Není mým úkolem zabývati se dnes těmito
věcmi, ale mám opět úkol, který
je nejsmutnější, a to mluviti o bídě
a nouzi venku v našich pohraničních krajích.
Říkám vám upřímně,
že jsme ještě nikdy za krise nehleděli
s většími obavami vstříc zimě,
než té, která je před námi. Nemůžeme
se zřetelem na nesmírnou bídu sudetských
Němců uznati zdánlivé známky
počínajícího hospodářského
oživení. Jak to na př. teprve nedávno
prohlásil vládní soc. demokrat Rind v Trutnově,
který řekl: Nemůžeme vládě
vyčítati, že v rozpočtu snížila
položku pro sociální péči na
nezaměstnané o 100 milionů. Je to skoro zásluha,
že to mohla učiniti, řekl, toto snížení
je ospravedlněno všeobecným zlepšováním
poměrů. Jak vypadá toto všeobecné
zlepšování poměrů? Odůvodnění
tohoto poklesu a průvodní zjevy, které se
s tím spojují, jsou však z velké části
mylné a je z nich až příliš jasně
zřejmo, že se zaměňuje přání
se skutečností. Je známo, že v počtu
nezaměstnaných se uvádí převážně
jen počet podpor v nezaměstnanosti. Těch,
kteří nepobírají podpory v nezaměstnanosti,
nepočítají ani zprostředkovatelny
práce ani státní statistický úřad.
Pro přísný výklad těchto směrnic
jsou desetitisíce vylučovány a nejsou zaregistrovány.
Na to navazuje tvrzení o hospodářském
oživení. Říkám vám: Nezaměstnanost
v sudetskoněmeckém území je tři
a půlkrát tak veliká jako v českém
území. Státní statistický úřad
na př. uvádí, že na 100 českých
nezaměstnaných připadalo v červenci
tohoto roku 303, v srpnu 310, v září 311
a v říjnu 351 německých nezaměstnaných.
Koncem října tohoto roku napočítal
Státní statistický úřad v sudetskoněmeckém
území se 31/4 miliony obyvatel jen o 19.000 nezaměstnaných
méně, než mezi 11 miliony ostatních
státních občanů ve státě.
A tu teprve chápeme mimořádně velikou
bídu, zvláště velikou nouzi v sudetskoněmeckém
území, kterou je znáti na rozhořčení
obyvatelstva, chátrání obytných stavení,
podvýživě a nemocech dětí a mládeže.
To jsou obžaloby panující vládní
soustavy, která prostě tuto nouzi nebéře
na vědomí. Důkazem jsou lékařské
zprávy, kde se zjišťuje, že 90 % mladých
lidí trpí podvýživou a jeví proto
známky chorob.
Podle statistiky ministerstva soc. péče bydlelo
uboze v bídných bytech v roce 1930 2000 rodin s
9000 příslušníky a v roce 1935 11.000
rodin s 90.000 příslušníky. Nemusím
dále říkati, že daleko největší
část připadá na sudetskoněmecké
území.
Mám zájem, protože se nám nevěří,
že bída v sudetskoněmeckém území
je daleko větší než v českém,
abych vám přečetl zprávu očité
svědkyně, která v minulém létě
pobyla 3 týdny v sudetskoněmeckém kraji zamořeném
bídou a která se o tom přesvědčila.
Je to paní dr. Anna Lindnerová, sestra švédského
Červeného kříže, která
v dobách revoluce v sovětském Rusku získala
veliké zásluhy o péči a zajatce. Paní
dr. Lindnerová uvádí: Nemohu pochopiti, že
je možné, že se svět klidně dívá,
jak vymírá národ. Zde nelze již mluviti
o národě, který trpí hladem; je vydán
úplné zkáze, nebude-li poskytnuta pomoc,
a to rychlá pomoc beze všech vedlejších
politických úmyslů. Co by asi řekli
naši Švédové takovým obydlím,
jaká nalézáme na př. v Reichersdorfu
nebo v Rybářích? Řeklo by se o nich,
že jsou ostudou státu, který dovolí,
aby sloužila lidem za obydlí. Byly to bídné
chatrče, zchátralé železniční
vagony, které propouštěly sníh a déšť.
Stará žena v Sauersack se nás tázala,
zda jí nemůžeme opatřiti novou peřinu:
to bylo její největší přání
v životě. V reichersdorfském chudobinci bydlelo
120 lidí v jedné místnosti, která
byla jen pro 40. V Kohlingu se prodával 1 kg psího
masa za 4 Kč. V Kraslicích jsme navštívili
nemocnici, která, ačkoliv je vystavěna jen
pro 40 lidí, je obsazena trojnásobným počtem
nemocných. Nemocní, kteří jsou dopravování
do této nemocnice, jsou, jak nás ujistili lékaři,
hladem a strádáním tak vyčerpáni,
že musí býti 14 dní zvláště
živeni, než může býti vůbec
proveden zákrok, může-li se při skrovných
zásobách potravin i v nemocnicích mluviti
o zvláštním vyživování.
Paní dr. Lindnerová pak dále zjistila, že
v krajích bídou zamořených není
mléko potravou, nýbrž již lékem.
Uvádí dále: Jiný lékař
si skoro zoufal; jedna matka přišla se svým
nemocným dítětem, aby se zeptala, co má
dělat. Lékař mohl lehce zjistiti, že
jediným potřebným lékem je mléko
a lepší výživa. Ale jak ji mohl předepsati?
Takové zprávy podává dr. Lindnerová
o neštěstí a bídě v sudetskoněmeckém
území. Šla potom k pověstnému
zdravotnímu inspektorovi dr. Schulzovi, který je
předsedou Československého Červeného
Kříže. Tam si paní dr. Lindnerová
stěžovala na to, co viděla, a prosila, aby
se pomohlo, a to rychle. Odpověď pana dr. Schulze
zněla: "Země je bohužel příliš
malá, aby mohla zajistiti dostatečný důchod
všemu obyvatelstvu. Kdyby se ti, kteří ještě
něco mají, rozdělili s těmi, kteří
nemají nic, zhoršilo by se tím jen postavení
prvých. Proto se musíme snažiti, abychom zachovali
část obyvatelstva, kdežto jiné části
musíme vydati na pospas smrti hladem." Této
odpovědi jsme se zhrozili, píše dr. Lindnerová
ve švédských novinách, kteréžto
zprávy byly u nás bohužel zakázány,
protože se chce všemi prostředky potlačiti
zprávy o bídě a nouzi. Je smutné,
použije-li takových slov muž, který je
povolán, aby působil na vládní místa,
aby se konečně pomohlo, ježto takovou bídu
nelze déle snášeti. Věřte nám,
že se musíme domnívati, mluvíme-li o
těchto věcech, že většina těch,
kteří nesou odpovědnost za změnu osudu
sudetských Němců, chová podobné
myšlenky. Proto musíme co nejenergičtěji
a nejrozhodněji poukazovati na to, že trpělivost
sudetských Němců má také svůj
konec. Katastrofa je nevyhnutelná, nebude-li se vláda
těmito věcmi vážně zabývati.
Zkoumáme-li životní úroveň svého
dělnictva, musíme konstatovati, že životní
úroveň dělnictva v Československu
je na posledním místě v Evropě. Ze
zprávy Ústřední sociální
pojišťovny z r. 1935 vyplývá, že
44.6 % všech pojištěnců nemá vyšší
mzdu než 60 Kč týdně, průměrná
mzda v sudetskoněmeckém území je samozřejmě
mnohem nižší. Tak má na př. bruntálská
okresní nemocenská pojišťovna 7.045 pojištěnců
z 8.900, kteří mají nižší
roční mzdu než existenční minimum
6000 Kč ročně. Naproti těmto hladovým
mzdám stojí stoupání cen,které
den ode dne zhoršuje životní úroveň
německého dělníka. Proto žádáme,
aby se zcela rázně zakročilo proti neodůvodněnému
zdražování, které lze opět po
devalvaci zjistiti. Současně žádáme
zvýšení těch mezd, které nemají
nic společného se spravedlivou mzdou.
V této souvislosti také žádáme,
aby kolektivní smlouvy byly konečně upraveny
zákonem a aby dále byl proveden zákon o minimálních
mzdách. Výsledkem dnešních poměrů
je, že nesociální podnikatel až dosud
odmítal vyjednávati s dělnictvem v podniku,
odmítal uzavírati s dělnictvem mzdové
smlouvy, určoval mzdy podle své libovůle
a dělník neměl práva se tomu brániti.
Žádáme proto, aby se stala náprava jasnou
zákonnou úpravou otázky kolektivních
smluv a prohlášením závaznosti těchto
smluv. Dále je nutno, aby zmizely rozdílné
mzdy v jednotlivých krajích a aby na jejich místo
nastoupil zákon o minimálních mzdách,
při čemž nijak nesouhlasím s ustálením
dnešních bídných mezd, naopak zdůrazňuji
ještě jednou, že žádáme zvýšení
mezd. Dělník má právo na spravedlivý
podíl na své práci a nikoliv aby se jako
dosud spokojil prostě s hladovými mzdami, které
určí podnikatel. Proto žádáme,
aby se připravovalo vydání zákona
o minimálních mzdách a kolektivních
smlouvách, jakož i zřízení rozhodčích
a smírčích úřadů, a
prozatím prodloužení závaznosti kolektivních
smluv ve všech odvětvích průmyslu. Ve
Frýdlantě, Rumburku a Liberci se již dávno
rozhodli, že kolektivní smlouva má býti
prohlášena za závaznou. Zákonná
lhůta uplynula, přes 70 % dělnictva je pro
to a až dosud se nehnulo ani brvou. Tyto poměry musí
býti konečně odstraněny.
V této souvislosti musí býti také
upravena práce přes čas, řekl bych
nešvar pracovati přes čas. V posledním
roce se pracovalo 318.320 hodin přes čas a tolik
jich též bylo povoleno; z těchto hodin jich
bylo odpracováno ne méně než 235.264
v Čechách a na Slovensku. Největší
podíl na těchto hodinách přes čas
má těžký průmysl, t. j. strojní
průmysl, kde se v posledním roce pracovalo 131.598
hodin přes čas, z čehož na německé
území připadá jen 240 hodin. Stejně
je to se zprostředkováním práce. Zákon
o zprostředkování práce, který
nabyl platnosti dnem 1. října, nemůže
sudetskoněmecká strana schváliti, neboť
nejsou dány podmínky pro jeho nestranné používání.
§ 3, odst. 2 je ustanovením, které může
býti zcela libovolně vykládáno. Je
přímo překážkou při výběru
sil. Při tom stanoví ještě zákon,
že nárok na práci mají především
ti, kteří jsou zařazeni do gentského
systému nebo kteří požívají
státní podpory, a nikoliv ti, kteří
jsou již dlouhá léta bez zaměstnání,
vyloučeni z každé podpůrné akce,
mají doma děti a také rodinu. Ten má
především nárok na práci a stanoví-li
se dnes povinnost pracovati nebo zabývají-li se
touto otázkou směrodatní činitelé,
jest rovněž třeba stanoviti právo německého
dělníka na práci. Proto musí býti
podle § 6 povoleno zřízení a další
provoz zprostředkovatelny práce všem organisacím,
které se o to ucházejí. I zde se musí
projeviti zásada rovnoprávnosti. Rovněž
nesmí zprostředkování práce
sloužiti nějakým odnárodňovacím
snahám. Je nutno rázně zakročiti proti
všem odnárodňovacím snahám a
nesmí se státi, že na př. Svaz mistrů
a zaměstnanců textilního průmyslu
v Náchodě hledá ve svých zprávách
mistry pro firmu Pollak ve Fulneku, kteří musí
ovládati německý jazyk, ježto město
je německé a jde o to, aby byli zaměstnáni
čeští uchazeči. Rovněž se
nesmí státi, že se při výběru
dělníků použije četnictva, jak
se to stalo na stavbě státní silnice Plzeň-Karlovy
Vary. Rovněž nemůžeme schvalovati, ujímají-li
se ony šovinistické svazy hraničářů
zprostředkování práce venku v našem
německém území. Nemají na to
ani podle zákona právo. Máme nyní
na př. případ brandovský, kde byli
pro pokles konjunktury propuštěni dělníci,
kteří byli již po léta zaměstnáni
u firmy F. A. Lange, závody pro zpracování
kovu v Zeleném Dole, a nyní, kdy nastala v těžkém
průmyslu a zejména ve zbrojařském
průmyslu vrcholná konjunktura, jsou opět
dělníci přijímáni do práce,
ale nikoliv dělníci, kteří po léta
pracovali v tomto podniku, nýbrž dělníci
z českých krajů, kteří nemají
o obrábění kovu ani ponětí,
a nebéře se zřetel na dělníky,
kteří na to mají právo. Proti tomuto
jednání musíme důrazně protestovati.
Žádáme okamžité propuštění
všech těch dělníků, kteří
byli v posledních 6 týdnech přijati u fy
F. A. Lange do práce, a zaměstnati dělníky,
kteří mají právo dostati práci
u této firmy. Ale zde se projevuje nejen zprostředkování
práce, nýbrž i zákon o obraně
státu. Tento podnik se před časem dostal
do česko-židovských rukou a stal se proto podnikem
pro stát důležitým a nyní mají
zájem, aby zaměstnali v tomto podniku spolehlivé
státní občany a nespolehliví nejsou
prostě zaměstnáváni. To je důsledek
zákona o obraně státu, zejména §
21, se kterým nemůžeme za žádných
okolností souhlasiti. Nemám v úmyslu kritisovati
zákon o obraně státu, neboť jsme své
stanovisko k němu zcela jasně prohlásili.
Konstatuji zde však, že němečtí
dělníci a zaměstnanci nejsou ani státně
nespolehliví ani nejsou jinak státu nebezpeční.
Nebojují za nic jiného než za své právo
a my Němci máme právo vésti tento
boj, protože to je sociální bezpráví.
Jako my stojíme na půdě tohoto státu
a stavíme se kladně k jeho životním
potřebám, musí stát přihlížeti
k životním potřebám pracujících
členů německé menšiny.
Při této příležitosti musím
poukázati na otázku, která je v sudetskoněmeckém
území zvlášť ožehavá,
a to na zastavování provozu podniků a jejich
zavlékání do země zákazníkovy
nebo také do českého území,
jež nastalo z různých příčin.
Jsou obžalobou racionalisačních a odnárodňovacích
snah. Ze sta a tisíců případů
chci vyjmouti jen bídu v Rotavě a boj dělníků
v Mautnerově továrně v Grünwaldě,
ale chci i konstatovati, že zákonité prostředky
boje dělníků o pracovní místa
jsou naprosto nedostatečné a že nařízení
o zastavování provozu podniků a hromadné
propouštění poskytuje rovněž jen
nedostatečnou ochranu. Zvláště se to
ukázalo v boji proti přeložení podniku
"Rafinerie minerálních olejů Apollo
akc. spol." ze Šumperka do Bratislavy, kde bylo hladu
francouzského kapitálu po dividendách obětováno
100 lidí, ačkoliv byly vyčerpány všechny
zákonité prostředky.
Poukazuji v této souvislosti na působení
bank a kartelů a uvádím jako příklad
ujednání prodejny Českých železáren
s firmou Štěpánovské a Sobotínské
železárny, které dostaly za zastavení
podniku na 10 let odstupné 4 miliony Kč. Tím
ztrácí zaměstnání přes
1000 lidí zaměstnaných v tomto podniku. Pomyslete
jen, pánové, jakých prostředků
se zde užívá. Ziskuchtivost a touha po kapitálu
je z části příčinou bídy
v sudetskoněmeckém území. Ať
nám nikdo nepřijde a neříká,
že je tím vinna hospodářská krise.
Ano, víme, že hospodářská krise
je v dějinách lidstva ojedinělým jeho
ochuzením, ale víme také, že příčinou
bídy v sudetskoněmeckém území
je nerovné rozdělení statků v našem
státě. Stejně tak je tomu s přeložením
podniků do českých území z
národnostních důvodů. Zjevem, zasluhujícím
největšího politování v národnostním
hospodářském boji je, že podniky v sudetskoněmeckém
území se zastavují, kdežto v českém
území se zřizují a uvádějí
v provoz. Továrna na záclony Pacovský a spol.
v Budišově byla v roce 1934 pro konkurs zastavena.
Prostějovská konfekční firma Sborowitz
a synové, známá jako konfekční
dům "Sbor", nezahájila již provoz
v podniku, kterého nabyla v exekuční dražbě,
ale prodala tovární budovu Ústřednímu
svazu zemědělských družstev jako skladiště,
aby tím znemožnila znovuzahájení provozu
v této továrně.
Dále je boj Němců o pracovní místa
ve veřejných službách rovněž
kapitolou, která nás opravňuje, abychom prohlásili,
že se s námi nenakládá jako s rovnoprávnými,
neboť křivda páchaná na německém
živlu projevuje se ještě křiklavěji
ve státních službách než v soukromém
průmyslu, a ze spousty materiálu o kázeňských
trestech německých státních zaměstnanců,
učitelů atd. chci vyjmouti jen dva příklady,
a to kázeňské potrestání německých
tabákových dělníků v Jáchymově
a v Lanškrouně, což jsou dva zvláště
křiklavé případy nespravedlivého
posuzování a odsuzování. V Jáchymově
byli prostě propuštěni z práce 1 tabákový
dělník na 3 roky, další dva na dva roky
a jedna dělnice navždy za současné
ztráty nároku na výslužné jen
proto, že byli členy německé nár.
socialistické strany dělnické a protože
byli uvedeni na jejích kandidátních listinách,
tedy pro výkon svých občanských práv
a povinností. Nejinak je tomu v Lanškrouně.
Tam bylo zavedeno kázeňské řízení
proti německým tabákovým dělníkům
a dělnicím, protože byli členy rozpuštěné
německé národně socialistické
strany dělnické. Bylo 15 obviněných
a v žádném z těchto případů
nemohl býti uveden ani jeden určitý skutek,
ale byli odsouzeni k vyloučení z práce celkem
na 6 let, 5 měsíců a 13 dnů. Přes
zřejmě nesprávné rozhodnutí
disciplinární komise nebyla podaná žádost
o milost až dosud vyřízena.
Dále je také křivda páchaná
na Němcích ve státních službách
neslýchaným bezprávím, a denně
se ze státní služby stále více
německých zaměstnanců odstraňuje
a nahrazuje českými. Toto počešťování
se s české strany odůvodňuje, jak
již posl. Kundt v rozpočtovém výboru
řekl, nedostatkem důvěryhodnosti. Proti tomuto
macchiavelistickému heslu se musíme co nejrozhodněji
ohraditi, neboť je nepřípustné, aby
se prostě z důvodů státní nespolehlivosti,
které tu vůbec není, odstraňovali
němečtí státní zaměstnanci
ze státní služby. Vždyť s vysokých
a nejvyšších míst se opětně
mluvilo o spravedlnosti a spravedlivém rozdělení
práce a ujišťovalo se, že bude provedeno.
Německým dělníkům a podnikatelům
byl přislíben spravedlivý podíl na
pracovních a výdělečných možnostech.
Jak si však podřízené úřady
tento slib vykládají, ukazuje tento příklad.
Na stavbě státní silnice Volary - Prachatice
byli sice zaměstnáni němečtí
dělníci, ale ačkoliv byl nařízen
40hodinový pracovní týden, pracovali čeští
dělníci 80 hodin a za mnohem vyšší
mzdy než dělníci němečtí.
Na to jsme podali protest, protestu se vyhovělo v tom smyslu,
že čeští dělníci měli
pracovati rovněž jen 40 hodin a za stejné mzdy.
Na to opustili všichni čeští dělníci
příštího dne práci. Stejně
je tomu při zadávání veřejných
prací. Bylo již řečeno, že v době
od roku 1933 až do roku 1936 bylo zadáno 547 veřejných
prací, z toho dostali v našem německém
území zadáno Češi 448 a němečtí
podnikatelé jen 99. Číselně lze tento
poměr vyjádřiti jako 82: 10, zatím
co by nám podle práva, kdyby se rovnoprávnost
skutečně prováděla, patřilo
100 %, protože jde o práce, které byly vykonány
v naší německé domovině.
Ještě křiklavější je chebský
případ. Od roku 1918 bylo v Chebu provedeno 21 státních
pozemních staveb za celkovou částku 19 mil.
Kč. Z těchto 21 pozemních staveb nebyla ani
jedna zadána místní německé
firmě, ale místním živnostníkům
byly zadány jen méně důležité
dodávky a práce v celkové částce
125.000 Kč. Z 19 milionů dostali Němci v
německém městě Chebu jen 125.000 Kč
na podružných dodávkách, všechny
ostatní práce provedly české firmy
a čeští dělníci.
S touto křivdou souvisí ovšem také úplné
zatlačení německého dělníka
a zaměstnance. Nechci mluviti o tom, jak se zachází
s německými dělníky a zaměstnanci
ve velkých průmyslových podnicích,
které jsou pod českým vlivem. Odstraňování
německých dělníků a zaměstnanců
ze Škodových závodů, ze závodů
Tatra je známé a chtěl bych zde vyjmouti
jen jeden příklad, příklad muže,
který byl jmenován čestným členem
Národní jednoty, protože silně podporoval
počešťovací snahy v německém
území. Je to ředitel závodů
Moravia v Hlubočkách-Mariánském Údolí.
Mohlo by býti uvedeno ještě mnoho příkladů,
ze kterých vychází najevo, že se na
české straně o rovnoprávnosti pouze
mluví, že však mají na mysli soustavné
zničení sudetských Němců. Jak
se postupuje při přijímání
do práce, ukazuje případ Františka Hradila
z Olomouce, který byl přijat jako cestářský
dělník. Několik dní po přijetí
zeptal se dělníka vedoucí inženýr,
zda je Čech čili nic a zda své děti
posílá do české školy. Na to
odpověděl tento bodrý prostý dělník:
"Jsem Němec a posílám své děti
do německé školy." Na to mu řekl
vedoucí inženýr: "To jsem měl věděti
několik dní před tím, pak bych Vás
nebyl zaměstnal." Počátkem příštího
týdne byl tento bodrý německý dělník
ze silniční stavby opět propuštěn.
Mohl bych tedy uvésti ještě mnoho příkladů,
ze kterých by bylo zřejmo, že zatlačování
německého dělníka a německého
státního zaměstnance z práce se provádí
zcela soustavně. Musíme také konstatovati,
že tento boj proti německým občanům
vedou české ochranné spolky, které
spatřují svůj zvláštní
úkol v tom, aby německé vlastnictví
k půdě, výrobní prostředky
a pracovní místa proměnily ve vlastnictví
české. To je známou skutečností,
která se nemusí dále rozváděti.
Újmu na německých občanech páchanou
lze zjistiti ve všech oborech.
Chci zde provésti srovnání daňových
platů, neboť není to tak, jak se to zhusta
líčí. Výnos přímých
daní činil v roce 1933 1893 mil. Kč, takže
na hlavu připadlo v celém státním
území 128.50 Kč. Srovnáme-li přibližně
stejný obvod německý s obvodem českým,
shledáme, že na př. daňový výnos
v území libereckém, ústeckém,
teplickém a karlovarském činí při
470.239 obyvatelích 102.5 milionů, z čehož
připadá na hlavu 215.80 Kč, kdežto v
území královéhradeckém, pardubickém,
mladoboleslavském, náchodském a plzeňském
činí daňový výnos při
527.281 obyvatelích jen 64.4 milionů, připadá
tedy na hlavu 122.10 Kč. Částka připadající
na hlavu je v německém území nejen
vyšší než daňový průměr
v celém státním území a v historických
zemích, nýbrž je skoro dvakrát tak vysoká
jako daňový průměr ve stejném
českém území. V této souvislosti
by byl zajímavý přehled daňového
zatížení nebo daňových příjmů,
pocházející z českých
novin. Ale se zřetelem na krátkou dobu musím
se omeziti na nejnutnější a dovolím
si podati vládě podrobné memorandum. ze kterého
bude možno viděti, jak se provádí rovnoprávnost
v německém území. Musíme proto
žádati, aby po těch krásných
slovech, kterých se nenajíme, následovaly
konečně činy.
Nyní o stavebnictví v českém a německém
území; chci jen uvésti několik čísel,
která nutí k přemýšlení.
Pan ministr sociální péče zjistil,
že příznivý vliv vládních
opatření se projevuje ve zvýšení
stavebního ruchu o 15 %, a uvedl, že v prvním
čtvrtletí roku 1935 bylo uděleno povolení
pro zastavení 587.000 m3 v 38 městech,
v prvním čtvrtletí roku 1936 pro 815.000
m3, v druhém čtvrtletí roku 1935
pro 865.000 m3, v druhém čtvrtletí
roku 1936 pro 1,890.000 m3. Mezi 38 městy, o
kterých se ministr sociální péče
zmínil, je 23 českých, 14 německých
a Praha. Mezi uvedenými 38 městy je tedy asi podle
klíče obyvatelstva 22.4 % měst německých,
v samotné Praze bylo však povoleno 592 staveb, v českých
městech 499 a v německých jen 160. Stejně
se to má se schválením novostaveb za dobu
od ledna do července 1936, jichž bylo schváleno
668. V Praze zase 283, v českých městech
292, ale jen 93 v německých městech, jichž
je 22.4 % a ve kterých bydlí skoro čtvrtina
obyvatelstva celého státu. Tyto cifry jasně
ukazují, kterých krajů se ještě
nedotklo oživení soukromého stavebního
ruchu, jak ministr říká. Tím větším
právem mohou německá území
žádati, aby se na ně bral zřetel při
státních stavebních zakázkách,
jakož i při výstavbě zařízení,
jichž je v sudetskoněmeckém území
zvláště veliký nedostatek. Sem patří
stavby nemocnic, které země provádějí
v německém území zcela nedostatečně.
V nejpříznivějším případě
se starají, aby všichni lékaři a zaměstnanci
ve veřejných nemocnicích se naučili
česky, ale nikoliv, aby taková zařízení
vyhovovala požadavkům na ně kladeným.