19. září 1927 konala se ve velkém
sále Slovanského ostrova v Praze manifestační
schůze příslušníků uniformované
a neuniformované stráže bezpečnosti,
která vzbudila zájem celé veřejnosti.
Na této schůzi byly tlumočeny všechny
požadavky příslušníků tohoto
stavu. Od schůze uplynulo plných 9 let a všechny
poslanecké kluby dostaly v poslední době
memorandum, ve kterém shrnují se všechny nesplněné
požadavky z r. 1927. Jedním ze stěžejních
požadavků je, aby základní struktura
organisace policejní služby byla vybudována
stejně v prvé, druhé i třetí
instanci, čímž bude dosaženo všech
předpokladů organisace po vzoru vojenského
zřízení, jako jsou kázeň, pořádek,
jednotnost vedení a velení, jednotnost školení,
jednotný poukaz náležitostí a pod.
Velmi naléhavým požadavkem je, aby v novém
služebním řádu, který je právě
v meziministerském připomínkovém řízení,
byla upravena služební doba členů uniformovaného
policejního strážního sboru tak, jako
toho zájem služby a naléhavost služby
vyžaduje.
Platový zákon č. 103/1926 značně
zhoršil hmotné poměry příslušníků
policejních sborů a zavinil tak hodně trpkostí.
Poukazuje se hlavně na rozdílné oceňování
služby četnické a policejní, poukazuje
se na rovnocennost obou služeb. Přáli bychom
si z velmi vážných důvodů, aby
mezi příslušníky obou sborů bezpečnostních
nebylo trpkostí, nebylo žehravosti, která vzniká
z pocitu méněcennosti a křivdy, a proto se
dožadujeme, aby došlo k narovnání rozdílů
i v přiznávání nároků
na dovolenou, zrušení oděvní masy, započtení
vojenských roků, správné hodnocení
služební doby, strávené v poměru
délesloužících. My ze země Moravskoslezské
klademe zvláštní důraz na to, aby výplata
nočních a mimořádných odměn
byla prováděna pravidelně za 2 měsíce,
aby tak nevznikaly velké nedoplatky. Je pozoruhodné,
že u zemského úřadu v Brně je
pro tyto odměny záloha pouze 20.000 Kč, ač
nedoplatek dostoupil již 103.000 Kč. Tu je třeba
určité nápravy, a já se jí
dožaduji v zájmu klidného chodu služby
samé.
Dívám se na příslušníky
neuniformované a uniformované stráže
bezpečnosti jako na lidi, kteří nejsou žádných
starostí ušetřeni. Je to patrno ze zprávy
podpůrného spolku stráže v Brně,
kde se praví, že při stavu 600 mužů
uniformované stráže je každý měsíc
půjčeno 45.000 Kč jako záloha na služné
vedle každoměsíčního úvěru
v. obchodech. Proto je třeba, aby vláda věnovala
pozornost jejich volání po spravedlivém služebním
řádu, který upravuje jejich hmotné
poměry. (Tak jest!) Dosavadní provisorní
služební řád nevyhovoval, a je v zájmu
služby, aby definitivní služební řád
nebyl horší provisorního. Umožněme
jim takové služební podmínky, aby sloužili
vždy rádi svému demokratickému státu.
V tit. 2 (ústřední úvěr)
je vsunuta položka 2 až 4 "Hospodářská
a kontrolní služba", jejíž věcné
a osobní výdaje jsou preliminovány částkou
5,322.800 Kč. Tyto položky jsou věnovány
k reorganisaci protilichevní služby, která
byla, předpokládám že prozatímně,
organicky včleněna do neuniformovaného policejního
strážního sboru.
O činnosti dozorčích orgánů
protilichevní služby je veřejnost informována
jen z případů potrestání zdražovatelů
nebo falšovatelů potravin, které občas
proniknou do veřejnosti. Že je takových případů
mnoho, dokazuje také zpráva pana ministra vnitra,
kterou podal dne 23. září t. r. v zásobovacím
výboru poslanecké sněmovny. Praví
tam, že za prvé pololetí tohoto roku bylo orgány
protilichevní služby učiněno 20.888
trestních oznámení, a o 1.856 pro předražování
a 5.574 pro porušování, t. j. falšování
potravin. (Slyšte!) My národně socialistické
ženy máme mohutné a silné organisace
hospodyň a už dlouhá léta poukazujeme
na fakt, že zdražováním a falšováním
potravin je možno mnohem nebezpečněji snižovat
životní úroveň obyvatelstva než
záměrným snižováním mezd
a platů. Proti ohrožování mezd a platů
může se pracující svět bránit
zásahem svých odborových organisací,
kdežto proti falšování potravin byl by
spotřebitelský svět úplně bezmocný,
kdyby tu nebylo pamatováno na jeho ochranu proti lichevní
službou. Proto jsme na tuto službu kladly vždy
velký důraz, proto jsme se dožadovaly ostrých
trestů proti nesvědomitým výrobcům
a nesvědomitým prodávajícím,
kteří za méně hodnotné zboží
požadují tutéž cenu jako za zboží
plně hodnotné. Proto jsme se dožadovaly systemisace
míst pro orgány protilichevní služby,
proto se domáháme takové reorganisace lichevní
služby, která by byla ku prospěchu spotřebitelů
i reelních výrobců a obchodníků.
Proto také zařazení položky pro hospodářskou
kontrolní službu vítáme z důvodů
zásadních jako slibný začátek
ochrany zájmů spotřebitelů vůbec.
Domáháme se už léta řádné
ochrany zájmů spotřebitelů, a proto
nás překvapuje nízká položka
49.000 Kč, která je zařazena v rozpočtu
ministerstva soc. péče pod titulem "ochrana
spotřebitelů". Tato částka je
věnována na úhradu výdajů zemských
hospodářských rad a nebývá
velmi často ani vyčerpána. Zemské
hospodářské rady a zemský poradní
sbor pro otázky spotřebitelské jsou také
jedinou ochranou, jediným poradním sborem, který
je určen pro ochranu zájmů spotřebitelů.
Stěžujeme si tedy právem, že zatím
co výroba a meziobchod má mohutnou ochranu v ministerstvech,
komorách, syndikátech a monopolech, má spotřeba
ke své ochraně jen poradní sbory. Proto by
měla vláda věnovati náležitý
zřetel problému ochrany zájmů spotřebitelů.
Když mluvíme o spotřebitelích, je třeba
říci, koho tím míníme. Zemědělec,
živnostník i továrník může
právem říci, že je také spotřebitel.
To je pravda, ale při posuzování otázky,
které funkci dává přednost, rozhodne
ten zájem, na němž závisí celá
jeho existence a výše životní míry.
Proto mluvíme-li o spotřebitelích, máme
na mysli především ty, kdo sami nevyrábějí,
neobchodují a jejichž životní standard
je určován výší cen životních
potřeb, které nakupují a spotřebují.
Mluvíme-li tedy o ochraně spotřebitelů,
myslíme na ty, kteří jsou odkázáni
na pohyblivý důchod a mzdy a musí všechno
nakupovat.
Na důležitost funkce spotřebitele jako poplatníka
státu upozorňuje výnos daní nepřímých,
které tvoří podstatnou část
příjmů státní pokladny. Jeto
suma přes 3 miliardy Kč, kterou odvedou spotřebitelé
ve formě daně z cukru, droždí, z masa,
lihu, ze zápalek, ze zdrojů elektrického
záření, ze soli, z piva, umělých
tuků a z výnosu daně obratové a cel,
které jsou rovněž započteny do ceny
výrobků. A za to, že tak poctivě a bez
vymáhání exekucí platí spotřebitel
daně státu, zaslouží si, aby mu dal
stát tutéž ochranu, jako dává
výrobě a meziobchodu.
Spotřebitelé očekávali právem
svou spásu od řízeného hospodářství.
Po uplatnění kartelového zákona, obilního
monopolu, kontingentace výroby umělých tuků,
mléčných osnov, živočišného
syndikátu klesla důvěra celé veřejnosti
ve správnost zásad řízeného
hospodářství na bod mrazu. Řízené
hospodářství mělo uvést v praksi
a ve skutečnost všechny zásady hospodářské
demokracie. Litujeme hluboce, že jsou to právě
kartely, které zprofanovaly zásady řízeného
hospodářství, poněvadž strhly
na sebe nejdůležitější část
moci, a to právo tvoření cen hotových
výrobků. A tak, prosím, dnes vedle blahoslavené
hospodářské autarkie, které máme
zvláště co děkovati za denaturování
obilí, za denaturování cukru, ničení
průmyslové výroby, máme tu ještě
hospodářsky a sociálně škodlivou
činnost kartelů, na niž si právě
stěžujeme, poněvadž kartely nám
vykořisťují živnostníky a spotřebitele.
(Tak jest!) Klasickým dokladem tohoto tvrzení
je zejména naše cukerní hospodářství.
Zásobovací výbor posl. sněmovny jednal
o tom, aby cena cukru byla pro spotřebitele snížena,
a ejhle, cukerní kartel posílá do obrany
všechno své vojsko. Spolek velkoobchodníků
cukrem na Moravě poslal právě v těchto
dnech oběžník, ve kterém upozorňuje,
že se bude muset zvýšit cena cukru o 10 až
20 hal na 1 kg, protože se prý dnes už nevyplácí
prodej a obchod cukrem. Upozorňujeme protilichevní
orgány na tento oběžník, poněvadž
jakékoli zdražení cukru je lichva. My národně
socialistické ženy jsme podaly návrh na snížení
cla z cukru, aby páni cukrovarníci poznali, že
také jejich stromy neporostou do nebe. (Výborně!)
Bylo by hospodářskou pikantností, kdybychom,
vážená sněmovno, dostávali náš
cukr ze zahraničí levněji, než je cukr
na domácím trhu. Proto musíme se vší
rozhodností trvati na tom, aby cena cukru byla pro spotřebitele
v nejbližší době snížena.
Poukazujeme na jeden fakt, že v Anglii se živí
národ jamy a marmeládou, vyrobenou z našeho
laciného cukru. Poukazujeme dále, že spolek
včelařů má pro včelaře
1 kg cukru za 4 Kč, aby včeličky nevyhynuly
přes zimu hladem, ale pro lidské včely, pro
naše hospodyně, nemůžeme dosáhnouti
snížení ceny cukru ani pro dobu zavařování.
Našim sadařům shnilo na celé vagony
třešní, švestek, jablek a hrušek
jenom proto, že nám hospodyním nebyla dána
možnost nakoupiti cukr za sníženou cenu. Proto
v zájmu spotřebitelů dožadujeme se,
aby stát a vláda při tvoření
všech hospodářských zákonů,
které mají uvádět hospodářskou
demokracii v život, pamatovala na rovnoměrné
rozdělení sil výroby, meziobchodu a spotřebitele,
aby byl soulad mezi těmito složkami v zájmu
státu, v zájmu spotřebitele a ke spokojenosti
všeho občanstva našeho státu. (Výborně!
- Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Holeček.
Dávám mu slovo.
Posl. Holeček: Slavná sněmovno!
Největší vojenský myslitel a genij,
velký francouzský voják Napoleon Bonaparte,
varoval už ve své době před lehkomyslností,
s kterou nenapravitelný lidský romantismus přehlíží
rád v době míru brannou přípravu:
"Tři čtvrtiny všech lidí zabývají
se nezbytnými vojenskými věcmi teprve, když
je jich naléhavá potřeba, avšak to je
právě okamžik, kdy už bývá
trochu pozdě." Poučení dějin
bývají lekcemi trpkými. Jestliže však
a ni poučení nepoučuje, i když někdy
ukazuje prstem - jak omluviti, co už není lehkomyslností
a o čem platí slovo francouzského filosofa,
že dějiny mají největší
hrůzu z napálených a staví je často
na roveň viníkům?
Československo mělo na štěstí
prvním svým ministerským předsedou
státníka, který od počátku
jasně rozpoznával, že mír zaručuje
síla, ne slabost. Když ještě na podzim
r. 1919 podával dr. Kramář zprávu
parlamentu o Společnosti národů, otevřeně
dal výraz svému přesvědčení
o nezbytnosti dobře vyzbrojené a pohotové
armády (čte): "Nepochybuji, že
naše Národní shromáždění
k ujednání o Lize národů s radostí
přistoupí. Já bych ovšem měl
za svou povinnost říci při této příležitosti
jen jedno, totiž to, abychom nepřeceňovali
význam Ligy národů. Mohlo by to býti
nebezpečné, poněvadž bychom snad proto
zapomínali na to, že přece jen i nyní
nejprvnější zárukou budoucnosti a bezpečnosti
státu každého je vlastní síla,
síla vnitřní a také síla obranná.
Není nejmenší pochybnosti, že přes
to, že princip a ustanovení Ligy národů
jsou neobyčejně krásné, přece
jen Liga národů má jednu základní
chybu, totiž tu, že se nepodařilo na konferenci
urovnat poměry politické v Evropě takovým
způsobem, že by byla Liga národů korunováním
těchto ustálených poměrů. Naopak,
poměry, jak byly utvářeny, nesou v sobě
řadu budoucích konfliktů."
U nás se ovšem soudilo, že se musíme poděkovat
za takové štěstí Kramářových
dobrých rad, a po dubnových obecních volbách
r. 1920 naše levice, která sen o věčném
míru viděla div ne už na prahu uskutečnění,
vrhla se slepě do náruče rozmyslných
a úkladných našich nepřátel,
přijavši jejich nastraženou lest za svůj
dobyvatelský úspěch, když vyslovila
souhlas s míněním, které vyslovil
velmi rozšířený a nám pramálo
přátelský německý deník
(čte): "Veškerý československý
lid jasně vyslovil, co chce. I vojáci se zdrcující
většinou hlasovali socialisticky, tedy antimilitaristicky.
A tím je z kořene vyvrácen branný
zákon, jehož beztak bylo dosaženo jen postranními
cestami. Lid si nepřeje stálého vojska, lid
si přeje klidný hospodářský
vývoj."
Jak to znělo krásně: Lid si nepřeje
stálého vojska, lid si přeje klidný
hospodářský vývoj! A tak ve jménu
nastraženého lidu a ve jménu nastraženého
klidného hospodářského vývoje
vyzdvihováno za úkol "pokroku" převrátit
postupně systém militaristický v systém
miliční, který nám dá "revoluční
lidovou armádu", jako ji dal Trocký sovětskému
Rusku, a ideálem opravdového pacifismu se staly
názory, které byly skutečným panstvem
na našich školách a které byly hlásány
v časopisech, určených především
výchově mládeže. "Představme
si", vykládalo se s povýšenectvím
naší mládeži a našemu lidu, "národ
naprosto antimilitaristicky vychovaný, bez vojska, pokládající
válku za zločin. Kdyby byl napaden, jistě
by měl na své straně sympatie celého
světa a vědom si své mravní povýšenosti
nad svým protivníkem, jistě by se uměl
velmi silně bránit. Nevraždil by, protože
by vraždu pokládal za něco, čím
by se nesmazatelně poskvrnil, ale jistě by při
bystrosti a vynalézavosti a v dnešních technických
vymoženostech nalezl způsob obrany, která by
útočníka na čas omráčila,
učinila k boji neschopným, ale nezabila, ať
už by to byly plyny, elektřina nebo jiné prostředky."
Bylo prohlášeno přímo za klamání
veřejnosti, když se řekne, že škola
má připravovat k brannosti, neboť by to prý
znamenalo nemístné zasahování do autonomie
výchovných cílů. Není tedy
divu, že čítanky našich škol obecných,
měšťanských, středních a
obchodních i učitelských ústavů
ponechaly otázku tak životní důležitosti,
jako je otázka brannosti, docela stranou. Přední
naši intelektuálové považovali za svou
povinnost podepisovati t. zv. mírové manifesty,
ve kterých branná povinnost byla označována
za formu nevolnictví a vojenský výcvik za
výchovu ducha i těla k zabíjení a
válce.
Nezapomeňme, že ještě r. 1931 vynikající
socialistický politik, jeden z nejstarších
členů branného výboru, se vyslovil
v tomto parlamentě proti branné přípravě
mládeže, usoudiv, že na př. Anglii a Americe
ve válce světové prý neuškodilo,
že neměly takových armád jako kontinentální
mocnosti; dokonce r. 1932 prohlásil v branném výboru,
že snahou jeho strany je, aby se náš stát
stal státem neutrálním a že naše
armáda nepotřebuje žádného dlouhého
výcviku profesionálního, neboť prý
v případě nebezpečí "zajisté
každý občan přispěje k jeho obraně".
To bylo v době velmi slibných nadějí,
jak se aspoň prohlašovalo, v odzbrojovací konferenci,
kdy bylo modou nejen mluviti o profesionálních zájmech
generálů, kteří nechtějí
prý rozumět náladě doby, nýbrž
kdy prostě idea obranné války byla v "Právu
lidu" prohlášena za vědomý anebo
nevědomý klam a šalbu a vyčítáno
náčelníku generálního štábu,
že má odvahu předkládati nám
tyto pohádky...
Tehdy jsme právě my nacionalisté prodělávali
velmi těžké kampaně, abychom bránili
brannou pohotovost armády, abychom hájili nutnou
brannou přípravu mládeže, abychom obhájili
to, co dneska se stalo a musilo stát všeobecným
požadavkem celého národa a republiky.
U nás se zapomnělo, že zahraniční
situace není a nemůže býti rozhodující
při řešení zásadních vojenských
otázek. Bezpečnost státu, těsně
spjatá se silou armády, musí být stále
nezměněnou hodnotou. Armádu nelze beztrestně
zanedbávati, když je jasná zahraniční
obloha, a nelze se jí teprve dovolávati, když
se tato obloha nebezpečně chmuří.
Snadno se mluví o tom, že když je doba, děláme
pakty, a když přijde doba, že zase budeme dělat
kanony. Pakty se dělají daleko snáze, než
je možno, aby se stejně rychle dělaly také
kanony v době, kdy je nezbytně třeba válečné
pohotovosti národa a republiky.
Od armády musíme žádati, aby plnila
nejtěžší úkoly kdykoliv, poněvadž
nikdo nemůže ručiti za to, před jakými
chvílemi budeme stát v nejbližších
okamžicích. Již slavný maršál
francouzský Foch, kterého tehdy naši studenti,
svedení socialistickou a bolševickou výchovou,
vítali v ulicích města Prahy posměšnými
demonstracemi, připomenul nám otevřeně
své přesvědčení, že skutečný
zájem na vojsku nesmí se měnit, že se
musí měřit jenom podle přinášených
obětí. "Zde chtíti nepřiměřeně
šetřiti, je vždy povážlivé
a může se stát i osudným. Vysílat
do boje armádu špatně vyzbrojenou, znamená
poslat ji na jatky."
Nuže, řekněme si otevřeně, že
otázka našich vojenských rozpočtů
dlouho nebyla ve stavu uspokojujícím. Marně
ústavní představitelé armády
po celých 12 až 14 let opakovali stálé
výstrahy před nebezpečím, do jakého
se vydáváme, nedostává-li se armádě
toho, čeho potřebuje při zachování
maxima šetrnosti. Snižovaly se i ty rozpočty,
které byly zpracovány podle minimálních
existenčních potřeb armády, přes
vážné a o doklady opřené námitky
vojenské správy a hlavního štábu.
Sám ministr nár. obrany Udržal r. 1928
musil v rozpočtovém výboru posl. sněmovny
prohlásiti, že jak v r. 1927, tak r. 1928 vojenská
správa je již nucena sahat k augmentačním
zásobám, poněvadž na udržování
a doplňování výstroje armády
je preliminováno méně, než činí
skutečné potřeba. Takový postup je
ovšem neudržitelný, poněvadž zmenšením
augmentačních zásob se zmenšuje skutečná
pohotovost armády.
Z úsporných důvodů se musilo upouštěti
od armádních manévrů a branná
moc republiky byla nucena omeziti se na manévry divisní,
při kterých početní stav manévrujících
jednotek je příliš nízký a ani
zdaleka nedosahuje počtu, s jakým nutno počítati
při válečných operacích. Redukovaný
vojenský rozpočet nedovoloval povolávati
na cvičení ve zbrani ani polovinu záložníků
k těmto cvičením povinných, což
ovšem poškozovalo kvalitu armády. Dobu cvičení
bylo nutno zkrátiti a promíjet cvičení
více nežli 160.000 vojákům v záloze.
To nebyla nejhorší fakta jenom z r. 1927 a 1928.
To, co se dělo na poli mravní výchovy branné
a skutečného vojenského výcviku, mělo
ovšem své vážné nepříznivé
důsledky tím těžší tam,
kde se šetřilo s nejnutnějšími
potřebami armády. Řekněme si otevřeně,
že naše rozpočtová politika, i když
byla snaha v r. 1926 ji postaviti na zdravější
základy, opomíjela tyto požadavky armády,
které dnes lze velmi těžko dohánět.
Jestliže zákon z r. 1926 předvídal správně,
že tehdy fixovaná částka 1.400 mil.
Kč běžného rozpočtu nemá
znamenat stabilisaci, a v předpokladu nebrzdit vývoj
armády připouštěl zvyšování
této částky o náklady, které
vzniknou prováděním nových vojenských
zákonů, postupovalo se v podstatě a ve skutečnosti
tak, že všude tam, kde ministerstvo financí mělo
dávat souhlas k předlohám takových
vojenských zákonů, z nichž by vznikly
nové náklady, bylo žádáno přímo
od vojenské správy, aby všechny nové
požadavky vzniklé z nových vojenských
zákonů, jako byl zákon o náležitostech
délesloužících, o ubytování
vojska, o propůjčování přípřeží,
o obraně státu atd., se hradily z vojenského
rozpočtu a z fondu na věcné výdaje
nár. obrany. Tím se ovšem stalo, že armáda,
která je organismem podléhajícím stálému
vývoji jak po stránce organisační,
tak i technické, nebyla skutečně stabilisována,
nýbrž byla ohrožována ve svém vývoji.
Bylo svrchovaně nerozumné přímo zákonem
si vynucovati, aby stabilisace armády byla uzákoněna
na celou dobu 11 let, na kterou měl fond pro věcné
výdaje národní obrany platiti. Musíme
děkovat zde skutečně hlavnímu štábu,
především jeho obětavosti a také
velkému sebezapření vojenských gážistů,
všech těch, kteří v těchto osudných
letech stáli věrně při svých
povinnostech, že skutečně veškeren svůj
um a smysl pro hospodárnost dovedli beznáročně
a neosobně věnovati zájmu vojenské
služby. Musíme býti vděčni tomu,
že materiál armády byl zachován co možná
ve vzorném stavu, ačkoliv peníze na jeho
udržování a konservování nestačily.
Jak se nám ovšem mohlo při takovém postupu
vymstít to, že i naše vynikající
studijní ústavy vojenské jako Vojenský
technický ústav letecký, Vojenský
zeměpisný ústav, Vojenský vědecký
ústav byly připravovány soustavně
o nejnutnější podpory a že byla brzděna
jejich činnost, ačkoliv odborníci a také
politikové si musili býti vědomi, že
to znamená snižování armády,
zejména její kvality! Branné i rozpočtové
výbory posl. sněmovny i senátu už od
r. 1929 uznávají potřebu zvýšení
úvěru pro letectví. Při materiálu
tak drahém, tak neustále překotnému
vývoji podléhajícím, zároveň
tak spotřebitelném, jako je materiál letecký,
nebylo možno nikdy z peněz dosud dávaných
letectvu k disposici poříditi mnoho. A opět
je třeba zdůrazniti, že tam, kde dnešní
materiál při rychlém vzestupu této
dosud definitivně nevyřešené zbraně
by byl zítra už zastaralý, bylo docela rozumné
se strany vojenské správy, že omezovala nákup
na minimum a neplýtvala penězi za množství
strojů, které by mohly býti za krátký
čas uloženy někde v leteckých museích.
Znovu nyní v rozpočtovém výboru připomněl
zpravodaj o vojenském rozpočtu, jak je třeba
podporovati letectvo a vojenský letecký studijní
ústav, chceme-li právě tuto zbraň
při nynějším vývoji vojenských
věcí v celém světě tak významnou
udržeti na výši, které potřebujeme,
chceme-li vždycky zadost učiniti všem svým
povinnostem.
Zanedbávali jsme i to, co jsme museli, srovnáváme-li
vojenské náklady ostatních států,
považovati především za svou povinnost,
to jest nezbytné řádné vojenské
rozpočty upraviti tak, abychom dovedli vyhověti
nezbytným potřebám armády. Nedovedli
jsme si uvědomiti, že to demokratické Československo,
které je postaveno do tak těžkých poměrů
ve střední Evropě, které chtělo
za svou demokracií státi pevně a neústupně,
dovedlo věnovati z celého svého rozpočtu
pouze 8 1/2 % na armádu, zatím co neutrální
Švýcarsko vydávalo 10 %, Dánsko 12.6
%, Norsko 12.8 %, Švédsko 17.7 %, Finsko 13.6 %, Rumunsko
téměř 16 %, Bulharsko celých 16 %,
Litva téměř 20 %, Jugoslavie 21 %, Španělsko
22 %, Estonsko 23 %, Italie 24 %, Lotyšsko 24 %, Francie
29 %, Albánie 36 %, Polsko 38 %, Turecko 40 %. Zapomínali
jsme, že v Německu, Maďarsku a sovětském
Rusku byly pro potřeby armády preliminovány
úvěry v rozpočtech civilních resortů,
takže celkové sumy věnované na vojsko
se nedají ani přibližně zjistiti a tvořily
téměř nezměřitelnou percentuální
část celostátních výdajů.
Bylo docela vědecky a učeně poukazováno,
že prý jsou vojenské výdaje neproduktivní,
že veškerá věcná vydání
ve své realisaci vlastně znamenají ztrátu
pro národní hospodářství. Zapomínalo
se ukázati, že právě potřeby
armády také přinášejí
práci dělníkům, zisk pro zemědělství
a živnostnictvo a že žádá-li vojenská
správa zvýšení rozpočtových
prostředků, aby mohla lépe opatřiti
potřeby armády, zároveň tím
také obstarává lepší zaměstnání
průmyslu, živností, že se stará
o obchod, zemědělství i dělnictvo.