"Přihlížeje k těmto číslicím
nebude jistě ani nejhorší šovinista mít
odvahu tvrditi, že se zde postupovalo podle zásady
ťrovní mezi rovnýmiŤ a že se o hladovějící
německé dítky pečuje stejně
jako o české. Kde zůstává myšlenka
humanity, velice vychvalovaná demokracií, tvrzení,
že se nám Němcům dává
víc, než nám patří, kde zůstávají
všechny ty krásné řeči a ujištění
vedoucích státníků, že se všem
lidem postiženým krisí bez zřetele k
jejich národní příslušnosti poskytuje
pomoc a podpora?
České vrstvy těžce zazlívaly
spolku "Bund der Deutschen", že přijal nabídnutou
zahraniční pomoc a že německé
děti, které potřebovaly zotavení,
poslal na zotavenou do ciziny. Mají snad sudetští
Němci, vidouce toto nepochopení vládních
míst, nečinně přihlížeti,
jak podvýživou hynou naše děti, děti
z nouzových oblastí, v nichž se vydatně
pečuje o české děti vysokými
státními podporami, zatím co pro naše
se poskytují jen zlomky této podpory. Ani nejhorší
šovinista to nemůže požadovati na sudetských
Němcích.
Nabízená pomoc ze zahraničí mohla
by se považovati za závadnou až tehdy, až
se uskuteční sliby vedoucích státníků,
t. j. když se k oblastem nejvíce postiženým
krisí bude přihlížeti patřičně
podle potřeby i v oboru péče o mládež."
A konec všeho: "Ale dnes jsou pomocné akce státních
úřadů fraška, výsměch
nouzi našeho německého obyvatelstva, výsměch
všem krásným řečem vedoucích
státníků, naplněným humanitou,
demokracií a sociální spravedlností."
Prosím, slavná sněmovno, abych mohl jako
ministr soc. péče, který je v tomto případě
resortní a který je interpelován, tímto
odpověděti na tuto naléhavou interpelaci,
zaujmouti k věci stanovisko a vysvětliti její
pravý a pravdivý stav. (Výborně!)
Považuji to za svoji povinnost tím více,
že již dne 6. listopadu t. r. přinesl ústřední
časopis SDP "Die Zeit" zprávu o interpelaci
ještě než byla předložena parlamentu.
V tentýž dne informovalo ministerstvo soc. péče
jak redakci časopisu "Die Zeit", tak i sekretariát
strany SDP o tom, že údaje obsažené v
interpelaci tenkráte ještě nepředložené,
jenom ohlášené v časopise - o výši
podpor pro české a německé děti
na vyživovací akci nejsou správné a
že bylo postupováno přesně podle národnostního
klíče, to je, že na př. v české
zemi byl dodržen poměr 1:2. Německé
péče dostaly na státní vyživovací
akci v Čechách 512.000 Kč, české
okresní péče o mládež pak 1,025.000
Kč. Časopis "Zeit" po několikeré
urgenci opravil druhého dne v lokálce několika
větami své tvrzení.
Interpelace však přesto nebyla odvolána, byla
vytištěna a rozdána v parlamentu a ve středu
dne 2. prosince opět otištěna nápadným
způsobem a tučným tiskem v časopise
"Die Zeit", s podobným textem, jaký byl
také v říšskoněmeckých
listech o téže věci (Výkřiky.),
pod titulem "Rovní mezi rovnými v Čechách"
- subvence českým péčím o mládež
670krát větší nežli subvence německým
péčím".
Jelikož byly jak časopis "Die Zeit" i sekretariát
strany SDP na věc velmi důrazně upozorněny,
je vidět, že jde zde o zjevný úmysl
(Výkřiky.) v obyvatelstvu německé
národnosti vyvolati pocit útisku a křivdy,
který se vybíjí dokonce i na podvyživených
dětech. Vedle toho používá se těchto
dat i v cizině a popouzí se proti nám německý
soused na severu, jak dokazují články říšskoněmeckých
listů, jež interpelaci otiskly. Zvláště
charakteristicky byla věc vytištěna v Sasku,
na př. v listě "Chemnitzer Tageszeitung",
který otiskl interpelaci pod titulem "Rovnoprávnost
v Československu - dokonce i podvyživené německé
děti jsou utiskovány". Přáli
bychom si, aby naši Němci byli mostem k našemu
velikému sousedovi na severu. Takovýto způsob,
jaký byl zde zvolen, může vésti jenom
k popuzování a oprávněnému
rozčilování na severu, když potom čtou
ty věci tak, jak byly podávány.
Považuji proto za svoji povinnost prohlásiti jako
ministr sociální péče a člen
vlády republiky Československé, že všechny
údaje o domnělém útisku při
rozdělování podpor při dětské
vyživovací akci i všech druhých
podporách, jak dokáži, neodpovídají
skutečnosti, že jsou podávány jednostranně
a tendenčně a že jich v tomto znění
je pak zneužíváno. (Výkřiky.)
Pokud jde o interpelovanou státní vyživovací
akci, je skutečnost tato:
Organisováním státní dětské
vyživovací akce pověřena byla zemská
ústředí péče o mládež,
nikoliv tedy orgány státní, nýbrž
spolky pro péči o mládež, zřízené
na podkladě národnostním, jež akci tu
provádějí autonomně prostřednictvím
svých odboček, okresních péčí
o mládež. Ministerstvo soc. péče poskytuje
na akci tu peněžní příspěvky,
kdežto ostatní potřebné prostředky
opatřují si tyto organisace samy od místních
činitelů. Příděly státních
příspěvků provádějí
se podle těchto zásad:
Z celkového státního přídělu,
který je pro akci k disposici, stanoví se nejprve
příděly pro jednotlivé země
podle počtu obyvatelstva. V jednotlivých zemích
pak stanoví se globální příděly
z těchto částek jednotlivým
zemským ústředím podle národnostního
klíče. Návrhy na rozdělení
přídělu jednotlivým okresním
péčím o mládež předkládají
ministerstvu soc. péče zemská ústředí.
V Čechách je to pro české děti
zemské ústředí pro péči
o mládež v Praze a pro německé děti
liberecká "Deutsche Landeskommission für Kinderschutz
und Jugendfürsorge". Ministerstvo návrhy těchto
zemských ústředí pravidelně
plně respektuje a mění je jen v případech
zcela ojedinělých a z nejnutnějších
důvodů, a to ještě zpravidla v dohodě
se zemskými ústředími. Kromě
státního přídělu získávají
okresní péče o mládež na provedení
vyživovací akce, jak již řečeno,
další prostředky od místních
činitelů (obcí, okresů a z veřejné
dobročinnosti). Zemská ústředí
ovšem při podávání návrhů
na rozdělení státního přídělu
přihlížejí i k těmto prostředkům
od místních činitelů, jichž výši
mohou přibližně stanoviti podle zkušeností
z minulých let.
Navrhne-li české zemské ústředí
pro české okresní péče o mládež
v okresích s německou většinou poměrně
větší příděly ze státních
peněz, je to zcela pochopitelno, poněvadž velká
většina českých okresních péčí
nedostává od německých obcí
a okresů, jak také později číselně
dokáži, vůbec žádných podpor
(jen některé německé okresy
a obce poskytují příděly českým
okresním péčím o mládež,
a to jen v poměru národnostního klíče
v obci neb v okrese) a poněvadž české
obyvatelstvo v okresech jazykově smíšených
náleží ve velké většině
třídám sociálně slabým,
hlavně dělníkům textilním,
sklářským a horníkům a okresní
péče o mládež nemají možnosti,
aby z veřejné dobročinnosti, hlavně
sbírkami od místních činitelů
získaly si prostředky takové jako instituce
německé. České děti strádají
zajisté v těchto okresech stejně jako děti
německé a potřebují také stejné
pomoci.
Podobně postupují německá zemská
ústředí, jež navrhují poměrně
větší příděly oněm
německým péčím o mládež,
jež působí v krajích s českou
většinou a naopak zase poměrně menší
částky německým péčím
o mládež, jež dostávají v okresech
značné příděly od obcí
a okresů a jež také mají možnost
získati značné příspěvky
v průmyslových okresech od zámožných
činitelů soukromých.
Návrhy, na základě nichž jsou poskytovány
z uvedených důvodů poměrně
větší příděly pro české
okresní péče o mládež ve smíšeném
území, neznamenají tedy nijak zkrácení
německých okresních péčí,
nýbrž zkracují se jimi příděly
pro české děti v okresech s českou
většinou, kde není taková bída
a nouze jako v těch krajích na severu.
Důležitým měřítkem ovšem
také jest, jak jest v jednotlivých okresech velký
počet dětí (českých i německých),
potřebných podpory. Na př. v Něm.
Jablonném a Úštěku, o nichž se
interpelace zvlášť zmiňuje, navrhlo německé
zemské ústředí samo tak malý
příděl vzhledem k velmi malému počtu
dětí potřebných pomoci. Německá
okresní péče o mládež stravovala
v Něm. Jablonném pouze 130 dětí, v
Úštěku pouze 27.
Vyživovací akce pro děti v Čechách
vytvářela se ve skutečnosti takto:
České okresní péče o mládež
obdržely na státním přídělu
celkem 1,025.500 Kč, samy si opatřily od místních
činitelů 2,696.604˙15 Kč, takže
měly celkem na provedení akce k disposici 3,722.104.15
Kč.
Německé okresní péče obdržely
na státním přídělu 512.600
Kč, samy si opatřily od místních činitelů
2,635,772.15 Kč, měly tedy celkem na provedení
akce k disposici 3,148.372˙15 Kč.
Z toho vyplývá, že státní příděl
rozdělen byl mezi zemské ústředí
péče české a německé
přesně podle národnostního poměru,
2:1, a že celkový peněžní výsledek
vyživovací akce je pro německé obyvatelstvo
daleko příznivější než pro
obyvatelstvo české. (Slyšte!)
Pokud jde speciálně o okresy s největšími
domnělými nesrovnalostmi, jež interpelace zvlášť
vyzdvihuje (Teplice-Šanov, Děčín, Hanšpach,
Rumburk, Varnsdorf, Německé Jablonné, Hostinné,
Cvikov, Jablonec n. N., Úštěk), buďtež
uvedena přesná data o českých okresních
péčích o mládež a o německých
okresních péčích, i o tom,
kolik činila úhrada na státním příspěvku
od místních činitelů, jaký
byl celkový náklad stravovací akce a kolik
dětí bylo stravováno.
Státní vyživovací akce pro děti v zimě 1935/1936 vyhlíží v těchto okresech takto:
Teplice-Šanov | 12.700 | 39.483˙95 | 52.183˙95 | 1.702 | 21.000 | 354.865 | 375.865 | 4.336 |
Děčín | 5.800 | 3.746˙35 | 9.546˙35 | 349 | 6.100 | 70.813 | 76.913 | 1.735 |
Hanšpach | 7.300 | 6.188˙- | 13.488˙- | 233 | 4.400 | 18.687 | 23.087 | 741 |
Rumburk | 2.000 | 3.268˙- | 5.268˙- | 115 | 2.800 | 13.620 | 16.420 | 377 |
Varnsdorf | 3.900 | 7.493˙- | 11.393˙- | 178 | 6.500 | 46.492 | 52.992 | 811 |
Něm. Jablonné | 1.300 | 3.463˙- | 4.763˙- | 69 | 600 | 2.993 | 3.593 | 130 |
Hostinné | 2.500 | 903˙- | 3.403˙- | 138 | 1.500 | 4.008 | 5.508 | 310 |
Cvikov | 4.900 | 217˙- | 5.117˙- | 148 | 4.528 | 32.267 | 36.795 | 776 |
Jablonec n./N. | 17.600 | 19.638˙- | 37.238˙- | 819 | 12.00 | 45.919 | 57.919 | 1.584 |
Úštěk | 4.400 | 800˙- | 5.200˙- | 158 | 200 | 783 | 983 | 27 |
62.400 | 85.199˙- | 147.559˙- | 3.909 | 59.628 | 590.447 | 650.075 | 10.827 |
Opakuji tedy, že státní příděl
na okresní české péče činí
62.400 Kč, od místních činitelů
85.199 Kč, celkový náklad je 147.599 Kč
pro 3.909 dětí. To jsou české děti
v těchto okresích, zdrcující většinou
děti českých sklářů,
textiláků a horníků. Pokud jde o okresní
německé péče, činí příděl
státní 59.628 Kč, od místních
činitelů 590.447 Kč, celkový náklad
je 650.075 Kč pro 10.827 dětí.
V uvedených okresech byla tedy, propočítáme-li
tyto číslice a převedeme-li to na děti,
provedena vyživovací akce pro děti českými
okresními péčemi o mládež celkovým
nákladem 147.599 Kč pro 3.909 dětí,
takže na jedno české dítě připadlo
37˙70 Kč. Německými okresními
péčemi o mládež byla akce provedena
celkovým nákladem 650.075 Kč pro 10.827 dětí,
takže na jedno německé dítě připadlo
60 Kč. (Slyšte!)
V těchto okresech, jež jsou v interpelaci nejvíce
akcentovány a kde se mluví o tom, že stát
přispívá na české děti
sumou dvakrát a 670krát vyšší než
na děti německé, je tady skutečná
situace - když se dodržoval přesně národnostní
klíč a když se uváží také
příspěvky místních činitelů
- taková, že na jedno dítě české,
které je tam také ve zlé situaci, protože
to jsou děti sklářů, textiláků
a horníků, připadá průměrně
37 Kč a na jedno německé dítě
připadne průměrně 60 Kč. Obojí
je málo, uznávám, my všichni to jistě
víme, ale takový je skutečný stav.
Při úplně spravedlivém rozdělení
subvencí podle národnostního klíče
v dětské vyživovací akci jsou na tom
- proti tendenčnímu tvrzení v interpelaci
- právě české děti nepoměrně
hůř, protože v německých oblastech
se jim nedostává té vydatné podpory
místních činitelů, jako se jí
dostává německým okresním péčím.
Interpelace klubu poslanců sudetskoněmecké
strany mluví ke konci ještě i o ostatních
podpůrných akcích nejen o státní
dětské vyživovací akci. V časopise
"Die Zeit" ze dne 2. prosince vrcholí stížnosti
a kritiky o všech těchto státních pomocných
podpůrných akcích ve slovech: "Die Hilfsaktionen
staatlicher Stellen für das hungernde Sudetendeutschtum kämen
einer Farce gleich", t. j. pomocná akce všech
státních činitelů pro hladovějící
Němce na severu Čech rovná se frašce.
Budiž dovoleno, abych rozhodně odmítl tato
slova a na podkladě čísel dále uvedených
dokázal, že vláda republiky Československé
počíná si při různých
pomocných akcích spravedlivě a že, jak
z přehledu různých pomocných
akcí vysvitne, přihlíží v krajích
s velkou nezaměstnaností k velké nouzi a
dává přednost oblastem těžce
postiženým bez rozdílu národnosti.
Dovoluji si to ukázat především na gentském
systému. Jde tu o t. zv. státní příspěvek
k podporám v nezaměstnanosti. Od r. 1930 do r. 1935
dostaly odborové organisace sdružené v odborových
ústřednách československé národnosti
na státním příspěvku 958,976.752
Kč 86 h - jsou to tyto odborové ústředny:
Odborové sdružení československé,
Ústředna odborových organisací "Střed",
Říšská odborová rada křesťanských
organisací československých, Odborové
ústředí, Republikánské ústředí
zaměstnanecké, Říšská
československá všeodborová komise křesťansko-sociální,
Sdruženie slovenských odborových organisací
v Žilině, Národní sdružení
odborových organisací a konečně Československé
organisace bez odborové ústředny. K tomu
nutno ještě podotknouti, že největší
z těchto ústředen, t. j. odborové
sdružení československé má více
než 14 % členů německé národnosti,
takže ve skutečnosti je potom konečný
poměr pro občany německé národnosti
příznivější.
Proti uvedeným 958,976.752.86 Kč, vyplaceným
odborovým ústřednám československým,
stojí 704,940.948˙15 Kč vyplacených
německým odborovým ústřednám
(Zentralgewerkschaftskommission des Deutschen Gewerkschaftsbundes,
Reichsvereinigung der deutchen Gewerkschaften, Verband deutscher
iGewerkschaften, Verband der christlichen Gewerkschaften a Německé
organisace bez odborové ústředny).
Vedle organisací československých a německých
jsou ještě organisace smíšené;
jejich členové jsou sdruženi v mezinárodním
všeodborovém svazu a v bývalých
rudých odborech, u nichž výplata za posledních
šest let činila celkem 135,073.293.44 Kč. Srovnáme-li
tato čísla podpor podle gentského systému,
postavíme-li proti sobě 958 mil. Kč vyplacených
organisacím českým a 704 mil. Kč vyplacených
organisacím německým, vidíme jasně,
že tento poměr vyplacených podpor daleko neodpovídá
národnostnímu klíči v Československé
republice. Nutno ovšem poznamenati, že se zde přihlíželo
k tomu, že jde o dělníky odborově organisované
v krajích trpících nouzí, ale naprosto
je zřejmo, že se postupovalo zde objektivně
a spravedlivě a že se nijak našim spoluobčanům
německé národnosti nekřivdilo, naopak,
jak tato čísla zjevně dokazují. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.)
Zvláštní pozornost nutno věnovat i všem
jiným podpůrným akcím, jež si
dovolím uvésti v přehledu za dobu od r. 1930
do r. 1935 i se zřetelem na národnost. Při
tom uvedeny budou jako převážně německé
okresy všechny okresy, v nichž obyvatelstvo vykazovalo
podle sčítání lidu z r. 1930 více
než 50 % příslušníků národnosti
německé. Jsou to v zemi české tyto
okresy: Aš, Broumov, Děčín, Dubá,
Duchcov, Falknov n. O., Frýdlant, Cheb, Chomutov, Jablonec,
Něm. Jablonné, Jáchymov, Kadaň, Kaplice,
Kraslice, Č. Krumlov, Mar. Lázně, Liberec,
Č. Lípa, Litoměřice, Loket, Most,
Nejdek, Planá, Podbořany, Přísečnice,
Rumburk, Stříbro, Šluknov, Tachov, Teplá,
Teplice-Šanov, Trutnov, Horš. Týn, Ústí
n. Lab., Varnsdorf, Karlovy Vary, Vrchlabí, Žatec
a Žlutice. V zemi Moravskoslezské jsou to okresy:
Bruntál, Frývaldov, Krnov, Mikulov, Mor. Beroun,
Mor. Třebová, Rýmařov, Šternberk,
Šumperk a Znojmo.
Pan posl. Wollner, člen SDP, stěžoval
si dnes v parlamentě také na křivdu německým
okresům v podpůrných akcích, o kterých
budu dále mluviti, činěnou. Nikdo by si více
nepřál než ministr sociální péče
- a doufám, že slavná sněmovna a členové
všech stran mne po té stránce znají
- abychom mohli vypláceti více na podporách
tam, kde opravdu je bída a nezaměstnanost; ale držme
se přesně čísel v českých
i německých krajích, a to za léta
od r. 1930 až do konce r. 1935. Beru čísla
ze země České a Moravské a prosím
slavnou sněmovnu, aby uvážila toto:
Při sčítání lidu z r. 1930
činil počet německého obyvatelstva
v zemi české 32.38 % a v moravskoslezské
22.85 % z celkového počtu obyvatelstva, tedy
v jednom případě můžeme říci
přibližně 32 %, v druhém 23 %. Přehled
všech jednotlivých podpůrných akcí
v republice v letech 1930 až 1935 vyhlíží
však takto:
Státní stravovací, vánoční
a bramborová akce, o kterých se nejvíce hovoří
a které jsou předmětem největší
pozornosti a největších stížností
všeho obyvatelstva, nejen německého, nýbrž
i českého, slovenského i maďarského,
vyžádala si: v okresích převážně
německých 520,729.280 Kč, v českých
okresích 507,702.670 Kč (Slyšte!), ačkoliv
počet německého obyvatelstva je, jak uvedeno,
32 %, resp. 23 %. (Výkřiky.)