Místopředsedové: Mlčoch, Langr,
Košek, Taub.
Zapisovatelé: Vávra, de Witte.
202 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr. Hodža; ministři dr. Czech, dr. Dérer,
dr. Franke, dr. Kalfus, inž. Nečas,
dr. Spina, dr. Zadina, Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupce Nebuška.
Místopředseda Langr zahájil schůzí
v 9 hod. 17 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na dnešní den posl. Křemen, dr. Neuman.
nemocí posl. dr. Stránský.
Předsednictvo se usneslo podle §u 9, odst. 1, lit.
m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o včerejší 69. schůzi
sněmovny projevy hrubě urážlivé
z řečí posl. inž. Richter a Kundta
a projevy hrubě urážlivé a ohrožující
bezpečnost státu z řeči poslance
dr. Köllnera.
Místopředseda Langr (zvoní):
Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž jest:
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 640) státního rozpočtu
republiky Československé a finančního
zákona pro rok 1937 (tisk 685) a rozprava o prohlášení
ministra financí, učiněném v 63. schůzi
posl. sněmovny dne 16. října 1936.
Zpravodajem jest p. posl. Remeš.
Budeme pokračovati v podrobné rozpravě o
státním rozpočtu na rok 1937, a to o druhé
části, to jest o části kulturní
a sociální, započaté ve včerejší
schůzi sněmovny.
K této části přihlášeni
jsou ještě řečníci: na straně
"proti" pp. posl. Dölling, Čavojský,
inž. Künzel, Klíma, inž. Peschka,
Hodinová-Spurná, Wollner, Śliwka, dr. Jilly;
na straně "pro" pp. posl. Uhlíř,
dr. Hula, Topoli, Vaverka, dr. Lukáč,
dr. inž. Tumlířová, Tymeš, Otáhal,
Stejskal, Mrskošová, dr. Kugel, Michálek,
Šmejcová, Jurnečková-Vorlová,
Tykal.
Dávám slovo prvnímu řečníku,
p. posl. Klímovi.
Posl. Klíma: Prožívá-li dnes
Československo kritické okamžiky svého
existenčního zápasu, je velmi nutné,
aby byla věnována pozornost linii jeho kulturní
politiky, aby dále kulturní a školská
politika nebyla isolována od života, od potřeb
doby, a aby konečně kulturním otázkám
byl přiznán onen význam, který jim
patří, aby kulturní politika, otázky
kulturní a jejich význam nebyl degradován.
Je to tím nutnější, že v kulturní
politice prožíváme neobyčejně
vážné otázky. Je jasno, máme-li
projednat otázky československé kulturní
politiky, že není možno přejíti
onu kulturní politiku, kterou v onom směru v kultuře
provádí náš slavný soused, pan
Hitler. Ta politika, kterou provádí na poli kultury
hákový kříž, je příznačná.
Hitlerovský fašismus jako brutální středověká
diktatura nejreakčnějších a nejimperialističtějších
elementů německého finančního
kapitálu je nepřítelem německé
a každé jiné kultury. Nade všechnu kulturu
a civilisaci klade hitlerismus ozbrojenou pěst. Lid, i
vlastní německý lid, je pro hákový
kříž jen hnojivem historie. Ostatní
národy, český, polský a j., jsou pro
něj národy bezcenné, degenerované
a impotentní a jsou jen předmětem jeho dobyvačných
choutek.
Vyvolenému vůdci je nebezpečna tvořivá
síla kulturních pracovníků. Proto
je hákový kříž nepřítelem
umění i vědy, nesnese jejich pohled do budoucnosti
a jejich poznání do skutečnosti a má
pro ně v duchu středověkého barbarství
jen koncentrační tábory, a když nemůže
spisovatele, tedy aspoň jejich knihy pálí
na hranicích. Hitlerismus je odmítnutím myšlenky
překonání válek a staví lidstvo
před perspektivu věčného barbarského
válčení. Nechce mír, válka
je pro něj vypětím nejušlechtilejších
mužských ctností. Meč národa
pánů má dobýt celého světa.
Hákový kříž buduje na barbarské
myšlence vyvoleného národa "Herrenvolku"
a na nesmyslném rasismu.
Je zapřísáhlým nepřítelem
rovnosti mezi národy. Místo chleba krmí lid
opiem antisemitismu. Vítězství hackenkrajce
by bylo doslova vítězstvím temného
středověku nad veškerou novodobou kulturou
a světovým názorem soudobého lidstva.
Pod ozbrojenou pěstí hackenkrajce má padnouti
nejen vše, čeho dosahují na poli kultury národové
Sovětského svazu, nýbrž vůbec
vše, čeho se dosud lidstvo dopracovalo v kultuře
a světovém názoru. Hákový kříž
nepotřebuje kultury, jemu stačí propaganda.
Své tažení proti kultuře, proti demokracii,
proti mírovým snahám a spolupráci
mezi národy provádí hitlerism pod hesly boje
proti bolševismu a kulturnímu bolševismu. Jsme
svědky, že po norimberském sjezdu byla pány
Beranem, Vraným, Kahánkem, Stříbrným
a spol. rozpoutána pustá kampaň proti bolševismu
a t. zv. kulturnímu bolševismu i u nás.
"Duchaplnosti" hákového kříže
o komunistickém moru a kulturním bolševismu
přenášejí naší reakcionáři
k nám. Štvou proti představitelům naší
kulturní práce, proti rozdílení státních
cen, proti svobodě umělecké tvorby, proti
stykům umělců s lidem a proti stykům
se Sovětským svazem.
Karel Ossietzky kdysi napsal o kulturním bolševismu:
"Jde o pustošivé heslo, s nímž
lehce zacházejí demagogové a zachránci
pořádku, umělečtí a trestní
soudcové. Chceme-li je však blíže vymeziti,
tápeme v nejhustších tmách. Když
pan dirigent Klemperer vezme jinak takt než pan dirigent
Furtwängler, když nějaký malíř
nanese do večerních červánků
tón, jejž nelze v Pomořanech viděti
ani za nejjasnějšího dne, když je někdo
pro regulaci porodů, když si postaví dům
s plochou střechou, pak je to právě tak kulturbolševismus,
jako když se ve filmu ukazuje císařský
řez. Kulturbolševismus provozuje herec Chaplin, a
když fysik Einstein řekne, že princip stálé
rychlosti světla může platiti jen tam, kde
se neuplatňuje gravitace, pak je to rozhodně kulturbolševismus
a osobní služba panu Stalinovi. Kulturbolševismus
je demokratismus bratří Mannů, stejně
jako hudební skladba od Hindemitha nebo Weilla. To všecko
jsou placené nebo dobrovolné služby Moskvě.
Skoro každý měšťácký
list má svého nočního hlídače
pro umění, který si stájovou lucernou
svítí na umělecké poklady národa
a hledá na nich otisky podezřelých prstů."
Ano, také u nás je tomu tak, obcházejí
"noční hlídači sed stájovou
lucernou", obchází pán Vraný,
Kahánek a spol. se stájovou lucernou, svítí
na poklady národa a hledají na nich otisky prstů.
Pod pláštíkem boje proti kulturnímu
bolševismu vyniká jasně protidemokratická,
fašistická duše našich českých
hitlerčíků. Jako hákový kříž
se vysmívají všem mírovým snahám
a mírové práci. Jako Hitler jsou nepřáteli
demokracie, pokroku a socialismu. Jako Hitler štvou proti
Sovětskému svazu. Jako Hitler jsou nepřáteli
veškeré naší kultury. Zfašizovaní
čeští reakcionáři z agrární
strany, z národního sjednocení a slovenské
ľudové strany, "Venkov", "Národní
listy", "Polední list", "Slovák",
touto kampaní prohlašují, že jejich biblí
je Hitlerův "Mein Kampf" a společným
informačním orgánem "Völkischer
Beobachter". Tak jako hitlerovci v Německu, neváhají
naši reakcionáři prohlásiti za kulturního
bolševika každého, kdo se postaví proti
jejich podvodným a zrádným plánům.
Kulturním bolševikem je pro ně autor "Jízdní
hlídky", český vlastenec Frant. Langer,
stejně jako člověk komunismu tak vzdálený,
jako prof. F. X. Šalda. Dosáhl-li Hitler kdysi ve
své protikomunistické štvanici rekordu, když
označil za bolševika i Brünninga, naši reakcionáři
dovedli tento rekord Hitlerův překonat a ve "Večeru",
"Národních listech" a "Slováku"
mohli jsme již čísti, že už i páter
Šrámek je šiřitelem bolševismu
pod pláštíkem katolicismu. Ano, kulturním
bolševikem je pro naše reakcionáře kdekdo,
každý, kdo se staví proti jejich plánům,
nejenom S. K. Neumann, Laco Novomeský, profesor Nejedlý,
nýbrž také František Langer, prof. Šalda,
Karel Čapek, celé Národní divadlo
a většina profesorů našich vysokých
škol.
Jsme daleci toho, abychom kampaň proti kulturnímu
bolševismu podceňovali. Víme sice, že
za ní nestojí žádní kulturní
pracovníci, ale že je řízena mocnou
rukou českých kartelářů, finančních
magnátů a vydatně podporována penězi
hitlerovských propagačních centrál.
Tažení proti kulturnímu bolševismu má
dalekosáhlý politický smysl. Česká
kultura je kulturou demokratického národa, který
již ve středověku neváhal zvednouti
prapor boje za náboženskou svobodu a který
se plně vžil s demokratickou kulturou nového
věku. T. zv. obrození českého národa
dálo se pod vlivem velké revoluce francouzské
a existence Československa je výsledkem oněch
převratů započavších velkou říjnovou
revolucí r. 1917. Bez vítězství francouzské
revoluce nad středověkem nebylo by dnes českého
národa a bez velké říjnové
revoluce stěží by dnes existovalo Československo.
A proto je česká kultura pokroková a lidová,
je naprosto cizí středověkému hitlerovskému
duchu a vidí v hitlerismu krajní nebezpečí
pro národ a republiku.
Šéfové hitlerovské propagandy v Československu,
páni Vraný, Kahánek, Sidor,
Henlein, chtějí svým soustředěným
útokem prováděným pod maskou boje
proti bolševismu dosíci vítězství
právě na kulturní frontě, chtějí
zterorisovat, zastrašit armádu pracovníků
kultury, aby neměli odvahy vystoupiti proti vpádu
kulturního a potom politického barbarství,
aby pak sjednocená prosincová fronta mohla provésti
svůj boj o moc, nastolit reakční vládu
a vehnat Československo do náručí
hitlerismu. Proto chce kulturní hitlerismus u nás
ovládnouti vysoké školy a školy střední.
Diktuje u nás již v rozhlase. Chce dát národní
školství a lidovou osvětovou práci v
obcích pod kontrolu zbytkařů a nejhorších
reakcionářů, a jak jsme mohli čísti,
pořizuje si již, aby mohl terorisovati, nejen kartotéků
učitelů, nýbrž kartotéků
všech veřejně činných pracovníků
v celé republice.
Útok prováděný proti naší
kultuře pod rouškou boje proti bolševismu je
útokem na demokracii, je útokem na republiku. Hitlerovská
propaganda Göbbelsova i Vraného se snaží
především vylíčiti sověty
a bolševiky jako Huny XX. století. Pan Rosenberg dokonce
nedávno objevil, že bolševismus znamená
nejen politické zhroucení, nýbrž vůbec
prý konec světa. A páni z "Venkova"
měli 12. listopadu zjevení, objevili, že komunistická
internacionála je centrem a představitelem království
Satanova. Zatím však celý svět ví,
že sověty jsou nositeli nedozírné kulturní
práce, jako dosud neviděla historie. Sověty
pozvedly ke kultuře sta milionovou masu dělníků
a kolchozníků, odstranily monopol vzdělání
a daly možnost nejvyššího vzdělání
všemu lidu, pozvedly ke kulturnímu životu zaostalé
národy odlehlých oblastí a vytvořily
desítky nových kultur formou národních
a obsahem socialistických nejen v Evropě, také
na Sibiři a ve střední Asii, organisujíce
tak přímo zázračný skok desítek
národů přes řadu staletí.
Zatím co Hitler pálí knihy, sověty
učinily knihu potřebnou pro nejširší
vrstvy lidu a vytvořily hlad po knize, který příznačně
kontrastuje s fysickým hladem a kulturní bídou,
do níž Hitler uvrhl německý národ.
Zatím co náklady časopisů v Německu
klesají, rostou náklady sovětského
tisku všech národů SSSR do obrovské
výše. Zatím co hitlerismus zavírá
poslední polské školy, budují sověty
nové školy od finského zálivu až
po Vladivostok, od Pamíru, čínské
a turecké hranice až po Ledové moře,
v jazycích všech národů, obývajících
Sovětskou unii. Zatím co Hitler se bojí dáti
vlastnímu lidu klasická díla německé
literatury a zakazuje literární kritiku, vydávají
sověty klasickou literaturu nejen ruskou, nýbrž
také jiných národů. Ze 70 % analfabetů,
jež mělo carské Rusko, stlačily sověty
toto procento na 7 % a v rozsáhlých oblastech zlikvidovaly
analfabetismus vůbec. Počet dětí ve
školách vzrostl oproti carismu ze 7,800.000 na 28
mil. Počet studentů na universitách se zvýšil
proti r. 1913 ze 125.000 na 529.000. Na technikách vzrostl
počet studujících ze 48.000 na 844.000. Počet
učitelů národních škol vzrostl
ze 200.000 na 700.000. Náklad časopisů se
zvýšil ze 2,700.000 exemplářů
na 39 mil. exemplářů. Zatím co hitlerismus
znamená smrt kultury a středověké
barbarství, jsou sověty nejen největší
sociální a hospodářskou, nýbrž
i kulturní vymožeností lidstva. Hákovému
kříži se nepodaří vylíčiti
sověty jako Huny XX. století. Celý svět
ví, že Huny tohoto století představuje
barbarské hnutí hákového kříže.
Jaké jsou v takové době úkoly čsl.
kulturní politiky? Čsl. kulturní politika
musí vyvěrati z potřeb obrany republiky proti
zahraničnímu a vnitřnímu fašismu.
Jejím úkolem je, aby v dnešním zápase
středověkých sil hitlerismu a války
proti silám protifašistickým vytvořila
mohutnou hráz proti hitlerovské propagandě
a aby pod praporem lidové kultury dovedla semknout všechny
kulturní pracovníky k obraně republiky proti
zahraničnímu i domácímu fašismu.
Kdyby byla vytvořena široká fronta kulturních
pracovníků, jež by sahala od pražských,
brněnských a bratislavských vysokých
škol přes školy střední, odborné,
měšťanské a národní až
k tisícům dělníků, rolníků,
příslušníků středních
vrstev, kteří jsou členy místních
osvětových komisí, od pražských
umělců a pražských scén až
po poslední ochotnické jeviště, jež
by obchvacovala literaturu, umění, rozhlas, uplatňovala
se ve veškerém tisku a sahala až k poslední
vesnické knihovně, kdyby byla vytvořena široká
fronta kultury, jež by si vzala za úkol ve smyslu
obrany republiky proti zahraničnímu i domácímu
fašismu nejdůrazněji propagovati hesla míru,
nejtěsnějšího styku s kulturami našich
spojenců - Sovětského svazu, Francie a Malé
dohody - taková protifašistická fronta kultury,
jež by dovedla odhalit nesmyslnost rasových protidemokratických
teorií v plné nahotě, fronta kultury, která
by byla doopravdy sociální a lidová, byl
by to pro obranu Československa čin dalekosáhlého
významu, se kterým by hákový kříž
rozhodně musil počítat. Pro takovou kulturní
politiku jsou dány všechny předpoklady. Bylo
již řečeno, že naše kultura je svým
obsahem pokroková a lidová. Československo
- český národ a jiné národy
státu - mají početné, obětavé
a vyspělé kádry kulturních pracovníků.
Rozhodující většina českých
umělců, spisovatelů, básníků,
umělců dramatických, výtvarných,
rozhodující část vědeckých
pracovníků, profesoři, učitelé,
kulturní pracovníci vůbec, stojí poctivě
na platformě protifašistického boje. Reakcionáři
jsou řídkými výjimkami. 45.000 učitelů,
12.000 vysokoškolských a středoškolských
profesorů, stovky uměleckých pracovníků,
stotisícová masa členů osvětových,
místních a okresních komisí, tato
úhrnem 200tisícová armáda kultury
by měla býti ihned mobilisována.
Přes tyto příznivé podmínky
však takové skutečně cílevědomé,
široké lidové kulturní politiky nemáme.
Ministerstvo školství a nár. osvěty,
jehož rozpočet tvoří hlavní materiální
základnu naší kulturní politiky, by
mohlo býti nejvýznamnějším činitelem
v řízení kulturní práce. Dnešní
řízení kulturní politiky je však
kolísavé, defensivní, nepevné, takže
nutně musí vzbuzovati dojem, jako kdyby zde vůbec
žádné linie nebylo. To dobré, co se
na kulturní frontě dělá, dělá
se namnoze bez zásahu ministerstva školství
a nár. osvěty, nebo přímo proti němu.
Co vytýkáme především oficielní
kulturní politice? Především to, že
nemá jednoznačné ideové náplně,
jež by odpovídala dnešku, nemá průbojnosti,
je defensivní. Zkušenost Sovětského
svazu ukazuje, že myšlenka obrany nabude nesmírně
na účinnosti, je-li spojena s vydatnou mírovou
propagandou a s otevřeným vylíčením
nebezpečí, jež hrozí. Co však bylo
u nás učiněno pro myšlenku míru,
kolektivní bezpečnosti, co bylo učiněno
na školách, v rozhlase, ve filmu, na divadle? Ministerstvo
mělo zajisté velmi mnoho možností, aby
zasáhlo. Místo otevřeného vylíčení
oněch nesmírných nebezpečí,
jež Československu hrozí, provádí
se u nás politika zbabělá a pštrosí.
Nebezpečí jsou zastírána.
Co bylo učiněno na poli kulturního sblížení
se Sovětským svazem? Nedávno jsme četli,
že bilance kulturních styků je neuspokojivá.
Co dělá ministerstvo? Má snad býti
režim, který vládne na ruském gymnasiu
v Praze, representovaný stále ještě
panem Svetozarovem, propagací kulturních styků
česko-sovětských? Co bylo učiněno
pro opravdu široké kulturní styky s Francií,
se státy Malé dohody? Jak se u nás čelí
divošským rasovým předsudkům,
výstřelkům šovinismu, antidemokratismu,
jimiž se u nás hledí uchytit Hitlerova ideologie?
Jsou snad Nikolauovy učebnice pomůckou demokratické
výchovy našeho dorostu?
Positivní linie naší kulturní politiky
předpokládá soustavný boj proti všem
zjevům kulturní reakce a policajtování
kultury. Je neudržitelné, aby okresní hejtmané
komandovali okresní školní inspektory. Proti
fašistickým živlům je nutno vystoupiti
s veškerým důrazem. Žádáme
očištění škol vysokých,
středních i národních od reakčních
živlů. Odstranění fašistických
a reakčních profesorů z vysokých škol
umožní, aby autonomie vysokých škol byla
v plném rozsahu uchována. Musí býti
učiněn konec skandální praxi a censuře
v rozhlasu. Musí býti učiněn konec
tomu, aby pro divadla platil bachovský zákon z r.
1850. Je třeba učiniti konec tomu, aby universitní
profesoři museli předkládati texty svých
přednášek dokonce v akademických spolcích
policejní censuře. Protestujeme proti tomu, aby
bylo školním dětem zakazováno cvičení
v tělocvičných jednotách proletářských.
Žádáme zákaz filmů s fašistickou
tendencí a zákaz hitlerovských propagačních
filmových žurnálů. Boj proti reakci
znamená, že musí býti ukončen
dnešní nemožný stav, kdy finanční
magnáti @a la Baťa si mohou vymoci zabavení
uměleckého díla.
Nepochopení dalekosáhlých úkolů
naší kulturní politiky se projevuje v naprosto
nedostatečné materiální basi, jež
je jí dávána. Pan ministr školství
dr. Franke loni v kulturním výboru sám
uvedl, že k uspokojivému vybudování
národního školství by bylo potřebí
1 miliardy Kč. Zmínil se, že na Slovensku chybí
10.000 učeben, na Podkarpatsku 1.200 učeben. Poměry
v historických zemích jsou následkem katastrofální
krise samosprávy podobně neutěšené.
Přes zvýšení státního
rozpočtu pamatuje se však na tento účel
pouhými 11 mil. Kč; kdyby se školy vůbec
neopotřebovávaly a kdyby se nezvyšoval počet
dětí, byl by pan ministr dr. Franke se stavbou
škol již za 100 let hotov.
Důrazně připomínáme v této
souvislosti sociální i stavovské požadavky
našeho učitelstva.