Křiklavým dokladem degradování kulturní
práce je zákon o újezdních měšťankách.
Přijetí zákona bylo oslavováno
jako velký kulturní čin. Nyní máme
zákon, ale žádné újezdní
měšťanky, protože na ně není
peněz.
Kulturní referent zemského zastupitelstva moravskoslezského
prof. Loubal na poradě moravskoslezských poslanců
o realisování zákona uvedl (čte):
"Země Moravskoslezská nemůže prováděti
ani první etapu tohoto zákona, to znamená,
měšťanské školy, které jsou,
změniti na újezdní. Stálo by to maximálně
8 mil. Kč ročně zemi Moravskoslezskou. Další
třetinu mají dáti okresy a další
příslušné obce. Země místo
8 mil. Kč měla možnost zařaditi do svého
rozpočtu toliko půl milionu. Okresy nemohly do svých
rozpočtů zařaditi téměř
nic, poněvadž jejich hospodářský
stav je ještě horší než hospodářský
stav země Moravskoslezské." Příkladem
může posloužiti okres Brno-venkov, obchvacující
Rosicko-Oslavansko, Ivančicko, Líšeňsko,
Bystrcko, Ostopovicko, který zařazuje na provedení
zákona úhrnem 10.000 Kč.
Dalším příznačným faktem
je, že pro újezdní měšťanské
školy není zkoušených učitelů,
poněvadž dnešní platové poměry
jsou toho druhu, že přímo brání
zvýšení jejich počtu.
Dnešní kulturní politika je taková,
že vzdělání zůstává
monopolem bohatých. Už v národním školství
nesnesitelné sociální poměry v celých
oblastech, kdy děti se dostavují do školy hladové
a bez snídaně, činí jakýkoliv
výsledek vyučování problematický.
Z měšťanských škol jsou za trvajícího
stavu vyřazeny děti z velké většiny
venkovské chudiny. Střední a vysoké
školství při naprosto nedostatečné
položce pro sociální studentskou péči
zůstává privilegiem majetných tříd.
Zvýšení položky na sociální
studentskou péči na 9,218.000 Kč je naprosto
nedostatečné.
Co bylo podniknuto, aby byl pozvednut opravdu sociální,
lidový ráz naší kulturní práce?
Nic. Rozpočet to dokazuje směšně nízkou
položkou na lidovou výchovu, která jakoukoliv
obsáhlejší lidovýchovnou činnost
znemožňuje, znemožňuje využití
filmu a působí, že do obecních knihoven
se nedostane nic z novější literární
produkce.
Ministr dr. Franke ve svém exposé v kulturním
výboru loňského roku pravil (čte):
"Státní správa má v organisaci
státní péče o výchovu lidu
aparát, jehož síť sahá do každé
nejmenší obce a jehož by měla daleko intensivněji
užíti, než to činila dosud. Organisace
a působnost státní péče o výchovu
lidu mohou býti u nás rovnocennou náhradou
za ministerstva propagandy, jinde zřizovaná a mohou
plně vyvažovati jejich veřejný i skrytý
tlak na veřejné mínění. Podmínkou
ovšem jest, aby organisaci státní péče
o výchovu lidu byly dány potřebné
finanční prostředky pro její činnost".
Rozpočet pamatuje na toto naše "ministerstvo
propagandy" 2,246.000 Kč, je to tedy z téměř
jedné miliardy rozpočtu na kulturní potřeby
ani ne 2 1/2 %. To je politika nemožná.
Žádáme, aby na kulturní účely
bylo dáno v rozpočtu tolik, kolik je nevyhnutelně
potřebí. Především ať jsou
dány prostředky ku pomoci národnímu
školství, ať stát poskytne pomoc ke zřízení
škol občanských, ať dostatečně
dotuje lidovou výchovu a studentskou sociální
péči. Bude to v zájmu obrany republiky.
Jedním z nejpalčivějších problémů
kulturní politiky v Československé republice
je beze sporu správná politika národnostní.
Jejím úkolem je platně přispívat
k získání německého, slovenského,
maďarského, ukrajinského a polského
lidu pro společnou obranu demokracie a republiky.
Tento úkol může býti splněn toliko
tehdy, bude-li tak jako ve veškeré politice, také
v politice kulturní přímo úzkostlivě
dbáno zásady národní rovnoprávnosti.
Zatím je však stav takový, že silné
velezrádné Henleinovo hnutí v německých
oblastech je výsledkem nejen hospodářského
odstrkování německých oblastí
a špatné politiky, nejen ohlasem událostí
v Německu, nýbrž také výsledkem
špatné kulturní politiky a špatné
propagandy, takové politiky, která místo
aby sbližovala národy v duchu zdravého internacionalismu,
seje jen nový nesvár, rozeštvává
a žene do katastrofy. Jsou-li na př. na Šumavě
i v jiných oblastech v obcích s mizivým počtem
českého obyvatelstva, jako Modrava s 6 Čechy,
Prášily s 49, Lenora s 16, vybudovány nádherné
české školy, zatím co se německé
krčí v nuzných chatrčích, není
to práce pro obranu republiky, nýbrž pro Hitlera.
Musí se nalézt peníze na všechny školy,
na školy české, ale také na německé,
slovenské a jiných národů.
Zdůrazňujeme požadavek náležitého
vybavení slovenského a podkarpatoruského
školství. Rozvoj školství na Podkarpatsku
bývá označován z vládních
stran za malý kulturní zázrak. (Místopředseda
Langr zvoní.) Jsme jiného názoru. Je
evropskou ostudou, když se na Podkarpatsku zakládají
nové české školy pro nečeské
děti. Je-li dnes z 25.000 žáků na českých
a slovenských školách Podkarpatska pouze čtvrtina
české a slovenské národnosti, je to
stav, který neslouží obraně republiky.
Výmluva, že děti vstupují do českých
škol dobrovolně nebo že jde o děti židovské,
není na místě. Není také pravdivá.
V českých školách jsou také tisíce
dětí ukrajinských a maďarských.
Samo české obyvatelstvo Podkarpatska se staví
proti tomu, aby se z českých škol dělaly
přelejvárny. Soustavná protifašistická
propaganda má v oblastech nečeských národů
největší význam. Zatím jí
není.
Kulturní výbor přijal loni resoluci o zřízení
německé vysílačky, doposud se tak
ovšem nestalo.
Dožadujeme se velmi důrazně splnění
kulturních požadavků, obsažených
v našem memorandu, podaném vládě dne
6. listopadu t. r., kde žádáme: 1. demokratickou
novelisaci jazykového zákona v duchu demokratického
vyrovnání; 2. aby bylo dětem všech národů
zajištěno vyučování v jejich
mateřštině; 3. aby byla ve smyslu naprosté
rovnoprávnosti zajištěna podpora všech
kulturních zařízení jako divadel,
literatury, umění a lidového vzdělání
všech nečeských národů.
Místopředseda Langr (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že jeho řečnická
lhůta uplynula.
Posl. Klíma (pokračuje): Hned budu
hotov.
Poněvadž odmítáme dnešní
vládní režim a poněvadž ani dosavadní
kulturní politika neodpovídá nesmírně
vážným úkolům doby, budeme hlasovati
proti rozpočtu ministerstva školství a nár.
osvěty. Jsme přesvědčeni, že
přes všechny překážky bude u nás
vytvořena široká fronta kultury - slibné
náznaky již máme - a ta že nám
také dopomůže, aby i oficielní kulturní
politika byla u nás změněna tak, aby odpovídala
potřebám obrany republiky a obrany demokracie. (Potlesk
komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Uhlíř.
Dávám mu slovo.
Posl. Uhlíř: Slavná sněmovno!
Především musím s radostí konstatovati,
že po dlouhé době opět dochází
ke zvýšení rozpočtu ministerstva školství
a nár. osvěty a že se tedy onen neblahý
"ústup ze slávy" z posledních let
v tomto roce zastavil ku prospěchu československé
školy a kultury. Zvýšení tohoto rozpočtu
je nejen velikým mravním úspěchem
v těchto neklidných dobách, ale je zásluhou
především resortního ministra a celého
resortu a je i faktickou ctí celého státního
rozpočtu. Je tím dokumentována slavná
kulturní tradice celého československého
národa.
Vnitřní rozvoj československé školy
si také plně této rozpočtové
pozornosti zaslouží. Československá
škola je s hlediska pedagogického na světové
úrovni. Nařízení, zejména pedagogická
z poslední doby vcházejí do života a
plně se osvědčují. Jednotřídní
a vícetřídní školy hodně
získaly praktikantskou institucí a je v zájmu
těchto škol, aby tato instituce byla zachována
aspoň pro dobu, pokud nebude nahrazena opatřením
lepším.
Školský rozhlas se velmi pěkně uplatňuje.
Přibývá škol, které mají
vlastní aparáty i pro vnitřní rozhlas.
Ovšem nelze popírati, že bude potřebí
zlepšiti relace a že záleží na poradním
sboru, aby v tomto smyslu usiloval o určité zlepšení.
Zdůrazňuji také význam rodičovských
sdružení, která mají veliký,
zejména sociální význam při
podporování školních dětí
a která zejména v poslední době se
neobyčejně rozrůstají. Tak na př.
v Čechách samotných měli jsme při
českých školách v uplynulém školním
roce 1780 rodičovských sdružení, čili
o plných 140 rodičovských sdružení
více než v roce minulém.
Zvláště vítáme pak zavedení
filmu do škol. Dosah tohoto moderního výchovného
prostředku je veliký. Ovšem užívá
se ho doposud ojediněle, a to proto, poněvadž
není dostatek finančních prostředků
a není ještě dostatek tradice v tomto směru.
Bylo by si přáti, aby poslední výnos
ministerstva školství a nár. osvěty
uveřejněný v listopadovém "Věstníku"
byl náležitě využit a přivodil
zlepšení dosavadního stavu.
Zvláště se radujeme, že na našich
školách se věnuje zvýšená
pozornost státoobčanské a branné výchově.
Zdůrazňuji, že naše školy jsou v
tomto směru velmi iniciativní a učitelstvo
působí i na široké vrstvy lidu velmi
blahodárně. Přimlouvám se, aby všechny
snahy učitelstva po prohloubení a zvýšení
vzdělání byly v zájmu školy a
celého státu podporovány. Jde tu zejména
o zlepšení dosavadního vzdělání,
o zhodnocení všech pedagogických snah; zejména
zdůrazňuji, že je potřebí zhodnotiti
zvláště pedagogické akademie, které
se velmi dobře osvědčily. Rovněž
je potřebí napraviti křivdu, která
byla spáchána na učitelích měšťanských
škol a na učitelkách domácích
nauk, působících na měšťanských
školách, a upraviti jejich hmotné poměry
zvýšením přestupového přídavku.
Při této příležitosti zmiňuji
se o spravedlivém požadavku, který zejména
koaliční strany vtělily v osnovu zákona
a který se dotýká zlepšení hmotných
poměrů okresních školních inspektorů
a pedagogických sil přidělených školské
správě.
S německé strany ozývají se velmi
často výtky a nářky na domnělý
útisk německého školství v Československé
republice. Chci několika slovy a několika čísly
na tyto výtky reagovati. Upozorňuji předem,
že všechna organisační opatření
v tomto směru jak v tomto roce, tak v minulých letech
konaná, byla konána naprosto přísně
objektivně vůči německým školám
jako vůči školám českým.
Na německých školách je stále
mnoho tříd, které by podle zákona
mohly býti uzavřeny zejména mám na
mysli jednotřídní školy které
však se z důvodů pedagogických pro usnadnění
školní docházky nebo z důvodů
zdravotních blahovolně ponechávají.
Že není německým školám
měřeno hůře nežli českým,
je patrno z lepšího průměru žactva
na německých školách. Tak připadá
v Čechách na jednu třídu měšťanských
škol průměrně 40.1 žáků
německých a 42.2 žáků českých,
na jednu třídu škol obecných 35.9 žáků
německých, kdežto českých žáků
36.1. V zemi Moravskoslezské vypadají poměry
takto: Počet obecných škol českých
a polských se nezměnil v tomto roce proti roku minulému.
Českých škol je 2255, polských 77. Ubyly
3 obecné školy německé, jichž bylo
v minulém roce 833. Z těchto 3 zredukovaných
německých škol jsou 2 v Opavě,
které po léta byly udržovány na živu
jen českými dětmi z Hlučínska.
Po návratu těchto dětí do československých
stát. škol na Hlučínsku se ukázalo,
že tyto dvě německé školy jsou
zbytečné, ba dokonce že byly neprávem
po léta vydržovány. Dnes mají Němci
v zemi Moravskoslezské 830 německých obecných
škol.
Žactva bylo na obecných školách v zemi
Moravskoslezské v minulém roce celkem 380.012, na
počátku letošního roku bylo zapsáno
369.464, tedy o 10.548 méně. Na tomto úbytku
participují české školy 6.852 žáky,
polské školy 1.083 žáky a německé
školy 2.613 žáky. Diference tříd
na obecných školách v zemi Moravskoslezské
jeví se takto: r. 1935 bylo na českých obecných
školách 7.616 tříd, letos 7.518 tříd,
tedy úbytek na českých obecných školách
o 98 tříd. R. 1935 bylo na německých
obecných školách 2.354 tříd,
letos jich je 2.312, ubylo tedy 42 tříd. R. 1935
bylo na polských školách obecných 225
tříd, letos 213, tedy ubylo 12 tříd.
Celkem v zemi Moravskoslezské bylo r. 1935 10.195 tříd,
letos 10.043 třídy, ubylo tedy celkem 152 tříd.
Příčinou je jednak úbytek žactva
v prvých třídách, jednak v těch
ročnících, z nichž žáci
přestupují na měšťanskou školu.
Že jinonárodním menšinám ani v
zemi Moravskoslezské není křivděno,
svědčí průměry žactva
na jednotlivých školách. Tak v minulém
roce činil průměr u žactva českých
škol obecných 37˙57, u polských 37.40,
u německých 36.31. Celkový průměr
loni byl 37.27. Letos činí průměr
u žactva obecných škol českých
37˙14, u polských 34.42, u německých
35.83. Celkový průměr letos na obecných
školách činí 36.78.
Nejpříznivější průměr
je tedy na školách polských, pak přijdou
školy německé a nejméně příznivý
průměr je na školách českých.
Nemohou si tedy ani Poláci ani Němci naříkat
na nějaký školský útisk.
Obdobné poměry jsou na měšťanských
školách v zemi Moravskoslezské. V minulém
roce bylo zde 512 škol, z toho 382 českých,
4 polské a 126 německých. Letos je všech
škol 515, z toho 384 české, 4 polské
a 127 německých. Přibyly tedy dvě
české školy, ve Vnorovech na Hodonínsku
a v Holici na Olomoucku, a jedna německá škola
ve Velké Střelné na Moravsko-berounsku.
Žactva bylo na měšťanských školách
v zemi Moravskoslezské r. 1935 celkem 93.192, letos je
ho 95.323, čili o 2.131 žáků více.
Na tomto přírůstku participují české
školy 2.489 žáky, naproti tomu ubylo na německých
školách 167 žáků a na polských
školách 191 žáků.
Diference tříd na měšťanských
školách jeví se takto: r. 1935 bylo na českých
měšťanských školách 1812 tříd,
r. 1936 jest jich 1.911, přibylo tedy 99 tříd.
Na německých měšťanských
školách bylo r. 1935 500 tříd, letos
jest jich 51, přibylo tedy 11 tříd. Na polských
měšťanských školách bylo v
minulém roce 27 tříd, letos 25, ubyly tedy
dvě třídy. Celkem r. 1935 bylo na všech
měšťanských školách v zemi
Moravskoslezské 2.339 tříd, r. 1936 2.447
tříd, přibylo tedy 108 tříd.
Při tom zvláště upozorňuji kolegy
z německého protiaktivistického tábora,
že ačkoli na německých měšťanských
školách ubylo 167 žáků, mají
o 11 tříd víc než loni. Je to nový
doklad vzácné blahovůle československého
státu vůči německé menšině
u nás.
Průměry žactva, připadající
na 1 třídu měšťanských škol,
jsou tyto: R. 1935/1936 činil průměr na českých
měšťanských školách 39.77,
na polských 42˙40, na německých 39.93,
tedy celkový průměr 39.84. V letošním
roce činí průměr na českých
měšťanských školách 39.02,
na polských 38˙10, na německých 39˙18,
průměr celkový tedy 38.95. Nejpříznivější
průměr na měšťanských školách
mají zase Poláci, průměr Čechů
a Němců je téměř stejný.
V rozpočtovém výboru naší sněmovny
stěžoval si jeden kolega ze Sudetendeutsche Partei
na docházku německých dětí
do československých škol. Tento zjev tu je,
nikdo jej nezastírá, tak zase jako nikdo z nás
nezastírá, že české děti
chodí do německých škol. Ale v tom ještě
není problém sám. Podstata a jádro
věci spočívá v něčem
jiném. Musíme se tázati, zda tyto děti
chodí do těchto škol proto, že by snad
neměly německých škol, nebo zda tam
chodí nuceně. Na obě otázky odpovídám
rozhodně záporně. Požadavky, které
nám tlumočí německé strany
na zlepšení školské sítě,
jsou toho nejjasnějším důkazem. vádí-li
se s německé strany 10 nebo 20 požadovaných
obecných škol, není to při existujícím
počtu 3.298 německých škol dokladem
nejmenšího útisku. To my Češi a
Slováci jsme na tom tisíckráte hůře.
Jak již za minulého období, za ministra dr.
Krčmáře, bylo v kulturním výboru
sděleno, chybí nám na Slovensku 10.000 řádně
vybavených tříd, na Podkarpatské Rusi
1.200 tříd a v historických zemích
svědčí o potřebě nespočetné
množství žádostí, memorand, intervencí
a deputací, které se scházejí ze všech
částí země.
Rovněž se nedá nejmenším dokladem
prokázati nějaký nacionální
útisk s české strany. Tak všech dětí
v Československu na školách národních
bylo r. 1935 2,248.605, z nichž chodilo do jinojazyčných
škol 86.438, tedy necelá 4 %. Ale i z tohoto počtu
jinojazyčných je 32.648 židovských dětí,
takže konečné číslo činí
53.790, a v tom jsou příslušníci nejrůznějších
cizinců a roztříštěných
diaspor, takže konečné číslo
ukazuje, jak nepatrné procento německých
dětí navštěvuje školy české
a českých dětí školy německé.
Chce-li se někdo z německého tábora
tímto problémem zabývat, nesmí se
zastavit u nějaké vesničky, kde 1 nebo 2
děti chodí do jinojazyčné školy,
nýbrž musí se dívat na celý tento
problém s vyššího hlediska a musí
se také podívat třebas na takové Těšínsko,
kde na př. ve Fryštátě a v Karviné
je to větší část, často
více než polovina slovanského žactva,
která dodává materiál pro německé
školy.
Sudetskoněmecká strana, která uměle
vyvolává neklid v tomto směru, nevidí,
že Němci u nás mají plných 25
% obchodních akademií, 28.6 % obchodních
škol, 29.4 % průmyslových škol, téměř
50 % státních odborných škol, 44 % státních
ústavů pro domácký průmysl
atd. Přesto, že československý stát
se tak naprosto spravedlivě chová vůči
všem jinonárodním menšinám, jsme
svědky podvratné činnosti v našem pohraničí,
zejména zde upozorňuji důrazně na
nedodržování zákona č. 72 z r.
1936 o domácím vyučování na
Hlučínsku, kde se nám stále rozleptává
školská autorita působením řemesných
štváčů. Žádám jak
školskou správu, tak zejména i ministerstvo
vnitra, aby trestala iredentu, neboť na př. v obci
Koutech ještě dnes v pokoutních školách
je vyučováno na 70 dětí třemi
německými soukromými učiteli. A tyto
poměry jsou též v jiných obcích
na Hlučínsku. (Výkřiky poslanců
sudetskoněmecké strany.) A proto je třeba,
aby byla těmto poměrům věnována
zvýšená pozornost. (Výkřiky
posl. inž. Karmasina.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. Uhlíř (pokračuje): Vítáme
také, že v investičním programu je připravována
veliká tříletka. Při této příležitosti
se domáhám také toho, aby bylo pamatováno
na hraničářské školství,
které trpí špatným ubytováním.
Ve školství středním zdůrazňuji
potřebu rozdělení... (Výkřiky
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. Uhlíř (pokračuje):...
silně frekventovaných ústavů ve dvě
školy. Máme řadu mamutích ústavů,
které není možno řádně
ani administrativně, ani pedagogicky zvládnout,
kde pro naprostý nedostatek místa musíme
míti ambulantní třídy, střídavé
vyučování atd. Tak ve školním
roce 1936/37 máme 15 středních škol,
kde je více než 700 žáků, 7 ústavů
s více než 800 žáky, 9 ústavů
s více než 900 žáky a 7 ústavů,
na nichž je více než 1.000 žáků.
(Výkřiky poslanců strany sudetskoněmecké.)