
konstatovati, že jsme od samého počátku
všude nacházeli ve svých ideálních
snahách porozumění u odpovědných
činitelů Československé republiky.
Jedním z posledních důkazů toho může
býti, a já to vděčně poznamenávám,
nedávný projev ministra dr. Osuského
v mandátové komisi Společnosti národů.
O uvolnění přistěhovalectví
do Palestiny mluvil také zástupce jiného
státu, který se opíral o záhadný
plán nucené evakuace. Ale řeč československého
zástupce neobsahovala nic podobného.
Ministr Osuský prohlásil jménem Malé
dohody: Palestinský mandát, schválený
Společností národů, uznává
historickou spojitost židovského národa s Palestinou
a důvody, aby si vybudoval svou národní domovinu
v Palestině. Nám se zdá nezbytným,
aby přistěhovalectví do Palestiny pokračovalo
normálně bez překážek, ovšem
v mezích hospodářských možností
této země.
V tom jest patrna sympatie se sionistickou věcí
a historický cit, při čemž jest zřejmo,
že se ministr Osuský nedotkl ani právního,
ani občanského ani vůbec lidského
postaveni Židů ve státech Malé dohody.
(Místopředseda Košek zvoní.) V
politických rozpravách se nyní často
slyší, že všichni jsme nyní na jedné
lodi. I my si přejeme postarati se s jinými, aby
naše loď bez poškození proplula všemi
nebezpečnými místy. Přiložíme
svou ruku ku práci nebo obraně tam, kde toho je
zapotřebí. Ale prosíme, řiďte
naši loď pevně a věrně a chraňte
ji, aby se nerozbila. (Potlesk.)