Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. dr. Hula. Dávám
mu slovo.
Posl. dr. Hula: Slavná sněmovno!
Rozprava o státním rozpočtu skýtá
nejrozmanitější barvitost námětů,
jejichž zhodnocení má býti podkladem
všestranné únosnosti státního
celku. Ústy představitelů jednotlivých
politických směrů bylo v generální
debatě proneseno mnohé zřetelné slovo,
mnohá nejasnost současného politického
vnitra i pohnutého zahraničí byla zřetelně
dokreslena, aby žádná z destruktivních
sil domácích i cizích nezůstala v
pochybnostech.
Je tudíž jen doplňovacím úkolem
probrati v rozpravě podrobné otázky zúženého
rozsah u a třebas jen kriticky přispět ku
snaze o nejvyšší dokonalost zabezpečení
státu. Stát sám je příliš
živoucím tělem, příliš složitým
organismem, než aby bylo možno položit zřetelné
hranice mezi jeho jednotlivými potřebami. Většina
úkolů státních prolíná
se vzájemně tak hluboko, že nakonec velmi těžko
lze nalézti otázky významu ryze speciálního.
Avšak přes to jsem povinen předložit slavné
sněmovně několik poznámek, které
se pokusí seznámiti vás s nazíráním
lidové strany na pravý stav jednoho z největších
problémů státně-politických.
Chci a musím mluviti velmi zhuštěně
a jen kritickými poznámkami chci doprovoditi projev
p. předsedy vlády dr. Hodži v rozpočtovém
výboru. K tomuto úzce vymezenému úseku
státního zájmu zavdávají mi
příčinu jeho slova, pronesená při
posuzování potřeby reformy veřejné
správy. Je to velký soubor otázek panem předsedou
vlády zodpověděných, v celé
té kresbě, jak si představuje řešení
mnohých státních nezbytností. Pan
předseda vlády pravil doslovně (čte):
"Co se týče reformy veřejné
správy, má jistě předpoklad v t. zv.
právní jistotě a zpevnění hmotného
postavení státních zaměstnanců."
Slavná sněmovno! V debatě bylo zde několikráte
- a svědčí to o velkém zájmu
- žádáno, aby bylo přikročeno
konečně k reformě veřejné správy.
Potřeba reformy vyplývá ze zkušeností
nejen intervenujících poslanců, nejen těch,
kteří se mají starat o právo a spravedlnost
pro svého svěřence - nemyslím politického
- kteří cítí nedostatečnost
naší veřejné správy a administrativy,
nýbrž i ze zkušeností žadatelů
jiných, mnohdy právě těch nejdrobnějších,
o nichž si musí člověk říci:
Když mi dá někdy tolik práce, mám-li
- vybaven ústavními možnostmi a jistou autoritou
- přemáhat administrativní názor,
který by jinak sám o sobě měl právu
a spravedlnosti pomoci, co má potom dělat ubohý
malý člověk, který věc nezná,
který nemá takových možností
a který se následkem toho stane skutečnou
hříčkou někdy strohého rozhodnutí
administrativního?
Proto chci právě zdůrazniti, že pan
předseda vlády dr. Hodža velmi pěkně
postavil otázku státně-zaměstnaneckou
na basi zcela novou, že z ní udělal něco,
co už není otázkou sociálně-politickou,
nebo alespoň ne výhradně sociálně-politickou,
nýbrž že z ní udělal otázku
reformy státní administrativy. Chtěl bych
říci - a v tom máme již zkušenosti,
že bylo voláno již v dřívějších
dobách po reformě správy a že už
dokonce máme také před řadou let zřízenou
zvláštní komisi pro reformu, víme také,
že se rodila nějakých 8 let a že už
asi 4 léta existuje, ale také víme, že
jsme se nedočkali žádného výsledku.
Jestliže pan předseda vlády přišel
s touto novou poučkou, že reforma státní
je nejenom pevnost právního cítění,
že ta reforma státní správní
správy, administrativy je také zároveň
požadavkem zpevnění hmotného postavení
státních zaměstnanců, vítám
to tím spíše, protože se přibližujeme
k problému, který začínáme
řešit podle skutečné a pravé
podstaty.
Nechci se mýlit, tvrdím-li, že není
reforma státní správy v tom, dáme-li
jí nové normy, novou spoustu zákonných
ustanovení, zpracujeme-li nové správní
právo. Vždyť ve skutečnosti máme
těch norem mnohdy až tak mnoho, že je třeba
hledat teprve nějaké unifikování,
nějaké sjednocování. Ale, slavná
sněmovno, já bych při té reformě
veřejné správy řekl, že největší
a nejdůležitější normou není
to, co vychází jen ve Sbírce zákonů
a nařízení. Je to sice ta základní
norma, která má být teprve zpracována,
ale norma pravá a lépe řečeno praktický
výsledek té správní reformy je správné
pochopení státního zaměstnance, který
celou tu filosofii státní správy vlastně
tvoří, který je povolán k tomu, aby
- nezávislý na všechny strany, tedy také
na svém slabém sociálním postavení
mohl rozhodovati podle nejlepšího vědomí
a svědomí.
Slavná sněmovno, proto tolik vítám
ten nový směr posuzování této
vážné otázky ústy premiéra
vlády, neboť se dostáváme ke skutečnému
řešení. Přichází-li zde
představitel vládní a závazně
slibuje - a je to jistě závazek velmi vážný,
o jehož splnění vůbec ani okamžik
nepochybuji - aspoň 150 mil., které mají
být dány v příštím správním
rozpočtovém období našim státním
zaměstnancům, tedy pravím, slavná
sněmovno, že bych nechtěl zůstati při
těch 150 mil.; musil bych zde s tohoto místa zdůrazniti
skutečnost, že by to bylo jenom velmi malé
zlepšení, jen velmi malý krůček,
který by nás měl dostat tam, kde chceme být
i s tou správou i s těmi zaměstnanci. Nemůžeme
pochybovati, jak jsem se zmínil, že to není
jenom otázka sociální, jenom problém
sociálně-politický pro veřejného
a státního zaměstnance samého, nýbrž
že je to problém nejširšího rozměru
- a dovolím si to teď rozšířit
na veškeré zaměstnanecké kategorie zaměstnanců
soukromých i veřejných, na veškerou
tu sílu, která se nám nakonec jeví
problémem konsumentským, která nám
nakonec dává možnost, abychom z daných
peněz dosáhli zisku nejen pro stát sám
v daních, nýbrž i pro ostatní vrstvy,
ostatní části, které jsou odkázány
na řádnou naši konsumentskou politiku.
Proto jsem si tolik vážil toho, že pan předseda
vlády vytvořil toto nové nazírání.
Slavná sněmovno! Kdybych zde měl probírat
všechny bolesti veřejných a státních
zaměstnanců, jsem si vědom, že bych
neříkal nic nového, že je to již
otázka mnoho let stará, zde mnohdy přetřásaná.
Také řečníci přede mnou v této
velké debatě, každý se svého
hlediska, přispěli k tomu, aby bylo hnuto veřejným
míněním, aby bylo hnuto cítěním
i zákonodárných sborů, aby zde prostě
byla lidem dána aspoň možnost nějaké
naděje, když už nemůžeme dáti
to, co by viděli nejraději, aby jim bylo totiž
dáno splnění jejich spravedlivých
požadavků.
Jestliže, slavná sněmovno, bychom měli
posuzovat a snad v cifrách vyčíslovat, jak
jednotlivé složky obyvatelstva tohoto státu
pomáhaly zmírňovati současnou hospodářskou
tíseň, ani bych se toho neopovážil,
abych zbytečně nejitřil postižené,
a nechtěl bych říci, kolik zaplatily různé
akciové a obchodní společnosti, které
představují nějakých 20 miliard Kč
akciového kapitálu, a jak přispěly
ke zmírnění současné tísně
státních financí, zatím co musíme
na druhé straně jasně vystihnouti známou
skutečnost, a půjdu hodně dolů, že
státní zaměstnanci ze svého hospodářského
základu, který nebyl snad nikdy skvělý,
musili ještě poskytnouti dobrou půl miliardu.
A dovolte, abych řekl, že ne půl miliardy ze
záložen, ze vkladních knížek, nýbrž
od úst utrženou, vyrvanou svým dětem
a rodinám.
Slavná sněmovno! Měl bych se vlastně
tímto způsobem dostati k řešení,
co vlastně ti státní zaměstnanci chtějí.
Chtějí jedno a jediné: slušnou existenci.
Jakou formou, do jaké míry? Vím, že
to bude musit býti měřeno možností
státní, vím, že zde je jedním
z hlavních a důležitých činitelů
také ministerstvo financí. I když si chci však
vážiti tohoto úřadu a i kdybych si přál,
aby mělo ministerstvo financí trvale pevnou rukou
držet spořádané finance státní,
dovolím si upozorniti trochu snad malou výtkou tomuto
ústřednímu úřadu našeho
státního hospodářství, aby
nebyl ještě někdy zbytečně tvrdší
a krutější ke státním zaměstnancům,
než je zákon sám, než jsou vlastní
srážky a náš vlastní úsporný
systém.
Mohli bychom snésti spoustu dokladů, že zbytečnými
výmysly a vynálezy se jde na poslední desetikorunové
zbytečky, kde by je bylo možno urvat tomu zaměstnanci,
ale ne v nejvyšších třídách
platových, nýbrž nejčastěji těm,
kteří jsou slabí, kteří se
nebrání a pro něž nakonec znamená
ta desetikoruna velmi těžko oželitelnou ztrátu.
Proto prosím, abych se směl analogicky připojiti
k mínění p. posl. Hampla, který
zde v generální debatě, pojednávaje
o platech zaměstnaneckých vůbec řekl:
"Na nízkých mzdách nevybudujete silný
průmysl." Dovolte mně, abych řekl: A
na mizérii a bídě veřejných
a státních zaměstnanců nevybudujeme
silný stát, nevybudujeme to, čeho nám
zaměstnanci mají býti první a hlavní
zárukou: pevnou a neotřesenou demokratickou správu!
Vždyť ta demokracie není ničím
jiným než správný výkon státní
administrativy. Demokracie může býti ohrožena
se strany veřejných zaměstnanců ne
špatným smýšlením se státem,
ti zaměstnanci jsou věrní a oddaní,
alespoň ve zdrcující většině,
a budou sloužit tomu státu. Měli bychom však
dosti příkladů, abychom si mohli také
ujasnit a uvědomit, že takový zaměstnanec,
který má zápasiti někde o denní
chlebíček, je v důsledku našeho platového
systému a způsobu systemisace udržován
v úplné životní beznaději tím,
že před ním jsou uzavřeny, někdy
možná protekčním způsobem, možnosti
postoupení kousek dále. Ten člověk
si to uvědomuje a srovnává. Vidí,
že tomu, který slouží někomu jinému
než jenom státu a své úřednické
povinnosti, bylo umožněno, aby byl něčím
více, aby se dostal výše. Slavná sněmovno,
taková slabost potom by se nám mohla projeviti někdy
v měřítku širším a mohlo
by se nám státi, že také takové
směry, které sledují něco jiného
nežli jenom to, co se hlasitě říká,
právě tímto postižením veřejných
zaměstnanců by jednou mohly dostati větší
vliv, ne sice přirozený, legální,
nýbrž vliv praktický, a že by potom takový
zaměstnanec řekl, že pro něho je lépe,
aby se někam dostal, sloužiti něčemu
jinému, než výhradně té nejvyšší
státní idei.
Vážená sněmovno, musel bych mnoho o
těchto věcech hovořiti (Místopředseda
Taub zvoní.), ale musím jenom stručně
dojíti k závěru tohoto svého malého
rozboru. Chci zde prostě říci, aniž
bych mohl vyčerpati všechno to, co by mělo
býti průvodními důkazy pro moje slova,
abychom se postavili na mínění, které
pronesl pan předseda vlády, ale abychom zároveň
také řekli, že otázka reformy stát.
správy a zpevnění hmotného postavení
stát. a veřejných zaměstnanců
nesmí již býti výlučně
hospodářsky podmiňována tím,
bude-li stát na to míti. Měl-li stát
- a nikomu to nezávidím, každý to při
nejmenším subjektivně potřebuje - slušné
částky na různé sanace - zdůrazňuji,
že předpokládám spravedlivé sanace
- měl-li všecky prostředky na pomoc druhým,
chtěl bych zde volati, aby byly také prostředky
ne na pomoc veřejným zaměstnancům,
nýbrž aby se nalezly prostředky na státní
nezbytnost, na reformu státní správy, která
jenom mimochodem je podložena zároveň potřebou
pomoci veřejným zaměstnancům.
Slavná sněmovno, měl bych zde pro to mnoho
dokladů. Především o jednom bych chtěl
mluviti, snad to zde také bylo zmíněno, abychom
se postarali o naše bezpečnostní sbory, četnictvo
a policii. (Místopředseda Taub zvoní.)
Ale k tomu všemu je třeba, abychom všichni
bez rozdílu stran vyloučili jakoukoli možnost
agitačního závodění ve snahách
o zlepšení hmotného postavení zaměstnanců,
abychom všichni udělali to, co potřebuje stát,
co potřebují jeho zaměstnanci, abychom dali
i zaměstnancům státním, i tomu státu
skutečně splatnou a schopnou směnku, že
jim bude konečně řádně pomoženo.
(Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo pan posl. Topoli.
Posl. Topoli: Slávna snemovňa!
K predloženému rozpočtu na rok 1937, pokiaľ
ide o kap. 10, zaujal by som stanovisko ako výkonný
roľník predovšetkým k našim národným
ľudovým školám. Som si vedomý,
vážená snemovňa, že náš
ľud roľnícky toho vzdelania najviac potrebuje,
a síce preto, aby prestal byť hračkou v rukách
niektorých politických špekulantov, ktorým
často stačí poukázať na jeho
biedu, na jeho nedostatky, na ťažkú hospodárskou
situáciu, aby ho zaviedli na špatné politické
chodníčky, ktoré nášmu slovenskému
roľníckemu ľudu nikdy nepomôžu.
Potreba budovania škôl na Slovensku je síce
veľká, ale čiastka 8 1/2 milionov Kč
na tento cieľ sa mi vidí prinízka. Keďže
som si aj vedomý toho, čo školská správa
od prevratu urobila, neprestanem stále zdôrazňovať,
že tempo stavby hospodárskych ľudových
škôl má sa zrýchliť. Sám
z vlastnej skúsenosti viem, že t. zv. polodenné
vyučovanie na našich ľudových školách
nijako našemu roľníckemu ľudu neprospeje.
Keďže som si toho vedomý, že jedna miestnosť
musí slúžiť vyučovaniu striedavému,
mám obavu, že naše deti, až dospejú,
pocítia tie nedostatky školenia, a preto, vážená
snemovňa, je potreba urýchliť tempo budovania
škôl hospodárskych u nás na Slovensku,
lebo pre tieto školy takýchto miestností je
potreba ešte mnoho. Situácia je totiž taká:
Cirkevníci na to nemajú finančných
prostriedkov a politické obce už takmer všade
vyberajú najvyššie procento obecných prirážok.
Niektoré obce sú dokonca na tom tak biedne, že
ani len nestačia desatinou nákladu na stavby škôl,
a iné zasa nestačia dokonca ani na vecný
náklad jestvujúci u škôl.
Tento problém čaká nás, slávna
snemovňa, od prevratu a k riešeniu musí sa
prikročiť. Ako roľník nemôžem
mlčky pozerať na tento stav, lebo viem, že my,
slovenskí roľníci, toho vzdelania najviac potrebujeme.
V minulosti, vážená snemovňa, sa najviac
škodilo slovenskej dedine. Mladšia generácia
pred vojnou, ktorá vychádzala zo škôl,
vychádzala bez osvojenia si čítania a písania
v materinskom jazyku. A kde sú ostatné požiadavky?
Teraz musíme to všetko doháňať.
A to je tak, vážená snemovňa, ako s
obvodovými meštianskymi školami. Kto ich má
stavať? Obvod, okres, krajina. Ani tak to nepôjde z
príčin už hore uvedených. Vážená
snemovňa, tuná sa veci majú takto: Na Slovensku
by bolo potrebné ešte do 500 mil. Kč, lebo
tieto jednotriedky už nám miznú. Potrebujeme
asi 10.000 nových učební, aby sme po tejto
stránke stáli na výške doby. Bez značnej
pomoci štátu to nepôjde.
Bolo už spomenuté, vážená snemovňa,
že na Slovensku sa pripravuje zriadenie krajinskej školskej
rady. To by znamenalo istú školskú reformu.
Ale nech tá reforma dopadne akokoľvek, prajeme si
rozhodne, aby ona znamenala zabezpečenie politickej slobody
cirkevnému učiteľstvu, aby sa s naším
učiteľom neopakovaly také prípady, že
keď sa hlási verejne k štátu, k republike,
bez všetkého disciplinárneho vyšetrovania
je pozbavený miesta na cirkevnej škole. Nesmieme pripustiť,
aby ľudia, ktorí sa hrdo hlásia k tomuto štátu,
boli prenasledovaní pre svoje politické republikánske
smýšľanie, trebárs keď sú
aj učiteľmi na cirkevných školách.
Slávna snemovňa! A teraz niekoľko slov o ľudovýchove.
Ako vyzerá u nás na Slovensku ľudovýchova,
ktorú si aj takto prial minulého roku pán
minister školstva, ktorý hovoril, že v terajšej
dobe je potrebné prevádzať zvýšenú
výchovu štátnoobčiansku? Ľudovýchova
má slúžiť a poskytnúť výhody
tým občanom, ktorí už školu nenavštevujú.
A práve preto potrebujeme jej tak ako školy. Ale nie
sme ešte tak ďaleko, vážená snemovňa,
nemáme ešte pevný káder ľudovýchovných
pracovníkov, aby sa mohla potrebná ľudovýchova
prevádzať. Tuná opäť sú potrebné
financie, a preliminovanú čiastku 2,246.000 Kč
pre celý štát považujem za veľmi
nízku položku. Je priamo smiešne, važená
snemovňa, keď máme položku 15.000 Kč
na cestovné ľudovýchovných pracovníkov,
ktorí z mest majú isť do obcí prednášať.
A bez spojenia mest s dedinou ani po stránke kultúrnej
sa náš vidiek nedostane kupredu, čoho si najviac
prajeme.
Ale je tu ešte jedna prekážka a azda väčšia
než financie. Na našom kraji nemáme vhodných
miestností, kde by sa mohla občianstvu prednášať
ľudovýchova. Zakázalo sa prednášať
v cirkevných školách roľníkom z
príčin, ktoré si nijako nevieme vysvetliť.
Dostali sme sa v ľudovýchove tam, že osvetoví
pracovníci prednášajú dnes po krčmách.
Kam sme to dospeli? Svedčí sa o význame nášho
oslobodenia, o našom odboji, o literatúre, o čítaní
dobrých kníh, o obecnej zdravovede, o praktickom
hospodárení, o sadení stromkov a o všetkom,
čo náš roľník potrebuje - trebárs
aj o abstinencii - prednášať po krčmách?
Je to dôstojné miesto, aby sme na takom mieste šírili
kultúru, aby náš ľud nemal prístupu
do školy, ktorú celú vystaval a aj vydržiava?
V tomto ohľade čakáme nápravu, lebo
je nemysliteľné, aby sme vo slobodnom štáte
kultúru rozširovali po kútoch. Proti takým
obmedzeniam našich kultúrnych pracovníkov protestujem.
Slávna snemovňa, dovoľte mi, aby som sa zmienil
niekoľko slovami o tom výmysle slovenskej ľudovej
strany, o autonomii. Pán dr. Tiso chcel nám
dokazovať a dokazoval, že slovenský problém
sa nedá ináč riešiť, jedine na
programe autonomistickom, a chcel nás presvedčiť
o tom, že príde čas, že aj vláda
sa raz prikloní a uzná, že ich postup bol správny.
Ale pri tom všetkom nezabúdajú poukazovať
na výsledky volieb. Ale jedno nám zabudli povedať,
a síce dať nám odpoveď na tomto mieste,
akým spôsobom získavajú masy voličov
na Slovensku; o tom sme ešte tuná nepočuli.
Pánovia, to tesne súvisí s ľudovýchovou
na Slovensku. Ja ako slovenský sedliak sledujem politický
boj na Slovensku od začiatku republiky a môžem
povedať, že v politickom boji obzvlášte
so stranou ľudovou som všeličo zažil. Málo
tu bolo o tom povedané, ako páni ľudáci
zneužívajú náboženského
cítenia nášho ľudu na Slovensku. Slovenská
ľudová strana v týchto veciach ide príliš
ďaleko. Z vlastnej vedomosti viem dokazovať, čo
už vykonala v týchto veciach a ako si trúfala
fanatizovať v náboženskom ohľade ľud
na naších slovenských dedinách. A pán
poslanec dr. Tiso bol sa vyjadril minulého roku,
že ľudová strana nezdráha sa k vládnej
spolupráci. Je to pekné, že sa hlásila,
ale predca to nedodržala. Ja sa pýtam, zda bude v
stave nahradiť Slovensku, čo pre svoju politiku zameškala?
Čo zameškala najviac pri pozemkovej reforme, o tom
by sa dalo veľmi mnoho hovoriť. Pán posl. dr.
Tiso začal podceňovať ako Slovák
Slováka, nášho terajšieho predsedu vlády,
pána dra Milana Hodžu. Hovoril trochu aj neprístojne,
že dr. Hodža sa tvári dvojakou tvárou.
Ale, vážená snemovňa, ja tuná
dodávam príkladom, že strana ľudová
dovede sa pretváriť aj trojakou tvárou, keď
je to potrebné k jej politickým účelom.
(Tak jest!) Uvádzam tuná jeden príklad,
ako sa ona pretvarovala trojakou tvárou, pretvára
sa aj teraz, ale pretvarovala sa najviac, keď sa prevádzala
pozemková reforma. Vtedy páni od ľudovej strany
prišli na naše dediny a hovorili: Ľudia boží,
neberte ten prídel zeme, lebo vám nikdy nebude daný,
a keď vám to i dajú, dajú vám
to Česi, ale Česi za pár rokov ujdú,
vezmú vaše peniaze a i pozemky a nebudete mať
nič, ani pozemky, ani peniaze. (Slyšte!) Pravda,
že takýmto spôsobom mnoho našich ľudí
sa zľakalo a od parcelácie upustilo. Došlo to
tak ďaleko v tejto veci, že hovorili, že kto sa
opováži vziať pozemky a vyorať na prevzatých
pozemkoch prvú brázdu, že z tej prvej
brázdy vyskočí čert a vezme ho. (Veselost.)
Pravda, náš ľud sa zľakal a mnohí
upustil od toho, ale tomu, kto pozemky vzal, hovorili: keď
vám to dajú, za 15 rokov vám to vezmú.
To bola už druhá dvojaká tvár. Ale pri
posledných voľbách minulého roku hovorili:
Čo sa vám, ľudia boží, dostane
od štátu, tie pozemky, to vám nik nevezme,
to môžete hlasovať aj pre ľudovú stranu,
toho sa nebojte. Tedy tým sa dokazuje, že sa ľudová
strana pretvárala trojakou tvárou. (Místopředseda
Taub zvoní.)
Som napomínaný pánom predsedajúcim,
aby som skončil, ale preca len niekoľko slov by som
chcel ešte povedať k tomu, čo hovoril pán
posl. Florek o legitimáciách; on poukazoval
najviac na stranu agrárnu, ale týkalo sa to aj národných
socialistov a soc. demokratov, že politizujeme tým,
že snáď ideme tak ďaleko, že len toho
dáme do služieb, kto má legitimáciu
politickej strany. Ale zapomenul pán poslanec povedať
to, že oni to nepotrebujú, lebo toho majú viac,
majú na každej slovenskej dedine sekretariát,
a to je farský úrad (Hlasy: To je pravda!) a
každý farár slúži ako tajomník
strane ľudovej. Vážená snemovňa,
tuná je to dôkaz aj k tomu, že aj učiteľ
musí takto slúžiť. Pravda, že oni
týchto legitimácií nepotrebujú. Idú
tak ďaleko, že štvú naše ženy,
aby nežily s mužom, keď nehlasuje so stranou ľudovou.