Zatím arciť vidíme mnoho zarmucujících
a zahanbujících zjevů, zejména v našem
umění slovesném a výtvarném.
Umění musí tryskati vždycky z domácí
hroudy, musí míti svůj kolorit, musí
míti svůj svéráz. Taková tupá
všednost, jakási bezmyšlenkovitá šeď,
banálnost a jednotvárnost, zkrátka umění,
s něhož byl setřen národní pel
a svéráz, to, prosím, paní a pánové,
ubíjí citovost, ubíjí porozumění
pro krásu, to nezušlechťuje tak, jak má
zušlechťovati pravé umění. To,
co tvoří lid sám, může nám
býti vzorem. A nerozpakuji se říci, že
v takovém pěkném národním kroji,
v takové selské chalupě české
nebo slovenské vidím a cítím mnohem
více umění, toho pravého umění,
které působí na srdce a na duši, než
v takových honosných moderních budovách,
jako je Všeobecný pensijní ústav anebo
Mánes. Historie učí, že to bylo vždycky
národní umění, které podmaňovalo
a šlo vítězně světem. Toto umění
je věčné, tak jako je věčný
majestát národa. Pravé umění,
to musí míti smysl samo v sobě, to nesmí
především sloužiti politice a nějaké
politické straně. U nás, pohříchu,
je tomu tak. A není divu, když "Rudé právo"
jásá nad rozdělením státních
cen pro umění a když městská
rada pražská přiznává Jiráskovu
cenu Marii Majerové!
Konečně mám za svou povinnost upozorniti
na křiklavý rozdíl ve vztazích země
a státu ke kultuře. Země Česká,
paní a pánové, měla vždycky,
i v dobách největší hospodářské
tísně, mnohem vřelejší poměr
k naší kultuře, mnohem hlubší porozumění
pro kulturní požadavky než stát. Jistě
slouží to zemi České ke cti, ale také
náš stát měl by plniti své kulturní
poslání a podporovati národní kulturu
rukou mnohem štědřejší, než
to činí dosud.
Žaluji na to, že ani v rozpočtové debatě
nemají poslanci volnost projevu, poněvadž jsou
ušněrováni řečnickou lhůtou.
To mne také nutí k tomu, abych se omezil jenom na
několik málo poznámek k některým
titulům kapitoly 10.
Bylo by především nutno sjednotiti veškeré
školství v jediném resortu. Bylo by to účelné,
neboť nynější stav vede k tomu, že
se všem neměří stejně, že
je školství privilegované a školství
odstrkované. Jestliže na př. střední
hospodářské školy jsou v rámci
ministerstva zemědělství, pak by ovšem
bylo logické, aby také vysoké školy
zemědělské a lesnické byly v rámci
téhož ministerstva; dnes jsou, jak víte, podřízeny
ministerstvu školství a nár. osvěty.
Pak by arciť ministerstvo obchodu mělo reklamovati
všechny odborné školy a zejména také
vysokou školu obchodní, pak by ministerstvo veřejných
prací mělo se hlásiti o vysokou školu
báňskou v Příbrami, pak by ministerstvo
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy mělo se hlásiti o vysokou školu
zvěrolékařskou atd. A snad by to, slavná
sněmovno, vedlo tak daleko, že konec konců
by se i resorty mohly děliti o jednotlivé fakulty.
Zkrátka a dobře, jsem přesvědčen,
že tato soustava by vedla bezpečně ad absurdum.
Proto myslím, že by bylo velmi účelné
nedělati výjimek a podříditi veškeré
školství bez výjimky ministerstvu školství
a nár. osvěty.
Poměr kultury a politiky není u nás zdravý.
Vyjádřil jsem to nedávno v jedné anketě
tím, že jsem napsal, že naším programem
mělo býti zkulturnit politiku, ale prosím,
my jsme to udělali naopak, my jsme zpolitisovali a zbyrokratisovali
naši kulturu. Zpolitisování kultury je podle
mého hlubokého přesvědčení
opravdu národním zlem, a právě v něm
tkví svými kořeny dnešní mravní
krise a také osvětová bída. Všechny
stíny našeho režimu politického padají
na naši kulturu a na příslušné
ministerstvo. Jinými slovy, toto ministerstvo, které
si nedovedlo nikdy obhájiti plně svých požadavků
vůči ministerstvu financí, neboť jeho
politický význam býval u nás podceňován,
toto ministerstvo trpělo vždy všemi nemocemi
našeho politického režimu, ale nemělo
opory v této soustavě. V takovéto svěrací
kazajce nemohla se naše kultura zdárně rozvíjeti
a když pak došlo k hospodářské
krisi, tu se uplatnilo to tvrdé, strohé fiskální
stanovisko, které nikdy nechce uznati, že jsou také
úspory, které mohou býti pro stát
ztrátou. Jsou to však politické ohledy, že
se nešetří tam, kde by se šetřiti
mělo a mohlo, zatím co se šetří
s každou korunou pro mnohou věc nevyhnutelnou a užitečnou.
Klasickým dokladem toho jsou naše dvě německé
techniky. Už parlamentní úsporná a kontrolní
komise navrhovala zrušení jedné z těchto
technik a 12. listopadu m. r. jsem předložil sněmovně
propracovaný a odůvodněný návrh,
aby tyto dvě techniky byly sloučeny v techniku jedinou,
lépe vybavenou a hovící také svému
účelu. Mám za to, že tato netečnost
k mému návrhu je velmi neodpovědná
v době, kdy tolik potřebujeme úspor. Proč
se neřekne jasně bez obalu, jaké jsou to
důvody, že naše vláda - přes příslušný
návrh úsporného a kontrolního výboru
a přes návrh, podaný ve sněmovně
- neprovádí toto sloučení technik
v jedinou techniku, když se ví, že i z důvodů
věcných bylo by to žádoucí, poněvadž
nemáme prostředků na to, abychom tyto dvě
techniky vybavili tak, jak by bylo potřebí, a když
se ví už z doby, kdy se o tom jednalo v parlamentní
úsporné komisi, že byli také Němci,
kteří s tímto sloučením plně
souhlasili.
Je samozřejmé, že s touto otázkou souvisí
i otázka techniky na Slovensku. Je to spravedlivý
požadavek Slováků a ovšem i nás
všech Čechů, neboť jedna technika na Slovensku
je jistě oprávněným kulturním
požadavkem. Je arciť otázka, kde má býti
vybudována. Je nepochybné, že nejsnáze
a nejlépe bylo by možno ji vybudovati v Bratislavě,
kde je také potřebné prostředí
pro vysokou školu, kde jsou všecky pomůcky v
Komenského universitě, v universitní knihovně
atd. Ale proti tomu vidíme, že většina
Slováků si přeje techniku v Košicích,
někteří pak jsou pro to, aby byla ve středním
Slovensku. Této otázky nechci se dále dotýkati.
Čas od času se zrodí kulturní zákon,
který je opravdu radostný. Ale nejednou ta naše
radost netrvá dlouho, poněvadž se ukáže,
že se zákon neprovádí. Už jiní
řečníci a také pan předseda
kulturního výboru kolega Jaša, poukázali
na dosud neprovedený zákon o újezdních
měšťanských školách, zákon
neobyčejné důležitosti, který
však úplně uvázl pro nedostatek prostředků;
a snad také není ani pro to dosti pochopení
a dobré vůle. Mohl bych uvésti řadu
jiných příkladů. Podle zákona
má býti v Bratislavě úplná
universita. Vy víte, paní a pánové,
že přešla už od té doby, kdy byla
založena Komenského universita, hezká hromádka
let, ale bratislavská universita dodnes nemá své
přírodovědecké fakulty. Jiný
příklad by byl čl. XX finančního
zákona ze dne 18. prosince 1930, kterýmžto
zákonem mělo býti zabezpečeno vybudování
vysokých škol v celé republice. a měla
býti po 15 let vkládána do rozpočtu
každý rok částka 60 mil. Kč;
ale pohříchu přišla hospodářská
krise a v samých začátcích bylo provádění
tohoto zákona zastaveno.
Jsou i jiné zákony, které jsou jistě
velmi spravedlivé a nutné, ale narážejí
na nepochopení anebo na překážky finanční,
a tím, že se buďto nevydávají anebo
neprovádějí, vznikají naší
kultuře velké a těžké škody.
S plnou odpovědností označuji jako křivdu
to, že dosud nebyly zlepšeny hmotné poměry
odborných učitelů, dále inspektorů
a přidělených učitelských sil,
i profesorů a ředitelů. Není třeba,
abych s tohoto místa promlouval o těžké
krisi měšťanských škol, kde je tak
ohromný nedostatek zkoušených sil, protože
se vyšší kvalifikace nižádným
způsobem nehonoruje. Doufám, že brzy bude předložen
slavné sněmovně návrh zákona
na přiznání přestupového přídavku
ve výši 3.600 Kč ročně učitelům
měšťanských škol a že návrh
zákona inspektorského bude také konečně
schválen.
Je skutečně kuriosní, proč tento zákon
byl odložen. Koaliční strany dohodly se s ministerstvem
školství a s ministerstvem financí o tomto
zákoně již před letními prázdninami
a na základě toho byl svolán také
kulturní výbor, ale tu došlo k velikému
překvapení, že ministerstvo financí,
které dříve dalo svůj souhlas, najednou
mělo své námitky a osnova zákona nemohla
býti projednána.
Památkový zákon je dalším příkladem
zákona velmi nutného, po dlouhá léta
slibovaného, ale stále neprováděného.
O něm mluví se léta a léta. Pan ministr
dr. Krčmář prohlásil 14. listopadu
minulého roku, že zákon skoro hotový
je v připomínkovém řízení,
ale uplynul zase jeden rok a zase nestalo se nic; zkrátka
je to jeden z těch typicky zamrzlých školských
zákonů. A rozumí se, že přírodní
a umělecké památky se ztrácejí
a ničí a není možnosti, jak tomu zabránit.
Uvádím toto jako ukázku, jak nesnadno přicházejí
u nás na světlo boží určité
zákony, a když se již probojují - často
po mnohých průtazích najednou se zase neplní.
I tu apeluji na nepřítomného pana ministra
školství a nár. osvěty, aby všem
těmto bolestem věnoval svoji pozornost a zjednal
nápravu.
Pro nedostatek času omezím se na některé
konkretní návrhy k prelimináři rozpočtu.
Položka na nové stavby škol je naprosto nedostatečná
a měla by býti podstatně zvýšena
se zřetelem na naléhavé stavby škol
všeho druhu, národních, středních,
vysokých a také škol v našem pohraničí,
na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Z důvodů státních bylo by dobře
zavésti státní dozor československých
inspektorů nad školami německými a maďarskými,
což jistě nepotřebuje bližšího
odůvodnění.
Velmi nutná je pomoc živnostenskému pokračovacímu
školství učňovskému a jsem velmi
povděčen tomu, že se také o této
věci kol. Jaša právě přede
mnou velmi sympaticky zmínil. Předložil jsem
resoluci ke III. skupině pol. 14 v tom smyslu, aby podíl
fondu živnostenských pokračovacích či
učňovských škol byl zvýšen
ze 3 na 7 milionů Kč. To je jen spravedlivé
a odpovídá to zákonu č. 141 z r. 1926
i vládnímu nařízení z 26. ledna
z r. 1934, poněvadž tomuto fondu má se dostati
podílu ve výši pokut za přestupky živnostenských
předpisů a zákonů a to, jak statisticky
ministerstvo školství zjistilo, odpovídá
částce asi 7 mil. Kč. Máme velkolepý
plán na vybudování tohoto školství
v době asi 8 let. To vyžaduje částky
asi 150 mil. Kč, z čehož připadá
50 mil., t. j. 1/3, na ministerstvo školství a nár.
osvěty. Dnes toto živnostenské školství
je ke škodě státu tak zanedbáno, že
chybí budovy pro tyto školy i v takových velikých
městech jako je Plzeň, Č. Budějovice,
Mor. Ostrava, Brno, Košice atd. Myslím, že tento
spravedlivý požadavek a tato resoluce měla
by býti v zájmu našeho živnostenského
dorostu, v zájmu státu a zaměstnanosti celou
sněmovnou podporována.
Velmi ožehavou otázkou je péče o nezaměstnanou
inteligenci. Je to problém veliký, ale nesmíme
před ním zavírat oči a nesmíme
si také namlouvati, že by tu stačila snad jen
pomoc státní a soukromá jako dosud. Tento
sociální problém musí býti
řešen skutečně s širokého
hlediska a musíme si také býti vědomi,
co znamená ta úžasná nezaměstnanost
duševních pracovníků, jíž
jde v zápětí demoralisace lidí hodnotných
a cenných. Myslím, že by se mělo stát
aspoň toto: Především povinná
registrace všech vystudovaných mladých lidí,
která by byla prvním krokem k evidenci. Potom by
měl náš Státní statistický
úřad podrobně zpracovati všechen ten
materiál, abychom viděli, jakého rozsahu
a dosahu je nezaměstnanost inteligence. Ministerstvo soc.
péče mělo by dáti podnět k
založení zprostředkovatelny duševní
práce a k pojištění proti nezaměstnanosti
inteligence.
Pokud se týče vysokých škol, mohu říci
povšechně, že loňská bída
trvá. Je pravda, že číselně zdá
se situace mnohem příznivější.
Celkový náklad na vysoké školy, je to
tit. 6, kap. 10, činí 142,581.000 Kč, tudíž
ani ne o plných 9 % méně než pro rok
1930. Ale zase vidíme, že radikální
restrikce položek jde vesměs na úkor výdajů
věcných, poněvadž osobní výdaje
stále ještě spíše vzrůstají.
S lítostí konstatuji, že jsou neustálé
potíže se státní podporou na obnovu
Karolina, zaručenou rozpočtem, a prosím pana
ministra, aby přihlédl také k této
věci.
Mnoho byla v posledních měsících přetřásána
otázka vysokoškolské autonomie, která
by měla býti okleštěna neslýchaným
způsobem podle osnovy zákona, předložené
vysokým školám k vyjádření.
Vzhledem k tomu, že bývalý ministr školství
dr. Krčmář vyjádřil
se tak zřejmě a nedvojsmyslně pro zachování
autonomie, což je tištěno v jeho exposé,
vydaném státním nakladatelstvím, a
dále vzhledem k tomu, že nynější
pan ministr školství dr. Franke k mé
interpelaci z 29. února letošního roku k této
věci prohlásil výslovně, že "ministerstvo
nijak nepomýšlí na to, aby rušilo či
omezovalo autonomii vysokých škol, jejíž
přednosti je si dobře vědomo" - je pochopitelné,
že nás tato osnova musila nemálo překvapiti.
Vysokoškolská autonomie neznamená dnes nic
jiného, než obranu proti politickým vlivům
na vysoké školy. To je věc, kterou každý
kulturní člověk musí podporovat. (Posl.
Mrskošová: Ale když se toho právě
často zneužívá, jsme toho svědky
z poslední doby!) Paní kolegyně, já
bych rád viděl nějaký konkrétní
případ, ihned bych vám dal na to odpověď.
Ale máte-li na mysli, jak se o tom psalo, co bylo na německé
universitě, byli jste svědky toho, že při
té autonomii pan ministr školství mohl zjednati
pořádek velmi radikálním způsobem,
který dříve na vysokých školách
nebyl obvyklý, a šlo to úplně hravě.
Prosím, to je snad domněnka ve veřejnosti,
že se pod autonomií skrývají bůhví
jaká práva, vždyť vysoká škola
nejmenuje své profesory, nýbrž pouze navrhuje,
avšak brání se tomu, co je v této osnově,
aby mohl býti jmenován profesorem někdo,
řeknu to otevřeně, vlastně pod politickým
vlivem, kdo nebyl navržen příslušnou fakultou
vysoké školy, dále aby mohl býti některý
vysokoškolský profesor, když by byl uznán
za neschopného vykonávati svůj úřad,
prosím, buď dán do pense - to bychom chápali
- nebo přeložen na jinou vysokou školu anebo
do jiného státního úřadu. To
by připouštělo, že by vysokoškolský
profesor určitého rázu mohl býti třebas
přeložen k bernímu úřadu! To
jsou věci, kterým se bráníme. Nechceme
žádných výsad, nýbrž jenom
pořádek na vysokých školách.
Uznáváme, že disciplinární řízení
potřebuje jakési reformy proto, aby nebylo tak zdlouhavé,
poněvadž jsou disciplinární věci,
které trvají 2, 3 roky a třeba se vůbec
nevyřídí. Doufám, že tato osnova
snad nebude předložena, a stane-li se tak, přijde
do kulturního výboru, kde bude mně i jiným
dána možnost, abychom k jednotlivým jejím
paragrafům zaujali stanovisko.
Vysokoškolské extense, které se tolik za sloužily
o popularisaci naší kultury, jsou také dnes
popelkou odstrčenou ministerstvem školství
a nár. osvěty. Ony, které tolik udělaly
pro popularisaci vědy, měly vždycky státní
subvenci 70.000 Kč; ta však byla loňského
roku snížena na 21.000 Kč a letošního
roku dokonce jen na 16.000 Kč. To se rozumí, že
je potom podvázána jakákoli činnost.
Je opravdu radostné, že v tit. 6, vysoké školy,
vidíme zvýšení položky na stipendia,
a to o 100.000 Kč pro university a o 147.000 Kč
pro techniky. Vítám to velmi radostně a kvituji
to také s povděkem panu ministru školství,
poněvadž je to první krok k provedení
sociálně spravedlivého požadavku, aby
ty almužny vědeckých pomocných sil a
demonstrátorů - dnes je to většinou
150 až 200 Kč měsíčně
- byly konečně upraveny, jak o to usiluji už
druhý rok.
Konečně se zmiňuji ještě o úředním
projektu přemostiti Divadelní ulici jakousi železobetonovou
zasklenou bednou. Předkládám v té
věci zvláštní interpelaci, v níž
uvádím námitky technické, estetické
a národní, neboť, věřte mi, kdo
viděl tento projekt, ten moderní zasklený
železobetonový most, který se přímo
přimyká k nádherné loggii Národního
divadla, musí být proti tomu, poněvadž
není možno připustiti, aby tato architektonicky
tak krásná, ucelená budova Zítkova
byla znešvařena a znesvěcena tak hanebným
způsobem.
Vzpomněl jsem jen několika kulturních požadavků
a přál bych si, abychom se aspoň v těchto
otázkách vzdali hlediska politickostranického
a abychom všichni uznali, že péče o ducha
a duši lidskou má v nynější těžké
a osudově nebezpečné době výsostný
význam; neboť jestliže nepřekonáme
krisi mravní, pak jsem přesvědčen,
že nevybředneme ani z krise hospodářské
a sociální. Přál bych si ze srdce,
abychom alespoň ve věcech kulturních nehledali
to, co nás dvojí, nýbrž naopak to, co
nás spojuje, jak se to už několikrát
také podařilo v kulturním výboru,
neboť věřím, že touto cestou a
tímto společným úsilím pracujeme
jediné pro šťastnější a radostnější
zítřek našeho státu a národa.
(Potlesk poslanců národního sjednocení.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Jenšovský.
Dávám mu slovo.
Posl. Jenšovský: Slavná sněmovno!
Poctivě se přiznám, že pro předmět
o kterém chci mluviti, rád bych získal všechny
lidi dobré vůle, nejen koalici, nýbrž
také oposici a také celou čsl. veřejnost.
Když prohlédnete celý ten velký masiv
a labyrint číslic našeho státního
rozpočtu, najdete v kap. 10 pod tit. "Odborné
školství" 2 položky, které
nesou název živnostenské školy pokračovací.
Z celé této dvouřádkové potřeby
je zjistitelno, že osobní náklady dělají
19 mil. Kč a věcný náklad na toto
školství 423.000 Kč.
Paní a pánové, zdálo by se, kdo není
do celé věci dost dobře zasvěcen,
že snad ta částka je pro toto školství
postačitelná. Uvážíme-li, že
na této částce je závislých
2.144 škol pokračovacích a 10.146 učitelů,
tedy nakonec zjistíte, že na 1 školu připadá
osobních nákladů asi 9.000 Kč ročně
a pro 1 učitele asi 1.900 Kč ročně.
Škola je vydržována příspěvky
státu, které činí asi 56 %, dále
zemskou subvencí ve výši asi 14 % a obcí
asi 11 %, zbývá tedy cca 20 %, které nejsou
v žádném případě právně
a finančně zajištěny, které,
paní a pánové, jsou odvislé od veřejné
dobročinnosti. Tyto školy jsou nesmírně
důležité. Prohlédnete-li statut těchto
škol, vidíte, že plných 54 roků
na něm nebylo naprosto nic měněno. Poslední
ministerský výnos z r. 1883 zůstává
v platnosti tak, jak před 54 lety byl vydán. (Slyšte!)
Školy konají svoji povinnost po dobu plných
87 roků, do roku 1883 na podkladě spolkového
zákona a teprve od r. 1883 na podkladě státní
podpory, která do převratu poskytovala se ve výši
1/3, po převratu, jak jsem už konstatoval, ve výši
56 %.
Do těchto škol, paní a pánové,
chodí v republice 112.000 žáků. Na těchto
112.000 žáků počítá státní
rozpočet částku 423.000 Kč věcných
nákladů. Rozvrhnete-li tyto náklady, s úžasem
zjišťujete, že na 1 žáka připadají
celé 4 Kč věcného nákladu.
Kdyby školy neměly tak dobrého učitelstva,
kdyby školy neměly snad různých společenstev
a ve vzrůstu svých obcí a průmyslových
oblastí tolik přízně, tedy by nemohly
svoji povinnost vykonávati, poněvadž na podkladě
dobrovolných darů musí se sehnati celých
20 %, na nichž Obchodní komora participuje cca asi
2 %. Z toho vidíte, že je nutno, abychom se
dožadovali pro toto školství nutného právního
i finančního základu. (Tak jest!)
Paní a pánové, račte prosím
uvážiti, že učitelé na těchto
školách jsou honorováni tímto způsobem:
Rozděleni jsou ve 3 kategorie. V první kategorii
má učitel 7 Kč za hodinu, ve druhé
8 Kč, ve třetí 9 Kč. Počítáte-li
100 % času na přípravu, dojdete k tomu, že
učitel je honorován v prvé kategorii 3˙50
Kč za hodinu, ve druhé 4 Kč za hodinu a ve
třetí 4˙50 Kč za hodinu. Některá
průmyslová města a město Praha dávají
učitelům přídavek, a to 2, 3 nebo
4 Kč za hodinu podle kategorie. Ve velké většině
však, kde není možno mimořádným
způsobem sehnat příspěvky, zůstává
učitelstvo jen na platu, který dává
stát. Je to stav, který by bylo možno při
trochu dobré vůli upraviti, aby postavení
učitelstva mělo určitý právní
základ. Nesmí se zapomínat, že v těchto
školách jsou vychováváni budoucí
dělníci a také budoucí mistři,
tato armáda našeho národohospodářského
výboje, a že je proto nutno věnovat těmto
školám co největší pozornost, protože
tvoří budoucí existenční základ
našeho řemeslného dorostu. Není možno
takovým jednoduchým způsobem ponechati tyto
věci na bedrech veřejnosti. Dodnes nevím,
co tyto dobré, ba výborné učitelské
síly drží při tomto povolání.
Peníze to jistě nejsou, neboť, jak jsem konstatoval,
jejich poměry jsou velmi skromné.
Přehlédnete-li dlouholetou práci těchto
lidí, kteří nejsou jen z řad učitelů,
nýbrž i z řad dílovedoucích,
inženýrů a jiných kvalifikovaných
mužů, musíte říci "klobouk
dolů", poněvadž tito lidé vykonávají
fakticky kus velké a kladné práce.
Všechny pokusy o reorganisaci a postavení tohoto školství
na finanční základ doposud selhaly. Snad
proto, že učitelé a žáci jsou těmi
nejskromnějšími tvory. Zajímavé
je, že žáci, tito chudí učňové,
platí pravidelně do těchto škol 20 Kč
zápisného. Uvažte, že 20 Kč od
učně znamená 5 % vydržovacího
věcného nákladu do těchto škol.
Takový učeň platí pětkrát
víc na věcné potřeby školy než
stát. Nechci to ovšem kritisovat, ale je nutno zjednat
nápravu a na dnešní stav upozornit, poněvadž
se tyto otázky v řadě měst stávají
opravdu prekérními, když těžká
hospodářská deprese zavřela kapsy
podniků, které dosud velmi štědře
tyto školy podporovaly. Vypjatá konjunktura posledních
dnů, nedostatek řádných řemeslných
sil, zvlášť mladých, ukazuje, jak důležité
je toto školství.