Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Srba. Dávám mu slovo.
Posl. Srba: Slavná sněmovno!
Předmětem dnešního jednání
je také rozpočet ministerstva nár. obrany,
a to je jistě věc takového dosahu finančního
i hospodářského, že každá
strana, a tedy i strana soc. demokratická, za niž
mluvím, si jistě položí otázku,
zdali náklady, které zde musíme věnovat,
jsou nezbytně nutné. Přistupujeme k projednání
tohoto rozpočtu s hlubokým politováním
nad tím, že je nutno věnovat tak nesmírné
sumy na účely zřejmě neproduktivní,
jako jsou výdaje vojenské. Bylo kdysi počítáno,
že za náklady světové války mohl
míti každý občan na světě,
resp. každá rodina aspoň svůj domek
se zahrádkou. Zbrojní náklady nynější
doby dosahují znovu čísel přímo
fantastických a také na nás připadá
podíl, který těžce doléhá
na státní rozpočet a na poplatníky.
Jestliže jej povolujeme, jsme si vědomi, že naše
zbrojení a jeho náklady jsou vlastně pojistkou
proti válce, že je to pojistná prémie,
kterou platíme, abychom nebyli vrženi do nákladů
daleko větších a ještě doprovázených
nedocenitelnými obětmi na životech a zdraví.
My bychom byli zajisté ochotni zaplatiti za udržení
míru každou cenu, vyjma ovšem cenu své
samostatnosti a cenu své občanské svobody.
Jsouce si vědomi nutnosti vojenských vydání
i jejich tíživosti, musíme tím více
přihlížeti, aby peněz s tolika nesnázemi
opatřených bylo použito co nejúsporněji.
Základním předpokladem toho je zestátnění
zbrojního průmyslu. Již při projednávání
zákona na obranu státu bylo prohlášeno,
že nikdo nesmí na obraně státu vydělávati,
a byla to kol. Zeminová, která razila toto
přiléhavé a správné heslo.
A my jsme podali, aspoň. socialistické strany, návrh
zákona, kterým navrhujeme zestátnění
zbrojního průmyslu. Co dnes ovšem vidíme,
není nikterak tím, čeho by si bylo přáti.
Po novém roce, až návrh přijde do branného
výboru a bude projednáván, budeme moci posloužiti
některými bližšími ciframi, jak
posuzuje náš průmysl svou vlasteneckou povinnost
při spoluúčasti na obraně státu.
Je na vládě, aby v této věci zaujala
včas jasné stanovisko. Není to jen otázka
hospodářská a naše, je to otázka
mezinárodní. Vy víte, že všechny
mírové konference, které byly konány,
vycházejí z požadavku zestátnění
zbrojního průmyslu, protože každý
ví, jaký vliv na vyvolání zbrojení
a válek mají velké finanční
koncerny, které zbraně dodávají.
Nevím, pánové a dámy, zdali by někdo,
kdo by si přál své vlastní ochrany,
zadával dodávku zbraní tomu, kdo bude zbrojiti,
četnictvu, a zároveň aby dodával zbraně
lupičům a vrahům, proti kterým ho
má toto četnictvo chrániti. Ale v této
situaci jsme ve zbrojním průmyslu, který
dodává dnes na strany obě a na stranu každou.
A kdybychom měli porovnávati věci s velkými,
mohu říci, že soudí-li na př.
dnes Německo, že Rusko je jeho úhlavním
nepřítelem a vrahem, mohu dále konstatovati,
že zároveň toto Německo poskytlo Rusku
nedávno 2.000 mil. Kč úvěru a nabízí
mu dalších 3.000 mil. Kč úvěru,
kteroužto částku Rusko vyčerpalo a,
dostane-li další, vyčerpá je na opatření
své obrany a pro své vlastní zbrojení.
Zde vidíme morálku zbrojního průmyslu
v úplné jeho nahotě, a to ve státě,
který sám prohlašuje konkretně, že
se připravuje na obranu státu proti sousednímu
státu. Odstraniti tyto ohromné zisky zbrojního
průmyslu, to znamená, ucpati jedno ze zřídel,
kudy proudí otrava stokami mezi národy. Také
důvody úsporné to žádají.
Konstatuji jen ukázkou a namátkou na případě,
který jsem si zkontroloval, že vojenské objednávky,
které dává náš stát jedné
továrně, znamenají, že pouhým
ziskem z těchto objednávek byl by zaplacen akciový
kapitál této továrny čtyřikrát.
Pánové, nechápu, proč by stát
ty věci, kde je jediným nebo hlavním odběratelem,
měl za drahé peníze objednávati někde
jinde a tak by měl 3- až 4-krát zaplacen podnik,
který si může zaříditi sám
a mimo to laciněji. Není pravda, že by státní
podniky nedovedly vyráběti v konkurenci s podniky
soukromými, nýbrž naopak státní
podniky jsou ty, které regulují cenu podniků
soukromých, a kdybychom jich neměli, jako na př.
u telegrafie, v letectví nebo brněnskou Zbrojovku,
tedy bychom platili soukromým podnikům za jejich
dodávky nepoměrně větší
částky, než jim platíme dnes, kdy tuto
kontrolu máme ve svých vlastních rukách.
Běží-li o ochranu státu, musíme
ovšem především žádat co nejdokonalejší
vybudování našeho vojenského letectví.
Nesmíme zapomínat, že tu jde o předpoklady
poněkud odchylné od ostatních zbraní.
Letecká zbraň musí býti již v
době mírové v pohotově v plném
válečném rozsahu a v naprosté připravenosti
se všemi reservami lidí i věcí. Zde
nebude čas na improvisace a mobilisace. Při debatě
o zřízení ministerstva letectví ve
Francii bylo konstatováno jedním z generálů,
že dříve se počítala doba mobilisace
vojska na týdny, nyní že se bude počítat
na dny, ale v letectví na hodiny. Že tomu tak je,
stačí podívat se na rozvržení
civilních letišť nikoli vojenských, která
jsou tajná - na německo-českých hranicích.
Je jich tam koncentrováno asi 8 nebo 10, a to takovým
způsobem, že letadlo za 10 minut přelétne
přes hranice Československé republiky a za
necelou hodinu může býti v Praze nebo ve kterémkoliv
jiném místě. V takovýchto případech
se nemůže teprve mluvit o nějakých zařízeních,
mobilisacích a pod. Má-li obrana vykonati svůj
úkol, může se tak státi pouze tehdy,
když je od počátku, už nyní v úplném
válečném stavu a připravenosti. Proto
letectví připadá dnes úkol odrazit
první nápor nepřítele, umožnit
mobilisaci ostatních zbraní, zjednat styk se spojenci
a přenést ofensivu přes všechna opevnění
na území útočníka. To jsou
úkoly nesmírné, ale také nevyhnutelné,
a podle toho se musí s letectvím zacházet.
Již při debatě o letectví civilním
bylo řečeno, sečteme-li všechny náklady
na letectví vojenské, na letectví civilní
i to, co dáváme z půjčky obrany státu,
že dáváme teprve toho, co dává
Anglie, Francie, Italie - o Německu ani nemluvě.
Zanedbali jsme tolik, že jsme velmi pozadu, a kdybychom se
uvedeným státům měli rovnati, musili
bychom na letectví vynakládati mnohem více,
než se vynakládá jinde.
O těchto věcech se všude uvažuje a mezi
jednotlivými státy jsou pořádány
hotové závody, kdo bude připravenější
- a proto ani my nesmíme zůstati pozadu.
Minulý týden jsem byl na letecké výstavě
v Paříži. Možno tam pozorovat tak ohromný
vývin techniky, že si o něm neučiní
představu nikdo, kdo výstavu neviděl. Máte
dnes stíhačky o rychlosti přes 500 km za
hodinu, bombardovací letadla, která by mohla honit
dosavadní stíhačky, které byly určeny
k obraně a útoku proti nim, máte množství
zařízení, která umožňují
létání za tmy do té míry, že
útoky se mohou dít z úplné temnoty
a velkých výšek. Všechny tyto věci
se dnes tak rychle zdokonalují, že si musíme
dáti skutečně dobrý pozor, abychom
nebyli předhoněni a abychom se nedostali do pozadí.
Při tom dlužno s politováním konstatovat,
že právě díky těmto zařízením
nelze vůbec zabrániti leteckým útokům
na velká střediska. Nasadí-li nepřítel
dostatečnou sílu, je naprosto vyloučeno zabránit
leteckému útoku na velká města. Lze
pouze odplácet. A nepřítel si musí
býti vědom, že mluvou, kterou bude hovořit
on, bude s naší strany hovořeno vůči
němu.
V této souvislosti musím konstatovat, že naše
protiletecká obrana není naprosto na výši
svého úkolu. Račte se podívati kolem
sebe. Nemáme krytů na letištích, na
nádražích, v centrálních úřadech,
v důležitých továrnách atd. Tázal
jsem se v jedné letecké továrně, co
mají zařízeno, a odpověděli,
že jim bylo doporučeno, aby si koupili pár
kulometů. Ale to je úplně směšné.
Když jsem se tázal, co s nimi budou dělat,
řekli, že snad budou střílet na ty,
kteří budou z fabriky utíkat, až budou
pumy dopadat.
Pro Prahu není ani vyřízena primitivní
otázka výpadních cest pro případ
evakuace. Je to věc, která znamená nesmírně
důležitou součást obrany státu
a která by proto vyžadovala při nejmenším
samostatnou sekci dokonale zařízenou. U nás
však to vyřizuje v ministerstvu vnitra jeden ministerský
rada, který má ještě hromadu jiné
agendy, s 3 nebo 4 pomocníky. Vydává sice
občas nějaká nařízení,
pokyny nebo instrukce, ale za celou dobu svého trvání
tento úřad se nezmohl ani na to, aby konstruoval
poradní sbor, který má předepsán
v zákoně o obraně státu, poněvadž
by mu ti lidé, kteří by tam byli povoláni,
musili vytknout, že celá spousta nejdůležitějších
věcí není hotova a řada těch,
které byly vykonány, nejsou ve stavu dokonalém.
Domnívá-li se někdo, že obyvatelstvo
je povinno, ať na to má nebo nemá, kupovat
si plynové masky pro svou obranu, nebo že má
povinnost umřít, když jich nebude, je velmi
na omylu. Anglická vláda objednala 30 milionů
plynových masek, které vojsko uskladňuje
a rozdělí v případě, že
jich bude potřeba. U nás ponecháváme
soukromé dobročinnosti nebo možnosti, zdali
si někdo pro nějaký případ
něco opatří a zdali to tu bude. To jsou primitivní
věci, které jsou ve skutečnosti zločinem.
To by se stejně mohlo žádat od každého
vojáka a občana, aby si koupil osobně flintu
nebo kulomet, se kterými půjde do války.
Protiletecká obrana je součástí nezbytných
obranných opatření státu a může
ji organisovat a platit pouze stát sám. Tento stav
je přímo nebezpečný pro republiku,
poněvadž nemůže zůstat tajný
těm, kterým na tom záleží.
Také osobní otázky vojenského letectví
nejsou luštěny s pochopením pro jejich zcela
zvláštní význam. Řekl jsem, že
letectví musí být permanentně ve stavu
válečném, že na nějakou mobilisaci
není vůbec času. Systemisace zde pokulhává
za normálním stavem, poněvadž letectví
roste a systemisace pokulhává o 2 léta
za ním. Ale vůbec se nebere v úvahu, že
systemisace musí býti stanovena podle potřeby
válečné, nikoliv mírové, stejně
všecky reservy. Není možno si myslit, že
vezmeme pilota, který byl někdy vycvičen,
že ho povoláme do služby a svěříme
mu těžké, několikatunové bombardovací
letadlo, se kterým se nenaučil zacházet.
To jsou úplně jiné poměry, a říkám,
že s letectvím se musí zacházet tak,
jako kdyby zítra mělo vstoupiti v plnou aktivitu.
A to se neděje, o ty věci se nikdo nestará.
Máme ještě pořád jediného
generála letectví a postupové poměry
jsou úplně nedostatečné u této
zbraně, kde výcvikové risiko je tak veliké,
že ve Svazu letců, jehož mám být
čest členem, připadá na celkový
počet členů 330 zabitých, tedy na
2 žijící jeden zabitý člen.
Při tom nechci mluviti znovu a znovu, jak to dělám
každý rok, o nedostatečném personálním
vybavení našeho vojenského studijního
ústavu leteckého, kterému připadá
důležitý úkol, aby sledoval soustavně
všechny vynálezy a pokroky, co se děje v letectví
v celém světě. V Americe mají zařízení,
že co nového se v letectví vyskytne, okamžitě
stát zakoupí, zkontroluje, okreslí a rozdá
továrnám, i civilním, jichž se to týče.
U nás máme ústav vybudován za více
než 20 mil. Kč, kde jsou inženýři
placeni 800, 1000 Kč za práci, která má
tak ohromný dosah a není jich dost, aby mohli prováděti
potřebné zkoušky. Jsem velmi zvědav,
až začnou dodávky z vojenských továren
leteckých, jak ústav bude s to, aby letadla přezkoušel.
Podle mého mínění může
být náprava zjednána jen tehdy, když
podle vzoru jiných států v poslední
době také Rumunska, bude zřízen pro
všechno letectvo, vojenské i civilní, jeden
společný úřad, nejlépe ministerstvo.
Civilní letectví musí se stále více
přizpůsobovat letectví vojenskému,
tak aby se stalo jeho reservou, jednak novými konstrukcemi.
Je velmi zajímavé vidět, že na př.
v americkém letectví přicházejí
nová bombardovací letadla s konstrukcí civilních
letadel. Proč? Poněvadž civilní letectví
musí konkurovat dokonalostí a rychlostí letadel;
letadla se za 2 roky vylétají, kdežto
ve vojenském letectví za 5, 6 let. V civilním
letectví se počítá s novými
konstrukcemi, věnují se na ně ohromné
peníze a těchto nových konstrukcí
se používá ve službě vojenské.
Douglasy jsou dnes vojenskými letadly, stejně jiné
typy. Vidíme, že ve skutečnosti civilní
letectví se stává průkopníkem
i technickým, letectví vojenského. Vedle
toho je třeba, aby se vojenští piloti naučili
létat nad terénem v noci atd. Víme, že
prostředky vojenské nejsou zase tak veliké,
ale každý z nás ví, kolik německých
důstojníků létá pravidelně
na letadlech Lufthansy a vyznají se na pražském
letišti tak dobře, že mohou přistáti
bez jakéhokoliv zařízení.
Vedle toho jsou zkušenosti personálu leteckého,
zařízení letišť a v neposlední
řadě letectví civilní; máme
leteckou eskadru v Jugoslavii, v Rumunsku, na př. v Kluži
nebo v jiných městech, což znamená,
že máme svoje skladiště, své lidi,
zařízení, své pohonné prostředky,
náhradní součásti, čili ve
skutečnosti to slouží zase možným
leteckým potřebám, poněvadž to
všechno je velmi důležité. Letectví
je věcí tak choulostivou, že žádá
velmi vyškoleného personálu a naprosté
vzájemné důvěry.
Potřebujeme, aby zde existoval autorativní úřad
dokonale vybavený, který by sledoval vývoj
letecké techniky a spolupracoval s letectvím civilním.
Je toho třeba také pro hospodárné
využití peněz na letectví věnovaných
a uplatnění i civilního letectví pro
daný účel, vždyť nemáme
tolik lidí a peněz také ne. Konstruuje-li
se letadlo pro jeden účel, je záhodno, aby
bylo uzpůsobeno i k účelu druhému.
Máme-li schopné konstruktéry ve vojenském
letectví, je třeba, aby mohli pracovat i v letectví
civilním. Je toho třeba tím více,
poněvadž musíme počítati s každým
krejcarem a časem. Ale dnes je to tak, že o jedné
části rozhoduje ministerstvo veř. prací,
o druhé ministerstvo nár. obrany, do něčeho
mluví ministerstvo pošt, do jiného ministerstvo
obchodu, školství a právě nyní
je kompetenční konflikt mezi ministerstvem vnitra
a veř. prací, kdy ministerstvo vnitra nešťastnou
shodou okolností dostalo leteckou policii a myslí,
že si má zařizovat také vlastní
letiště a proto jeho lidé chodí na letiště
a kontrolují i cizí letadla na letištích,
poněvadž to patří do kompetence letecké
policie. Tak vypadají tyto věci v části,
která má býti organisována jednotně,
jak to má zařízeno Anglie, Řecko,
Jugoslavie, Rumunsko a pod., a my, kteří se domníváme,
že jsme v čele v těchto administrativních
věcech, jsme daleko pozadu za jinými státy.
(Posl. Haššík: -Hlavne, že sa úraduje!)
Hlavní věc je, že jsou kompetence.
Konstatuji, že naše vojenské letectví
je stále ještě pouhou jednou sekcí z
několika sekcí našeho ministerstva nár.obrany,
a naše civilní letectví vůbec nemá
samostatné sekce. Minulý rok jsme se toho domáhali
a řeklo se, že bude zřízena zvláštní
sekce, ale dodnes je civilní letectví přiřaděno
v ministerstvu veř. prací k presidiu ministerstva
veř. prací s jeho ohromnou agendou. Myslím,
že to jsou poměry neudržitelné, za něž
nelze nésti odpovědnost, a konstatuji to s této
tribuny veřejně, aby bylo jasno, že odpovědnost
neleží na nás, kteří do této
věci vidíme, nýbrž tam, kde o tom mohou
a musí rozhodovat. Letectví je určeno, aby
bylo prvou obranou státu ve chvílích nejtěžších
a stát je povinen dát mu to, co k tomu potřebuje:
organisaci, lidi a věcné prostředky. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Slovo má dále p. posl. Frank.
Posl. Frank (německy): Slavná sněmovno!
Těší mne, že je ve sněmovně
přítomen pan ministr zahraničních
věcí dr. Krofta. Mám dnes vyzvati
pana ministra zahraničních věcí dr.
Kroftu, jenž před krátkým časem
nazval sudetské Němce druhým státním
národem, aby vzal v ochranu tento druhý státní
národ, sudetské Němce, podle zásady
"rovný mezi rovnými" proti propagandě
lží, již provádějí na státní
útraty jeho vlastní úředníci.
Pan vrchní odborový rada Josef Chmelař, úředník
3 b. oddělení zpravodajského odboru v československém
zahraničním ministerstvu vydal před nedávnem
ve známém nakladatelství Orbis v Praze brožuru
v anglické a francouzské řeči, jejíž
titul zní: "Německá otázka v
Československu". V zahraničním výboru
posl. sněmovny nazval dr. Peters tuto brožuru
pamfletem a pan ministr zahraničních věcí
dr. Krofta postavil se na to ostře proti dr. Petersovi
a nazval brožuru "vážnou, věcnou
prací". Myslím, že by bylo bývalo
lépe, kdyby pan ministr zahraničních věcí
nebyl podal toto ocenění. Mohu totiž podati
důkaz, že je tato brožura opravdu pamfletem,
slátaninou nejhoršího druhu, která provádí
lživou propagandu a může snížiti
v zahraničí vážnost československého
státu, zvláště i proto, že nebyla
snad r. 1918, nýbrž r. 1936 zaslána ve velkém
nákladu vládám a vyslanectvím evropských
mocností. Nemáme starosti, že by mohl míti
tento způsob propagandy v r. 1936 zvláštní
úspěch v zahraničí. Neboť 19.
květen roku 1935 na trvale zničil fikci o českém
národním státě a mnohé návštěvy
zahraničních politiků a žurnalistů
objasnily zahraničí pravé poměry v
československém státě.
Čte-li se nyní brožura pana Josefa Chmelaře,
máme napřed dojem, že odpovídá
v mnohých částech známému a
pověstnému Memoáru III, jejž svého
času spolu s ostatními 11 memoáry a notami
předložila delegace československé revoluční
vlády spojeným a sdruženým mocnostem
při mírové konferenci v St. Germain, aby
byl odůvodněn nárok, jejž prý
má československý stát, který
má býti utvořen, na německá
území Čech, Moravy a Slezska. Dikce a argumentace
v této brožurce pana Chmelaře se velice často
podobá Memoáru III jako vejce vejci. Zčásti
hrubé falšování skutečností
při zeměpisných, statistických a obyvatelsko-politických
údajích, jež jsou obsaženy v Memoáru
III, vrací se také v této brožurce.
Víme, že je dnes různým československým
místům nepříjemný samotný
obsah Memoáru III, neboť jinak by nebyl, jako se to
stalo mně, zkonfiskován československou censurou
Memoár III, když měl býti otištěn
v jedné z brožur mého nakladatelství.
Jsem toho mínění, že autor této
brožury, pan Chmelař, musí míti špatné
svědomí, domnívá-li se, že může
po 18letém trvání státu oklamati zahraničí
o pravdivých poměrech a situaci ve státě
takovými prostředky, jaké jsou obsaženy
v brožuře. Nezapomeňte přece, pánové,
že pominuly krásné dny ze St. Germainu, že
od roku 1918 zahynul starý svět se zestárlými
a zrezavělými ideologiemi a že byla vystavěna
nová Evropa, že se tvoří na vzájemném
uznání a vážnosti národností,
cti a důstojnosti národů. (Posl. dr. Stránský
[německy]: A krásné dny z České
Lípy jsou také pryč! Tam řekl Henlein,
že jste s námi spojeni společným osudem!
- Výkřiky poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Nazývá-li pan ministr zahraničních
věcí brožuru pana Chmelaře "vážnou
a věcnou prací" pak s ní souhlasí.
(Výkřiky posl. dr. Stránského.)
Je vám nepříjemný Memoár
III, chci o tom mluviti. Pane dr. Stránský,
můžete obdržeti co nejdříve všech
12 memoárů vytištěných ke čtení,
abyste se mohl o obsahu přesvědčiti, neboť
se zdá, že se na to již nepamatujete. (Posl.
dr. Stránský: Henleinova řeč, znám
ji velice dobře! - Výkřiky poslanců
sudetskoněmecké strany.) Označuje-li
pan ministr zahraničních věcí tuto
práci za "vážnou a věcnou práci"
pak také souhlasí s pochvalnou písní,
kterou zpívají tak mnohé liberální
kruhy zde ve státě o "stabilitě našich
poměrů". Jsme toho mínění,
že by bylo lépe, kdyby bylo ve státě
v mnoha věcech trochu méně stability, za
to však o něco více vitality a odvahy po ruce,
jež by sahaly na kořeny problémů v každém
oboru našeho národního a státního
života. Pak by byla u nás nejen stabilita, nýbrž
také spokojenost ve státě. Pánové,
vývoj v Evropě nesmíte posuzovati předně
podle tisku emigrantů a známých štváčů.
Sice by se nám mohlo státi, že se jednou náhle
octneme na ostrově "samotných a opuštěných".
(Souhlas poslanců sudetskoněmecké strany.)
Nyní k samotné brožurce. Pan Chmelař
přiznal sám v časopise "Prager Presse"
dne 20. listopadu 1936, že jel o brožura je určena
pro informaci zahraničí, aby zaujal stanovisko proti
zahraniční propagandě mé strany. Těší
mne, že mohu nejprve zjistiti, že je nyní úředně
potvrzeno, že je v Československé republice
německá otázka. Doposud bylo velice mnoho
českých míst - připomínám
jen okresního hejtmana z Podbořan, pro kterého
sudetští Němci vůbec nežili. Zjišťuji
toto: Čísla a cifry, které vám nyní
vyjmenuji a které stojí v křiklavé
protivě k číslům a cifrám pana
Chmelaře, jsou vyňaty z úředního
statistického materiálu československého
Státního statistického úřadu.
Jsem toho mínění, že je jenom jedna
úřední statistika a zpracuje-li příště
pan Josef Chmelař úřední statistická
čísla, pak mu doporučuji, aby si nasadil
brejle bez opravných skel. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.) Působí
poněkud trapně, když pak člověk
pohnán jsa k odpovědnosti, sám musí
přiznati, - jak to činí v časopise
"Prager Presse" ze dne 20. listopadu 1936 - že
se mu stalo tu a tam "nedopatření". Taková
nedopatření jsou nám známa, ta se
vyskytují velice často v československých
publikacích. Ale také zahraničí umí
správně čísti úřední
statistiky.
O historické části spisu se zde již
dále nemohu zmiňovati. Zde stojí prostě
proti německému pojetí dějin diametrálně
od roku 1918 konstruované československé
pojetí dějin. Naše pojetí předložíme
co nejdříve veřejnosti v německém
vědeckém dějepisném díle.
Zajímavé jest toto: Pan Chmelař rozděluje
v knížce sudetskoněmecké území
a to napřed na šest oblastí, pak na osm oblastí.
Vzpomínáme si také zde opět na podobné
rozdělení a argumentaci v proslulém Memoáru
III. Toto rozdělení jest neudržitelné.
Je jedno semknuté území osídlené
sudetskými Němci, jež sahá nepřetržitě
východně od Jablonce přes Aš až
do jihovýchodního cípu Čech. A to
ani pan Josef Chmelař nezmění. Ani tehdy
nikoliv, přihlížíte-li při tom
k násilnému pronikání českého
živlu do německého území od r.
1918, ani když přihlížíte k tomu,
že od r. 1918 přišel do německého
území nesčíslný počet
českých státních úředníků,
kteří přivedli s sebou dětmi početné
rodiny řemeslníků, dělníků
a učitelů, ani když přihlédnete
k tomu, že jsme od r. 1918 ztratili přes 400.000 ha
půdy a přes 40.000 míst státních
úředníků a nesčíslný
počet německých pracovních míst,
vždy ještě zbývá značné,
semknuté, Němci osídlené území.