Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. Uhlíř (pokračuje): Ústavy
tyto je třeba rozdělit, poněvadž jsou
pedagogicky nezvladatelné. Z mnohých míst
se doporučuje, abychom nedostatek středních
škol nahrazovali tím, že se některé
z dosavadních ústavů budou rušiti. Považuji
to za nemožné. Je třeba uvážiti,
že jsme měli v roce 1920/21 314 středních
škol, v letošním roce jich máme jenom
311, tedy o 3 méně, ačkoliv počet
žáků do letošního roku se zvýšil
o plných 66 %.
Ve školství odborném je třeba věnovati
pozornost stavbám průmyslových škol,
a to ve Vítkovicích, v Karviné, v Brně
a v Praze.
Vřele se přimlouvám, aby na našich průmyslových
školách byla věnována zvýšená
pozornost letectví a automobilismu pro obranu státu
a aby se některé průmyslové školy
v tomto směru specialisovaly. Je třeba pamatovati
na postátnění profesorských sborů
některých městských obchodních
škol a doporučuji, aby byla provedena v tomto směru
urychleně resystemisce.
Za velmi nutné považuji upozorniti na vleklou krisi
našeho divadelnictví. Zejména jde o krajinská
divadla, která zápasí těžce o
své bytí a nebytí. Mám na mysli na
př. Národní divadlo v Mor. Ostravě,
které vykonává veliké poslání
v celém pohraničí a které je v tak
svízelné finanční situaci, že
mu hrozí zavření. Prosím, aby tedy
v tomto směru bylo pamatováno též na
krajinská divadla, zejména na divadlo v Mor. Ostravě.
Kapitola o lidovýchově je tak bolestná, že
by se jí měla slavná sněmovna zvlášť
pečlivě zabývati. Třebas byla položka
v rozpočtu na rok 1937 pro lidovýchovu zvýšena,
je v podstatě tak nízká, že se jí
nemohou krýti ani nejnutnější úkoly.
které lidovýchovu čekají. Vždyť
na př. na podporu knihovnictví v 17.296 obcích
připadne z letošního zvýšení
lidovýchovných položek pouhých 18.000
Kč. Co se má s tím provést vážného,
jistě nebude v této sněmovně vědět
nikdo. V této době je třeba zvláště
podpořiti hmotně činnost osvětových
sborů, neboť je čekají veliké
úkoly. Mnohé německé osvětové
sbory po vítězství sudetskoněmecké
strany straní se občanskovýchovné
práce, ba mnohde nebyly ani obnoveny osvětové
sbory po resignaci těch členů, kteří
přešli do tábora Konráda Henleina. Tak
se sabotuje občansko-výchovná činnost
právě v době, kdy je jí nejvíce
třeba. Upozorňuji na tyto zjevy zejména ministerstvo
vnitra, že v poslední době byly zjištěny
závady v obecních pamětních knihách,
kde jsou zápisy protistátní povahy, takže
okresní úřad musel některé
obecní pamětní knihy odevzdati přímo
k řízení krajskému soudu.
Je potřebí, aby se na školu a kulturu v tomto
státě hledělo jako na conditio sine qua non,
neboť je to podmínka celé naší
národní existence. Musíme to, co nám
chybí na kvantitě oproti mocnějším,
nahraditi svou vlastní kvalitou. A končil bych s
Epiktetem: "Prokážete největší
služby národu a své vlasti, pozvednete-li ne
střechy domů, ale duše občanů;
neboť je lépe, aby velké duše přebývaly
v nízkých domech, nežli aby nízké
duše číhaly v příbytcích
velkých." (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. Otáhal.
Dávám mu slovo.
Posl. Otáhal: Slavná sněmovno, vážené
dámy a pánové!
Dříve než promluvím o stanovisku lidové
strany k otázkám kulturním, považuji
za svou povinnost jako poslanec čsl. strany lidové
odmítnouti nezřízený útok posl.
Kundta na kol. Msgr. Staška jako katolického
kněze. Výrok kol. Staška, že v
našem státě mají Němci nejvíce
svobody, byl jistě oprávněný. A přibil-li
na pranýř jednání poslanců
sudetskoněmecké strany vůči státu,
jehož jsou občany, větou, že není
jeho úmyslem volati na nikoho policii, nýbrž
že uvádí případ návštěvy
v Londýně jako příklad svobody u nás,
avšak jiného jednání v jiném
státě, byl jako poslanec v plném právu.
Tak daleko láska k bližnímu ani u katolického
kněze nemůže sahati, aby musel krýti
jednání, která se bojí denního
světla a směřují při nejmenším
k ostouzení naší vlasti v cizině. (Výborně!)
Považuji za nedůstojné poslance, nevyvrátiti
pravdivost a oprávněnost tvrzení jiného,
nýbrž zkresleným výkladem útočiti
ne na poslance, nýbrž na katolického kněze.
(Výborně!)
A teď dovolte, abych několik slov zde pronesl nejen
o stanovisku lidové strany k otázkám kulturním,
nýbrž také o jejím názoru na
nynější stav jejich řešení,
a také abych pronesl požadavky a přání
katolického lidu.
Čsl. strana lidová dívá se na řešení
všech otázek jak politických, tak také
hospodářských a sociálních
s hlediska zásad křesťanských, poněvadž
je si vědoma, že jenom tento směr může
zajistiti klidný vývoj demokracie tohoto státu
a zabezpečiti samostatnost a upevniti jednotu státu.
A proto naše strana žárlivě sleduje vývoj
všech otázek kulturních a má veliký
zájem na tom, jakým směrem se řešení
jejich ubírá.
Ústava naše zaručuje jistě svobodu náboženského
vyznání každému občanu, avšak
tato svoboda předpokládá, že bude také
každému dána možnost náboženského
projevu, že bude také znemožněno jakékoliv
jeho znehodnocení, že bude dána ochrana tomuto
vyznání a že se zamezí jeho zesměšňování.
Jestliže toto vše svoboda připouští,
pak není svobodou v pravém slova smyslu. V našem
státě byla mnohá zařízení
odstraněna, která se ukázala po převratě
snad jako žádoucí, ale která nyní
v době dalšího vývoje se ukázala
jako rušivá, omezující svobodu nebo
působící rušivě na klidné
soužití občanstva. Bylo by proto potřebí
zrušiti některá nařízení,
která se týkají svobody přesvědčení
a náboženské výchovy. Význam
náboženství pro výchovu mravní
zdůraznili téměř všichni vynikající
mužové našeho státu. O tom vyjádřil
se pan president uznávaje význam náboženství
pro mravní výchovu, o tom padla slova, že musíme
přáti svobodu církvi tak, jak si jí
přejeme sami pro každého v rámci demokracie,
a také pan ministr vyučování sám
zdůraznil, že si nepřeje kulturního
boje, naopak že chováme úctu ke každému
názoru a chceme věnovati se službě ve
prospěch republikánské a demokratické
osvěty.
Ač poslední doba a vývin událostí
ukazuje, že právě náboženství
má velký význam ve hnutí národů,
ve hnutí světovém, přece se snad u
nás plně význam toho nechápe, a ačkoliv
jiné národy a jiné státy, které
se odvrátily od toho principu, se k němu vracejí,
u nás se dosud nepřichází k názoru,
že je potřebí náboženskou výchovu
chrániti, že je potřebí náboženskou
svobodu pro všechno občanstvo u nás zastávati.
U nás dosud nebyla odstraněna hesla protináboženská,
a považuje se za pokrokové to, co je protináboženské.
A přece náboženství jako takové
nevadí pokroku, naopak uplynulé doby ukazují,
že vědy a umění nejlépe kvetly
tehdy, když lid žil životem náboženským.
U nás je dosud na školách veden zastřený
náboženský boj. A z jakých důvodů
je tento boj veden, snad by ani ti, kteří jej vedou,
nemohli dostatečně odůvodniti. Dosud je viděti,
že u nás v tomto ohledu je jistá anarchie,
že každému je dovoleno podniknouti a činiti
v tomto ohledu právě proti svobodě náboženského
přesvědčení katolické mládeže,
co mu libo. Základem veškeré výchovy
je samozřejmě rodina a život rodinný,
a je tedy potřebí, aby pokračování
výchovy, to jest výchova školní, stavěla
se právě na základě výchovy
rodinné, aby rodina byla pevným a nerozborným
základem a aby škola tuto výchovu doplňovala.
Bohužel není tomu dosud tak. Zdá se, že
u nás na školách jest dosud respektován
jeden směr a vládne dosud heslo, že Tábor
jest naším programem. Ale my máme dnes také
jiné tradice, tradici cyrilo-metodějskou a tradici
svatováclavskou, a je potřebí také
na těchto tradicích budovati.
V tomto rámci měly by býti také upraveny
naše učebnice, zvláště dějepisné,
a naše čítanky. Kolikrát již v
kulturním výboru a z kolika stran bylo zdůrazňováno,
že naše učebnice nevyhovují po stránce
vědecké a po stránce národní.
Bylo žádáno, aby byla provedena reforma našich
učebnic, aby byla ustavena k této reformě
komise, ale bohužel v tomto ohledu jsme se dosud nedočkali
žádné nápravy, ač bylo sneseno
tolik dokladů o různých věcech ve
cvičebnicích, které nejsou dnes skutečně
oprávněny.
Vyučování náboženství
jako předmětu na školách bylo degradováno
na předmět téměř nepovinný
a děti i katolických rodin mohou se odhlásiti
z náboženství kdykoliv, i během roku.
Velectění, čím vlastně pak
zakládati mravní výchovu, když dnes
zavedená občanská nauka naprosto nedostačuje
jako základ této výchovy a když je umožněno
dětem nenavštěvovati hodiny toho náboženství,
ke kterému náležejí a příslušejí?
Je tedy nutno a je povinností, aby se tento princip změnil
a aby náboženství jako vyučovací
předmět, jako základ mravní výchovy,
bylo postaveno mezi předměty povinné. Dnešní
vyučování ve skupinách je nevčasné,
hodiny vyučování bývají často
měněny, takže děti mnohdy celé
části roku jsou bez náboženského
vyučování. V našich školách
se dává prázdno na představení
kinematografická, na oslavy, slavnosti a přednášky,
ale dosud není u nás zrušeno nařízení,
které by dalo dětem právo, aby směly
důstojně vykonati zpověď a přijati
svaté svátosti. Snad dnes není už obavy,
jako bylo po převratě, že by to ohrozilo klidný
vývoj státu, a aspoň tyto základní
věci a nařízení by měly býti
odstraněny a mělo by býti konečně
přihlíženo, aby katolické děti
- a děti kteréhokoli vyznání - měly
čas důstojně vykonati své náboženské
úkony. Účast na prosebných průvodech
je sice zajištěna nařízením,
ale bohužel provádí se to tak, že se dětem
hrozí i špatnou známkou z mravů, jestliže
se nezúčastní včas školního
vyučování. Aby modlitba ve školách
byla nahrazena, používá se k tomu namnoze nevhodných
písní.
Vyučování náboženství
na měšťanských školách se
znemožňuje tím, že se zavádí
spousta nových předmětů. Jsou to předměty
pro dnešní život potřebné, a když
pak není možno v rámci a v počtu týdenních
hodin je absolvovati, řekne se: Odhlaste se z náboženství.
Má-li takový předmět větší
význam nežli nábožensko-mravní
výchova, je otázkou, a, jak se asi v budoucnosti
také ukáže, nebude to výhodné
ani pro náš stát.
Zdá se, že v tomto ohledu je na našich školách
ještě skrytý protináboženský
boj a jistý druh anarchie. Každý občan
má sice volnost projevu svého náboženského
přesvědčení, ale my žádáme,
aby tato svoboda také platila pro náboženské
přesvědčení našich katolických
dítek. Považujeme za svoji povinnost upozorniti na
tyto věci a zdůrazniti neudržitelnost a nebezpečí
tohoto stavu ve slavné této sněmovně.
Žádáme, aby svoboda náboženství
zvláště na národních a měšťanských
školách byla plně zaručena a aby byla
také nadřízenými úřady
plně respektována, aby tam, kde je převážná
většina katolických dítek, byl dán
do školy kříž. Snad to nebude nikomu na
závadu, když se dá do učeben symbol
té svrchovanosti všech reforem, které jsou
prováděny na podkladě toho, co právě
přinesl Kristus celému světu a lidstvu. Žádáme,
aby nebylo ukládáno katolickým dětem
za povinnost to, co je výslovně proti jejich náboženskému
přesvědčení, nebo co toto přesvědčení
uráží, aby náboženství stalo
se povinným předmětem právě
pro ohromný význam na vytváření
mravního charakteru. Žádáme, aby provedena
byla konečně revise učebnic a zřízena
komise, která by tuto věc uspíšila.
Je samozřejmé, že se tím nestavíme
nikterak proti pokroku ve školství, naopak přejeme
si, aby naše školství dosáhlo nejvyšších
met. Není však pokrokem a vidíme v tom jakýsi
úpadek, jestliže tento pokrok je spatřován
v boji protináboženském. Také žádáme,
aby na školách bylo dbáno prohlubování
učiva, aby nebyla přílišná povrchnost
a roztříštěnost, nýbrž aby
každý předmět byl vyučován
tak, aby poskytoval dětem základ pro celý
další život. Plně se stavíme za
to, aby vyučování bylo zdokonaleno, aby také
bylo rozšířeno vzdělání
učitelstva národních škol, aby byla
prodloužena docházka školní a aby také
byl odstraněn nedostatek učitelstva škol občanských,
který je možný jen tím, že budou
upraveny platové poměry učitelstva těchto
škol, neboť jen tak můžeme doufat, že
bude mít význam zákon o újezdních
školách měšťanských. Je potřebí
regulace studia a to proto, poněvadž máme ohromný
nadbytek studovaných lidí v některých
oborech. Uvádím jen jeden případ.
Počet vychovatelek na školách mateřských
jest takový, že absolventky z r. 1932 budou ustanovovány
snad během r. 1938, z r. 1933 až za 5 let a z r. 1934
nevím, kdy přijdou na řadu. Bude-li to takto
pokračovati rok za rokem, nedostanou se co budou živy
vůbec na místa. Je tudíž proto potřebí
regulace studia v určitých oborech, aby nebyly peníze
zbytečně vyhazovány na studium v určitých
oborech.
Dále je důležito, aby školní instituce
nebyly obsazovány stranicky, nýbrž podle platných
zákonů a spravedlivě se zřetelem ke
kvalifikaci. Není potřebí, aby to bylo porušováno,
avšak stává se tak přece v určitých
případech a zvláště se tak stalo
v poslední době při jmenování
zkušebních komisí při učitelských
ústavech, a stává se tak velmi často
při jmenování okresních školních
inspektorů.
Jestli zdar našich škol a vyučování
má býti zajištěn, je také potřebí,
aby bylo pomoženo obcím, aby byla co nejdříve
provedena sanace samosprávy, poněvadž obce
nesou celý věcný náklad na školství.
Jak to máme už nyní při zákoně
o újezdních školách, který je
pokládán za zákon papírový,
tak také to budeme míti za chvíli na školách
ostatních, nebudou-li obce moci plniti své úkoly,
pokud se týká věcných nákladů
na školství národní a měšťanské.
Je samozřejmé, že země Moravskoslezská
právě při těchto úkolech je
nejvíce postižena, poněvadž má
mnoho úkolů, které ostatní země
nemají, a měla by jich býti zbavena, zvláště
pokud se týká středních škol,
které musí vydržovati, a také zemských
drah, na které musí každoročně
veliké částky dopláceti. Dokud nebudou
zajištěny finance obcí a zemí, nelze
počítati na uskutečnění zákonů,
které samosprávným svazkům ukládají
nová břemena, ač jich mají tolik,
že je unésti nemohou.
Doufejme, že právě tyto nedostatky, o kterých
jsem mluvil, zejména zastřený kulturní
boj, budou odstraněny z našeho školství,
aby katolický lid, který projevil tolik věrnosti,
tolik sympatií našemu státu, neměl příčiny
si stěžovati, aby skutečně považoval
školu za prostředek k uskutečnění
naší veliké budoucnosti, aby věřil
a důvěřoval naší národní
a občanské škole, že nám vychová
takovou mládež, která bude zárukou této
budoucnosti naší Československé republiky.
(Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je k slovu přihlášen p. posl. inž. Künzel.
Dávám mu slovo.
Posl. inž. Künzel (německy): Slavná
sněmovno!
Nemůžete od nás, sudetských Němců,
dobře očekávati, abychom se nepřiznávali
k zásadě, kterou máte napsánu na státních
znacích: Pravda vítězí! I kdyby pravda
neměla zvítěziti zítra, zvítězí
jistě příště! Toto poznání
nás naplňuje jistým klidem a jistotou a béřeme
proto, sice s protestem, ale přece, na vědomí,
že jste z řeči našeho kamaráda
Köllnera vyškrtli řadu zpráv o
skutečnostech a objektivních tvrzení z prakse
veřejné správy. Vždyť můžeme
pochopiti, že se stydíte právě tak jako
my za to, že takové stavy jsou dnes vůbec možny.
(Souhlas poslanců sudetskoněmecké strany.)
Chápeme, že byste chtěli rádi zamlčeti
nejenom veřejnosti našeho státu, nýbrž
kromě toho i veřejnosti světové, že
zde jsou středověké správní
metody prostě na denním pořadu.
Máme tu škrtnuté body a můžeme
konstatovati, že se v nich jedná o objektivní
vylíčení prakse četnictva a správních
orgánů. Ano, můžeme konstatovati, že
nám byla censurována tvrzení, jež již
byla jednou konstatována v novinách a jejichž
skutečnost jest veřejnosti úplně jasna.
Že censurujete z řečí našich zástupců
také místa, která snad konstatují
poměry v německých vládních
stranách, na př. spojení Svazu zemědělců
se skandálem v Zemské bance, tomu rozumíme,
neboť konec konců chtějí míti
tito lidé svou účast ve vládě
aspoň takto honorovánu. Škrtáte-li mimo
to z řeči našeho kamaráda Kundta
věty, kterými zde charakterisoval řeči
jednoho zástupce lidu, který v současné
době nosí duchovní roucho, konstatujeme jen
znovu, že tito pánové, mluví-li odtud,
činí tak jako zástupci lidu, jestliže
je však napadneme, schovají se za oděv duchovního,
jenž nemůže býti napaden. Musíme
zde tyto věci konstatovati, protože pozorujeme, že
rozsah vlivu veřejné správy stejně
jako policie a četnictva zasahuje právě v
území námi osídleném stále
další kraje a zasahuje stále více do
soukromého života lidí. Víme, že
četnictvo a policie, právě co se týká
kapitoly agrární politiky dostanu se ještě
k tomu, abych o tom promluvil - má zasahovati do hospodářských
věcí jednotlivcových. Musíme klásti
důraz na to, neboť to jest i v zájmu státu,
aby se tyto orgány snažily rozuměti nejen řeči
německých spoluobčanů, nýbrž
kromě toho i jejich povaze; protože obě národnosti
musí přece nyní jednou žíti v
tomto státě spolu, jak tomu chce osud. Dnes musíme
poznati, že se úřady a orgány venku
stále více dostávají do rozporu s
usedlým obyvatelstvem, že tento rozpor se stává
stále ostřejším a že vládní
zástupci jsou venku stále méně psychologicky
proti věcem usedlého obyvatelstva. Přijdu
k tomu ještě jednou v souvislosti s líčením
našeho stanoviska k nejdůležitějším
agrárním problémům, protože se
zde jedná o podstatnou otázku samosprávy,
nejen v oboru státním, nýbrž i v oboru
hospodářského a sociálního
života.
Smím-li k agrárně-politickým otázkám
zaujmouti stanovisko s hlediska strany, konstatuji úvodem,
že státní agrární politika stála
již dlouho proti dvěma nesnázím, jichž
zdolati nebylo zcela v její moci. Jednou je nesnáz
se stále více stoupajícím poklesem
vývozu velmi cenných hospodářských
výrobků, které jsou u nás vyráběny
nad míru vnitřního trhu, jako na př.
chmel, ječmen, cukr, některé druhy zelenin,
mléčné výrobky a j. Obchodní
politika našeho státu nebyla přizpůsobena
tomu, aby získala pro tento odbyt zahraniční
trhy nebo aby poskytla cenové záruky pro vývoz
těchto výrobků. Státní agrární
politika se musila proto pokusiti, aby opět napravila slabosti
obchodní politiky. To se mohlo státi jen na útraty
hospodářství, což se projevilo, abych
uvedl příklad, v omezení chmelařství
a v nesnázích, jež vznikly na trhu mlékárenských
výrobků. Ztrnulost naší obchodní
politiky musila se projeviti na tomto poli v ustrnutí celého
selského vedení selského hospodářství,
jež jest pro zemědělství mimořádně
škodlivé.
Na druhé straně musí se naší
agrární politice přičísti k
dobru, že musí při stoupající
výrobě počítati se stále více
klesající spotřebou. Jest tomu nyní
tak, že naší agrární politice jsou
zavřeny hranice ve chvíli, ve které se musí
konstatovati, že nezaměstnaně masy, špatně
placené vrstvy dělníků neposkytují
již zemědělským výrobkům
odbytové možnosti, jež jsou předpokladem
pro existenční zajištění zemědělství.
Není divu, stoupají-li zásoby pšenice,
nemohou-li si naše spotřebitelské vrstvy koupiti
chleba a nasytiti se. Jest snad správné na
tomto místě konstatovati, že vláda poskytla
sice vedení agrární strany volnou ruku ohledně
vytvoření agrární politiky, že
však nestvořila předpoklady, jež by byly
nutny pro plodné vytvoření této agrární
politiky.
Agrární politika našeho státu převzala
ze starého Rakouska zemědělství, jež
bylo odkázáno na zcela jiné odbytové
trhy, než jest odkázán dnešní československý
stát. Musila proto nově uspořádati
základy výroby, musila výrobu na jednom poli
přiškrtiti, na jiném zase rozvinouti. Můžeme
konstatovati, že toto přeskupení ve výrobě
bylo provedeno dalekosáhle, musíme však zároveň
konstatovati, že toto přeskupení nebylo by
bylo možno provésti, kdyby zde nebyly k disposici
dobrovolné zemědělské organisace,
s vybudovaným vedoucím aparátem, jenž
jedině umožnil, že byl zemědělci
dán podnět, aby se vžil do nových poměrů.
Tak přizpůsobily naše organisace pěstování
cukrovky možné spotřebě a pokoušely
se též v jiných odvětvích provésti
přizpůsobení výroby spotřebě.
Musíme konstatovati, že tomuto zdravému vývoji
kladla zase strana šovinisticko-národní v cestu
mnohé překážky. Nebyly to naposledy
národně-politické důvody, ze kterých
bylo dalekosáhle znemožněno jednotné
jednání ústředen zemědělských
organisací v otázkách úpravy výroby.
Je-li dnes ještě stále na trhu mlékárenských
výrobků nepořádek, jsou toho příčinou
nikoliv naposledy tyto křižující vlivy.
Při státní péči byly totiž
spolurozhodující se zřetelem na úpravu
našeho veškerého hospodářství
národně-politické momenty, které ztěžují
zdravý průběh, zdravé přeskupení
výroby v nové výrobní předpoklady.