Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Slovo má dále pan posl. Macoun.
Posl. Macoun (německy): Slavná sněmovno!
Kapitola sociální péče v státním
rozpočtu jest zrcadlem sociální politiky
naší země, sociální politiky,
která v době dlouhé hospodářské
krise dospěla ještě k většímu
významu, než to bývalo kdysi. Můžeme
zjistiti, že velké dílo sociální
politiky dřívějších let v naší
zemi po dobu krise zůstalo zachováno. Takový
případ není ve všech zemích.
V dnešním Německu, kde kdysi nádherným
činem Výmarské ústavy bylo veliké
sociální pracovní právo, totalita
tento nádherný čin zničila. V dnešním
Rakousku, ve stavovském státě, ruší
se nepřetržitě sociální práva
dělníků a zaměstnanců. Doba
krise vyžaduje obzvláštní kus sociální
politiky a pracovního práva. Dnes splývají
hospodářství a sociální politika
a hospodářství především
potřebuje státu na cestě z krisového
období k nové konjunktuře. Zaznamenáváme
vznik určitých organisačních forem
jednotlivých odvětví průmyslu, tak
zv. syndikalisace. Když tyto nové organisační
formy vzniknou, stát uplatní právo spolupracovati
na tomto novém hospodářském útvaru,
ale také dělnictvo a zaměstnanci.
Zpravodaj státního rozpočtu taktéž
prohlásil, že se tentokráte přece projednává
státní rozpočet ve znamení hospodářského
oživení. Skutečně, jak bylo již
zde zjištěno, zaznamenáváme klesání
nezaměstnanosti, ale naše nouzová území
na hranicích naší země zůstávají
přibližně o polovinu pozadu v klesání
číslice nezaměstnaných. Proto vítáme,
že pan president státu dr. Beneš v Liberci
a pan ministerský předseda dr. Hodža
v jednáních rozpočtového výboru
a jinde prohlásili, že se o státní činnosti
pro nové oživení průmyslu v německých
oblastech pronáší slovo, kterémužto
slovu má následovati čin. Něm. soc.
dem. strana dělnická a něm. svaz odb. organisací
zúčastní se svými návrhy na
této hospodářské opětné
výstavbě sociálních požadavků
pro naše nouzová území. To uvedl zde
včera v generální debatě o rozpočtu
také po věcné stránce můj soudr.
Kögler, já připojuji, že jsme po
vyšetření, které naše odb. organisace
r. 1934 provedly v našem nouzovém území,
zjistili 560 větších nepracujících
oblastí. Mezi nimi jich jest mnoho, kde jest dána
možnost nového oživení; některé
závody mohou býti za státní pomoci
zase uvedeny v činnost, tak bude dobře a správně,
když po devalvaci bude následovati další
pomoc vývozu, obzvláště v průmyslu
porcelánovém, sklářském a textilním.
Jednu starost bych zde chtěl jménem svého
klubu zdůrazniti. Očekáváme po oficiálních
prohlášeních, že bude na přijímání
německých dělníků a zřízenců
do státních služeb, do služeb veřejné
správy, k železnicím, poště, v
tabákových továrnách, na zařazení
do soukromých závodů, které jsou pod
státním vlivem, vzat patřičný
zřetel, aby se docílilo s uspokojením národnostním
také značného hospodářského
uspokojení.
Chtěli bychom stran investičních prací,
jež se nyní ve větší míře
provádějí, projeviti zde zase své
přání, aby při zadávání
příkazů podnikatelům v nouzových
územích bylo zaměstnání domácích
dělníků vzato za zásadu, jinak však
stále budeme žádati, aby podané projekty
byly urychleně vyřizovány. Jest někdy
zapotřebí, aby bylo potřebné množství
dělníků zase zařazeno v závodě,
aby nebyly dodávací lhůty při státních
příkazech ustanoveny příliš krátké,
právě se zřetelem na zařazení
a zaměstnání největšího
množství sil.
V této souvislosti chtěl bych při jednání
o předložených návrzích ke zkrácení
pracovní doby znovu žádati čtyřicetihodinovou
pracovní dobu. Se zkrácením pracovní
doby jde o hospodářské opatření,
o krisové opatření prvého stupně,
nikoliv tak, jak to řekl pan Kasper ze sud. něm.
strany na celostátním sjezdu dělníků
dne 10. března, že to prohlašují jenom
maristé, že jde o všespasitelný prostředek
proti hospodářské krisi. Ne, to pan Kasper
rozhodně neměl zastoupeným podnikatelům
učiniti. Proto myslil, že jest to sice krásná
věc, ale žádný všespasitelný
prostředek. My však prohlašujeme, jak již
řečeno, že zkrácení pracovní
doby jest opatření proti krisi prvého stupně,
a jest správné, co řekl pan ministr Nečas
v rozpočtovém výboru, že zkrácení
pracovní doby nejen v našem státě, nýbrž
ve všech zemích krisí postižených
mělo by státi v čele.
Podle technologické racionalisace jest zkrácení
pracovní doby nevyhnutelné a jest naším
přáním, aby ve sněmovně předložené
návrhy byly projednány. Podle poslední úřední
měsíční statistiky máme ještě
v celém státě 439.000 nezaměstnaných.
Přes naše zjištění o hospodářském
oživení jsme s touto číslicí
ještě daleko nedospěli k číslici
nezaměstnaných při počátku
velké krise z roku 1931. Obzvláště v
našich oblastech máme nezaměstnané,
co dlužno zdůrazniti, kteří po léta
nepracují. Na ochranu nezaměstnaných, jejich
výživy, máme jako pojištění
nezaměstnaných po celou dobu jen státní
příspěvek k podpoře nezaměstnaných,
gentský systém, pro který odb. organisace
ohromně mnoho finančně učinily.
V době krise byly provedeny změny dávek v
zákoně, státní příspěvek
byl pro stále rostoucí počet nezaměstnaných
snížen, v r. 1935 byl částečně
zase zlepšen. Při tom byly uloženy odb. organisacím
dalekosáhlé právní předpisy
pro provádění výplat státního
příspěvku k podpoře nezaměstnaných.
Nyní slyšíme o návrzích ministerstva
financí, jež, jak se nám zdá, přicházejí
velmi nevhod. Vrcholí, pokud o tom víme, v úmyslu,
žádati odpracování podpor, pokud přichází
v úvahu státní příspěvek
k podpoře v nezaměstnanosti. To jest nemožný
požadavek, poněvadž jde o nabytou pojišťovací
dávku a za práci se musí žádati
mzda, nikoliv práce za podporu. Žádá
se omezení podpůrných dávek sezonních
dělníků, aniž se přihlíží
k proměnám a technickým změnám,
jež se udály v mnohých povoláních,
a aniž se přihlíží k nemožnosti,
že sezonní dělníci nemohou jako dříve
nalézti v zimě v nějaké továrně
práci. Ministerstvo financí má ve svých
návrzích požadavek, aby svazy odb. organisací
daly vyšší dávky do podpůrného
fondu. Ministerstvo financí také prohlašuje,
aby odb. organisace v této době téměř
výhradně se věnovaly podpoře v nezaměstnanosti.
Můžeme říci, že to byly největší
krisové položky u našich svazů, které
v letech 1932, obzvláště však v roce 1933
musily až 100 % a přes 100 % svých příjmů
věnovati podpůrným příspěvkům
podle gentského systému. Ale jest samozřejmé,
že tyto dávky mohly býti jenom zálohami
na fond pro případ nezaměstnanosti. Správní
prací jsou odb. organisace již tak přetíženy,
že skutečně nejsou již nové předpisy
žádoucí. Odb. organisace nesou již dnes
odpovědnost za správu státního příspěvku
v celém rozsahu. Dále se naznačuje, že
ministerstvo financí jest pro zrušení produktivní
péče o nezaměstnané. Myslíme,
že by to nebyla žádná podpora opatřování
práce, která v poslední době skutečně
byla s úspěchem provedena. Konečně
se vyslovuje ministerstvo financí pro omezení vyživovací
akce, která byla kdysi za působnosti ministra sociální
péče dr. Czecha zavedena a od té doby
byla vybudována, a která, ačkoliv nespočívá
na žádném zákoně, jest jedinou
podpůrnou akcí pro nezaměstnané, kteří
nejsou podporováni podle gentského systému
nebo jsou vyloučeni. Již dnešní výluky,
které se od nějaké doby provádějí,
působí neblaze. Dostáváme z jednotlivých
oblastí zprávy, podle kterých, na př.
v jednom okrese mého volebního obvodu, ti, kteří
požívají vyživovací akce a zdráhali
se pracovati za 90 hal. hodinové mzdy na státním
hospodářském dvoře, byli z vyživovací
akce vyloučeni, aniž se byl vedoucí okresního
úřadu dotázal příslušné
sociální komise.
Chceme při rozpravě o této kapitole zdůrazniti
jako nejdůležitější věc
příští doby, že s oživením
hospodářství bude nutno zvýšiti
mzdy a platy našich dělníků a zaměstnanců.
Stali jsme se zemí nízkých mezd a platů.
Zvýšení mezd jest dnes národohospodářsky
nutné, aby se spotřební síla našich
mas konečně jednou zvedla. Pan ministr soc. péče
ve svém výkladu v rozpočtovém výboru
podal obraz o snižování mezd v období
krise. V jednotlivých otázkách sociálně
politických a pracovního práva, jež
zaznamenáváme jako krisová opatření,
máme nařízení o zákazu libovolného
zastavování provozů, jež také
mělo podle sdělení ministra sociální
péče dobrý výsledek, na základě
jehož 48.000 dělníkům byla zachována
práce. Jest zapotřebí prodloužiti nařízení
o zastavování provozů a stejně nutné
jest utvořiti zákon o kolektivních smlouvách
místo dosavadních krisových opatření.
Místo nynějšího nařízení
o zastavování provozu musí podle platných
ustanovení býti vydán trvalý ochranný
zákon. Nařízením ze dne 9. června
t. r. bylo konečně počato s úpravou
zprostředkování práce, a sice bylo
zavedeno povinně. Toto nařízení se
často potírá a my jsme u nás v severních
Čechách zjistili, že v různých
podnicích při přijímání
dělníků se provádí teror. (Různé
výkřiky.) Třebas si to poslechnete. V
březnu t. r. lze čísti v časopise
"Reichenberger Zeitung" tuto výzvu: "Sdělujeme
našim kamarádům, že sud. něm. strana
v Liberci zařídila pro naše kamarády
zprostředkovatelnu míst. Národní souručenství
vyžaduje zde bezodkladně spolupráci všech.
Proto přicházíme s prosbou k našim zaměstnavatelům,
aby všechna volná pracovní místa oznámili
naší zprostředkovatelně práce.
Za zprostředkovatelnu práce: František Schuster,
zprostředkovatelna práce, Špitálská
35." Sud. něm. strana otevřela jako politická
strana (Posl. Kundt [německy]: Kde pak?) - zrovna
jsem to zde přečetl, musíte dávati
pozor - zprostředkovatelnu práce s úmyslem,
aby závodní teror, na nějž jsem právě
poukázal, prováděla za pomoci svých
kamarádů podnikatelů.
Jest proto nutno zjednati vládnímu nařízení
o zprostředkování práce skutečně
platnost a tento teror potlačiti.
Ze souboru otázek sociálního pojištění
buďtež uvedeny: Podpora přestárlých,
kteří již nepřišli do sociálního
pojištění, musí býti provedena
podle našeho návrhu tisk 144 z roku 1935. Finanční
náklad jest tak snesitelný, že toto nutné
zahrnutí může konečně nastati
zákonitou cestou. Nutně zapotřebí
jest zákona o převodu, jenž jest v ministerstvu
sociální péče již připraven
a má upraviti přestupy mezi sociálním
pojištěním a pensijním pojištěním.
Právě tak nutná jest léčebná
péče o nezaměstnané, která
spočívá nyní na okresech; zde musí
nastati rozšíření, a to jest taktéž
pro stát možné s poměrně malým
nákladem. Dále budiž také vzpomenuto
na zemědělské a lesnicko-hospodářské
dělníky, v kterémžto směru přejeme
si rozšíření povinnosti úrazového
pojištění na všechny zemědělské
a lesnickohospodářské podniky.
K věcem soukromých zaměstnanců chci
podotknouti: Zákon o soukromých zaměstnancích
ze dne 11. července 1934 naráží na odpor
mnohých podnikatelů, německých podnikatelů,
pro zahrnutí technických zaměstnanců
některých mistrovských odborů. Také
zde se musí prováděcími nařízeními
odstraniti tento odpor. Velmi nutné je také přijetí
zákona o cestujících a zástupcích,
aby jejich postavení bylo zabezpečeno, a konečně
zavedení celostátního nedělního
klidu v obchodní živnosti. Zamýšlené
nemocenské pojištění soukromých
zaměstnanců jest vybudovati na podkladě okrskových
ústavů se samosprávou pojištěnců.
Nezaměstnanost naší mládeže jest
jistě nejtěžší otázkou.
Zde jest třeba přípravných opatření,
která přece také leží u úředních
míst. Nutné jest větší vzdělání
v povolání a vyškolení mladistvých,
poněvadž již dnes při tom slabém
oživen průmyslu v různých povoláních
a podnicích jest nedostatek dorostu u odborných
a kvalitních dělníků. V odporu k určitým
návrhům ministerstva financí, o kterých
jsem dříve mluvil, má býti zavedena
v našem území zvláštní vyživovací
akce pro děti a mladistvé při dlouho trvající
nezaměstnanosti. Jistě s pohnutím jsme vzali
na vědomí vývody pana ministra zdravotnictví
ve výboru o zdravotním stavu dětí
a mladistvých, který jest zaviněn dlouhotrvající
hospodářskou krisí. Ještě jednou
poukazujíce na určité jiné návrhy
litujeme, když se tvrdí, že se mladiství
podporou svádějí k zahálce. Především
se jim musí dáti chléb. Ale jest také
zapotřebí zákona, jímž bude zajištěno
jednoroční další zaměstnání
učňů po vyučení.
Učinil jsem tyto poznámky ke kapitole sociální
péče, jsa přesvědčen, že
jsou hodny nejrychlejší úvahy. Očekáváme,
že bude činnost Národního shromáždění
v příští době zase více
věnována návrhům sociálně
politických zákonů. Zvýšení
životní úrovně dělníků
a zaměstnanců a pracující mládeže
jest hospodářským a sociálně
politickým pokrokem v zájmu našeho státu.
(Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen pan posl.
Bródy. Uděluji mu slovo.
Posl. Bródy (rusky): Slavná sněmovno!
S údivem jsem slyšel slova pana posl. Florka,
protestující proti tomu, aby v 92 školách
v ruských obcích na východním Slovensku
byl zaveden ruský vyučovací jazyk, při
čemž si troufal riskovati takové tvrzení,
že se tím porušťuje slovenský lid
v Zemplíně. Zároveň se zmínil
o stavbě ruského státního gymnasia
v Užhorodě, na kterou jest v tomto rozpočtu
určena značná částka. Žádá,
aby toto gymnasium bylo proměněno ve slovenské,
dovolávaje se toho, že užhorodské gymnasium
bylo dříve slovenské.
Především musím vysloviti svou lítost
nad tím, že právě člen Hlinkovy
strany počal protestovati proti zřízení
škol s ruským vyučovacím jazykem v ruských
obcích, člen strany, která při posledních
volbách sebrala pro sebe všechny ruské hlasy
a na základě toho byl jí přidělen
mandát, zatím co byla povinna dáti
tento mandát Rusínovi, členu naší
strany.
Domníval jsem se, že tato strana jest mravně
povinna právě chrániti zájmy ruského
obyvatelstva na východním Slovensku a že nebude
protestovati proti základnímu právu každého
člověka, aby mohl své děti vyučovati
mateřským jazykem. Nechci věřiti,
že s protestem pana posl. Florka souhlasí celá
jeho strana, a chci se domnívati, že jest špatně
informován, neboť všechny tyto obce, ve kterých
jest zaveden ruský vyučovací jazyk, jsou
obcemi ruskými.
Kromě těchto obcí jest ještě
přes 100 obcí, které také podaly žádost,
aby i u nich byl zaveden ruský vyučovací
jazyk ve školách. Tyto žádosti leží
dosud v bratislavském školském referátě
a v pražském ministerstvu školství a národní
osvěty, aniž byla dána na ně odpověď.
Musím říci i to, že užhorodské
gymnasium nikdy nebylo slovenské. Bylo dříve
ruské, potom bylo pomaďarštěno. Když
nastal převrat, stalo se opět ruským. Při
tomto ruském gymnasiu zřídila ovšem
česká vláda české gymnasium.
Pro toto české gymnasium se nyní má
postaviti zvláštní budova. My, podkarpatští
Rusové, nemáme ovšem nic proti tomu, zřídí-li
tam Češi místo českého gymnasia
slovenské. Vždyť jest nám slovenský
jazyk bližší než český. Ale
na východním Slovensku se v poslední době
obnovil odnárodňovací nátlak na ruské
obyvatelstvo.
Bohužel Slovenská liga v posledních pěti
letech obrátila svou působnost, když se jí
nepovedla na maďarském území, proti
slovanskému, a slabšímu než Maďaři,
živlu, proti Rusínům ve východním
Slovensku. V těchto dnech konala Slovenská liga
svůj sjezd v Bratislavě a na něm se jednalo
jen o dvou otázkách: o otázce Židů
a o otázce Rusínů. To znamená, že
se Slovenská liga odvrátila od svého původního
cíle a rozhodla se zaútočiti všemi silami
na Rusíny, na ruské okresy na Slovensku.
Ve své resoluci žádá Slovenská
liga: 1. aby byl jmenován biskup Slovák pro ruské
řecké katolíky na Slovensku, 2. aby dosavadní
hranice mezi Slovenskem a Podkarpatskou Rusí byly uznány
za definitivní, 3. aby úředníky v
ruských okresích byli jmenováni jen dobří
a spolehliví Čechoslováci, kteří
by dobře uměli potlačovati jakýkoliv
národní ruský projev, 4. aby se provozovala
silná propaganda pro rozšíření
slovenských škol v ruských okresích
prý proto, že tam žijí řecko-katoličtí
Slováci, 5. aby ruský vyučovací jazyk
byl změněn ve slovenský ve všech obecných
školách, kde rodiče plných 15 let bojovali
o svůj ruský mateřský vyučovací
jazyk, a ministerstvo školství a národní
osvěty právě před sněmovními
volbami r. 1935 jaksi agitačně rozhodlo, aby ve
35 čistě ruských obcích byl slovenský
vyučovací jazyk změněn v ruský.
V ministerstvu školství a nár. osvěty
i dnes ještě leží spousta memorand a žádostí
o změnu slovenského vyučovacího jazyka
v ruský, ale o tom budu hovořiti zvlášť.
Ruský lid na Slovensku žije v sousedství polských
hranic. Slovenská liga svou resolucí zneklidňuje
právě toto pohraniční území.
Komu je potřeba, aby právě ruský lid
v pohraničí byl stále drážděn?
Resoluce Slovenské ligy ohrožuje celostátní
klid, neboť její provedení mohlo by způsobiti
nevítané třenice mezi lidem již dostatečně
pobouřeným.
Já s tohoto místa rozhodně protestuji proti
poslovenšťování ruských obcí
na východním Slovensku. protestuji proti úmyslům
Slovenské ligy a žádám, aby se učinila
přítrž tomu, aby Slovenská liga neprovokovala
ruský lid.
Používám příležitosti, abych
konstatoval zároveň fakt (Místopředseda
Mlčoch zvoní.), že jsem již v r. 1932
ve své první řeči konstatoval, že
naše zahraniční politika opírající
se o Francii a Sovětský svaz nás uvede do
zkázy. Každého roku jsem opakoval tyto svoje
domluvy a žádal jsem, aby se hledala dohoda s přímými
sousedy republiky. Nyní s uspokojením konstatuji,
že poslanci agrární strany, kteří
tehdy nejvíce odsuzovali mé stanovisko, nyní
píší a mluví doslova to, co jsem zdůrazňoval
před čtyřmi lety.
A zase k branné přípravě občanstva
pro případ války musím říci,
že se na Podkarpatské Rusi zřídila 3,
4, 5, 6 patrová skladiště pro obilní
monopol. Každý laik může poznati, že
při leteckém útoku jest jeho účelem
způsobiti poplach mezi občany a zničiti zásobu
obilnin. Divím se, proč tato skladiště
obilního monopolu byla zřízena do výše
5, 6 pater, asi proto, aby v případě války
vybídla nepřítele, aby tam pustil bombu a
jednou bombou zapálil a rozbil zásobu obilnin celého
okresu. (Místopředseda Mlčoch zvoní.)
Musím konstatovati, že na Podkarpatské Rusi
byla tato skladiště vystavena z veřejných
peněz a že byla přidělena Obchodní
jednotě, té jednotě, která po 10 let
svého působení skoro každý rok
končila schodkem. Celý kapitál této
jednoty v podílech činí jen 200.000 Kč,
ale tato skladiště byla postavena za cenu přes
5 milionů Kč. Tak stavba užhorodského
skladiště stála 1,200.000 Kč, mukačevského
995.000 Kč, sevlušského 1,000.000 Kč,
baťovského 750.000 Kč, berehovského
1,600.000 Kč, všechno úhrnem stálo 5
mil. 365.000 Kč. Tento výdej byl uhrazen: státním
příspěvkem 2,100.000 Kč, zemským
příspěvkem (Podkarpatské Rusi) 1,500.000
Kč, příspěvkem mukačevského
okresu 500.000 Kč, sevlušského okresu 500.000
Kč, berehovského okresu 500.000 Kč, jedním
slovem z příspěvků z daní obyvatelstva
byla tato skladiště postavena a jsou takto majetkem
veškerenstva.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Prosím pana řečníka, aby skončil.
Posl. Bródy (pokračuje): Nad stavbou
těchto skladišť se neprovozovala žádná
kontrola. Musíme žádati, aby všechny účty
stavby byly uveřejněny, a žádáme,
aby bylo určeno, kdo bude v těchto skladištích
hospodařiti, neboť víme, že mukačevské
skladiště bylo vystaveno na 260 vagonů obilí,
užhorodské na 190, sevlušské na 215, baťovské
na 100, berehovské na 250. Bude-li v nich ročně
umístěno jen 1000 vagonů obilí, při
poplatku 7˙50 Kč od 1 q znamená to roční
příjem 750.000 Kč. (Místopředseda-Mlčoch
zvoní.)
Kdo tím bude hospodařiti? Žádáme,
aby nám v této věci úřady složily
přesný účet, neboť jsme viděli,
že stavba skladišť byla zadána cizím,
nikoliv podkarpatoruským firmám, které neznaly
pozemkových poměrů na Podkarpatské
Rusi a proto se v poslední době v baťovském
skladišti nižší místnosti naplnily
vodou a obilí bude lze odtamtud dostati jen tehdy, když
se voda odtud vyčerpá. A zase v Berehově,
neznámo proč, nebyl zakoupen pro skladiště
pozemek při železnici s hotovou cestou a byl zakoupen
na druhé straně města, odkud stavba zvláštní
cesty stála mnoho tisíc.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že
jeho řečnická lhůta již uplynula.
Posl. Bródy (pokračuje):. Hned skončím.
Se zřetelem na krátkou dobu mi poskytnutou budu
se touto věcí zabývati po druhé a
nyní zdůrazním pouze to, že podkarpatoruská
veřejnost žádá všechny účty
této stavby a aby kontrolní závěrky
byly uveřejněny pro obecenstvo.