Pravda je, že školy tyto nejsou věcně
nikterak dobře vybaveny. Přehlédnete-li inventář
takové školy, vidíte, že pomůcky
se vejdou do jedné skříně, do které
si ještě učitel může pohodlně
pověsit kabát. To, co se nedostane od závodů,
ve školách pravidelně není, a to, co
se dostane, bývá obyčejně staršího
typu. Řemeslný dorost nemá tedy nikde vzoru,
aby postačil racionalisační době a
technickému pokroku, který stále a stále
výrobu žene mílovými kroky kupředu.
Živnostenský učeň, který nemá
možnosti, aby stále a stále šel s pokrokem
nových strojů, stojí potom v době,
kdy přechází do továrny, jako bezruký,
několik měsíců či delší
dobu jako bez ducha, takže se o něm tvrdí,
že je málo kvalifikován. Tedy je potřebí,
aby tyto školy byly co nejdříve vybaveny vším
potřebným, aby ve větších střediscích
bylo pamatováno na stavbu budov a aby bylo pamatováno
na denní vyučování v těchto
školách. Když ráčíte uvážit,
že řada těchto hochů dojíždí
z venkova, ráno časně o 4. hodině
vstává, večer pozdě v 11 hodin jde
spát, tedy vidíte, že ten hoch přichází
do školy vysílen, a máme zkušenosti, že
takový hoch, jakmile sedne v teple do lavice, okamžitě
spí a nedá se žádným způsobem
probudit. Tu je potřebí zavésti denní
vyučování jenom z těchto důvodů,
aby skutečně vyučování na pokračovacích
školách mělo nějaký význam.
Chceme proto výchovu dorostu, stabilní sbory učitelské,
doplněné odborníky jednotlivých řemesel,
s úměrnou odměnou za vykonanou práci.
Známe také těžkost organisace a proto
zatím nevoláme snad po bůhví jakém
opulentním dotování, ale aspoň po
tom, co k výchově řemeslnického dorostu
je nutné. Chceme to, co na jiných stranách
se dává způsobem tak okázalým,
aniž by ty školy byly žactvem tak naplněny,
jako jsou naplněny školy řemeslného
dorostu. (Předsednictví převzal místopředseda
Mlčoch.)
Paní a pánové, je druhá důležitá
věc, která běží ruku v ruce s
reformou pokračovacího školství. Je
to nutnost novelisace živnostenského řádu,
poněvadž školy tyto nemají žádného
jiného zákonného podkladu než ustanovení
živnostenského řádu, kde § 99 b)
ukládá učňům povinnost navštěvovati
živnostenské školy pokračovací.
Podle §u 100 téhož živn. řádu
je učební pán povinen poskytnouti učni
potřebný čas a přidržeti učně
k návštěvě školy. V tomto živnostenském
řádě není vyřešeno, kdo
je povinen tento čas při návštěvě
školy strávený honorovat. Nemáme, pánové,
v této věci naprosto žádné judikatury
nejvyšších soudů. Máme jenom rozhodnutí
mor. ostravského okr. soudu, tedy prejudic pro tyto věci
velmi slabý. Konstatuji ke cti našeho živnostnictva,
že ani toho nejmenšího nikdy nenapadlo, aby nehonoroval
učni čas strávený návštěvou
živnostenské školy. Je to několik haléřů,
neboť učební plat činí pravidelně
týdně 10, 15, 20, 30 Kč, rozveďte to
na hodiny a skoro nikde to korunu za hodinu nedělá.
Strhl-li by učební pán za týden 2
až 3 Kč za návštěvu pokračovací
školy, nevím, jakým způsobem by si tak
pomohl. Ale stal se případ, který je příznačný
pro tuto věc a který nutí, aby tato záležitost
byla živnostenským řádem upravena a
aby v živnostenském řádu bylo stanoveno,
že učební pán je povinen hraditi dobu
učební, kterou učeň stráví
v pokračovací škole. Jde o velký pražský
podnik, který má velké státní
dodávky a který má mnoho úřednictva
a mnoho ředitelů. Ten podnik r. 1930 odepřel
honorovat svým učňům návštěvu
pokračovací školy a dodnes je ten stav takový,
že není možno, aby politický úřad
tento závod k tomu donutil. Snad tento závod ty
peníze potřebuje, poněvadž má
mnoho ředitelů a dává jim milionové
odstupné a snad myslí, že i na této
věci lze nějakou částku ušetřit,
třeba to byl jenom vdovin groš, který strhují
těm chudým chlapcům za to, že jsou povinni
navštěvovat pokračovací školu.
(Posl. dr. Macek: Kdo je ten dobrodinec?) Nechci tomu závodu
dělati s této tribuny tolik nepříjemností,
ale věřím, že toto připomenutí
postačí, aby se stala náprava a aby se dávalo
těmto chudým chlapcům opět to, co
jim právem patří. Když ne, je to pomůcka,
abychom si této věci povšimli a učinili
nápravu.
Neméně důležitá je otázka
další, a tou je sociální dozor v živnostenském
školství pokračovacím. Již jsem
upozornil, že tisíce hochů jezdí z venkova,
zde by tedy měl pole pan ministr sociální
péče, a já jenom na to upozorňuji.
Jsou to pravidelně jedni z nejubožejších
hochů, kteří by potřebovali po celodenním
vysílení trochu se najísti, aby mohli vnímati
výklad učitele a postačiti, co se v duševních
věcech ve škole na nich chce.
Dnes je třeba také další věc
rozluštiti, a to jsou učednické útulky
pro učedníky. Nechceme nikomu záviděti,
nechceme poukazovati na některá studentská
zařízení, ačkoliv zařízení
těchto mnohdy používají i studenti,
jichž rodiče přece jenom nejsou v tak prekérním
životním postavení jako jsou rodiče
učňovi. Vidíte-li zařízení
obce pražské, učednické domovy jejich,
vidíte, že to nehraje v rozpočtu obce a snad
i státu zvlášť tak velikou úlohu
zaříditi takový učednický útulek.
Když jsem svého času viděl na dělnické
výstavě pekařské lůžko
učedníka, které sestávalo z několika
povřísel, jsem takovým zařízením
nesmírně povděčen, poněvadž
ten hoch ve svém mládí v takových
městských útulcích, kde je čisto,
teplo, kde dostane trochu zdraví, přináší
si čistou duši do života, trochu optimismu, a
nepřináší si z mládí zatrpklost,
která se vybíjí v chování člověka
dospělého. Kolik sirotků, polosirotků
a dětí opuštěných dalo by se
takto zachytiti a přitáhnout k dobré řemeslné
práci, poněvadž národ náš
nepotřebuje nádeníků, nýbrž
zdatný řemeslný dorost, aby na poli velkého
hospodářského výboje mohl něco
vykonat.
Dalším mým požadavkem je apel na všechny
paní a pány, aby jej podpořili ve svých
klubech a snad i ve výborech, ve kterých bude projednáván,
to je novelisace zákona čís. 67 Sb. z. a
nař. ze dne 3. dubna 1925, kterým je zavedena placená
dovolená pro zaměstnance, a to § 4, v němž
se stanoví nárok učňův po půlročním
zaměstnání na dobu osmi placených
dnů. Tato doba zdála by se pro člověka
dospělého dosti dlouhou, ale pro hocha, který
první rok po škole s hravostí dítěte
jde do plné povinnosti, je to doba příliš
krátká a mám za to, že doba pro učně
měla by býti stanovena první rok nejméně
tři týdny, druhý 14 dnů a třetí
rok podle zákona 8 dní, kdy je takový organismus
již přizpůsoben práci a povinnosti.
Myslím, že by žádný slušný
zaměstnavatel neměl nic proti této akci,
poněvadž vím, že řada zaměstnavatelů,
když jsme jim posílali hochy na osvěženou,
velmi ochotně povolovala delší dovolenou, ale
také přispívala na pobyt učňů
na venku, aby se zotavili.
Doba mně vyměřená pro upozornění
na tyto důležité otázky je skončena.
Prosím vás, paní a pánové,
za sympatie pro předměty mých vývodů.
Je to více než 100.000 příslušníků
této nově se tvořící hospodářské
armády naší a je nutno, abychom si toho povšimli,
poněvadž i z důvodů brannosti státu
je velmi důležité, aby náš řemeslný
dorost byl vychován takovým způsobem, aby
nejen na poli válečném, nýbrž
také v důležitém zázemí
mohl vykonávati všechny ty přesné práce,
které jsou mu uloženy. Ale i když toto odmyslíme,
vidíme, že je nutno, aby i řemeslná
práce byla postavena na přesný vědecký
základ, aby na tomto vědeckém základě
šla výš a výš, aby nejen náš
dělník, nýbrž také nastávající
živnostník byl natolik vzdělaný, aby
nešťastná kalkulace, které se velká
řada mnohokrát dopouští, nelámala
vaz po př. dobře založenému podniku.
Věřím, že budeme jistě všichni
pracovati v budoucím roce pro zlepšení tohoto
stavu, poněvadž letos rozpočet výborem
schválený je skoro hotov a není už možno
na něm nic měniti. (Posl. Netolický: Je
třeba upozorniti na cestovné a stravné při
návštěvě živnostenských
škol, které jsou kolikrát 10 až 11 km
vzdáleny!) Ano, věřím, že
pan ministr školství si této otázky
všimne - mám k němu důvěru -
a že nás příští rok překvapí
novými osnovami, aby toto důležité školství
bylo postaveno na takové zásady, aby pro budoucnost
mohlo sloužiti ke cti celému souboru našeho národního
školství, našeho školství obchodního,
středního i vysokého, na které jsme
před celým světem tolik hrdi, že toto
školství bude přiřazeno k nim, aby celý
náš národ mohl býti v tomto oboru kultury
spokojen. (Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo panu posl. dr. Eichholzovi.
Posl. dr. Eichholz (německy): Slavná
sněmovno!
Díváme-li se na kapitolu státního
rozpočtu, která pojednává o školství
a národní osvětě, se sudetskoněmeckého
stanoviska, napadá nás mnoho přání,
ke kterým se v tomto rozpočtu nepřihlíželo.
Zmínil bych se jen o nepatrné dotaci německých
kulturních ústavů, na př. německé
akademie hudby a výtvarných umění,
dále chci poukázati na německou hudební
školu v Bečově n. T., která má
právě pro tento kraj velký význam,
dále na špatné poměry, ve kterých
jsou naše německé kliniky, jakož i na
skutečnost, že 3 německé střední
školy, v minulém roce v Liberci, v Moravské
Ostravě a Brně zrušené, nebyly opět
otevřeny.
Chci se však dnes zabývati otázkami, které
sice souvisí se státním rozpočtem,
ale nedají se ciframi vyjádřiti, přestože
jsou pro kulturní bytí sudetských Němců
velmi důležité. Český národ
získal dobytím samostatnosti r. 1918 všechny
možnosti politického, kulturního, hospodářského
a sociálního rozvoje, včlenil však do
tohoto státu velké národnostní skupiny
a převzal tím velikou úlohu postarati se
o hospodářský, politický a samozřejmě
i kulturní život těchto národnostních
skupin. Neboť svoboda má konec konců jen tehdy
význam, projevuje-li se ve zvýšených
výkonech. S oficielní strany se u nás jakékoliv
odnárodňovací snahy stále popírají
a stále se zdůrazňuje, že existenční
základ jinojazyčných národností
zůstane nedotčen. Existenčním základem
pro sudetské Němce je však duševní
spojení s Němci v celém světě,
především s Němci v Německé
říši a Rakousku. Toto spojení není
závislé na politických soustavách
v těchto státech. Vždy zde bylo a vždy
bude a bude také příště musiti
býti udrženo, mají-li sudetští
Němci zůstati národem tvořícím
kulturní hodnoty a nemají-li klesnouti na úroveň
felahů. To je nejen zájmem sudetských Němců,
nýbrž i celého státu, který může
jen dalekosáhlou decentralisací plně rozvinouti
své síly. Srovnáme-li však to, co se
udělalo na poli oficielní kulturní politiky,
se slovy, která pronesli odpovědní mužové
tohoto státu, musíme konstatovati, že je to
v příkrém rozporu s těmito slovy a
že také na tomto poli zůstalo mnoho slibů
nesplněných. Připomínám slova
presidenta státu, která pronesl při návštěvě
předsedů německých ochranných
svazů: "Na odpovědných místech
v tomto státě nebude nikoho, kdo by vám zabraňoval
v této nepolitické kulturní práci.
Nepřejeme si kulturního boje, jehož cílem
je vyhubiti a sevříti odpůrce. Úcta
před národní kulturou, péče
o národní potřeby německého
obyvatelstva nám nebrání, abychom šli
za tímto ideálem." Přesto se však
hned spatřuje v každé národní
činnosti našich německých kulturních
pracovníků a především našich
německých učitelů a profesorů
u nepolitických ochranných svazů protistátní
činnost.
Je nesporno, že se dnes v Evropě bojuje za nové
ideály. Kamarád Frank již dnes odpoledne
na to poukázal, že český kulturní
vývoj nemůže směřovati k ustálení
názorů z r. 1918. I když máme jinak
porozumění v tomto směru pro český
národ, neboť jsou to myšlenky, které mu
přinesly politickou svobodu, nemůžeme přece
pochopiti, že se staví tak tvrdošíjně
proti dynamice kulturního vývoje. Také Češi
by měli uznati, že i pro ně platí zákon
vývoje a že se snadno mohou státi obětí
tohoto zákona, postaví-li se mu na odpor. Odvolávají-li
se s české strany stále na Goetha a Herdera,
musí uvážiti, že toto poukazování
na Goetha a Herdera má jen tehdy smysl, uznají-li
se veliké duchovní síly, ze kterých
tito velikáni ducha tvořili. A tyto duchovní
sily nebyly mlhavým mezinárodním smýšlením,
ale jasným národním stanoviskem. Domníváme
se, že velikých činů na poli kulturním
i v jiných oborech je schopen jen národ, který
je proniknut pevným národním duchem. Myslím,
že tak je třeba rozuměti slovům největšího
muže naší doby, Vašeho T. G. Masaryka:
"Čím národněji, tím lidštěji,
čím lidštěji, tím národněji!"
Úspěšná výchova je jen tehdy
možná, oprostí-li se od nepravých humanistických
mátoh a čerpá-li z věčných,
skutečně národních sil. Také
s české strany by se měli zde zabývati
otázkou německé školy v našem státě
a pohlížeti konečně na věci tak,
jak jsou, a nikoliv tak, jak by je rádi měli. Úkolem
německé školy v Československu je sloužiti
dvěma silám: Národu a státu. Může
vychovávati jen národně, může
se vyvíjeti jen na podkladě národní
kultury. Podle toho je také sestavena nová učební
osnova z roku 1932. Zkoumáme-li však praksi, vidíme,
že vrstvy, kterým je svěřen dozor nad
německým školstvím, nemají pro
to porozumění. Žádáte-li, aby
na německých školách byli vychováváni
státní občané, musíte tomuto
státu dáti ideál, o jehož splnění
se budou snažiti všechny národy v tomto státě.
Chcete-li na mou otázku odpověděti tím,
že touto ideou je obhajoba svobody, lze to pochopiti jen
s hlediska Čechů a Slováků. Řeknete-li,
že takovou ideou je obrana demokracie, odpovím Vám:
Pak byste nám musili jasně dokázati, že
demokracie je zde více než pouhým heslem, že
se tento pojem již nebude tak znehodnocovati, jako to dnes
stále prožíváme. (Potlesk poslanců
strany sudetskoněmecké). To nejsou myšlenky,
které by mohly býti základem pro výchovu
státních občanů tak, jak se nám
jeví. Zjišťujeme-li dnes stále na německých
školách, že lidé, kteří
vyučují podle návrhu učebných
osnov, jsou podezříváni z hakenkrajclerství,
že jsou ve škole i mimo školu sužováni,
je to jen důkazem, že směrodatné síly
a lidé tento návrh učebných osnov
správně neprostudovali. Jsme však pevně
přesvědčeni, že lidé, kteří
to jasně svým chováním nedokázali,
nemohou býti nikdy vzorem mládeži, jejíž
výchova jim byla svěřena. Je spousta příkladů,
že nejhorlivější vlastenci v době
minulé jsou také nejhorlivějšími
vlastenci dnes.
Slavná sněmovno! Nemůže býti
smyslem výchovy, aby z našich dětí se
stali potměšilci, aby se naši učitelé
musili skrývati a tím se stali žákům
směšnými. Nemůže býti smyslem
výchovy, aby se pěstovalo zase nové černožluté
vlastenectví, tentokráte v jiných barvách.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Neboť právě události roku 1918 dokázaly,
že toto černožluté vlastenectví
za nic nestálo. Nemůže býti Vaším
úmyslem vychovati z našich dětí muže,
kteří projevují úctu jen věcem
zcela vnějším. Nemůže býti
také Vaším úmyslem podrobiti naše
školství kontrole četnictva. Je velmi nepedagogické,
přijdou-li se po státním svátku četníci
do školy dotazovati školníka nebo školáka,
jak oslavili státní svátek. Tím se
z dětí dělají dozorci učitelů.
Jsem-li u této kapitoly o škole, chtěl bych
se zároveň dotknouti jiné věci, na
které nám velmi záleží a kde
je jasně viděti, jak zasahujete do německého
duchovního života pouhými nařízeními.
Jde o důležitou kapitolu našeho pravopisu. Minulý
týden jste se sice smáli, když kamarád
Klieber podal interpelaci, aby se konečně
v protokolech odstranilo psaní hlásky "č"
a nahradilo se německou hláskou "tsch",
smáli jste se, že nemáme jiných starostí.
Četl jsem takový článek v "Národním
osvobození". Ale vy děláte z takových
maličkostí otázku národní prestiže.
Nařídili jste nám ve slovníku, na
který se právě odvolává odpověď
na tuto interpelaci, ve slovníku Felbigerově a Stejskalově
"Pravidla a seznam slov německého pravopisu",
který vyšel ve Státním nakladatelství,
psáti ve všech slovech odvozených od slova
Čech hlásku "č" česky a
nikoliv německy. Až do 5. vydání bylo
možno psáti slovo čechisch s "tsch".
Nyní musíme pojednou zaváděti hlásku
cizí našemu jazyku. Pomyslete jen, jak to je nepedagogické,
musí-li v obecné škole říci učitel
dětem: "Musíte slovo,Čeche´ psáti
s cizí hláskou, protože je to cizí slovo."
Tím děláte i ze státu věc,
která je dítěti odcizována. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.) Stát,
který má býti dítěti vlastí,
nesmí býti psán německými hláskami.
Pro tento stát se musí dítěti teprve
ukázati cizí hláska. Nemyslím, že
to je v zájmu skutečného státního
smýšlení. Představte si, že by
se ve vašich "Pravidlech českého pravopisu"
objevila cizí hláska jako na př. "tsch".
Domnívám se, že by celý český
národ povstal a ohradil se, že má býti
takto poněmčen.
Další věcí, která se nás
velmi dotýká, je omezování německého
kulturního života, což se skoro každý
týden potvrzuje. O zákazu německých
časopisů a knih čteme skoro denně
v každých německých novinách.
Při tom se nezakazuje jen stranická literatura,
nýbrž i vědecká díla, která
jsou duševní výzbrojí nejen všech
Němců, ale všech lidí, ať mluví
kterýmkoli jazykem, chtějí-li vědecky
pracovati. V poslední době jste zakázali
první svazek Mayerova Naučného slovníku
a pátráme-li po příčině
zákazu, shledáme, že to někdy jsou 3
nebo 4 řádky, pro něž byl zakázán
celý naučný slovník.
Ba jde se ještě dále a zakazují se některé
zpěvníky, protože tam snad je píseň
od Bedřicha Schillera "Jen vesele na koně,
kamarádi, jen na koně!" Dovoláváte
se ducha Schillerova a odkazujete nás stále na klasiky,
ale tam, kde si na tyto klasiky vzpomeneme, zakazujete nám
jejich díla. Mohl bych zde něco vypravovati o "Vilému
Tellovi", byl by to velmi obsáhlý námět.
Ale jde se ještě dále, až to hraničí
se směšností. Jsou dokonce zakazovány
módní časopisy a kuchařky. Nemohu
ovšem pochopiti, co je v těchto knihách protistátního.
Hlavní překážkou ovšem nebo lépe
řečeno hlavní příčinou
toho je, že duchovními prostředníky
mezi sudetskými Němci a českým národem
nejsou lidé z naší země, ale emigranti,
kteří nespatřují svůj úkol
ve spojování, nýbrž ve vyvolávání
rozporů. Na takových projevech, které slyšíme
v německém rozhlase, vidíme, že němečtí
emigranti mají pojednou zájem o sudetské
Němce, že si hrají na apoštoly sudetských
Němců a nejraději by hráli úlohu
duchovních vůdců. Pravím vám,
že takové vůdce sudetští Němci
odmítají.
Další věcí je zákaz, že
žáci nesmějí choditi do cvičení.
Je vám všem známo, že ministerstvo školství
a národní osvěty nařídilo výnosem
ze dne 24. května t. r. ředitelstvím škol,
aby zjistila spolky, v jejichž stanovách je "arijský
paragraf" a které odebírají časopis
"Riegenabend", který byl v Československu
censurován. Proto zakázalo nyní mnoho ředitelství
svým žákům choditi do tělocviku
a je nebezpečí, že 90.000 dětí,
které chodily cvičit, za což by měl
býti stát vděčen, nebude náhle
míti možnost choditi do tělocviku. Na jedné
straně se stále zdůrazňuje branná
výchova a tam, kde se velký svaz ujal tohoto úkolu,
aniž stát musil k tomu přispěti haléřem,
je mu tento úkol znemožňován. Při
tom jsou stanovy schváleny ministerstvem vnitra. Jest se
tázati, zda se také u jiných spolků,
které nejsou sdruženy v turnérském svazu,
provádí vyšetřování, zda
se také zakazuje dětem choditi do židovských
tělocvičných spolků, které
mají "židovský paragraf", protože
prý tento paragraf je příčinou národnostní
nesnášenlivosti.
To jsou otázky, které dnes sudetské Němce
hodně zaměstnávají. Tak se mládež
nevychová pro stát, který jí odnímá
jakoukoliv možnost. Mladí lidé, kteří
jsou teprve tímto zákazem upozorňováni,
v jakém státě žijí, nebudou nikdy
dobrými demokraty. Pro státoobčanskou výchovu
je třeba, aby byla prováděna v životě
a aby venku nebyli lidé zbytečnými zákazy
odcizováni. Chcete-li zde něco změniti, pak
změňte také své učebnice. Postarejte
se, aby i vaše české učebnice vyhovovaly,
jak to žádáte na německých učebnicích,
aby se v nich stále neobjevoval názor, který
je vlastně ještě vědeckým podkladem
vašeho dějinného pojetí, názor
Palackého, že smysl českých dějin
je boj mezi Čechy a Němci.
Postarejte se, aby ve vašich učebnicích nebyli
sudetští Němci líčeni jako kolonisté
a tím jako méněcenní lidé,
kteří nemají nároku na kulturní
rovnoprávnost. Tak se nevychovává ke snášenlivosti.
Chcete snášenlivost v německých školách,
postarejte se také o snášenlivost ve školách
českých! V této kulturní politice
se řídíme slovem Masarykovým,
které uvádím na konci své řeči:
"Není přirozeného práva jednoho
národa nad jiným národem, není přirozeného
práva vzíti národu možnost vyvíjeti
se svým způsobem k humanitním ideálům."
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)