Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníkovi,
p. posl. Michálkovi.
Posl. Michálek: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor posl. sněmovny po
dlouhém úsilí probral jednotlivé kapitoly
rozpočtové, uvážil je a po určitých
změnách předložil plenu sněmovny
tento rozpočet ke schválení. Rozpočet
počítá s tím, že v důsledku
zvýšené konjunktury zvýší
se také podstatně příjmy státní,
že bude u nás podstatně zlepšen hospodářský
život, a v důsledku toho také pan ministr financí
ve svém rozpočtu počítá se
zvýšeným příjmem na daních,
dávkách a poplatcích. Je otázka, zda
toto očekávání pana ministra financí
se stane skutkem, zdali to, co se tvrdí o zlepšení
hospodářského života u nás, se
uskuteční, zdali do všech oborů podnikání
našeho soukromého i veřejného vniknou
již lepší poměry a není-li tento
propočet na mylných základech. Mám
obavy, aby propočty pana ministra financí nás
nezklamaly; obáváme se, že v některých
směrech se rozpočtové předpoklady
rozplynou a že opětně jako v letech minulých
skončí státní uzávěrka
s deficitem, snad menším nežli léta předešlá,
ale přece jenom s deficitem dosti podstatným.
Ministr financí má povinnost, aby přihlížel
k hospodářským poměrům jednotlivých
výrobních kategorií, aby sledoval vývoj
hospodářské činnosti, aby sám
i se svým úředním aparátem
bedlivě uvážil, které podnikatelské
vrstvy jsou schopny, aby konaly vyšší poplatné
povinnosti vůči státu, a aby na druhé
straně zvážil, které vrstvy nejsou ještě
této zvýšené poplatnosti mocné,
a aby ve svém resortu působil k tomu, aby jejich
nosnost nebyla přepínána, aby na ně
nebyla uvalována taková zatížení,
jichž by nemohly snésti.
Slavná sněmovno! Vycházím z předpokladu,
že drobný a střední podnikatel ve svém
podnikání je bezpečným pramenem státních
příjmů a že je povinností finanční
správy státu, aby neoslabovala nějak těchto
příjmových pramenů. Je nutno, aby
tyto příjmové prameny byly ponechány
jako prameny živé, aby nebyly umrtvovány, aby
jejich budoucí zdroj mohl býti ještě
podstatněji rozšířen.
Ovšem, nynější doba nasvědčuje
něčemu jinému. Jestliže hospodářská
krise začala v průmyslu dříve než
v živnostech, bylo dělnictvo v důsledku průmyslové
krise postiženo dříve, ale malé a střední
živnostnictvo ukázalo se odolnějším.
Ale ani tento obor soukromého podnikání nezůstal
ušetřen důsledků krise, které
se dnes před námi objevují a které
vytvářejí v tomto státě nový
sociálněpolitický problém, který
musí býti bezpodmínečně řešen
tímto parlamentem.
Je nutno si říci, které příčiny
to byly, že došlo k těžké hospodářské
krisi také v živnostech a obchodech. Mluví
se mnoho o racionalisaci. A tu musím doznati, že racionalisace
to byla, která znemožnila konkurenční
možnosti drobných a středních podnikatelů
a vyřadila velkou řadu odborů řemeslného
podnikání z možnosti zúčastniti
se na výrobě a distribuci. A neblahé důsledky
se objevují. Nevěřím, že by některé
obory živnostenského podnikání mohly
býti vráceny zpět do provozu. Věřím,
že celé odbory živnostenského podnikání
strukturálně, trvale utrpěly a že se
již nevrátí k tomu, aby se nově uplatnily.
Jsou to obuvníci, krejčí, bednáři,
koláři, kováři a velká řada
řemesel, která dnes nemají vyhlídky,
aby se mohla v budoucnosti udržeti a svou činnost
započíti.
Racionalisace šla tak daleko, že dnes v textilní
výrobě, jak sám pan ministr soc. péče
inž. Nečas řekl ve svém výkladu
v rozpočtovém výboru posl. sněmovny,
na př. v Prostějově výroba páru
kalhot trvá pouze 2 1/2 minuty a výroba jednoho
pláště netrvá déle než 6
až 7 minut. Je možno, aby s tímto racionálně
vypraveným podnikáním továrním
mohl soutěžiti prostý krejčí?
Je možno, aby s racionálně upravenými
továrnami na obuv mohli soutěžiti naši
obuvníci?
Vážená sněmovno, vidíme, že
velká řada odborů živnostenského
podnikání a lidí, kteří dříve
zde stáli jako otcové, živitelé rodin,
kteří dávali národu dobré a
nejlepší syny, stojí dnes před těžkou
a hroznou dobou, nevědí kam se uchýliti.
Stojíme před novým problémem sociálním,
musíme řešiti nejen sociální
problém dělnictva, nýbrž zároveň
také sociální problém živnostnictva
a obchodnictva.
Stala se chyba - musím říci na některé
politické strany zpříma - když volaly
a vyvolávaly tendenci "ceny zboží dolů".
Vážená sněmovno, co se stalo? Ceny zboží,
pravda, byly sníženy, ale pánové zapomněli,
že snížené ceny podmiňují
zároveň snížení mezd, že
snížené ceny způsobují bezpodmínečně
snížení platů státních
zaměstnanců a platů úřednických.
Nivelisace, která tímto byla zaviněna, má
býti odčiněna. Hledaly se cesty, jak vyjíti
z tohoto nebezpečného labyrintu. To byla jedna věc,
která poškodila nejen vrstvy výrobní,
nejen živnostnictvo a obchodnictvo, nýbrž nebezpečně
se vymstila na těch, kteří volali po láci
a po snížení cen všeho zboží.
Další věc, která spolu způsobuje
sociální problém živnostnictva, byl
v posledních letech nával do živnostenského
podnikání. Řada odborně vzdělaných
dělníků stávala se samostatnými
podnikateli proto, že byla vyřazena z pracovního
procesu v továrnách. Zvyšoval se zde tedy počet
samostatných drobných podnikatelů. U obchodnictva
byly to celé tisícovky hokynářů,
mlékařů i jiných, již se uchopili
tohoto prostředku obživy, aby nebyli na obtíž
státu a aby zabezpečili existence, resp. kousek
chleba svým rodinám. V důsledku toho, že
rozšiřoval se ještě okruh těch,
kteří se měli děliti o tu trošku,
která zde pro výrobní vrstvy střední
a malé živnostensko-obchodnické zbyla, dochází
dnes k té velké, řekl bych - promiňte
mi, řeknu-li to vulgárně - rvanici o kousek
suchého chleba, aby existence jejich rodin byla zabezpečena.
Vedle řady dalších příznaků
vidíme i jinou velmi závažnou příčinu
krise v živnostech a obchodech. Je to přepjatá
tětiva daňového zatížení,
které na nás bylo vloženo v minulých
letech. Tato tětiva byla napjata na nejvyšší
míru. Nebylo uznání, nebylo pochopení,
a důsledky se objevily. Státní finanční
správa vykazujíc daňové nedoplatky,
chtíc se zbaviti kont těchto nedoplatků a
udělati pořádek vydala nový výnos
v únoru letošního roku o t. zv. depurační
akci. A tu, slavná sněmovno, ze své prakse,
pokud mám možnost nahlédnouti do prakse jednotlivých
berních správ a úřadů, mám
povinnost s tohoto místa žalovati, že depurační
akce není prováděna tak správně
a tak poctivě, jak jsme si to přáli a jak
by toho také poměry vyžadovaly. Musím
si stěžovati, že se při depurační
akci dělají dohody s poplatníky, resp. nadiktují
se poplatníkům podmínky, které tito
dodržeti nemohou. Já jsem na plzeňské
berní správě s panem vládním
radou o této věci jednal a on řekl: Co mohu
v rámci mně daného výnosu ministerstva
financí udělati, udělám, ale přesto
vím, že u naší berní správy
zůstane několik set žádostí,
které sice dohodnuty byly, ale jichž podmínky
nebudou moci poplatníci za žádnou cenu splniti.
A tu mi řekl přímo: Pane poslanče,
obraťte se na pana ministra financí, ať ministerstvo
financí o těchto věcech uvažuje - těch
případů budou sta a tisíce - a vydá
nový výnos, aby byly vyřízeny ty strašné
případy, které zde vzniknou, případy,
kde poplatník, třebas se zavázal k určitým
povinnostem vůči berní správě
a bernímu úřadu, tyto povinnosti nemůže
plniti. - Prosím, aby pan ministr financí laskavě
této věci věnoval svou pozornost a aby v
takových případech depurační
akce, kde poplatník nemůže skutečně
povinnostem na něho kladeným dostáti, došlo
k novému ministerskému rozhodnutí.
Další věc je sociálně-politický
problém. A tu mám povinnost si postěžovati.
Ministerstvo soc. péče bylo svého času
- myslím, že to bylo v r. 1934 - požádáno
úřední korporací, zemskou radou živnostenskou
pro Čechy, aby v rámci sociální péče
celostátní pamatovalo určitým penízem
také na sociální péči o živnostníky.
Myslím, že pan kolega posl. Netolický
může jako člen předsednictva zemské
rady živnostenské toto mé tvrzení potvrditi.
A co se stalo? Ministerstvo soc. péče nám
napsalo, že vykonává sociální
péči pro osoby zaměstnané, ale že
do jeho kompetence nespadá starost a péče
o osoby samostatně hospodařící. Tedy
řeklo se nám otevřeně, že československý
národ se dělí na dvě části:
na jedny, o které se státní správa
povinně a podle zákona má starati, a na druhé,
o které se státní správa starati nemusí.
To byla odpověď, s kterou jsme, pravda, museli býti
dočasně spokojeni. Začali jsme prostřednictvím
zemské rady živnostenské pro Čechy prováděti
částečný průlom do otázky
sociální péče o živnostnictvo.
Neměli jsme prostředků velkých, ale
pomohli jsme aspoň těm nejstarším a
nejubožejším několika korunami, jež
dostali k vánocům. A tu musím poděkovati
panu ministru obchodu Najmanovi, který po nastoupení
do svého resortu se postaral, aby v rámci působnosti
ministerstva obchodu bylo také počítáno
se sociální péčí o živnostnictvo.
Již loňský rozpočet počítal
s určitou položkou, a letošním rokem se
příslušná položka pro rok příští
zvyšuje. Prosím slavnou sněmovnu velice, aby
věnovala této věci pozornost a prosím
také rozpočtový výbor i vládu,
aby pro příští rozpočet na r.
1938 nebyla tato otázka přehlédnuta a aby
byla pro tento účel věnována částka
pokud možno největší.
Ale chci se vrátiti právě k tomu, co nám
řeklo ministerstvo soc. péče. Jestliže
řekli: Nemusíme se starati o osoby samostatné,
vidíme před sebou nové případy,
že v důsledku nemožnosti provozování
živnosti se vzdávají staří podnikatelé,
staří živnostníci a obchodníci,
svých živností. A tu, jestliže se dává
nezaměstnanému dělníku právo
na tak zv. stravovací lístky, prosím, aby
pan ministr soc. péče laskavě povolil, aby
těm živnostníkům a obchodníkům,
kteří se vzdali svého živnostenského
práva, kteří živnostenské listy
vrátili a podpory potřebují, sloužilo
toto vzdání se živnosti za průkaz, jako
kdyby byli bývali dříve zaměstnáni.
Tento průkaz se vyžaduje od dělníka.
Prosím, aby vzdání se živnosti sloužilo
za plnoprávný průkaz o tom, že zaměstnání
živnostníka bylo ztraceno. (Výkřiky
posl. Netolického.) Říkám, pane
kolego: Aspoň toto udělejte, vždyť nemůžete
zavírati srdce a přivírati oči tak
dlouho, aby ti živnostníci staří a nemajetní
stali se úplnými vyděděnci našeho
československého národa a státu, ve
kterém mluvíme tolik o té demokracii a lásce
jednoho vůči druhému.
Další případ, jenž velmi škodí
provozu našich živností a obchodů, znemožňuje
provoz, bere na jedné straně chuť k práci
a také zaviňuje nemožnost platiti daně
na straně druhé, je t. zv. fušérství
a pokoutnictví. Pokud nezaměstnaný dělník,
aby uživil nebo sehnal pár korun na uživení
své rodiny, na koupení kousku chleba, se dopouští
fušérství, chápal bych to. Ale jestliže
se dopouštějí fušérství
na úkor živnostníků státní
podniky, prosím, to je neodpustitelné. Mám
zde případ z borské trestnice. Je pravda,
z důvodů lidskosti, z důvodů sociálních
máme mít na trestance ohledy, nemáme je nechat
zavřené v celách, aby nepropadli trudnomyslnosti,
máme jim dát práci, aby se polepšili
a stali se v budoucnosti snad lepšími občany
tohoto státu; ale dáváme-li těmto
trestancům pracovní příležitost,
není tím řečeno, že taková
trestnice na Borech si musí vybavit řadu řemeslných
dílen, do nichž zaveze nejmodernější
racionalisované stroje, a že v těchto dílnách
bude po řemeslnicku pro soukromé lidi provádět
řemeslnou výrobu. Je smutné, když živnostenská
společenstva obrátí se na nejvyšší
státní úřady, že jednak se věc
tak dlouho protahuje, že pře stane být akutní,
anebo se na ni vůbec zapomene. Mám zde opis odpovědi
ministerstva spravedlnosti z 9. února 1934, kde se píše
(čte): "Ministerstvo spravedlnosti sděluje
k vašemu podání ze dne 14. prosince 1933, že
justiční správa stále dbá toho,
aby řemeslnými pracemi trestaneckými nebyli
poškozováni oprávnění živnostníci.
Vámi uvedenou práci truhlářskou, 4
regály pro berní úřad v Plzni, nebyla
mužská trestnice v Plzni oprávněna převzíti
a bylo jí provádění této práce
vytknuto." Tedy ministerstvo spravedlnosti vytklo, že
bylo pracováno pro jiné státní úřady.
Za to, že to bylo zakázáno pro státní
úřady, borská trestnice pracuje teď
do privátu. Mám zjištěn nový
případ, ověřený třemi
svědky. 29. října 1936 skládali trestanci
z dodávkového auta trestnice opravený nábytek
do bytu stát. zástupce Baura v Plzni, Nerudova ul.
28. Ale jde to ještě dále. Uvádím
další konkrétní případ,
jak borská trestnice poškozuje živnostníka,
truhláře v Plzni. 17. října 1936 odpoledne
byl dodávkovým autem trestnice přivezen nábytek
a čalounické výrobky paní Kláře
Bartošové, správkyni obecní kuchyně
v Plzni, Kollárova ul. Skládání nábytku
v této dělnické čtvrti budilo roztrpčení
mezi nezaměstnanými dělníky. Takovým
způsobem provádí se fušérství
trestnicemi na úkor živnostníků, ale
také na úkor nezaměstnaného dělnictva.
Prosil bych, aby pan ministr spravedlnosti udělal jednou
pořádek, aby dílny na Borech sloužily
k jiným účelům, než aby se staly
nebezpečným konkurentem živnostníků
a obchodníků na straně jedné a olupovačem
o práci nezaměstnaného dělnictva na
straně druhé.
Mám zde další případ, jenž
souvisí s resortem p. ministra financí. Letošního
roku odhlasovali jsme zákon na paušální
daň z masa pro zemědělce. Bylo nám
slíbeno, že zákon bude také měněn,
pokud se týče řezníků a uzenářů,
ale jest zajímavo, jak postupují dnes úřady
důchodkové kontroly proti řezníkům,
jakým způsobem provádějí se
jednak prohlídky a jednak také trestní řízení
v tom případě, když nějakému
drobnému řezníku se na něco přijde.
Mám zde konkrétní případ, kde
mně píše společenstvo řezníků
ze Spáleného Poříčí
toto (čte): "Od r. 1926 jest ustanoven na mostní
váze, která je majetkem zdejšího velkostatku,
přísežný vážný, který
nám váží dobytek k porážce
určený. Podle nařízení úředníků
důchodkového kontrolního úřadu
v Nepomuku vystavuje vážný lístky váhy
jím potvrzené a opatřené svým
podpisem. S tímto vážním lístkem
a vyplněnou složenkou chodíme na obecní
úřad, kde pan starosta na základě
vážního lístku nám potvrzoval
platební složenky k dani z masa a obratu, a takto
potvrzenou složenkou platili jsme pak na zdejším
poštovním úřadě. Za celý
ten čas vážný, ani obecní úřad,
ani řezníci nebyli nikým upozorněni,
ani úředníky důchodkového kontrolního
úřadu, kteří konají ve zdejším
místě a okolí nejméně každý
týden revisi u nás všech řezníků
a jistě znali způsob vážení dobytka
i podpisování na zdejším obec. úřadě,
kontrolovali vážní lístky na váze
i na obecním úřadě, a nikdy nikomu
neoznámili, že takovýto postup vážení
a potvrzování složenek obec. úřadem
není vyhovující předpisům a
že má vážný sám podepisovati
složenky. Až nyní před týdnem byli
jsme předvoláni na důchodkový kontrolní
úřad v Nepomuku, kde po našem výslechu
p. vrch. komisařem finančního ředitelství
z Plzně, který zavedl s námi příslušné
řízení, bylo nám sděleno, že
prý takovýto způsob podepisování
není správný podle zákona a že
jsme povinni za celý rok 1936, t. j. od 1. ledna až
do dnešního dne za veškeré vykonané
porážky takovým způsobem zdaněné
- doplatiti daň z kusu a příslušnou
snad dvojnásobnou pokutu. Jelikož jsme řádně
vážili, řádně daň platili,
nejsme si vědomi nějakého provinění,
abychom byli pokutováni a přinuceni k nějakým
doplatkům.
Kontrolní úředníci z Nepomuku, jakož
i revise z finančního ředitelství
z Plzně i zemského finančního ředitelství
z Prahy, kteří kontrolují složenky
námi placené i vážní lístky,
jsou zajisté dobře obeznámeni se zákonem
o dani z masa, a když viděli že na vážních
lístcích je podpis vážného a
na složenkách podpis starosty obecního úřadu,
měli nás na tuto snad chybu upozorniti, aby těmto
nepříjemnostem se předešlo." -
Starosta města Spál. Poříčí
píše: "Postup podpisování složenek
na zdejším úřadě byl všem
kontrolním úředníkům dobře
znám a za správný vždy uznán,
což tímto stvrzuji."
Proč tento případ uvádím? Není
to případ ojedinělý, je jich více.
Na plzeňském okresním finančním
ředitelství usadil se nový mrav: sedli si
na řezníky a začali honit řezníky
a obecní úřady a začali honit vážné,
ale ať to v obcích dělají jakýmkoliv
způsobem, pánům od důchodkové
kontroly to není nikdy dostatečné. Trpěl-li
finanční úřad tento způsob
v té obci 15 let, v jiné 10 let a byl-li tento způsob
špatný, měl povinnost upozorniti podnikatele,
řezníky, obecní představenstva a vážné,
že tento způsob není správný,
ale ne přijíti a říci: Řezníku,
zaplatíš na rok, na dva, na tři roky zpět
podle kusu a mimo to dvojnásobek, trojnásobek, čtyřnásobek
i vícenásobek pokuty. Prosím, aby toto vzalo
ministerstvo financí laskavě na vědomí
a žádám s tohoto místa, aby bylo zakázáno,
aby okresní finanční ředitelství
v Plzni a jiná nepracovala takovýmto způsobem.
Ale když už jsem u této věci, dovolte
mi, abych poukázal ještě na jiné. Stane
se, že malý venkovský řezník
se dopustí tu a tam nějakého poklesku. Drobný
řezník přivezl na plzeňská
jatka zabité tele, zdanil je tam, ale poněvadž
je nezdanil doma, byl pokutován částkou 10.000
Kč. Druhý případ: Na okresní
finanční ředitelství byl zavolán
řezník, kterému bylo vypočteno, že
prý svými machinacemi poškodil stát.
Pan finanční rada - promiňte, že jeho
jméno nebudu jmenovat, ale bude-li si toho pan ministr
financí přát, stojím k disposici -
doktor, povídá tomu člověku: Zaplatíte
30.000 Kč. Tomu člověku bylo 30 let, zdravý,
silný člověk. Povídá: Pane
finanční rado, nemám nic než dvě
děti, ženu, vozík a kobylu a s tím se
živím. Nemám vůbec majetku a těch
30.000 zaplatit nemohu. (Slyšte!) Tu povídá
finanční rada: Kolik je vám roků?
- 30 let. - Vidíte, vypůjčte si ty peníze,
do 50 roků je můžete klidně zaplatit.
(Výkřiky!) Tak vypadá situace. A což
kdybyste byli, slavná sněmovno, viděli jiný
případ, kdy na témž finančním
ředitelství plzeňském silný
mladý člověk klečel před berním
úředníkem a plakal, a ten jako sadista se
těšil z utrpení, které tomu řezníku
působil.
My mluvíme o brannosti národa, o tom, abychom národ
připravili, aby se v nejhorší době dovedl
postaviti za svou republiku. Lid je dobrý, ale, ti, kteří
na něm toto páší, jsou upíři
a nepřátelé státu, kteří
neuváží, že tomuto státu dělají
nepřátele. Nejsem, pánové, pro to
chránit byrokracii, která to dělá
špatně, ale chráním byrokracii, která
to dělá dobře. (Výkřiky
posl. Zápotockého.) Nemůžete dávat
všechny do jednoho pytle, ale já mám povinnost
říci na tomto místě, co se nám
nelíbí. (Výkřiky komunistických
poslanců!)