Pan ministr soc. péče před krátkou
dobou dále konstatoval, že cílem opravdové
a moderní sociální politiky není jen
uskutečnění sociálně politických
a ochranných zákonů, jakož i pomoc lidem,
kteří bez své vlastní viny trpí
nezaměstnaností a kteří si zoufají,
nýbrž že smyslem skutečné sociální
politiky je hledati cesty hospodářského oživení,
rozmnožení pracovních příležitostí
a zvýšení životní úrovně
obyvatelstva. Zastáváme stejné mínění,
ale domníváme se také, že takový
poznatek musí býti co nejrychleji v praxi uskutečněn
a že se na dosavadní cestě nemá pokračovati.
Nemůžeme očekávati, že se zvýší
spotřeba, dostává-li nezaměstnaná
rodina více než 3členná podporu 20 Kč,
stojí-li však kg vepřového masa 18 Kč,
nebo dostává-li svobodný dělník
10 Kč, ale stojí-li bochník chleba 3·60
Kč. Jsme si vědomi obtíží, se
kterými by se nyní setkalo zavedení povinného
pojištění proti nezaměstnanosti. Obtíže
však nutno překonávati. Pokud však není
zajištěna nová úprava organisace podpor,
rozhodně se nesmí zhoršovati nynější
zařízení pro poskytování podpor,
jak se to podle chladně vypočítaných
úvah zamýšlí. Naopak, musí býti
učiněna všechna opatření, aby
dosavadní zařízení pro výplatu
podpor byla vybudována.
Pokud jde o gentský systém, budeme sice žádati
změnu těch ustanovení, která umožňují
stranicko-politicky vázaným odborovým organisacím,
aby k politickému útlaku využily nutnosti organisovati
se, postavíme se však rozhodně proti každé
změně směřující ke zmenšení
nebo obmezení nároku.
A nyní k nejdůležitější
kapitole, k péči o nezaměstnané. Na
začátku jsem se již zmínil, že
vláda tvrdí, že nezaměstnanost klesá.
Dali jsme si práci a vyšetřovali jsme v tomto
létě, jak to skutečně vypadá
s nezaměstnaností v německém území.
Vyšetřovali jsme ve 120 okresích, t. j. v 1870
obcích. Bylo vyšetřeno 267.244 případů
nezaměstnanosti. Již tyto cifry samy o sobě
jsou velmi poučné, a to pokud se týče
počtu nezaměstnaných. Ačkoliv se konala
šetření v obcích s německou většinou
jen z 55 % a nemohli tam býti samozřejmě
zachyceni všichni nezaměstnaní, je námi
zjištěný počet nezaměstnaných
větší než úřední
cifra pro sudetskoněmecké území k
témuž dni, a to 229.127 nezaměstnaných
ke dni 1. září. Zjistili jsme tedy při
šetření konaném ve více než
polovině obcí s německou většinou
asi o 40.000 nezaměstnaných více než
uvádí úřední statistika pro
celé německé území. Tato skutečnost
ukazuje, jak nespolehlivě je úředními
čísly zjištěn stav nezaměstnanosti.
Ještě poučnější jsou cifry
získané vyšetřováním příčin,
proč jsou vyloučeni z požívání
podpor nebo proč jim nebyl přiznán nárok
na podporu pro nedostačující ustanovení
předpisů o vyživovací akci.
Ze 276.244 nezaměstnaných dostávalo 155.633
nezaměstnaných podporu, 111.611 nezaměstnaných
bylo bez podpory. Podporovaní nezaměstnaní
dostávali podporu buď ze stravovací akce nebo
podle gentského systému. Nezaměstnaní,
kteří nedostávali podporu, kteří
by však na ni měli nárok při účelné
úpravě stravovací akce a při rozšíření
jejích směrnic, nemohli tento nárok uplatniti
z těchto důvodů: 20.553 nezaměstnaných,
protože nemohli osvědčiti, že byli po
3 měsíce zaměstnáni, 16.238 nezaměstnaných,
protože jako mladí nebyli ještě vůbec
zaměstnáni, 11.136 nezaměstnaných,
protože jsou starší 60 let, 17.287 nezaměstnaných,
protože mají malý důchod, ze kterého
však nemohou býti živi, 11.702 nezaměstnaných,
protože jsou to drobní domkáři a pod.,
13.927 nezaměstnaných, protože jeden člen
rodiny dostává podporu nebo vydělává,
20.788 nezaměstnaných z různých důvodů,
ale podobného rázu. Nic nemohlo zřetelněji
ukázati nedostatečnost směrnic stravovací
akce než tato čísla. Jsou obžalobou, protože
jsou zřejmým výrazem nesmírné
bídy nezaměstnaných, která se úředně
vůbec nevidí. Není divu, že se bída
nezaměstnaných stává stále
nesnesitelnější, protože úřady
jednají nikoliv s hlediska potřebnosti, nýbrž
s hledisk byrokratických a fiskálních a příděly
poskytují podle nesprávných úředních
čísel o počtu nezaměstnaných.
Zmenšení přídělů nebo
žádostí o příděly činí
často 50 % a více.
Zkoumáme-li zmenšení přídělů
a musíme-li zjistiti, že v jednom z největších
okresů postižených bídou, v okresu karlovarském,
žádali 600.000 Kč a dostali jen 480.000 Kč,
nebo žádal-li okres královédvorský
55.000 Kč a dostal jen 25.000 Kč, vidíme,
jakou mírou se zde měří. Tytéž
stížnosti lze zjistiti ve všech okresích,
kde skoro vždy byla částka okresy požadovaná
zkrácena o polovinu.
Musím se však také letmo dotknouti pracovní
metody těchto již pověstných sociálních
komisí, které mají svou práci konati
nestranně.
Nezaměstnaný František Völkl z Horního
Slavkova žádal o podporu kancelář presidenta
republiky a obdržel zprávu, že žádost
byla postoupena ministerstvu soc. péče. Ježto
se vyřízení žádosti protahovalo,
zažádal Völkl u sociální komise
v Horním Slavkově o příděl,
ale byl odmítnut. Když se Völkl odvolal na přípis
kanceláře presidenta republiky, odmítl ho
úřadující člen této
sociální komise Schreiter slovy: "To je jen
kus papíru, který nestojí za nic, nedostanete
nic." Místní organisace sociálně-demokratické
strany v Rybníku u Hostouně pořádala
ples. Státní úředník a několik
funkcionářů strany, kteří jsou
členy sociální komise, vydali heslo: "Kdo
miluje stát, je povinen se na ples dostaviti" a nutili
tak nezaměstnané, aby šli na ples a vydali
poslední peníze.
Obec Horní Orlice v králickém okrese byla
četnictvem vyzvána, aby navrhla do nové sociální
komise vhodné osoby. Četník zdůrazňoval,
že dostal od okresního úřadu příkaz,
aby dbal na to, že smějí býti jmenováni
jen příslušníci koaličních
stran. Při novém jmenování do sociální
komise v Lanškrouně nebyl vzat na návrhy sudetskoněmecké
strany zřetel. Na stížnost odpověděl
referent, že sociální komise byla sestavena
z lidí nepolitických. Jak to s nepolitičností
těchto jmenovaných členů komisí
vypadá, ukazují tyto údaje: 1 tajemník
sociálně demokratické strany, předseda
křesťansko-sociální strany, člen
městské rady, který patří ke
Svazu zemědělců, a po jednom českém
sociálním demokratu, národním socialistovi
a živnostníkovi.
Další kapitolou, která je často předmětem
stížností, je provádění
vyšetřování četnictvem, které
je často papežštější než
papež, t. j. vykládá předpisy přísněji
než okresní úřad. V Úhercích,okres
Stříbro, byli na př. nezaměstnaní
vyloučeni ze stravovací akce, protože četnictvo
zjistilo: nezaměstnaný je neschopný práce,
protože nemůže mluviti. Jde o němého
dělníka, který vykonával obvyklé
práce, podléhající povinnému
pojištění. Nebo: Nezaměstnaný
je neschopný práce, protože má jednu
nohu poněkud slabší. Jde při tom rovněž
o dělníka, který vykonával práce
podléhající povinnému pojištění.
V jiném případě nezjistilo četnictvo
u nezaměstnaného poslední pracovní
dobu podléhající povinnému pojištění
a podalo zprávu, že pracoval od listopadu 1935 do
září 1936, že byl tedy jako sezonní
dělník zaměstnán více než
polovinu sezony a že tedy nemá nárok. Ve skutečnosti
byl zaměstnán o něco déle než
2 měsíce, od konce listopadu do 3. února
1936.
Bylo by třeba jasně říci, aby četnictvo
přišlo přímo k uchazečům
samým, aby bylo zajištěno správné
vyšetření, a aby nechodilo snad k politickým
odpůrcům, kteří udávají
vše možné než pravdu.
Chtěl bych ještě zcela krátce shrnouti
naše sociálně politické požadavky,
poněvadž se i s české strany žádaly
v sociálně politickém výboru, a prosím,
aby tyto požadavky byly co nejdříve uskutečněny,
t. j., je-li zde dobrá vůle a nikoliv jen slova,
která snad nás mají přes zimu utěšovati.
Opatření práce je nejnaléhavějším
úkolem, vláda nechť co nejdříve
vypracuje velkorysý plán, jak opatřiti práci.
Směrnicí může býti náš
návrh, jejž jsme kdysi podali vládě.
Plán, jak opatřiti práci, se týká
především jejího rozdělení
se zřetelem na potřeby sudetských Němců,
t. j. jejich hospodářství a jejich nezaměstnaných
v německém území.
Stejně nutné je, aby práce byly zadávány
nikoliv podle politických nebo národnostních
důvodů, nýbrž podle potřeby,
a jsou-li prováděny v sudetskoněmeckém
území, aby i němečtí dělníci
a podnikatelé měli nárok na práci.
Dále žádáme snížení
věkové hranice pro výplatu důchodů.
Mnoho lidí, kteří dosáhli stáří
60 let, je z podniků propouštěno a nahrazováno
mladšími. Nemají nároku ani na stravovací
akci ani na starobní důchod. Oznámili jsme
rovněž v interpelaci změny, které žádáme
v péči o nezaměstnané. Také
zde doufáme, že to bude vzato na vědomí
a že budou změny podle návrhu provedeny. Musím
ještě poukázati na zvláštní
požadavek, t. j. závaznost kolektivních smluv
a zákonodárství o minimálních
mzdách. V hospodářství žádáme
novou úpravu a nový směr obchodní
a zahraniční politiky, opatření proti
neodůvodněnému zdražování
a novou úpravu kartelů, zabránění
neoprávněným ziskům v hospodářství
a na kapitálovém trhu. Rovněž i péče
o válečné poškozence je jedním
z našich požadavků. Ubožáky, kteří
ve velikém zápasu národů obětovali
svou krev, dnes necháváte prodávati mýdlo
a nedáte jim spravedlivou podporu, která jim patří.
Pánové, uvedl jsem nyní hlavní požadavky
na poli sociální politiky a záleží
nyní na vás, aby po slovech následovaly činy.
Upozorňuji vás ještě jednou, že
poměry v našem pohraničním území
jsou velmi kritické. Je nám záhadou, jak
přestaneme tuto zimu. Rozhodně však, kdyby
se stala katastrofa - doufáme, že se tak nestane a
nepřejeme si toho - není to vina sudetských
Němců, ale jediné způsobu vlády,
že se jen mluvilo, ale že se nedostávalo činů.
Proto by bylo vaší povinností zjednati nápravu
v těchto zde uvedených poměrech. Chcete-li
státu zachovati mír, prosím a žádám
vás, abyste pomohli našim nouzi trpícím
sudetským Němcům, pak bude také všeobecně
mír zajištěn. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž jest p. posl. Tymeš.
Posl. Tymeš: Slavná sněmovno!
V rozpočtové skupině sociální
a kulturní, kterou právě projednáváme,
věnovala většina řečníků
pozornost rozpočtu ministerstva školství a
nár. osvěty. Je jistě hodno pozoru, že
při starostech hospodářských, kterých
máme v posledních letech velmi mnoho, nezapomíná
se u nás na věci školské a kulturní.
Také řečníci našeho klubu budou
o těchto věcech hovořiti.
Já však chci dnes upozorniti na některé
důležité věci sociální,
především na bolesti dělníků,
kteří jsou postiženi těžkou hospodářskou
krisí.
Krisí hospodářskou trpí pochopitelně
nejvíce nezaměstnaní. Je pravda, že
ministerstvo soc. péče se snaží, aby
bídu nezaměstnaných, jejich rodin a především
dětí zmírnilo. Jest ovšem třeba
pověděti, že částky, které
se u nás dávají na řádné
podporování nezaměstnaných, i když
jsou značně vysoké, přece jen nestačí
na podporování všech, kteří hospodářskou
krisí a dlouhou nezaměstnaností trpí.
Naproti tomu jest třeba zdůrazniti, že ministerstvo
soc. péče penězi pro nezaměstnané
hospodaří dobře. Pomáhalo především
tam, kde bída byla největší. Často
se vytýká z tábora nesocialistického,
že se u nás dává příliš
mnoho na podporách nezaměstnaným. Vytýká
se to neprávem. Jistě není mezi námi
sporu o to, že nezaměstnaným by prospělo,
kdyby mohli býti zařazeni do výrobního
procesu. Dokud však naše hospodářská
politika, naše poměry, i poměry zahraniční
nedovolují, aby všichni nezaměstnaní
nalezli práci, do té doby jest třeba, aby
se stát staral o podporování těch,
kteří nezaviněně trpí nezaměstnaností.
Mohou býti při velkém počtu nezaměstnaných
případy zneužívání pomocné
akce, ať je to akce stravovací nebo snad i podpory
podle gentského systému. Ovšem ti, kteří
často kritisují ministerstvo soc. péče,
nemají k tomu žádné morální
oprávnění. Víme, že jsou to především
pánové napravo, kteří při přidělování
lístků ze stravovací akce často postupovali
stranicky. Víme, co třeba na Moravě dělala
skupina Čuříkova při podporování
nezaměstnaných podle gentského systému.
Proto volá-li se po pořádku, po spravedlivém
podporování nejpotřebnějších,
pak by často tito pánové měli adresovat
tato slova do vlastních řad. Ministerstvo soc. péče
se nikdy nebránilo kontrole. A zase bych při této
příležitosti chtěl říci
toto: jestliže se kontrolují poměrně
malé částky, které se dávají
lidem sociálně nejslabším, a jestliže
my se té kontrole nebráníme, pak stejně
měla by býti prováděna kontrola i
tam, kde se podporují jedinci nebo skupiny, které
není možno mezi sociálně slabé
zařaditi.
Zde se vytýkalo, že okresům německým
se nepřiděluje takový počet stravovacích
lístků, jež potřebují pro všechny
nezaměstnané obyvatele. Musím říci,
že stejné stížnosti mohli bychom také
přednášeti z českých obvodů,
že se tedy nemůže tvrditi, že se u nás
měří jinak obvodům německým
a jinak obvodům českým. Jest pravda, že
ministerstvo soc. péče nedostává částku,
které potřebuje na příděl pro
všechny nezaměstnané, a že pak ovšem
značná část nezaměstnaných
tím trpí. Ze stravovací akce podle směrnic
máme podporovati svobodného poukázkou na
10 Kč na potraviny, ženatý má obdržeti
20 Kč. Ale všichni dobře víme, že
tyto podpory, ačkoli jsou velmi nízké, přece
jen pro dělníky nezaměstnané zajištěny
nejsou. Nesmí se přehlížeti skutečnost,
že krise u nás trvá už od r. 1930, že
veliká část dělníků,
úředníků nepracuje několik
roků, někteří již i několikrát
byli bez zaměstnání, jen krátkou dobu
pracovali. V rodinách nezaměstnaných je veliká
bída, ve většině případů
všechny úspory se vyčerpaly, a proto je potřebí,
aby při podporování nezaměstnaných
se také na to pamatovalo. Peníze, které jsme
povolili pro nezaměstnané, nebyly peníze
vyhozené. Podpory jsou nutné, znovu zdůrazňuji,
dokud nemůžeme opatřiti všem potřebným
práci. Jsou nutné nejen z důvodů sociálních,
nýbrž já chci přímo zdůraznit,
že politická moudrost velela, abychom se společně
starali i o pomoc obětem hospodářské
krise. Měli bychom u nás vzdáti dík
našemu dělnictvu a našim zaměstnancům.
Podívejte se, k jakým konfliktům docházelo
ve světě, ale u nás při strašlivé
bídě - měli jsme téměř
1 mil. nezaměstnaných - při hrozivé
nezaměstnanosti, která dlouho trvala, po celou dobu
krise neměli jsme žádných sociálních
otřesů. Naše dělnictvo, i když
velmi trpělo a když si často stěžovalo
na mnohé křivdy, bralo vždy ohled na zájmy
a potřeby státu, a myslím, že dělnictvo,
které tak veliké oběti státu přináší,
si nezaslouží, aby se mu podpory, které jsou
nedostatečné, ještě vyčítaly.
(Výborně!) Náš pracující
lid je politicky vyspělý, ale nesmíme na
tuto vyspělost hřešit. Myslím, že
je chyba, když se donucuje ministerstvo soc. péče,
aby omezovalo příspěvky na nezaměstnané.
Je třeba si uvědomiti, že veliká část
nezaměstnaných je u konce se svými úsporami
i se svými silami fysickými i duševními.
(Místopředseda Košek zvoní.)
Chci zde upozorniti, že z akcí, které provádělo
ministerstvo soc. péče pro nezaměstnané,
se poměrně nejlépe osvědčila
produktivní péče. Je třeba si přiznat,
že dělníci nechtějí podporu zadarmo
a že velká část jich by si přála,
aby mohli pracovati a nebyli odkázáni na nedostatečné
podpory ze stravovací akce. Soudím, že by se
mělo ministerstvu soc. péče umožnit,
aby se mohlo v produktivní péči o nezaměstnané
dále pokračovati.
Víme všichni, že to, co se v posledních
letech u nás konalo na poli sociální politiky
pro nezaměstnané, jsou jenom malé náplasti
na velké rány, ale bylo to nutné a musíme
i v této politice pokračovati. (Předsednictví
převzal místopředseda Taub.) Byly-li
zde stížnosti na poměry v německých
oblastech, že tam je největší nezaměstnanost,
pak musím říci, že tomu tak na sto procent
není. Víme sice, jaké jsou poměry
v severních Čechách, ale, vážení,
mohl bych upozorniti na poměry moravské. Země
Moravskoslezská má téměř od
počátku hospodářské krise poměrně
dvakrát tak velký počet nezaměstnaných,
jako stát v průměru. Země Moravskoslezská,
aspoň některé její kraje, především
Brněnsko, Ostravsko a severní Morava, velice trpí
hospodářskou krisí. Projevuje se to i v sociální
politice země, okresů a obcí. Brno, které
má stále téměř 15.000 lidí
bez práce, Brno, to důležité průmyslové
centrum, musí dávat i při omezených
příjmech velké částky na podporu
těch, kteří tak dlouho trpí nezaměstnaností.
To má ovšem za následek, že se zvyšují
přirážky a dávky, dále že
průmyslové podniky se stěhují z míst,
která musí takovýmto způsobem zvyšovat
své příjmy, aby mohla plniti své sociální
úkoly.
Země Moravskoslezská stará se o řadu
úkolů, které v jiných zemích
obstarává stát. Při poslední
návštěvě u pana ministra financí
a u pana předsedy vlády jsme ukázali, že
není trvale možné, aby jediné na Moravě
hradila schodky zemských drah, aby měla své
zemské střední a zemědělské
školství a řadu úkolů, které
již v jiných zemích stát obstarává.
Je pochopitelné, že při těchto poměrech
nemůže zemská ani okresní ani obecní
samospráva plniti své úkoly sociální.
Brněnská zemská nemocnice i brněnská
zemská porodnice jsou ústavy velmi nedostatečně
vybavené. Kdybychom chtěli, mohli bychom, tak jako
pánové z německých obvodů,
mluviti o těch nedostatcích, o veliké bídě,
která je patrna všude, ale musíme si říci,
že ta bída roste z hospodářského
rozvratu, z hospodářské mizérie, že,
pravda, postihla některé kraje více, ale
že to není možno vysvětliti jako politiku,
která nepřeje národnostním minoritám.
I v českých obvodech je velká bída,
velké nedostatky a je jistě potřebí,
abychom se společně snažili o nápravu.
Chci zde říci, že je ovšem povinností
vlády, aby přihlížela k poměrům
v jednotlivých obvodech a aby se skutečně
pomáhalo tam, kde se toho jeví největší
potřeba.
Nakonec chci zdůrazniti, že nemůžeme býti
spokojeni s tím, že vývoj sociálního
zákonodárství v posledních letech
u nás se zastavil. Víme, že to není
vina ministerstva soc. péče nebo ministra sociální
péče, víme, že ministr sociální
péče má pochopení pro moderní
sociální politiku, my známe jeho práci,
jeho úsilí, jeho program, ale víme, že
se v této sociální politice brzdí.
A považujeme za velikou chybu především,
že se u nás dosud zákonem neprovedlo zkrácení
pracovní doby. My od tohoto požadavku, který
je odůvodněn hospodářskými
poměry, pokračující racionalisací,
ustoupiti nemůžeme. Je jistě nerozumné,
když máme velkou část dělníků,
kteří pracují poměrně dlouhou
dobu pracovní při úžasném pracovním
tempu, a na druhé straně je velmi mnoho těch,
kteří stojí za vraty továren a marně
na práci čekají. Přejeme si, aby pro
sociální politiku v budoucnu bylo u nás více
pochopení u všech koaličních stran,
aby naše republika stála i v současné
době v čele sociálního pokroku. (Potlesk.)