Když pak později nebyly již dobrovolné
organisace schopny provésti úpravu trhu, poněvadž
vydání celního zákona vůbec
již neprospělo v době, kdy bylo možno
-v zemi konstatovati nadvýrobu, musil se stát postarati
o to, aby bylo zavedeno uspořádání
trhu zákonitou cestou. Tato trhová úprava
musila splniti především úkol, aby umístila
nějak jinak obilí, jež již nelze na domácím
trhu umístiti. Předpokladem pro tento výkon
však bylo - mluvíme především o
obilním monopolu abychom si ujasnili, kam se chtěly
dáti obilní přebytky. Tu přišla
vláda poprvé do jistých rozpaků, neboť
nemohla ze sociálního hlediska vyvážeti
dobře obilí při zlevněných
cenách, zatím co na druhé straně nemohou
se ve vnitru země statisíce nezaměstnaných
dosyta najísti, nejsou s to, aby si koupili chléb.
Jest politování hodno, že se obilní
monopol dostal do svých nesnází také
neschopností vlády rozřešiti otázku
vydáváním zlevněného chleba.
Jest škoda, že se tím stal obilní monopol
laciným agitačním prostředkem nejrůznějších
vrstev proti státní agrární politice.
Musíme zde tedy přičísti vinu vládnímu
aparátu, avšak kromě toho i aparátu
obilního monopolu, jenž jest na onom závislý.
Sedlákům byly sice učiněny srážky
z ceny jejich obilí, ale obilí a mouka se prodávaly
právě tak draho jako dosud, nebyli jsme s to, abychom
stvořili dodatečné odbytové možnosti,
tím že by se širokým vrstvám nezaměstnaných
poskytl lacinější chléb.
U monopolu uznáváme zcela myšlenku jednotného
zachycení veškerého odbytu obilí. Toto
jednotné zachycení jest však jen potom zajištěno,
neupadneme-li do chyby kanadského pšeničního
poolu, totiž stvořiti jednostranným zajištěním
cen jednostrannou obilní konjunkturu, aniž se vzal
ohled na utváření cen ostatních hospodářských
výrobků. Aparát monopolu, který musil
udržovati v třetím monopolním roce obilní
ceny v téže výši jako v prvním
monopolním roce, není totiž s to, aby vyloučil
pohyblivým vytvořením cen všechny jednostranné
konjunktury. Pevné ceny obilí můžeme
jen tehdy udržeti, jsou-li v poměru k pevným
cenám ostatních hospodářských
výrobků. Jinak se musí obilní monopol
dostati do stále větších nesnází.
Slabosti obilního monopolu jsou podle našeho mínění
1. nepohyblivost aparátu při řešení
otázek odbytu, 2. jednostrannost úpravy odbytu při
obilí, 3. dnes se již pozoruje, že obilní
monopol uvádí v nebezpečí organisace,
jež hlavně provádějí úpravu
odbytu, poněvadž odkupují, spravují
a opatrují obilí, totiž hospodářská
skladištní družstva tím, že je zatěžuje
velkými zásobami, pro něž jest v obilním
monopolu poskytnuto příliš málo záruk.
Protože však družstevnictví znamená
jedinou morální záruku pro úpravu
trhu, jest mimořádné nebezpečí,
když se dnes stlačuje na stupeň svobodného
obchodu, že se dá na pospas konkurenci svobodného
obchodování, jež chce využíti jen
konjunktury, nenese však žádnou odpovědnost.
Monopol zde vzbuzuje velmi nebezpečné vedlejší
účinky, na něž musíme podle našeho
mínění poukázati.
Není správnou cestou odstraňovati nesnáze
na obilním trhu, jež vznikly jednostrannou úpravou
cen obilí, tím, že se hluboko zasahuje do selského
hospodářství tak, jak to činí
omezování osevních ploch pšenice. Prvním
prostředkem úpravy výroby musí býti
chytřejší stanovení cen. Je-li stanovení
cen špatné, jako tomu jest dnes u pšenice, nesmí
se z toho vyvozovati, že se nyní může
sedláku předepsati, co ve svém hospodářství
smí činiti a co musí opominouti. Ceny pšenice
a žita by se mohly k sobě přiblížiti
a jen skutečně velmi cenné, škrob obsahující
druhy by měly býti přiměřeně
dráže placeny. Tím by bylo samo sebou zabráněno
každé jednostranné pšeničné
konjunktuře. Mělo by se však mysliti právě
tak silně na úpravu trhů pro zvířecí
produkty. Odmítáme to, když dnes stát
svaluje následky svého jednání na
sedláky, zatím co jim mechanicky předpisuje,
kolik pšenice a obilí smějí pěstovati.
Takové předpisy nemohou býti nikdy spravedlivé,
protože nemohou býti postaveny na žádný
spravedlivý podklad.
Již každé průměrné číslo
pro obce jest nespravedlností. Ale hledíme-li na
to odtud, zdá se nám problematickým, kdo
se bude starati o udržování tohoto vládního
uspořádání. Učinili jsme zde
s kontigentisací chmelu již nejhorší zkušenosti.
Odmítáme však zásadně zákony,
jejichž provedení nemůže býti kontrolováno,
nehledě k tomu, že se nesrovnává se
zásadou volného hospodaření, aby mu
byly činěny předpisy pro jeho hospodářské
vedení, aniž stát chtěl převzíti
za to odpovědnost, jak se tyto předpisy v jednotlivých
hospodářstvích projeví.
Veliký díl osevních ploch pšenice jest
na Slovensku. Slovensko by se musilo přinutiti, aby se
vrátilo zase k starým osevním plochám
kukuřice, jež mělo v roce 1930 a jež dnes
klesly o 50 %. Avšak jest nemožno učiniti západní
země, které bez toho musí odebírati
z východu přídavek pšenice, odpovědnými
za to, že jednotliví konjunkturní sedláci
pěstují příliš mnoho pšenice
a že Slovensko omezilo své osevní kukuřičné
plochy ve prospěch pšenice. Myslíme, že
státu se nesmí přiznati právo, aby
dával sedlákům pro jejich vedení hospodářství
takové dalekosáhlé předpisy, aniž
přihlížel ve své agrární
politice i k vedlejším účinkům
svých předpisů. Neboť stát nevytvořil
ještě žádný prostředek proti
nyní nastávajícímu rozsahu pícninových
ploch.
Zdá se nám, že státní aparát
vyúsťuje ve stále silnější
mechanisování plánovitého hospodaření
na poli zemědělském. Tato mechanisace se
nedá sloučiti s bytím sedláka. Má-li
plánovité hospodářství, o němž
se tolik mluví, v úmyslu, propůjčiti
této mechanisaci ještě se nedostávající
technické jemnosti, nemůže-li však ostatně
vytvořiti žádný nový hospodářský
řád, pak je musíme ze zásadních
úvah odmítnouti. Uznáváme nutnost,
aby naše hospodářství bylo zplánováno
a uspořádáno. Tento upravující
element však nemůže býti nařízením
státu, nýbrž zřízení tohoto
řádu jest vůdčí úlohou
hospodářských svépomocných
organisací, jež jsou ke svým členům,
sedlákům, v poměru znalce. Pokus, podepříti
kontrolu dalšího vývoje obilního hospodářství
jedině revisním aparátem obilního
monopolu nebo docela četnickými úřady,
musí nezbytně ztroskotati. Vidíme, jak si
obyvatelstvo již dnes buduje východisko, když
se pokouší nařízení obejíti.
Mluví se dnes otevřeně o prodejích
na černo v obilním monopolu a poukazuje se otevřeně
na nekontrolovatelnost nových obilních osevních
ploch. Zde jest předpoklad plánovitého hospodářství,
řízeného hospodářství,
plánovitá hospodářská výchova
lidí, neboť se nový hospodářský
řád nedá vytvořiti bez nového
hospodářského smýšlení.
Jemný aparát selského hospodářství
nemůže býti ovládnut jedině reglementováním
nebo policejními předpisy. Musíme se zeptati
státu, zda chce tento nový hospodářský
řád stvořiti a vésti svým byrokratickým
aparátem nebo zda chce učiniti podle demokratického
smýšlení selské samosprávné
korporace, jako nositele opravdové hospodářské
demokracie, nositeli tohoto nového hospodářského
řádu.
Prakticky se má požadovati, aby každá
úprava výroby nebo trhu obsáhla veškeré
hospodářství, aby se nedosáhlo nežádaných
vedlejších účinků jednostranných
agrárně-politických opatření.
Nejdůležitějším příštím
úkolem se nám zdá býti úprava
našich dobytčích trhů. V této
chvíli není tento úkol ožehavý,
ačkoliv chceme konstatovati, že nová úprava
výroby by byla lehčí, kdyby byla zavedena
při lepších cenových poměrech.
Vidíme však, že na dobytčí trhy
přicházejí nesnáze a musíme
proto na vládě žádati, aby nám
aspoň řekla, jakým způsobem, jakými
orgány chce provésti úpravu dobytčích
trhů, abychom mohli zaujmouti k novému úkolu
stanovisko. Neboť nesmíme zapomínati, že
obilní monopol byl možný jenom tím,
že zde byla skladištní družstva, jež
obilí přijala, spravovala a opatrovala. Takových
organisací v dobytčím hospodářství,
jež se vede tížeji než hospodářství
obilní, skoro není nebo jen nedokonalé.
Pěstování lnu jest věcí, jež
nás, sudetskoněmecké zástupce sedláků,
zvláště zajímá. Plocha k pěstování
lnu stoupla sice tou měrou, že pro horské oblasti
máme potřebnou plochu k pěstování.
Uznáváme též, že zavedením
lnových prémií byla zase zajištěna
rentabilita pěstování lnu, ačkoliv
se musíme obávati, že bude nutno později
omeziti plochy pro pěstování lnu, protože
se bude dále rozšiřovati v oblastech, jež
vlastně pro pěstování nejsou určeny.
Musíme se obávati, že potom nebudou přiměřeně
uznány přirozené předpoklady, jež
jsou v sudetskoněmecké oblasti, kterou obýváme.
Musíme odmítnouti byrokratické metody, jak
je můžeme konstatovati v souvislosti s podporou pěstování
lnu. Co se týče pěstování náhradních
plodin, můžeme říci, že tu nemůžeme
konstatovati zvláště velké úspěchy,
protože i zde, zvláště při zimní
řepce jsou byrokratické nesnáze při
prodeji tak velké, že ji může pěstovati
skoro jen sedlák s větší plochou pro
pěstování zimní řepky nebo
v blízkosti továren na pokrmový tuk.
Myslíme, že úprava trhů mlékárenských
výrobků dosavadními vládními
nařízeními skoro úplně selhala.
Právě na tomto poli musíme poukázati
na to, jak jest důležité vybudovati obchodní
styk se sousední Německou říší,
jež by právě dnes přicházela
s ohledem na vlastní tukovou tíseň v úvahu
jako odběratel pro naše mlékárenské
výrobky. Musíme ovšem poukázati na to,
že Říše musí prováděti
svoji obchodní politiku podle požadavků svého
hospodářského plánu, jak jest stanoven
v čtyřletce. Na každý případ
měly by u nás vstoupiti v činnost komise
pro určování cen mléka při
okresních úřadech, aby zmenšily v dobách
nadvýroby nebezpečí trvalé snížené
nabídky. (Předsednictví převzal
místopředseda Mlčoch.) S teoretickými
opatřeními podle vzoru nucení k pasteurisaci
se nám neprospěje. Nám by spíše
dostačilo stanovení pevných cen a podpora
vybudování našich mlékárenských
organisací státem.
Musíme dále poukázati na skutečnost,
jež se ukázala především v dodávkách
bramborů v souvislosti s nouzovými akcemi. Nesmí
se stávati, aby se velkých státních
akcí využívalo k obchodnímu zisku jednotlivých
svazů. Žádalo-li na příklad ministerstvo
zemědělství nákup jedlých bramborů
určených k rozdělení nezaměstnaným
rodinám výlučně jedné firmě,
jež bez ohledu na to, zda v jedné oblasti jsou anebo
nejsou přebytky bramborů, dodala zboží
ze svých odběrných pramenů, pak jest
to zneužití obecně prospěšných
akcí. Při letošním rozdělování
bramborů nezaměstnaným nebylo možno
prosaditi, aby jednotlivé okresní úřady
odebíraly brambory ze svých vlastních oblastí.
Byly spíše přiváženy zdaleka, při
čemž byly privilegovaným prodejním organisacím
přiznány jako jediným slevy na dovozném.
K otázce výroby margarinu mohu navázati jen
na to, co právě řekl kamarád Rosche.
Zákon o margarinech, kterým bylo umožněno
výrobu margarinu trvale zvýšiti, ačkoliv
tu jsou neprodejné zásoby másla, nám
neprospěje. Prodáváme dnes máslo skoro
za stejnou cenu do ciziny, jako stojí drahé
druhy margarinu. Zasazujeme se jistě o to, aby příjmově
slabé vrstvy obyvatelstva byly zaopatřeny lacinými
tuky, bráníme se však proti tomu, aby byly
vyráběny umělé tuky, jež jsou
skoro právě tak drahé jako naše máslo,
nelze-li toto máslo prodati.
Měl bych se nyní vlastně zabývati
podrobně otázkou oddlužení hospodářství.
Čas, který k tomu mám, umožňuje
mi však, abych k tomu řekl jen několik vět.
Jest skutečností, že oddlužovací
akce vlády byla právě v sudetskoněmecké
oblasti velmi laciným agitačním prostředkem
našich vládních stran. Viděli jsme právě
při této příležitosti, jaké
státní smýšlení naše vládní
strany u svých přívrženců předpokládají,
státní smýšlení, jež spočívá
v tom, že se stát tak dlouho uznává,
dokud z něho něco máme. Státoobčanská
výchova, která byla vykonána právě
touto agitací se zřetelem na oddlužovací
akci, projevila se však nyní zase proti vládním
stranám, v čemž mohou dnes ve svém vystřízlivění
sedláci poznati, jak málo mohli těchto oddlužovacích
opatření užíti pro sebe. Nehledě
na řadu formálních nedostatků nového
zemědělského vyrovnávacího
řízení, musíme zjistiti, že vládní
účel nemohl býti splněn. Sedlákům
se přes částečné prominutí
jejich dluhů nepomůže, protože jsou chráněni
požadavky ve srovnání ke dnešním
únosnostem zemědělství vždy ještě
příliš vysokými. Ale ani dražby
nebyly vyrovnávacím řádem sprovozeny
se světa; neboť, nemůže-li někdo
splniti vyrovnání, zbývá zase pouze
cesta exekuce. Můžeme souditi, že jen nepatrná
část bude moci splniti takové vyrovnání
a že je tím dražba vskutku jen odložena,
nikoliv však odstraněna. Nehledě k tomu, je
však užití zemědělského
vyrovnávacího řízení části
zadlužených sedláků v oblastech, nepostižených
nouzí, prakticky znemožněno, totiž těm,
kteří zůstali za pohledávky, pod 80
% dohadní ceny a jsou zapsané do knih, dlužni
od 9. května 1933 úroky a splatné umořovací
splátky. Od takových sedláků se může
žádati okamžité zaplacení těchto
nedoplatků. Tím dnes odpadá u mnoha sedláků
možnost žádati o vyrovnání.
Máme v tomto oboru mnoho neřešených
otázek, z nichž bych chtěl namátkou
uvésti jen některé: 1. Přeměna
dlouhodobých půjček se zdařila jen
zčásti, protože řada pohledávek
zvláště v oblastech, jež netrpí
nouzi, vypadne jako nedoplatky na úrocích a splatných
umořovacích splátkách od 9. května
1933 z ochrany před exekucí a tím také
z platebních úlev (zapravení v delších
lhůtách); 2. nedodrží-li se podmínky
vyrovnání, nemůže vyrovnávacího
dlužníka již nikdo zachrániti před
exekucí; 3. bylo vůbec opominuto přihlédnouti
k osobnímu momentu dlužníka, že tento
je totiž závislý na několika věřitelích,
z nichž jest část chráněna a
část nechráněna. Proto může
dlužník očekávati, nesplní-li
jednou vyrovnání s nějakým věřitelem,
že ho tento požene do dražby. Osobní moment
mohl býti učiněn patrným jen tehdy,
kdyby byla nějaká instituce převzala, jako
hlavní věřitel, záruku za dodržení
vyrovnávacích povinností. Mohl to býti
nejspíše lidový peněžní
ústav, jenž má nejlepší možnost
vhlédnouti do hospodářských poměrů
dlužníka, aby mohla býti vzata zcela v úvahu
osobní jistota, již má jednotlivý dlužník
poskytnouti. Mluví se dnes o tom, že je zde úmysl
založiti zvláštní výpomocný
fond. Musíme toliko zjistiti, že návrh, jenž
nám je znám, nezakládá vůbec
právní nárok na tuto zákonitou pomoc,
že se tím zase uvolní cesta volnému
posuzování. Za druhé budou moci prostředky
výpomocného fondu uspokojiti jen zlomek podaných
žádostí o pomoc. Proto se spokojí tím,
že pomůže tam, kde již nabylo vyrovnání
právní moci a nemohlo býti provedeno. Měli
bychom k těmto otázkám zaujati zevrubné
stanovisko a mohli bychom poukázati při tom na to,
jaká nebezpečí jsou dána zase pro
naše sudetskoněmecké zemědělství
tímto zapojením volného uvážení.
Mám poukázati ještě na jedno. Mluví
se s oblibou o tom, že byly dány karpatským
Němcům německé školy. Je to jedním
z těch parádních kusů, jimiž
se chce před světem dokázati, jak se velice
vychází německé menšině
vstříc, při čemž se však
zamlčuje, že tyto německé školy
nebyly postaveny ze zvláštní převeliké
lásky k německému živlu, nýbrž
protože se v německém živlu Slovenska
očekával živel státu věrný.
Myslelo se, že se musí demonstrovati proti maďarisačním
snahám staré maďarské vlády.
Vidíme-li praxi a sledujeme-li poměr odpovědných
míst k hospodářským zařízením
Němců v karpatské oblasti, zpozorujeme, že
se opět klidně přetváříme
na starou maďarskou odnárodňovací praxi
a na praxi zbavování práv, jenomže s
jinými náznaky. Zřídili jsme na příklad
-vyhověli jsme tím opravdové potřebě
- na území Slovenska, osazeném Němci,
vlastní německý společenstevní
život. Kdo zná poměry na Slovensku a ví,
jak velice se stal závislým chalupník, sezonní
dělník na úrokovém kapitálu,
na advokátovi, na bankách, na soukromých
půjčovatelech peněz, ten také ví,
jak tam byl nutný peněžní ústav,
jenž podle našich pojmů provozuje peněžní
politiku. Vykonali jsme nadto kus výchovné práce
tím, že jsme vychovali německé obyvatelstvo
ke svépomoci, k vlastní odpovědnosti, ke
samosprávě. Bylo radostno viděti, jak velice
vzrostl zájem těchto lidí na samosprávě
jejich peněz. Nyní se přijde a upře
se sudetskoněmeckým společenstevním
svazům, jež se ujaly těchto společenstev,
oprávnění dozoru, neboť má býti
za všech okolností udrženo monopolisování
postavení agrárníků proti zákonným
předpokladům, které mluví pro nás.
Žádáme-li pro svá německá
svépomocná zařízení na Slovensku
právo dohledu pro německý svaz společenstev,
dovoláváme se zde jenom toho zákona, jenž
zde však, jak známo, neplatí již v té
chvíli, jakmile jde o utvrzení monopolisovaného
postavení jiné národnosti, v tomto případě
dokonce jen určité strany. Víme zcela přesně,
jaké stranické intriky jsou zde ve hře, které
jedině jsou vinny tím, že nemůže
býti zaručena potřeba samosprávy.
Právě tento příklad nám dokazuje,
jak málo se pomýšlí na to, aby byla
uskutečněna slova pana presidenta státu,
pronesená v Liberci, který nám prohlásil,
že je provedení decentralisace správy příkazem
minimálnosti. Zde vidíme naopak, jak se všemi
prostředky usiluje zničiti obor hospodářské
a národnostní samosprávy a nahráti
německé hospodářské zájmy
do rukou centrální aparatury. Při volnosti
zákonů je přirozeně lehké kroutiti
potom věcmi tak, aby byli Němci jako vždy škodni.
(Potlesk poslanců strany sudetskoněmecké.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž jest pí.
posl. dr. inž. Tumlířová.
Posl. dr. inž. Tumlířová: Slavná
sněmovno! Státní rozpočet znamená
nejen hospodářský, ale s ním i životní
plán státu pro příští
rok. Jeho sestavení je dílo politické a jako
takové je jen tehdy dobré, projevuje-li základní
politické umění, umění předvídati.
V současné pohnuté době jest umění
předvídati mimořádně obtížné.
Musí proto každý politický plán
vycházeti od skutečností všestranně
ověřených a za všech okolností
spolehlivých. Československá politika má
takový opěrný bod, jehož pevnost zmatky
minulého roku zase znovu prokázaly, ve své
důsledně prováděné demokratické
koncepci i praxi.
Je-li demokracie uznávána za nejspolehlivější
základnu československé politiky, jak to
také bylo zdůrazněno za této rozpočtové
debaty a i dříve nejpovolanějšími
politickými činiteli našimi jak ve veřejnosti,
tak i tiskem, pak musí býti tato demokracie soustavně
všemi prostředky budována a do budoucnosti
zajišťována. Víme, že je to vládní
forma, která nejlépe odpovídá našemu
národnímu charakteru. Ale národní
charakter musí býti také pěstován
a zušlechťován, aby přinášel
této demokracii vše, co ona od něho vyžaduje.
Účastenství občana, a to každého
občana na životě státním, jež
jest podstatou demokracie, je zároveň průkazem
vysoké kulturní úrovně a mravní
zralosti lidu. Proto je však povinností demokratického
státu, aby se nejen přesvědčoval o
smýšlení lidu o věcech veřejných,
nýbrž aby také zajišťoval správnou
výchovu občanů a zejména mladých
lidí pro život ústavní, v našem
případě pro demokracii.
Bylo-li žádáno loňského roku
v rozpočtové debatě ke kulturní kapitole,
aby výchova národa byla zajištěna v
našem národním školství výchovou
charakteru a mravnosti, doplňujeme tento požadavek
letošního roku po zkušenostech politického
vývoje poslední doby požadavkem, aby ve školství
mládeži pěstovány byly školou záměrně
všechny ony povahové prvky, které zaručují
uschopnění příštího občana
pro demokracii.
Než vůči kulturně vyspělému
lidu roste i povinnost demokratické správy. Ona
musí nejen občana vychovávati pro demokracii,
ale spolu musí i ochraňovati a pěstovati
jeho důvěru v demokracii. Proto musí býti
důsledně pěstován v čsl. občanu
smysl pro spravedlnost a musí býti odstraňováno
z veřejné správy vše, co by u normálního
poctivého občana tento jeho smysl uráželo
a budilo v něm rozhořčení nebo pocit
křivdy.
Je-li tato povinnost ochrany spravedlnosti dána státní
demokratické správě vůči každému
občanu, musí býti v nejvyšší
míře přímo úzkostlivě
plněna vůči mládeži. Naše
školy mají mnoho bolestí, jejichž vyléčení
vyžaduje nákladu hmotného a které hospodářská
síla státu nestačí odstraniti ani
při nejlepší vůli a pochopení
naší školské správy. Ale je řada
kulturních úkolů, které nevyžadují
nákladu hmotného, nýbrž jen citlivé
odpovědnosti činitelů školské
správy, aby byly plněny. Jsou to právě
ty úkoly, které jsou tak významné
pro výchovu smyslu pro spravedlnost a výchovu citlivého
svědomí u školní mládeže.