Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Bródy. Dávám mu slovo.
Posl. Bródy (rusky): Slavná sněmovno!
Ze státního rozpočtu na rok 1937 my, karpatoruský
lid, nemáme velké radosti, neboť v něm
jest pro nás málo prospěchu, stejně
pro zem jak i pro lid samotný a mimo to z toho, co se jim
poskytuje, nemají užitku oni, karpatoruský
lid a země, nýbrž především
ta část Čechoslováků, která
- díky vládě - 17 let má ve svých
rukou rozhodování v ruském autonomním
území.
Vládní tisk stále píše, že
republika doplácí na Podkarpatskou Rus. Ale já
zde musím prohlásiti, že věc se má
právě naopak: Podkarpatská Rus doplácí
na republiku. O tom se ihned přesvědčí
každý, kdo prohlíží číslice
odstavců státního rozpočtu a zná
poměry autonomní země, Podkarpatské
Rusi, a na důkaz toho si vám dovolím, slavná
sněmovno, předložiti zde několik údajů.
Než to učiním, dovolil bych si ukázati,
že karpatoruský lid není nikde v ministerstvech
a zřízeních majících ústřední
ráz zastoupen podle počtu svého obyvatelstva.
Tak na př. ze značné částky
rozpočtu na kancelář presidenta republiky
14,232.700 Kč připadá na ruský lid
sotva jeden ruský úředník, s platem
50.000 Kč. Z výdajů Národního
shromáždění 36,102.800 Kč připadá
na 12 poslanců a senátorů, původních
obyvatelů Podkarpatské Rusi, sotva 2 1/2 % - 962.700
Kč. Ze 38,433.200 Kč výdajů presidia
ministerské rady poskytuje se na úřad guvernéra
Podkarpatské Rusi 501.500 Kč, což jest sotva
1 1/2 %.
Ze 132,730.100 Kč v rozpočtu ministerstva pro zahraniční
věci nedostávají podkarpatští
Rusové ani jedinou korunu, neboť pro ně tam
není místa, při čemž naše
zájmy za hranicemi nikdy nebyly chráněny
- stačí ukázati nám na určení
státních hranic s Rumunskem a úpravu školních
věcí s Rumunskem, tak že u nás rumunské
obyvatelstvo na každých 30 dětí dostane
státní rumunskou školu a stejně Čechoslováci
v Rumunsku, jen Rusíni jsou zbaveni tohoto práva,
ačkoliv - díky naší zahraniční
politice - jen ze župy marmarošské bylo ponecháno
Rumunům 17 ruských obcí, které jsou
plně odnárodňovány, nemluvíme-li
již o ruském obyvatelstvu na Bukovině. Rovněž
nebyly dosud dány do pořádku poštovní
vklady ve spořitelně bývalé maďarské
pošty. (Předsednictví převzal místopředseda
Taub.)
V rozpočtu národní obrany jsou výdaje
uvedeny ohromnou částkou 1.360,000.000 Kč.
Podkarpatská Rus na třech stranách hraničí
s cizími státy, ale o přípravě
pro případ války na ochranu hranic nebo o
stavbě strategických železnic a jiných
cest se u nás ani nemyslí. Ani ve vojsku samotném
se dosud nepomyslilo na zřízení karpatoruských
válečných formací s ruským
velením na ochranu domova, což by rozhodně
bylo účelné i v zájmu samého
státu.
Výdaje ministerstva vnitra činí 28,286.300
Kč. V něm není Podkarpatská Rus zastoupena
ani jediným úředníkem. V rozpočtu
tohoto ministerstva jest určeno dále: na politickou
správu 443,927.400 Kč, na četnictvo 291,805.300
Kč, na vyživovací příspěvky
6 mil. 700.000 Kč, na občanskou obranu 3,000.000
Kč, úhrnem 773,719.000 Kč, z kteréžto
částky připadá na Podkarpatskou Rus
33,680.100 Kč, t. j. 2 %.
Z těchto peněz ohromná část
připadá na platy úředníků,
to znamená, že zase karpatští Rusové
z ní nemají užitku, poněvadž v
politické správě na Podkarpatské Rusi
jest československých úředníků
71 %, ale domorodců, Rusínů a úředníků
národních menšin 25.75 % a emigrantů
3.25 %. V četnictvu pak se Rusín nebo domorodec
ponechává jenom na ukázku a nesebrali bychom
jich ani 1 %. Tedy i zde na účet Podkarpatské
Rusi ze 33,680.100 Kč přes 75 % se vyplácí
na vydržování českých úředníků
na autonomním ruském území.
Výdaje ministerstva spravedlnosti činí 282
mil. 12.900 Kč. Z toho připadá na Podkarpatskou
Rus jako osobní výdaje 9,522.000 Kč, a to
znamená něco málo přes 2 %. Ale i
z těchto peněz dostávají plat z 59
% českoslovenští zaměstnanci, zatím
co karpatští Rusové pouze ze 26 % a jiní
domorodci z 15 %. To znamená, že z celé této
částky dostávají českoslovenští
zaměstnanci asi 5 milionů Kč.
Výdaje ministerstva pro sjednocení zákonů
a. nejvyššího správního soudu a
volebního soudu, kde není ani jediný Rusín,
činí 8 mil. 689.600 Kč.
Výdaje ministerstva školství a národní
osvěty činí 997,885.000 Kč, z čehož
na školy na Podkarpatské Rusi a jiné kulturní
potřeby připadá 66,149.800 Kč, celých
6 1/2 %. V této částce jsou započteny
všechny výdaje na počešťování
autonomní země na náš účet,
což zabírá skoro třetinu celého
školského rozpočtu Podkarpatské Rusi,
čímž se budeme zvláště zabývati.
Ze 199,267.700 Kč výdajů ministerstva zemědělství
dostane Podkarp. Rus 1,658.700 Kč, což znamená
sotva 0.8 %, ačkoliv příjmy z podkarpatských
státních lesů dovolovaly by poskytovati větší
podpory podkarpatoruskému zemědělství.
Ze 42,672.300 Kč výdajů ministerstva průmyslu,
obchodu a živností se neposkytuje podkarpatoruskému
lidu nic.
Výdaje ministerstva veř. prací činí
549 mil. 526.400 Kč a z toho se poskytuje Podkarpatské
Rusi 6,280.000 Kč, sotva 1 %. Tam není ani jediný
Rusín, ani v ministerstvu, ani v jeho referátě
v Užhorodě, při čemž se vláda
chlubí, kolik veřejných budov prý
postavila na Podkarpatské Rusi, ale nezmiňuje se
o tom, že tyto budovy byly postaveny k ubytování
českých úředníků a úřadů,
počešťujících ruskou zemi, neboť
v nové budově nedostal byt ani sám ruský
guvernér.
V rozpočtu ministerstva pošt a telegrafů jsou
uvedeny výdaje v částce 12,873.100 Kč
a na Podkarpatské Rusi jest 3,000.000 Kč čistého
výtěžku. Ruských zaměstnanců
se tam však nenapočítá ani 2 %.
V rozpočtu ministerstva železnic jsou výdaje
určeny částkou 22,627.900 Kč, ale
Podkarpatská Rus tam není zvlášť
uvedena. A tak v tomto odboru přesné částky
nevidíme.
Výdaje ministerstva soc. péče jsou určeny
částkou 78,213.100 Kč, z čehož
na Podkarpatskou Rus připadá 29,425.600 Kč,
asi 4 %. Značná část těchto
peněz připadá také na platy úředníků,
z nichž sotva asi 2 % jsou karpatoruského původu.
Výdaje ministerstva veř. zdravotnictví a
tělesné výchovy jsou určeny částkou
160 mil. 474.000 Kč, z čehož na Podkarpatskou
Rus připadá 2,673.500 Kč, tedy 1 1/2 %, ale
i z této částky ruský lid má
málo užitku, neboť většinou jest
určena na platy úředních lékařů,
mezi nimiž se jen tu a tam najde Rusín.
Výdaje ministerstva financí činí značnou
částku 1.359,645.360 Kč, z čehož
na Podkarpatskou Rus připadá 46,431.900 Kč,
sotva 0.3 %. Ale z této částky přidělené
Podkarpatské Rusi připadá ve prospěch
českých úředníků 89
%, ve prospěch Rusínů 8 %, ve prospěch
jiných domorodých úředníků
3 %.
Všechny výdaje státního rozpočtu
na účet Podkarpatské Rusi činí
210,757.600 Kč. Tato částka se však
musí na účet autonomního území
snížiti na míru, do které hradí
potřeby původního obyvatelstva autonomní
země, neboť české úředníky
a jejich podniky a ústavy nelze přece vydržovati
na účet autonomní Podkarpatské Rusi.
Odečteme-li z rozpočtových číslic
částky, jimiž se hradí potřeby
českých úředníků a jejich
ústavů, dostaneme toto sestavení:
tabulka str. 18
Výdaje na účet Podkarpatské Rusi:
pro původní
obyvatele pro
země Čechy kancelář presidenta republiky
(1 úředník Rusín, méně
než 1 %)... (50.000 Kč) sněmovna - senát
(12 členů z původních obyvatelů,
2 1/2 %)... (962.700 Kč) presidium ministerské rady
(guvernér, 1 1/2 %)... (501.900 Kč) ministerstvo
vnitra... 25 % 75 % ministerstvo spravedlnosti 41 % 59 % ministerstvo
školství a nár.
....65 % 35 % ministerstvo zemědělství..
70 % 30 % ministerstvo veřejných prací 75
% 25 % ministerstvo pošt a telegrafů 80 % 20 % ministerstvo
sociální péče 65 % 35 % ministerstvo
zdravotnictví 60 % 40 % ministerstvo financí...
8 % 92 %
Tyto číslice by úhrnem znamenaly pro původní
obyvatele země 98,478.000 Kč, a pro české
úřednictvo 112,270.000 Kč výdajů.
Na úhradu těchto výdajů určuje
státní rozpočet na Podkarpatské Rusi:
z daní 110 mil. 604.000 Kč, v oboru ministerstva
vnitra 193.200 Kč, u ministerstva spravedlnosti 240.000
Kč, u ministerstva školství a národní
osvěty 1,638.000 Kč, u ministerstva zemědělství
800.000 Kč, jako čistý zisk solných
dolů 22,130.000 Kč, jako čistý zisk
z lesů 10 mil. 771.000 Kč, u ministerstva veřejných
prací 3,153.300 Kč, u ministerstva pošt a telegrafů
16,418.600 Kč, u ministerstva veř. zdravotnictví
2,892.800 Kč, úhrnem 168,841.400 Kč. Z toho
se užije pro původní obyvatelstvo Podkarpatské
Rusi jen 98,478.000 Kč. Tak tedy Podkarpatská Rus
doplácí na republiku podle čísel státního
rozpočtu 70,363.400 Kč.
Ale výkaz rozpočtových příjmů
z Podkarpatské Rusi není přesný, neboť
daní v oboru ministerstva financí vybralo se v r.
1935 na Podkarpatské Rusi 167,172.421 Kč, a v první
polovici r. 1936 85,246.819 Kč. To ovšem bez příjmů
lesních ředitelstev, pošty, železnic a
jiných ministerstev. A zase čistý zisk solného
monopolu Podkarpatské Rusi uvádíme částkou
200,000.000 Kč. Denně se vyváží
asi 50 vagonů po 100 q, tedy denně 5000 q, ročně
300krát 5000 rovná se 1,500.000 q, na čemž
monopolní příplatek za 1 kg činí
1.5 Kč, neboť dobývání 1 kg soli
stojí jen 8.5 h a sůl se prodává po
1.60 Kč. To by znamenalo čistý zisk 225,000.000
Kč, z kteréžto částky kdyby se
přidělilo Podkarpatské Rusi jen 100,000.000
Kč, samou solí byly by uhrazeny všechny rozpočtové
výdaje užité pro obyvatelstvo autonomní
země.
Za takových okolností lze pochopiti, když se
podkarpatoruský lid rozhodně staví proti
rozpočtu a proti vládní politice a když
se rozhodně staví za rozhodnutí Centrální
ruské národní rady, mající
historický význam, a žádá, aby
v zájmu státu byly provedeny povinnosti československého
státu vyplývající ze saint-germainské
smlouvy, uzavřené dne 10. října 1919
v Saint-Germain.
Podkarpatoruský lid na minulé schůzi celé
Ruské centrální národní rady
dne 28. října t. r. vyslovil svou vůli určitě
a žádá, aby vláda na našem autonomním
území byla ihned odevzdána do rukou podkarpatoruského
guvernéra. Žádá, aby byl svolán
sněm, aby byl zaveden ruský jazyk v úřadech
v ruském autonomním území a žádá,
aby ruské země za Uhem byly připojeny k tělesu
autonomní Podkarpatské Rusi, při čemž
rozhodně protestuje proti všelikým pokusům
odložiti zavedení autonomie a proti omezování
autonomních práv podkarpatoruského lidu.
Staví se za úplnou autonomii, protestuje proti všelikým
úmyslům zříditi místo sněmu
nějakou guvernérskou radu, tím spíše,
že prožívá doby, které vyžadují,
aby tento východní kout republiky byl zesílen,
ale zesíliti jej může jen spokojenost jeho
obyvatelstva. Ruský lid musí býti spokojen
a uspokojiti jej lze jen tehdy, když vládu ve své
autonomní zemi dostane do svých rukou.
Na účet guvernéra Podkarpatské Rusi
musím také říci, že on prozatím
zastupuje vládu a nikoliv ruský lid a jako takový
může vyslovovati stálou vděčnost
jen za to, že se z milosti vlády stal guvernérem.
Nesmí zapomínati, že nemůže mluviti
jménem ruského lidu o vděčnosti lidu,
neboť nezastupuje ruský lid a ruský lid dosud
nemá zač být vděčným.
On chce, usiluje, získati svá práva, zajištěná
mu mírovou smlouvou, a jen na vládě závisí
dnes provedení těchto autonomních práv.
Stane-li se to hned, ruský lid bude vděčen.
Dokud nebude takto autonomie provedena, stavím se ovšem
proti rozpočtu na rok 1937.
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Kundt. Dávám
mu slovo.
Posl. Kundt (německy): Dámy a pánové!
Můj kamarád Richter dnes již poukázal
v jednom případě, jak má prakticky
vypadati s tohoto řečniště předem
chválené řešení národnostní
otázky v případě Ústřední
banky. Zároveň chtěl bych odtud položiti
několik otázek panu ministrovi vnitra stran druhé
věci, která se týká především
zase malých lidí, sudetských Němců,
věci Fénixu.
V dubnu 1936 nastal úpadek. Zatím co malé
a odtud vždy jako žebrající označené
Rakousko již v dubnu zařídilo úpravu,
neučinili jsme my zde, až na malé skrovné
pokusy úpravy vládním nařízením
č. 101 ze dne 21. dubna, docela nic. Tato úprava
vypadá asi tak, jako usnesení Společnosti
národů: usnáší se že se
chce usnésti něco dělati. Chtěl bych
proto položiti panu ministrovi vnitra tyto otázky:
Kde jest sanace Fénixu? Jak budou uspokojeni ti, kteří
jsou pojištěni na více než na 10.000 Kč?
Kdo jsou ti noví akcionáři zamýšlené
zachycující společnosti a podle jakého
klíče budou rozděleny tyto akcie? Podle jakých
zásad bude se postupovati při likvidaci a jak při
prodeji akcií? Jak zní koncese nové společnosti?
K otázce koncese musíme docela energicky zjistiti,
že mnohokrát hlášený úmysl,
vyhraditi nové společnosti monopolní postavení
proti ostatním nynějším pojišťovacím
společnostem k další zkáze německých
pojištěnců, musí býti odmítnut.
Co dosáhla vláda při vyjednávání
ve Vídni? A konečně: Přesto, že
pan ministr slíbil v ústavně-právním
výboru provésti nejpřísnější
vyšetření a oznámiti listinu kompromitovaných
osob bez ohledu na jejich hodnost, nebyl dosud oznámen
výsledek vyšetřování, ačkoliv
také pan ministr sám opětně prohlásil,
že v zájmu čistoty demokracie bude bezohledně
provedeno příslušné přísné
vyšetření. Mám dojem, že se u nás
doma příliš nespěchá, aby se
udržela demokracie čistou, po případě
aby se čistou stala. Asi nejsou pro Ústřední
banku a pro jiné finanční úpravy proto
žádné peníze, poněvadž se
teprve nedávno musil sanovati Pozemkový ústav
v Olomouci, jenž měl z bankovních obchodů
různé těžkosti a jest znám jako
počešťující banka v celé
severní Moravě, a pravděpodobně nejsou
také proto peníze, protože Zemědělský
svaz [ ] potřeboval také nutně pomoci, která
přirozeně ve znamení křesťanské
lásky k bližnímu především
[ ] nikoliv chudému člověku, sudetskému
Němci. (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte! - Posl. dr. Rosche [německy]:
Chybí také prováděcí nařízení
ve věci Fénixu. To jest hlavní věc!)
Ve věci Fénix se bude pravděpodobně
postupovati tak, jak se zde u nás postupovalo v různých
věcech, obzvláště u Ústřední
banky.
Ale, pánové, když chci přejíti
od tohoto konkrétního příkladu k situaci
a to obzvláště k průběhu debaty
a k zákulisnímu řízení při
tomto státním rozpočtu, pak nemohu odepříti
onomu mistru, jenž tuto režii pro československý
parlament tak šikovně udělal, svoji pochvalu.
Režie jest příliš zřejmá,
než abyste, pánové, mohli mysliti, že
jsme tak hloupí a nemoudří, že tuto
režii nezpozorujeme. Ta pozůstává v
tom, že se tentokráte v této debatě
o státním rozpočtu s velkých politických
řečí o jiných státech, o které
se staráme, jak známo, u nás více
než o vlastní stát, sestoupilo k řečem
o hospodářství. Byl dán příkaz,
aby se vládní strany příliš politicky
nehádaly, a proto se zde věnovaly více hospodářským
výkladům a bylo dovoleno pouze německým
stranám, držeti zde řeči, které
měly konečně nějak vyjádřiti,
že smějí zase jednou mluviti o národnostní
otázce. Bylo jim to ovšem dovoleno s tím omezením,
že nevznesou žádné obzvlášť
velké politické požadavky, nýbrž
že přednesou pouze spoustu maličkostí
na stížnostech a obzvláště pracovaly
k tomu, aby sudetskoněmeckou stranu obvinily předem
z toho, že nemá vůli řešiti ve
velkém slohu národnostní otázku, nýbrž
má pouze vůli, udělati nějakou maličkost
k vánocům, aby německé vládní
strany, které si to udělaly tak snadným a
lehkým, neztratily nakonec poslední zbytek svých
stoupenců. Tu bylo provedeno velmi pěkné
divadelní představení v posl. sněmovně,
tak říkaje inscenovaná opereta, ve které
řečníci tří německých
vládních stran představují subrety,
které nám vystavují své vnady, abychom
jim ihned padli do náručí, a aby se konečně
jednou mohli pochlubiti, že také sudetskoněmecká
strana jest připravena k spolupráci, takovéto
divadlo prodělati s sebou. Udělalo se ještě
něco jiného. Zatím co se až dosud stále
vytýkalo nám, kteří jsme zde nebo
venku mluvili nebo psali, že přeháníme
nouzi mezi sudet. Němci, pojednou k doplnění
režie jest dovoleno časopisu "Prager Tagblatt"
líčiti sudetskoněmeckou bídu, jest
dovoleno pod protektorátem pana ministra dr. Czecha
zde v Praze dělati výstavu bídy, jest dovoleno,
že si najednou také "Lidové noviny"
vzpomenou, že jest mezi sud. Němci nouze, a že
vůbec pražský "Montagsblatt" na př.
smí psáti výrazy jako "existenční
boj", "hřbitov průmyslu" a podobné
věci, pro kteréžto výrazy byli naši
schůzoví řečníci ještě
vždycky podle § 14 zák. na ochr. republiky obžalováni
a také odsouzeni. Teprve nedávno dostal jeden šest
týdnů, poněvadž neučinil nic
jiného, než že přečetl zjištění
jednoho řečníka z poslanecké sněmovny
o sudetskoněmecké bídě. Dále
se najednou dovolilo také panu Hackerovi naladiti krásnější
tóny o nutném poměru nás k Německu.
Mladoaktivistům se vůbec dovolilo dáti najevo
tak řečenou vzrušenou duši staroaktivistů,
kteří již stejně žádnou
nemají, a takto sudetským Němcům a
mezinárodní veřejnosti předvésti
divadlo, jako kdyby řešení národnostní
otázky v základě bylo na nejlepší
cestě. Pak se také dovolilo pánům
z vládních stran s námi přece se stýkati
o něco přívětivěji, což
bylo dříve pod trestem zakázáno, a
nabídnouti nám spolupráci, aby sudetskoněmecké
veřejnosti zase jednou byla připomenuta jednotná
vůle, předstíraná těmito stranami
od r. 1921, obzvláště při volbách
a při jiných kritických příležitostech.
(Souhlas.) Mnozí z nás nemají sice
zkušenost starých politiků, nemáme mazanosti
některých politiků, ale máme zdravý
pud, a ten stačí, aby se poznal podvod, jenž
má býti zase jednou předveden před
veřejností o sudetských Němcích.
V rozpravě připomenul kol. dr. Luschka, že
by případný parlamentní svaz byl býval
tak velkou věcí, která by byla měla
tak silný vliv na rozvoj státu. Pánové,
právě v mé přítomnosti odvoláváte
se na spolupráci se starými politickými stranami,
právě v mé přítomnosti, kdy
jsem poznal ducha této spolupráce a schopnost této
spolupráce, jako vedoucí těsnopisecký
tajemník v malé komůrce. Vezměte přece
parlamentní svaz, kde jsem nebyl ještě přítomen,
ale tak přesně studoval archiv. Ano, s počátku
bylo lze dostati sudetskoněmecké strany do parlamentního
svazu dohromady - ovšem ani ne všechny, neboť některé
byly venku, to zapomněl kol. dr. Luschka - a to
na podkladě těch zásad a těch zákonných
návrhů, které kdysi byly vypracovány
u Vettra z Lilie, ve kterých jsou obsaženy docela
jiné požadavky sudetských Němců,
než jsme my zde slyšeli. A když se právě
začala místo politiky podle smýšlení
prováděti taktika, zhroutil se tento svaz, zvláště
pro sobectví politických stran. Neboť pro samé
rozpravy a právu veta nemohli jsme se tak dlouho sjednotiti,
a nedošlo tak dlouho k dohodě, až se svaz rozpadl.
Pak se zase udělal zdánlivý útvar
německého svazu, potom po léta zase jednala
národní rada a vždycky ztroskotaly věci
na vetu stran, na sobectví stran. A když se dnes přijde
a řekne se nám: ano, vy jste kázali národní
pospolitost, vy jste byli 19. května voleni sudetskými
Němci v té síle, protože jste slíbili
uskutečniti národní pospolitost, odpovídám
na to: Ano, jsme ochotni sudetskoněmeckou pospolitost,
t. j. politickou jednotu sudetských Němců
ve státě uskutečniti, ale ne ve formě,
aby se odbyté strany zase nějak zachránily.
Dr. Luschka prohlásil, že to v demokracii není
možné, že by mohla vzniknouti sudetskoněmecká
jednotná strana. Na to pravím: Dne 19. května
bylo to bývalo naprosto možné, nehledě
k sociálním demokratům, kdyby nebyla přišla
novela volebního zákona, která přinesla
svazu zemědělců a křesťansko-sociální
straně záchranu života (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.), kdyby se opravdu bylo
volilo podle demokracie, podle svobodné volby poměru,
pak by nebyla v této sněmovně již zastoupena
křesťansko-sociální strana a svaz zemědělců.
Poněvadž se však tento činitel roztříštěnosti
v zájmu dalšího protloukání v
jejich politice chtěl zachovati, proto se demokracie porušila,
udělala se volební novela a tak se umožnilo,
že sem vešlo několik zbytkových střepin.
A když to dnes tak vypadá, jako by ještě
souhlasil poměr 70 % sudetskoněmecké strany
a 30 % ostatních, není to pravda. Za prvé
dospěl vývoj sudetského němectví
k přesvědčení, že jenom jedna
politická jednota, která nemůže právem
veta každý den býti roztříštěna,
může pomoci sudetským Němcům.
Vývoj šel dále, tak daleko, že dnes svaz
zemědělců již ani sám neví,
zda jeho místní činitelé strany vůbec
ještě náleží k jeho straně
(Potlesk.), a musil se nyní dožíti toho,
že se objevují na našich volebních listinách
do obcí titíž zástupci svazu zemědělců
jako vedoucí kandidáti, které až do
poslední chvíle považoval za své; a
kdy zpozorovali, že svaz zemědělců jež
ničím není, když několik hlav
s několika tajemníky a zástupy již nejdou
ani s sebou, těchto zbylých 140.000, kteří
byli jmenováni, bylo rychle zabezpečeno a zajištěno,
byly vypsány volby jenom v těch obcích, kde
jest ještě jakž takž naděje obdržeti
mandáty. To se nazývá svobodnou demokracií.
Napřed se zjišťuje, zda by na nějaký
způsob bylo lze ještě dostati nějaké
hlasy pro vládní stranu v německém
území. A když pak přijde oznámení:
"Až na jednoho sekretáře nebo subvencovaného
muže již nikdo nezbyl", pak se rychle činnost
demokracie zastaví a udržuje se diktátorský
systém těchto naddemokratů. A pak se nám
řekne, dne 6. prosince přijdou volby do obcí.
Ano, tu se honem zase odřekly, protože se bylo obávati,
a pozorovalo se, že v Jirkově na př. sudetští
Němci nejsou roztříštěni. Tu
se rychle Jirkov odřekl; a když ukázala první
volební schůze ve Dvorech, že obec jest shromážděna
u nás, byly Dvory odřeknuty. To tedy znamená,
že demokracie jest v tom, že se všemi prostředky
moci chrání násilím a podporuje jedna
vládní strana zbavená již národní
důvěry a nic jiného.