Jinou kapitolou jest kapitola procesů podle zákona
na ochranu republiky sama o sobě. Nelze se ovšem diviti,
že se to neb ono přihodí, když víme,
jak určité české noviny stále
zdůrazňují určitou mentalitu a znovu
zase ji pěstují. Vzpomínám na to,
že "Nová Doba" teprve nedávno psala:
"Lhostejnost některých Čechů
k událostem v zahraničí jest překvapující.
Ale nechť se tím nedají zmásti, že
se obžaloby podle ochranného zákona nemnoží.
Hraničáři a republice věrní
Němci ztrácejí jenom chuť vystupovati
dvakrát týdně jako svědkové
v takových procesech, ze kterých jsme mohli až
dosud vyzískati velmi málo pro státní
myšlenku." Toto otevřené zjištění
"Nové Doby" jest význačné,
poněvadž přece jasně dokazuje, že
máme judikaturu podle ochranného zákona,
která se provádí více z účelnosti,
než z právních důvodů.
K jakým výstřelkům však vede
naše judikatura podle ochranného zákona, budiž
ještě ukázáno na řadě
příkladů. Při manifestačním
sjezdu "Národní jednoty" v Bezdězi
dne 16. června 1935 přihlíželo této
slavnosti také několik Němců z otevřených
oken sousedních domů. Když se hrála
státní hymna, měl prý člen
sudet. něm. strany Müller vyplivnouti a vyzývavě
zavříti okno. Byl obžalován podle §u
14 zák. na ochr. republiky. V tomto případě
musím připustiti, že krajský soud v
Mladé Boleslavi podle svědeckých výpovědí
obžalovaného osvobodil. Musí však býti
vysloven požadavek, aby státní zástupci
na základě jednoznačných výsledků
předběžného řízení
nepodávali hned obžalobu, neboť když jest
jednou proces podle zákona na ochr. republiky zahájen,
nejde při tom jen o trestněprávní
nebezpečí, které tento proces přináší
s sebou, nýbrž také o těžkou věcnou
škodu, kterou při nejmenším způsobí
náklady na obhájce.
Chtěl bych se zmíniti ještě o jiných
příznačných případech.
U plzeňského krajského soudu byl nepodmínečně
odsouzen 26letý hluchoněmý dělník
Karel Waldhäusel z Chotěšova podle §u 14
zák. na ochr. republiky k 3 týdnům tuhého
vězení, poněvadž podle obžaloby
již po delší dobu posuňky rukama a tělem
v hostincích a na různých místech
města dával najevo, že přijde Hitler
a všechny Čechy vyžene.
Konečně případ, jenž podle mého
mínění jest zvláště charakteristický
pro zcela neobyčejné postavení našich
státních zastupitelstev. Kdo byl letos v létě
na olympiádě v Berlíně, ví,
že se tam prodávalo množství pamětných
odznaků, mimo jiné také hedvábné
nákrčníky, šátky atd., na kterých
byly vetkány státní vlajky a znaky všech
států, jež byly na olympiádě
zúčastněny. Jest neuvěřitelné,
ale skutečné, že tu máme případ
ze Stříbra, kde jedna návštěvnice
olympiády, která si též koupila podobný
přehoz, byla policií zjištěna a udána
a zapletena do §u 14 zák. na ochr. republiky, že
nosila přehoz, ve kterém byla vetkána také
vlajka s hákovým křížem. My jsme
toho mínění, že tento případ
jest zvlášť typický, poněvadž
patří taktéž mezi zjevy, jež jsou
konec konců známy a nemohou býti vhodny k
tomu, aby se vztahy k Německu, které nemají
býti jen korektní, nýbrž také
sousedsky přátelské, zlepšily. Na tomto
případě, jakož i na jiných, dá
se zřetelně ukázati, že nejde jen o
jednostrannou citlivost u státních zastupitelstev,
nýbrž i že se používá dvojí
míry.
Jeden případ byl již předmětem
interpelace a budiž o něm v této souvislosti
ještě jednou promluveno, poněvadž na tuto
interpelaci dodnes nedošla přímá odpověď.
Dne 15. června 1936 jel ve vlaku Rakovník-Bečov
sen. Schössera s ním úředník
berní správy žlutické Řihák.
Řihák počal polemisovati a konečně
nadávati. Obzvláště řekl před
více lidmi: "Všichni Němci jsou buseranti."
Pak řekl: "A co je Hitler? Hitler je největší
buserant?" Dodnes není známo, že by v
tomto případě bylo trestní řízení
bývalo zavedeno.
Obzvláště křiklavý případ
jest tento: Jistý pan Janoš ze Štěpánkovic
v okrese hlučínském jako člen obecního
zastupitelstva dne 2. listopadu 1935 při jednom bodu denního
pořadu žádal od českého náměstka
starosty Harazina, aby mu průběh blíže
vysvětlil německy. Proti Janošovi bylo nato
zavedeno řízení podle zákona na ochr.
rep. Byl 11 dní ve vyšetřovací vazbě
opavského krajského soudu a byla u něj provedena
domovní prohlídka. V dalším průběhu
Janoš přece nebyl odsouzen.
Přicházím nyní k obzvláštní
kapitole, která stále dává podnět
ke stížnostem německého obyvatelstva
a dokazuje, jak oprávněn jest požadavek, který
jsme postavili v České Lípě a o kterém
jsem se na počátku své řeči
zmínil, totiž o kapitole "bojkot".
Zábřežský starosta dr. Koutecký
vykazuje v úředním listě Národní
jednoty severomoravské, "Stráži Moravy",
se vší zřetelností soustavnou práci
počešťující, kterou sleduje a na
kterou jest pak ještě velmi hrdý. Zdůrazňuje,
že nastaly v největší míře
změny v národnostních poměrech a že
město Zábřeh jest obzvlášť
typickým příkladem. Koutecký uvádí
dále, že jest to soustavná všeobecná
práce počešťovací a nikoliv naposled
dlužno za to vděčiti hlavně tomu, že
se stále káže heslo "Svůj k svému".
"Severočeský list" ze dne 27. července
1936 píše: "Jest smutným znamením
dnešní doby, že čeští učitelé
kupují místo u českých u německých
obchodníků, když by jim přece mohl český
obchodník dodávati zboží v téže
jakosti a za tutéž cenu. Proto české
peníze jen do českých rukou!" K tomu
srovnejme, že právě také úřední
živly podporují tyto snahy. Místní skupina
sud. něm. strany v Chotěšově požádala
při slavnosti v tomto létě o povolení
prodeje kuřiva. Obdržela od okresního finančního
ředitelství v Plzni pod č. DK - 2073/36 s
datem z 25. srpna 1936 toto vyřízení: "Na
vaši žádost z 10. srpna 1936 povolujeme vám
prodej všech druhů kuřiva na místě
slavnosti, na slavnosti konané dne 30. srpna 1936 v Chotěšově,
pod tou podmínkou, že odebéřete tabákové
zboží od Josefa Hájka, trafikanta v Chotěšově
a že všechny druhy tabákového zboží
prodáte za ceny určené pro spotřebitele."
Hájek jest trafikant-legionář. Za těchto
okolností nesmí se nikdo s české strany
diviti, když v naší německé vlasti
vznikají rozhodné zpětné účinky.
Ještě jeden případ: U fy Otto Behr,
továrna na pletené zboží v Nové
Bystřici jest plakát nebo vlastně tištěné
podmínky umísťovací, v nichž se
praví: "V mém závodě mohou býti
přijati jen věrní čsl. státní
občané, kteří jsou prokazatelně
příznivě nakloněni židovskému
náboženství."
České skladiště v Ottendorferově
třídě v Opavě má nadpis "Svůj
k svému".
Naproti tomu zjišťuji, že hostinský hotelu
"Schäfer" v Dolním Lichtenvaldu letos v
létě uveřejnil plakát: "Denně
Vám nabízí sudetskoněmecký
hostinec hotel ťSchäferŤ v Dolním Lichtenwaldu
příjemný pobyt. K obědu jako speciality:
Drůbež, pečená husa, pečené
a smažené kuře, slepička s nudlemi atd."
Tento plakát musel býti odstraněn podle rozhodnutí
německo-jablonského okresního úřadu,
poněvadž výraz "sudetskoněmecký
hostinec" jest nepřípustný a podněcuje
k bojkotu.
Místopředseda Košek (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že
řečnická lhůta uplynula.
Posl. dr. Neuwirth (pokračuje): Podobných
případů mohl bych jmenovati ještě
na tucty; jenom jeden ještě: Spolek "Volkshilfe"
ve Velkém Šenově vydal dobropisy a na těchto
dobropisech bylo lze čísti: "Dobropis platný
na 5 Kč, vyměnitelný v každém
obchodě, který jest spolkem ťVolkshilfeŤ
pověřen prodejem zboží pro spolek ťVolkshilfeŤ."
V tomto případě bylo zavedeno trestní
řízení podle §u 14 zák. na ochr.
republiky.
Měl bych ještě mluviti o zneužívání
vyšetřovací vazby, o strašné působnosti
novely § 6 zákona na ochr. rep. Moje řečnická
lhůta však uplynula a já mohu skončiti
jen zjištěním, že se všeobecné
poměry nikterak nezlepšily, nýbrž mnohonásobně
zhoršily. Můžeme jenom doufati, že pan ministr
spravedlnosti má odvahu vzíti na vědomí
tyto stížnosti a nejen v jednotlivých případech
odpomoci, nýbrž začíti velkorysou výchovnou
práci, která směřuje k tomu, aby se
celý směr a mentalita soudnictví předělal,
změnil, poněvadž jenom ze zásadně
změněného smýšlení může
přijíti změna veškerých poměrů.
(Potlesk poslanců sudetsko-německé strany.)
Místopředseda Košek (zvoní):
K této prvé, politické části
podrobné rozpravy o státním rozpočtu
a finančním zákoně není již
nikdo přihlášen, rozprava o této části
jest tedy skončena.
Přistoupíme proto ke druhé části
podrobné rozpravy, to jest k části kulturní
a sociální, zahrnující rozpočtové
kapitoly: kapitolu 10. Ministerstvo školství a nár.
osvěty, kapitolu 16. Ministerstvo soc. péče,
kapitolu 17. Ministerstvo veř. zdravotnictví a tělesné
výchovy, kapitolu 18. Odpočivné a zaopatřovací
platy.
K této části rozpravy jsou přihlášeni
řečníci: na straně "proti"
pp. posl. Florek, dr. Eichholz, dr. Domin, Bródy,
Dölling, Čavojský, inž. Künzel,
Klíma, Hodinová-Spurná, inž. Peschka,
Śliwka, Wollner a dr. Jilly; na straně
"pro" pp. posl. Jaša, Jenšovský,
Macoun, Otáhal, Devečka, Uhlíř,dr.
Hula, Topoli, Vaverka, dr. Lukáč,
dr. Tumlířová, Tymeš, Stejskal, Mrskošová,
dr. Kugel, Michálek, Šmejcová, Jurnečková-Vorlová
a Tykal.
Uděluji slovo prvému řečníkovi
na straně "proti", p. posl. Florkovi.
Posl. Florek: Slávna snemovňa!
Najväčšie výdajové položky
štátneho rozpočtu pre r. 1937 sú školstvo
a národná obrana. Náš štát
na školstvo od prevratu až do r. 1934, teda za 15 rokov,
vynaložil 24 miliardy Kč. Z toho išlo 15 1/2
miliardy na školy národné. Na r. 1937 je preliminované
na školstvo 1.973,000.000 Kč, teda skoro 2 miliardy.
Výdajová položka ministerstva národnej
obrany je o necelých 200 mil. nižšia, a obsahuje
1.798,000.000 Kč.
Slávna snemovňa! Nie je to nahodilá vec,
že práve tieto dve položky sú najvyššie
v našom štátnom rozpočte. Každý
z nás je presvedčený, že ako dobre vyzbrojená,
dobre disciplinovaná, v dobrom duchu vedená armáda
je zárukou bezpečnosti štátu, práve
tak v správnom národnom duchu vychovávaná
mládež a obyvateľstvo je zasa zárukou
dobrej, krajšej budúcnosti národa.
A z týchto príčin my ako opozičníci
nie sme za sníženie týchto dvoch položiek,
ale sme za to, aby v rámci týchto dvoch položiek
správne bola vykonávaná dištribúcia,
aby sa hospodárilo ekonomicky, t. j. aby sa tieto veľké
miliony využily v prospech a v rozkvet nielen československého
štátu, ale hlavne národa slovenského.
Správne je, že armáda, aby mohla vykonávať
svoje poslanie nerušene a nehatene, je odpolitizovaná.
A práve pri tejto príležitosti žiadame,
aby aj druhá najdôležitejšia složka
a základ nášho národa a štátu,
mládež, bola vychovávaná tiež nespolitizovanou,
správnejšie rečené odpolitizovanou školou
a vedena odpolitizovanou školskou správou. (Potlesk.)
Ale, prosím, čo badáme? Od prevratu vidíme,
že výchova našej mládeže a nášho
ľudu je postavená až servílne do služieb
jednotiacej idey československej, ktorá sa protiví
životným záujmom nášho slovenského
národa.
V r. 1918 Slováci priniesli do spoločnej domácnosti
nášho štátu, Československej republiky,
všetky atribúty národnej samobytnosti. Priniesli
so sebou 80 až 130ročnú literárnu reč
slovenskú, slovenskú literatúru, priniesli
so sebou početné národne-politické
prejavy, národné programy týmito prejavmi
formulované, ktoré i v bývalom Uhorsku, i
napriek tých rozličných intrík, sekatúr,
utlačovaní, jasne formulovaly národný
program slovenský, z ktorého programu vysvitá,
že Slováci boli, sú, chcú byť a
zachovať sa národom slovenským. Okrem tohoto
Slováci priniesli do spoločnej domácnosti
nášho štátu po prevrate veľký
podiel na oslobodzovacom diele a konečne v novom štáte
majú význam nielen politický, kultúrny
a hospodársky, ale medzinárodný následkom
svojej polohy a tej okolnosti, že tvoria celú druhú,
východnú časť našej republiky.
Ináč o tomto sa rozširovať nebudem, pretože
práve včerajší náš rečník,
bývalý minister dr. Tiso, sa obširne
zmienil o tejto veci.
Keď si Slováci vedeli svoju národnú
samobytnosť zachovať a sa jej pridržiavať
v bývalom nepriateľskom štáte, v bývalom
Uhorsku, tak je to logicky nemožné a vôbec nemysliteľné,
aby sa týchto svojich národných atributov
zriekli práve v štáte vlastnom. (Tak jest!)
Slováci vo vlastnom štáte musia sa pridržiavať
hesla, ba správnejšie pomenované, testamentu
Ľudevíta Štúra, ktorý nám
odkázal: Slováci, len napred môžete ísť,
nazpäť cesta nemožná! To znamená,
keď sme v bývalom Uhorsku tak krčovite sa pridržiavali
tej svojej samobytnosti národnej, tej svojskosti, tak preca
je to len nemysliteľné, aby sme sa práve toho
vo vlastnom štáte zriekli. (Tak je!) Lebo týmto,
slávna snemovňa, by sme spáchali národnú
samovraždu. (Tak je!)
Naša vláda práve počas vyjednávania
s našou stranou ukázala, že vlastne ona na celej
čiare nielen odbúrala nám po prevrate slovenský
priemysel, ale najnovšie systematicky a veľmi premyslene
ide odbúravať a odbúrava naše všetky
národné a kultúrne hodnoty. (Čujme!)
Je to tragické, že v našom štáte,
v našej republike po prevrate, čo sa Slovenska týka,
stalo sa akýmsi osvedčeným heslom "odbúravať!"
Raz sa odbúrava priemysel, keď je tento odbúraný,
tak sa idú odbúravať kultúrne hodnoty,
politické a národné práva, reč,
literatúra atď.
Vo vyjednávaní s našou vládou sme postavili
vlastne tri dôležité veci pre náš
národný život: Zákonom zaistiť
slovenský národ, jeho existenciu, zrovnoprávniť
a uznať samobytnosť slovenskej literárnej reči
a konečne inštitúciou slovenského ministerstva
zaistiť chlieb pre slovenského človeka. (Tak
je!) Toto boly dôležité, základné
body nášho vyjednávania s vládou. A
keďže vláda o týchto bodoch ani len počuť
nechcela, nie že ich splniť (Hlasy: Ani sme nepočuli
nič o tom!) - áno, ani sa nevyjadrila - tak
na tom základe môžem tvrdiť, že naša
vláda v záujme ideje československého
národa odbúravá systematicky našu reč,
snižuje vážnosť a dôležitosť
našej minulosti, ubiera politické a národné
práva a v záujme pokrokovej demokracie ničí
všetko, čo súvisí s naším
kultúrnym a náboženským životom,
ako to v ďalšej svojej reči ešte uvediem.
Spomeniem odpoveď pána ministra školstva a národnej
osvety dr. Frankeho na moju interpeláciu, ktorú
som podal o vyučovacom jazyku na slovenských stredných
školách a kde som označil, že na slovenských
stredných školách pácha sa pedagogické
absurdum tým, že sa nevyučuje na nich v literárnej
slovenčine a že na slovenské stredné
školy sú delegovaní, ustanovovaní a
definitívne menovaní ľudia, ktorí nemajú
skúšku z vyučovacieho jazyka slovenského,
ale v tomto jazyku vyučujú, hoci ho neovládajú.
Osmeľujem sa tvrdiť, že hádam v žiadnom
inom štáte a národe nevidíme takéhoto
zjavu, aby profesori strednej školy neovládali a nemali
skúšku z vyučovacieho jazyka, v ktorom vyučujú.
Pán minister na to odpovedal, že učiteľské
sily, áno, sa prekladajú i so skúškou
inou než z jazyka slovenského, a ďalej pán
minister tvrdí: "Vecných závad v tomto
postupe niet." - Nuž, keď pán minister školstva
pokladá pedagogickú absurdnosť za niečo
nezávadné, poukazuje to len na to, že si našej
literárnej reči neváži, že na rozkvete
našej literárnej reči práve v škole
mu nezáleží a nezáleží ani
na literatúre, ktorá je v tomto slovenskom spisovnom
jazyku písaná.
Spomenul som, že je takmer programom vlády a vôbec
celého štátneho života odburávanie
slovenského národného, kultúrneho,
cirkevného a náboženského života,
resp. hodnôt tohoto života. Vo svojom expozé
pán minister bol sa vyjadril, že mu záleží
na zriaďovaní a budovaní národného
školstva na Slovensku a Podkarpatskej Rusi. To sme prijali
s určitým uspokojením. Subvenčný
úver na stavbu štátnych škôl na
Slovensku a Podkarpatskej Rusi 10 mil. Kč ostáva
i pre rok 1937. Prijímame i to s určitým
zadosťučinením, ale nemôžeme schvaľovať,
ba musíme odsudzovať spôsoby, akými sa
ide so stránky štátnych orgánov školských,
hlavne okresných inšpektorov, na udržiavateľov
neštátneho, t. j. cirkevného školstva
na Slovensku a Podkarpatskej Rusi. Tie t. zv. "vládne
upomienky" na nevyhovujúce cirkevné školy,
"po prvé, po druhé a po tretie," to znamená
čo? To znamená, že štátne orgány,
okresný inšpektor, ktorý si z toho chce zásluhy
robiť, v presvedčení, že tá cirkevná
obec nebude mocť postaviť novú budovu, touto
treťou upomienkou vlastne preberie budovu do svojho vlastníctva,
aby zariadil v nej, t. zv. "nevyhovujúcej" cirkevnej
škole školu štátnu. Túto okolnosť
nemôžeme ináč pomenovať ako odbúravanie,
vedomé, plánovité odbúravanie cirkevného
školstva v prospech školstva štátneho. Takýchto
krikľavých príkladov a prípadov je veľmi
mnoho. Tuná len poukážem, že v akom stave
je na pr. štátna ľudová škola v Zemplíne
v Krivej Oľke. Je v takom stave, že nám to neslúži
za česť nielen pred cudzinou, ale ani pred najbližším
okolím; tá štátna budova školská
je v takom stave, že keby ona bola cirkevnou, ten školský
inšpektor alebo štátny orgán by ju dal
priamo zavreť a zbúrať. Máme aj fotografiu,
môžeme poslúžiť. Dosiaľ sa nedostalo
vysvetlenia od vlády a najmä od ministerstva školstva
na ten priestupok - mierne rečené - ktorého
sa školská správa dopustila na východe
na rozhraničí slovensko-rusínskom v Zemplíne
a Šariši, kde minulý školský rok
v 92 ľudových školách slovenský
vyučovací jazyk zmenili jednoducho na rusínsky.
(Posl. Sivák: To bolo pred voľbami! To je to kupovanie
duší, o ktorom hovoril tuná, tuším,
kol. Benda!)
To znamená, slávna snemovňa, že počas
nám krajne nepriaznivého maďarského
panstva slovenský živel napredoval na východe,
tak ironiou osudu dnes vo vlastnom štáte jeho slovenské
školy zatvárajú a miesto nich otvárajú
školy rusínske. Na druhej strane, prosím, akoby
záhadným spôsobom z rozpočtu vyrástla
naraz položka na budovu, novostavbu českých
pobočiek pri reálnom gymnáziu, po osamostatnení
sa pre české gymnázium v Užhorode. Na
tom gymnáziu od prevratu boly pobočky slovenské.
Niekoľko rokov pred týmto tie slovenské pobočky
zmenili na české, osamostatnili ich právne
a teraz už toto české gymnázium v Užhorode
dostáva novostavbu. (Výkřiky ľudových
poslanců: Hanba!)
Na čo to poukazuje? To ukazuje, že štát,
vláda a ministerstvo školstva naskrze si nevšíma
okolnosti, že na Podkarpatskej Rusi, nielen v Užhorode,
máme tisíce a tisíce Slovákov (Posl.
Hlinka: Autochtonných!) autochtonných a okrem
toho do Užhorodu gravitujú aj slovenské okresy
Zemplína. Ale školská správa pre toto
obyvateľstvo nepostaví strednú školu,
no stavia ju tam pre niekoľko svojich exponovaných
úradníkov Čechov. (Posl. Haščík:
To je tá konsolidácia! Čo si Slováci
po prevrate vybudovali, to sa dneska po 18 rokoch ničí.
To je tá pokroková školská politika
Frankeho!)
Slávna snemovňa, v tomto nie je možné
videť nič iného, zdôrazňujem,
nič iného, ako koncentrovaný útok
česko-rusínsky s dvoch strán na slovenský
autochtonný živel na východe.
To je známa vec, aby nás dostali do klieští
a potom si vraj s nami poradia. Toto je tá idea a plán.
Čo sa týka technického a administratívneho
vedenia nášho školstva, tu musím ozaj
s poľutovaním konštatovať, že kým
v Čechách a v zemi Moravskosliezskej každoročne
vybuduje sa niekoľko novostavieb pre stredné školy,
tak u nás na Slovensku budovanie nových školských
budov stagnuje už od r. 1929 až 1930, celých
sedem rokov.
Posledná budova gymnázia, ktorú vláda
rešp. školstvo, postavila, bolo gymnázium v Prievidzi
a Michalovciach. Od tých čias sa nepostavilo u nás
nič. Sú niektoré ústavy, ako gymnázium
v Ružomberku, v Turč. Sv. Martine, Lučenci
a na mnohých miestach, kde sa už sedem, osem rokov
preliminuje stále na stavbu, ale v záverečných
účtoch nikde nenajdeme, aby sa tá stavba
bola aj započala no a vybudovala, naskrze nie. (Výkřiky.)
Na pr. pri martinskom gymnáziu je zaujímavé,
že základný kameň položili ešte
v r. 1929, a ten zmizol; tak sa hovorí, že vraj zhnil,
ale novostavby tam niet. (Výkřiky.)
Po stránke pedagogickej v národnom a strednom školstve
robia sa stále a stále pokusy a toto je zabijákom
nášho školstva. Toto je asi to, že pán
referent o kap. 10, o školstve, pán prof. dr. Macek
vyjadril tým slovom, že stredná škola
je postrachom žiakov a rodičov. (Hlasy: Mučiarňa!)
"Postrachom", on sa tým slovom vyjadril;
postrachom v tom smysle, že sa stále experimentuje,
stále sa robia pokusy a prirodzene, že ten pacient,
na ktorom sa tieto pokusy robia, musí omdlievať; to
je, pravda, naša mládež a rodičia. Ale
nevyriešené sú otázky v národnom
školstve, ako: úprava vzdelania učiteľstva
ľudových a meštianskych škôl, ako
aj škôl materských. Tuná je zaujímavé,
že na ľudových školách máme
už dostatok učiteľstva na Slovensku, v Čechách
ich je nadbytok, ale na meštianskych školách
u nás je ho katastrofálny nedostatok. V dôvodovej
zpráve k rozpočtu naskrze nenachádzame žiadneho
plánu a ničoho, akým spôsobom bude
ministerstvo školstva toto riešiť. Tu sa len o
tom hovorí, že musia sa stavať obvodové
meštianky na Slovensku, ale kým sa tieto obvodové
meštianky obsadia, o to sa už vláda nestará;
pravdepodobne dovezie nám svoj nadbytok z Čiech
a Moravy, teda z historických zemí.