Slávna snemovňa! Ako slovenský sedliak prehlašujem
a zdôrazňujem, že my, slovenskí sedliaci,
si neprajeme vymyslenej ľudáckej autonomie (Výborně!),
my sme spokojní s naším československým
štátom. A zaujímavé je: preto si ju
neprajeme, lebo nám ju praje taký veľký
maďarský gróf, ako je János Esterházy.
Tento pánko mal pred 30 rokmi nám priať takejto
autonomie, kedy naše deti nesmely sa ani so svojimi rodičmi
slovensky shovárať. Vtedy mohol sa starať o slovenskú
autonomiu gróf János Eszterházy. Ale
dnes si to neprajeme. (Potlesk.)
Slávna snemovňa! Ako slovenský sedliak volám
k našej vláde, aby viacej pečlivosti venovala
ľudovýchove, lebo nedostatok tejto skutočne
podlamoval prácu nášho československého
štátu. Tuná sa musí venovať viac
a už z toho dôvodu volám ako na obranu štátu,
aby sme si raz uvedomili, že len spoločnými
silami môžeme tento štát, túto republiku
uhájiť. (Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. Śliwka.
Posl. Śliwka: Než přistoupím k
samé řeči, musím s tohoto místa
energicky protestovat proti tomu, že do volebního
boje zasahuje policie nemístným, protizákonným
způsobem a zase, jako dosud vždy, proti komunistické
straně a proti referentům a poslancům.
Dne 2. t. m. konala se ve Strakonicích voličská
schůze, svolaná komunistickou stranou Československa,
na které referoval posl. soudr. Gottwald. Měla
úplně klidný průběh, až
v debatě vystoupil nějaký provokatér,
patrně z agrární strany, a tvrdil všelijaké
nesmysly, jak u nich už je to obyčejným zvykem
(Veselost.), především, že Gottwald
je Němec a že prý komunisté jakousi
stávkou zaprodali kapitálu proletariát. Samo
sebou se rozumí, že provokatér byl ihned opatrně
vynesen a schůze pokračovala klidně a nerušeně
dále bez jediného incidentu, až najednou vtrhl
do sálu nikoli volič, nýbrž nakomandovaný
policejní komisař Majer s asistencí 20 četníků
a voličskou schůzi brutálně rozpustil
a rozehnal. Dva dělníci byli zatčeni a posl.
soudr. Gottwald, i když ho p. policejní komisař
oslovil pane poslanče, přece jen pro jistotu byl
dvakrát zatčen a pro zjištění
držen na policejním komisařství hezkou
dobu. Postup policie vyvolal ve Strakonicích značný
rozruch. Občané se domnívali, že tato
provokace byla jednoduše smluvena, že ji smluvila agrární
strana s policejním komisariátem resp. s okresním
úřadem. K ilustraci podotýkám,
že Strakonice a Strakonicko jsou pašalikem a doménou
p. předsedy agrární strany posl. Berana.
Víme už, oč zde jde, ale rozhodně a
kategoricky protestujeme proti tomu a takovéto rušení
svých veřejných voličských
schůzí si nedáme líbit a na teror
agrární strany, smluvený s policejním
aparátem, vystoupíme příslušným
způsobem, že se jim to už jakživo nebude
chtít.
Místopředseda Taub (zvoní): Volám
pana řečníka k pořádku.
Posl. Śliwka (pokračuje polsky): Pánové!
S této nejsměrodatnější veřejné
sněmovní tribuny chci se zabývati při
rozpravě o rozpočtu na r. 1937 polskou otázkou,
která u nás pod vlivem stále hrozivějšího
vývoje zahraničních a mezinárodních
událostí a poměrů vchází
do rozhodujícího stavu.
Nezapomínaje na sebeurčení národů
o sobě a své státní příslušnosti,
chápaje ohromné nebezpečí války
a útoku německého fašismu na republiku
a podezřelé a tajné stanovisko některých
živlů sanačního, fašistického
Polska v poměru k nám, prohlašuji jménem
polského pracujícího lidu v českém
Slezsku, že se zřetelem na dobro tohoto lidu, proto,
že jest nutno zachrániti všechny jeho vymoženosti
v boji ruku v ruce s poctivým českým spojencem
v obraně školství, výdělků,
práce Poláků v dolech a továrnách,
v obraně politických práv, práv polského
jazyka, proti teroru, prohlašuji, že jako občané
republiky chceme a budeme ji brániti nejlépe a nejúčinněji
tak, když náš lid dostane nejvyšší
míru možných práv k životu a existenci
stejně s jinými národy a tak spojí
svůj osud a blahobyt s osudem republiky, s velkým
společenstvím zájmů pracujícího
lidu v republice.
Rozhodně odmítáme všechny sny fašistických
válečných podněcovatelů na
straně německé a polské o revisi hranic.
Nedostatek času, přiděleného nám
v rozpočtové rozpravě, nedovoluje mi tentokrát
široce a obšírně vylíčiti
tuto otázku, proto se omezuji na vyznačení
hlavních bodů této otázky, při
čemž neopakuji celou litanii požadavků,
které jsem již nejednou a při jiných
příležitostech opakoval. (Posl. Čuřík:
Řeči se nečtou, pane kolego!) Já
to nečtu, to nevidíš, hochu? Mám to
jenom v poznámkách. (Místopředseda
Taub zvoní.)
Domnívám se ostatně, že samo mluvení
kolem dokola a opakování našich nejspravedlivějších
žalob, stížností a požadavků,
že slova samotná nepohnou touto otázkou s místa
a spíše ji mohou ještě zmenšiti a
bagatelisovati. Zde je potřebí již činů,
akcí celého polského slezského lidu.
Faktem jest, že Praha, Brno, že vláda a všichni
mezivládní, poloúřední činitelé
místní i ústřední, nemluvím-li
již o stranických činitelích v tomto
státě, slyšeli naše stížnosti
stokrát. Tisíce našich peticí, řečí,
memorand a zakročení osobních a hromadných
nejen z popudu komunistické strany Československa
a mého, nýbrž i mnoha jiných činitelů
stran a osob působících ve Slezsku, všechno
to šlo do Prahy k úřadům, k ministerstvům,
ale všechno mělo ten účinek, jakoby
se hrách házel na stěnu. Praha a Brno jsou
hluší a okresy jsou nečinné a lhostejné.
Praha a Brno podceňují a bojkotují jak zástupce
tohoto polského lidu, tak i jeho spravedlivé požadavky.
Máme smlouvy česko-polské, které prý
zaručují práva a vymoženosti polské
menšiny, ale neslyšel jsem ještě, ani nevím
- a budu rád, kdyby mi některý úřad
mohl dokázati něco opačného - že
podle této česko-polské smlouvy nebo s odvoláním
se na ni byla některá křivda, kterých
jest bez počtu, odstraněna a napravena. Pomoc odtamtud
ani nepřišla ni nepřijde. Beranové
a spol. to všechno zavinili, proto s nimi polský lid
nemůže jíti, chce-li žíti.
Jest nevyvrácenou skutečností, že Varšava,
na kterou se tak často ohlížejí naši
vlastenci z řad Wolfových, považuje
polský lid v Československu za obětního
beránka a pokusného králíka pro pokusy
ve svých škodlivých fašistických
tazích s Hitlerem proti Československu a Svazu sovětských
socialistických republik. Vzpomíná si na
nás vždy jen tehdy, když nás potřebuje,
aby námi hrála proti Praze nebo Moskvě ve
svých tazích proti demokraciím a sovětům.
Byla a jest česko-polská smlouva, jejíž
jednou smluvní stranou jest sanační Polsko,
ale ještě nikdy jsme neslyšeli, že by kromě
prázdných neoficiálních protestů
a mlhavých hrozeb Polsko použilo této smlouvy
a vzneslo tuto otázku na mezinárodní forum.
Kdyby mu šlo o ten polský lid, bylo by to již
dávno učinilo. A smlouva mu dává nepopřené
právo k tomu. A co nemohla zkaziti Varšava vytloukáním
oken, čímž uvalila na Slezany nátlak
v opačném směru, to úplně zkazili
naši domorodí polští fašisté.
Při velké vážnosti Polska na mezinárodním
foru musilo by se dbáti jeho hlasu.
To všechno jsou fakta, a to fakta nevyvrácená.
O všem tom se již tisíckráte mluvilo na
všech forech vnitrostátních, českých
i polských. Ale účinky zde nebyly a nejsou.
Jedna i druhá vláda nás odbývá
sliby nebo hrozbami. A proč? Jen proto, že zde není
hromadného úsilí, že zde nejsou
společné akce, že zde nejsou masy mobilisované
k boji.
Je zapotřebí jednotné fronty. Je zapotřebí
lidové fronty, fronty všech, kteří cítí
svou křivdu, aby si vybojovali společné požadavky,
aby se odstranily křivdy fašismu, hlavního
našeho nepřítele. Od slov k činům
jest nejvyšší čas. Situace lidu jest taková,
jaká ještě za celých 16 let nebyla.
Hospodářské základy existence lidu
jsou vážně ohroženy. Kdo se národně
nezaprodá, ztrácí práci a z mládeže
nedostane práci vůbec nikdo, má-li polskou
školu. Jest určen k záhubě nebo žebrotě.
Polské školství bude pokračovati čarou
dalšího poklesu, jestliže polský lid neukáže
svou sílu a jednotnost s hlavní naší
záchranou a pomocí, s českým proletariátem
pod vedením komunistické strany Československa.
Poctivý český dělník chápe,
že národní útisk polského bratra
je nástrojem fašismu a pomůže svému
bratru, polskému dělníkovi.
Jednotná fronta s ním pod podmínkou úplné
mobilisace polské menšiny na základě
jejich požadavků a na základě jejího
kladného republikánského přesvědčení
poskytne této menšině novou potřebnou
sílu, aby si vybojovala svá práva. Takové
síly bude musiti dbáti jak Praha, tak i Varšava.
Československá vláda a vládní
strany bez výjimky zaujímají k polskému
lidu stanovisko vyhýbavé nebo pokrytecké,
jako čeští agrárníci a národní
demokraté, nebo úplně protivné a protipolské,
jako české socialistické strany. Jen komunistická
strana úplně a bez výhrad hájí
Poláky.
Republikánská strana dělá v tisku
("Venkov"), že zná potřeby polského
lidu a ví o nich a dokonce to tu a tam napolo naznačí.
Ale táž republikánská strana posílá
do Slezska své lidi, tajemníky a redaktory, poslance,
jimž přikazuje ničiti polský živel,
táž strana provedla pozemkovou reformu a tím
zbavila polský lid všech práv na půdu.
Táž strana bezohledně a brutálně
počešťuje podhorský lid svými lesnickými
nadháněči v celém Slezsku. A to jest
pokrytectví, které nemá sobě rovného.
Česká národní demokracie napsala v
"Národních listech", že se v Československu
zachází lépe s cikány a exotickými
národy než s polskou menšinou, ale táž
strana ve Slezsku úplně ničí a utiskuje
až k úplné likvidaci se strašnou nelidskou
nenávistí všechno, co jest polské v
podnicích, úřadech a ve školách.
To jest vrchol pokrytectví a škaredá perverse.
Proto také spolupráce s Berany, Kahánky
z národní demokracie, kterou nám tak vřele
doporučuje dr. Wolf, po tolika smutných zkušenostech
z minulých 16 let, jest zhoubná a dovede nás
k likvidaci polské menšiny. My ji rozhodně
odmítáme a potíráme.
Strany socialistické si tento úkol zjednodušily.
Podle jejich tisku není ve Slezsku žádné
polské otázky. Polský lid, pokud ještě
jest, jest úplně spokojen. Má vše, co
má míti, ba dokonce více, než nač
má právo. ("Duch času", "České
slovo"). A ten, kdo se rozhořčuje nebo volá
o nápravu, jest nepřítelem státu a
měl by býti ihned zavřen. To jest přímo
pomoc polskému fašismu.
Polská otázka existuje. V zájmu míru
a demokracie musí býti tato otázka co nejdříve
rozřešena. Vyřízení polsko-české
otázky na Těšínsku nestálo by
československý stát mnoho práce ani
útrat, ale může přinésti velký
politický zisk. Je jen nutno vyříditi aspoň
několik nejožehavějších otázek,
jako na př. věc železničářů.
Polští železničáři byli
hromadně přeloženi do vnitra Československa.
Asi 300 Slezanů, železničářů
polského původu bylo přeloženo daleko
od svých domů a pozemků; děti jsou
tam bez škol se svým mateřským jazykem
a sami železničáři musí vésti
dvojí hospodářství a jsou odtrženi
od rodiny, což jest velkou hmotnou škodou pro ně
a pro rodiny a jest to velká mravní trýzeň
pro celou rodinu. Je to veliká křivda. Nutno je
poslati zpět do Slezska, tím spíše,
že se stali obětí podlého udavačství
podezřelých osob. Je třeba to napraviti,
a to bude krásný čin a přispěje
věci obrany republiky.
Polské školství jak státní, tak
i soukromé dlužno postaviti na roveň s jiným
školstvím. Odstraniti útisk. 1400 polských
dětí propašovaných ve chvíli
největšího teroru a útisku měla
by vláda podle vůle rodičů poslati
zpátky do polské školy. Státní
a zemské subvence zvýšiti do výše
výdajů na udržování školy
až k zestátnění soukromých škol
obecných, měšťanských, gymnasia
a odborných hospodářských škol.
Učiniti přítrž počešťování.
To je velká křivda; musí se napraviti a tak
činem ukázati svou dobrou vůli, a to bude
veliký postup myšlenky pro obranu republiky.
Peníze zamrzlé v polských ústavech
v Polsku vrátiti nebo vyměniti československým
občanům podle slibů a smluv. Čím
dříve napravíte tuto křivdu, tím
více pomůžete republice.
Zastavte propouštění z práce, jehož
příčinou jest polský původ
a polské školy. Dovolávám se našich
požadavků a požadavků křesťanských
organisací v Třinci, týkajících
se přijetí do hutí zbytku dělníků,
propuštěných na dovolenou. Stejně jest
tomu s horníky a jinými propuštěnými
dělníky nebo dělníky na dovolené.
Dospívající mládež z polských
škol se má přijímati podle spravedlivého
klíče jak do hutí a dolů, tak i
do úřadů soukromých a státních.
Koncese, trafiky a subvence pro samosprávy na investiční
práce, aby se pomohlo našim nezaměstnaným,
udělení domovského práva a občanství
Československé republiky, to jsou všechno věci,
jejichž vyřízení přispěje
k česko-polské dohodě a odolnosti proti fašismu.
Vždyť otázka polská jest otázkou
asi 100.000 obyvatelů. To jest spojující
článek a uzel mezi Československem a Polskem;
tím důležitější, že
i sanační polská vláda praví,
že na těchto stotisících Poláků
závisí politika Varšavy pro Čechy nebo
proti Čechům. Ačkoliv nevěříme
upřímným úmyslům pana Becka
týkajícím se nás polských dělníků,
přece všeobecně polské demokratické
a levicové mínění na oné straně
ví, že se nám zde děje křivda,
a žádá, aby v zájmu míru a dohody
česko-polské byly křivdy napraveny. Je nutno
na Těšínsku ze základu změniti
místní politiku a nezdravý poměr politických
stran a státního aparátu k nám. Vláda
v zájmu republiky jest povinna najíti u sebe tolik
síly, aby zavřela ústa, přidržela
ruce a přinutila k mlčení rozličné
místní šovinistické křiklouny,
kteří české věci nepomáhají,
nýbrž ji poškozují a polské menšině
křivdí.
Polský lid společně s poctivými českými
živly zahájil již rozhodující boj
o své nejožehavější požadavky
potvrzené na schůzích, shromážděních
a konferencích, které prostřednictvím
zvolených deputací ze všech sociálních
a politických vrstev na půdě lidové
fronty předkládá místním a
ústředním úřadům a vládě,
aby se o nich konečně rozhodlo. Chceme sami rozhodovati
o svém osudu a nebudeme souhlasiti, aby se zase rozhodovalo
o nás bez nás v tajných shromážděních
za zády lidu, jako v r. 1925 s proslulou česko-polskou
smlouvou, která proto také zůstala a jest
mrtvou literou, pramenem nespokojenosti po obou stranách.
Bojujeme a dostaneme smlouvu novou, účinnou, živou,
mezi lidem polským a českým, která
učiní konečně v praksi a praktickém
životě v českém Slezsku skutečně
přítrž křivdám, útisku
polské menšiny a fašismu a uskuteční
živé mezinárodní bratrství a
lidovou frontu všech pracujících v českém
Slezsku a v republice.
Stran rozpočtu prohlašuji, že souhlasně
s míněním pracujících a se
svými soudruhy v klubu komunistické strany Československa
budu hlasovati proti rozpočtu - to neznamená proti
republice - protože nemáme důvěry k
režimu, který svou protilidovou a protimenšinovou
politikou podkopává demokracii, zeslabuje republiku
a posiluje fašismus zevně i uvnitř.
(Potlesk poslanců komunistické strany.)
Místopředseda Taub (zvoní): Ke
slovu v rozpravě se přihlásil pan ministr
soc. péče inž. Nečas. Dávám
mu slovo.
Ministr soc. péče inž. Nečas: Slavná
sněmovno!
V den zahájení debaty o rozpočtu v plenu
sněmovny objevila se na stolech parlamentu naléhavá
interpelace pana posl. dr. Jillyho a spolupodepsaných
členů sudetskoněmecké strany tisk
682 o nestejné míře při státní
dětské vyživovací akci. V této
naléhavé interpelaci uvádí se - doslovně
budu nyní citovat - "že jest dnes přímo
úžasně poškozována německá
péče o mládež při státní
dětské vyživovací akci. Na tuto pomocnou
akci povoluje" - jak tvrdí interpelace - "ministerstvo
soc. péče každoročně peníze
německým a českým zemským péčím
o mládež a ty je rozdělují mezi okresní
péče o mládež. Měli bychom se
tedy domnívati, že se výše těchto
státních podpor řídí podle
hospodářského stavu oblasti, kde příslušná
zemská péče o mládež provozuje
svou činnost, aby se jí umožnilo vydatnými
příspěvky zvláště podporovati
okresy, které jsou nejvíce ohroženy nezaměstnaností.
Než jest tomu přímo naopak. Státní
podpory českým zemským péčím
o mládež jsou nepoměrně vyšší.
Proto mohou české ústředny pro péči
o mládež ze státních podpor vypláceti
českým okresním péčím
o mládež, založeným všude v německém
pohraničním území, tak vysoké
podpory, že přepočítáme-li je
na hlavu českého podílu na obyvatelstvu,
činí dvakrát až šestsetsedmdesátkrát
tolik, co připadá na hlavu jednoho Němce.
Působí to, že české děti,
které bydlí v německém pohraničním
území, mohou býti z vysoké státní
podpory živeny celé měsíce, zatím
co mnohem nižší státní peněžní
podpora pro německé děti stejného
okresu stačí sotva na dva týdny. Interpelující
zjistili příslušné srovnávací
číslice v rozličných okresích
a mohou tedy svá tvrzení dokázati i číselně."
Tolik se praví v interpelaci.
V interpelaci jsou pak uvedeny jednotlivé české
a německé okresní péče a dokazováno,
že německé péče jsou velmi zkracovány
a že na hlavu českého obyvatelstva připadá
daleko více, nežli na hlavu příslušníka
německé národnosti při rozdělování
podpory.
Tak uvádí se na př. okres teplicko-šanovský,
kde připadá podle interpelace na hlavu českého
obyvatelstva dvojnásobek toho, co bylo dáno německým
dětem, v okrese chabařovickém a ústeckém
trojnásobek, v okrese libereckém tři a půl
násobek, v okrese rokytnickém a frýdlantském
sedminásobek, varnsdorfském osminásobek,
děčínském, jabloneckém a tanvaldském
devítinásobek, žateckém, rumburském
a českolipském šestnáctinásobek,
dubském sedmnáctinásobek, hanšpachském
dvacetisedminásobek, v okrese Něm. Jablonné
padesátipětinásobek.
Jako zvláště křiklavá označována
jsou čísla z okresu úštěckého,
kde podle interpelace přišlo na hlavu českého
obyvatelstva 670krát tolik, než co bylo dáno
německým dětem. (Posl. V. Sedláček:
To adresovali do světa!)
Interpelace opírá se o čísla úředního
sčítání lidu, pokud jde o poměr
obyvatelstva české a německé národnosti,
a o čísla Státního úřadu
statistického z r. 1936, pokud jde o počet členů
okresních péčí o mládež.
Množství čísel a srovnáváním
jich činí interpelace dojem přesnosti a musí
působiti účinně na každého
spravedlivého člověka. V tisku cizím,
německoříšském byla již
tato interpelace se všemi daty otištěna. (Výkřiky:
Skandál!) Statistika o jednotlivých okresech
a domnělém útisku občanů německé
národnosti i jejich dětí uzavřena
je těmito slovy, jež již byla také citována
v říšskoněmeckém tisku: (Slyšte!
- Skandál!)