Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášena pí posl. Mrskošová.
Dávám jí slovo.
Posl. Mrskošová: Slavná sněmovno!
Kapitoly 16 a 17 našeho státního rozpočtu,
Ministerstvo sociální péče a Ministerstvo
veř. zdravotnictví a tělesné výchovy,
jsou více předmětem úvah těch,
kdož očekávají od nich určitou
pomoc pro úlevu svých životních těžkostí.
Budiž mi dovoleno přičiniti k těmto
kapitolám několik slov také s druhého
břehu, se strany zaměstnavatelské, se strany
poplatnické, která k těmto kapitolám
má také svůj dobrý vztah. Vždyť
nebylo by řady sociálních opatření
v našem státě, kdyby k nim nedaly souhlas ty
vrstvy obyvatelstva, které z těchto výdajů
nemají pro sebe nic a kdy téměř celý
rozpočet vyžaduje větší jejich
platební pohotovosti a povinnosti.
Rozumíme, že tak těžká doba, která
dává vznik těžkým hospodářským
depresím, vyžaduje, aby byla léčena
i mimořádnými prostředky. Chceme však
upozorniti na to, že je potřebí měřiti
jejich účinek i těmi zjevy, které
nám ukazují nepříznivé chápání
opatření třeba nejlépe myšlených
se strany těch, pro něž jsou určena,
a že i forma, kterou se provádí, zasluhuje
naší pozornosti. Uvítali jsme opatření
ministerstva soc. péče, že se péče
o nezaměstnané přenáší
více do produktivní péče o nezaměstnané
v tom směru, že se lidem potřebným opatřuje
práce, aby si mohli koupiti ze svého výdělku
potřeby, které musí nezbytně pro sebe
a své rodiny míti. Právě v této
kapitole často kritika opatření míjících
se svým účinkem se stanoviska nás
zaměstnavatelů bývá posuzována
jako kritika nepřátelská. Odmítáme
tyto útoky, protože jsme si dobře vědomi,
že jenom rozšířením pracovní
příležitosti jest možno účinně
a dobře léčiti problém nezaměstnanosti
v našem státě.
Právě vývody pana ministra soc. péče,
kterými odpovídal na útok sudetskoněmecké
strany, dokazují, že naše stanovisko k otázkám
léčení sociálních obtíží
doby má své opodstatnění. Přesvědčili
jsme se na udaných číslicích pana
ministra inž. Nečase, že nejde jen o dokázání,
že Československá republika řeší
problém obtíží sociálních
spravedlivě se stanoviska lidského nejenom v krajích,
o kterých se zde mluví a o kterých se v tisku
píše, a kde tyto obtíže jsou i předmětem
politických útoků národnostně
podložených, nýbrž že republika Československá
v tomto problému řeší věci opravdu
velkoryse a se snahou trvale odstraňovati obtíže
sociálního rázu vzniklé zejména
z problémů tíživé nezaměstnanosti.
Všechny ty desítky a stamiliony, které zde
byly uváděny, jsou výsledkem sociální
péče celých let, jsou důsledkem intensivní
práce bývalého ministra soc. péče
dr. Czecha v tomto směru. Ale právě
my, z českých okresů - také nouzí
postižených - když jsme ukazovali na neúměrnost
řešení tohoto problému, dočkáváme
se takovéto odplaty, která není inspirována
ničím jiným nežli snahou ostuditi Československou
republiku a její zřízení za hranicemi.
Mohu říci, že v jihočeských oblastech
bychom našli případy horších sociálních
problémů, nežli které jsou uváděny
zde řečníky sudetskoněmecké
strany, ale rozdíl je snad jenom v tom, že naši
lidé u nás trpí v přesvědčení
nebo vědomí, že prostě už jest
to údělem celých generací našeho
jihočeského kraje. V důsledku toho se snaží
sami se starati, aby svoji hospodářskou základnu
co možno nejlépe rozšířili a zabezpečili
tak, aby v nejhorších dobách mohli spoléhati
sami na sebe.
A tu chci s tohoto místa konstatovati, že dnes ti
naši drobní venkovští lidé, dělníci,
kteří pamatovali na zadní kolečka
tím, že šetřili ze svých mezd a
pořídili si chaloupku nebo kousek pole z pozemkové
reformy, jsou odmítáni při žádosti
o práci, podnikanou z produktivní péče,
s poukazem, že mají určitý majetek;
čili přeloženo do jasné mluvy, jsou
trestáni za to, že šetřili, že si
utrhovali sami na sobě, aby, majíce na zřeteli,
že mohou přijíti horší doby, neviseli
jen tak ve vzduchu, zatím co mnozí jejich kamarádi,
nepočítajíce na to, co bude zítra,
jsou dnes v této sociální péči
přednostním způsobem protežováni.
(Posl. Stejskal: Tak to není, paní kolegyně!)
Je to tak, pane kolego, promiňte, že vám
musím oponovat. Zde bychom velice prosili pana ministra
soc. péče, aby jednou pojem slova "dělník"
byl náležitě definován, aby křiklavé
nespravedlivosti, které v duši dobrého, poctivého
českého člověka na venkově
budí trpkost, byly odstraněny.
Pokud jde o další kapitoly obou těchto předložených
částí rozpočtu, vítáme
zejména, že péče o mládež
doznává větší pozornosti ve zvýšených
částkách, určených pro tuto
akci. I my máme v tomto směru svoje stanovisko,
které vyjadřujeme svým charakteristickým
způsobem, vedeným hlediskem, že je potřebí
přihlížeti v sociální péči
o mládež především k tomu, aby
nám z dětí vyrůstali zdatní
občané, kterým práce je radostí
a cílem celého jejich dalšího užitečného
života.
Při této příležitosti musím
poukázati na akci okresu votického, kde jsme v sociální
péči o mládež zavedli s úspěchem
novinku, že za dobu 15letého trvání
této práce bylo do votického okresu přijato
1585 dětí z Podkarpatské Rusi a Slovenska
jako zemědělští učňové
a chovanci, z nichž v kraji jich řada zůstala,
buď se oženili, provdaly nebo osamostatnili. Při
této příležitosti bylo dbáno
toho, aby tyto děti, které zejména přichází
z košického obvodu okresní péče
o mládež, naučily se řádné
zemědělské práci, aby chodily do škol,
ke kterým neměly ve svých domácích
poměrech často přístupu a z nichž
se mnozí dostali i do učení na řemesla.
Za přispění zaměstnavatelů
bylo pro tyto děti přijato celkem 747.000 Kč
a vydáno 507.000 Kč, takže zůstalo jim
na vkladech přes 240.000 Kč, se kterými tyto
děti jdou do života jako budoucí samostatní
podnikatelé. I na tuto sociální péči
upozorňuji ministerstvo soc. péče proto -
a nebudiž mi to vytýkáno ve zlé - že
se setkáváme s případy, že děti
v ústavní péči, vcházejíce
do života, často se neosvědčí,
protože do jejich 14 let bylo jim věnováno
snad až příliš mnoho péče,
takže přicházejíce do učení
nebo do služby vykazují určité pracovní
defekty, na které zaměstnavatelé pak právem
poukazují. Musíme v pravdě dělat sociální
politiku takovou, aby práce a radost z práce nebyla
jen prázdným slovem, nýbrž skutečným
přesvědčením každého,
kdo z veřejné péče po této
stránce přijímá určitou pomoc
v dobách, než je schopen sám o sebe se starati
nebo sám svoji existenci si dobývati. Vždyť
nepřehlížejme, slavná sněmovno,
skutečnost, že nejvýznačnější
a nejschopnější lidé v životě
podnikatelském pravidlem vycházeli z těch
nejbědnějších poměrů,
poněvadž prošli školou života, která
se nedá žádnou pedagogickou formulí
nahraditi.
Při této příležitosti bych chtěla
říci, že v zemědělských
poměrech se setkáváme velmi často
s případy dlouholeté pracovní výkonnosti.
Musím však poukázati s lítostí
na skutečnost, že této kapitole v rozpočtu
sociální péče bohužel není
věnována žádná pozornost. Uvažme,
že v r. 1936 - a já zdůrazňuji, že
to bylo na popud zemřelého posl. Adolfa Prokůpka,
který v českém odboru zemědělské
rady zdůrazňoval potřebu odměňování
zemědělského dělnictva - bylo podáno
ze 117 českých soudních okresů celkem
2.865 žádostí z řad zaměstnavatelů
o odměnu dlouhosloužícím zaměstnancům
v zemědělských podnicích, jichž
odměňovaná pracovní léta dosahují
přes 40.000 let. Představte si, že na tuto
akci v tomto roce může býti poskytnuto z veřejných
prostředků jen 30 tisíc Kč! Počítáme-li,
že zaměstnavatelé musí přispět
podle ustanovení nejméně polovinou, což,
konstatuji, jest pravidlem překročováno na
stoprocentní příspěvek zaměstnavatele,
není 60.000 Kč v žádném poměru
k tomu, abychom náležitě zdůraznili
význam poctivé, dobré a všem lidem potřebné
zemědělské práce, kterou dělá
člověk zaměstnaný v jednom podniku
nejméně 10 po sobě jdoucích roků.
Po této stránce by také mělo ministerstvo
soc. péče vykazovati větší pozornost
k tomuto opatření, neboť účinkem
tohoto zásahu jest brániti stálému
útěku zemědělských dělníků
z venkova do měst, budit u zemědělského
dělníka to zdravé a potřebné
sebevědomí, vznikající z úcty
k jeho práci, která, bohužel, často
nebývá nijak poměrně hodnocena ve
srovnání s prací konanou ve městě
v kterémkoli druhu zaměstnání. Jsem
přesvědčena, že pan ministr soc. péče
najde také porozumění pro toto naše
volání.
Pokud jde o rozpočtovou kapitolu zdravotnictví a
tělesné výchovy, chci poukázat zejména
na neutěšený stav a řídkou síť
nemocnic na venkově. Zatím co v městech mají
lidé pomoc lékařskou na dosah ruky, a často
i v okolnostech, kdy si jí ani nezaslouží mám
na mysli na př. pračky v hospodách a pod.
věci, kde je okamžitě pomoc na dosah ruky -
my venku nemůžeme dosíci ani náležitého
ošetření lékařského (Místopředseda
Langr zvoní.), protože naše venkovské
nemocnice, ať jde o nemocnici táborskou, benešovskou,
příbramskou, jsou všechny přeplněny.
Všichni kolegové, kteří pracují
v těchto krajích, mohou dosvědčit,
že zdravotní opatření v jihočeské
oblasti, zejména v táborském kraji, jsou
velice nedostatečná.
K tomu se váže i naše bolest ze špatného
a nedostatečného ošetření matek
při porodu, protože ustanovení o porodních
asistentkách je tak stroze příkré,
že málokterá z řad mladších
venkovských žen se odhodlává k tomuto
povolání. Předpisy vyžadují absolvování
měšťanské školy, kterou mnohé
žadatelky nemají.
Do odborných léčebných ústavů
těžko dostáváme naše venkovské
děti nebo nebohé lidi, kteří potřebují
léčebnou péči ve veřejných
ústavech, které mají sloužiti zdraví
našeho lidu. Po této stránce bylo by nutno,
aby rozpočet ministerstva zdravotnictví přihlížel
i k potřebám těchto našich venkovských
ústavů léčebných a nemocnic,
abychom na venkově i po stránce zdraví mohli
vykazovati stále to nejlepší aktivní
saldo pro Československou republiku.
Protože rozpočet je hospodářskou linií,
po které jde hospodářský život
Československé republiky v budoucím období,
bude náš klub pro rozpočet hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. inž. Peschka.
Dávám mu slovo.
Posl. inž. Peschka (německy): Slavná
sněmovno!
K referátu pana ministra Nečase chtěl
bych úvodem vyjádřiti naše uspokojení
nad tím, že se při tom naskytla příležitost
mluviti otevřeně o poměrech sociálních
a poměrech veřejné péče. Naprosto
nepochybujeme o dobré vůli pana ministra soc. péče,
aby vylíčil věci tak, jak je vidí.
Máme dojem, že pan ministr měl co činiti
hlavně s interpelací, kterou jsme podali, a s číselným
materiálem, který obsahuje. O správnosti
těchto čísel pan ministr nepochyboval, jsou
to však právě tato čísla, jež
v naší sudetskoněmecké vlasti působí
tolik pobouření, neboť jest a zůstane
nespravedlností samo o sobě, jestliže ministerstvo
není odpovědno za rozdělování,
nýbrž že je obstarávají ústředny
sociální péče. Právě
proto vzniká nerovné rozdělování.
Ostatně prohlašujeme, že jsme den po uveřejnění
naší interpelace v časopise "Zeit"
výslovně poukázali, že ministerstvo
provedlo rozdělení podle národnostního
klíče. Zdůrazňovali jsme již
tenkrát, že se dostaneme k tomu, abychom o věci
ještě podrobně promluvili, až bude předložena
odpověď vlády. Se zřetelem na řečnickou
lhůtu, jež pro nás v této sněmovně
uplynula, odpovíme podrobně při rozpočtové
debatě v senátě, poněvadž nám
záleží na jasném výkladu, proti
kterému by nebylo námitek.
Ke kapitole ministerstva obchodu musíme také letos
jako každý rok a při každé příležitosti
konstatovati, že se vlastně neděje nic, při
nejmenším nic účinného k odstranění
naší krise. Členové koalice uvádějí
stále tytéž stížnosti, doplněné
jen novými, které dokazují, že jsme
se opravdu dostali do bezmocného stavu, který se
ovšem projevuje venku mezi obyvatelstvem přímo
katastrofálně. Nejvíce koaličních
řečníků přechází
naše stížnosti buď pokrčením
ramen nebo nalézá nějaké výmluvy,
které svalují vinu přímo na samotné
stěžovatele, jak jsme před tím měli
příležitost konstatovati. Kdo si však
představí poměry nestranně, musí
konstatovati, že je odpovědný celý systém.
Poukázali jsme již v rozpravách o první
devalvaci a jejích účincích na nesmírné
ne dostatky přizpůsobení tohoto opatření
poměrům a varovali jsme před rozhodnutím
o druhém znehodnocení, aby totiž nebylo dopuštěno,
že by druhá devalvace probíhala bez dalších
opatření pro její využití. Nebylo
to, jak dnes musíme konstatovati, vzato na vědomí
a nynější poměry dokazují, že
se neděje naprosto nic, že není naprosto ani
vůle učiniti něco, co by dnešním
poměrům odpovídalo. Tak nebylo podniknuto
nic přes prohlášení, že bude povolovací
řízení zjednodušeno a brzy zcela zrušeno.
Stále se vyskytují největší nehoráznosti.
Tak jest také nutno, aby byla předložena potřebná
povoleni pro dovoz vzorků a zboží bez ceny,
ba docela i devisová povolení k volnému dovozu.
Proto se v hospodářství neukazuje po prvním
krátkém záblesku několika dní
žádný úspěch. Nejdůležitější
průmysly, především průmysl papírový,
bavlnářský a porculánový, jsou
na dlouho zastaveny, jen průmysl zbrojařský
jest plně zaměstnán, avšak německá
nouzová oblast se ho vůbec neúčastní.
Banky uvedly sice jednotlivé zastavené textilní
podniky v chod, ale nikoliv na základě zakázek,
nýbrž jen aby měly možnost zajistiti si
i zde tučný díl v případě
zavedení výrobních kontingentů. V
celku však nebylo a není vyhlídky na získání
nových trhů, ani pomocí drahého a
přece nedostačujícího a bohužel
i byrokratického exportního ústavu, který
místo aby zjednal ulehčení a sloužil
veřejnosti, vybírá již manipulační
poplatky jako úřad.
Při tom musí býti konstatováno, že
vztahy průmyslu k zahraničním zákazníkům
nebudou moci býti v žádném případě
nahraženy státním úřednickým
aparátem. Skutečné předpoklady pro
oživení našeho hospodářství
po druhém znehodnocení nejsou tedy dány.
Žádali jsme dostatečně, ale doposud
marně, takových předpokladů, jako
zavedení směnek na opatření práce,
uvolnění povolovací praxe, opatření
levných, účelu odpovídajících
surovin, snížení nesmírného daňového
zatížení a náhradu takových zatížení
při dani obratové, dani dopravní, obchodní
a z vodních sil především pro malé
podniky. I Národní banka zůstává
nanejvýš zdrželivou a neposkytuje především
v nouzovém území žádnou finanční
podporu. V takovém postavení může průmysl
velmi těžko proniknouti na světový trh
a pozdvihnouti jakost svých výrobků. Pověst
našich výrobků jest tím velmi těžce
poškozována a stále více ubývá
poptávek, které dříve musely být
námahou vydobyty. Rozhodující vrstvy usilují
obětovati jen soukromou iniciativu systému, jenž
jest příjemný jen velkokapitalistickým
podnikům, stojícím pod vlivem velkobank.
Tak jest s této strany ovlivňována i obchodní
politika sama a zhoršena tím ještě více,
než tomu bylo doposud. To dokazují nešťastné
obchodní vztahy především k jihovýchodním
státům a k Francii, se kterými musily býti
uzavřeny samy sebou nepříznivé obchodní
smlouvy, které naprosto neodpovídají politickým
stykům. Ukazuje se také, že ztroskotávají
obchodně-smluvní jednání s Francií.
Nejneutěšenější jsou však
naše vztahy v poměru k Německu, jež bylo
jednou naší nejdůležitější
vývozní zemí jako největší
hospodářský soused. Ospravedlňují
se při tom rádi nedostatkem devis a obtížemi
v Německu. Musíme však konstatovati, že
tu rozhoduje daleko spíše politický názor.
Tak převzala na př. v r. 1933 olomoucká obchodní
a živnostenská komora zprostředkování
pokusů boykotu proti Německu. Nejnověji se
to ukazuje na výnosu ministerstva nár. obrany ze
dne 14. listopadu 1936, č. 4174, podepsaném generálním
sekretariátem. V tomto výnosu jest svolení
k vývoznímu kontingentu 10 vagonů koží
na měsíc říjen vázáno
podmínkou, že nic z toho nebude vyvezeno do Německa.
I ve vývozu pozorujeme již dlouho tento názor.
Nadržuje se raději vývozu do zemí, od
kterých se může žádati zaplacení
zboží v devisách.
Podstatným předpokladem pro oživení
hospodářství jest podpora vnitřního
obchodu, v němž nalézá asi milion lidí
práci a výdělek. Rozmnožením
jednotkových obchodů, filiálek velkoprůmyslu,
továrních správkáren a konsumních
družstev, jimž se přímo nadržuje,
jak ukazuje změna §u 116 živn. řádu,
pak kontingentními příděly, nedostatečným
omezením jednotkových obchodů v posledním
nařízení a daňovými výhodami
se tato podpora brzdi. To škodí obchodu a přispívá
velmi ke zmenšení naší kupní síly
a daňového výnosu. Až dosud vydaná
omezovací ustanovení jsou zcela nedostatečná
a vadná, protože mohou býti obcházena
překročením oprávnění,
krycími firmami a pod. Stejně nedostatečná
jest podpora živnosti, jež sama o sobě nepředstavuje
na rozdíl od hospodářských podniků
základ výživy a může býti
učiněna působením krise úplně
bezcennou. Potřebuje při tom již v boji proti
velkopodnikům, vyrábějícím
ve velkém, a živlům, rušícím
trh, přiměřenou ochranu. Místo toho
se dnes ještě ztěžuje zakládání
hospodářských společenstev pro živnosti.
Především v sudetskoněmecké oblasti
jsou skoro zcela vyloučena z veřejných dodávek.
Zcela nedostačující jest, odvolává-li
se pan ministr obchodu na to, že sudetskoněmecké
řemeslo dostalo dodávku několika tisíc
uniforem a bot. Tím není pomoženo asi 100.000
sudetských řemeslníků, kteří
jsou jinak při veřejných dodávkách,
zakázkách a stavbách co nejtížeji
poškozováni, jak v rozpočtovém výboru
ukázal jasně náš kamarád Richter.
Živnost nepožívá ani daňové
a exekuční ochrany a musí přímo
nésti ztráty způsobené daňovými
úlevami jiným. Nyní provedená daňová
depurace byla rovněž nedostatečná a
přinesla jen docela nepatrné úlevy. Úp!ně
nevyřešeným zůstává však
dále problém podpory živnosti, živnostenských
úvěrních družstev, jež přes
svůj špatný stav nedostávají
nijakou podporu. Dále však i problém komplikovaných
předpisů o příjmech a problém
cen, abych jich jmenoval jen několik. Zkoušíte-li
vyřešiti otázku úpravy nejnižších
cen tím, že z toho výslovně vyj máte
konsumní družstva a ostatní trh rušící
živly, pak jest takové řešení přímo
ilusorní. Podpora cizineckého ruchu potřebná
pro veškeré hospodářství především
v sudetskoněmecké oblasti zůstává
i nadále opomíjena. Malé Rakousko vydává
na podporu cizineckého ruchu 2 1/2krát větší
částku, než jaká je vůbec našemu
panu ministru obchodu dána pro jeho obor k disposici. Myslím,
že nic nemůže tak zřetelně ukázati
zanedbávání našeho hospodářství
jako toto číslo.
Zanedbáváním cizineckého ruchu trpí
nejtíživěji živnost hostinská,
jež jest beztak v důsledku krise v těžkém
postavení. Nyní mají býti ještě
dále zvýšeny samy o sobě vysoké
dávky a daně v hostinské živnosti a
zavedena přepychová daň z představení
až do 50 % příjmů. Jak mají hostinští
sami prováděti podporu cizineckého ruchu
v takové situaci, jest mi přímo záhadné.
Měla by se konečně uznati směšnost
takového zneužívání a takových
poměrů, pro které máme také
jiný příklad, to jest použití
pojmu státní spolehlivosti při udělování
koncesí, pojem, jenž jest především
veden k absurdnosti tím, že členové
koaličních stran používají tohoto
pojmu proti sobě. Sudetští Němci dokázali
doposud proti všem těmto nespravedlivostem s dostatek,
že jsou lepšími státními občany,
věrnějšími lidmi a tím i spolehlivějšími
než ti, od kterých si dnes musí dáti
líbiti nařčení ze státní
nespolehlivosti a všechna možná trýznění.
Musíme pana ministra obchodu především
požádati, aby zakročil proti takovým
přehmatům s druhé strany, protože jest
ochrana živnostníků přenesena především
na něho. Ukázali jsme až dosud, že jsme
dostatečně připraveni, abychom ho podporovali
při objektivní a spravedlivé obchodní
a živnostenské politice, a budeme to v tomto smyslu
činiti i dále. Musíme se však obrátiti
proti tomu, že se místo opatření na
zlepšení živnostenských poměrů
tvoří nové nesnáze. Očekáváme,
že jmenování do obchodních komor bude
odpovídati dnešním poměrům a
nebude se díti podle stranickopolitických tendencí,
že živnostenské společenstvo a jeho svazy
obdrží plnou možnost k uplatnění
svých zájmů ve všech oborech působnosti
na ně přenesených a že budou podporovány
více než dosud. Se vší vahou musíme
se postaviti proti tomu, aby zřízením nucených
svazů pro živnostenská společenstva
byl jejich dosah vlivu zúžen. Samostatnost německých
svazů, jež dostály všem svým úkolům
doposud v pozoruhodné míře, musí za
každých okolností zůstati zachována,
aby si živnostníci a obchodníci mohli vytvořiti
nezávislé živnostensko-politické mínění.
Každé toho se týkající omezení
a brzdění společenstevní iniciativy
se musí projeviti ke škodě celého stavu.
Použijeme všech prostředků a cest, jež
jsou proti těmto úmyslům možné
a nutné. Žádáme naopak, aby byla pozornost
obrácena mnohem více na projednávání
četných resolucí, usnesených společenstvy
proti přehmatům jednotkových obchodů,
proti správkárnám, továrním
filiálkám atd., a aby se naléhalo na jejich
projednávání. Společenstvům
by se mělo i nadále zajistiti právo a možnost
prováděti zprostředkování míst,
jež jest v živnosti nezbytné pro poradu o volbě
povolání a pro boj proti sociálním
protivám v živnostech.